Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:37

Wij zijn ook al een tijdje aan het twijfelen om onze auto's in te ruilen en samen een goede (tweedehands) EV te kopen. Voor het milieu is het sowieso beter, qua kosten ook een stuk goedkoper..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:07

Dat is waarom ik juist nog met mijn oude auto rijd.
Nieuw kunnen en willen we niet kopen.
Maar ik vind de tweedehands automarkt een "enge" markt.
Je weet nooit wat je echt koopt ze zijn allemaal goed onderhouden en van een oud vrouwtje geweest :P :+
En vervolgens sta je met stukken die natuurlijk niet bij de garantie horen.
Als je dan een betrouwbare auto hebt doe ik die niet graag weg.

Bij elektrisch weet ik nog minder waar op te letten. Wanneer zijn die accu's bijvoorbeeld aan vervanging toe?
Mooiste zou zijn thuis opladen omdat we zonnepanelen hebben, maar kan dat zo maar?

Goed niet genoeg in verdiept dus omdat ik eigenlijk niet echt achter accu sta.
Nog niet althans.
Er word als een gek gas verstookt in de elektriciteitscentrales om genoeg stroom te hebben terwijl we als huishoudens van het gas moeten.
Stroomnetwerk dat te vol zit.
En dan de accu's die ze nog niet fatsoenlijk kunnen recyclen. Maar ook daar zijn grondstoffen voor nodig. Die niet door mensen word gewonnen die er zo'n veilige manier werken met fijn loon.
Ik heb nog echt wel steeds de vraag is elektrisch momenteel wel zoveel beter?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:13

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
Koop geen elektrische auto van de huidige generaties, tenzij je bewust bij wil dragen aan het vergaren van kennis over hoe elektrische auto's werken in de tijd.

Het is niet dat nu iets doen zinloos is, het is alleen nog geen oplossing. Het is nog steeds kennis vergaring.

Het is nog geen perfecte oplossing. Maar in plaats van een (nieuwe) auto een nieuwe elektrische auto te kopen is een goede investering hoor, want een EV stoot over het hele leven nog altijd een stuk mínder uit. En dat verschil wordt met de nieuwe generatie auto's weer groter. Zelfs als je alle factoren meetelt (oa grijze energie uit het net voor opladen). Dus je doet wel al wat goeds door elektrisch te gaan rijden. T.o.v. bestaande auto weet ik niet, die afweging zou inderdaad net wat anders kunnen liggen. Maar als je toch een nieuwe auto moet kopen, dan is het qua milieu echt aan te raden een elektrische te nemen. Ze zijn ook niet zo duur meer als ze ooit waren, ze worden steeds betaalbaarder :j

En bekijk het zo: het is inderdaad deels nog kennisvergaring, maar als niemand nu een EV koopt is er ook geen geld of incentive om ze te verbeteren. Als EV's nu verplicht worden per 20XX, dan wel. Of als veel mensen nu een EV gaan rijden. Dus zoals je zegt, geen oplossing, wél erg zinvol om te doen als je die kans hebt.
Koop je nu een EV, dan draag je dus wel bij aan een betere toekomst.

Ik wil me nergens mee bemoeien maar volgens mij doelt Ikke ook op het feit dat we in een lineaire economie leven en het kopen van nieuwe spullen niet bepaald duurzaam is.
Wat mooi zou zijn bij auto’s is een soort van fair phone concept: onderdelen vervangen ipv de gehele auto. Moet het wel eerst toegankelijk(er) worden natuurlijk.
Het verotte zit hem niet enkel in de aard van de energie, maar ook ons koopgedrag

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:14

Mijn man zou met een elektrische auto net naar zijn werk heen en terug komen..bij mooi weer en niet te veel files.
In de winter gaat het niet lukken (bij koud weer heeft de accu veel minder capaciteit) en ze hebben weinig opladers op zijn werk, dan kun je evt een tijdsslot plannen, maar dan moet degene die er staat wel zijn auto weer op tijd weghalen, en dat gebeurd met regelmaat niet.

Dan komt hij thuis en moeten wij hem eerst aan de lader hebben voordat wij weer ergens naar toe kunnen; voor ons (in het buitengebied) heel onhandig.

Wij krijgen nu een nieuwe 208 (levering onbekend) maar dat wordt geen diesel meer, maar een benzine.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:38

Danique_G schreef:
Ik wil me nergens mee bemoeien maar volgens mij doelt Ikke ook op het feit dat we in een lineaire economie leven en het kopen van nieuwe spullen niet bepaald duurzaam is.
Wat mooi zou zijn bij auto’s is een soort van fair phone concept: onderdelen vervangen ipv de gehele auto. Moet het wel eerst toegankelijk(er) worden natuurlijk.
Het verotte zit hem niet enkel in de aard van de energie, maar ook ons koopgedrag

Maar dat doen we ook. We gooien een auto niet weg op het moment dat er een onderdeel kapot is, dan vervangen we die. Pas als de afweging te groot wordt (kosten onderdeel tov waarde auto) dan doet men over het algemeen de auto weg. Dus qua koopgedrag zijn auto's niet het probleem lijkt me. Ik zeg ook enkel dat wanneer een nieuwe auto nodig is (of de oude zo oud is en niet optimaal qua verbruik) een EV het overwegen waard is.

Brainless schreef:
Mijn man zou met een elektrische auto net naar zijn werk heen en terug komen..bij mooi weer en niet te veel files.
In de winter gaat het niet lukken (bij koud weer heeft de accu veel minder capaciteit) en ze hebben weinig opladers op zijn werk, dan kun je evt een tijdsslot plannen, maar dan moet degene die er staat wel zijn auto weer op tijd weghalen, en dat gebeurd met regelmaat niet.

Dan komt hij thuis en moeten wij hem eerst aan de lader hebben voordat wij weer ergens naar toe kunnen; voor ons (in het buitengebied) heel onhandig.

Wij krijgen nu een nieuwe 208 (levering onbekend) maar dat wordt geen diesel meer, maar een benzine.

Ligt 100% aan de auto die je dan kiest. Zo'n goedkoper stadsautootje is dan geen optie (met bijv. 150-200km range), maar bijv. een Tesla met extra long range heeft 614km range, waarvan zo'n 44km minder in de winter, dus daar zouden de meeste mensen prima mee uit de voeten moeten kunnen (je kan de praktische ranges van EV's ook makkelijk online vinden ter vergelijking). Of je pakt een Ford, een Volkswagen of een Nissan (die hebben allemaal opties met een hoge range). Of je man zijn werk zit wel heel ver weg ;). Ik zeg overigens ook niet dat een EV op dit moment voor iedereen geschikt is, zeker niet, maar als je dan toch een nieuwe auto wil dan is een EV geen gek iets om te overwegen. Zowel qua verbruikskosten als milieu.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:47

Mijn man heeft een zakelijke lease-auto en heeft nu voor een elektrische auto gekozen i.v.m. de bijtelling. Dat scheelt enorm.
Dus wij hebben niet zozeer voor het milieu gekozen, maar voor onze eigen portemonnee.
Ik denk ook, dat de meeste elektrische auto's zakelijke lease-auto's zijn.
Zelf heb ik een kleine benzineauto. Meestal gaat die na een jaar of 5 naar één van mijn dochters, omdat die al een paar keer pech hebben gehad.
En dan koop ik, meestal een occasion van 2 jaar oud.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:52

PK_L schreef:
Hoe denken jullie eigenlijk over 'de wisseling van het aardmagnetisch veld' tov 'klimaatverandering'.
Een verhaaltje voor en door wappies, of handige tool om de publieke opinie mee te beïnvloeden?

Ik denk zelf namelijk dat heel veel gevolgen van het veranderende aardmagnetisch veld nu in de media worden toegeschreven aan de door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Denk aan hele scholen oceaanbewoners die de verkeerde afslag nemen, alswel de verandering van warme en koude oceaan stromingen, wat weer z'n weerga heeft op de temperatuur en windstromingen op aarde. Tel hier het (tijdelijk) afnemen van de kracht van het aardmagnetisch veld, waardoor de zonnekracht toeneemt bij op en volgens mij hebben we dan al een flink pakket klimaat narigheid bij elkaar.

Natuurlijk is het aan de mens om goed voor de aarde te zorgen en klimaatverandering tegen te gaan , maar er spelen imo veel grote dingen mee (denk ook aan de manier waarop ze in Brazilië met het regenwoud omgaan) waar we als biologisch etende en organic kleding kopende individu gewoon geen invloed op hebben.

In Brazilie kun je letterlijk beter iemand vermoorden dan illegaal een boom kappen.
Voor moord kun je nog op borgtocht vrij komen, voor bomenkap niet.
Bovendien is het Amazonegebied niet bepaald de 'longen van de aarde'. Het is een recyle systeem dat alles wat het produceert weer opgebruikt.

(veranderde) oceaanstromingen hebben een enorm invloed op het klimaat, samen met bijvoorbeeld vulkanisme.
Eén scheet van een vulkaan en daar gaat de planning weer.

Maar zolang de gemiddelde mens die zich zorgen maakt om het klimaat nog met zijn mond vol tanden staat als je vraagt wat nu het directe verschil is tussen klimaat en milieu en wat dan de verhouding is mbt klimaatverandering....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:56

Electra63 schreef:
Mijn man heeft een zakelijke lease-auto en heeft nu voor een elektrische auto gekozen i.v.m. de bijtelling. Dat scheelt enorm.
Dus wij hebben niet zozeer voor het milieu gekozen, maar voor onze eigen portemonnee.
Zelf heb ik een kleine benzineauto. Meestal gaat die na een jaar of 5 naar één van mijn dochters, omdat die al een paar keer pech hebben gehad.

Dat is tenminste eerlijk. :)
Maar je bent niet de enigen hoor. ik denk dat 9/10 mensen met hun Tesla/EV het doen omdat het financieel voordelig is. Een knetterzware auto voor veel minder belasting en dan alle fiscale voordelen.

Oftewel: veel van die 'groene' uitvindingen zijn vooral heel interessant voor de toch al rijken mensen die het vermogen hebben om zulke wagens nieuw te kopen omdat het zwaar gesubsidieerd wordt en dus lekker weinig kost.
Niets uit 'groene' belangen. De mensen om mij heen met tesla's geven vooral om hun portemonnee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:09

Sunnda schreef:
Electra63 schreef:

Dat is tenminste eerlijk. :)
Maar je bent niet de enigen hoor. ik denk dat 9/10 mensen met hun Tesla/EV het doen omdat het financieel voordelig is. Een knetterzware auto voor veel minder belasting en dan alle fiscale voordelen.

Oftewel: veel van die 'groene' uitvindingen zijn vooral heel interessant voor de toch al rijken mensen die het vermogen hebben om zulke wagens nieuw te kopen omdat het zwaar gesubsidieerd wordt en dus lekker weinig kost.
Niets uit 'groene' belangen. De mensen om mij heen met tesla's geven vooral om hun portemonnee.

Beter een dure groenere bak dan een dure vervuilende bak toch :D?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:31

Ik zou er heel graag wat aan willen doen, maar ik voel mij daar wel machteloos in. Ik doe zelf wat ik nu in mijn macht kan doen, maar of het zin heeft? Dat denk ik niet. Zolang de grote vervuilers gewoon hun gang kunnen gaan maakt het denk ik geen ene moer uit of ik een biologisch afbreekbaar zakje in mijn groentebakje stop of niet.

Ik probeer er niet te veel over na te denken, want dat frustreert me behoorlijk. Ik ben er ook van overtuigd dat wij het PoNT allang bereikt hebben en dat we langzaam maar bezig moeten gaan met het accepteren van de eindigheid van de wereld zoals we hem kennen.. zo lang kapitalisme de overhand neemt in de wereld en de lui met dollartekens in hun ogen het voor het zeggen hebben verandert er toch niets.

Dat gezegd hebbende wil ik dus ook geen kinderen. Als de wereld er anders uit had gezien misschien wel, maar ik wil ze gewoon niet neerzetten in een maatschappij die zich ontwikkelt zoals deze. Naast dat ik zelf al geen prettige jeugd heb gehad door mijn autisme en pesterijen zie ik gewoon een toenemende polarisatie in de wereld, naast alle andere maatschappelijke problemen die er spelen zoals woningnood, studieschulden en dan dus het grote klimaatvraagstuk. Ik ben nu zelf 24 en ondervind er al de gevolgen van. Ik zou het egoïstisch vinden om een kind op de wereld te zetten en die dat weer op zijn/haar beurt aan te doen.

En daarnaast kan ik me ook behoorlijk opwinden over de EV hype (elektrische auto's), omdat het helemaal niet goed is voor het milieu - in tegendeel. Wat gebeurt er met de batterijen als ze op zijn - hoe ga je die verwerken in afval? Om nog niet eens te beginnen over de delving van kobalt voor de accukernen en de slechte omstandigheden van de mensen in Afrika die dit moeten doen. En om een voorbeeld te noemen - hoe Elon Musk zijn personeel behandelt en zelf te pas en te onpas raketten de lucht in knalt voor niks. Ik geloof echt niet dat autoproducenten die EV's produceren bezig zijn met het milieu, maar meer inspelen op een trend die zeker hier in NL wordt gevoed door de overheid.

Waterstof en blauwe diesel (volledig biologisch afbreekbaar en elke diesel vanaf 1930 kan erop rijden) hoor je dan weer niemand over. Want daar zit geen geld in.

Ik vind het triest en boosmakend dat ik hier als 24 jarige zo mee bezig ben terwijl de grote kerels bij Shell en dergelijke lekker op gigantische bonussen zitten en gewoon hun ding kunnen doen terwijl ze de wereld voor de rest van de mensheid en de natuur aan het verzieken zijn.

Later als we een koophuis hebben wil ik vrijstaand gaan wonen en ook dingen zelf gaan verbouwen op kleine schaal en zo veel mogelijk bij de kleine ondernemer / boeren vandaan gaan halen. Daar heb ik alleen nu helaas als student nog niet de portemonnee voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:46

xPabloBokt schreef:
En daarnaast kan ik me ook behoorlijk opwinden over de EV hype (elektrische auto's), omdat het helemaal niet goed is voor het milieu - in tegendeel. Wat gebeurt er met de batterijen als ze op zijn - hoe ga je die verwerken in afval? Om nog niet eens te beginnen over de delving van kobalt voor de accukernen en de slechte omstandigheden van de mensen in Afrika die dit moeten doen. En om een voorbeeld te noemen - hoe Elon Musk zijn personeel behandelt en zelf te pas en te onpas raketten de lucht in knalt voor niks. Ik geloof echt niet dat autoproducenten die EV's produceren bezig zijn met het milieu, maar meer inspelen op een trend die zeker hier in NL wordt gevoed door de overheid.

Ook al is een EV niet 100% groen en milieuvriendelijk enz, het is nog steeds beter dan een ICE.
In deze animatie wordt heel duidelijk (en met wat humor) uitgelegd wat de impact van EV's tov ICE's is op het milieu:

Zelf groente verbouwen is juist een stuk goedkoper, zelfs als je daar bv een volkstuintje voor moet huren. Er gaat alleen wel veel tijd in zitten.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:48

Ja dat stukje groente verbouwen is idd goedkoper, maar daar heb ik nu nog niet de ruimte voor achter mijn huis helaas.. en ook nog de tijd niet, ik studeer fulltime en mijn vriend werkt ook 40 uur per week. ik ben van plan later ook max. 4 dagen per week te gaan werken zodat ik ook tijd kan gaan maken voor het zelf verbouwen. Ik heb autisme dus helaas ook rekening te houden met een emmertje dat sneller volloopt en dus meer rusttijd nodig :+

Ik ben momenteel niet thuis maar ik zal je filmpje later eens bekijken :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:56

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:37

Ik denk dat een groot deel van de Nederlanders geen elektrische auto kan betalen. Ik in ieder geval niet.
Dus ik weet niet hoe ze dit willen gaan doen in de toekomst. Zelfde als huizen van het gas af. Dat is niet te betalen voor Jan modaal. Dus mensen houden hun cv ketel, logisch. Als de overheid vindt dat deze doelstellingen echt behaald moeten worden dan mag het wel flink goedkoper worden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:40

Net gehoord dat onze zonnepanelen donderdag geïnstalleerd worden op ons huurhuis. We krijgen 8 panelen op het dak. In ieder geval een stap in de goede richting :) we hadden al een groen dak op de garage (naast dat onze tuin nu een oerwoud aan onkruid is, leuk voor de bijtjes en vlinders).

En idd Suzanne dat ben ik ook met je eens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:42

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat een groot deel van de Nederlanders geen elektrische auto kan betalen. Ik in ieder geval niet.
Dus ik weet niet hoe ze dit willen gaan doen in de toekomst. Zelfde als huizen van het gas af. Dat is niet te betalen voor Jan modaal. Dus mensen houden hun cv ketel, logisch. Als de overheid vindt dat deze doelstellingen echt behaald moeten worden dan mag het wel flink goedkoper worden.

:j

Maar dat zie ik niet gebeuren met onze regering.

Zo hebben wij hier asbest verwijderd, want ja dat ging verplicht worden. Wachtlijst van hier naar Tokio bij de saneringsbedrijven dus je moest er wel aan beginnen. Boete is ook zonde van het geld.
Ja ja er was een subsidie.... maar dat dekte niet eens een kwart van totale kosten.
Dus dat gedaan, gaat de verplichting niet door. (Nederland kennende vast wel weer maar toch)

Voor dat geld hadden wij ook een nieuw dak op het huis kunnen leggen.
Maar ja nu niet meer.
En gezien we maar weinig gas verbruiken gaat dat ook niet gebeuren.
Leggen tegen die tijd wel een gastank in de tuin....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:54

Alles wat nieuw is, is duur. En er is nog veel winst te behalen qua efficiëntie, grondstoffen, technieken.. Dus ik verwacht wel dat elektrische auto's maar ook manieren om je huis te verwarmen steeds beter en goedkoper gaan worden.

xPabloBokt, zo'n groene daken vind ik ook geweldig!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:09

Laten we eerlijk zijn, het klimaatbeleid van de overheid is totaal idioot. Iedereen moet van het gas af, terwijl gas een relatief schone grondstof is met weinig uitstoot. We wisselen schone gascentrales in voor biomassacentrales, hier in de buurt staat ook zo'n gedrocht waarin duizenden bomen per dag worden opgestookt. Weilanden liggen hier vol met zonnepanelen, nou er steekt geen spriet gras meer onderuit. Daarnaast worden die zonnepanelen totaal niet op milieuvriendelijke wijze in China geproduceerd. Er is geen uitzicht op recycling van zonnepanelen, terwijl ook niet duidelijk wat ze aan uitspoeling van giftige stoffen op de grond doen. En dan windmolens, je wilt niet weten wat de bodem ingaat aan beton en kabels en hoeveel vogels/vleermuizen hun kop wordt afgehakt. Een windmolen gaat ook maar ongeveer 10 jaar mee, hier in de buurt zijn windmolens na 7 jaar alweer vervangen! Recyclen gaat niet, dus die bladen gaan de grond in 8)7 .

Ik maak me oprecht zorgen over de klimaatverandering, maar deze maatregelen gaan zeker niet helpen. En ik begrijp best dat ze de veestapel willen halveren, maar wat is daarvan het effect als de bevolking jaarlijks groeit met 100.000en mensen, stoten die niets uit? Even voor de duidelijkheid, ben zeker niet extreemrechts, maar vind wel dat er grenzen aan de groei van de bevolking zijn, juist voor het milieu en om Nederland niet compleet vol te bouwen. Dus wat mij betreft een immigratiestop waarbij kritisch wordt gekeken wie/wel niet binnen en worden grote gezinnen zeker niet gestimuleerd (dus geen kinderbijslag vanaf 2 of meer kinderen).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:11

Eens Mazida.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:13

Mazida, mee eens, o.a. die biomassacentrales begrijp ik dus ook niet...
Waarom men niet meer inzet op waterstof, onbegrijpelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:17

robert45 schreef:
Bosbranden en overstromingen zijn van alle tijden. Heel naar als het je raakt maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer/natuur. Dat gebeurde 1000 jaar geleden ook al.

Meestal gebeurd dit op plaatsen waar we er niet zoveel van zien en horen maar nu raakt het ons dichtbij.

Wateroverlast hebben we al vaker gehad en daar hebben we onze dijken en rivieren op aangepast. We hebben nu wel wat overlast gehad maar gelukkig niet zoals in Duitsland en België. Wellicht omdat hier al grote maatregelen zijn genomen in het verleden is het hier heel beperkt gebleven.

https://www.groene.nl/artikel/we-leven- ... d-70726717

Misschien dit eens lezen :)*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:18

Ook eens.
Heel veel mensen zijn het daar niet mee eens wat onze kortzichtige regering allemaal verzint, maar worden inderdaad in een rechts hoekje geknuppeld.

En Jan modaal moet het maar zien te betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:20

Leuk dat dat gas 'relatief schoon' is, maar moeten we die aardbevingen in Groningen dan maar voor lief nemen? Of toch maar volop in het kwetsbare Waddengebied gaan boren? Of gewoon doen alsof het in Rusland op milieuvriendelijke manieren wordt gewonnen? En het raakt uiteindelijk ook daar op natuurlijk.
Zowel kolen, biomassa als gas is niet de oplossing.

Gasleidingen gebruiken voor waterstof, dat zou imo een betere oplossing zijn. Zo kun je ook het teveel aan stroom oplossen op dagen met veel wind of zon. Ze moeten alleen een manier zoeken om dit veilig te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:22

Sansevieria schreef:
Mazida, mee eens, o.a. die biomassacentrales begrijp ik dus ook niet...
Waarom men niet meer inzet op waterstof, onbegrijpelijk.

Waterstof heeft qua transport een aantal beperkingen (houdinigas), maar daarnaast is het een energiedrager zeg maar vloeibare accu. Het maken van waterstof kost 2-3x de energie die je er met gebruiken weer uit haalt. Als je al electrische energie tekort komt, is dat dus niet interessant. En om het zoals nu uit aardgas te maken is helemaal te zot voor woorden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:24

Een tijd geleden had mijn vriend het ook over kernsplitsing. Ik weet er het fijne niet van maar dat is blijkbaar interessant. Weet iemand hier daar meer over?