Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:28

Ik vind het vreselijk voor iedereen die daar woont en nu in de problemen zit!
Las net dat een boer aangevallen werd door zijn stier toen hij het vee van de uiterwaarden wilde halen ivm overstromen, stier is afgeschoten.

Die waterbuffer bij Hoensbroek was nog spannend, zag mensen tot hun middel in het water staan, huis net helemaal opgeknapt vreselijk!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:50

Hier is het nog steeds aan het gieten. Er ontstaan nu grote blijvende plassen in de tuin; dit heb ik nog nooit meegemaakt. Nog hebben we droge voeten in huis, maar als het zo doorgaat met regenen houd ik mijn hart vast. De pomp staat klaar maar inderdaad: waar naartoe met het water?

Straks ga ik een kijkje nemen bij mijn paard. Ik vrees dat de weilanden nu wel volledig overstroomd zijn. Hopelijk is de stal nog droog.

KimD

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:54

Hier begint het nu ook weer opnieuw en ook weer hard te regenen. Dus wij zijn alweer bezig om de eerste voorbereidingen te treffen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 07:55

Klein leed: lek aan een zolderraam. Niet veel water binnen, maar net de zolder geverfd…..kan weer deels over. Fok……

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:01

Ik ga zo ook maar eens verder met puinruimen -O- en dan heb ik écht geluk dat het maar een kelder en een schuur is. Mijn paard staat in Duitsland, net over de grens. Veel van mijn vrienden wonen verspreid over allerlei kleine dorpjes in de omgeving en het is echt onvoorstelbaar wat ik voor video’s en foto’s langs zie komen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:06

Het is idd echt bizar en onvoorstelbaar. Sterkte iedereen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:23

Cowboy55 schreef:
Klein leed: lek aan een zolderraam. Niet veel water binnen, maar net de zolder geverfd…..kan weer deels over. Fok……

Hier ook helaas. Lekker opstaan om 5 uur. Nu staan overal pannen en potten om het water op te vangen. Maar laat ik maar niet klagen als ik naar het zuiden kijk

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:27

Zo ongelofelijk vreemd hoe het 5 minuten hier vandaan totale chaos is -O-

Emori schreef:
De grote wegen rond Luik zijn die ook onbegaanbaar? Weet iemand dat?

Snelwegen zijn goed te doen. Ik moet er dagelijks heen voor mijn werk (over de E25 en E42). Wel enorm opletten voor diepe plassen op de linkerbaan en vette aquaplaning, vooral op de grensovergang NL/BE en als je de E42 richting Namur zou pakken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:30

capopjekop schreef:
Cowboy55 schreef:

Hier ook helaas. Lekker opstaan om 5 uur. Nu staan overal pannen en potten om het water op te vangen. Maar laat ik maar niet klagen als ik naar het zuiden kijk

Lol! Ik woon in het zuiden, maar mijn lek is te verwaarlozen met wat 20 km zuidelijker gaande is.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:31

We rijden via weiswampach/st.Vith/malmedy/verviers/Luik/Maastricht meestal.
Maar we moeten eerst hier afwachten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 08:31

Goedemorgen,

De filmpjes van vanochtend zijn niet mis zeg, auto's die tot hun raam of nog wat hoger omringt zijn met water, de snelle stroming door een winkelcentrum. Mensen kunnen toch voorlopig dan hun huis niet uit? Of misschien via een raam?

Viel me trouwens op dat er veel kofferbakken open stonden, hoe zou dat kunnen komen?

Zou het nu nog steeds stijgen door water wat vanaf andere landen komt of zou het zo wel afnemen als het zo wat droger wordt?

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:34

Jinte schreef:
Klopt. De regen die hier in N-Limburg valt is niks vergeleken met Z-Limburg. Maar die maas wordt wel een dingetje. Hopelijk houden wij droge voeten.
Veel sterkte voor iedereen die hier overlast van heeft Y;(

Waar ergens woon je Jinte?
Wij wonen in Broekhuizen. 1 straat van de Maas af.
Bij ons heeft tot nu toe nog nooit water gestaan. Stukje verderop in de straat (vanuit ons loopt dat naar beneden) wel.

Ik zal vanavond de straat eens oversteken om te gaan kijken hoe het er voor staat daar!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:44

BOTtraining schreef:
Zit programma van Humberto te kijken en hoor dat het de komende dagen overstromingen in de uiterwaarden verwacht worden. Allereerst, wat een nachtmerrie voor alle inwoners die hiermee te kampen hebben.. vreselijk!

Maar wat ik me meteen afvraag..

Hoe zit het met de koeien en de paarden die daar vrij lopen? Worden die nu voortijdig geëvacueerd? Weet iemand dit?

Niet alles gelezen. Maar wou hier even op reageren.

Mijn schoonvader heeft koeien en paarden in de uiterwaarden lopen. Koeien zijn gisteren naar andere weilanden gebracht. Paarden blijven wel daar. Maar het stuk wat hij heeft heeft een hoger gedeelte Berg/heuvel) waar ze droog kunnen staan. Ook vrij groot stuk. Ze kennen dit al van de winter dan lopen ze daar ook als het onder loopt. Op de berg word gevoerd zodat ze naar boven komen. En word heel goed in de gaten gehouden dat ze aan de goede kant van de brug lopen als het water omhoog komt. Tot nu toe altijd goed gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:44

Hier komt het water uit de grachten nu ook het straat op. Het duurt nog wel een paar meter voor het aan ons huis is maar ik begin het toch spannend te vinden. Het blijft hier echt flink uit de lucht vallen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 08:50

Moestuin schreef:
Hier komt het water uit de grachten nu ook het straat op. Het duurt nog wel een paar meter voor het aan ons huis is maar ik begin het toch spannend te vinden. Het blijft hier echt flink uit de lucht vallen.

Waar zit je ongeveer? Ik duim voor je dat je het droog houdt

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:51

Het is echt onvoorstelbaar, ik wil iedereen heel veel sterkte wensen! Ik wandel graag in Valkenburg, Vaals etc maar blijf nu uiteraard even weg, of er moet hulp nodig zijn dan kom ik graag helpen.

Verder vroeg ik me af, hoe zit het bijvoorbeeld met de mijnen? Staan die nu ook onder water?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:54

Nabij Hasselt. Ze waren altijd bezig over Oost en Zuid maar hier wordt het toch ook heftig. Had het niet verwacht. Gisteren stond mijn man nog bij een buur uit de buurt (vogelvlucht 1,5 kilometer) Die was ‘s ochtend zijn koeien gaan eten geven en 4 uur later zijn ze onder politiebegeleiding geëvacueerd omdat het water tot aan hun buik stond.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:54

ApplePapple schreef:
Het is echt onvoorstelbaar, ik wil iedereen heel veel sterkte wensen! Ik wandel graag in Valkenburg, Vaals etc maar blijf nu uiteraard even weg, of er moet hulp nodig zijn dan kom ik graag helpen.

Verder vroeg ik me af, hoe zit het bijvoorbeeld met de mijnen? Staan die nu ook onder water?

Al 50 jaar :D of bedoel je het Mijnmuseum in V’burg?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:56

Cowboy55 schreef:
ApplePapple schreef:

Ja die bedoelde ik, sorry voor mijn onduidelijkheid.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:57

Ik woon in noord Limburg en hier gelukkig nergens last van woon ook op een hoog punt in m'n dorpje. Maar wat er voorbij komt over zuid Limburg is echt erg, ik hoop dat het snel voorbij is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 08:57

Emori schreef:
We rijden via weiswampach/st.Vith/malmedy/verviers/Luik/Maastricht meestal.
Maar we moeten eerst hier afwachten

Weet jij hoe het is in de buurt van Burg-Reuland/Ouren?
Ik weet dat de beek de Ouren daar ook snel kan overstromen.

Sterkte voor iedereen die ermee te maken heeft

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:01

ApplePapple schreef:
Cowboy55 schreef:

Ja die bedoelde ik, sorry voor mijn onduidelijkheid.

Je was best duidelijk, maar ik moest even lachen om de formulering.

Inhoudelijk: het ligt halverwege V’burg en…….Sibbe? Toch? Zal best wat waterschade zijn, maar dank zij het verval en de bestrating zal het overgrote deel ‘gewoon’ V’burg in stromen…….

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:03

Dat is natuurlijk ook zo, en is minder erg dan de mensen die hun huis uit moeten in Valkenburg.

Ik hoop echt dat het snel opgelost is en de bewoners snel weer hun huizen in kunnen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:07

Hopelijk houd de maas het …
Anders kan ik mijn paard zwembandjes aandoen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 09:12

loez schreef:
Jinte schreef:
Klopt. De regen die hier in N-Limburg valt is niks vergeleken met Z-Limburg. Maar die maas wordt wel een dingetje. Hopelijk houden wij droge voeten.
Veel sterkte voor iedereen die hier overlast van heeft Y;(

Waar ergens woon je Jinte?
Wij wonen in Broekhuizen. 1 straat van de Maas af.
Bij ons heeft tot nu toe nog nooit water gestaan. Stukje verderop in de straat (vanuit ons loopt dat naar beneden) wel.

Ik zal vanavond de straat eens oversteken om te gaan kijken hoe het er voor staat daar!

Wij wonen in kessel (ik ben partner van jinte). Nacht van vrijdag op zaterdag is voor ons wel spannend. Mogelijk moeten we de oprit dichtgooien rest is allemaal al rondom ons huis verhoogd met kleine dijken.