Wanneer ben je rijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 19:39

Phonix schreef:
elnienjo schreef:

Hoef je niet bang voor te worden. Als je daar bent zie je hoe erg het uitziet zonder vang net en hoe veel mensen op straat wonen of 2 banen hebt om te overleven.

Daar krijg je niks van mee als je door de landelijke staten en natuurparken roadtript.

Dat is waar, maar ook natuur hebben we ook genoeg van in Europa, zonder dat je een green card voor het moet hebben.

Het is een beetje een kort door de bocht commentaar natuurlijk, maar America lijkt meer en meer op een derde wereld land. Mensen hebben het daar echt zwaar op dit moment en er komen elke dag duizenden daklozen bij.

In West Europa waarschijnlijk net zo goed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:09

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.

Dat vind ik niet!
Hebben er hard voor gewerkt en het werken moet lonen.

elnienjo

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:17

Een inkomen van 3000 euro is onder de huidige omstandigheden niet meer toereikend. Dat vind ik niet rijk. Al zou ik er zelf prima van rond kunnen komen, zelfs nu!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:38

In mijn mening ben je rijk, als je je niet druk hoef te maken over rekeningen. Over onverwachtse uitgaves zoals apparatuur of auto die kapot gaan..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:40

Ragdollcat schreef:
Dat vind ik niet!
Hebben er hard voor gewerkt en het werken moet lonen.

Dat weet je niet. Er is voor zover ik weet weinig verband tussen de hoogte van een inkomen en hoe 'hard' iemand werkt. Hogere inkomens zijn zeker niet automatisch het gevolg van harder of beter werken, en het is ook niet automatisch zinvoller werk.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:41

Ik denk dat heel veel mensen heel hard werken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:44

moonsparkle schreef:

Ik ook! Des te meer reden om de lagere inkomens te verhogen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:59

Shadow0 schreef:
moonsparkle schreef:

Ik ook! Des te meer reden om de lagere inkomens te verhogen.

Maar dan zullen de diensten en producten waar deze mensen voor werken ook weer duurder worden, dus onder de streep wordt de koopkracht niet beter.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:01

Rijk ben je als je een paar miljoen op de bank hebt staan. :')

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:09

Rijk is voor veel mensen niet in geld uit te drukken.

Voor diegenen die minder geld hebben vinden mensen waarvan het aan de buitenkant goed lijkt dat die rijk zijn.

( Ik denk even terug aan dat liedje van 15 miljoen mensen,waar betaald hij toch de huur van?)

Voorbeeld van afgelopen week.

Goede kennis van mij waarvan ik weet dat ze ruim anderhalve ton op de bank hebben staan,geen hypotheek hebben,een koopwoning hebben die door hun ouders is gefinancierd.

Die mensen lopen zo verschrikkelijk te klagen over hun gasrekening en hoe ze dat moeten betalen?!

Mijn mening is "wtf jullie hebben geld zat,komt iedere maand genoeg binnen en jullie klagen?!"

Ja gaf hij aan want hij wil zijn geld daar niet aan uitgeven. (Note, onlangs heeft hij nog een enkele tienduizenden aan erfenis gekregen en de volgende erfenis van een ton komt binnen enkele jaren)

Dus al zou hun gasrekening ver5voudigen ,hij kan het makkelijk betalen.

Hij vindt zichzelf niet rijk terwijl ik vind dat hij wel rijk is.

Kortom deze discussie zal voorlopig niet tot een echt antwoord komen waar iedereen het over eens is. :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:11

Maar dat is soms ook het leuke van vragen, erachter komen wat anderen vinden :D beetje filosoferen, haha

Het woordenboek zegt trouwens veel geld en goed bezitten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:22

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.

Dus iéts boven modaal is volgens jou een hoog inkomen?

Citaat:
De doorsnee Nederlander krijgt bruto 3.167 euro per maand. Dat is netto zo’n 2.500 euro. Bij deze rekensom is het vakantiegeld al meegenomen.
Wordt jouw vakantiegeld altijd één keer per jaar betaald? Dan zijn de volgende cijfers vast interessanter: zonder het vakantiegeld mee te tellen, is het bruto maandsalaris van Jan Modaal 2.932 euro per maand. Netto is dat 2.369 euro.

Link

Ik ga mee met Shadow wbt de definitie van “rijk”.
Maar met een inkomen van 4000/5000+ vind ik je wel al welvarend. Zeker als je dan met een partner zit die ook boven modaal zit. Maar wat mij betreft hoeven deze mensen niet per se meer belasting te betalen, vind dat ze toch al vrij veel af moeten geven. Meer belasting op (groot) vermogen in huizen of beleggingen mag wat mij betreft dan weer wel. Dan raak je sneller de mensen in de rijkere categorie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:27

Daan13 schreef:
Rijk is voor veel mensen niet in geld uit te drukken.

Voor diegenen die minder geld hebben vinden mensen waarvan het aan de buitenkant goed lijkt dat die rijk zijn.

( Ik denk even terug aan dat liedje van 15 miljoen mensen,waar betaald hij toch de huur van?)

Voorbeeld van afgelopen week.

Goede kennis van mij waarvan ik weet dat ze ruim anderhalve ton op de bank hebben staan,geen hypotheek hebben,een koopwoning hebben die door hun ouders is gefinancierd.

Die mensen lopen zo verschrikkelijk te klagen over hun gasrekening en hoe ze dat moeten betalen?!

Mijn mening is "wtf jullie hebben geld zat,komt iedere maand genoeg binnen en jullie klagen?!"

Ja gaf hij aan want hij wil zijn geld daar niet aan uitgeven. (Note, onlangs heeft hij nog een enkele tienduizenden aan erfenis gekregen en de volgende erfenis van een ton komt binnen enkele jaren)

Dus al zou hun gasrekening ver5voudigen ,hij kan het makkelijk betalen.

Hij vindt zichzelf niet rijk terwijl ik vind dat hij wel rijk is.

Kortom deze discussie zal voorlopig niet tot een echt antwoord komen waar iedereen het over eens is. :+

Ik snap dat wel. Je wil je appeltje voor de dorst toch niet zien verdampen aan je energierekening?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:30

Klopt, ergens ben ik het helemaal met je eens maar er zou best iets meer naar "anderen " mogen worden gekeken.

Veel mensen kunnen het niet meer betalen,moeten in de kou zitten en bij hem kan hij het niet eens opmaken want dan komt de volgende erfenis oid alweer binnen.

Dus ja hij mag gerust klagen want de prijzen zijn absurd maar iets meer relativeren mag ook wel want zo slecht heeft hij het niet en zal die ook niet krijgen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:34

Je leeft doorgaans toch naar je inkomen/vermogen, wellicht had hij al jaren plannen om eerder te stoppen met werken bijv en ziet hij die droom nu helemaal naar de vaantjes gaan.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 22:11

Ook daar kan ik antwoord op geven en dat is niet aan de orde bij hem...

En eigenlijk zou hij per direct wel kunnen stoppen want ze hebben op de gasrekening na weinig onkosten, sowieso geen extreme uitgaven.

Maar laten we niet teveel afdwalen of specifiek op een persoon gaan.

Het ging mij erom dat het inlevingsvermogen bij sommige mensen wat te wensen overlaat en dat ze met een dikke vette bankrekening de kist ingaan terwijl ze wel klagen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 00:02

Daan13 schreef:
Het ging mij erom dat het inlevingsvermogen bij sommige mensen wat te wensen overlaat en dat ze met een dikke vette bankrekening de kist ingaan terwijl ze wel klagen.

Andersom vind ik dat ook wel gelden, dat er met veel afgunst en jaloersheid gekeken wordt naar mensen die 'middelmatig veel geld' hebben, zeg een inkomen tussen de 5000-10000 per maand, en dat dat dan maar altijd gedeeld moet worden. Wat er soms vergeten wordt is dat daar veel geld aan belasting wordt betaald maar er weinig tot geen 'gratis' geld aan bijvoorbeeld toeslagen binnen komt. Dat steekt af en toe wel, die minachting daarover. Terwijl uit die belasting van het hogere inkomen waarschijnlijk ook een deel van de toeslagen van lagere inkomens betaald worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 02:30

Prairy schreef:
Daan13 schreef:

Andersom vind ik dat ook wel gelden, dat er met veel afgunst en jaloersheid gekeken wordt naar mensen die 'middelmatig veel geld' hebben, zeg een inkomen tussen de 5000-10000 per maand, en dat dat dan maar altijd gedeeld moet worden. Wat er soms vergeten wordt is dat daar veel geld aan belasting wordt betaald maar er weinig tot geen 'gratis' geld aan bijvoorbeeld toeslagen binnen komt. Dat steekt af en toe wel, die minachting daarover. Terwijl uit die belasting van het hogere inkomen waarschijnlijk ook een deel van de toeslagen van lagere inkomens betaald worden.

Niet een deel. Alles.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 06:01

Gezond zijn is rijk zijn.

Zondergekheid dat rijkere meer zouden moeten afdragen is voor mij de meest grote kolder. Mensen die er hard voor werken en daardoor veel geld verdienen moeten er van kunnen genieten. Mensen die uit een rijke familie komen moeten ook daar van kunnen genieten. Het is nou eenmaal zo dat er arm en rijk is, dit is gezond. Ik verdien zelf weinig omdat ik weinig kan werken, is dat oneerlijk? Zuur voor mij dat mijn gezondheid tegen zit en ik tussen alle regeltjes doorval. Zou daar een rijker iemand meer voor morten gaan betalen? Nee, iemand die hard werkt voor meer geld moet dan niet in ene meer gaan betalen om voor een ander te kunnen zorgen. Denk dat de blik op het financiële leven ook voor een groot deel met je achtergrond te maken heb. Kom je uit een ondernemers familie kijk je al snel anders tegen geld aan als iemand die vast in dienst is.

Door dit onderwerp hebben wij al jaren 0 contact met mijn moeders familie. Mijn ouders hebben het niet slecht en wonen mooi, werken daar keihard voor. Hebben wij veel misgunnende uitspraken over gehad. Mijn vader is tot ik een jaar of 10 was altijd dag en nacht aan het werk geweest. Zo hard tot zijn eigen gezondheid zei en nu ben je klaar. Hij kreeg een heel zwaar hartinfarct, sta je dan als ondernemer zonder inkomsten.

Denk dat de wereld een stuk rustiger is als mensen niet continue op elkaar letten wie rijker is. Als je meer wil zal je meer of anders moeten werken. De 1 kan dat wel en de ander kan dat niet.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 08:54

Het is eerder al genoemd maar ik raad iedereen aan om Sander en de kloof te kijken!
Dan pas zie je hoe oneerlijk ons systeem eigenlijk is en kansenongelijkheid alleen maar vergroot.
Het gat tussen arm en rijk wordt steeds groter in Nederland en daar moeten we mijn inziens echt wat aan doen. Ik verdien trouwens een modaal inkomen als docent in het middelbaar onderwijs. Wij hebben het goed, we merken de inflatie wel maar het zorgt niet voor extra zorgen.
En wat is rijk? Ik zou mijzelf rijk vinden als ik 2x modaal zou verdienen. Met z’n tweeën heb je dan 4x modaal = 9500. Maar als ik zoveel verdien kijk ik daar misschien weer anders naar. Ik vind het zelf in ieder geval geen probleem om belasting te betalen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:01

@Tirzasarah: Maar in de wetenschap dat de rijkste 1% meer dan de helft van al het vermogen op aarde bezit?

En in Nederland is dat niet heel veel lager, daar bezit 1% ongeveer 45% van al het vermogen..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:04

Deugenietje schreef:

Als ik kijk hoeveel belasting ik afdraag dan onderhoud ik niet alleen mijzelf maar ook nog 2 bijstandsmoeders. Dat is volgens jou kennelijk niet genoeg?
Hoeveel bijstandsmoeders moet ik volgens jou dan onderhouden? En waarom moet ik dat doen en gaan ze zelf niet aan het werk?
Oh ja, ik ben alleen. Er is hier geen tweede inkomen wat betekent dat ik (veel) meer belasting betaal dan iemand met exact hetzelfde inkomen en een fiscale partner (en waarom is dat wel eerlijk?).

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:15

mysa schreef:
@Tirzasarah: Maar in de wetenschap dat de rijkste 1% meer dan de helft van al het vermogen op aarde bezit?

En in Nederland is dat niet heel veel lager, daar bezit 1% ongeveer 45% van al het vermogen..

Dus? Als daar hard of slim voor gewerkt is?
Mensen met dat vermogen zorgen ook weer voor werk gelegenheid.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:59

Deugenietje schreef:

Neuh, zie ik ook niet in, waarom? Als het voor mij niet loont te werken, kan ik er net zo goed mee stoppen.
Werk ik hard genoeg voor, jarenlang zelfs 7 dagen in de week gewerkt, in loondienst en als ZZP-er.

Iemand die meer wil kan doorgaans toch zelf ook van de bank afkomen?
Verder studeren en ander werk zoeken bijvoorbeeld.
Ik zie in veel topics (uitzonderingen weer daargelaten natuurlijk, mensen die werkelijk ziek zijn horen naar mijn idee ook niet in de bijstand thuis, en zouden een fatsoendelijke uitkering moeten krijgen) een instelling van wil niet/kan niet/ja maar...

Daarnaast kunnen van de belastingen die ik betaal toch al behoorlijk wat voorzieningen betaald worden.

Kijk, als ik het budget voor een Lada heb, kan ik ook geen Porsche kopen, daar kan ik over klagen, of inzien dat het zo is.
Of, er keihard voor gaan werken zodat ik dat wel kan.

Van de week nog een voorbeeld van gezien op FB, iemand vraagt gratis een paar merkschoenen die tot 200 euro per paar kosten, iemand die in de bijstand zit.
Ja sorry hoor, maar daar ontbreekt elk fatsoen imo.
Terwijl ik iemand die niks te eten heeft, zeker wel zou helpen met een tas boodschappen.
Kwestie van de kerk een beetje in het midden laten ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:22

Sansevieria schreef:
Neuh, zie ik ook niet in, waarom? Als het voor mij niet loont te werken, kan ik er net zo goed mee stoppen.
Werk ik hard genoeg voor, jarenlang zelfs 7 dagen in de week gewerkt, in loondienst en als ZZP-er.

Dan blijf je het idee in stand houden dat mensen met lagere inkomens niet hard werken. De meeste doen dat wel. Mensen komen wel 'van de bank af', zelfs terwijl er situaties zijn waarin het niet loont.
Ik vind het echt naar dat men dat blijft volhouden dat hoog inkomen en hard werken bij elkaar horen, en lui zijn en laag inkomen, terwijl het gewoon echt niet waar is.