Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMANDRA schreef:ikke schreef:Koop geen elektrische auto van de huidige generaties, tenzij je bewust bij wil dragen aan het vergaren van kennis over hoe elektrische auto's werken in de tijd.
Het is niet dat nu iets doen zinloos is, het is alleen nog geen oplossing. Het is nog steeds kennis vergaring.
Het is nog geen perfecte oplossing. Maar in plaats van een (nieuwe) auto een nieuwe elektrische auto te kopen is een goede investering hoor, want een EV stoot over het hele leven nog altijd een stuk mínder uit. En dat verschil wordt met de nieuwe generatie auto's weer groter. Zelfs als je alle factoren meetelt (oa grijze energie uit het net voor opladen). Dus je doet wel al wat goeds door elektrisch te gaan rijden. T.o.v. bestaande auto weet ik niet, die afweging zou inderdaad net wat anders kunnen liggen. Maar als je toch een nieuwe auto moet kopen, dan is het qua milieu echt aan te raden een elektrische te nemen. Ze zijn ook niet zo duur meer als ze ooit waren, ze worden steeds betaalbaarder
En bekijk het zo: het is inderdaad deels nog kennisvergaring, maar als niemand nu een EV koopt is er ook geen geld of incentive om ze te verbeteren. Als EV's nu verplicht worden per 20XX, dan wel. Of als veel mensen nu een EV gaan rijden. Dus zoals je zegt, geen oplossing, wél erg zinvol om te doen als je die kans hebt.
Koop je nu een EV, dan draag je dus wel bij aan een betere toekomst.
Danique_G schreef:Ik wil me nergens mee bemoeien maar volgens mij doelt Ikke ook op het feit dat we in een lineaire economie leven en het kopen van nieuwe spullen niet bepaald duurzaam is.
Wat mooi zou zijn bij auto’s is een soort van fair phone concept: onderdelen vervangen ipv de gehele auto. Moet het wel eerst toegankelijk(er) worden natuurlijk.
Het verotte zit hem niet enkel in de aard van de energie, maar ook ons koopgedrag
Brainless schreef:Mijn man zou met een elektrische auto net naar zijn werk heen en terug komen..bij mooi weer en niet te veel files.
In de winter gaat het niet lukken (bij koud weer heeft de accu veel minder capaciteit) en ze hebben weinig opladers op zijn werk, dan kun je evt een tijdsslot plannen, maar dan moet degene die er staat wel zijn auto weer op tijd weghalen, en dat gebeurd met regelmaat niet.
Dan komt hij thuis en moeten wij hem eerst aan de lader hebben voordat wij weer ergens naar toe kunnen; voor ons (in het buitengebied) heel onhandig.
Wij krijgen nu een nieuwe 208 (levering onbekend) maar dat wordt geen diesel meer, maar een benzine.
PK_L schreef:Hoe denken jullie eigenlijk over 'de wisseling van het aardmagnetisch veld' tov 'klimaatverandering'.
Een verhaaltje voor en door wappies, of handige tool om de publieke opinie mee te beïnvloeden?
Ik denk zelf namelijk dat heel veel gevolgen van het veranderende aardmagnetisch veld nu in de media worden toegeschreven aan de door de mens veroorzaakte klimaatverandering. Denk aan hele scholen oceaanbewoners die de verkeerde afslag nemen, alswel de verandering van warme en koude oceaan stromingen, wat weer z'n weerga heeft op de temperatuur en windstromingen op aarde. Tel hier het (tijdelijk) afnemen van de kracht van het aardmagnetisch veld, waardoor de zonnekracht toeneemt bij op en volgens mij hebben we dan al een flink pakket klimaat narigheid bij elkaar.
Natuurlijk is het aan de mens om goed voor de aarde te zorgen en klimaatverandering tegen te gaan , maar er spelen imo veel grote dingen mee (denk ook aan de manier waarop ze in Brazilië met het regenwoud omgaan) waar we als biologisch etende en organic kleding kopende individu gewoon geen invloed op hebben.
Electra63 schreef:Mijn man heeft een zakelijke lease-auto en heeft nu voor een elektrische auto gekozen i.v.m. de bijtelling. Dat scheelt enorm.
Dus wij hebben niet zozeer voor het milieu gekozen, maar voor onze eigen portemonnee.
Ik denk ook, dat de meeste elektrische auto's zakelijke lease-auto's zijn.
Zelf heb ik een kleine benzineauto. Meestal gaat die na een jaar of 5 naar één van mijn dochters, omdat die al een paar keer pech hebben gehad.
En dan koop ik, meestal een occasion van 2 jaar oud.
Sunnda schreef:Electra63 schreef:Mijn man heeft een zakelijke lease-auto en heeft nu voor een elektrische auto gekozen i.v.m. de bijtelling. Dat scheelt enorm.
Dus wij hebben niet zozeer voor het milieu gekozen, maar voor onze eigen portemonnee.
Ik denk ook, dat de meeste elektrische auto's zakelijke lease-auto's zijn.
Zelf heb ik een kleine benzineauto. Meestal gaat die na een jaar of 5 naar één van mijn dochters, omdat die al een paar keer pech hebben gehad.
En dan koop ik, meestal een occasion van 2 jaar oud.
Dat is tenminste eerlijk.![]()
Maar je bent niet de enigen hoor. ik denk dat 9/10 mensen met hun Tesla/EV het doen omdat het financieel voordelig is. Een knetterzware auto voor veel minder belasting en dan alle fiscale voordelen.
Oftewel: veel van die 'groene' uitvindingen zijn vooral heel interessant voor de toch al rijken mensen die het vermogen hebben om zulke wagens nieuw te kopen omdat het zwaar gesubsidieerd wordt en dus lekker weinig kost.
Niets uit 'groene' belangen. De mensen om mij heen met tesla's geven vooral om hun portemonnee.
xPabloBokt schreef:En daarnaast kan ik me ook behoorlijk opwinden over de EV hype (elektrische auto's), omdat het helemaal niet goed is voor het milieu - in tegendeel. Wat gebeurt er met de batterijen als ze op zijn - hoe ga je die verwerken in afval? Om nog niet eens te beginnen over de delving van kobalt voor de accukernen en de slechte omstandigheden van de mensen in Afrika die dit moeten doen. En om een voorbeeld te noemen - hoe Elon Musk zijn personeel behandelt en zelf te pas en te onpas raketten de lucht in knalt voor niks. Ik geloof echt niet dat autoproducenten die EV's produceren bezig zijn met het milieu, maar meer inspelen op een trend die zeker hier in NL wordt gevoed door de overheid.
Suzanne F. schreef:Ik denk dat een groot deel van de Nederlanders geen elektrische auto kan betalen. Ik in ieder geval niet.
Dus ik weet niet hoe ze dit willen gaan doen in de toekomst. Zelfde als huizen van het gas af. Dat is niet te betalen voor Jan modaal. Dus mensen houden hun cv ketel, logisch. Als de overheid vindt dat deze doelstellingen echt behaald moeten worden dan mag het wel flink goedkoper worden.
robert45 schreef:Bosbranden en overstromingen zijn van alle tijden. Heel naar als het je raakt maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer/natuur. Dat gebeurde 1000 jaar geleden ook al.
Meestal gebeurd dit op plaatsen waar we er niet zoveel van zien en horen maar nu raakt het ons dichtbij.
Wateroverlast hebben we al vaker gehad en daar hebben we onze dijken en rivieren op aangepast. We hebben nu wel wat overlast gehad maar gelukkig niet zoals in Duitsland en België. Wellicht omdat hier al grote maatregelen zijn genomen in het verleden is het hier heel beperkt gebleven.
Sansevieria schreef:Mazida, mee eens, o.a. die biomassacentrales begrijp ik dus ook niet...
Waarom men niet meer inzet op waterstof, onbegrijpelijk.