Nederland is vol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:53

Ihn
Ruim 3 km dichtste bushalte...

Ik vind reizen met ov hier ook geen optie.
Voor mij als vaak niet fit persoon niet te doen.
Maar ik ga ook op zondag zelden uiteten want veel te druk. Teveel prikkels. Dus auto op zondag niet gebruiken zal echt niets uitmaken

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:57

IHN schreef:
elnienjo schreef:
OV bestaat nauwelijks in mijn omgeving, je hebt nog altijd de auto nodig om naar de trein te gaan. Met de fiets kom je ook maar in een kleine cirkel (buiten dat ik niet fiets en geen fiets heb) dus dat is ook niet voor een dagje uit. Neem aan dat iedereen de uitjes in eigen directe omgeving allang gezien/gedaan heeft dus die moeten het vooral van dagjesmensen hebben uit andere regio's.

Elnienjo, waar woon je dan ergens? Ik ben echt nog geen enkele plek in Nederland tegengekomen, waar niet binnen 1 km afstand toch een bushalte is. En dat kun je zelfs lopend af. Als je om gezondheidsredenen niet fietst is het een ander verhaal, maar anders is het toch echt eigen keuze om niet te fietsen. En juist dat, he...steeds weer nieuwe prikkels nodig hebben is waar het fout gaat. Uitjes zijn geen noodzakelijke levensbehoefte. We denken dat dat het is, omdat we ons anders rotvervelen en we vervelen ons omdat we overal vervuilende apparaten voor hebben om ons het werk uit handen te nemen. Nu ben ik daar best heel blij mee, hoor. Maar het is wel iets om te beseffen. We maken zelf met ons gedrag de wereld kapot.

Meeste mensen gaan 's avonds naar de horeca, hetzij uit eten, hetzij naar een kroeg of terras. Genoeg gebieden in Nederland waar het OV 's avonds na een uur of negen niet of nauwelijks meer rijdt, en men komt toch ook graag weer thuis.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:58

IHN schreef:
elnienjo schreef:
OV bestaat nauwelijks in mijn omgeving, je hebt nog altijd de auto nodig om naar de trein te gaan. Met de fiets kom je ook maar in een kleine cirkel (buiten dat ik niet fiets en geen fiets heb) dus dat is ook niet voor een dagje uit. Neem aan dat iedereen de uitjes in eigen directe omgeving allang gezien/gedaan heeft dus die moeten het vooral van dagjesmensen hebben uit andere regio's.

Elnienjo, waar woon je dan ergens? Ik ben echt nog geen enkele plek in Nederland tegengekomen, waar niet binnen 1 km afstand toch een bushalte is. En dat kun je zelfs lopend af. Als je om gezondheidsredenen niet fietst is het een ander verhaal, maar anders is het toch echt eigen keuze om niet te fietsen. En juist dat, he...steeds weer nieuwe prikkels nodig hebben is waar het fout gaat. Uitjes zijn geen noodzakelijke levensbehoefte. We denken dat dat het is, omdat we ons anders rotvervelen en we vervelen ons omdat we overal vervuilende apparaten voor hebben om ons het werk uit handen te nemen. Nu ben ik daar best heel blij mee, hoor. Maar het is wel iets om te beseffen. We maken zelf met ons gedrag de wereld kapot.

Ik kan gewoon door de week een uitje doen, maar mensen die werken/naar school moeten niet. Dus zullen er veel inkomsten verloren gaan van uitjes die mensen doorgaans op zondag zouden doen.
Overigens zit mijn dichtstbijzijnde bushalte op ruim 2 km lopen en de bus rijdt maar een paar keer per dag dus gewoon geen optie.

Amber_anne

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:06

Het is wel zo dat als meer mensen het ov gebruiken er ook beter ov komt. De bus rijdt zo weinig omdat haast niemand hem neemt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:07

Gitana schreef:
Integratie verloopt inderdaad soms moeizaam, maar dat komt echt heel vaak doordat de integratie trajecten niet goed genoeg zijn, of er niet genoeg begeleiding is, of dat er helemaal geen begeleiding is.
(

Ook mijn directe ervaring 10 jarige jongen die gewoon in een Nederlandse klas werd gestopt , zonder een woord Nederlands te kunnen. In een achterstandwijk uiteraard.
En dan een docent hebben die denkt dat het kind dom is want er lukt niets ( klopt hij kent geen woord Nederlands )
Jaar erna gelukkig door iemand bij de hand genomen. Hij is nu 5 jaar in Nederland , heeft een klas overgeslagen, zit in 4 Havo en is zo Nederlands als maar kan ( in taal en cultuur ) .
Een stuk meer geintegreerd dan heel veel van oorsprong Noord Afrikaanse gezinnen die hier ooit als arbeidmigrant gekomen zijn.

Dat is alleen gelukt omdat er ergens iemand was die snapte wat er gebeurde, en hem heeft geholpen.
Zijn ouders zitten nog steeds behoorlijk klem in Nederland, en die waren rijk en succesvol in het land waar ze vandaan komen.
Maar goed als je een jaar in Nederland bent en dan breekt Corona uit...

Dus lang verhaal kort- Ja integratie gaat niet goed , volledig mee eens, maar als daar serieus werk van gemaakt zou worden. En niet alleen even een inburgeringsexamen. Dan heb ik vertrouwen dat dat kan lukken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:08

Exitium schreef:
Meeste mensen gaan 's avonds naar de horeca, hetzij uit eten, hetzij naar een kroeg of terras. Genoeg gebieden in Nederland waar het OV 's avonds na een uur of negen niet of nauwelijks meer rijdt, en men komt toch ook graag weer thuis.

Dit is toch weer het voorbeeld van alles maar willen.
En buitengebied en ruim wonen, en 's avonds horeca, en dit en dat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:09

Op het platteland gaat ook niemand 'm nemen want je raakt sowieso niet van deur tot deur en dan moet je met alles slepen. OV kan prima werken in stedelijk gebied, maar ik zie het hier niet gebeuren. Boodschappen doe je toch met de auto tenslotte.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:09

elnienjo schreef:
Jessix schreef:
Inderdaad, waar ga je straks naar terug als je hier misschien al +10 jaar hebt gewoond. Helemaal als je kinderen hebt die inmiddels ook hun leven hier hebben opgebouwd. Wat heb je nog in je land van herkomst? Dat zal per mens/gezin verschillend zijn. Maar kan me heel goed voorstellen dat je wanneer je een leven hebt opgebouwd dat niet meer op wil geven om weer opnieuw te moeten beginnen.

We zijn nog geen jaar ver met die oorlog, dus niemand heeft hier nog z'n leven opgebouwd. Als je je leven lang ergens hebt gewoond, daar je roots hebt liggen en familie hebt, dan ben je dat toch niet binnen een paar jaar onthecht?

Je hebt er echt geen verstand van he?

Als je uit Oostblok komt ben je binnen paar jaar prima onthecht genoeg om niet meer terug te willen gaan naar de ellende van je thuisland. Als je het niet gelooft wil ik je nog steeds met alle liefde enkeltje Oostblokland naar keuze opsturen :o

Maar tegelijk wordt er vanuit Nederlandse overheidsinstanties niets aan daadwerkelijke integratie en inburgering van arbeidsmigranten gedaan, al sinds jaar 60 niet toen het nog om Marokkaanse gastarbeiders ging. "Want als ze zich op hun eigen cultuur blijven richten gaan ze uiteindelijk liever terug". Niets is minder waar, het enige wat je dan krijgt is nog meer kansloze jeugd uit laaggeletterde gezinnen die structureel flinke leerachterstand oploopt omdat ze slechte start krijgen en er verder niemand al teveel naar omkijkt. En iedereen maar verbaast doen dan 2de, 3de en zoveelste generatie niet Nederlands en proper genoeg is voor hun smaak :')

Er zijn kinderen van arbeidsmigranten uit Oostblok die samen met hun ouders in illegaal onderverhuurde woningen etc zitten, zonder inschrijving, en daardoor niet naar school gaan. Een keer raden wat voor volwassenen ze straks worden :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:11

Assimmilatie als westerling zou verplicht moeten zijn voor immigranten willen ze hier recht op status en een Europees paspoort krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:13

Ik woon niet in een buitengebied en ook niet vrijstaand ruim maar in oa delen van de achterhoek is het dramatisch gesteld met het ov. In doesburg waar ik woonde niet eens achterhoek mocht de bus in het weekend niet in of naast de wijk stoppen waar ik woonde. Eerste stop zat pas op 1,5 km ipv 200 m dan. voor mij niet haalbaar. Het station in Dieren kon ik dus niet komen. Regio taxi ging de rivier niet over. Het ov werkt leuk in grote steden en het drukkere westen. Best wat delen van nederland vallen daar niet onder.

Daar waar het betaalbaarder wonen is is het ov en de zorg, en de winkels, pinautomaten, voorzieningen enz steeds verder uitgekleed -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-09-22 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:15

Eleeke schreef:
Exitium schreef:

Dit is toch weer het voorbeeld van alles maar willen.
En buitengebied en ruim wonen, en 's avonds horeca, en dit en dat.

Eh, nee. Ook in dat soort dorpjes (ik ben opgegroeid in een dorpje met 700-800 inwoners) heb je gewoon kleine appartementjes, sociale huurwoningen en dergelijke.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:21

DuoPenotti schreef:
San ik begrijp je reactie niet

Ja het systeem van in en uitvoer mag anders.
Maar zoals shadow zegt de boer moet alleen maar voor Nederland produceren is asociaal. Daarnaast word het dan niet minder is mij verteld. Want die miljoenen mensen hebben te vreten nodig. Want trek je het eerlijk dan ook geen bananen en manderijn meer.

Dat betekend honger want dan is er tekort...

Ik denk dat ik je reactie verkeerd begreep. Ik vatte het op als Nederland vindt beton belangrijker.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:22

DuoPenotti schreef:
Iedereen moet sociaal zijn.
Maar de boer die voedsel ook voor andere met honger maakt moet maar minderen.
Want beton in dat land is belangrijker.

Echt de weg kwijt hier

Ons probleem is vlees en zuivel .
Landbouw is geen probleem.

Het is een heel simpel feit dat als we zouden stoppen met vleeseten ( ok drastisch verminderen ) , dat we de honger de wereld uit hebben. ( vervelende regimes die graag hun mensen "uithongeren" daargelaten )

Een ontzettend eenvoudig rekensommetje is het zelfs.

Maar ook dat valt weer onder . We willen meer meer meer meer meer.

Dus niet : beetje kleiner wonen, of met een leefgemeenschap. Niet met het Ov/ fiets/ electrisch iets in plaats van de auto.
Niet minder kleding ( die dan duurder is )
En al zeker niet je stukje vlees laten staan.
En sowieso minder eten want we zijn allemaal ( gemiddeld dus ) te dik.

Dat pakistan de westerse wereld de schuld geeft van hun extreme overstromingen voelde zo terecht.

De ellende dat we te vol zitten wordt niet veroorzaakt door landen waar ze alleen rijst met groenten eten en op zaterdag 1 biertje en of 1 stukje vlees/vis.

Minder mensen krijg je vooral voor elkaar door armoede de wereld uit te helpen.
Hoe rijker het land , hoe minder kinderen er geboren worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:25

Citaat:
Dat pakistan de westerse wereld de schuld geeft van hun extreme overstromingen voelde zo terecht.

Nee, dat voelt alsof ze exact weten dat er bij de westerse wereld wellicht wat te halen valt. Als het al aan vervuiling ligt, dan zitten ze vlakbij China en India die veel meer vervuilen dan de westerse wereld. Maar daar kloppen ze niet aan. Ze weten dat ze door die landen vierkant uit gelachen worden als ze geld eisen. Maar de westerse wereld zit in een soort psychotische boetedoening en trekken de knip vaak, dus dat is kansrijker. Hopelijk trapt men daar niet in!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:27

elnienjo schreef:
Assimmilatie als westerling zou verplicht moeten zijn voor immigranten willen ze hier recht op status en een Europees paspoort krijgen.

Als EU-burger uit Polen, Roemenie, Bulgarije etc. heb je standaard status, zegt lekker veel over assimilatie... Ik heb het juist bewust over 100% Europese kinderen met prima Europees paspoort die vervolgens niet naar school kunnen gaan en hoe dan ook flink taalachterstand oplopen. En daarnaast vaak in een onveilige thuissituatie opgroeien, waar ze veelal de ouderrol in het gezin moeten dragen omdat hun ouders daar onvoldoende voor ingeburgerd zijn, zowel qua taalkennis als allerlei andere zaken. In best case scenario gaan ze net als hun ouders in de kassen werken, in worst case scenario gaan ze liever de criminele wereld in. En dan wordt er uiteraard weer gezeurd dat het komt doordat ZIJ gewoon niet zo netjes willen zijn als WIJ :')

Hoeveel nationaliteiten en generaties arbeidsmigranten moeten nog aan hun eigen lot worden overgelaten voordat iemand door heeft dat struisvogelpolitiek van "ze zullen wel teruggaan" niet werkt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:31

Amber_anne schreef:
Het is wel zo dat als meer mensen het ov gebruiken er ook beter ov komt. De bus rijdt zo weinig omdat haast niemand hem neemt

Maar ook omdat er geen personeel te krijgen is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:34

Eleeke
Maar de vraag naar vlees stijgt juist in andere landen.
Daar moet je dan gaan zeggen, hey dames en heren, graag wat minder.

Dat ga je nooit redden.

Natuurlijk kun je dan zeggen Nederland moet ermee stoppen, maar je kan ook zeggen Nederland moet stoppen met zoveel importeren van mensen. (dat is namelijk onze groei, niet door geboortes)
Dat is de keuze die een land maakt.
En dan zeg ik een land dat goed is in voedsel maken, zo goed dat het ook wereldwijd een deel eten kan geven, dat zou mijn voorrang hebben dan hier mensen extra laten wonen en de belangrijke landbouwgrond beton en en zonneveld maken.
De mensen die hier nu binnen komen kunnen bijvoorbeeld ook in Portugal wonen, is het ook veilig en veel meer plaats nog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:34

elnienjo schreef:

Assimilatie nog wel. Aan onze 'vrije' cultuur en 'democratie' maar alleen als je de juiste mening hebt en met een heleboel dwang - gek, maar dat klinkt toch meer als een fascistische politiestaat dan als een vrije democratische rechtstaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:35

elnienjo schreef:
Citaat:

Nee, dat voelt alsof ze exact weten dat er bij de westerse wereld wellicht wat te halen valt. Als het al aan vervuiling ligt, dan zitten ze vlakbij China en India die veel meer vervuilen dan de westerse wereld. Maar daar kloppen ze niet aan. Ze weten dat ze door die landen vierkant uit gelachen worden als ze geld eisen. Maar de westerse wereld zit in een soort psychotische boetedoening en trekken de knip vaak, dus dat is kansrijker. Hopelijk trapt men daar niet in!

Vervuilen die niet zo veel om de zooi te maken die wij kopen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:40

Je kan ook zooi maken en dat dan recyclen ipv in de rivier dumpen natuurlijk.
Maar dat is daar nog een stap te ver.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:44

DuoPenotti schreef:

Ja, zo kun je ook je consumptiemaatschappij-straatje schoonvegen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:47

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja, zo kun je ook je consumptiemaatschappij-straatje schoonvegen.

Nou nee.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat landen dat gaan doen, voor onze aarde.
Wie er ook consumeert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:47

DuoPenotti schreef:
Eleeke
Maar de vraag naar vlees stijgt juist in andere landen.
Daar moet je dan gaan zeggen, hey dames en heren, graag wat minder.

Dat ga je nooit redden.

Je hoeft helemaal niks te zeggen, maar wij hoeven als land niet een enorme hoeveelheid milieuproblemen op de hals te halen omdat er aan de andere kant van de wereld mensen meer vlees willen eten.

Citaat:
Natuurlijk kun je dan zeggen Nederland moet ermee stoppen, maar je kan ook zeggen Nederland moet stoppen met zoveel importeren van mensen. (dat is namelijk onze groei, niet door geboortes)
Dat is de keuze die een land maakt.

Het zijn 2 keuzes, en ze staan redelijk los van elkaar. De belachelijke hoeveelheid veeteelt in Nederland is ongezond voor ons land, hoe weinig mensen we hier ook overhouden. Meer landbouw inzetten voor een veel diversere landbouw die gericht is op onze eigen voedselproductie maakt ons als land veel onafhankelijker, geeft veel meer mogelijkheden om de natuur in stand te houden en is gezonder. Het maakt ons ook minder vatbaar voor vogelgriep, varkenspest, q-koorts of andere besmettelijke dierziekten.
Heel erg inzetten op een paar dingen maakt je kwetsbaar omdat je niets hebt om op terug te vallen.

Dat staat helemaal los van het aantal inwoners, en ook van het aantal vluchtelingen dat we opnemen (en moeten opnemen, want we hebben daar in de wereld allemaal een aandeel in.) We hadden natuurlijk wel als Nederland wat meer ons best kunnen doen om de situatie minder te laten escaleren - ons land heeft behoorlijk wat handel gedreven met Rusland, dus het geld waarmee Poetin zijn oorlogen voert komt deels van ons. Al 15 jaar geleden hadden we andere keuzes kunnen maken, en dat hebben we welbewust niet gedaan.

En tot slot is het natuurlijk nogal wat als je het belangrijker vindt dat je koeien in een hokje kunt stoppen zodat je ze daarna kunt doden, dan dat je mensen die vluchten voor een oorlog onderdak geeft. Een mooi moment om eens te checken wat menselijkheid en beschaving eigenlijk betekent voor jezelf.

DuoPenotti schreef:
De mensen die hier nu binnen komen kunnen bijvoorbeeld ook in Portugal wonen, is het ook veilig en veel meer plaats nog.

Weet jij ook maar iets van de situatie in Portugal, de omgang of opvang van vluchtelingen, wat ze wel of niet doen, wat ze wel of niet kunnen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:50

Niet mee eens met je bovenstaande, dus ga ik niet verder op in. Zijn andere topics voor en wil het niet te eenzijdig trekken.
Je vergelijken zijn zoals gewoon weer....nee niet op in gaan.... :n
Want het gaat niet om niet opvangen, maar over waar.

Portugal is Europa.. dus nee geen idee hoe het daar verder zit.
Maar het is er veilig en er is ruimte, wat heb je nog meer nodig in een één Europa?

Waarom moeten wij dat oplossen in een van de drukst bevolkte landjes?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:55

DuoPenotti schreef:
Portugal is Europa.. dus nee geen idee hoe het daar verder zit.

En dat is dus bizar. Dat je denkt dat je een oordeel kunt hebben terwijl je geen flauw idee hebt van de situatie daar, en er ook geen interesse in hebt.

Citaat:
Maar het is er veilig en er is ruimte, wat heb je nog meer nodig in een één Europa?

Waarom moeten wij dat oplossen in een van de drukst bevolkte landjes?

Binnen 2 zinnen vind je dus dat het één Europa is [i]en[i] dat we daar een uitzondering in moeten zijn? (Want we lossen helemaal niets op. Er zijn ontzettend veel vluchtelingen want er is veel oorlog. Daarvan vangen we een heel klein deel op. Of nou ja, opvangen is nog een tamelijk groot woord voor de schaamtevolle situatie die hier is.)

Maar dump het maar ergens anders, want op basis van precies 1 statje kan DuoPenotti feilloos zien dat het kan. Heb je verder geen enkele kennis voor nodig.