Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:enzino schreef:Zo laat in de zwangerschap wordt het eigenlijk alleen gedaan als de moeder in gevaar is. Vanaf 22-24 weken wordt het kind levensvatbaar en zou het zonder de moeder door kunnen leven (granted, met flink wat medische hulp). Ik heb me niet heel diep in de medische achtergrond ingelezen, maar zo arbitrair vind ik het niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... veel-weken
Ruim de helft van de afbrekingen vinden plaats voor 7 weken. 85% in het eerste trimester (12wk).
15% is in het tweede trimester. Dan is het eigenlijk vaak vanwege medische redenen, niet omdat een kind niet gewenst is. Bijv. dat het kind een genetische aandoening blijkt te hebben (vlokkentest is rond de 12 weken, duurt 2 weken voor uitslag; vruchtwaterpunctie is 15-16 weken, duurt ook 2 weken voor de uitslag). Dus dan zit je al op minimaal 14 weken, en maximaal 17-18. Dan moet de abortus nog gepland worden, dus tel er maar een week bij. 15-19 weken.
https://fiom.nl/kenniscollectie/abortus/cijfers-feiten
Avalanche schreef:Ik ben gelovig.
Voor mezelf zou ik er serieuze moeite mee hebben, maar om beslissingen voor anderen te gaan maken, en zeker wat deze intieme zaken betreft, vind ik volkomen onacceptabel.
8nnemiek schreef:Ik las op Facebook dat mensen de morning after pil aan het hamsteren zijn en dat die in meerdere staten verboden wordt.. geen idee of het waar is, maar dat zou toch belachelijk zijn..
Liezel1 schreef:De scheefheid tussen deze beslissing en de situatie mbt wapens kon niet groter zijn...
The USA does not want you to kill children..... under schoolage.
MyWishMax schreef:8nnemiek schreef:Ik las op Facebook dat mensen de morning after pil aan het hamsteren zijn en dat die in meerdere staten verboden wordt.. geen idee of het waar is, maar dat zou toch belachelijk zijn..
Er waren zelfs mensen die van mening waren dat anticonceptie ook niet mag, want dat vonden ze ook abortus.......
Of anderen, wat ik tegelijk bizar maar ook wel begrijpelijk vond, die aangaven dat je jouw verkrachter beter kon vermoorden, want je zou toch opgesloten worden door abortus
ruitje schreef:Ik vind het heel heftig dat vrouwen nu op bijv Tiktoc filmpjes maken met ' ik woon in die en die staat en als je hulp nodig hebt met 'camperen' , stuur mij een berichtje'
Er is nu gewoon een netwerk aan het ontstaan bij vrouwen onderling, lijkt the handsmaide tail wel...
MyWishMax schreef:ruitje schreef:Ik vind het heel heftig dat vrouwen nu op bijv Tiktoc filmpjes maken met ' ik woon in die en die staat en als je hulp nodig hebt met 'camperen' , stuur mij een berichtje'
Er is nu gewoon een netwerk aan het ontstaan bij vrouwen onderling, lijkt the handsmaide tail wel...
Ja, mee eens. Heel goed, maar wat een bizarre situatie.
Diverse apps hebben al aanpassingen gedaan zodat gegevens versleuteld zijn en niet te herleiden naar gebruikers van die app (menstruatie trackers enzovoorts)
Of grote bedrijven die aangeven dat ze personeel zal helpen die naar een andere staat moet voor een abortus...
elnienjo schreef:Maar iemand die niet zwanger wil worden gebruikt toch anticonceptie waardoor dat niet op gaat?
Shadow0 schreef:Iets waarin je bijhoudt wanneer je menstruatie is, en hoe dat verloopt. Kan handig zijn om gezondheidsproblemen op te merken, wordt vrijwel zeker gevraagd als er aanleiding is voor behandeling van te zware / langdurige / frequente menstruatie. Het kan als indicatie of je al in de overgang raakt, kan handig zijn als je zwanger probeert te worden, kan handig zijn om zwangerschap op te merken en als je een erg voorspelbare menstruatie hebt ook gewoon met plannen (als je een lange reis of bv een dagje sauna op twee verschillende dagen kunt plannen en je weet van 1 dat het waarschijnlijk de zwaarste dag van de menstruatie is, kun je de andere kiezen.)
En op je telefoon vind ik vrij begrijpelijk, want apps op telefoons zijn gewoon erg handig voor registratie. Het kan ook anders, maar anders is niet automatisch handiger.
Yaralisa schreef:IMANDRA schreef:Zo laat in de zwangerschap wordt het eigenlijk alleen gedaan als de moeder in gevaar is. Vanaf 22-24 weken wordt het kind levensvatbaar en zou het zonder de moeder door kunnen leven (granted, met flink wat medische hulp). Ik heb me niet heel diep in de medische achtergrond ingelezen, maar zo arbitrair vind ik het niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... veel-weken
Ruim de helft van de afbrekingen vinden plaats voor 7 weken. 85% in het eerste trimester (12wk).
15% is in het tweede trimester. Dan is het eigenlijk vaak vanwege medische redenen, niet omdat een kind niet gewenst is. Bijv. dat het kind een genetische aandoening blijkt te hebben (vlokkentest is rond de 12 weken, duurt 2 weken voor uitslag; vruchtwaterpunctie is 15-16 weken, duurt ook 2 weken voor de uitslag). Dus dan zit je al op minimaal 14 weken, en maximaal 17-18. Dan moet de abortus nog gepland worden, dus tel er maar een week bij. 15-19 weken.
https://fiom.nl/kenniscollectie/abortus/cijfers-feiten
De meeste afbrekingen in het tweede trimester vinden tussen 20 en 24 weken plaats, als gevolg van de 20 weken echo. Soms eerder, na een slechte NIPT uitslag of wanneer bij de - sinds kort ingevoerde - 13 weken echo al een afwijking geconstateerd wordt. Maar alsnog wordt het grootste deel van de afbrekingen in het tweede trimester later dan 15-19 weken gedaan.
MyWishMax schreef:8nnemiek schreef:Ik las op Facebook dat mensen de morning after pil aan het hamsteren zijn en dat die in meerdere staten verboden wordt.. geen idee of het waar is, maar dat zou toch belachelijk zijn..
Er waren zelfs mensen die van mening waren dat anticonceptie ook niet mag, want dat vonden ze ook abortus.......
Of anderen, wat ik tegelijk bizar maar ook wel begrijpelijk vond, die aangaven dat je jouw verkrachter beter kon vermoorden, want je zou toch opgesloten worden door abortus
ruitje schreef:Ik vind het heel heftig dat vrouwen nu op bijv Tiktoc filmpjes maken met ' ik woon in die en die staat en als je hulp nodig hebt met 'camperen' , stuur mij een berichtje'