Marigold schreef:Lastige is wel dat bij stoppen met de sport het gebruiksdoel vervalt en daarmee het fokdoel.
Van ponies die in de mijnen werkten zijn het luxe rijdieren geworden met allerlei rasfokkerij en verschillende doeltypes. Vaak gebaseerd op het gebruiksdoel.
Ik denk wel dat velen in de hogere sport maar ook de kinderen op de maneges, ver afstaan van het eigenlijke wezen van het dier waarmee ze werken, een vlucht en kuddedier.
In de echte top top ervoer ik de paarden trouwens heel anders dan de pony’s die ik gewend was. Luxe stallen, grote paarden onder dekens met voerschema en trainingschema, allemaal erg meegaand en hoe gek het ook klinkt, serieus, die paarden. Zat nooit 1 bij die klierde of wat dan ook.
Die stal ging er voor mijn gevoel wel goed mee om. Was een internationale spring en handelstal hoge segment. En een ontspannen sfeer.
De merries met veulens gingen wel op de wei. De rest niet. Taalden daar ook niet naar leek het. Waren ook niet anders gewend.
Nadeel van de sport is ook dat er veel fok overschot is. Te bloederige paarden voor de hobbyist.
En dat je die onderlaag houdt van mensen die de pony koste wat kost voor sport willen inzetten. Met alle gesleep en getrek van dien.
Plus dat er meer pony’s zijn dan er ruimte is waardoor ze op stallen en kleine padocks worden gehouden.
Zou leuk zijn als er wat ontspanning in de sport kwam, lol met je knol, dieren houden naar hun natuurlijke aard. En niet meer zoveel slepen, in het vliegtuig maar ook op de trailers. Een paard op een trailer is als je erbij nadenkt toch gek, een kudde en vluchtdier op een plank over de snelweg meenemen.
Dit vind ik dus het verdrietige aan het hele verhaal. Merries met veulens mogen naar buiten, maar de dure sportpaarden niet? Waarom? Omdat ze hoog in de sport lopen en men bang is van blessures?
Dat ze er niet naar taalden betekend nog niet dat het okay is. Verre van. Het is helemaal niet okay dat ze de rest naar buiten zien gaan, maar zij wel binnen moeten blijven. Alleen maar omdat wij als mens vinden dat het sportpaarden zijn en ze daardoor ineens anders behandeld moeten worden.
Ook SPORTPAARDEN horen naar buiten te moeten. Lekker te kunnen grazen en te kroelen met vriendjes. Te rollen en te spelen ipv hele dagen op stal te staan.
Wedden dat die dieren daar ook gewoon geen stem meer hebben en om die reden niets meer doen als in klieren? Maar braaf moeten luisteren naar wat de baas zegt? Hier zijn ze ook opgevoed, ze weten precies wanneer ze iets wel of niet mogen doen, maar mogen gerust klieren. Is gezond.
Nee. Als dit topsport is dan mag de topsport afgeschaft worden. Een sportpaard is net zo goed een paard met dezelfde behoefte als ieder ander paard.
Ik kan mij daar zo boos/druk/verdrietig om maken dat een sportpaard de echte behoeften zoals vriendjes, naar buiten gaan, grazen op de wei etc. vaak al niet krijgt omdat het een sportpaard is. Dan mag de stal nog zo luxe zijn, maar die luxe is er meestal voor de mens en NIET voor het paard.
Een paard geeft niets om dure, luxe stallen, etc. Die geeft om grazen, naar buiten gaan met vriendjes en spelen.