Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:09

De gemiddelde Rus, heeft genoeg aan de dagelijkse beslommeringen. Beurzen die verliezen, dat is niet zijn pakkie an.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 11:12

Maar wel het gevolg daarvan. Import en export van goederen, die meer zijn dan enkel gas. Inflatie, valuta dat instort.

Maar goed, ik hoop nog steeds dat er geen oorlog uitbreekt. Want de gevolgen gaan flink zijn. Voor alle betrokken landen. Dat hebben we in het verleden wel gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:03

bigone schreef:
En de gemiddelde Rus heeft geen idee en interesseert het ook niets waar Poetin mee bezig is.

Dat klopt niet helemaal.

"De rus" bestaat helemaal niet. Op dit moment is een behoorlijke propaganda bezig tegen het westen in Rusland. Er zijn mensen die dit geloven , er zijn mensen die er juist niet in geloven en er zijn mensen die er tussen in zitten.
Het gros denkt dat Poetin geen oorlog gaat beginnen, maar zijn wel bezorgd. De informatie heb ik vanuit TV programma's en een vrouw uit Moskou die vloeiend Engels en Frans spreekt en waarmee ik in een discord groep zit. Vergissen jullie niet, het wantrouwen tegen Poetin is echt heel erg groot als ik M moet geloven.
Gisteren zei iemand uit Moskou: "dat hij niet wist wat hij nu allemaal moest geloven". Waarop ik tegen mijn man zei: "dan is hij in goed gezelschap want sinds het Irak debacle geloof ik ook niet alles meer dat de VS en de UK zeggen als feiten verzameld te hebben. Ik heb me toen zo belazerd gevoeld, sindsdien is mijn wantrouwen heel erg groot. Maar om nu Poetin en de Chinezen te omarmen→ dat is echt niet beter (integendeel denk ik). Dus volgens mij kom je dan van de regen in de drup.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:40

Aan de Oekraïnse grens is het iig al losgebarsten, pro-Russische separatisten momenteel en er wordt gezegd dat Russische huurlingen bommen plaatsen. Vriendje krijgt allemaal filmpjes vanuit daar toegestuurd door Oekraïnse kennissen. Ziet er heftig uit, zwaar geschut ook.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 20-02-22 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:43

Houd wel in gedachten dat het daar niet muisstil was de afgelopen weken/maanden/jaren. Er zijn al tijden schermutselingen maar die halen het nieuws niet omdat het daar bijna "normaal" is geworden. Nu halen die zaken het nieuws wel en kan je snel de verkeerde conclusie trekken dat het allemaal begonnen is terwijl het gewoon een doorzetting van de afgelopen tijden is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:47

enzino schreef:
Houd wel in gedachten dat het daar niet muisstil was de afgelopen weken/maanden/jaren. Er zijn al tijden schermutselingen maar die halen het nieuws niet omdat het daar bijna "normaal" is geworden. Nu halen die zaken het nieuws wel en kan je snel de verkeerde conclusie trekken dat het allemaal begonnen is terwijl het gewoon een doorzetting van de afgelopen tijden is.

Deze filmpjes halen het nieuws niet. Dit is wat doorgestuurd wordt door mensen die daar wonen, zelf dingen opnemen, en die het erger zien worden.

Ik vind hun oordeel daarin meer betrouwbaar. Juist omdat ze er al jaren in zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:04

Het is inderdaad al heel lang erg onrustig aan de grenzen. Wel nare zorgelijke berichten.

Zonet was Mart de Kruif ( Nederlandse voormalig militair met de rang van luitenant-generaal in de Koninklijke Landmacht) bij WNL. Hij probeert door de verwarrende informatie stroom heen te kijken en gaf aan dat hij geen inval verwacht van Poetin, maar er wordt wel een heel gevaarlijk spel "gespeeld". Hij gaf aan dat Poetin nl al veel bereikt heeft:
1. De Krim, daar praat niemand meer over (is dus binnen voor Poetin)
2. De haven in Syrië waar de Russen zitten (praat niemand meer over→ is dus binnen)

Boris uit de UK door al die onrust leidt het af als het gaat om zijn eigen zwakke en omstreden positie.
Dit geldt natuurlijk (vind ik zijn niet de woorden van Mart de Kruif) ook voor Biden, die ook een lage populariteit kent op dit moment in de VS

Hij vertelde (weer dat kleine lachje) dat de wapenlevering van NL symbolisch is en militair niets uit maakt. En dat de politiek zegt dat het wapens zijn om zich te verdedigen daar was hij zo mee klaar en gaf aan: "wapens zijn er om te doden. Punt, niets meer en niets minder. De politiek kan het noemen zoals ze willen maar zo is het.".

Bij wel invallen van de Russen, zo zei hij, wordt het een zeer bloedige oorlog en het zal de machtsbalans in Europa heel erg veranderen en meer als we met zijn allen denken.

Ik vond het interessant.

De berichten van San en anderen over social media vind ik wel zorgelijk. Dus ik ben er niet gerust op. Ik hoop dat deze man gelijk krijgt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:32

Bij een oorlog worden er altijd slachtoffers gemaakt, die de dupe zijn van beslissingen van derden. Daarnaast komen er meestal volksverhuizingen op gang van mensen, die het strijdgebied willen ontvluchten. Gewoon niets iets dat je zou moeten willen. Over het algemeen echter hebben de leiders andere belangen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:30

Dan valt er nog bij op te merken voor de termijn: De Oekraine is de graanschuur van Europa, veel landen hebben daar al een stuk gekocht voor hun voedselvoorziening. Steeds meer gebieden waar graan werd verbouwd vallen uit door diverse oorzaken. Dan is zo,n groot gebied wel aantrekkelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:43

De Figaro bericht zonet dat Macron een top bijeenkomst heeft geregeld waar Poetin, Biden en andere betrokkenen (verder niet genoemd in het artikel) aanwezig zullen zijn op voorwaarde dat Poetin de Ukraine niet binnen is gevallen. Want dan zal er geen bijeenkomst meer plaatsvinden .

https://www.lefigaro.fr/international/u ... n-20220221

We gaan het zien of dit plaats gaat vinden en zo ja wat de uitkomst zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:01

En zo heeft Poetin precies wat hij wilde: een plek aan de tafel met andere wereldleiders waar hij met een goede onderhandelingspositie start (het westen zal ergens concessies gaan doen waarschijnlijk).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:07

Waar denk je dan aan enzino?
Want in mijn ogen is Oekraïne een zelfstandig land die gewoon zelf beslist over haar toekomst. Zowel Rusland als het Westen zullen zich daar toch gewoon bij neer moeten leggen. Dus mocht Oekraïne ooit ingelijfd willen worden bij de Russen, niet leuk voor het westen maar het is dan wat het is.
En dat geldt natuurlijk ook voor Poetin.
Dus ik ben wel benieuwd waarover er eigenlijk onderhandelt zal moeten worden in jouw ogen?
Poetin heeft nl niets te zoeken in dat land net als het westen, of het land zal het zelf moeten willen en dan kan het daarover vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:29

Nordstream 2 is het eerste dat in me opkomt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:38

Daar zal het op uitdraaien. Met compensatie voor Oekraïne?
Die Zelensky valt me trouwens momenteel niet tegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:39

Dan is dit een leuk artikel https://nos.nl/artikel/2416251-wat-je-m ... e-conflict , want daar wordt gesteld zolang dit nog niet open is zal dit eerder als troefkaart tegen de Russen gebruikt kan worden.

Ik weet dat ik niet belangrijk ben in dit hele gebeuren, maar zoals Rusland nu bezig is met al die troepenopbouw en zeker als ze de Oekraïne binnen vallen, mag van mij dat hele project naar de prullenbak en zoeken ze het maar uit. Ikzelf voel juist minder en minder om zaken te doen met zo'n land. Want dan hang je voor de rest in de toekomst "aan de teuer" van de Russen . Lijkt me niet verstandig.
Dan heb ik het nog liever koud en dat meen ik serieus.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:39

Nordstream 2 inderdaad.
En in het oosten rommelt het al sinds de annexatie van de Krim.
De pro-russische separatisten in Donetsk en Loehansk willen naar Rusland. De rest van Ukraïne naar het westen.
Verdeeldheid troef.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:59

pien_2010 schreef:
Dan is dit een leuk artikel https://nos.nl/artikel/2416251-wat-je-m ... e-conflict , want daar wordt gesteld zolang dit nog niet open is zal dit eerder als troefkaart tegen de Russen gebruikt kan worden.

Ik weet dat ik niet belangrijk ben in dit hele gebeuren, maar zoals Rusland nu bezig is met al die troepenopbouw en zeker als ze de Oekraïne binnen vallen, mag van mij dat hele project naar de prullenbak en zoeken ze het maar uit. Ikzelf voel juist minder en minder om zaken te doen met zo'n land. Want dan hang je voor de rest in de toekomst "aan de teuer" van de Russen . Lijkt me niet verstandig.
Dan heb ik het nog liever koud en dat meen ik serieus.

Die pijpleiding is sinds de oplevering al dicht, telkens verzinnen ze weer een excuus. De Amerikanen hebben hier een dikke vinger in de pap.

De pijpleiding was geen enkel probleem om aan te leggen. Maar ineens komen er allemaal smoezen waarom het niet open zou kunnen.

Nu zijn de Russen redelijk pissig en hebben in Oekraïne een mooie aanleiding om dwars te gaan liggen.

Uiteindelijk is de bevolking daar de klos want die krijgen het conflict om de oren.

Wij kunnen niet zonder het gas. Daarvoor is onze industrie en bevolking teveel afhankelijk van fossiele brandstoffen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:00

Ach so.... dus 1 + 1 = 2. Dit is allemaal de schuld vh westen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:02

pien_2010 schreef:
Ach so.... dus 1 + 1 = 2. Dit is allemaal de schuld vh westen.

Waar twee vechten hebben twee schuld.

Wij weten maar een klein gedeelte van wat er echt speelt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:08

Las net op Twitter dat Poetin zo een toespraak zou geven, weet niet of het een fake bericht is maar zo ja ben ik bang dat dat maar 1 ding kan betekenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:09

Zo kijk ik er ook naar Robert.

Alleen vind ik de schuld niet zo groot dat dit het starten van een oorlog door Rusland rechtvaardigt. Ook al vind ik het westen ook niet handig geweest in het verleden.
Zelf denk ik dat er als er al onderhandeld gaat worden er een afspraak komt rondom Oekraïne en navo lidmaatschap.
Vanavond om 19 uur spreekt Poetin het Russisch volk toe.

Het bericht klopt Bigone. Ik heb er gewoon een naar gevoel over.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:21

De twee afvallige provincies in de Oekraine, zijn nu erkend door Rusland. Daarmee komt een diplomatieke oplossing verder in de verdrukking. Ik gok dat de militaire eenheden daarheen verplaatst zullen worden, om als uitvalsbasis en pressiemiddel te functioneren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:39

Gewoon een sjit situatie om feitelijk een stukje landsgrens en ego. Dat kan toch alleen maar verliezers opleveren? %)

Ik hoorde gister bij de afsluiting van de olympische spelen dat rusland en china de afspraak hadden dat er tot het einde daarvan niets zou gebeuren aan invallen. En dan vanavond die Poetin toespraak.

Laat ze de krim en dat andere stukje bij rusland voegen, de rest van ukraine bij de navo, en klaar.

Edit kennelijk gaat het om twee anderen dan ik dacht. Dan kunnen de ukraine als de sovjet unie in stukjes gaan hakken, probleem ook opgelost toch? Moeten er alleen wat egos opzij gezet worden

Citaat:
De Russische president Poetin gaat de onafhankelijkheid van de zelfverklaarde Volksrepublieken Donetsk en Loehansk "in de nabije toekomst" erkennen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:12

Die pijpleiding is sinds de oplevering al dicht, telkens verzinnen ze weer een excuus. In Duitsland is er een wet waarbij de leverancier van het gas en de beheerder niet 1 organisatie kunnen zijn. Dat was al lang bekend.
Die pijpleiding is er alleen gekomen, om bijv een land als de Oekraine, niet langer een vergoeding hoeven te betalen voor doorvoer, dit geld niet alleen voor de Oekraine trouwens.

Een groot aantal landen zijn afhankelijk van Russisch gas en daarmee heeft men zichzelf in de uitverkoop gedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:17

Amerika heeft een grote vinger in Nord Stream 2. Een Nederlands bedrijf was die aan het afbouwen, maar ze zijn daar na een flinke 'aanmoediging' van Amerika mee gestopt.

Vervolgens is de lijn door Rusland zelf zo goed en kwaad als dat ging afgebouwd. En nu ligt Amerika weer dwars. Nu onder het mom van pressiemiddel om Oekraïne niet binnen te vallen.

Die pijpleiding is er trouwens gekomen zodat Duitsland minder afhankelijk is van andere landen.