Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:55

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb momenteel geen F*ck te doen op het werk -O- en mis mijn oude werk op schiphol (dat nu helaas te ver rijden ligt)
Blij dat woensdag mijn vrije dag is.

2 weken terug een sollicitatie gedaan daar waren toch nog 30 reacties opgekomen. Hoewel ik bij de laatste 6 zat hebben ze toch iemand anders gekozen.

Gezien de geringe kennis de ik heb voor mijn huidige baan om ook door te kunnen stromen zou ik begin sept op cursus (in feb al voor aangemeld) maar deze gaat dus niet door vanwege te kort aan instructeurs. -O-

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:58

Postbezorgers, lopen ons nu de rambam en wijken moeten blijven liggen. Ik heb deze week mijn enige vakantie dit jaar en loop nu 3 dagen de post dus...
Waar zijn dan al die mensen die niet aan werk kunnen komen, ik snap er niks van.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:06

IHN schreef:
aar ik snap het niet. Waar zijn al die mensen dan? Hier zou je toch als de sodemieter op moeten inspringen om alle uitkeringsgerechtigden die zonder reden thuiszitten aan de bak te krijgen?
Ik heb eigen bedrijf, maar mijn handen jeuken en denk dat ik als ik terugben van vakantie ook maar ga solliciteren. Lijkt me ook leuk om weer eens collega's te heeben. Wat extra inkomen ook nooit verkeerd, en ik heb best wat tijd over.


Waar ik heb gewerkt, in de detailhandel, was het zo dat er minimaal één personeel lid "ziek" was, per filiaal. Met 156 filialen, zijn dat dus minimaal 156 personeelsleden alleen in die firma die er niet zijn.
Daarnaast is de uitloop enorm groot.

Ik ken één filiaal, waar normaal 12 personeel lopen, waar er 4 van vertrekken. En een ander filiaal, 2.
Mijn filiaal, 2.
Dat zijn 8 mensen, in een diameter van 30 km. Allemaal ander werk.
Waar de één docent in opleiding wordt, gaat de ander de zorg in. Enz enz.

Logisch, voor het loon hoef je het niet te doen, of deze winkel moet je hobby zijn.

Nu werk ik in de zorg.
Helaas zijn er én veel mensen in de ziektewet om meerdere redenen. Burnout klinkt aannemelijk, maar long covid is ook een enorm probleem!!

De langst afwezige heeft al twee en een half jaar, zware begeleiding van fysiotherapie om überhaupt weer boven Jan te komen.

Nu had ik laatst ook covid, en toch wederom uit de running.
Daarnaast groeit de opname nog steeds door, van nieuwe cliënten. Dit geeft niks, maar betekent wél, dat het daardoor best druk is.

En de rest van de werklozen, tja, weet ik eigenlijk niet.
Ik ken zelf eigenlijk geen werklozen. Hopelijk andere bokkers wel.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:20

Atalja schreef:
Waar zijn dan al die mensen die niet aan werk kunnen komen, ik snap er niks van.

Een deel zal geen interesse hebben in overwerkte en slecht betaalde banen, of het fysiek niet aankunnen (zoals ik).
Verder komt een groot deel van die werklozen niet aan de bak door verwende werkgevers die nog steeds niet (willen) begrijpen dat ze weinig keus hebben, in een steeds kleiner wordende vijver (agv pensionado's).

Ik wil heel graag weer aan het werk hoor (ben nu arbeidsongeschikt), solliciteer waar ik maar kan, op werk dat ik vroeger ook gedaan heb, of kassa-werk, dan wel werk dat past bij mijn laatste (niet-afgeronde) studie. Maar als ik constant te horen krijg dat het fantastisch is dat ik weer ben gaan studeren, maar ze me toch niet willen aannemen want ik zit al te lang thuis.... Dan sta je daar met je goede gedrag en je werkwil.... -O-
Om vervolgens ook nog van diverse kanten te horen dat mensen met een uitkering (alles op één hoop) te lui zijn om te willen werken -O- -:(-

Nu ga ik vanmiddag weer een poging doen, hopelijk lukt het dit keer wel. Ik heb nog een grote droom die ik graag zou willen waarmaken, maar daar heb ik toch echt wel een baan voor nodig :D

Bentuh

Berichten: 3453
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:48

Ik werk binnen het sociale domein, en bij ons merk je het vooral aan de looptijd van de aanvragen.

met de energietoeslag erbij lopen we echt over in werk. Gelukkig zijn er nu wat vakantiekrachten aangenomen die helpen met de aanvragen afhandelen. Zodat wij ons weer iets meer op ons normale werk kunnen richten.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:55

Het probleem is denk ik ook dat mensen die zonder werk kwamen te zitten met een hoger inkomen dan wat nu geboden wordt ( minimum loon) daar niet voor kunnen gaan werken.
70% inleveren met een ww uitkering betekent soms al amper rond kunnen kunnen komen.

En dan voor nóg minder aan de slag gaan? Als je dan wéér zonder ban komt te zitten heb je nóg minder geld. Ik begrijp dat ergens wel.... Dan zingen ze het uit tot einde WW en dan moet je wel voor dat geld gaan werken want Sociale Dienst is nog minder denk ik...

callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:04


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:12

callippo schreef:
En dan te bedenken dat er ook nog duizenden jongeren in Nederland wel willen werken, hier opgeleid zijn, maar niet mogen...
https://www.ad.nl/werk/waarom-jongeren- ... ~ac95a90e/
Triest wel dat daar nu pas aandacht voor komt nu bedrijven schreeuwen om personeel. :=

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:13

Ik werkte in de retail tot 2 weken geleden, moet zeggen dat het mij daar mee viel met de tekorten, ik ben inmiddels gestopt, 9u op een dag staan en lopen, tillen bukken en dat voor minimum loon stond gewoon niet in verhouding. Maar ze hebben voor mijn plekje 4 nieuwe sollicitanten gekregen. En dat ondanks dat het heel slecht betaald.
Ben nu zelf weer op zoek naar iets nieuws, het valt mij op dat er inderdaad heel veel vacatures zijn, maar bijna allemaal minimumloon met een berg aan flexibiliteit gewenst, dus dag, avond, weekenddiensten. En Als het al iets beter is dan krijg je marktconform betaald wat nogsteeds maar 11 en als je geluk hebt 12 bruto is. Ik ben paraveterinair van opleiding met 3 jaar werkervaring, maar vele werken nog zonder cao, dus dan krijg je geen eens pensioen opbouw, en conform cao is het loon gewoon ronduit slecht, waarbij je veel moet overwerken en de benen onder je lijf vandaan rent.
Heel eerlijk daar solliciteer ik dus ook gewoon niet meer op en verbaas mij er niet over dat ze daar tekort hebben. Ik wil mezelf nu laten omscholen, maar er zijn wel echt maar enkele sectoren waarin je aan de slag kan zonder passend diploma.
Enkele sollicitaties er uit gestuurd waarvan ik denk dat ze bij mij passen, maar helaas kom ik überhaupt niet door de eerste selectie heen, omdat mijn cv niet aansprekend is voor de functie.

Ik denk dat er vooral een tekort is bij de werkgevers die gewoon nog te slechte voorwaarden bieden en te laag loon.
Als ik zou willen/moeten kan ik morgen direct ergens aan de slag, maar dan wel tegen slechte arbeidvoorwaarden en salaris, en daar bedank ik op dit moment toch ook echt voor.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:26

Faelynn schreef:
Ik werkte in de retail tot 2 weken geleden, moet zeggen dat het mij daar mee viel met de tekorten, ik ben inmiddels gestopt, 9u op een dag staan en lopen, tillen bukken en dat voor minimum loon stond gewoon niet in verhouding. Maar ze hebben voor mijn plekje 4 nieuwe sollicitanten gekregen. En dat ondanks dat het heel slecht betaald.
Ben nu zelf weer op zoek naar iets nieuws, het valt mij op dat er inderdaad heel veel vacatures zijn, maar bijna allemaal minimumloon met een berg aan flexibiliteit gewenst, dus dag, avond, weekenddiensten. En Als het al iets beter is dan krijg je marktconform betaald wat nogsteeds maar 11 en als je geluk hebt 12 bruto is. Ik ben paraveterinair van opleiding met 3 jaar werkervaring, maar vele werken nog zonder cao, dus dan krijg je geen eens pensioen opbouw, en conform cao is het loon gewoon ronduit slecht, waarbij je veel moet overwerken en de benen onder je lijf vandaan rent.
Heel eerlijk daar solliciteer ik dus ook gewoon niet meer op en verbaas mij er niet over dat ze daar tekort hebben. Ik wil mezelf nu laten omscholen, maar er zijn wel echt maar enkele sectoren waarin je aan de slag kan zonder passend diploma.
Enkele sollicitaties er uit gestuurd waarvan ik denk dat ze bij mij passen, maar helaas kom ik überhaupt niet door de eerste selectie heen, omdat mijn cv niet aansprekend is voor de functie.

Ik denk dat er vooral een tekort is bij de werkgevers die gewoon nog te slechte voorwaarden bieden en te laag loon.
Als ik zou willen/moeten kan ik morgen direct ergens aan de slag, maar dan wel tegen slechte arbeidvoorwaarden en salaris, en daar bedank ik op dit moment toch ook echt voor.

Ik vraag me toch af of we als maatschappij niet een verandering moeten doormaken. Gewoon stoppen met de koopavonden en koopzondagen, doordeweeks om 17h dicht. Dat maakt het werken in een winkel al weer wat aantrekkelijker. Zo kan ik me nog veel meer dingen bedenken.
Voor wie lopen we nou zo hard? We zijn in principe een rijk land maar dat geldt niet voor iedereen.
Natuurlijk zijn er banen die gewoon echt buiten reguliere werkuren gedaan moeten worden zoals horeca, maar dat is dan je eigen keuze en daar moet ook een fatsoenlijk salaris en wellicht andere voordelen tegenover staan. De horeca wordt naar mijn inziens steeds slechter (zie alleen nog maar 16/18 jarige dat werk doen) en duurder, daar gaat wat mis.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:28

Bij ons op het melkveebedrijf. Willen we een keer een dagje weg is het al een heel gedoe om iemand te vinden...........

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:35

maar is ook logisch detos, want het loon bij bv Abeos stelt ook niks voor

thirteenn

Berichten: 2088
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:47

Ik heb een baan maar wil wat anders, maar wat me opvalt is de bizar lage lonen. Bij de Ikea verdien je meer dan sommige waar je voor gestudeerd moet hebben :+ maar ik wil ook geen idioot hoge werkdruk. Ik werk om te leven niet andersom. En fysiek is ook een probleem helaas..

Mjelleke
Berichten: 699
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:48

De groepen bij mijn vrijwilligerswerk die nog steeds moeilijk aan de bak komen zijn mensen met psychische en/of lichamelijke klachten die er een tijd uit zijn geweest (beperkter belastbaar en werkgevers durven niet), mensen die privé veel zorgtaken hebben en daaromheen moeten plannen (kinderen, mantelzorg), mensen die echt moeite hebben met het sollicitatieproces (niet digitaal vaardig, moeite met brieven schrijven of dichtklappen tijdens een gesprek) en mensen die nog niet zo goed Nederlands kunnen en/of buitenlandse diploma's hebben. Oh, en mensen die een switch willen maken naar een ander soort werk of andere branche. Vaak hebben ze ook al veel afwijzingen gehad (of gewoon geen reactie), waardoor de moed er een beetje uit is.

Er zijn vooral heel veel vacatures voor mensen die precies in bestaande functies en roosters passen, werkgevers zijn nog niet bereid om echt mee te gaan puzzelen.

Nyaleti

Berichten: 6386
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:53

Maar even, waar zijn al die mensen heen? :+ Want in elke sector is er een te kort lijkt wel. Of zijn er zoveel gevloerd door corona dat nu gewoon een % van de Nederlanders arbeidsongeschiktheid is? :+

Ik zoek nu werk en toch zijn er weinig vacatures hoor.
Ben nu aangenomen op een bedrijf waar alleen maar mannen werken en waar je enigzins handig en technisch bent.
Ik ben een jonge vrouw en iets technischer dan de gemiddelde van mijn leeftijd maar dat was het wel.
Maar heb het wel voor elkaar om te starten 300€ boven het startsalaris.

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:54

Citaat:
Ik vraag me toch af of we als maatschappij niet een verandering moeten doormaken. Gewoon stoppen met de koopavonden en koopzondagen, doordeweeks om 17h dicht. Dat maakt het werken in een winkel al weer wat aantrekkelijker. Zo kan ik me nog veel meer dingen bedenken.
Voor wie lopen we nou zo hard? We zijn in principe een rijk land maar dat geldt niet voor iedereen.
Natuurlijk zijn er banen die gewoon echt buiten reguliere werkuren gedaan moeten worden zoals horeca, maar dat is dan je eigen keuze en daar moet ook een fatsoenlijk salaris en wellicht andere voordelen tegenover staan. De horeca wordt naar mijn inziens steeds slechter (zie alleen nog maar 16/18 jarige dat werk doen) en duurder, daar gaat wat mis.


Ik denk het ergens ook wel.
Ik heb nog een 2e loondienst baan in de transportsector waar ik wel gebleven ben. Deze betaald ook niet erg goed, inmiddels na een aantal jaar werken ben ik doorgegroeid naar 12 bruto per uur, maar ze hebben wel een hele goede cao als het gaat om buiten reguliere werkuren. Zo is na 18:00 en voor 08:00 werken 20% toeslag, in het weekend op zaterdag voor een deel 40% en zondag 100% En ik heb vaste werkdagen, extra uren gaan altijd in overleg. De werkdruk is goed te doen.

De winkel waar ik werkte was je verplicht om altijd beschikbaar te zijn, door de weeks, weekend en koopavond, je had geen vaste werkdagen, je moest flexibel zijn dat ze jou konden inroosteren wanneer het hun uitkomt (en soms kreeg je dan maar een week van te voren oid het rooster dus je kon niks plannen) en dat tegen minimum loon en dus ook gewoon tot 21:00 in de avond op donderdag en vrijdag, of zaterdag werken zonder extra. Ze gingen er gewoon vanuit dat je beschikbaar bent onder het mom van dat hoort bij het werk. Tsja met deze voorwaarden niet heel aantrekkelijk natuurlijk, en dan verbaasd zijn als je niemand kan vinden of veel doorloop hebt.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:57

Biks2 schreef:
Ik vraag me toch af of we als maatschappij niet een verandering moeten doormaken. Gewoon stoppen met de koopavonden en koopzondagen, doordeweeks om 17h dicht. Dat maakt het werken in een winkel al weer wat aantrekkelijker. Zo kan ik me nog veel meer dingen bedenken.
Voor wie lopen we nou zo hard? We zijn in principe een rijk land maar dat geldt niet voor iedereen.
Natuurlijk zijn er banen die gewoon echt buiten reguliere werkuren gedaan moeten worden zoals horeca, maar dat is dan je eigen keuze en daar moet ook een fatsoenlijk salaris en wellicht andere voordelen tegenover staan. De horeca wordt naar mijn inziens steeds slechter (zie alleen nog maar 16/18 jarige dat werk doen) en duurder, daar gaat wat mis.


Winkels (en horeca) moeten open zijn op het moment dat andere mensen vrij zijn.
De openingstijden zouden in het algemeen op de schop moeten, gewoon de winkels alle avonden open houden, zoals je dat al in meer landen ziet. (en hier in NL ook in de grote winkelcentra ook)
Dan maar de ochtenden dicht.
Dat zal aanpassingen vragen van het personeel, wellicht wat mensen die deze tijden niet kunnen werken, maar je krijgt ook een hele grote groep scholieren en studenten die normaal overdag op school zitten er voor terug.

Over gemotiveerd personeel gesproken; vandaag alweer iemand die niet komt opdagen op z'n eerste werkdagen, en ook een sollicitatie gesprek is alweer afgebeld.. -O-

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:58

detos240 schreef:
Bij ons op het melkveebedrijf. Willen we een keer een dagje weg is het al een heel gedoe om iemand te vinden...........


Wat verdien je met een dagje overnemen? En wat moet je dan doen? :)

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:12

Peerke_ schreef:
Biks2 schreef:
Ik vraag me toch af of we als maatschappij niet een verandering moeten doormaken. Gewoon stoppen met de koopavonden en koopzondagen, doordeweeks om 17h dicht. Dat maakt het werken in een winkel al weer wat aantrekkelijker. Zo kan ik me nog veel meer dingen bedenken.
Voor wie lopen we nou zo hard? We zijn in principe een rijk land maar dat geldt niet voor iedereen.
Natuurlijk zijn er banen die gewoon echt buiten reguliere werkuren gedaan moeten worden zoals horeca, maar dat is dan je eigen keuze en daar moet ook een fatsoenlijk salaris en wellicht andere voordelen tegenover staan. De horeca wordt naar mijn inziens steeds slechter (zie alleen nog maar 16/18 jarige dat werk doen) en duurder, daar gaat wat mis.


Winkels (en horeca) moeten open zijn op het moment dat andere mensen vrij zijn.
De openingstijden zouden in het algemeen op de schop moeten, gewoon de winkels alle avonden open houden, zoals je dat al in meer landen ziet. (en hier in NL ook in de grote winkelcentra ook)
Dan maar de ochtenden dicht.
Dat zal aanpassingen vragen van het personeel, wellicht wat mensen die deze tijden niet kunnen werken, maar je krijgt ook een hele grote groep scholieren en studenten die normaal overdag op school zitten er voor terug.

Over gemotiveerd personeel gesproken; vandaag alweer iemand die niet komt opdagen op z'n eerste werkdagen, en ook een sollicitatie gesprek is alweer afgebeld.. -O-

Nee dat denk ik juist niet. Want die avonden gaan echt niet druk zijn. En veel mensen zien 40 uur werken niet meer als de norm en het gaat normaal worden om een vier daagse werkweek te hebben.
Ik denk juist dat het gezond is om af te stappen van die 24 uurs maatschappij. Er moet meer rust en regelmaat komen, voor iedereen denk ik beter.
Burn-outs zijn een gigantisch probleem, mede door het altijd aan staan.

iirrssjjee

Berichten: 5963
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:29

thirteenn schreef:
Ik heb een baan maar wil wat anders, maar wat me opvalt is de bizar lage lonen. Bij de Ikea verdien je meer dan sommige waar je voor gestudeerd moet hebben :+ maar ik wil ook geen idioot hoge werkdruk. Ik werk om te leven niet andersom. En fysiek is ook een probleem helaas..


Klopt ook ja! Ik ben zwemlesgever (is dan geen hele studie, maar wel een opleiding van een jaar), daar verdien ik minder, dan wanneer ik bij de Lidl zou gaan vakkenvullen/kassa zou draaien.....

Als toezichthouder/lifeguard zou ik nog minder verdienen.... Snap dat jongeren dan eerder gaan vakkanvullen. Veel meer ruimte/vrijheid en minder verantwoordelijkheid!

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:32

Siamsmeesje, ff voor de duidelijkheid (je sprak me niet aan, maar mss komt mijn post toch zo over): ik oordeel niet over werklozen. Ja, over sommigen, maar pas nadat ik het verhaal gehoord heb en het niet verder gaat dan: geen zin, uitkering bevalt goed. Voor het merendeel gaat dat gewoon niet op en is er echt wel wat aan de hand. MAAR: ik ben ook vd overtuiging dat iedereen IETS kan. Maar wat dat IETS dan is, daar heb je soms wat begeleiding bij nodig om het uit te zoeken, of om te kijken HOE het mogelijk is. Dan denk ik: spring erin, begeleid mensen, investeer erin dat IEDEREEN zijn plekje krijgt in de maatschappij..maar ja, met een houding als: je bent er te lang uit, schiet het natuurlijk sws niet op...verandert ook een verandering in denkwijze bij werkgevers (en mss ook wel in hoe het systeem werkt, want knelpunt is ook vaak dat als iemand uitvalt het de werkgever bakken geld kost. Logisch dat die geen risico nemen).

Verder ben ik het volledig eens met het kappen 24 uurs maatschappij. Hoewel we daar al aardig naartoe gaan door het personeelsgebrek..kom al aardig wat briefjes tegen hier in DL: door personeelsgebrek op maandag gesloten. Maar ik heb nooit geweten waarom je nu echt perse op zondag boodschappen moet doen, of om 22 uur s avonds. Niemand werkt zoveel dat er nergens een gaatje is om dat gewoon doordeweeks of op zaterdag te doen. En sterker nog: ik denk dat door dat aan te passen zelfs het aantal burn outs vermindert...ik vermoed dat een groot deel nieteens puur door werkdruk wordt veroorzaakt, maar door het voortdurend binnenkrijgen van prikkels. Op de telefoon, op de pc, in de winkel. Ik weet nog het gevoel wat er op zondag vroeger over me kwam een heerlijk gevoel van rust, van niets moeten, van weten dat er geen instanties zijn die iets van me moesten, en me niet hoeven af te vragen of ik nog iets nodig heb, gewoon omdat alles toch dicht is. Gelukkig is dat in DL nog veel meer, en toch voelt de zondag gejaagder.

AmyJamess

Berichten: 2143
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:31

Vorig jaar ben ik van baan geswitcht.
Ik ben van een groot bedrijf naar een klein familie bedrijg gegaan.

Bij mijn vorige werkgever konden ze ook nauwelijks nieuw magazijn personeel krijgen. Ze werkte daar voornamelijk met arbeidsimmigranten (voor namelijk poolsen), maar zelfs die zijn nu heel moeilijk te krijgen.

Bij mijn huidige werkgever merk ik totaal niets van personeels te korten. Natuurlijk heb je dan kleine team.Misschien dat dit ook een voordeel is, ik heb het wel als positief ervaren.
Nieuwe functie's waren vrij snel opgevuld. Straks aan het eind van het jaar verwacht ik wel dat we nieuw personeel nodig hebben in het magazijn. Benieuwd of we dan wel gaan merken.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:42

Ik wil best bijvoorbeeld een dag per week in de horeca staan. Heb nog wel wat ervaring van lang geleden.

Maar dan begint het geneuzel over tweede baan, belasting, niets overhouden

Als ik de overheid was gaf ik iedereen de mogelijkheid belastingvrij tot laten we zeggen 8 uur per week te werken.

Zat mensen die dat wel zouden zien zitten, maar nu de rompslomp zwaarder vinden wegen dan het doel.

En laten we eerlijk zijn: werken loont niet in NL..een modaal salaris krijg je ook vrij eenvoudig via toeslagen en je hand ophouden.

Nee niet zo op je rekening misschien. Maar wonen voor 350 euro, max zorgtoeslag terug enz en voor je het weet lig je al een ruime 1000 euro voor op iemand die alleenstaand is en mag huren en 2300 per maand verdiend. Daar ken ik zat voorbeelden van.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:51

Ik woon in een conservatief land waarin de supermarkten in de meeste plaatsen gewoon nog om 18:30 of 19:00 dicht gaan. Moet zeggen dat je daar gewoon aan went. In het begin toen ik vers uit Rotterdam kwam was het even wennen om weer te moeten plannen maar al snel kom je dan weer in een ander ritme, zoals boodschappen doen in je lunchpauze of op koopavond.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:01

Sunnda schreef:
En laten we eerlijk zijn: werken loont niet in NL..een modaal salaris krijg je ook vrij eenvoudig via toeslagen en je hand ophouden.


Nee. En ik vind het bijzonder dat de problemen nu voor een deel ontstaan doordat de prijzen worden opgedreven terwijl de winsten alleen maar hoger worden (die winsten betalen wij) en dat werkgevers niet investeren in hun personeel en de huren niet beschermd worden... en dat toch nog steeds het fabeltje over de uitkeringen rond blijft gaan. Dat speelt hier zelfs nauwelijks een rol.