Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:04

Mars schreef:
Toch wel een gniffelmoment om dat scenario met paarden die ingevorderd worden… de militairen van nu rijden niet eens paard. Zie je ze al gaan als totale beginners op de rug van de in beslag genomen Jazz nakomelingen ten strijde trekken :=

Kun je even wat rustiger rijden met die tank! M’n paard vindt dit eng!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:06

Wel extra reden om onze boerenbedrijven te blijven koesteren ipv ons steeds afhankelijker te maken van andere landen voor ons voedsel.

Ik baal vooral van de hoge energierekening.

Exitium

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:06

SusanH schreef:
Ik vraag me af waar die " we krijgen een oproep" vandaan komt. Zelfs al mocht de dreiging onze kant op komen ( hoop ik oprecht niet, maar het is wel een mogelijkheid gezien wat er nu al gebeurt in Oekraïne) dan nog verwacht ik geen mobilisatie als in: burgers met 0,0 ervaring worden opgeroepen om mee te vechten. Eerdere ervaringen hebben geleerd dat dit niet
zo best werkt als je je land wil verdedigen. Ik heb meer vertrouwen in de NAVO.

Heeft ook geen nut om onervaren mensen te laten vechten, en het is niet nodig. Rusland heeft iets minder dan een miljoen militairen en de NAVO meer dan drie miljoen. Het budget wat de NAVO uitgeeft aan defensie is meer dan de helft van wat daar wereldwijd (dus inclusief grootmachten als Rusland en China) aan uitgegeven wordt. Rusland zit iets boven de 3%.

sevke schreef:
LoveGlove schreef:
Mijn vriend en ik wilden altijd al graag naar Canada toe. Misschien moet ik wat sneller gaan werken met de plannen en mogelijkheden zodat we hier weg kunnen :=
Niet dat het in Canada niet gevoeld wordt hoor. Maar dat voelt ner wat veiliger dan Europa nu

Canada ligt vrij dicht tegen Rusland, hoor. Enkel een stukje oceaan ertussen. De wereld is een bol, he. ;)

En de grootste staat van de VS :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:08

Ik moest ook wel een beetje lachen om die militairen op jazz paarden :+

Ik maak me wel een beetje zorgen over mijn energie moet ik zeggen. Mijn contract stond op naam van mijn man, maar na zijn overlijden mag dat contract nu maar 3mnd meegenomen worden, dat is al bijna. Maar op dit moment is het überhaupt niet mogelijk een contract af te sluiten dus ik hoop dat dat snel verandert... -O-

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:08

Danique_G schreef:
Mars schreef:
Toch wel een gniffelmoment om dat scenario met paarden die ingevorderd worden… de militairen van nu rijden niet eens paard. Zie je ze al gaan als totale beginners op de rug van de in beslag genomen Jazz nakomelingen ten strijde trekken :=

_O- ooooh dit zie ik echt voor mij!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:14

Danique_G schreef:
Mars schreef:

Jongens omkeren, ik ben springschoenen vergeten en zonder mag de mijne de wei niet op zei de eigenaresse!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:18

Benzz schreef:
en en beter dan alles wat ze nu verzinnen.;(

Dat is een tikkeltje genuanceerder dan jij nu hier zegt. Het grootste gedeelte van Duitsland verwarmt nog met olie en ze willen die huizen op gas krijgen om vervolgens dezelfde stap te maken als Nederland: warmtepompen, zonnepanelen enz.

Duitsland wil in 2050 ook gasvrij zijn.[/quote]

En waar komt de energie dan vandaan om de warmtepompen aan de gang te hebben en te houden? Waar komt de energie vandaan om de zonnepanelen etc. te maken? Waar komen de grondstoffen vandaan om die dingen te maken? Hoe en waar en waarmee worden die gewonnen? Juist, alles nog d.m.v. fossiele brandstoffen en fossiele grondstoffen. 2050 duurt nog "even" en gasvrij is een utopie, voor Nederland, voor Duitsland en voor alle landen. Tot die tijd stookt Dld. dus Gronings gas..........en gaat Nederland weer kolen stoken om alle elektra op te wekken en worden er waarschijnlijke nieuwe kerncentrales gebouwd die ook weer gebouwd worden met fossiel..................

Dus we draaien allemaal in een cirkeltje rond en bijten steeds in onze eigen staart en leren doen we niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:19

elnienjo schreef:
Wel extra reden om onze boerenbedrijven te blijven koesteren ipv ons steeds afhankelijker te maken van andere landen voor ons voedsel.

Ik baal vooral van de hoge energierekening.

Mwah als het er echt op aankomt kunnen we zelfs met de helft van de landbouwgrond zelfvoorzienend zijn.
Granted, met een flink ander diëet (maar wel gezonder dan we vroeger aten) en flink wat energie steken in de benodigde aanpassingen, maar wel zelfvoorzienend.
https://edepot.wur.nl/254079

Met onze huidige voedselbehoeften/trends/etc kunnen we niet zelfvoorzienend zijn nee.

@Sec: oh pfoe lastig zeg.. hopelijk valt het mee!
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 24-02-22 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:26

Nanne schreef:
Vol verbazing zit ik dit topic te lezen. Wat een paniekvoetbal van sommige zeg.

Nou, dat!

De situatie is zorgelijk, het gaat pijn doen in onze knip, maar hamsteren is wel serieus hysterisch.

chevax

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:36

Het enige waar ik me vreselijk aan erger, zijn alle regeringen die "zich krachtig uitspreken" tegen deze oorlog. Nou, dáár zal Poetin flink de bibbers van krijgen. Die man lacht heel z'n perestrojka uit z'n broek.

En verder? Hamsteren? Kom op zeg.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:41

chevax schreef:
Het enige waar ik me vreselijk aan erger, zijn alle regeringen die "zich krachtig uitspreken" tegen deze oorlog. Nou, dáár zal Poetin flink de bibbers van krijgen. Die man lacht heel z'n perestrojka uit z'n broek.

Die mensen leven in de veronderstelling dat Rusland ons nodig heeft, terwijl het voor het gros andersom is.

Kijk enkel maar naar de gas en olieprijzen. China koopt het wel van Rusland en verkoopt het lekker door, Poetin maakt zich daar echt geen zorgen om.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:42

chevax schreef:

Ja die krantenkoppen zijn echt hilarisch.

Ernstige sancties, afkeuren hoe Rusland reageert.

Nou nou :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:45

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik denk dat we het beste gewoon even kalm kunnen blijven.
In plaats van meteen naar een tankstation rennen en 12 kilo hondenvoer gaan inslaan. :)

Sowieso. Paniek is een slechte raadgever en ik denk niet dat er grote kans is op hongersnood.

Ik moest net een examen inplannen, zegt degene aan de telefoon dat hij vreest dat ik toch niet op examen zal gaan ivm de oorlog die komt.

Okeeeee Frits, oké.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:48

Urbanus schreef:
Ik moest net een examen inplannen, zegt degene aan de telefoon dat hij vreest dat ik toch niet op examen zal gaan ivm de oorlog die komt.

Okeeeee Frits, oké.

Frits is er klaar voor, die trekt zo alvast ten strijde. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:49

Onali schreef:
chevax schreef:

Ik snap je reactie en ik kan me er deels ook wel in vinden. Echter is een land compleet afsluiten van digitaal betaalverkeer echt wel een heel zware sanctie. Er is dan helemaal niks meer mogelijk qua import en export, dus ook geen gas naar China. De volledige digitale geldstroom ligt stil, he.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:49

Onali schreef:
chevax schreef:

Ja, Poetin zal echt bang worden omdat Mark Rutte zegt dat hij dit krachtig veroordeelt. Die man doet wat hij wil en dat weten ze allemaal dondersgoed. Militair ingrijpen durft niemand en dus gaat dit gewoon door. En de economische sancties? Daar heeft hij maling aan. Wij gaan er last van hebben ivm gas/olie. Maar gelukkig boren wij ons suf voor de Duitsers...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:50

Nanne schreef:
Urbanus schreef:

Okeeeee Frits, oké.

Frits is er klaar voor, die trekt zo alvast ten strijde. :')

Als ie maar van m'n paard afblijft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:50

Nanne schreef:
Die mensen leven in de veronderstelling dat Rusland ons nodig heeft, terwijl het voor het gros andersom is.

Kijk enkel maar naar de gas en olieprijzen. China koopt het wel van Rusland en verkoopt het lekker door, Poetin maakt zich daar echt geen zorgen om.

Dat klopt niet hoor!
Rusland economisch gezien veel afhankelijker is van Europa dan andersom. De Europese Unie is als economie tien keer zo groot als Rusland, dat qua bbp zelfs iets kleiner is dan de Benelux. In 2020 gingen er van elke 100 Europese exportproducten nog geen 5 naar Rusland (vooral geneesmiddelen, auto’s en machines), terwijl bijna 38 van de 100 Russische goederen (vooral olie, gas, kolen en aluminium) de omgekeerde weg aflegden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:52

chevax schreef:
Onali schreef:

Ja, Poetin zal echt bang worden omdat Mark Rutte zegt dat hij dit krachtig veroordeelt. Die man doet wat hij wil en dat weten ze allemaal dondersgoed. Militair ingrijpen durft niemand en dus gaat dit gewoon door. En de economische sancties? Daar heeft hij maling aan. Wij gaan er last van hebben ivm gas/olie. Maar gelukkig boren wij ons suf voor de Duitsers...

Dat heeft niet met durven te maken, maar met consequentie analyses, waarbij de consequenties te groot zijn om militair ingrijpen nu te verantwoorden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:55

_San87_ schreef:
Onali schreef:

Ik snap je reactie en ik kan me er deels ook wel in vinden. Echter is een land compleet afsluiten van digitaal betaalverkeer echt wel een heel zware sanctie. Er is dan helemaal niks meer mogelijk qua import en export, dus ook geen gas naar China. De volledige digitale geldstroom ligt stil, he.

Swift is niet het enige systeem voor internationaal betalingsverkeer. China heeft een eigen systeem waar de Russen prima op aan kunnen haken voor het onderlinge verkeer.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:55

Benzz schreef:
Nanne schreef:

Dat klopt niet hoor!
Rusland economisch gezien veel afhankelijker is van Europa dan andersom. De Europese Unie is als economie tien keer zo groot als Rusland, dat qua bbp zelfs iets kleiner is dan de Benelux. In 2020 gingen er van elke 100 Europese exportproducten nog geen 5 naar Rusland (vooral geneesmiddelen, auto’s en machines), terwijl bijna 38 van de 100 Russische goederen (vooral olie, gas, kolen en aluminium) de omgekeerde weg aflegden.

Als er er minder naar Rusland ging dan eruit ging, betekend dat mijn inziens dat wij meer afhankelijk zijn. Maar dat is net hoe je het bekijkt.

De Russische bevolking zal dit uiteraard wel gaan voelen, maar daar maakt Vlad zich niet zo heel erg druk om, jaren indoctrinatie en met ijzeren hand regeren hebben z'n vruchten al lang af geworpen.

Aangezien China achter, naast, onder, boven Rusland ligt/staat, maken die zich echt de pis nog niet lauw.

Maar goed, dit alles is eigenlijk niet van belang. Onschuldige mensen moet huis en haard verlaten vanwege een imo pissing contest. Dat is het meest trieste van alles en daar zou het meer om moeten draaien dan wat een vat olie kost. -O-

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:56

_San87_ schreef:
Dat heeft niet met durven te maken, maar met consequentie analyses, waarbij de consequenties te groot zijn om militair ingrijpen nu te verantwoorden.

Nee, dat is omdat Oekraine niet is aangesloten bij de NAVO. Als het wél een NAVO-land was, moesten we wel ingrijpen. Ze wilden wel heel graag, maar dat hield Poetin tegen. Oekraïne hoort wel bij Europa, niet bij de NAVO. Het enige wat de NAVO-landen kunnen doen, is grensbewaking bij de aangrenzende landen die wel zijn aangesloten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:57

IMANDRA schreef:
Mwah als het er echt op aankomt kunnen we zelfs met de helft van de landbouwgrond zelfvoorzienend zijn.
Granted, met een flink ander diëet (maar wel gezonder dan we vroeger aten) en flink wat energie steken in de benodigde aanpassingen, maar wel zelfvoorzienend.
https://edepot.wur.nl/254079

Met onze huidige voedselbehoeften/trends/etc kunnen we niet zelfvoorzienend zijn nee.

Citaat uit het onderzoek waarnaar je verwijst:

Citaat:
Als de huidige productie per hectare en dier op peil blijft, is zelfs maar de helft van de landbouwgrond nodig.

Het op peil houden van de huidige productie per hectare en per dier gaat gaat in de verste verte niet lukken:
- zonder kunstmest
- met het zicht op verlies van derogatie
- als wij niet het uiterste blijven vragen van onze hoogproductieve melkkoeien

Wat wil Groenlinks bijvoorbeeld?
- geen kunstmest
- verlies van derogatie
- einde maken aan intensieve veehouderij, dus ook aan onze hoogproductieve melkkoeien.

Just saying...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:58

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Nee, dat is omdat Oekraine niet is aangesloten bij de NAVO. Als het wél een NAVO-land was, moesten we wel ingrijpen. Ze wilden wel heel graag, maar dat hield Poetin tegen. Oekraïne hoort wel bij Europa, niet bij de NAVO. Het enige wat de NAVO-landen kunnen doen, is grensbewaking bij de aangrenzende landen die wel zijn aangesloten.

Advocaat van de duivel, maar als de NAVO en Oekraine de afspraken niet hadden geschonden, hadden we helemaal nooit in deze situatie verkeerd. Maar achteraf kijk je een koe in z'n reet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:59

Exitium schreef:
_San87_ schreef:

Swift is niet het enige systeem voor internationaal betalingsverkeer. China heeft een eigen systeem waar de Russen prima op aan kunnen haken voor het onderlinge verkeer.

Ja prima, maar de wereld bestaat niet uit Rusland en China en hun gas uitwisseling, he. Geen gas meer naar Europa kunnen exporteren voelen de Russen echt wel in hun portemonee.

Los daarvan, geen gebruik kunnen maken van Swift is gewoon een heel zware sanctie.

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Dat weet ik. Vooralsnog kan het Westen Oekraïne militair prima bijstaan als ze dat zouden willen, maar dat doen ze (nog) niet omdat dat WW3 zou betekenen.