Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:31

elnienjo schreef:
Paarden in 't wild hebben 't vele malen zwaarder, zie het mislukte natuurproject in Nederland. Paarden die op tijd hun natje en droogje krijgen, medische verzorging, een warme stal en een groene wei hebben 't zo slecht nog niet al moeten ze daar dan een uurtje per dag voor werken bij de gemiddelde eigenaar. Topsport kan alleen met paarden die daar niet alleen lichamelijk maar ook mentaal geschikt voor zijn. Net zoals ook niet ieder mens mentaal geschikt zal zijn continue onderweg te zijn van sportevent naar sportevent ook al hebben ze talent.

Nu praat je hetzelfde als Anky in het filmpje wat iedereen hier nogal belachelijk vindt..

En dat mislukte natuurproject kwam doordat de omstandigheden voor die dieren in de basis al niet klopte.

Voor iedereen die vindt dat een paard het leuk vindt om met je te werken, stond het dier met het zadel in zijn mond toen je aankwam met een blik' Jaaaaaa, laten we gaan rijden'?
Dat het dier leuk over dingen heen springt kwam omdat JIJ hem in die situatie hebt geplaatst ( in de bak, in de wei).
Uit vrije keus zal een paard nevernooit zeggen, ' klim op mijn rug'.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:43

Lastige is wel dat bij stoppen met de sport het gebruiksdoel vervalt en daarmee het fokdoel.
Van ponies die in de mijnen werkten zijn het luxe rijdieren geworden met allerlei rasfokkerij en verschillende doeltypes. Vaak gebaseerd op het gebruiksdoel.
Ik denk wel dat velen in de hogere sport maar ook de kinderen op de maneges, ver afstaan van het eigenlijke wezen van het dier waarmee ze werken, een vlucht en kuddedier.

In de echte top top ervoer ik de paarden trouwens heel anders dan de pony’s die ik gewend was. Luxe stallen, grote paarden onder dekens met voerschema en trainingschema, allemaal erg meegaand en hoe gek het ook klinkt, serieus, die paarden. Zat nooit 1 bij die klierde of wat dan ook.
Die stal ging er voor mijn gevoel wel goed mee om. Was een internationale spring en handelstal hoge segment. En een ontspannen sfeer.
De merries met veulens gingen wel op de wei. De rest niet. Taalden daar ook niet naar leek het. Waren ook niet anders gewend.

Nadeel van de sport is ook dat er veel fok overschot is. Te bloederige paarden voor de hobbyist.
En dat je die onderlaag houdt van mensen die de pony koste wat kost voor sport willen inzetten. Met alle gesleep en getrek van dien.
Plus dat er meer pony’s zijn dan er ruimte is waardoor ze op stallen en kleine padocks worden gehouden.

Zou leuk zijn als er wat ontspanning in de sport kwam, lol met je knol, dieren houden naar hun natuurlijke aard. En niet meer zoveel slepen, in het vliegtuig maar ook op de trailers. Een paard op een trailer is als je erbij nadenkt toch gek, een kudde en vluchtdier op een plank over de snelweg meenemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:46

Marigold schreef:
In de echte top top ervoer ik de paarden trouwens heel anders dan de pony’s die ik gewend was. Luxe stallen, grote paarden onder dekens met voerschema en trainingschema, allemaal erg meegaand en hoe gek het ook klinkt, serieus, die paarden. Zat nooit 1 bij die klierde of wat dan ook.

Yep die paarden ken ik ook.. totdat een gewoon iemand ze thuis heeft staan.
Dan merk je dat die paarden soms zo in een regiem zaten dat hun eigen karakter weg is.

Popstra

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:21

Als topsport verboden gaat worden dan mag niemand meer op een paard zitten. Ook geen recreatie ruiter.
Let maar op.

Maar het stoppen van (top)sport gaat niet snel gebeuren. De paardensport geeft na voetbal op 1 het meeste geld in het laadje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 19:43

Maar voor wie geeft dat geld in het laadje?
Bij voetbal kan ik me voorstellen Bavaria en Heineken en mora voor de bitterballen thuis. Maar ook de kroeg. Even kort door de bocht.
Maar wie heeft er buiten de paarden mensen om profeit van de sport?

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:11

Criminelen. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:22

Haha ja die ook :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:42

DuoPenotti schreef:
Maar voor wie geeft dat geld in het laadje?
Bij voetbal kan ik me voorstellen Bavaria en Heineken en mora voor de bitterballen thuis. Maar ook de kroeg. Even kort door de bocht.
Maar wie heeft er buiten de paarden mensen om profeit van de sport?

Is dit een serieuze vraag? Dat geld stroomt deels terug de economie in

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:13

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:15

Dat is alleen voor een kleine groep weggelegd denk?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:15

Nielojram schreef:
elnienjo schreef:
Paarden in 't wild hebben 't vele malen zwaarder, zie het mislukte natuurproject in Nederland. Paarden die op tijd hun natje en droogje krijgen, medische verzorging, een warme stal en een groene wei hebben 't zo slecht nog niet al moeten ze daar dan een uurtje per dag voor werken bij de gemiddelde eigenaar. Topsport kan alleen met paarden die daar niet alleen lichamelijk maar ook mentaal geschikt voor zijn. Net zoals ook niet ieder mens mentaal geschikt zal zijn continue onderweg te zijn van sportevent naar sportevent ook al hebben ze talent.

Nu praat je hetzelfde als Anky in het filmpje wat iedereen hier nogal belachelijk vindt..

En dat mislukte natuurproject kwam doordat de omstandigheden voor die dieren in de basis al niet klopte.

Voor iedereen die vindt dat een paard het leuk vindt om met je te werken, stond het dier met het zadel in zijn mond toen je aankwam met een blik' Jaaaaaa, laten we gaan rijden'?
Dat het dier leuk over dingen heen springt kwam omdat JIJ hem in die situatie hebt geplaatst ( in de bak, in de wei).

Mensen gaan toch grotendeels ook niet voor de lol naar hun werk en die moeten nog veel meer uur sloven voor de baas dan een gemiddeld paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:24

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:29

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/paa ... rdenomzet/

Hier een stukje over de miljarden omzet

Ja mensen die wat met paarden hebben.
Maar daarbuiten?

Dat is met voetbal wel.
Denk dat horeca er niet slechter van word.

Want paardenmensen gaan niet uit eten, kopen geen auto’s, kleding etc. En hebben geen sponsoren die op die manier verdienen?

Ze geven al hun geld enkel uit aan paarden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:50

Vergeet niet personeel in de sport in de accomedaties, de pensionstallen, maneges waar we ze stallen.. op de grote events of nog verder, de fourage handel, alle beroepen er omheen als in hoefsmeden
artsen ...alles maar ook alles wat bij het houden van paarden komt kijken en alles daaromheen. Maar ik verzin dit niet he, het is gewoon een feit.

Kijk alleen al wat je zelf kwijt bent per maand aan kosten voor jou paard of paarden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 22:54

Ik las gisteren een artikel dat een pensionhouder ergens in de Randstad moet inkrimpen/ophouden vanwege 'de natuur'. Het gaat echt helemaal de verkeerde kant op in Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:15

Popstra schreef:
Als topsport verboden gaat worden dan mag niemand meer op een paard zitten. Ook geen recreatie ruiter.
Let maar op.

Maar het stoppen van (top)sport gaat niet snel gebeuren. De paardensport geeft na voetbal op 1 het meeste geld in het laadje.

Maar er zijn nog tal van andere dingen die ook geld in her laadje brengen. En als paardensport weg valt vloeit het geld net zo makkelijk ergens anders heen.

Dat paardensport van de Olympische spelen verdwijnt is een kwestie van tijd daarna zal het qua topsport langzaam minder worden.
Het aantal startpassen en starts zet al een dalende trend in.
Mensen gaan een band met hun paard en andere dingen dan wedstrijden steeds belangrijker vinden.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 00:08

Ik blijf het grappig vinden dat mensen terug vallen op het paard heeft geen keuze en argumenten als je paard zou zelf jou nooit vragen om op zijn rug te gaan zitten. Nee dat zal hij niet doen, simpelweg omdat hij niet zover kan denken. Hij leeft in het moment dus kan niet denken oh zou wel leuk zijn als er eens iemand op mijn rug ging zitten. ik word heel boos van mensen die de emoties en gevoelens van paarden onderschatten en daar misbruik van maken, maar je kunt ze ook overschatten. Een paard heeft geen idealen, hij droomt niet van een beter leven en heeft Van ons nodig dat we in zijn basisbehoeften voorzien, niet dat we hem stemrecht geven of andere menselijke privileges. Het blijft wel een dier dat niet kan denken maar puur handelt vanuit instinct en veel minder gedifferentieerde emoties heeft dan wij. kiezen om beleerd te worden hebben ze dus niet gedaan, simpelweg omdat ze dat niet kunnen, dat neemt niet weg dat ze het prima leuk kunnen vinden als het op een vriendelijke manier gebeurt. Mijn hond heeft er ook niet voor gekozen toen hij een paar 1000 jaar geleden een wolf was om in een huishond te veranderen en nu bij mij te wonen, maar als ik los met haar ga wandelen volgt ze me overal. Aangeleerd gedrag? Ja dat klopt, maar is daar iets mis mee? Mijn paard haar brave karakter onder het zadel is ook aangeleerd gedrag, maar als ze niet wil rijden durft ze dat wel degelijk aan te geven. Als het dekje niet helemaal goed ligt Kan ik van een van mn paarden al een flinke rodeo verwachten, dus als ze dat niet doet terwijl ik op haar rug zit neem ik aan dat ze het prima vindt. Die van mij komen nog steeds vrolijk naar me toe iedere dag ook al ligt hun paddock vol eten ze komen bij het hek, en ik ben de persoon die hen iedere dag traint zowel op de grond als onder het zadel. Zolang ze er nog zo bij staan maak ik me weinig zorgen over hun welzijn. Maar topsport heb ik ook geen goed woord voor over, in ieder geval niet in de vorm hoe het nu is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 01:16

We lopen gewoon iets te lang achter de feiten aan.

Dieren welzijn is al even een onderwerp van discussie. Ook in de paarden sport en houderij zie je veel veranderingen.

Omdat dierenwelzijn een algemeen onderwerp is, gaat iemand als Lubach dit onderwerp aansnijden en de leek vindt daar iets van en dat mag, dat snap ik ook.
Al mn hele leven hoor ik dat paardrijden geen sport is of dat het zielig is om op zo een paard te gaan zitten hobbelen.

Als we op tijd waren geweest met ingrijpen, waren dit soort beelden nooit voorbij gekomen of was er gelijk ingegrepen en was het voor iedereen bekend, dat dit gelijk wordt afgestraft.

De sport zal niet a la minuut verboden worden, maar wel aangepakt worden en dat is prima.

En we kunnen echt wel zonder de sport. De sport kan eerder niet zonder de recreanten, want dat zijn de fans, dat zijn de mensen die naar wedstrijden komen kijken, willen lessen, dekjes met Anky erop kopen en alle andere merken die door sporters gepromoot worden. Zonder kijkers en fans, valt er echt een hoop inkomen weg en wordt het voor sponsoren minder interessant.

Het witwassen is er altijd al geweest en zal wel zo blijven. Maar dat staat ver af van de normale man die zich een slag in de rondte werkt voor 1 paard.

En wat ik eerder zei; je kan hele andere wedstrijden organiseren, op andere dingen letten, een andere puntentelling hanteren etc.
Het zit er zo in geslagen dat wedstrijden een dressuur proefje, spring parcours of reining proef etc moeten zijn.......Je kan mensen op zoveel andere manieren beoordelen en met elkaar laten strijden.

En volgens mij ging het niet alleen om Lubach, maar ook om de wederom zwakke reactie van het KNHS.........

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 01:24

Marigold schreef:

Nee, die klieren niet omdat ze netjes en correct gereden worden.

Het is namelijk meestal geen klieren, maar protest.
Maar op het moment dat je dat type paard thuis hebt, met het niveau van de gemiddelde ruiter in Nederland, krijg je wel degelijk problemen, en hele grote ook.

Marigold schreef:
De merries met veulens gingen wel op de wei. De rest niet. Taalden daar ook niet naar leek het. Waren ook niet anders gewend.

Geloof me dat die paarden dat ook nodig hebben. Ik ben met zo een bezig, met paard leren zijn. Paard was zo gefrustreerd als iets toen ze bij me kwam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 01:34

Nou dat! Een volwassen/ouder paard weer leren paard te zijn is best lastig. Je kan denken dat hij het goed vindt zo, maar het is gewoon afwijkend gedrag als een paard zich als een robot gedraagt, niet sociaal is etc.

En klieren? Dat vind ik wel een hele aparte discussie. Dan kan je je afvragen of die sportruiters echt zoveel handiger zijn zodat het niet naar voren komt, of hebben ze hun trucjes dat een paard weet dat hij dat beter niet kan doen??

Heel veel zogenaamd hete paarden zouden bij correcte ruiters best prima kunnen lopen. Soms blijkt er een heel "gewoon" paard onder te zitten als het wel naar buiten mag, wel sociaal mag zijn, op een andere manier getraind en behandeld wordt.

Heel veel mensen vinden het ook erg stoer om te vertellen welk bloed hun paard heeft, hoe heet het wel niet is etc.

Niet elke niet sport ruiter is een slechte ruiter of een slecht en onervaren paarden mens. Ik ken veel mensen die van de sport houden, maar heel veel die al jaren zijn afgehaakt. En heel veel mensen die geen wedstrijden rijden, maar ik eerder met mijn paarden vertrouw dan mening sportruiter.

Misschien zit daar ook wel een probleem. Sport ruiters denken soms op een soort voetstuk te staan. Hoe vaak ik niet heb gehoord dat ze zo goed voor hun paard zijn, want ze krijgen dit, dat zus en zo. Maar feitelijk is het alleen ogen uitsteken en pronken, want aan de helft heeft het paard zelf niks en als je goed voor je paarden bent, heb je veel onzin ook niet nodig.

Het was een tijdje terug al dat de paardensport werd aangesproken en Anky zich mocht verdedigen. Dat was dus een eenzijdige reactie op tv. Voor de leek is het dan een bekende en zal het wel goed zijn misschien.
Maar zij is juist iemand die zich niet altijd even verstandig kan verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:19

Het is eerder triest dat paarden al niet meer talen naar buiten zijn omdat ze niet beter weten....

Volgensmij is ook het hele punt dat de sport maar blijft gooien met argumenten als. Ja maar hij vind het leuk om parcoursen te springen dus doe het voor hem. Of dressuur is er voor het paard hoor niet voor de ruiter.

Maar geef gewoon toe dat we paardrijden ook voor ons eigen plezier doen en dat wij wedstrijden willen rijden en in sommige gevallen dat mensen perse het allerhoogste niveau willen halen.

Het zal dat paard aan zijn kont roesten hoor of die grand prix wedstrijden loopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:20

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:57

Nielojram schreef:
elnienjo schreef:

Nou nee hoor niet iedereen, kijk eens naar de wilde paarden documentaires op Netflix als deze er nog op staan. Die paarden in het wild hebben het echt niet beter, ze verhongeren in de meeste gevallen, worden afgeschoten of gaan dood door het ontbreken van medische zorg. Paarden in het wild wordt vreselijk geromantiseerd. Daarnaast is er helemaal geen ruimte meer voor paarden in het wild, dus ze worden gewoon allemaal afgemaakt en opgegeten. Heel paardvriendelijk.

MyWishMax

fransje23 schreef:
Popstra schreef:
Let maar op.

Maar er zijn nog tal van andere dingen die ook geld in her laadje brengen. En als paardensport weg valt vloeit het geld net zo makkelijk ergens anders heen.

Dat paardensport van de Olympische spelen verdwijnt is een kwestie van tijd daarna zal het qua topsport langzaam minder worden.
Het aantal startpassen en starts zet al een dalende trend in.
Mensen gaan een band met hun paard en andere dingen dan wedstrijden steeds belangrijker vinden.

Ik vind dit nogal een aparte conclusie? Die daling is ook een heel groot deel de kosten. Zowel van de startkaart, als startgeld maar ook benzine en noem maar op.
Een band hebben met je paard is niet alleen voor mensen die geen wedstrijden rijden? Iemand die geen band met zijn of haar paard heeft krijgt die niet ineens als er geen wedstrijden gereden worden.
Juist degene die niet fijn met paarden omgaan blijven dat doen, met of zonder wedstrijden.

Dat de topsport een discussiepunt is snap ik zeker. Ik vind sommige combinaties prachtig om naar te kijken, ook de achter de schermen beelden thuis, maar het is wel een heel circus eromheen qua reizen enzovoorts.

xYaartje

Marigold schreef:
Lastige is wel dat bij stoppen met de sport het gebruiksdoel vervalt en daarmee het fokdoel.
Van ponies die in de mijnen werkten zijn het luxe rijdieren geworden met allerlei rasfokkerij en verschillende doeltypes. Vaak gebaseerd op het gebruiksdoel.
Ik denk wel dat velen in de hogere sport maar ook de kinderen op de maneges, ver afstaan van het eigenlijke wezen van het dier waarmee ze werken, een vlucht en kuddedier.

Die stal ging er voor mijn gevoel wel goed mee om. Was een internationale spring en handelstal hoge segment. En een ontspannen sfeer.

Nadeel van de sport is ook dat er veel fok overschot is. Te bloederige paarden voor de hobbyist.
En dat je die onderlaag houdt van mensen die de pony koste wat kost voor sport willen inzetten. Met alle gesleep en getrek van dien.
Plus dat er meer pony’s zijn dan er ruimte is waardoor ze op stallen en kleine padocks worden gehouden.

Zou leuk zijn als er wat ontspanning in de sport kwam, lol met je knol, dieren houden naar hun natuurlijke aard. En niet meer zoveel slepen, in het vliegtuig maar ook op de trailers. Een paard op een trailer is als je erbij nadenkt toch gek, een kudde en vluchtdier op een plank over de snelweg meenemen.

Dit vind ik dus het verdrietige aan het hele verhaal. Merries met veulens mogen naar buiten, maar de dure sportpaarden niet? Waarom? Omdat ze hoog in de sport lopen en men bang is van blessures?
Dat ze er niet naar taalden betekend nog niet dat het okay is. Verre van. Het is helemaal niet okay dat ze de rest naar buiten zien gaan, maar zij wel binnen moeten blijven. Alleen maar omdat wij als mens vinden dat het sportpaarden zijn en ze daardoor ineens anders behandeld moeten worden.
Ook SPORTPAARDEN horen naar buiten te moeten. Lekker te kunnen grazen en te kroelen met vriendjes. Te rollen en te spelen ipv hele dagen op stal te staan.

Wedden dat die dieren daar ook gewoon geen stem meer hebben en om die reden niets meer doen als in klieren? Maar braaf moeten luisteren naar wat de baas zegt? Hier zijn ze ook opgevoed, ze weten precies wanneer ze iets wel of niet mogen doen, maar mogen gerust klieren. Is gezond.
Nee. Als dit topsport is dan mag de topsport afgeschaft worden. Een sportpaard is net zo goed een paard met dezelfde behoefte als ieder ander paard.
Ik kan mij daar zo boos/druk/verdrietig om maken dat een sportpaard de echte behoeften zoals vriendjes, naar buiten gaan, grazen op de wei etc. vaak al niet krijgt omdat het een sportpaard is. Dan mag de stal nog zo luxe zijn, maar die luxe is er meestal voor de mens en NIET voor het paard.
Een paard geeft niets om dure, luxe stallen, etc. Die geeft om grazen, naar buiten gaan met vriendjes en spelen.