Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:38

Karl66 schreef:
Ja en aangezien we veel meer exporteren dan importeren en een zwakkere munt je exportpositie versterkt, zou je met die sterke gulden je eigen economie slopen. Dat is gewoon basis economie.

Gewoon even wat cijfers van 2019 (dat waren zo snel de meest recente die ik kon vinden)
Export goederen 516 miljard
Export diensten 236 miljard

Import goederen 460 miljard
Import diensten 220 miljard

https://longreads.cbs.nl/nederland-hand ... se-handel/

We hebben in totaal een handelsoverschot van 72 miljard en dat is voor een groot deel te danken aan de zuidelijke EU landen, die de euro relatief zwak en daarmee onze exportpositie goed houden.

Dat is toch een heel vertekenend cijfer. De marge op de producten en diensten die wij exporteren is heel laag door de zwakke Euro. En omdat die laag is daalt onze koopkracht en als klap op de vuurpijl moeten we ook nog eens meer geld betalen als we iets willen kopen. Klinkt heel leuk hoor 72 miljard handels overschot maar ik denk dat je buitenlands overschot even niet meeneemt in je verhaal. Dat komt van de betalingsbalans. Dat is het positieve verschil tussen inkomsten die we krijgen en uitgaven die we in die andere landen doen. En dan is het plaatje heel anders want exportcijfer zegt niets maar dan ook helemaal niets over de winst die op het product gemaakt wordt. En als die laag is kun je minder importeren ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:30

Wat? Marge laag door zwakke euro. De meeste kosten die je als bedrijf maakt zijn in euro's, de sterkte of zwakte van de euro heeft dus helemaal geen invloed op de marge die gemaakt wordt. Dit is gewoon basis economie van de middelbare school. Beweren dat een sterke munt goed is voor je economie is ongeveer net zo onzinnig als het idee van Erdogan dat een lage rente goed is tegen inflatie.

janderegelaa schreef:
Dat is het positieve verschil tussen inkomsten die we krijgen en uitgaven die we in die andere landen doen.

Dat positieve verschil is die 72 miljard waar ik het over had, dat is namelijk precies wat een exportoverschot is volgens het tekstboekje.

En wat ik al zei, de waarde van de euro heeft nauwelijks tot geen invloed op de winst die een bedrijf maakt. Tenzij ze bijvoorbeeld loonkosten of huurkosten in dollars ipv euro's gaan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:07

Daar denkt Duitsland nu anders over: door de stijgende kosten van energie (waarvoor de rekening voor een deel in roebels en USD komt, niet euro's) verwachten ze een flinke daling in GDP en export. En beweren dat een zwakke munt goed voor je economie is zou je niet in dank worden afgenomen in de Weimar Republiek in november 1923 toen de prijs van een brood naar de 80 miljard Rijksmark ging en je met een kruiwagen vol geld naar de bakker ging. Een zwakke munt doet wel degelijk een hoop met de koopkracht van je bevolking, ga maar eens de andere topics op NM doorspitten met mensen bij wie het water tot aan de lippen staat, onder andere door inflatie ( = zwakker worden van de munt).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:18

Karl66 schreef:
Wat? Marge laag door zwakke euro. De meeste kosten die je als bedrijf maakt zijn in euro's, de sterkte of zwakte van de euro heeft dus helemaal geen invloed op de marge die gemaakt wordt. Dit is gewoon basis economie van de middelbare school. Beweren dat een sterke munt goed is voor je economie is ongeveer net zo onzinnig als het idee van Erdogan dat een lage rente goed is tegen inflatie.

janderegelaa schreef:
Dat is het positieve verschil tussen inkomsten die we krijgen en uitgaven die we in die andere landen doen.

Dat positieve verschil is die 72 miljard waar ik het over had, dat is namelijk precies wat een exportoverschot is volgens het tekstboekje.

En wat ik al zei, de waarde van de euro heeft nauwelijks tot geen invloed op de winst die een bedrijf maakt. Tenzij ze bijvoorbeeld loonkosten of huurkosten in dollars ipv euro's gaan betalen.

Ja natuurlijk maakt dat wel uit! Ik moet voor mijn bedrijf producten kopen die ik in Dollars moet afrekenen en ik krijg minder Dollar voor mijn Euro dan voorheen dus mijn kosten worden hoger. De transportbedrijven gebruiken brandstof en een vat olie wordt afgerekend in Dollars dus ik krijg nu een brandstoftoeslag en ga zo maar door. Je hebt nu al 2 keer basis kennis economie genoemd maar ik denk dat je toch echt even terug moet naar de schoolbankjes.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:20

enzino schreef:
Daar denkt Duitsland nu anders over: door de stijgende kosten van energie (waarvoor de rekening voor een deel in roebels en USD komt, niet euro's) verwachten ze een flinke daling in GDP en export. En beweren dat een zwakke munt goed voor je economie is zou je niet in dank worden afgenomen in de Weimar Republiek in november 1923 toen de prijs van een brood naar de 80 miljard Rijksmark ging en je met een kruiwagen vol geld naar de bakker ging. Een zwakke munt doet wel degelijk een hoop met de koopkracht van je bevolking, ga maar eens de andere topics op NM doorspitten met mensen bij wie het water tot aan de lippen staat, onder andere door inflatie ( = zwakker worden van de munt).

Een zwakke economie geeft ook maar een tijdelijke voordeel voor de economie als het zou gaan over export. Het nadeel is dat grote investeerders landen met een zwakker economie vermijden waardoor investeringen teruglopen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:17

8nnemiek schreef:
Nou ik geef Jette groot gelijk. Ik betaal liever het vierdubbele of ga liever in de kou zitten dan ook maar een cent aan Poetin te geven :=
Ik vind het juist raar dat er mensen zijn die Rusland willen steunen door hun gas te willen kopen..

Daar ligt Poetin niet wakker van.
Er is maar 1 de dupe en dat is de Nederlandse burger

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:48

alice0cullen schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen steeds beginnen over asielzoekers. Wat hier op het moment gebeurd in Ten Apel is gewoon walgelijk. Wij hebben ook zat capaciteit voor al die mensen maar het kabinet wou gaan bezuinigen, sterker nog er zijn AZC's dicht gedaan en omgebouwd in de corona tijd omdat toen de stroom van asielzoekers minder was door de inperkingen van het reizen. Die capaciteit missen we nu gewoon ineens. En dat doelt weer op die visie van een kabinet die niet naar de toekomst kijkt.
Ehm mensen klagen omdat zij zelf geen huizen meer kunnen krijgen, en op de tv zie je alleen maar hoe slecht de asielzoekers het hebben maar niet de gewone Nederlander die letterlijk in de kou zit en geen kant op kan. Daarnaast komen er per dag ontzettend veel mensen bij.

Zelfde voor die wooncrisis, we vergeten allemaal wie het VROM heeft opgeheven in 2010, en experts roepen dan jarenlang dat dit wanbeleid is, maar er wordt gewoon niks mee gedaan. De achterlijke regeltjes die wij hebben omtrent wonen mogen ook wel eens onder de loep, die ontruiming die toen gedaan is op dat vakantiepark omdat je daar niet mag wonen was echt ronduit belachelijk. Zeker in deze tijd van woning nood.
Ook dat zet kwaad bloed want wederom, Nederlanders mogen niet wonen op vakantieparken en vluchtelingen wel.

Dat gedoe met vol = vol slaat ook nergens op, jij zou niet meer rechten moeten hebben omdat je toevallig in Nederland geboren bent. Er is meer dan genoeg ruimte en plek voor iedereen. Sterker nog we hebben een werkers tekort en dat probleem zou goed opgelost kunnen worden door
arbeidsmigranten. Zeker nu er ook nog eens meer mensen beperkt zullen worden omdat er eigenlijk ook aan Corona niks meer gedaan wordt. Ons land moet terug socialer worden, een multiculturele samenleving moet gewoon aangemoedigd worden.
Nee er is niet genoeg plek voor iedereen, er zijn niet genoeg huizen. Er is niets mis met arbeidsmigranten maar dan moeten ze wel werken. En dat is nu vaak een probleem, of dat nu door henzelf komt of door een falend overheidsbeleid. En hoe denk je dat het voor Nederlanders is die hun gas, huur, voedsel, medicatie niet meer kunnen betalen terwijl ze WEL werken en een vluchteling die dat niet doet krijgt alles gratis.

Het feit dat er voor Oekraïners wel plek is en die niet eens in een AZC terecht komen zegt genoeg. Sterker nog die krijgen meteen toestemming om te mogen werken en studeren hier in Nederland. Terwijl Vele mensen in die AZC's niet jaren moeten vechten voor basic human rights.
Dat is een feit dat de overheid vreselijk faalt in dit beleid.

En dan kun je steeds zeggen ja maar wij dan. Maar het is geen competitie he, daar kunnen die mensen ook niks aan doen. Wij kunnen tenminste nog stemmen. Niet dat het voor mijn idee veel zin heeft. Dat overal waar je kijkt het een rotzooi is, is een understatement. Maar wat verwacht je dan van een kabinet die hun volk al negeren sinds de aanstelling. Rutte lacht alles weg en wil op niks inhoudelijke ingaan.
Zelfde voor al het gedoe bij de belastingdienst. Dat is gewoon een overheid instantie en daar is meneer Rutte gewoon op het moment eind verantwoordelijk over, er zijn nu gewoon geen enkele consequenties.
Dan zie je ook nu bij de zorg dat ze weer zoveel miljoen willen gaan bezuinigen op de zorg, na Covid..really? Terwijl de grote bedrijven die de meeste winst maken op de zorg niet aangepakt worden. Alles gaat over de rug van de burger en de zorg in Nederland is echt al extreem slecht vergeleken met andere landen. (niets ten nadele van de artsen/zorgemedewerkers) het zit vooral in de bureaucratie en het hokjesdenken.

Maargoed niemand in de kamer lijkt consequenties te kennen, FvD had ook allang de kamer uit gekieperd moeten worden om al die Nazi ideologieën en Baudets banden met Putin. Zelfde dat al die gelovige partijen niks te zoeken hebben in de kamer. Religie en staat moeten gescheiden zijn. En de PVV heeft nog nooit uberhaupt een partijprogramma gemaakt, die zitten alleen in de kamer om zoveel mogelijk tegen iedereen aan te schoppen en pure racisme te uiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:03

We kunnen toch gewoon stellen dat we nu zitten met de puinhoop die korte termijn politiek van de kabinetten Rutte heeft achtergelaten?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:18

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:19

Ik vind het allemaal zo makkelijk praten. Ga er maar aanstaan, een land regeren. Je doet het nooit goed.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:23

Fitzroy schreef:
Ik vind het allemaal zo makkelijk praten. Ga er maar aanstaan, een land regeren. Je doet het nooit goed.

Het is hun eigen schuld. Als je een cordon sanitair om een aantal partijen heen legt moet je dansen naar de wensen van de partijen waar je liever geen zaken mee doet. Hef het cordon sanitair op, dan krijg je een slagvaardige rechtse regering en een stuk minder problemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:23

chanicha schreef:
Ze willen extra aso-azc’s voor de veilige landers, ze zijn echt helemaal helemaal de weg kwijt en wij zitten ermee :')
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2017646 ... van-burger

Die kunnen ze beter heel erg goed spreiden over alle AZC's zodat ze niet in staat zijn om groepen te vormen. 1 enkele aso is makkelijk klein te houden. Grote groepen gaan problemen geven.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:26

Loretta schreef:
chanicha schreef:
Ze willen extra aso-azc’s voor de veilige landers, ze zijn echt helemaal helemaal de weg kwijt en wij zitten ermee :')
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2017646 ... van-burger

Die kunnen ze beter heel erg goed spreiden over alle AZC's zodat ze niet in staat zijn om groepen te vormen. 1 enkele aso is makkelijk klein te houden. Grote groepen gaan problemen geven.

Nee, ze moeten ze terug sturen. Gewoon enkele reis thuisland. En nu zie je meteenn waarom samenwerking met linkse partijen desastreus is want die houden alles tegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:26

Fitzroy schreef:

precies dit. er zou eigenlijk wel iets van bekwaamheidseisen gesteld moeten worden aan degenen die het land willen regeren, dat ze tenminste verstand hebben van de portefeuille die ze in beheer hebben. Meer verstand in de regering en kamers.

Ik heb ook de oplossingen niet, maar zoals het nu gaat kan het niet lang doorgaan. Of nieuwe verkiezingen iets oplossen zal moeten blijken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:30

juval schreef:
Fitzroy schreef:

precies dit. er zou eigenlijk wel iets van bekwaamheidseisen gesteld moeten worden aan degenen die het land willen regeren, dat ze tenminste verstand hebben van de portefeuille die ze in beheer hebben. Meer verstand in de regering en kamers.

Ik heb ook de oplossingen niet, maar zoals het nu gaat kan het niet lang doorgaan. Of nieuwe verkiezingen iets oplossen zal moeten blijken.

Het probleem is dat ze altijd kijken wat politiek de veiligste keuze is in plaats van te kijken wat nu echt de beste oplossing is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:31

Nieuwe verkiezingen gaan denk ik weinig opleveren. We hebben teveel partijen en daardoor wordt het altijd een houtje-touwtje regering.
Teveel compromissen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:31

Fitzroy schreef:

Dat is onderdeel van je werkbeschrijving, daar staat een hoop loon tegenover, wachtgeld en een leuke carriere in het bedrijfsleven als je bepaalde beslissingen maakt met andermans geld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:33

enzino schreef:
Fitzroy schreef:

Dat is onderdeel van je werkbeschrijving, daar staat een hoop loon tegenover, wachtgeld en een leuke carriere in het bedrijfsleven als je bepaalde beslissingen maakt met andermans geld.

Daar zijn ook andere functies voor waar je meer verdiend en minder oliebol over je heen krijgt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:34

fransje23 schreef:
Nieuwe verkiezingen gaan denk ik weinig opleveren. We hebben teveel partijen en daardoor wordt het altijd een houtje-touwtje regering.
Teveel compromissen!

De rechtse partijen samen zouden volgens de laatste peilingen wel 78 zetels hebben. Ruim voldoende.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:40

Ze moeten sowieso Marokko aanpakken voor het niet terugwillen van de meestal Marokkaanse raddraaiers en criminelen want waarom lukt het andere landen wel en Nederland niet!
Ze moeten eens niet het zoetste jongetje van de klas willen zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:41

janderegelaa schreef:
fransje23 schreef:
Teveel compromissen!

De rechtse partijen samen zouden volgens de laatste peilingen wel 78 zetels hebben. Ruim voldoende.

Is dat zo, ik kijk eigenlijk nooit naar peilingen.
Welk samenwerkingsverband zie jij dan vervolgens tussen die partijen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:42

chanicha schreef:
Ze moeten sowieso Marokko aanpakken voor het niet terugwillen van de meestal Marokkaanse raddraaiers en criminelen want waarom lukt het andere landen wel en Nederland niet!
Ze moeten eens niet het zoetste jongetje van de klas willen zijn.

Daarom, ze moeten het niet eens melden. Gewoon vliegtuig in. Marechausee mee en in Marokko het vliegtuig uit zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:42

We moeten eens af van het idee dat Nederland het braafste jongetje van de klas is. Dat zijn we vaker niet dan wel of we hangen in de middenmoot.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:43

fransje23 schreef:
We moeten eens af van het idee dat Nederland het braafste jongetje van de klas is. Dat zijn we vaker niet dan wel of we hangen in de middenmoot.

Nee, dat zijn we wel. Nederland blijkt nu ook het enige land te zijn die de correcte stikstofcijfers aan de EU doorgeeft.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 11:47

Daarbij is al bekend dat, ook al zijn er helemaal geen veehouderijen aan de grens met Duitsland het stikstofgehalte nog steeds veel te hoog zou zijn maw dat Duitsland lang niet zo achterlijk meeloopt als Nederland.