Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:12

Het land achter ons staat regelmatig wat anders.
Van mais tot aardappelen, wortelen, bieten en er hebben ook gladiolen gestaan.
En van die laatste kreeg ik kriebels hoe vaak daar de spuit over ging.
Geen idee met wat, maar dan denk ik voor bloemen? Niet eens voor eten. Daar kan ik niet zo goed bij.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:27

DuoPenotti schreef:
En van die laatste kreeg ik kriebels hoe vaak daar de spuit over ging.
Geen idee met wat, maar dan denk ik voor bloemen? Niet eens voor eten. Daar kan ik niet zo goed bij.

Juist voor bloemen. Voor eten zijn de regels behoorlijk streng wat daar allemaal voor bestrijdingsmiddelenresten op mogen zitten.
Bloemen gaan (levend) de hele wereld over, en daarmee willen ze niet graag plaagsoorten en plantenziektes mee verspreiden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:28

ah zo, ja daar heb je wel een punt.
Maar goed ik begrijp betreft milieu oogpunt deze handel niet zo goed geloof ik :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:35

Snap ik. Maar dat is wel met meer industrie (tatta steel.....je tv......je kleding). Het is goed voor de economie maar daar houdt het dan een keertje op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 13:03

Tja, meer betalen voor voedsel omdat het dan lokaler en beter geproduceerd wordt? wil ik best hoor..maar kan idd niet met de als maar stijgende energie en benzine prijzen. Ik denk dat de economie te belangrijk is geworden, alles draait alleen maar om geld. Het zou juist goed zijn om andere zaken belangrijker te gaan maken denk ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:58

Ach, prioriteiten hè.
Maar je bent er in ieder geval eerlijk over; je wil niet meer betalen.
En de praktijk wijst uit dat dat voor bijna iedereen geldt.
Het is gemakkelijk beweren dat er bereidheid is de kosten te dragen voor betere maar duurdere productie methoden, maar als de portemonnee daadwerkelijk moet worden getrokken komt de waarheid aan het licht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:06

Kuggur schreef:
Ach, prioriteiten hè.
Het is gemakkelijk beweren dat er bereidheid is de kosten te dragen voor betere maar duurdere productie methoden, maar als de portemonnee daadwerkelijk moet worden getrokken komt de waarheid aan het licht.

Precies. Het kan immers al lang, maar helaas verrekte weinig mensen die het ook daadwerkelijk willen doen. Wij doen het heel bewust wel, al jaren. Maar worden daar toch vaak raar mee aangekeken omdat we in de ogen van veel mensen "veel te veel" uitgeven aan ons voedsel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 16:25

Ik geef ook eerlijk toe dat ons eten, ja ons vlees ook nu uit de supermarkt komt. Terwijl het eerst bij de slager vandaag kwam of bij boerderijwinkel.
Hier in de buurt zitten ook van die boerenwinkels maar ik zie het meeste dat duurder is. Vlees en groente en fruit.
En ja, pas als ik weer een baan vind gaat dat veranderen. Eerder niet.

En daar schaam ik me niet voor.
Dat dit op bokt niet populair is zal me aan mijn bips oxideren.
Willen ze het anders kan ik wel een crowd funding openen :+

En kijk je hoeveel er bij de jumbo verkocht is kun je concluderen dat het vooral de politiek correctheid is van bokt.
Waar ik me ook nog vaak bij afvraag wat ik in hun koelkast aan zou treffen met wat ze hier zeggen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:41

Misschien niet helemaal perfect on topic, maar ik heb inmiddels gesexte eieren in de supermarkt gevonden tegen het haantjes slachten :)
Bij zulke produkten kijk ik niet naar de prijs, die betalen zich op een andere manier terug.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:11

Kuggur schreef:
Ach, prioriteiten hè.

Een paar jaar geleden koos ik wel ns voor het vlees met meer sterren maar tegenwoordig kijk ik idd voornamelijk naar de prijs. Het is gewoon niet meer te betalen en ik vrees dat het einde van de prijsstijging nog niet in zicht is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:12

Sizzle schreef:
Misschien niet helemaal perfect on topic, maar ik heb inmiddels gesexte eieren in de supermarkt gevonden tegen het haantjes slachten :)
Bij zulke produkten kijk ik niet naar de prijs, die betalen zich op een andere manier terug.

Denk daar nou eens over na....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:13

Sizzle schreef:

Hoeveel kost dat per 10? Ik vind het al bizar dat ik nu voor 10 eieren al bijna 4 euro kwijt ben, dus ik ga zeker niet meer voor al die hippe extra dure varianten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:14

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:

Ik vermoed dat het eieren van legkippen zijn waarvan de bebroede eieren alvoren uit te broeden tot legkip gesekst zijn. De supermarkteieren an sich valt weinig aan te seksen...

Op zich zou dat éigenlijk qua prijs niet moeten schelen. Die kip legt wel, eenmaal uitgebroed. En de kosten van het seksen zullen niet hoger zijn dan het uitbroeden van 2x zoveel eieren plus het daarna seksen en doden van de haantjes...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:18

elnienjo schreef:
Een paar jaar geleden koos ik wel ns voor het vlees met meer sterren maar tegenwoordig kijk ik idd voornamelijk naar de prijs. Het is gewoon niet meer te betalen en ik vrees dat het einde van de prijsstijging nog niet in zicht is.

Eet de helft minder vlees en je kunt 2x zo duur vlees eten. En dan ben je écht goed bezig voor het klimaat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:26

Ibbel schreef:
elnienjo schreef:

Eet de helft minder vlees en je kunt 2x zo duur vlees eten. En dan ben je écht goed bezig voor het klimaat.

Ik eet koolhydraatarm wegens gewichtsbeheersing en dankzij dierlijke eiwitten kan ik afvallen zonder hongergevoel. Peulvruchten kunnen m'n darmen niet tegen. Niet ieder mens is gemaakt voor hetzelfde dieet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:57

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:

Waar over? Over helemaal geen eieren meer eten?
Of dat ik alsnog dat haantje opeet (welliswaar heeeeeel klein).

Elnienjo, ik betaalde sowieso al 50 cent per ei (vrije uitloop eieren), binnenhok eieren koop ik niet, ook niet als het andere vak af en toe leeg is.
Ik geloof inderdaad dat het niet veel uitmaakt in de prijs of ze gesext zijn.

Edit: verkopen ze in de NL supermarkt geen bevruchte eieren uit vrije uitloop?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:54

Kuggur schreef:
Sizzle schreef:

Van (huis)diervoer naar afval. Dan is er ergens anders extra nodig om dat op te vangen ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:03

Het is 2e „generatie“. Dat heb ik wat (erg) ongelukkig geschreven. Dus inderdaad niet goed nagedacht :D (34 graden buiten helpt misschien niet). Dus de eieren komen inderdaad van gesexte leghennen, niet direct na het sexen in de supermarkt.
De mannelijke eieren zijn diervoer inderdaad, de vrouwelijke worden leghennen. Maar op „Demeter“ vrijloop bedrijven lopen ook mannen tussen de vrouwen dus de eieren zijn regelmatig bevrucht.

Er is ook nog (niet in de supermarkt) het principe waar leghennen ook gewoon in ouderdom blijven, dan betaal je een vast bedrag voor je eieren en adopteer je in feite je kip. Dat is wel flink duurder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:13

Sizzle schreef:

Nee. Er lopen in NL geen hanen tussen de hennen. En zowel, dan worden de eieren geschouwd voor ze in de verkoop gaan.
En vrije uitloop bestaat op dit moment niet (meer) dankzij de vogelgriep. Alles zit al sinds oktober opgehokt. Boeren mogen nog 3 of 4 maanden 'vrije uitloop' op hun eieren zetten als ze opgehokt zitten, maar daarna is het klaar en zijn het hooguit biologische eieren, of scharreleieren oid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:37

In Duitsland heb je al ook aardig wat Demeter bedrijven (ook landbouw), daarom koop ik op zich ook graag groente in Duitsland (bij REWE bijv. die dat ondersteunen) Ik dacht dat dit ook wel in NL geworteld zou hebben.
Duitse eieren uit bio zijn vaak ook bevrucht trouwens.

https://www.demeter.de/
https://demeter.ch/landwirtschaft/

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:16

:D eieren; 1.20 per 10 gewoon uit een kast langs de weg.

10 kg varken 7 euro per kg. Vanalles wat aan vlees.

10 kg rund 10 euro per kg voor het luxe pakket.

Eerlijk vlees en eieren van dieren die het imo goed hebben gehad en zeer weinig transportkilometers.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 07:20

Ibbel schreef:
Sizzle schreef:

Nee. Er lopen in NL geen hanen tussen de hennen. En zowel, dan worden de eieren geschouwd voor ze in de verkoop gaan.
En vrije uitloop bestaat op dit moment niet (meer) dankzij de vogelgriep. Alles zit al sinds oktober opgehokt. Boeren mogen nog 3 of 4 maanden 'vrije uitloop' op hun eieren zetten als ze opgehokt zitten, maar daarna is het klaar en zijn het hooguit biologische eieren, of scharreleieren oid.

Onjuist. Demeter bestaat ook in Nederland. Weliswaar niet zoveel, maar ze zijn er weldegelijk. Dus ja, ook in Nederland zijn er bevruchte eieren uit vrije uitloop beschikbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:04

Kuggur schreef:
Ach, prioriteiten hè.

Wow, dat is wel heel kort door de bocht. Ik koop al alleen vlees bij de bio slager waar de dieren een goed leven buiten hebben gehad, e-nummer en antibiotica vrij. Eieren alleen maar met een 3-ster keurmerk. Ik eet minder vlees dan de gemiddelde NLer daarom. Maar je moet het wel allemaal KUNNEN betalen. En momenteel met die stijgende energie en benzine prijzen moet ik oppassen niet in de schulden te komen. Dus het is geen kwestie van WILLEN maar KUNNEN.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:53

JudithO schreef:
Ibbel schreef:

Onjuist. Demeter bestaat ook in Nederland. Weliswaar niet zoveel, maar ze zijn er weldegelijk. Dus ja, ook in Nederland zijn er bevruchte eieren uit vrije uitloop beschikbaar.

Behalve dat Demeter producten niet in de conventionele Nederlandse supermarkten te vinden zijn, zover ik weet.

Sinds ik boodschappen doe, ik zal ongeveer 14 zijn geweest, koop ik biologisch en Demeter gekeurmerkte producten, ook tijdens mijn studie zonder zakcentje van paps of mams. Vroeger zo'n 40% van de voeding, tegenwoordig zo'n 90% en dat verschil heeft vooral met beschikbaarheid te maken.

Dat mensen vlees in Nederlandse supermarkten kopen om zelf op te eten begrijp ik niet, ik eet nog liever geen vlees zo vies vind ik het. Dat geldt ook voor het biologische vlees dat in de Nederlandse supermarkt verkocht wordt. Ik koop duurder vlees en eet minder vlees dat wel echt lekker is.

En dan meer on-topic een Wired artikel uit 2013: https://www.wired.co.uk/article/post-organic

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:14

Elisa2 schreef:
Kuggur schreef:
Ach, prioriteiten hè.

Wow, dat is wel heel kort door de bocht. Ik koop al alleen vlees bij de bio slager waar de dieren een goed leven buiten hebben gehad, e-nummer en antibiotica vrij. Eieren alleen maar met een 3-ster keurmerk. Ik eet minder vlees dan de gemiddelde NLer daarom. Maar je moet het wel allemaal KUNNEN betalen. En momenteel met die stijgende energie en benzine prijzen moet ik oppassen niet in de schulden te komen. Dus het is geen kwestie van WILLEN maar KUNNEN.

elisa, denk dat je Kuggur met iets te negatieve toon leest nu...
Maar realiteit is idd dat er vanuit politiek, en een blijkbaar relatief kleine groep mensen, harder geroepen word naar een bepaalde richting, dan dat de markt doet.
Of het nu een willen of kunnen is, burgers en consumenten zijn blijkbaar totaal andere mensen.

Wat hier boven gezegtword over dat we te klein aandeel van ons geld in voedsel steken in vergelijking met vroeger.... tja, vroeger koste een huis en een zorgverzekering een stuk minder, en gingen we ook niet op dure tropische vlieg vakanties. Tijden veranderen, sectoren die die basis behoeften vervullen zoals voedsel maar ook kleding, trekken aan het kortse eindmet alle gevolgen van dien.

Ik mis soms echt een beetje erkenning van alle partijen, dat dit een situatie is die we echt met zn alle (boeren, consumenten, burgers en politiek) gecreeert hebben. Boeren van 1 a 2 generaties geleden hebben namelijk zelf ook hun machtspositie opgegeven in de keten door overal een tussenhandel voor in te schakelen. Tegelijkertijd waren die vooral bezig met europa weer voeden na oorlog... tis allemaal zo'n logisch oorzaak gevolg als je kijkt naar ons voedselsysteem.

Tis geen rozengeur en maanenschijn, maar dat kun je ook zeggen over onze kleding gemaakt door kinderhandjes. Hoeveel protestanten zouden daar fabrieken bezet houden omdat ze medelijden hebben met de medewerkers? Niet zo veel, want dat hele land zit op dat niveau in ontwikkeling.

Tja hier in west europa heb je een stukje agrarisch in een kennis economie (2 stappen verder), en dat zorgt voor voor vrijving. Maar beetje begrip dat iedereen in deze maatschappij roeit met de riemen die hij/zij heeft is steeds verder te zoeken.