MyWishMax schreef:Qua balans enzo, als dat een eis was geweest had ik nooit naar school gekundterwijl ik juist heel goed was in lezen en schrijven.

Maar een kind van zes dat geen 6 seconden op 1 been kan staan heeft wel baat bij wat simpele bewegingen die leiden tot een beter evenwicht.
Ik heb met mijn ATNR wat afgeworsteld met veters strikken. Als moeder heb ik iedereen verteld dat 'het heus wel kwam'. (Op een goede dag werd ik wakker en snapte ik hoe het moest.)
Ik ken een jochie dat problemen had met aankleden: zijn bloes, zijn jas - altijd hulp nodig.
De werking van de ATNR: je linkerarm buigen en terwijl je naar rechts kijkt je rechterarm strekken - dat gaat volautomatisch. (Want een reflex.) Maar om je arm in de mouw te krijgen moet je wel met je linkerhand de middellijn van je lichaam over. (Lastig vanwege het reflex.)
... en dan het toppunt: zit de boel om je rechterarm, moet je met een gestrekte linkerarm naar achter.
Met een actieve ATNR kan dat alleen als je je rechterarm buigt en naar links draait met je hoofd.
.. en als je dat niet weet, snap je in je onschuld niet waarom het allemaal niet gaat - HEEL frusterend!!
Enne: ik hou van veelkleurigheid. Ik vind het prima, dat iedereen, kind of volwasse 'haar eigen pad volgt'.
... maar als je je kind naar een reguliere school stuurt, vind ik wel dat een kind daar 'rijp' voor moet zijn.
('Rijp' als in: die ATNR hoort allang niet meer 'actief' te zijn, en dan lees je veel makkelijker. Of doe er iets aan de aanwezigheid - reflex inhibitie programma - en knijp tot die tijd een oogje dicht. Als in: kind doet mee in de les, kind doet haar best en niet zeuren over resultaten.)