Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:17

MyWishMax schreef:
Qua balans enzo, als dat een eis was geweest had ik nooit naar school gekund :') terwijl ik juist heel goed was in lezen en schrijven.

;)... zo letterlijk hoeft het nou ook weer niet.
Maar een kind van zes dat geen 6 seconden op 1 been kan staan heeft wel baat bij wat simpele bewegingen die leiden tot een beter evenwicht.

Ik heb met mijn ATNR wat afgeworsteld met veters strikken. Als moeder heb ik iedereen verteld dat 'het heus wel kwam'. (Op een goede dag werd ik wakker en snapte ik hoe het moest.)
Ik ken een jochie dat problemen had met aankleden: zijn bloes, zijn jas - altijd hulp nodig.

De werking van de ATNR: je linkerarm buigen en terwijl je naar rechts kijkt je rechterarm strekken - dat gaat volautomatisch. (Want een reflex.) Maar om je arm in de mouw te krijgen moet je wel met je linkerhand de middellijn van je lichaam over. (Lastig vanwege het reflex.)
... en dan het toppunt: zit de boel om je rechterarm, moet je met een gestrekte linkerarm naar achter.
Met een actieve ATNR kan dat alleen als je je rechterarm buigt en naar links draait met je hoofd.
.. en als je dat niet weet, snap je in je onschuld niet waarom het allemaal niet gaat - HEEL frusterend!!

Enne: ik hou van veelkleurigheid. Ik vind het prima, dat iedereen, kind of volwasse 'haar eigen pad volgt'.
... maar als je je kind naar een reguliere school stuurt, vind ik wel dat een kind daar 'rijp' voor moet zijn.
('Rijp' als in: die ATNR hoort allang niet meer 'actief' te zijn, en dan lees je veel makkelijker. Of doe er iets aan de aanwezigheid - reflex inhibitie programma - en knijp tot die tijd een oogje dicht. Als in: kind doet mee in de les, kind doet haar best en niet zeuren over resultaten.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:24

Hoihoi, dat laatste is zeker waar maar eigenlijk zou dat ondergeschikt moeten zijn. Echter is dat in de ideale wereld., dat is me bewust.

Wij hebben het destijds wel gedaan. Ons kdv was echt fantastisch en die hebben ons aangeraden om te wachten. We hebben het toen ook een beetje getest met vragen als „kijk daar loopt een kindje naar school, dat wil jij vast ook toch?“
Dan kwam standaard het antwoord: „ ik wil niet, ik ben nog klein.“
Dat in combinatie met het gesprek met het kdv die aangaf dat ze fijnmotorisch ontzettend vooruit liep en ook al duidelijk bezig was met letters en cijfers maar dat ze eigenlijk enkel met peutertjes en babies speelde omdat te de interactie met haar leeftijdsgenoten nog niet snapte heeft ons doen besluiten om uit te stellen. Dat was niet eenvoudig!!!
Overheden zijn daar ontzettend lastig mee want 4=4.
Ook heeft het veel geld gekost want dat betekende een extra jaar kdv en die is hier echt heel duur. Voor een gezin met weinig inkomen is dat gewoon niet realistisch.

Ik vind dat daar overheden echt steken laten vallen. We moeten ook echt dringend weg van het idee dat als je wat ouder bent je automatisch wel dom of lui zal zijn en je toekomst kansloos is. Helaas is dit nog aardig de norm.

Omgekeerd is het ook belangrijk om juist de kindjes die op school voorlopen in de gaten te houden of het mentaal wel goed gaat met ze. Ik ken teveel zeer capabele mensen die door het schoolwerk zijn gevlogen zonder moeite, maar eigenlijk niet klaar waren voor de maarschappij. Die horen steeds maar hoe knap het is, hun problemen worden vaak niet gehoord of durven het niet te zeggen omdat iedereen zo trots is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-04-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:27

@Janneke
En ik vind dat er nog steeds te veel kinderen vaak naar "speciaal" onderwijs worden gestuurd omdat ze motorisch niet op een punt zijn waar ze volgens de boekjes horen te zijn.

Tegenwoordig hebben ze overal wel lijstjes voor wat kinderen wel/niet moeten kunnen, vroeger ging je gewoon naar de kleuterschool en later naar de lagere..
Of je nu wel of niet jezelf aan kon kleden en je veters kon strikken.
Alleen bij zwaar afwijkend gedrag ging je naar de LOM school.

Mijn oudste liep (loopt nog steeds) motorisch achter, op de lagere school heel erg.
Leren kan hij als de beste en heeft zichzelf leren lezen.
Mijn jongste, motorisch liep helemaal voor, fietste voor haar 2de zonder zijwielen, klom in bomen, praatte 100 uit, kon zichzelf prima op jongere leeftijd aan en uit kleden enz..
Maar zo ontzettend snel afgeleid van haar werk op school.

Veel meer dat degene die achter liepen motorisch, terwijl dus volgens die theorie kinderen eerst motorisch goed moeten zijn voordat ze kunnen leren..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:35

Sizzle schreef:
Hoihoi, dat laatste is zeker waar maar eigenlijk zou dat ondergeschikt moeten zijn. Echter is dat in de ideale wereld., dat is me bewust.

Wij hebben het destijds wel gedaan. Ons kdv was echt fantastisch en die hebben ons aangeraden om te wachten. We hebben het toen ook een beetje getest met vragen als „kijk daar loopt een kindje naar school, dat wil jij vast ook toch?“
Dat in combinatie met het gesprek met het kdv die aangaf dat ze fijnmotorisch ontzettend vooruit liep en ook al duidelijk bezig was met letters en cijfers maar dat ze eigenlijk enkel met peutertjes en babies speelde omdat te de interactie met haar leeftijdsgenoten nog niet snapte heeft ons doen besluiten om uit te stellen. Dat was niet eenvoudig!!!
Ook heeft het veel geld gekost want dat betekende een extra jaar kdv en die is hier echt heel duur. Voor een gezin met weinig inkomen is dat gewoon niet realistisch.

Ik vind dat daar overheden echt steken laten vallen. We moeten ook echt dringend weg van het idee dat als je wat ouder bent je automatisch wel dom of lui zal zijn en je toekomst kansloos is. Helaas is dit nog aardig de norm.

Omgekeerd is het ook belangrijk om juist de kindjes die op school voorlopen in de gaten te houden of het mentaal wel goed gaat met ze. Ik ken teveel zeer capabele mensen die door het schoolwerk zijn gevlogen zonder moeite, maar eigenlijk niet klaar waren voor de maarschappij. Die horen steeds maar hoe knap het is, hun problemen worden vaak niet gehoord of durven het niet te zeggen omdat iedereen zo trots is.

Dat vind ik ook typisch inderdaad, dat je een kind in principe tot 4 jaar (gesponsord) naar het KDV kan laten gaan, en daarna niet meer. Want (hier in NL) mag je ze gerust pas met 5 jaar naar groep 1 van de basisschool sturen als je dat beter vindt. Alleen zit je dan wel met een gat, want er wordt verwacht dat een kind dat 4 wordt, vertrekt van de peutergroep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:39

Wij hebben een systeem dat volledig prive is.
Niets met aftrek en toeslag en zo.
Een gezin met 3 kinderen in de opvang betaald een volledig minimum loon voor 3 dagen opvang.
Dat is echt nog heeeeeeeel ver van ideaal.

Wat dan wel weer heel fijn is, is dat dezelfde kdv waar je baby heen gaat meestal ook de overblijf of voor/naschoolseopvang regelt. Je kind kan dus van 0 tot pak hem beet 10 in dezelfde opvang blijven waardoor het heel erg huiselijk is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:43

Reflexen in de juiste volgorde zijn idd essentieel. Kinderen ‘moeten’ in de juiste volgorde bewegingen aanleren, kruipen is noodzakelijk.
Het hoeft niet binnen een bepaalde tijd maar wel in de goede volgorde.

Je ziet het vooral bij prematuren dat het belangrijk is. Maar ook bij kinderen met hersenschade, die doorlopen vaak niet op de juiste manier en zie je ontwikkelingsachterstand op latere leeftijd. Met reflexintegratie therapie kan je de hersenen weer stimuleren alle reflexen te doorlopen en kun je de ontwikkeling alsnog stimuleren. En dus gaan ze bv bij kinderen die nooit gekropen hebben alsnog heel veel kruipen en diagonale bewegingen oefenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 10:48

Kwa motoriek loop ik nog steeds achter :+ , niet voor niets paar keer gezakt voor het veterdiploma. :') dat deed ik destijds ook al en dat zal ook nooit verbeteren.

Iemand merkte op dat als ik nu was opgegroeid ik wel mogelijk had kunnen meedraaien. Maar dat was echt zo fout gegaan. Juist door het kleine dorpje met weinig prikkels met de kleine klassen en het schoolse systeem ook op vwo (met huiswerk lessen ook om te doorgronden hoe ik mijn huiswerk het beste kon inplannen) en hts is het gelukt. Deze hts ook echt bewust gekozen vanwege het klassikale en schoolse systeem. Mezelf kennende.

Met de grotere klassen van nu en meer groepswerk en herkansing op herkansing met tentamens en proefwerken en de grote hoeveelheid prikkels van nu was ik echt kansloos ten onder gegaan. :n

Mijn ouders hebben eindeloos moeten oefenen met fietsen voor die zijwieltjes eraf konden. Waren een groot voorstander van kijken waar de zelfstandigheid kon en waar nog niet. En dan zoals pmarena toekijken op een afstand en ingrijpen waar het gevaarlijk dreigde te worden. Inclusief de nodige kapot gevallen knieeen door oa het gebrek aan motoriek. :')

Maar ik heb nog steeds het idee dat veel denken dat ik het veroordeel. Maar dat is dus niet zo, het baart me zorgen. Vraag me af of het aan te passen is, zodat kinderen niet steeds later alleen op pad kunnen en mogen. Dan is het feit of ik kinderen heb totaal onbelangrijk.

Ben een groot voorstander van kijk naar een kind, en niet naar de leeftijd. Maar ook groot voorstander van blijven stimuleren en motiveren en proberen :j lukt iets niet linksom, misschien rechtsom wel.

Mungbean

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:51

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waar je je nou precies zorgen om maakt eigenlijk :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:52

Maar wat maakt het nou uit als een kind pas met 10 alleen naar school fietst en niet gezellig met een ouder samen? Wat "missen" ze dan in jouw beleving? I.m.o. hebben ze de rest van hun leven nog om overal alleen voor te staan :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:00

Je zegt dat je het niet veroordeelt maar je maakt je wel zorgen. Wat is daaraan dan niet veroordelen? Het is volgens jou dus wel negatief. Karuna, de wereld verandert en alleen jij lijkt niet mee te veranderen. Dat betekent niet dat de rest van de wereld het slecht doet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 11:03

Lastig uit te leggen misschien maar het heeft deels met mijn aantal vlieguren te maken en veel gezien hebben. Inclusief aardig wat mensen die het domweg niet meer redden in de maatschappij. Weet van best wat mensen die heel kort en strak gehouden werden thuis, die niets mochten zonder dat er een ouder bij was. (Geen kans dus om op jongere leeftijd iets "alleen" te mogen ondernemen) Toen ze wel mochten ze dusdanig los gingen met niet zo fijne gevolgen voor zichzelf of de omgeving. Hoe meer er verboden werd hoe spannender het werd juist dat verbodene te doen.

Ik steeds meer lees en hoor over steeds jongere kinderen met zware delicten. Er meer ongelukken en ongelukjes zijn lijkt het met jongere mensen. Steeds meer die geen relatie meer kunnen volhouden langer dan een korte termijn en makkelijker wisselen van partner, dier, telefoon, opleiding, werk enz.

Veel ouders die hun kinderen in heel veel de zin maar geven, kadootjes geven voor eigenlijk normale dingen, alle problemen maar weg poetsen. Ouders die als hun kind op school straf krijgt wegens onaangepast gedrag verhaal halen op school want hun ..... doet zoiets niet. De kopschoppers uit mallorca die door hun ouders het hand boven het hoofd gehouden worden. Vul maar in.

En nee disclaimer niet bij iedereen is dat zo, maar onderzoeken over al en nergens te vinden wijzen uit dat de leeftijd van jongeren die dingen doen die echt niet kunnen steeds lager wordt en de delicten erger.

Voor veel mensen zal dat niet terzake doen. Alleen mijn hoofd houdt zich daarmee bezig en probeer uit te vissen of er verbanden zijn tussen de toename van deze dingen en het later zelfstandig dingen mogen doen.

Juist omdat ik streef naar een geweldloze wereld (kansloze missie dat weet ik ook wel) waarin ieder mens zich mag ontplooien in zijn beste ik. De kans krijgt fouten te maken zonder dat dat meteen vreselijke gevolgen heeft (straf, lichamelijk of geestelijk letsel van zichzelf of anderen). En ik soms hoor of zie wat de gevolgen zijn van te kort gehouden kinderen of die reden daarvoor nu terecht is of niet.

Ik veroordeel mensen niet, dat zit niet in mijn aard. :n iedere ouder moet doen wat hij denkt dat goed is. Maar dat wil niet altijd zeggen dat dat de beste wijste of verstandigste keuze is. Soms horen fouten bij het leven en een perfectie zonder fouten is niet haalbaar om naar te streven.

En de cijfers in het artikel geven een beste stijging aan leeftijd. Wat ik nooit beseft heb en een aardige eye opener was.
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-04-22 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:04

karuna schreef:
Maar ik heb nog steeds het idee dat veel denken dat ik het veroordeel. Maar dat is dus niet zo, het baart me zorgen. Vraag me af of het aan te passen is, zodat kinderen niet steeds later alleen op pad kunnen en mogen. Dan is het feit of ik kinderen heb totaal onbelangrijk.

Ben een groot voorstander van kijk naar een kind, en niet naar de leeftijd. Maar ook groot voorstander van blijven stimuleren en motiveren en proberen :j lukt iets niet linksom, misschien rechtsom wel.

Maar hoe baart het je dan zorgen :? Welke zorgen heb je en hoe is het erg als kinderen pas met 10/11/12/13 zelfstandig naar school fietsen ipv met 5 jaar?
En wie zegt dat de ouders van nu niet blijven stimuleren, motiveren en proberen? Ik heb die ervaring totaal niet.

Citaat:
En nee disclaimer niet bij iedereen is dat zo, maar onderzoeken over al en nergens te vinden wijzen uit dat de leeftijd van jongeren die dingen doen die echt niet kunnen steeds lager wordt en de delicten erger.

Die onderzoeken worden los van elkaar beschreven, er is toch nooit onderzocht dat dit verband houdt met elkaar?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-04-22 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:06

Supervixen schreef:
Ik sta al 20 jaar voor de klas en ik zie wel dat kinderen steeds minder zelfstandig worden en over minder vaardigheden beschikken dan toen ik begon.
Voor de middenbouw bijvoorbeeld:
zelf je veters kunnen strikken, ervoor zorgen dat je je gymspullen meehebt op de dag dat je gym hebt, zelf je tas naar school dragen, zelf kleine dingen kunnen oplossen.

Steeds meer kleuters die niet zindelijk zijn als ze starten bij ons op school of nog met een speen in hun mond op school komen.
Kleuters die nog niet eens tot 10 kunnen tellen, of die hun eigen naam niet herkennen, de kleuren niet kennen, niet fatsoenlijk kunnen eten, nooit geleerd hebben hun eigen spullen op te ruimen.
Allemaal basic skills waarvan wij op school zien dat ze steeds vaker ontbreken en die we ze moeten aanleren.

Hooo ik breng mijn kind naar school om te leren tellen,schrijven en rekenen....hebben ze dan op de peuterspeelzaal niet iets verzaakt aan te leren?.
Mijn insteek is dat als ze naar groep 3 moeten gaan dat ze de dingen die jij beschrijft:

Kleuters die nog niet eens tot 10 kunnen tellen, of die hun eigen naam niet herkennen, de kleuren niet kennen, niet fatsoenlijk kunnen eten, nooit geleerd hebben hun eigen spullen op te ruimen.

Het is toch ook normaal dat een kind kind is, en geen mini volwassene!.

Hier is het dus echt zo dat de jongste 5 de engelse woorden leert van de overhoringen van zijn zus 8......even als aardrijkskunde topo. Fatsoenlijk eten....wat is fatsoenlijk hebben jullie tussen de middag dan borden en een mes en vork klaarstaan voor de overblijvers?.
En het opruimen kan ook gewoon gemakzucht zijn, maar ik weet zeker dat de juf het dan ook niet bijbrengt....Hier zijn de juf en meester streng, en weet je wat binnen 1 maand weten alle kinderen wat er van hun verwacht word!.
Maar Elk kind is een individu die opgroeit in zijn eigen tijd....Waar mijn ene kind motorisch ver vooruit loopt, heeft de andere dat op het normale nivo. Maar de jongste die kan praten als brugman en heeft een geheugen waar je u tegen zecht en zal later een lange lastige studie volgen, er werd zelfs gesproken over een klasje hoger....maar hij is nog wel echt een kleuter en dat mag je niet vergeten!.

mbt het fietsen, de jongste heeft al een paar keer gekoerst op zijn racefiets en laat snel en gemakkelijk zijn beste tegenstanders achter en wint op kracht.
Zijn zuster op taktiek en wilskracht, net altijd 2,3,4 plek. Ja wij fietsen dagelijks en ze kunnen echt wel fietsen, goed fietsen!. Maar het verkeer is niet op kinderen en hun blik op de wereld ingesteld dus ja ik moet ze begelijden, maar dat is toch mijn taak als moeder.... :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:10

En toch heeft karuna wel een punt!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:12

kwita schreef:
En toch heeft karuna wel een punt!!

Misschien dan jij dan uitleggen welk punt, want ik begrijp oprecht het punt en de bijbehorende zorgen niet :o

Behalve dan 'vroeger was alles beter', maar dan ga je voorbij aan dat elke generatie zijn eigen sterkte en zwakte heeft en dat opgroeien per generatie anders is. Niet slechter of beter, maar er zit gewoon verschil in de ouders van nu en de ouders van net na de oorlog, jaren 70, jaren 90, zeroes en 2022.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-04-22 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:12

Karuna, die zware delicten zijn juist eerder kinderen die al jong zonder begeleiding het maar lekker zelf moeten uitzoeken.

Ik snap echt serieus niet hoe voorzichtig op straat in directe verhouding staat met cadeautjes geven :?

Er zullen vast kinderen zijn die ongezond aan een kort lijntje zitten, maar dat is echt niet de meerderheid.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:14

karuna schreef:
Lastig uit te leggen misschien maar het heeft deels met mijn aantal vlieguren te maken en veel gezien hebben. Inclusief aardig wat mensen die het domweg niet meer redden in de maatschappij. Weet van best wat mensen die heel kort en strak gehouden werden thuis, die niets mochten zonder dat er een ouder bij was. (Geen kans dus om op jongere leeftijd iets "alleen" te mogen ondernemen) Toen ze wel mochten ze dusdanig los gingen met niet zo fijne gevolgen voor zichzelf of de omgeving. Hoe meer er verboden werd hoe spannender het werd juist dat verbodene te doen.

Ik steeds meer lees en hoor over steeds jongere kinderen met zware delicten. Er meer ongelukken en ongelukjes zijn lijkt het met jongere mensen. Steeds meer die geen relatie meer kunnen volhouden langer dan een korte termijn en makkelijker wisselen van partner, dier, telefoon, opleiding, werk enz.

Veel ouders die hun kinderen in heel veel de zin maar geven, kadootjes geven voor eigenlijk normale dingen, alle problemen maar weg poetsen. Ouders die als hun kind op school straf krijgt wegens onaangepast gedrag verhaal halen op school want hun ..... doet zoiets niet. De kopschoppers uit mallorca die door hun ouders het hand boven het hoofd gehouden worden. Vul maar in.

Voor veel mensen zal dat niet terzake doen. Alleen mijn hoofd houdt zich daarmee bezig en probeer uit te vissen of er verbanden zijn tussen de toename van deze dingen en het later zelfstandig dingen mogen doen.

Juist omdat ik streef naar een geweldloze wereld (kansloze missie dat weet ik ook wel) waarin ieder mens zich mag ontplooien in zijn beste ik. De kans krijgt fouten te maken zonder dat dat meteen vreselijke gevolgen heeft (straf, lichamelijk of geestelijk letsel van zichzelf of anderen). En ik soms hoor of zie wat de gevolgen zijn van te kort gehouden kinderen of die reden daarvoor nu terecht is of niet.

Ik veroordeel mensen niet, dat zit niet in mijn aard. :n iedere ouder moet doen wat hij denkt dat goed is. Maar dat wil niet altijd zeggen dat dat de beste wijste of verstandigste keuze is. Soms horen fouten bij het leven en een perfectie zonder fouten is niet haalbaar om naar te streven.

En de cijfers in het artikel geven een beste stijging aan leeftijd. Wat ik nooit beseft heb en een aardige eye opener was.

Ik snap er helemaal niks meer van. Het gaat over kinderen die steeds later leren fietsen en ineens heb je over mensen die makkelijker wisselen van partner, dier en telefoon?
Misschien is het een idee, dat je leert accepteren dat de maatschappij verandert.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:16

Ik noem dat altijd het 'het dorp' gevoel, naar dat lied van Wim Sonneveld:

En langs het tuinpad van m'n vader
Zag ik de hoge bomen staan
Ik was een kind en wist niet beter
Dan dat 't nooit voorbij zou gaan

De dorpsjeugd klit wat bij elkaar
In minirok en Beatle-haar en joelt wat mee met beat-muziek
Ik weet wel het is hun goeie recht
De nieuwe tijd, net wat u zegt
Maar het maakt me wat melancholiek

Ik heb hun vaders nog gekend
Ze kochten zoethout voor een cent
Ik zag hun moeders touwtjespringen

Dat dorp van toen, het is voorbij
Dit is al wat er bleef voor mij
Een ansicht en herinneringen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:16

Toen ik opgroeide en alleen naar de lagere school mocht, reden er misschien 3 auto's per uur door de straat (Rotterdamse volkswijk). Als ik nu een kind zou hebben in Den Haag (huidige woonplaats), zou die niet hetzelfde mogen als ik destijds door de enorme verkeersdrukte. Dat is gewoon onveilig, en heeft niets met de zelfstandigheid van het kind te maken IMO.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:45

Sizzle schreef:
Karuna, die zware delicten zijn juist eerder kinderen die al jong zonder begeleiding het maar lekker zelf moeten uitzoeken.

Dit dus :j

Ik zie bij de kinderen die goed begeleid worden door hun ouders, dat ze goed aanleren hoe ze zich horen te gedragen. Dat we opletten dat er leuk gespeeld wordt, en niet alleen maar het recht van de sterkste geldt zeg maar.

Kinderen die dat morele kompas niet aangeleerd krijgen, en het vanaf jonge leeftijd maar zelf uit moeten zoeken, zie je juist veel sneller losse handjes hebben en dwingend hun zin doorduwen. Je ziet dit trouwens ook bij de kinderen waarvan de ouders er wel bij zijn, maar niet ingrijpen als kind zich niet leuk gedraagt....

Of op de weg verwachten zij dat anderen wel voor hun uitkijken, want ze missen een stukje begeleiding van ouders die hen keer op keer weer op gevaren wijzen en corrigeren als ze iets doms doen.

We hebben hier ook een agent in de familie, en die kleine rotaapjes die met 12 al met messen over straat lopen en een grote muil hebben van heb-ik-jou-daar, hebben stuk voor stuk ouders die weinig tijd besteden aan hun kind en vinden dat ze het prima zelf uit kunnen zoeken :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:14

Mijn kind speelt wel alleen buiten, maar het speelveld grenst aan onze tuin en de oudsten in de groep zijn 10. Gewoon een lekker gemengd groepje van kinderen tussen de 4 (mijn zoon) en 10.

Omdat het zo dichtbij is, hoor je alles en 9 van de 10 keer corrigeren ze elkaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:22

Dat is echt super als je zo woont :)
Dat hadden we in ons vorige huis ook. Nu gaat ze gewoon zelf naar de speeltuin die verderop is.
Soms moet je dan inderdaad je eigen angsten loslaten. Bij ons vorige huis is mijn dochter een keer met een enorme klap met de zijkant van haar hoofd tegen een houten balk aangeklapt toen ze een schommel opgedraaid hadden. We hebben geluk gehad dat het net tegen een stevig stukje schedel was.
Mijn moederhart denkt dan natuurlijk nog steeds: maar wat nou als dat gebeurd terwijl het 5 minuten verderop is. Maar dat weet ik dan op zich te onderdrukken.
Met verkeer laat ik dat niet zo makkelijk los omdat je daar gewoon overgeleverd bent aan een potentieel moordwapen waarvan de bestuurder mogenlijk zit te appen, ookal is het kind nog zo zelfstandig.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:04

Sizzle schreef:

Wel super dat jullie zo goed naar jullie dochter hebben gekeken en haar dus lekker een jaartje extra hebben gegeven.

Hier zitten we met het 'dilemma' van school voor onze jongste. De twee oudsten zijn beiden keurig met 3 naar school gegaan (rond de zomervakantie jarig) maar de jongste is september pas 2,5 en ondanks dat hij dan officieel al wel zou mogen blijft hij waarschijnlijk mooi nog een jaartje op de crèche en begint hij pas met 3,5 op school. Mooi een jaar extra om zindelijk te worden en zich te ontwikkelen.

Overigens gaan onze meiden (nu 4 en 5) met de schoolbus naar school. Die stopt hier voor de deur dus echt ideaal. Scheelt mij een hoop tijd en kosten voor heen en weer rijden. School is slechts 3km verderop maar wel over een steile landweg naar boven dus dat is gewoon niet haalbaar. Zeker niet als de jongste in een dorp 15km verderop naar de crèche moet op dezelfde tijd. Fietsen mogen ze hier op de doodlopende weg als ik in de buurt ben zodat ik een oogje in het zeil kan houden. Helaas hebben de meeste pakketbezorgers er geen boodschap aan dat hier kleine kinderen kunnen spelen of er dieren op de weg kunnen lopen. Spelen doen ze verder lekker veilig in onze tuin waar ze "binnen het redelijke" hun goddelijke gang mogen gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 15:15

Natuurlijk verandert de wereld, maar mensen zijn altijd al verschillend geweest.

Wij komen uit Amsterdam, ben zelf later opgegroeid in Almere en merk al grote verschillen met opgroeien in dorpen waar we later woonden.

Mijn oma was van 1912 uit een gezin van 8 kinderen en is ook al erg verwend geweest. Niet omdat ze rijk waren, maar omdat het gezin zo was.
Mijn oma was zelf weer zo. Mijn moeder is van 1943 uit een gezin van 4 ( de 2e) en haar vader overleed 2 weken na kind 4, dus stond mijn oma er alleen voor. Toch kon daar alles en was ook zij al behoorlijk (over) bezorgd.

Mijn vader was een oorlogskind en overdreven bezorgd, zeker om mij, zijn enige dochter. Dus ja, ik liet laat hun hand los om te lopen en over fietsen zullen we het maar niet hebben.
Zij reden paard en ik zat wel op paarden en begon al zelf in de ponyles, ver voor ik zonder zijwielen fietse.
Maar er waren wel gordels achterin ingebouwd en mijn broertje en ik zaten in kinderstoelen.

Toen we in Almere kwamen, werd ik deels losgelaten en soms denk ik wel; hoe gevaarlijk wa shet soms........
En als ik op de zaak was in Amsterdam, mocht ik wel door de drukke buurt. Toen ik naar de middelbare ging en all stars wilde, kreeg ik zelfs 100gulden en ben alleen met de tram de stad in geweest.

Maar ook wij hielden ons hart vast als we mensen met kind voorop, achterop en 1 ernaast voorbij zagen komen. Dat is ook weleens heel dichtbij mis gegaan, wat je echt aangrijpt.

Maar nu woon ik aan een rustige buitenweg waar het 30 is en daar houdt echt niemand zich aan. Zag laatst een man met kinderen voor en achterop en kind op meters erachter op mini fietsje slingeren........

Onze zoon loslaten, toen in Almere, ging geleidelijk, passend bij leeftijd en wat je kind laat zien. Toch was niet hij het probleem, maar de route die hij moest fietsen en werd lastig gevallen. Niet alleen hij, maar vrijwel iedereen die langs dat plein moet.

Later naar een dorp kreeg hij meer zelfstandigheid, maar moest ook op andere dingen leren letten zoals trekkers.
Middelbare school deden ze samen op de fiets, 18km, maar ook dan kom je er niet altijd onderuit om ze een keer te brengen en of te halen. Zeker toen hij ook nog naar loot school ging en moest voetballen onder schooltijd.

Pas toen we weer naar een ander dorp verhuisden waar alles dichtbij was, werd hij compleet zelfstandig. Niet dat je als ouder dan geen angsten meer kent, maar dat komt duidelijk uit mij, hoe ik ben opgevoed, wat ik heb gezien en meegemaakt in mijn omgeving.
Als ik andere ouders uit dat dorp sprak, herkende die helemaal niet die angsten. Die hebben daar zelf ook jong die zelfstandigheid gekregen.

Qua motoriek en veters strikken denk ik dat het ook per kind verschilt. Ik zat op de Montessori en daar leerden we allerlei sluitingen op borden. Maar mijn vader vond dat leuk om met me te oefenen. Een strik diploma kregen we niet.
Onze zoon heeft het vrij jong geleerd en kon het voordat hem gevraagd werd het te doen voor een veterdiploma. Maar hij vroeg er zelf naar om dat te kunnen.

Ik denk wel dat de verwachtingen en het dwangmatige minder zou kunnen. En misschien ook de vooroordelen die wel over elkaar hebben.
Mijn man wist al heel jong dat hij aan auto's wilde sleutelen. Dan kan je je afvragen wat hij heeft aan schoolvakken waar hij nooit iets mee gaat doen? Toch heeft hij wel degelijk brede interesses. We doen regelmatig spelletjes en hij heeft veel algemene kennis, is goed in Geschiedenis etc. Maar is het altijd nodig? Ook als iemand er niet goed in is en het ook later niet zal gebruiken??

Mijn moeder las vroeg met me en ik kon al jong boekjes lezen. Mijn moeder is weer heel goed in hoofdrekenen ( erin geslagen op school ) en ik weer niet. Tja.......Ik heb jaren wiskunde gehad en iedereen zou het nodig hebben, het was echt een must..........Nou, ehhhh, nee, ik gebruik het niet en het werd echt een kwelling.
Voor onze zoon net zo. Hele hoge cijfers, taalknobbel, maar wiskunde........Toch doet hij het super zonder.

Het zal onbereikbaar zijn en past niet in onze cultuur, maar ik zou liever zien dat gekeken wordt, met name de eerste jaren, waar kinderen goed in zijn en dat stimuleren en belonen. Ik denk niet dat een kind dan nooit zal leren veters strikken en iets later is ook prima. Even als voorbeeld voor alles wat je evt later nog kan en wil leren.

Mensen veranderen ook. In mijn pubertijd vond ik niks belangrijk, alleen de dieren. School was dwang, maar dat is een periode. En soms is het geen periode en willen mensen gewoon met hun handen werken en sporten etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:18

Brainless schreef:
@Janneke
En ik vind dat er nog steeds te veel kinderen vaak naar "speciaal" onderwijs worden gestuurd omdat ze motorisch niet op een punt zijn waar ze volgens de boekjes horen te zijn.

Tegenwoordig hebben ze overal wel lijstjes voor wat kinderen wel/niet moeten kunnen, vroeger ging je gewoon naar de kleuterschool en later naar de lagere..
Of je nu wel of niet jezelf aan kon kleden en je veters kon strikken.
Alleen bij zwaar afwijkend gedrag ging je naar de LOM school.

Wat mij betreft is speciaal onderwijs 'niet aan de orde'. (Ja, voor sommige kinderen.)
Het ging mij er om, dat het een uitzondering is, als een kind motorisch kan 'wat nodig is' om makkelijk te leren lezen, schrijven en rekenen.
(Of wel: het is normaal dat kinderen massaal tegen moeilijkheden opknallen die niet nodig zijn. - De één zal die moeilijkheden makkelijk overwinnen, een ander blijft er mee tobben.)

En O:) op zich ben ik niet tegen lijstjes wat een kind moet kunnen.
Maar een lijstje is tamelijk beperkt.
En ik ben er wel voor, dat je een kind er in begeleidt. (Niet: 10.000 keer veters strikken, als het niet beklijft. Zou het een ATNR zijn...? Dan weet je dat je iets anders moet gaan doen, en behalve dat je niet hamert op veters strikken, ruim je moeilijkheden mbt lezen 'die niet nodig zijn' op.)
Veel bewegen, vooral op wat vroeger de kleuterschool was, zingen, werkjes en een reflex inhibitie programma.

Citaat:
terwijl dus volgens die theorie kinderen eerst motorisch goed moeten zijn voordat ze kunnen leren..

Nee.
Ik had het over primitieve reflexen.
Sommige kinderen kunnen motorisch prima functioneren, maar een groot deel van hen heeft toch meer primitieve reflexen die nog actief zijn, dan ideaal.
En de een kan makkelijker omgaan met de moeilijkheden die dat geeft.
En tot en met de universiteit lopen er knappe koppen rond met actieve primitieve reflexen, dus de harde stelling 'het moet en zal eerst goed zijn voor een kind kan leren' neem ik niet voor mijn rekening.

... maar de ervaring leert dat een hele schoolklas enorm opknapt als gewoon alle kinderen elke dag wat bewegen en daarmee flink wat primitieve reflexen 'op non actief zetten'. De kinderen zeggen zelf dat ze rustiger zijn, en dat de klas rustiger is. Sommigen melden zelfs dat ze opeens ontdekken 'dat schrijven geen pijn doet'.
Zo heb je van die kinderen die per se op alles wat ze zien moeten reageren... Voor de kinderen zelf heel vermoeiend, maar voor hun omgeving ook niet altijd leuk. En gesteld dat de juf het niet door heeft, dan is het "Jantje let nooit op." Sorry juf, Jantje moet zijn hele leven opletten, maar idd: letten op de juf schiet er wel eens bij in. (En je zult maar twee of drie van die 'Moro' kinderen in de klas hebben, oejjj...Voor juf en de andere kinderen geen kleinigheidje.)

(Ik had idd een licht provocerende opmerking gemaakt, dat het zo stom niet zou zijn om schoolrijpheid te bepalen aan de hand 'van drie simpele testen', maar die testen zelf zijn geworteld in het kunnen beoordelen van de 'rijpheid' van het zenuwstelsel. Dat gaat over het vermogen om makkelijk te kunnen leren, als dat op orde is, komt de rest vast ook wel.)