Wolf in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 00:00

Mooi artikel jdr. Daar zou je in Nederland ook naartoe moeten.
Ik weet nu niet meteen precies hoe, maar ik denk niet dat dat onmogelijk is.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:41

Ok, maar in Yellowstone en in de buurt van Yellowstone is er dus duidelijk beheer. En moeten er bijvoorbeeld geen kinderdagverblijven gesloten worden zoals in Duitsland omdat het anders te gevaarlijk wordt. In West-Europa is er helemaal geen goed beheerbeleid omtrent de wolf. De wolf krijgt hier vrij spel en zal nooit zonder voeding vallen. Hierdoor zal hun aantal enkel maar toenemen. Er loopt hier zo veel 'vlees' rond en ik denk niet dat je dat allemaal deftig kunt afsluiten voor de wolf. De wil ontbreekt bij de "wolfexperten". Zij geloven nog steeds in hun mooie 'verhaaltje'.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:54

Citaat:
Uitgaande van gedrag van wolven elders echter is er niet genoeg (meer) in de natuurgebieden waar wolventerritoria waren/zijn de wolven die gebieden ontgroeid en zijn er roedels overgeschakeld op vee. Normale ontwikkeling in andere gebieden, maar ernstig teken van een te grote roofdierpopulatie al in die natuurgebieden, laat staan er buiten waar geen/niet genoeg wild is om ze te voeden. Ik heb ernstige twijfels bij de door hem aangehaalde onderzoeken qua het kan wel. Lees teveel voorbeelden van kan niet namelijk en nieuwe gebieden volgen allemaal dezelfde ontwikkeling qua implosie/vertrek wildpopulatie en overschakeling op vee.

Ik vraag me af of gebrek aan wild de reden is. Schakelen ze echt alleen over op de vee omdat er geen wild is?
Ik stel me eerder voor dat ze ergens wonen, regelmatig vee tegen komen en dan denken: als ik hier nou toch ben kan ik dat ook wel eens uitproberen.....
En in NL komen ze nou eenmaal heeeeeel vaak onze dieren tegen omdat onze 'natuur'gebieden klein zijn in wij er overal heel dicht tegenaan wonen. Dan is dat vee ook nog eens kansrijker omdat ze in een geconditioneerde omgeving staan waarbij je alleen even de omheining hoeft te overwinnen en dan vrij spel hebt. Lijkt mij een heel simpele optelsom: het is gewoon minder inspanning voor meer bevrediging en daar gaat een verstandige soort nou eenmaal altijd voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:56

Riel schreef:
Ok, maar in Yellowstone en in de buurt van Yellowstone is er dus duidelijk beheer. En moeten er bijvoorbeeld geen kinderdagverblijven gesloten worden zoals in Duitsland omdat het anders te gevaarlijk wordt. In West-Europa is er helemaal geen goed beheerbeleid omtrent de wolf. De wolf krijgt hier vrij spel en zal nooit zonder voeding vallen. Hierdoor zal hun aantal enkel maar toenemen. Er loopt hier zo veel 'vlees' rond en ik denk niet dat je dat allemaal deftig kunt afsluiten voor de wolf. De wil ontbreekt bij de "wolfexperten". Zij geloven nog steeds in hun mooie 'verhaaltje'.

In Duitsland is toch ook wel een vorm van beheer?
Heb je een bron/artikel over het sluiten van de kdv"s?
Ja, er loopt hier teveel "vlees" rond, dáár eerst wat aan doen! Minder is sowieso nodig en dan mogelijk ook beter te beschermen! Waarom daar eindeloos mee wachten en niet mee willen werken?
Jammer dat je zo afgeeft op de wolvenexperts. Zij houden zich meestal vooral bezig met de wolf in relatie tot de natuur, en zij nemen hun vak serieus. Ga op inhoud met ze in gesprek als je van mening verschilt, prima. Maar ze belachelijk maken siert je niet, en maakt dat je zelf niet meer serieus genomen wordt.

Idd Pol: gewoon de makkelijkste prooi.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:30

Nikass schreef:
Riel schreef:

In Duitsland is toch ook wel een vorm van beheer?
Heb je een bron/artikel over het sluiten van de kdv"s?
Ja, er loopt hier teveel "vlees" rond, dáár eerst wat aan doen! Minder is sowieso nodig en dan mogelijk ook beter te beschermen! Waarom daar eindeloos mee wachten en niet mee willen werken?
Jammer dat je zo afgeeft op de wolvenexperts. Zij houden zich meestal vooral bezig met de wolf in relatie tot de natuur, en zij nemen hun vak serieus. Ga op inhoud met ze in gesprek als je van mening verschilt, prima. Maar ze belachelijk maken siert je niet, en maakt dat je zelf niet meer serieus genomen wordt.

Idd Pol: gewoon de makkelijkste prooi.

https://www.werra-rundschau.de/lokales/ ... 57SmXxWy30

Het kinderdagverblijf artikel.

De heer Mekel, de wolvenexpert hier in Drenthe, is pro wolf en kan ook enkel maar die kant op denken. Zijn paarden stonden in kuddeverband, een werd er opgevreten, de kudde van ponies van 1.10 zou er wel van leren en de wolf verjagen volgens Mekel. Maar niet dus, weer werd er een opgevreten. De paarden van Mekel zijn op last van Natuurmonumenten verplaatst, want al die aangevreten paarden wilde men niet in een druk recreatie gebied. Volgens Mekel werd het dan maar de slacht.
Dus die wolvenexperts zijn dan ook geen dierenliefhebbers. Die maakt het niet zo veel uit dat vee of paarden gepakt worden.
Op advies van de wolvenexperts en SBB, blijven pinken gewoon achter simpel draad staan in het bos, men neemt de gok...
Dus men kan wel met de vinger naar boeren wijzen, maar wolvenexperts mede als natuurinstanties werken flink mee aan het mogelijk maken van het doden van vee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:43

ik snap wel een beetje waar verschillen in denkwijze vandaan komen als je vind dat dieren die voor de slacht bedoeld zijn ook minder welzijns rechten hebben daardoor.
Voor mij blijft het belangrijk dat je je uiterste best doet voor dierwelzijn of een dier nou voor leven of voor slacht bedoeld is.
Dus als het einde van het leven dan inhoud aangevallen worden en nog een halve dag creperen van de pijn omdat je ingewanden er uit hangen, dan vind ik dat wél erg en iets wat je wil voorkomen. Voor de slacht bedoeld zijn is voor mij geen vrijbrief wat dat betreft.
Ik kan zoiets dan ook nooit afdoen met ách economische schade'.
Ik vind dat einde van een heel andere orde dan een (goed uitgevoerde) slachting, wat wel snel en zorgvuldig gebeurt.

Maar als je alle gevallen van 'dieren ooit voor de slacht bedoeld' niet meetelt in slachtoffers snap ik wel dat je er anders in kunt staan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:53

Nikass, blijkbaar is er in Duitsland geen goed beheer want anders had het kinderdagverblijf niet moeten sluiten. Daarnaast kan ik mij vinden in het beleid als bijvoorbeeld in Yellowstone. In bepaalde gebieden mogen ze er zijn maar als er nood is om de migreren omdat er te weinig voedsel is dan mogen ze (de wolf) geschoten worden (enkel buiten Yellowstone).

Waarom denk je dat ze daar die beslissing hebben genomen? Om migrerende wolven te schieten?

Spoiler:
Mijn eigen antwoord: omdat ze daar misschien slim genoeg zijn om te beseffen dat een wolf niet hoort in een dicht bevolkt gebied waar ze ook kunnen jagen op vee.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:08

Daarnaast vind ik ook dat wij moeten stoppen met zo veel vee te produceren. Mensen eten veel te veel vlees en dit is een ontzettend grote belasting voor onze aarde. Dus ik vind zeker dat wij hier over moeten nadenken. Dit is overigens een andere discussie denk ik en ik denk niet dat dit het doel is van de wolf in West-Europa (minder vee, minder vleeseters). Veel vlees dat hier wordt geconsumeerd wordt ook geïmporteerd. Nog meer vlees van ergens anders halen omdat de mens zo veel vlees wilt eten is ook geen oplossing voor het klimaatprobleem.

Moeten wij dan ook stoppen met het houden van paarden, schapen, honden, ... (als hobby) om het wolvenprobleem dan maar zo op te lossen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:16

pol013 schreef:
ik snap wel een beetje waar verschillen in denkwijze vandaan komen als je vind dat dieren die voor de slacht bedoeld zijn ook minder welzijns rechten hebben daardoor.
Voor mij blijft het belangrijk dat je je uiterste best doet voor dierwelzijn of een dier nou voor leven of voor slacht bedoeld is.
Dus als het einde van het leven dan inhoud aangevallen worden en nog een halve dag creperen van de pijn omdat je ingewanden er uit hangen, dan vind ik dat wél erg en iets wat je wil voorkomen. Voor de slacht bedoeld zijn is voor mij geen vrijbrief wat dat betreft.
Ik kan zoiets dan ook nooit afdoen met ách economische schade'.
Ik vind dat einde van een heel andere orde dan een (goed uitgevoerde) slachting, wat wel snel en zorgvuldig gebeurt.

Maar als je alle gevallen van 'dieren ooit voor de slacht bedoeld' niet meetelt in slachtoffers snap ik wel dat je er anders in kunt staan.

Ik denk dat maar weinig diereigenaren dat denken, het is wel standaard waar een boer van beschuldigd wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:22

Nikas schrijft iets van die strekking:
Citaat:
Als vee door de wolf wordt gepakt is dat natuurlijk erg voor de veehouder, vooral als je je best hebt gedaan met wolfwerend huisvesten. Maar wel in een ander perspectief erg. Als de dieren die niet ten prooi vallen aan de wolf normaliter een weekje later naar de slacht gaan, dan is het primair product verlies, dat financieel gecompenseerd wordt. En niet hetzelfde als je met zorg gefokte once in a lifetime veulen die een naam heeft, persoonlijke aandacht krijgt en in de sport gaat lopen.
In dat opzicht vind ik veehouders soms overdreven dramatisch doen.

Ik kan me juist heel goed voorstellen dat je het vreselijke vind als jouw vleesschaap zo aan zijn einde moet komen. Want een wrede weg had je nu nooit voor je dier gewild.
Ik kan prima onze eigen kip slachten en opeten en het toch erg vinden als er een kip ligt te creperen. Want als ik een kip slacht zorg ik ervoor dat dat binnen 2 seconden gepiept is.

En ik zie het veel 'dierenrechten' organisaties ook doen: je maar die dieren waren toch bestemd voor de slacht..... }:0

Ik begrijp er heel weinig van wat de lengte van de leven te maken heeft met de manier waarop dat leven beëindigd. En bij welke grens is het dan goed? Als ik weet dat mijn oudje nog maar 1 jaar te leven heeft? Is het dan prima om hem miserabel aan zijn einde te laten komen? Of is dat pas bij een half jaar?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 17:27

Dieren zouden bij voorkeur nooit moeten lijden, punt uit. Dat veel mensen en dierenrechten organisaties naar de vlees industrie wijzen om surplus killing van de wolf goed te praten is onzinnig en dit zijn wat mij betreft geen dieren liefhebbers.

Surplus killing is voor de wolf ook geen natuurlijk gedrag. Dit zou hij in de natuur ook niet doen, maar dit gedrag wordt uitgelokt als hij in een onnatuurlijke omgeving, tussen de mensen moet leven.

Bovendien zal beperken van de vleesindustrie het klimaatprobleem niet oplossen, het klimaat probleem is te wijten aan het grote en nog steeds toenemende aantal mensen op aarde, en het feit dat tegenwoordig alles steeds meer/sneller en goedkoper moet om alle monden te voeden en iedereen tevreden te houden.

Ik ben ook geen voorstander van mega stallen, maar zij zijn niet degene die last hebben van de wolf. Juist degene die het goed proberen te doen, de gewone mensen, biologische boeren, hobby boeren en melk vee houders, die hun dieren zo natuurlijk mogelijk willen houden en zoveel mogelijk buiten op het land willen laten lopen, zijn degenen die de klappen opvangen. Ik vind het dan ook onredelijk om iedereen over een kam te scheren.

Daarnaast wordt er continue maar over "boeren" gepraat, maar het houden van schapen of ander vee maakt je echt niet automatisch boer. Dan zouden er plotseling wel heel veel "boeren" op bokt zitten. :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:06

journee schreef:
Dieren zouden bij voorkeur nooit moeten lijden, punt uit. Dat veel mensen en dierenrechten organisaties naar de vlees industrie wijzen om surplus killing van de wolf goed te praten is onzinnig en dit zijn wat mij betreft geen dieren liefhebbers.

Surplus killing is voor de wolf ook geen natuurlijk gedrag. Dit zou hij in de natuur ook niet doen, maar dit gedrag wordt uitgelokt als hij in een onnatuurlijke omgeving, tussen de mensen moet leven.

Bovendien zal beperken van de vleesindustrie het klimaatprobleem niet oplossen, het klimaat probleem is te wijten aan het grote en nog steeds toenemende aantal mensen op aarde, en het feit dat tegenwoordig alles steeds meer/sneller en goedkoper moet om alle monden te voeden en iedereen tevreden te houden.

Ik ben ook geen voorstander van mega stallen, maar zij zijn niet degene die last hebben van de wolf. Juist degene die het goed proberen te doen, de gewone mensen, biologische boeren, hobby boeren en melk vee houders, die hun dieren zo natuurlijk mogelijk willen houden en zoveel mogelijk buiten op het land willen laten lopen, zijn degenen die de klappen opvangen. Ik vind het dan ook onredelijk om iedereen over een kam te scheren.

Daarnaast wordt er continue maar over "boeren" gepraat, maar het houden van schapen of ander vee maakt je echt niet automatisch boer. Dan zouden er plotseling wel heel veel "boeren" op bokt zitten. :+

Mooie post, waarvoor dank!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:42

Pol je maakt me echt heel pissig als je mijn woorden verdraait en zegt dat ik vind dat productiedieren minder welzijnsrechten zouden hebben.
Dat is nou precies waarom ik af en toe de handdoek in de ring gooi. Dan hoeft een discussie van mij niet meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:45

Wintu dank je wel voor je artikel. Het is wel een beetje lastig voor me in het Duits, en de bron zegt me ook niet zoveel, maar ik ga proberen het te lezen.

Als die Mekel zo ongenuanceerd uitspraken doet, en zo makkelijk met zijn dieren omgaat heb ik wel mijn vraagtekens bij zo iemand ja. Hopelijk zijn ze niet allemaal zo
(wat ik overigens niet denk want ik heb ook anderen aan het woord gezien)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 21:56

pol013 schreef:
Nikas schrijft iets van die strekking:
Citaat:
Als vee door de wolf wordt gepakt is dat natuurlijk erg voor de veehouder, vooral als je je best hebt gedaan met wolfwerend huisvesten. Maar wel in een ander perspectief erg. Als de dieren die niet ten prooi vallen aan de wolf normaliter een weekje later naar de slacht gaan, dan is het primair product verlies, dat financieel gecompenseerd wordt. En niet hetzelfde als je met zorg gefokte once in a lifetime veulen die een naam heeft, persoonlijke aandacht krijgt en in de sport gaat lopen.
In dat opzicht vind ik veehouders soms overdreven dramatisch doen.

Ik kan me juist heel goed voorstellen dat je het vreselijke vind als jouw vleesschaap zo aan zijn einde moet komen. Want een wrede weg had je nu nooit voor je dier gewild.

DIT is dus precies waarin wij essentieel van mening verschillen. Ik vind die denkwijze ongeloofwaardig en ontzettend hypocriet. Alsof het kl*te leven in de intensieve veehouderij en de slacht niet wreed zou zijn.
Het zg "wij houden van onze dieren" is voor mij een schijnheilige leugen als je een kalf bij de geboorte bij de moeder weghaalt, als je varkens in een dichte schuur in een betonnen hok opsluit, als je je lammetjes een paar weken na hun geboorte naar de slacht brengt, als je kalkoenen hun snavels kapt etc etc
Dat versta ik bepaald niet onder liefde.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 11-08-23 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:01

journee schreef:
Juist degene die het goed proberen te doen, de gewone mensen, biologische boeren, hobby boeren en melk vee houders, die hun dieren zo natuurlijk mogelijk willen houden en zoveel mogelijk buiten op het land willen laten lopen, zijn degenen die de klappen opvangen. Ik vind het dan ook onredelijk om iedereen over een kam te scheren.

Dat is wat ik steeds heb aangegeven, en in dat opzicht scheer ik zeker niet iedereen over één kam
Het woord "boeren" gebruik ik wel als een overlappende term. Misschien dekt dat niet helemaal de lading, maar het is voor mij gewoon een beschrijvende term, geen scheldwoord ofzo.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:18

Voor de liefhebbers nog een interessant stuk van Rtv drenthe 13 mei: Wolf in drenthe heeft nog geen invloed op de reeën stand in Drenthe.

Een fauna beheerder heeft hier wel een verklaring voor. De ree is namelijk geen hoofdvoedsel voor wolven. Wat de wolven in drenthe dan wel eten weet de beste man niet. (even op bij12 kijken misschien |o)

Eén belangrijke reden waarom wolven goed zouden zijn voor de biodiversiteit is omdat ze delen van gedode dieren achterlaten. Tot enkele jaren geleden was het beleid om alle dode dieren te verwijderen, zoals nu nog met vee gebeurt. Sinds enkele jaren worden karkassen van afgeschoten en aangereden dieren op knekelvelden achtergelaten om ze zo terug te geven aan de natuur. Echter hebben wolven dit inmiddels ontdekt en als ze een schot horen lopen ze linea recta naar het dichtstbijzijnde knekelveld. Ze worden dus eigenlijk gewoon bijgevoerd. Wat dus een probleem is omdat de wolven schot + auto gaan associëren met een makkelijke maaltijd.. Aldus het artikel. :')

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:25

Nikass schreef:
journee schreef:
Juist degene die het goed proberen te doen, de gewone mensen, biologische boeren, hobby boeren en melk vee houders, die hun dieren zo natuurlijk mogelijk willen houden en zoveel mogelijk buiten op het land willen laten lopen, zijn degenen die de klappen opvangen. Ik vind het dan ook onredelijk om iedereen over een kam te scheren.

Dat is wat ik steeds heb aangegeven, en in dat opzicht scheer ik zeker niet iedereen over één kam
Het woord "boeren" gebruik ik wel als een overlappende term. Misschien dekt dat niet helemaal de lading, maar het is voor mij gewoon een beschrijvende term, geen scheldwoord ofzo.

Dat is voor jou misschien duidelijk, maar voor een ander misschien niet. Dan is het soms gewoon handig om dingen iets genuanceerder te vertellen, dan is je bedoeling voor iedereen duidelijk. En dat scheelt een hoop scheve gezichten. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:33

Daarom doe ik dat toch nu?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:18

Nikass schreef:

Mijn post was zeker niet persoonlijk aan jou gericht, maar aan iedereen in het algemeen. Het is fijn dat je nu uitleg geeft, maar als je jezelf aangesproken voelt is het gewoon handiger om hier bij het schrijven van een post rekening mee te houden, dat houdt het gewoon wat overzichtelijker,met al die lange verhalen.. ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 23:51

Nikass schreef:
DIT is dus precies waarin wij essentieel van mening verschillen. Ik vind die denkwijze ongeloofwaardig en ontzettend hypocriet. Alsof het kl*te leven in de intensieve veehouderij en de slacht niet wreed zou zijn.
Het zg "wij houden van onze dieren" is voor mij een schijnheilige leugen als je een kalf bij de geboorte bij de moeder weghaalt, als je varkens in een dichte schuur in een betonnen hok opsluit, als je je lammetjes een paar weken na hun geboorte naar de slacht brengt, als je kalkoenen hun snavels kapt etc etc
Dat versta ik bepaald niet onder liefde.

Dat er in de veehouderij nog heel veel moeten veranderen, daar heb je helemaal gelijk in! Maar gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel en wordt daar ook zeker aan gewerkt.

Bij pluimvee mag bijvoorbeeld sinds 2018 al geen snavel meer worden gekapt. Lammeren voor de slacht blijven overigens zo lang mogelijk bij hun moeder lopen, ze willen immers wel dat ze op gewicht zijn. Dieren tot een jaar oud worden nog lam genoemd. Ook zijn er Nederlandse diervoeding producenten zoals Farmfood die ervoor kiezen om alleen schapen vlees, dus van oudere dieren in hun producten te verwerken.

Dat bij melkkoeien de kalveren vaak binnen een dag worden weggehaald klopt. Maar gelukkig geldt dit niet voor alle bedrijven. Zoals bij producten van "kalver liefde". Overigens is er in 2022 een wetsvoorstel ingediend om kalveren voortaan wel langer bij hun moeder te laten, dus hopen op een positief besluit!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 00:17

journee schreef:
Nikass schreef:

Mijn post was zeker niet persoonlijk aan jou gericht, maar aan iedereen in het algemeen. Het is fijn dat je nu uitleg geeft, maar als je jezelf aangesproken voelt is het gewoon handiger om hier bij het schrijven van een post rekening mee te houden, dat houdt het gewoon wat overzichtelijker,met al die lange verhalen.. ;)

Je quote mij dus ik dacht dat je het tegen mij had, dat lijkt me voor de hand liggend als je mij quote?
Soms kun je niet raden dat iets voor een ander onduidelijk is. Dus prima als er even naar gevraagd wordt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 10:15

Nikass schreef:
Je quote mij dus ik dacht dat je het tegen mij had, dat lijkt me voor de hand liggend als je mij quote?
Soms kun je niet raden dat iets voor een ander onduidelijk is. Dus prima als er even naar gevraagd wordt.

O, op mijn beeldscherm quote ik bij die post helemaal niemand, maar ik kan natuurlijk niet op jouw beeldscherm meekijken.. :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:03

Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 18:49

journee schreef:

Ik bedoelde deze, mijn originele post. Maar we kunnen wel bezig blijven, dus hier laat ik het bij. :)