Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:33

Doen ze dat nu nog steeds? Ze 'zeggen' dat vrouwen hun rechten behouden.... (of ik dat geloof is een ander verhaal)

En dan, ik heb er geen verstand van.. wat is de Sharia in relatie tot Islam eigenlijk?

Trouwens, het geloof, welk geloof dan ook, is toch altijd opgepakt en omgebouwd om mensen te onderdrukken? Dat is niet exlusief voor de Islam, maar dat doen/deden andere stromingen ook. Meestal een mannelijk bolwerk (volgens mij) puur gericht op macht en eigen gewin, vaak (altijd) het onderdrukken van vrouwen en een ieder die wellicht die macht zou kunnen ondermijnen.. Echt, te verschrikkelijk gewoon.. ik kan me niet voorstellen dat de oorspronkelijke geloven ooit zo bedoelt zijn, en ik vind het heel jammer dat het gelukt is om het op die manier om te buigen.. en dat dat nog steeds lukt. Dat mensen niet leren..
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-08-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:34

Pareltjes schreef:
enzino schreef:
Dat is allemaal leuk westers denken, maar de taliban heeft net een oorlog tegen de grootste macht ter wereld gewonnen en die zitten nu heus niet op een revolutie te wachten. Als die 10,000 vrouwen publiekelijk moeten martelen en in stukken moeten snijden op het dorpsplein dan zullen die daar heus wel toe in staat zijn.

Dat is iets anders dan van twitter verwijderd worden voor 24 uur voor je uitspraken.

Dat is precies waarom vrouwen in situaties blijven hangen als deze. Op voorhand al denken de strijd nooit te kunnen winnen. Het tegendeel is waar. Vrouwen kunnen dit winnen, maar ze moeten willen, durven én doen. Gaat dit zonder slachtoffers? Absoluut niet. Maar denken dat je nooit kunt winnen is op voorhand verloren! Zie Afghanistan!!

Er zijn zoveel manieren om strijd te voeren. Gewapende strijd is een mannending. Vrouwen voeren strijd op andere manieren en daar zijn we bijzonder goed in. We hakken geen hoofden af etc.... we voeren oorlog van binnenuit zoals alleen vrouwen dat kunnen. Maar dan moeten ze wel geloven dat ze rechten hebben én kunnen afdwingen. Veel vrouwen onderschatten hun eigen kracht...En niet alle mannen zijn moedige wezens. Zeker niet als ze alleen zijn. In grote groepen durven ze wel ja! Maar eigenlijk overheersen mannen omdat ze bang zijn....Bang om zelf overheerst te te worden. De meeste mannen zijn niet zo stoer en zelfverzekerd. Het zijn meelopers.

Vrouwen kunnen echte ijzervreters zijn daar moeten ze gebruik van maken.

Allemaal leuk en aardig. In de situatie blijven hangen is Daar echt eerder dood of leven.

je word gewoon gedwongen of vermoord. Kan je als vrouw nog wat willen...
Laatst bijgewerkt door Christiene op 18-08-21 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:35

Cer schreef:
Pareltjes schreef:
Vrouwen voeren strijd op andere manieren en daar zijn we bijzonder goed in. We hakken geen hoofden af etc.... we voeren oorlog van binnenuit zoals alleen vrouwen dat kunnen. Maar dan moeten ze wel geloven dat ze rechten hebben én kunnen afdwingen. Veel vrouwen onderschatten hun eigen kracht...En niet alle mannen zijn moedige wezens. Zeker niet als ze alleen zijn. In grote groepen durven ze wel ja! Maar eigenlijk overheersen mannen omdat ze bang zijn....Bang om zelf overheerst te te worden. De meeste mannen zijn niet zo stoer en zelfverzekerd. Het zijn meelopers.
Vrouwen kunnen echte ijzervreters zijn daar moeten ze gebruik van maken.

"We" ? ik weet het niet hoor, ik heb nog nooit in zo'n situatie gezeten, ik zit hier veilig in mn woonkamertje achter een laptop met internet en alles wat mn hartje begeert en kan zometeen naar buiten, niet in mn nakie, maar zo goed als, als ik daar zin in heb, boodschappen doen van mn eigen salaris etc..
Ik kan me echt niet voorstellen hoe bang of murw of gehersenspoeld (welke vrouw stelt haar dochter hieraan bloot...) de vrouwen in andere situaties zijn, maar ik ben echt niet zo stoer als vrouwen die daar voor zichzelf opkomen....

Ik zeg toch dat vrouwen ijzervreters KUNNEN zijn! Er zijn moedige en minder moedige vrouwen.

Maar zolang vrouwen zichzelf en andere blijven wijsmaken dat het niet kan, kan het ook niet. En dat is dan weer precies waar de mannen misbruik van maken. Een eeuw geleden dachten vrouwen ook hier dat heel veel niet zou kunnen.Maar zie we zijn grotendeels vanachter het fornuis.

Nu niet de vergelijking gaan maken met de Taliban want dan wordt de strekking niet begrepen.

Pareltjes

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:38

Er is nu een momentum voor vrouwen in Afghanistan, hopelijk hebben ze de moed het te pakken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:39

Ging het achter het aanrecht vandaan komen ook gepaard met militair geweld? (was voor mijn tijd...)

Captain

Ik vind je echt heel erg naïef..

pien_2010

Cer schreef:
Doen ze dat nu nog steeds? Ze 'zeggen' dat vrouwen hun rechten behouden.... (of ik dat geloof is een ander verhaal)

Gisteren was op het nieuws een interessant interview te zien afgenomen in Afghanistan door een vrouw bij een leider van de Taliban. Dat is wel heel erg bijzonder zo'n beeld dat getoond werd op de TV van Afghanistan.
Ook waren er gisteren vrouwelijke journalisten, die interviews gingen doen met taliban mensen. Dat vond ik een slimme actie, want de taliban zal zich nu nog voor het oog van de hele wereld inhouden. Dus ik vond dat slim en ook dapper van die vrouwelijke journalisten.

Maar als de taliban al veranderd zou zijn en de taliban 2.0 is geworden, dan zal dat toch eerst echt moeten gaan blijken. Vooralsnog gelooft niemand het zo.
Temeer daar er nu al geluiden/ geruchten(?) zijn dat op het platteland in families waar geen mannen zijn, de jonge meisjes al moeten gaan trouwen met taliban mensen en daarvoor uit hun huizen worden gehaald.

Pareltjes schreef:
Een eeuw geleden dachten vrouwen ook hier dat heel veel niet zou kunnen.Maar zie we zijn grotendeels vanachter het fornuis.
Klopt, maar dan praten we toch echt wel over een andere situatie als waar de vrouwen in Afghanistan mee te maken hebben.
Dat vraagt veel meer manoeuvreren tussen de kleine marges die er zijn.
De vrouwen die het stemmen voor elkaar hebben gekregen leefden in een klimaat dat demonstraties niet bestraft werden met moorden , verkrachtingen en martelingen. Dat is toch wel eventjes een behoorlijk groot verschil.

In mijn jeugd heb ik ook voor vrouwen rechten gestreden en ik ben heel trots daarover want mede daardoor studeert mijn kleindochter nu een zeer technische nieuwe moeilijke studie van medicijnen. Heel bijzonder dat en ondenkbaar 40 jaar geleden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:44

Volgens mij zijn deze culturen heel goed in eerst doen alsof hun neus bloed om te boel te sussen. Dus dat ze nu zeggen dat vrouwen hun nieuwverworven rechten houden, en een vrouw laten interviewen etc zegt absoluut niets over wat er de aankomende maanden gaat gebeuren. Het is onderdeel van hun tactiek.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:44

Cer schreef:
En dan, ik heb er geen verstand van.. wat is de Sharia in relatie tot Islam eigenlijk?

Het zijn de islamitische regels der kunst.

En in principe zijn die vele malen vrouwvriendelijker dan het christendom.

Een vrouw heeft het recht te studeren, scheiding is mogelijk en binnen het huwelijk is er een hoeveelheid geld die haar eigendom is en waar manlief vanaf moet blijven.

(De extremisten lezen selectief, dat moge duidelijk zijn...)
Citaat:
Trouwens, het geloof, welk geloof dan ook, is toch altijd opgepakt en omgebouwd om mensen te onderdrukken? Dat is niet exlusief voor de Islam, maar dat doen/deden andere stromingen ook.

Ja, wat Jezus deed is niet te vergelijken met de roomse kerk..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:47

Pareltjes schreef:
Ik zeg toch dat vrouwen ijzervreters KUNNEN zijn! Er zijn moedige en minder moedige vrouwen.

Maar zolang vrouwen zichzelf en andere blijven wijsmaken dat het niet kan, kan het ook niet. En dat is dan weer precies waar de mannen misbruik van maken. Een eeuw geleden dachten vrouwen ook hier dat heel veel niet zou kunnen.Maar zie we zijn grotendeels vanachter het fornuis.

Nu niet de vergelijking gaan maken met de Taliban want dan wordt de strekking niet begrepen.

Ik geloof niet dat je die cultuur met de onze kan vergelijken.. ook toen niet. Afslachten was minder ons ding..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 13:48

Pareltjes schreef:
Er is nu een momentum voor vrouwen in Afghanistan, hopelijk hebben ze de moed het te pakken.

Ik vind dit op een gekke manier overkomen als een soort ' victim blaming' , net alsof wanneer je niet het risico neemt om je kop er af te laten schieten( vrij reële kans denk :+ ) en nu op te staan als vrouw, het soort van je eigen schuld is als je rechten verdwijnen? Mogelijk bedoel je dat niet zo hoor :) .

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:54

Captain schreef:
Ik vind je echt heel erg naïef..

Wij zijn beide naief....jij in het denken dat verandering niet kan en ik in te denken dat het wel kan.

Wat is wijsheid? Blijven hangen in de ellende waar je in zit? Of een poging tot verbetering? En ben je de prijs ervoor te betalen? In beide gevallen dan hè?

Is je leven belangrijker dan een leven in onderdrukking? Of kun je niet leven met de onderdrukking en ben je bereid de ultime prijs te betalen? Dat laatste benoemen we zg met moed. Terwijl het ook juist lafheid kan zijn om te willen ontsnappen aan een lang lijdzaam lot. En het moedig kan zijn de onderdrukling te blijven ondergaan omdat je zo graag het leven omarmt.

Zijn we dus echt wel naief ? Of denken we er gewoon anders over.....?

Want naief betekent Iemand die naïef is, vertrouwt anderen te gemakkelijk en gelooft wat hem vertelt wordt, zonder met een kritische blik naar de gedane beweringen te kijken.

Ik kijk echt naar meerdere kanten maar maak wel een keuze in wat ik ervan vind, hoe ik er over denk.
En jij?
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 18-08-21 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:55

Hier in Nederland voor onze vrijheid strijden was dat je hoogstens smerig aangekeken werd, maar je handen werden niet afgehakt, je werd niet gestenigd en gedood.
Je kunt daar wel zeggen kom als vrouw in opstand, knap dat er zeker zijn die het doen, maar hun lot staat wel vast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:56

Lau07 schreef:
Wij hebben hier in Nederland ook genoeg rondlopen die de sharia als hoogste wet beschouwen.

Citaat:
Ja, en wat dan nog?

Efkes duidelijk wezen.
De meeste christenen (accoord, tegenwoordig zijn we een minderheid, maar wel een vertrouwde) vinden als puntje bij paaltje komt dat
(denk aan het gereformeerde verzet in WO II)
dat het woord van God zwaarder moet wegen dan mensenmaaksels.

De Sharia dus boven de mensenmaaksels.
Mijn kerk deed enthousiast mee met het kerkasiel in Den Haag.

(En neehee, Sharia wil dus niet zeggen dat het over extremisten gaat. Jihad ook niet. Alleen weten veel mensen dat niet en daar krijg je allerlei ellende mee. Zoals hartstikke lieve brave mensen met de nek aankijken.)

Citaat:
Hier wil ik wel even op reageren. Je kunt sharia wetgeving (en de bijbehorende rechtbanken zoals deze in Engeland bestaan) echt totaal niet vergelijken met de mening van christenen (protestant of katholiek) dat de wet van God zwaarder zou moeten wegen dan mensenmaaksels.

Pardon?
Ik heb het over gewetensvrijheid binnen een rechtsstelsel.

Dat is iets anders dan twee parallele systemen.

En ik had het over 'de Sharia', de islamitische regels der kunst.
Niet over een specifieke rechtbank oid.

Citaat:
Het is dus wel iets serieuzer dan (even heel cru gezegd) alleen iemands persoonlijke mening dat hij liever naar God luistert dan naar wetten zoals deze door de overheid zijn opgesteld.

Ik vind niet direct dat je mij erg serieus neemt ('mening')
maar het verschil zit er in dat het pas kwalijk wordt als een Brits onderdaan onvrijwillig te maken krijgt met een ander rechtsstelsel.

Dat zegt nul, noppes nada over de Sharia zelf.
Wel, helaas over de beeldvorming, waarbij mensen vaak klakkeloos de interpretatie van de extremisten overnemen.
Die onvrijwilligheid is namelijk geen kenmerk, of in elk geval geen kernzaak.
Uiteraard zijn er bakken machthebbers die dat wel zo wilden hebben - maar dat is iets anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:58

ruitje schreef:
Pareltjes schreef:

Ik vind dit op een gekke manier overkomen als een soort ' victim blaming' , net alsof wanneer je niet het risico neemt om je kop er af te laten schieten( vrij reële kans denk :+ ) en nu op te staan als vrouw, het soort van je eigen schuld is als je rechten verdwijnen? Mogelijk bedoel je dat niet zo hoor :) .

Ja dat vind ik ook. Ik heb ooit een heel interessant artikel gelezen van Fatima Mernissi en dan zie je dat wel degelijk vrouwen actief zijn, alleen wordt het niet genoteerd, laat staan op de camera getoond door veel journalisten.

Het artikel heb ik ooit opgeslagen en terug gevonden
https://www.groene.nl/artikel/zelfs-de- ... -de-sluier

Er staat in te lezen bv

Citaat:
Het onderwijs heeft een enorme invloed gehad op de verandering van het beeld dat de Arabische wereld van vrouwen heeft. Niemand zegt daar meer dat vrouwen onwetend zijn. Natuurlijk is er nog veel analfabetisme, vooral op het platteland. Van het proletariaat is misschien tachtig procent analfabeet. Maar daar staan miljoenen geschoolde vrouwen tegenover. En het is die geschoolde vrouw die wordt gehaat door de Arabische politici. Ze proberen in de statistieken te doen alsof zij niet bestaat. Monsieur Khomeiny wil haar vooral sluieren; hij maakt zich geen zorgen over de analfabete vrouwen. De vrouw die verzet oproept is de goed opgeleide, werkende vrouw met een eigen salaris. Haar proberen ze de mond te snoeren door te zeggen: “Ze is verwesterd. Ze hoort niet hier.” Maar ondanks die tegenstand houden vrouwen van studeren. Ze mogen niet uit, studeren is het enige. In Saoedi-Arabie en Koeweit vormen vrouwen aan de universiteit de top.’

Dit artikel is ook een aanrader. Vrouwen zijn niet zo slap hoor in de islamitische wereld laat staan dom. Maar het is niet zo simpel om in beeld te komen ook nog eens. En de tegenkrachten zijn groot.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:02

Ik vraag me wel af, hoe zien jullie dat momentum van de vrouwen voor je. Wat kunnen ze doen?

Mooie reportages vind ik van Clarissa Ward op dit moment. Vrouwelijke journaliste nog steeds in Afghanistan, op dit moment in Kabul. Als je op haar naam Googled kom je artikelen en video’s tegen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:03

De Taliban geeft nu toch aan volgens de Sjaria weer te willen gaan invoeren... Als zij dat strikt zouden doen, dan is dat toch niet zo heel erg? (ik heb snel wat gelezen over de Sjaria en de Islam, en hoe dat met elkaar te maken heeft, maar toch ook gescheiden is..)
De vraag is, hoe strikt gaan ze dat doen en wat interpreteren zij op hun eigen manier. Maar in principe is het bekend wat de Sjaria inhoudt, dus alles wat niet alszodanig uitgevoerd zou worden, is te controleren.

(waarbij dit een hele korte naieve samenvatting is natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:07

ruitje schreef:
Pareltjes schreef:

Ik weet niet of ik het victim blaming zou noemen. Ze staan op een soort van kruispunt, laten onderdrukken of voor vrijheid vechten, dit is dan wel het ultieme moment.
Voor beide keuzes is de kans groot dat je een hoge prijs moet betalen.

Het probleem is dat het westen het niet voor ze kan afdwingen, dat is wel gebleken nu. Dus verandering moet vanuit Afghanistan zelf komen, niet van buitenstaanders.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:08

Janneke2 schreef:
Cer schreef:

Het zijn de islamitische regels der kunst.

En in principe zijn die vele malen vrouwvriendelijker dan het christendom.

Een vrouw heeft het recht te studeren, scheiding is mogelijk en binnen het huwelijk is er een hoeveelheid geld die haar eigendom is en waar manlief vanaf moet blijven.

(De extremisten lezen selectief, dat moge duidelijk zijn...)
Citaat:
Trouwens, het geloof, welk geloof dan ook, is toch altijd opgepakt en omgebouwd om mensen te onderdrukken? Dat is niet exlusief voor de Islam, maar dat doen/deden andere stromingen ook.

Ja, wat Jezus deed is niet te vergelijken met de roomse kerk..

Ook de andere kerken die zich christelijk noemen zijn niet te vergelijken met wat Jezus deed. Ze geven er allemaal hun menselijke draai aan.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:15

Janneke, ik ken de sharia niet als de islamitische regels der kunst zoals jij dat heel mooi omschrijft (dat meen ik oprecht, je verwoordt dingen heel mooi voordat we elkaar verkeerd begrijpen).
Ik heb een juridische achtergrond, ben hier deels op afgestudeerd en ken sharia alleen als 'islamitisch recht' als in de wet van God en de islamitische plichtenleer en schreef mijn reactie dan ook vanuit een academisch oogpunt i.p.v. een persoonlijke mening. Sharia is geen wetgeving zoals wij deze in de westerse wereld kennen, maar vormt wel degelijk een eigen soort 'rechtsorde' (voor zover je het dat kunt noemen. Ik weet niet of wij het over twee verschillende zaken hebben, of dat we hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:15

Pareltjes schreef:

Verdrietig hoe je de vrouwen en meisjes waar het omgaat op voorhand slappelingen vind als ze de 'moed' niet vinden.
Je hebt prima verhaal voor de buhne, maar oh oh, wat is het ver van de realiteit op dit moment in Afghanistan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:20

pien_2010 schreef:
Cowboy55 schreef:

Jeetje......uhm, OK, ik doe een gooi maar veel nuances gaan verloren. Hou daar rekening mee.

Samenvatting: in de afgelopen 20 jaar probeert het westen iets te maken van Afghanistan. Er wordt een poging gedaan om tot democratie te komen. Die pogingen falen door stammentwisten, corruptie en de Taliban en Al-Quaida (meneer Bin Laden) die constant aanslagen plegen.

In de hoogtijdagen zitten er onder Obama 100.000-130.000 Amerikanen en NATO troepen in het land. De kosten lopen op naar 444 Miljard dollar per jaar. Dat is niet houdbaar.

Ondertussen zijn er onderhandelingen gaande tussen de Afghaanse regering en de Taliban. Midden november 2020 zitten die onderhandelingen vast. Dat is ook het moment waarop de VS besluiten zich definitief terug te trekken. Daar begint het mis te lopen:

November 17, 2020
U.S. Announces Troop Withdrawal
Acting U.S. Defense Secretary Christopher C. Miller announces plans to halve the number of troops in Afghanistan to 2,500 by mid-January, days before President-Elect Joe Biden will be inaugurated.

Thousands of troops had already been pulled out following an agreement with the Taliban in February 2020, moving closer to fulfilling President Trump’s campaign promise to end the so-called forever wars.

The announcement comes as negotiations between the Afghan government and the Taliban are deadlocked and the militant group continues to launch deadly attacks. NATO Secretary-General Jens Stoltenberg warns that withdrawing troops too early could allow Afghanistan to become a haven for terrorists and the Islamic State to rebuild its caliphate.

Vervolgens besluit Biden tot een volledige terugtrekking en de Taliban doen een slimme zet:

April 14, 2021
Biden Decides on CompleteU.S. Withdrawal by 9/11
President Biden announces that the United States will not meet the deadline set under the U.S.-Taliban agreement to withdraw all troops by May 1 and instead releases a plan for a full withdrawal by September 11, 2021. “It’s time to end America’s longest war,” he says. The remaining 3,500 troops in Afghanistan will be withdrawn regardless of whether progress is made in intra-Afghan peace talks or the Taliban reduces its attacks on Afghan security forces and citizens. NATO troops in Afghanistan will also leave. Biden says Washington will continue to assist Afghan security forces and support the peace process. The Taliban says it will not participate in “any conference” on Afghanistan’s future until all foreign troops leave.

De Taliban houden op met praten, zetten hun troepen klaar, wachten totdat de VS bijna weg zijn en.....klaar. De snelheid waarmee Afghanistan valt is verbluffend voor alles en iedereen. Ter verdediging van de militairen: dit soort terugtrekking zijn militair enorm complex. Als je oud genoeg bent heb je de val van Saigon in 1975 ook live kunnen volgen. Exact dezelfde ellende:

[ Video ]

Het besluit om Afghaanse tolken etc. weg te halen is niet aan militairen. Dat besluit ligt bij politici in de landen die iets met die situatie zouden moeten doen. En die zaten te pitten en te discussieren over politieke correctheid en de publieke opinie (in NL: moeten we nog meer vluchtelingen binnen halen?! Geert en Thierry zijn al zo boos).

Heel erg bedank. Dit waardeer ik echt, want dan kan ik het toch blijven volgen en af en toe spuitelf zijn of zo := :=

Graag gedaan. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:35

CharleyT schreef:
Pareltjes schreef:

Verdrietig hoe je de vrouwen en meisjes waar het omgaat op voorhand slappelingen vind als ze de 'moed' niet vinden.
Je hebt prima verhaal voor de buhne, maar oh oh, wat is het ver van de realiteit op dit moment in Afghanistan.

Dat maak je er toch echt zelf van hoor, dat staat er toch helemaal niet?
Maar wat is jouw idee er over dan, wat moet er gebeuren en wie moeten het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:36

Voor wie interesse heeft in hoe duidelijk het al jaren duidelijk is wat er allemaal verkeerd is gegaan in Afghanistan, dit artikel uit de Washington Post uit 2019 geeft het mooi weer gebaseerd op 2000 pagina's analyse:
https://www.washingtonpost.com/graphics ... documents/

En nog een enkele tweet/foto die de gevolgen van Biden's desastreuze beslissing pijnlijk in beeld brengt (schokkend):

Spoiler:
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:38

Mindim schreef:
Maar wat is jouw idee er over dan, wat moet er gebeuren en wie moeten het doen.
Jôh.......weet jij het? Dan hoor ik het graag.

Diegene die hier het antwoord op heeft, die krijgt de nobelprijs voor de vrede. Dit is zo vreselijk complex dat jouw vraag in mijn ogen eigenlijk te simpel is.