Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:46

Er zijn tegenwoordig wel fijne apps die vertalen wat je inspreekt. Het klopt vaak niet helemaal, maar de grote lijnen wel. Zo zat er vorige week een oudere Hollandse dame met iemand uit Polen te praten in de bus. Spraken beide geen woord Engels.

Wij hebben helaas geen plek om mensen onderdak te bieden. Ik vind dat ze een eigen kamer en badkamer met toilet moeten hebben. Voor koken kan je er dan evt ook wat improviseren als ze dat prettig vinden. Zodat ze zich niet continu bezwaard voelen. Privacy is echt wel heel belangrijk. Wij kunnen met veel moeite een klein kamertje vrij maken, maar dan past er naast een bed net een stoel bij. Dat is drie keer niks.

Heb me wel aangemeld als gastgezin voor een kleine hond of iets van kooidieren. En dat de eigenaars meer dan welkom zijn om altijd langs te komen. Lijkt me vreselijk als je je dier moet afstaan en dan niet erheen kan zomaar. We zien wel of het nodig is..

desi92

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:53

Ik twijfel nog steeds heel erg. Ik heb de zolder verdieping vrij, dit zijn 2 kamers. 1 zou woonkamer +bed kunnen vormen en de andere kamer kan een bed in.
Ze zouden dan de zolderverdieping voor zichzelf hebben en badkamer en keuken moeten delen. Daar ben ik dan nog niet helemaal over uit of dat handig is.
Ook zou ik eens bij de gemeente moeten informeren hoe en wat qua kosten. Ik ben alleen, betaal alles alleen. Als er dan een gezinnetje met 2 of 3 personen bij komt is dat toch gelijk een stuk meer aan uitgaven. Dat red ik financieel gewoonweg niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:59

desi92 schreef:
Ik twijfel nog steeds heel erg. Ik heb de zolder verdieping vrij, dit zijn 2 kamers. 1 zou woonkamer +bed kunnen vormen en de andere kamer kan een bed in.
Ze zouden dan de zolderverdieping voor zichzelf hebben en badkamer en keuken moeten delen. Daar ben ik dan nog niet helemaal over uit of dat handig is.
Ook zou ik eens bij de gemeente moeten informeren hoe en wat qua kosten. Ik ben alleen, betaal alles alleen. Als er dan een gezinnetje met 2 of 3 personen bij komt is dat toch gelijk een stuk meer aan uitgaven. Dat red ik financieel gewoonweg niet.

Ik zou dan echt wachten tot de gemeente met een overbrugging komt. En zelfs dan nog is het de vraag of het voldoende zou zijn.
En informeer dan ook gelijk hoe het zit qua toeslagen en dingen waar je extra voor aangeslagen zal worden.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:45

VogeltjeM schreef:
noukie12 schreef:
Wij zitten vandaag op dag 1. Wij hebben een moeder van 40 met dochter van 16 en dochter van 9 in huis.
Vader is in Oekraïne gebleven. Ze kwamen om 02 uur vanmorgen uit de bus met alleen 3 rugzakken en een bigshopper met een deken erin.
Wel hebben ze slim 2 paar van hun beste schoenen en jassen mee. Vanmiddag de Zeeman geweest en ondergoed gekocht.

Ze wonen bij ons( mij en mijn ouders) in huis en hebben de grote slaapkamer met zithoek (bank, stoel en tv) en eigen badkamer met toilet. (Ik deel nu beneden met mijn ouders.)
Over 10 dagen komen er 1 straat verderop nog 25 te wonen in een oud noodgebouw van het kdv. We hopen dat ze daar dan ook overdag aansluiting vinden.
Eerst veiligheid, rust en vertrouwen. De hond is favoriet bij de kleine meid. Heel leuk om te zien.
Over 2 weken hebben wij een afspraak bij de gemeente voor een BSN nummer. Zodat ze naar school kunnen en eventueel kan moeders werken. De tijd zal het leren.
Deze mensen hebben helemaal niks meer, wij hebben geen kleine kinderen in huis en de ruimte. Wij kunnen verschil maken in deze levens, zoals je zelf ook opgevangen zou willen worden.

Wat super dit. En heel knap dat jullie dit doen in je eigen huis.

Krijgen jullie begeleiding van instanties, bijv wat je allemaal moet regelen en hoe je dat moet doen?

Momenteel nog geen begeleiding. Helaas.
Wel is er een tolk gevonden vanuit ons netwerk en mijn moeder en ik zijn beide hulpverleners van beroep. Wij weten wel veel wegen te bewandelen. Vanavond komt de tolk om een goed gesprek te kunnen voeren over wensen en noden en het wonen bij ons.
We hebben een groot netwerk en ook rond de 1000 euro aan donaties ontvangen om alles in goede banen te laten verlopen. Kleding was met een dag geregeld, en onderkleding hebben we opgehaald bij de zeeman.

Wij gebruiken veel google translate of app: De tolk - vertaler stem
Die is qua Oekraïens accuraat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:05

Ik heb ons zojuist opgegeven om zo hopelijk onze vragen te kunnen stellen :) klein stapje is gezet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:01

Hier dezelfde ervaring als nouki
Vanuit instanties is er dus nog niets geregeld.
Gemeente doet nog niets
De huisarts gebeld....assistente moest overleggen met arts, want er is een patiëntenstop.
Ik zou vanmorgen teruggebeld worden , maar dat is dus niet gebeurd.
Wij moeten het voor nu dus uit eigen zak doen en van donaties van anderen.
En de rest is afwachten.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:20

Wij zouden het dolgraag doen, helaas geen kamer over. Maar ik zou er niet over na hoeven te denken, wanneer ze weer weg gaan regelen we wel als ze eenmaal veilig en rustig hier zitten. Maar in godsnaam niet daar, buiten of in loodsen bij temperaturen van -9, je huis achter moeten laten, geen werk meer, familie gewond, man inmiddels vermist... en nee, dat is niet overdreven. Mijn man is afgelopen weekend naar de grens Polen/Oekraïne gereden met 2 bedrijfsbussen, gevuld met hulpgoederen. We hebben eerst intensief contact gehad met de instanties daar, zodat we wisten wie wat nodig had. Op de terugweg is hij naar een vluchtelingenkamp gereden en heeft daar een vrouw met haar zoon opgepikt. Zij hadden via internet een kamer kunnen krijgen bij een lief stel uit Düsseldorf, Duitsland maar hadden geen manier om daar te komen. Afijn, 15 uur met elkaar in de bus is erg intens maar mijn man zei, ik zou ze zelf mee hebben genomen, wat hecht je je snel aan mensen als ze zo lief en dankbaar zijn. En zo wanhopig. Zij was hoogopgeleid en werkte parttime en haar zoon zat gewoon op school, deed fanatiek aan basketbal en luisterde naar Metallica en slipknot.. het hadden mn buren kunnen zijn bij wijze van. Nu hebben ze niks meer en ze weet niet of haar man nog leeft.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:23

noukie12 schreef:
VogeltjeM schreef:

Wat super dit. En heel knap dat jullie dit doen in je eigen huis.

Krijgen jullie begeleiding van instanties, bijv wat je allemaal moet regelen en hoe je dat moet doen?

Momenteel nog geen begeleiding. Helaas.
Wel is er een tolk gevonden vanuit ons netwerk en mijn moeder en ik zijn beide hulpverleners van beroep. Wij weten wel veel wegen te bewandelen. Vanavond komt de tolk om een goed gesprek te kunnen voeren over wensen en noden en het wonen bij ons.
We hebben een groot netwerk en ook rond de 1000 euro aan donaties ontvangen om alles in goede banen te laten verlopen. Kleding was met een dag geregeld, en onderkleding hebben we opgehaald bij de zeeman.

Wij gebruiken veel google translate of app: De tolk - vertaler stem
Die is qua Oekraïens accuraat.

Geweldig dat jullie dat doen! En goede tip van de De tolk - vertaler. Google translate maakt toch maar rare zinnen

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:23

Ik heb geen idee wat Google translate doet
Ik ga ervan uit dat het klopt
Vanmiddag vroeg ik via whatsapp: ik ga de paarden uitmesten . Wil je mee ? ( een van de vluchtelingen had aangegeven dat ze graag bij de paarden was en wilde helpen mesten )
Ze kon niet, maar ik ga morgen dan toch maar eens vragen of mijn vraag klopte

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:09

mirim schreef:
Ik heb geen idee wat Google translate doet
Ik ga ervan uit dat het klopt
Vanmiddag vroeg ik via whatsapp: ik ga de paarden uitmesten . Wil je mee ? ( een van de vluchtelingen had aangegeven dat ze graag bij de paarden was en wilde helpen mesten )
Ze kon niet, maar ik ga morgen dan toch maar eens vragen of mijn vraag klopte

Hahaha dat zou wat zijn, dat je hebt gevraagd 'zal ik je vetmesten?' "Uh nee, ik heb al iets te doen, dankje" :') :')

Nee ik bedoel meer dat zinsopbouw vaak zo is dat als je een Engels zin maakt als 'could you pass me the cheesecake" soms vertaald word als "kan jij sla-over de kaaskoek"

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:30

Vandaag heeft mijn man met onze gemeente gebeld en ons daar ook aangemeld.
Voor Friesland komen vluchtelingen eerst in Heerenveen binnen en worden van daaruit verspreid en doorgestuurd. Ze konden niet aangegeven wanneer er mensen aankomen en hoeveel het er zullen zijn.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:17

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:56

Siersma schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8745887 ... -kX3hn1tjU
Houden jullie hier ook rekening mee? Heel goed dat jullie jezelf aanmelden, maar het gaat je wel geld kosten om deze mensen te helpen

Zeker, maar een deel van het leefgeld kan dus gevraagd worden als onkostenvergoeding. Daar gingen wij ook in de eerste plaats vanuit. En ons netwerk steunt volledig mee.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 01:33

Wat fijn dat de eerste vluchtelingen al bij mensen thuis zitten. :)

Hier wonen we met 2 in een rijtjeswoning. Zolder is leeg dus zou best 1 iemand in kunnen. Echter de rest dan delen en 1 alleen is ook zo wat.. denk niet erg aantrekkelijk voor iemand die al een hoop heeft meegemaakt om ergens alleen in een huis te zitten in een omgeving die je niet kent een taal die je niet verstaat.

Ik ga wel eens uitzoeken wat wij verder nog kunnen betekenen. Ik heb bijv nog prima kleding liggen (zelfs nieuw..) maar ook verschillende ruimere maten hondenbenches, en willen graag wat betekenen voor deze mensen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:14

absque_dubio schreef:
Wat fijn dat de eerste vluchtelingen al bij mensen thuis zitten. :)

Hier wonen we met 2 in een rijtjeswoning. Zolder is leeg dus zou best 1 iemand in kunnen. Echter de rest dan delen en 1 alleen is ook zo wat.. denk niet erg aantrekkelijk voor iemand die al een hoop heeft meegemaakt om ergens alleen in een huis te zitten in een omgeving die je niet kent een taal die je niet verstaat.

Ik ga wel eens uitzoeken wat wij verder nog kunnen betekenen. Ik heb bijv nog prima kleding liggen (zelfs nieuw..) maar ook verschillende ruimere maten hondenbenches, en willen graag wat betekenen voor deze mensen.

Snap het heel goed wat je bedoelt van alleen.
Ik hoop dat er meer in ons dorp komen en dat ze zo toch elkaar kunnen opzoeken enzo.
Of bijv twee zussen met kids of een moeder met oma en kinderen.

Over geen bijdrage dacht ik hetzelfde als noukie over het leefgeld en andere Nederlanders die bijspringen. Ik weet dat er mensen in mijn omgeving zijn die zelf niet op kunnen vangen maar wel mee willen helpen.
En een brood brengen is ook al helpen.

Ik klink misschien naïef, maar zie echt wel dat het aanpassen is en privacy inleveren en dat het niet makkelijk zal zijn!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:17

Wat leuk om dit topic tegen te komen! Ik heb ons gisteren aangemeld om mensen op te vangen.

Ik lees hier mensen die twijfelen omdat ze 'maar een kamer over hebben. Grappig hoe verschillend de gedachtes zijn he? Wij hadden zoiets: we kunnen de baby op ons kamer leggen en dan hebben we een kamer vrij voor iemand. Een vrouw alleen of eventueel met een klein kindje. Ja het is knus, maar het is beter dan niets leek mij.

Nu is het afwachten tot we benaderd worden. Ik lees graag mee met jullie ervaringen en tips!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:26

Pikkepor, als ik het goed begrijp hebben jullie dus 1 kamer ‘over’ en wel aangemeld? Spannend zeg.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen tzt. Of mijn ‘vooroordelen’ kloppen of dat ik ze aan de kant moet schuiven en ons ook moet aanmelden.

Symke inderdaad. Ik heb opgevraagd hoe het bij onze gemeente zit. Vooralsnog zijn hier nog geen vluchtelingen. Maar mochten deze er binnenkort zijn, wil ik zeker wat spullen doneren of financieel bijspringen met bijv boodschappen betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:29

Wij werken bijna volledig thuis. Onze werkplekken zijn op het moment in de keuken en in de woonkamer.
Ik denk dat dit wel echt een flinke beperking is als je dan alleen een kleine kamer kan aanbieden. Dan moeten ze dus ook nog steeds de rustig zijn als we in meetings zitten.
Daar had ik eerder nog niet eens aan gedacht, eerder vroeg ik me voornamelijk af of een kleine logeerkamer in de kelder wel humaan is voor een vluchteling die in schuilkelders gezeten heeft.

Maar als er nood aan de man komt overweeg ik het nog steeds wel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:34

Wij lopen tegen hetzelfde aan, voor een aantal weken of 2 maanden kan het prima, beetje behelpen en er op letten dat je elkaar niet 'in de weg gaat zitten'. Maar voor langere tijd denk ik niet dat het bij ons de juiste oplossing is. Ook voor die mensen zelf niet. Maar, als er een tekort is en er wordt om gevraagd in onze gemeente dan doen we het.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:36

Iedereens situatie is ook anders he? Wij werken niet thuis bijvoorbeeld.
En als iemand geholpen is om die slaapkamer van ons de bewonen zijn ze echt van harte welkom. We hebben eerder die kamer verhuurd aan een studente die hier in de buurt stage liep. Dat was ook 3 maanden en dat is toen prima bevallen.

Ze mogen hier in de woonkamer zitten en de badkamer is echt de meest van tijd vrij ;) Ik verwacht ook niet dat ze hier een gezin met 5 kinderen willen stallen.

Ik werk als verloskundige en heb tijdens mijn studie meegewerkt aan een project dat maatschappelijk kwetsbare mama's begeleidde. Je werd als student gekoppeld als buddy aan een mama (in spé). Ik hoop dat nu nog eens te kunnen betekenen voor iemand, zij het dat ze dan in mijn huis logeert.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:42

Sizzle lastig die afwegingen hè.. het is eigenlijk een soort van jammer dat je niet vooraf met zo’n groep kan communiceren. Wie weet zit er een uitzondering tussen die wél blij wordt van rust en geen eisen heeft aan verdere ruimte en privacy. Maar omdat die communicatie er niet is, moet je naar het ‘algemene’ beeld kijken.

Pikkepor zo’n buddy klinkt inderdaad super.
Hier zit ik wel echt hele dagen thuis en volg ik op dit moment EMDR therapie wegens trauma. De hele dagen iemand in onze woonkamer terwijl ik er ook zit is geen optie, dus diegene zou dan echt voornamelijk op zolder moeten blijven..
Nouja. Als er echt tekort is aan woningen is hier zeker iemand welkom. Maar in de eerste plaats zijn er net teveel ‘maren’ hier.
Een student (‘gewoon’ uit Nederland :+ ) tijdelijk hier opvangen hebben we ook al eens bedacht!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:46

Sizzle schreef:
Wij werken bijna volledig thuis. Onze werkplekken zijn op het moment in de keuken en in de woonkamer.
Ik denk dat dit wel echt een flinke beperking is als je dan alleen een kleine kamer kan aanbieden. Dan moeten ze dus ook nog steeds de rustig zijn als we in meetings zitten.
Daar had ik eerder nog niet eens aan gedacht, eerder vroeg ik me voornamelijk af of een kleine logeerkamer in de kelder wel humaan is voor een vluchteling die in schuilkelders gezeten heeft.

Ik werk ook thuis, ik verhuur appartementen :') Dus plek heb ik én ik ben nu leeg omdat het seizoen over is. Maar 29 april heb ik de eerste boekingen alweer dus dat is wat lastig. Ik moet echt leven van de verhuur, dus kort kan ik opvangen, langdurig is wat lastiger. We hebben op onze eigen verdieping wel 2 kamers met eigen badkamer en kitchenette, die heb ik niet nodig voor de verhuur, dus dat is een optie. Daar zit alleen niet een woonruimte bij. En we hebben nog een kelder kamer, maar die wordt nu verbouwd. Daar zit nu geen badkamer in :o

Maar ook al is het niet ideaal, ik denk als je niets meer hebt dat je met alles blij bent. En dat wij in zo'n situatie heel graag ook geholpen zouden willen worden.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:48

absque_dubio schreef:
Sizzle lastig die afwegingen hè.. het is eigenlijk een soort van jammer dat je niet vooraf met zo’n groep kan communiceren. Wie weet zit er een uitzondering tussen die wél blij wordt van rust en geen eisen heeft aan verdere ruimte en privacy. Maar omdat die communicatie er niet is, moet je naar het ‘algemene’ beeld kijken.

Pikkepor zo’n buddy klinkt inderdaad super.
Hier zit ik wel echt hele dagen thuis en volg ik op dit moment EMDR therapie wegens trauma. De hele dagen iemand in onze woonkamer terwijl ik er ook zit is geen optie, dus diegene zou dan echt voornamelijk op zolder moeten blijven..
Nouja. Als er echt tekort is aan woningen is hier zeker iemand welkom. Maar in de eerste plaats zijn er net teveel ‘maren’ hier.
Een student (‘gewoon’ uit Nederland :+ ) tijdelijk hier opvangen hebben we ook al eens bedacht!

Ik dacht dat die vluchtelingen organisatie dat zou doen, kijken wie waar geschikt is.
Dus net wat je zegt iemand die rust en alleen zijn zoekt op andere plek dan iemand die steeds mensen om zich heen wil.
En een jonge zwangere vrouw bij Pikkepor!
Gaaf beroep lijkt me dat Pikkepor en wat zou het mooi zijn dat je ook daar iemand met jouw expertise mee kan helpen

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:50

Esperanza schreef:
Sizzle schreef:

Ik werk ook thuis, ik verhuur appartementen :') Dus plek heb ik én ik ben nu leeg omdat het seizoen over is. Maar 29 april heb ik de eerste boekingen alweer dus dat is wat lastig. Ik moet echt leven van de verhuur, dus kort kan ik opvangen, langdurig is wat lastiger. We hebben op onze eigen verdieping wel 2 kamers met eigen badkamer en kitchenette, die heb ik niet nodig voor de verhuur, dus dat is een optie. Daar zit alleen niet een woonruimte bij. En we hebben nog een kelder kamer, maar die wordt nu verbouwd. Daar zit nu geen badkamer in :o

Maar ook al is het niet ideaal, ik denk als je niets meer hebt dat je met alles blij bent. En dat wij in zo'n situatie heel graag ook geholpen zouden willen worden.

Klinkt juist ideaal met zelfs een kitchenette!
En natuurlijk moet je bron van inkomsten niet opgeven daar help je niemand mee en jezelf al helemaal niet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:55

Ja, ik vind het heel lastig.
Ook ivm met onze dochter. Zij gaat heel slecht om met geluiden en drukte. Een paar dagen opa en oma op bezoek zorgt al voor zware overprikkeling.
Ik moet wel zeggen dat het me te denken gezet heeft hoe we dadelijk de kelder opnieuw inrichten als in de zomer de olietank eruit gebroken wordt. Misschien kunnen we dan de ruimte zo herorganiseren dat er over het algemeen flexibeler mee omgegaan kan worden. Met een slaap en zit gelegenheid ben je dan al ineens op een heel ander niveau dan met enkel een „slaaphok“.