Vegan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:45

Jis_ schreef:
Onali schreef:
Ik kan nog respect opbrengen voor vegetariërs, flexetarieërs en piscetariërs, maar vegans (vind ik) slaan te ver door.

Wat is er precies mis met honing bijvoorbeeld.
Voor de bijen is het een restproduct, die missen het niet.
Waarom zou je dat niet mogen eten.

En over het niet mogen houden van dieren.

Enig idee hoeveel soorten er dan gaan uitsterven.
Ik zeg niet dat gehouden dieren het altijd perse beter hebben, maar er zouden zoveel diersoorten gewoonweg niet meer bestaan als niemand meer dieren mag houden.

Is dat dan diervriendelijker?

Ik vind iemand die veganistisch eet al een veganist. Misschien kijk ik er daardoor wat milder tegenaan

Huisdieren hebben er geen last van als ze uitsterven.
Ik wil zelf niet zonder, vind ze veel te leuk maar helemaal zonder betekent ook nooit meer huisdieren die een slecht leven krijgen daar is dan wel weer wat voor te zeggen.

Ik heb eens gelezen dat Imkers iets bij de honingbijen doen waar veganisten tegen zijn, weet niet precies meer wat dat was.

Ik heb nog niet alles gelezen.Ik ben bij het Jainisme die volkomen geweldloosheid t.o.v. alle levende wezens voorstaan. Die gebruiken geen honing omdat bij het winnen van honing veel bijen verongelukken.Volgens mij is het ook nog zo dat imkers de honing van de bijen eruithalen en ze i.p.daarvan suikerwater geven.Wel wat oneerlijk.Maar de echte reden is dus het verongelukken van de bijen.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:54

anjali schreef:
Ik heb nog niet alles gelezen.Ik ben bij het Jainisme die volkomen geweldloosheid t.o.v. alle levende wezens voorstaan. Die gebruiken geen honing omdat bij het winnen van honing veel bijen verongelukken.Volgens mij is het ook nog zo dat imkers de honing van de bijen eruithalen en ze i.p.daarvan suikerwater geven.Wel wat oneerlijk.Maar de echte reden is dus het verongelukken van de bijen.

Mocht je meer willen weten over honing zou je https://youtu.be/clMNw_VO1xo kunnen kijken

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 09:59

Even een vraag. Ik ken persoonlijk geen vegans dus dacht stel hem hier. !Dit gaat niet over alle vegans maar zie wel eens filmpjes op fb enzo voorbij komen dus ben gewoon nieuwsgierig !

Hoe zit het met het houden van huisdieren?
Honden, katten, konijnen etc.
Ik snap het stand punt van dierlijke producten niet benuttigen want dat is exploitatie, maar waarom is een hond, kat etc. in huis wel oke.
Veel vegans zijn bv tegen paarden houden want het rijden is niet natuurlijk en de meeste staan de hele dag in een stal, oke prima kan ik me op recht wat bij voorstellen, maar waarom is een hond in een bench doen als je gaat werken wel oke, of een konijn in een konijnenhok die niet ff door de tuin/huiskamer mag rennen?
Ik zag ooit een artikel van ‘bekende vegans’ (ik kende ze persoonlijk niet) die bv. Engelse bulldoggen hadden, en eerlijk het zijn hele leuke honden maar niks aan dat ras is nog natuurlijk(puppies moeten per keizersnede geboren worden en uiterlijk) en die kregen een vegan dieet. Terwijl honden in de ‘vrije natuur’ gewoon vlees eten. Of ze hadden katten in een appartementencomplex die een vegan dieet kregen en niet het appartement uit mogen.

Ik kan mij goed herinneren dat onze honden graag achter de konijnen aan gingen en onze katten regelmatig met muizen en vogels thuiskwamen.

En nog een keer dit gaat NIET over alle vegans er zullen er vast genoeg zijn die helemaal geen huisdieren houden.

En ik weet dat ik soms heel hard/judgemental kan over komen als ik typ, maar zo bedoel ik het dus echt niet!
Misschien dat ik exploitatie anders zie, je houd een dier omdat je het leuk vind en een huisdier wilt hebben, dan is dat toch ook een vorm van exploitatie, ik bedoel het dier krijgt geen zeggenschap in wat er gegeten wordt of wanneer ze naar buiten mogen (bij de meeste is het bv honden voor en na werk uitlaten en de rest vd tijd moeten ze het ophouden)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:01

troi schreef:
Fijn te lezen dat de vegan in dit topic naar hun omgeving openminded zijn. Ik denk wel dat er een selectie is, want vegan op een paardenforum dat sluit de 'extremere' vegan wel behoorlijk uit natuurlijk. Om me heen tref ik best wat vegans die bijvoorbeeld onpasselijk worden als ik mijn scharrelworst eet in hun nabijheid. Dat vind ik nogal uhm ingewikkeld

Aan mij wordt vaak gevraagd of ik het dan niet vervelend vind om nu aan tafel te zitten met iemand die wel vlees eet. Ik zou het pas vervelend vinden als ik het op moet eten. :D

En voor mezelf trek ik wel de grens om bijvoorbeeld niet mee te gaan naar een all you can eat kip/spareribs of weet ik veel restaurant. Daar heb ik al vegetariër gewoon niets te zoeken, vind ik zelf. Maar wens de ander uiteraard veel plezier.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:09

Friezenkind schreef:
Even een vraag. Ik ken persoonlijk geen vegans dus dacht stel hem hier. !Dit gaat niet over alle vegans maar zie wel eens filmpjes op fb enzo voorbij komen dus ben gewoon nieuwsgierig !

Hoe zit het met het houden van huisdieren?
Honden, katten, konijnen etc.
Ik snap het stand punt van dierlijke producten niet benuttigen want dat is exploitatie, maar waarom is een hond, kat etc. in huis wel oke.
Veel vegans zijn bv tegen paarden houden want het rijden is niet natuurlijk en de meeste staan de hele dag in een stal, oke prima kan ik me op recht wat bij voorstellen, maar waarom is een hond in een bench doen als je gaat werken wel oke, of een konijn in een konijnenhok die niet ff door de tuin/huiskamer mag rennen?
Ik zag ooit een artikel van ‘bekende vegans’ (ik kende ze persoonlijk niet) die bv. Engelse bulldoggen hadden, en eerlijk het zijn hele leuke honden maar niks aan dat ras is nog natuurlijk(puppies moeten per keizersnede geboren worden en uiterlijk) en die kregen een vegan dieet. Terwijl honden in de ‘vrije natuur’ gewoon vlees eten. Of ze hadden katten in een appartementencomplex die een vegan dieet kregen en niet het appartement uit mogen.

Ik kan mij goed herinneren dat onze honden graag achter de konijnen aan gingen en onze katten regelmatig met muizen en vogels thuiskwamen.

En nog een keer dit gaat NIET over alle vegans er zullen er vast genoeg zijn die helemaal geen huisdieren houden.

En ik weet dat ik soms heel hard/judgemental kan over komen als ik typ, maar zo bedoel ik het dus echt niet!
Misschien dat ik exploitatie anders zie, je houd een dier omdat je het leuk vind en een huisdier wilt hebben, dan is dat toch ook een vorm van exploitatie, ik bedoel het dier krijgt geen zeggenschap in wat er gegeten wordt of wanneer ze naar buiten mogen (bij de meeste is het bv honden voor en na werk uitlaten en de rest vd tijd moeten ze het ophouden)

Ik denk dat voor veel veganisten geldt dat ze het dier/de dieren al hadden op het moment dat ze een veganistisch dieet/levenststijl gingen volgen. Als je begaan bent met dierenwelzijn is het wegdoen van je dier vaak een minder diervriendlijke optie (uitzonderingen daargelaten zoals een konijn wat na verhuizing juist lekker naar buiten kan).

Is het netjes om een dier te nemen (wat van wellicht ook van nature vlees eet)? Dat is veelal ook een discussie. Qua vegetarisch/veganistisch voer voor honden/katten: er is complete voeding beschikbaar voor honden/katten die veganistisch is. Zelf zou ik mijn hond/kat het liefst natuurlijke voeding geven (dus grotendeels dierlijk). Aanpassing aan het dieet van mijn hond/kat zou ik altijd in overleg doen met een dierenarts :)

Jessix

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:20

@ Friezenkind, ik vind dat wel een hele individuele vraag. Iedereen zal hem anders beantwoorden, want elk standpunt/situatie is net even anders.

Sommige veganisten hebben al huisdieren en houden die tot ze sterven. Daarna nemen ze geen nieuwe meer. Andere nemen dieren uit het asiel of andere noodsituaties en zien dat als dieren helpen. Sommige geven vleesetende dieren geen vlees, andere wel. En dan heb je natuurlijk ook nog mensen die veganistisch eten maar wel dieren houden.

Ik kan het niet voor andere mensen beantwoorden. Ieder maakt zijn eigen keuze daarin.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:20

Ik ben juist vega (niet geheel veganistisch) geworden doordat ik met huisdieren,ook paarden,kon omgaan en daardoor van ze ging houden en ze niet wilde opeten of misbruiken.Ik vind het hebben van huisdieren als je ze goed verzorgt iets wat voor beide partijen van voordeel kan zijn.Een symbiotische relatie.Maar,ieder moet het doen op de manier die hij\zij goed vindt.Helemaal alles goed doen is volgens de Jains momenteel in deze wereld niet mogelijk omdat we in Kali Yuga leven,dat is een tijdsbestek met zeer moeilijke omstandigheden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:29

anjali schreef:
Ik ben juist vega (niet geheel veganistisch) geworden doordat ik met huisdieren,ook paarden,kon omgaan en daardoor van ze ging houden en ze niet wilde opeten of misbruiken.Ik vind het hebben van huisdieren als je ze goed verzorgt iets wat voor beide partijen van voordeel kan zijn.Een symbiotische relatie.Maar,ieder moet het doen op de manier die hij\zij goed vindt.Helemaal alles goed doen is volgens de Jains momenteel in deze wereld niet mogelijk omdat we in Kali Yuga leven,dat is een tijdsbestek met zeer moeilijke omstandigheden.

Twee vragen: wie/wat is Jains en wat betekent Kali Yuga?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:31

Senas schreef:
anjali schreef:

Mocht je meer willen weten over honing zou je https://youtu.be/clMNw_VO1xo kunnen kijken

Afschuwelijk zeg. ik had een reclamefilmpje voor honing verwacht maar dit is echt te erg.K.I.bij bijen?! en een heleboel andere narigheid en mishandelingen.Ik ben blij dat ik me aan het verbod van het Jainisme heb gehouden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:51

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:58

Oh zie, dan klopte het dus toch dat ik onthouden had dat er ook KI wordt gedaan bij (honing)bijen.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:23

Na lang twijfelen wilde ik toch reageren. Na het lezen van sommige reacties voelde ik mij best aangevallen.
Ja ik streef naar een veganistische leefwijze, nee ik ben geen sekte aanhanger en mijn vrienden houden mij niet buiten een vriendengroep vanwege een levenskeuze.

Mijn normen en waarden liggen anders/zijn veranderd over de jaren heen. Ik zal mijn normen en waarden alleen delen als er naar gevraagd word of als iemand een grens over gaat bij mij. (Bijvoorbeeld vlees jus over mijn stamppot gooien, dan zeg ik met respect: sorry dit wil ik niet meer eten wat ik eet veganistisch)

En ik zeg dat ik streef naar een veganistische leefwijze, dit omdat product samenstellingen vaak veranderen en ik soms een fout maak, ik medicatie slik die getest is op dieren en lactose bevatten en ik kan genieten van de honden van mijn ouders.

Wat er gebeurd in dit topic zie ik zelf als extreem tegen extreem. De vegan extreeem wilt praten namens alle vegans wat niet oke is en de vleesetende extreem scheert iedereen over een kam.
Probeer elkaars standpunt eens in te zien. Lees je in.

Ik weet dat een veganistische leefstijl een privilege is, niet iedereen kan en wil dat. dat is prima. Voor mij werkt dit wel, ben ik dan gelijk minder waardig in de ogen van mensen die vlees eten? Of een held in de ogen van veganisten?

Wat betreft KI heeft denk ik iedereen wel een mening, of je nou vegan bent of niet. Ik denk dat bepaalde zaken je keuze beïnvloeden of ondersteunen. Maar in mijn ogen gaat dat verder dan vanuit één argument er een mening over te hebben.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:26

Cilli96 schreef:
Na lang twijfelen wilde ik toch reageren. Na het lezen van sommige reacties voelde ik mij best aangevallen.
Ja ik streef naar een veganistische leefwijze, nee ik ben geen sekte aanhanger en mijn vrienden houden mij niet buiten een vriendengroep vanwege een levenskeuze.

Mijn normen en waarden liggen anders/zijn veranderd over de jaren heen. Ik zal mijn normen en waarden alleen delen als er naar gevraagd word of als iemand een grens over gaat bij mij. (Bijvoorbeeld vlees jus over mijn stamppot gooien, dan zeg ik met respect: sorry dit wil ik niet meer eten wat ik eet veganistisch)

En ik zeg dat ik streef naar een veganistische leefwijze, dit omdat product samenstellingen vaak veranderen en ik soms een fout maak, ik medicatie slik die getest is op dieren en lactose bevatten en ik kan genieten van de honden van mijn ouders.

Wat er gebeurd in dit topic zie ik zelf als extreem tegen extreem. De vegan extreeem wilt praten namens alle vegans wat niet oke is en de vleesetende extreem scheert iedereen over een kam.

Ik weet dat een veganistische leefstijl een privilege is, niet iedereen kan en wil dat. dat is prima. Voor mij werkt dit wel, ben ik dan gelijk minder waardig in de ogen van mensen die vlees eten? Of een held in de ogen van veganisten?

Wat betreft KI heeft denk ik iedereen wel een mening, of je nou vegan bent of niet. Ik denk dat bepaalde zaken je keuze beïnvloeden of ondersteunen. Maar in mijn ogen gaat dat verder dan vanuit één argument er een mening over te hebben.

Hele mooie reactie en ik kan niet anders dan hier volledig achter te staan!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:42

Cilli96 schreef:

Ik weet natuurlijk niet wat je slikt, maar heb je dit ook aangegeven bij je HA, apotheek of zorgverzekering?
Bestaan er veganistische alternatieven voor het medicijn?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:43

Dat filmpje over honing was echt verontrustend, en een vegan alternatief is ahornsiroop? Dan moet ik nadat mijn huidige potje honing misschien daar eentje van halen.

Nou ben ik geen vegan maar meer een flexitariër maar is het dat niet met vegan zijn dat het een heel spectrum is. Dat je dus niet omdat je vegan ben meteen een hele lijst met dingen niet meer doet maar dat iedereen daar zelf een keuze in maakt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:47

Senas schreef:
anjali schreef:

Dit ja en nog uitgebreider ook dan ik had gelezen, bizar toch eigenlijk

Vraag me af of dit ook gebeurt bij biologische honing, ga die vraag eens uitzetten bij een imker die biologisch werkt

friezenfan2 schreef:
Dat filmpje over honing was echt verontrustend, en een vegan alternatief is ahornsiroop? Dan moet ik nadat mijn huidige potje honing misschien daar eentje van halen.

Nou ben ik geen vegan maar meer een flexitariër maar is het dat niet met vegan zijn dat het een heel spectrum is. Dat je dus niet omdat je vegan ben meteen een hele lijst met dingen niet meer doet maar dat iedereen daar zelf een keuze in maakt.

Klopt ahornsiroop kun je opvangen bij Esdoorns. En dan moet het nog wel bewerkt (verhitten) worden begreep ik, doen ze op het moment waar mijn paard staat.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:49

Onali schreef:
Cilli96 schreef:

Ik weet natuurlijk niet wat je slikt, maar heb je dit ook aangegeven bij je HA, apotheek of zorgverzekering?
Bestaan er veganistische alternatieven voor het medicijn?

Hier hebben we inderdaad samen naar gekeken en een alternatief geprobeerd, helaas reageerde ik daar minder goed op en ben ik weer naar mijn oude medicatie gegaan.

Wat mij wel verbaasde is tijdens een spoed opname in het ziekenhuis dat ik veganistisch kon eten en zelfs een veganistisch toetje kon krijgen! Ik voelde me erg gerespecteerd in mijn keuzes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:50

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:51

Amber_anne schreef:
Daan13 schreef:

Veganisten zullen niet naar de dierentuin gaan. ?
*Knip*

*Knip*
Tevens gaan meeste scholen ook wel eens naar een dierentuin dus dan zal je kind het wel zien.

Maar als veganisten zo trouw aan hun -hoe je het ook wilt noemen - willen blijven, zullen hun kinderen dus niet naar de dierentuin mogen.

Ook zullen ze geen kinderboerderij of melkveehouder oid bezoeken.

Ergens zal dan ook een heel stuk kennis, liefde voor dieren en ervaring verdwijnen ...

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:55

Daan13 schreef:
Amber_anne schreef:

*Knip*
Tevens gaan meeste scholen ook wel eens naar een dierentuin dus dan zal je kind het wel zien.

Maar als veganisten zo trouw aan hun -hoe je het ook wilt noemen - willen blijven, zullen hun kinderen dus niet naar de dierentuin mogen.

Ergens zal dan ook een heel stuk kennis, liefde voor dieren en ervaring verdwijnen ...

Ik vind educatie een goed iets, al zijn de meeste dierentuinen niet meer gebouwd op educatie maar vermaak en winst. Zelfde geldt voor vele kinderboerderijen. Zelf ga ik er niet graag heen, als het concept zou veranderen dan misschien wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:58

Cilli96 schreef:

De meeste allopathische medicijnen zijn niet bepaald diervriendelijk geproduceerd (dierproeven etc.)Maar als je ze nodig hebt mag je ze wel gebruiken volgens het Jainisme zoals ik het in India heb geleerd.Ze hebben daar ook veel traditionele plantaardige medicijnen maar die werken helaas niet voor alles.Dat zijn de Ayurvedische medicijnen maar hier ook vrijwel niet te verkrijgen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:59

Daan13 schreef:

Ergens zal dan ook een heel stuk kennis, liefde voor dieren en ervaring verdwijnen ...[/quote]
Maar hoeveel kinderen van ouders die gewoon vlees eten, weten waar de melk vandaan komt?
Als ik soms al hoor als je het vraagt en ze geven als antwoord, de supermarkt.
Net als groente, vlees etc

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:02

Cilli96, ik heb geen enkele behoeft om me in te lezen in een veganistische leefstijl en ik heb geen behoefte om je standpunten uit te diepen. Ik heb overigens ook geen behoeft om enige discussie wat dan ook met veganisten (geen vegan) of vegetariërs aan te gaan. Ik heb ook geen behoefte om ze te be- of ver-oordelen. Als men dat wil, is dat voor mij helemaal prima. Ieder zijn of haar eigen keuze.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:03

CharleyT schreef:
anjali schreef:

Twee vragen: wie/wat is Jains en wat betekent Kali Yuga?

Over het Jainisme wordt verderop in dit topic een heel goede link gegeven.Kali Yuga,dat is de naam van een tijdperk.Er zijn opeenvolgende tijdperken in de wereld en we zitten nu hierin en dat is een hele moeilijke tijd.Hierna zal er helaas een tijdperk komen wat nog moeilijker is en daarna zal het weer opwaarts gaan en een betere tijd komen.Volgens de Indiers.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:04

@Rien Oke? Waarom reageer je dan en pak je van alle berichten uit dit topic deze gebruiker?
Laatst bijgewerkt door Onali op 07-04-22 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt