Nieuwe wet in Hongarije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 06:13

Nee dank je, met 1,5 uur slaap en een dood persoon van mijn leeftijd heb ik even geen behoefte aan het verder uitdiepen van mijn mening. Ik wilde enkel benadrukken dat er belachelijke meningen bestaan, helaas. Daarbij vind ik deze discussie hier niet op z'n plek verder. Open gerust een nieuw topic. Wie weet kom ik een keer de boel uitdiepen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 06:59

anjali schreef:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Bokt Regels.

Tsja, wat moet je hier nu van denken? Heb een beetje medelijden met je, verdiep je wat meer in de materie, want het klopt van geen kanten wat je zegt.
Laatst bijgewerkt door Sica op 28-06-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote leeggehaald bericht aangepast

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 09:59

Hiraeth schreef:
Als je naar een boek refereert met de naam 'Irreversible damage' met de ondertitel 'the transgender craze seducing our daughters' neem ik je belachelijke mening sowieso al niet serieus. Hoe kun je zonder schaamte dat soort boeken lezen een dan ook nog eens aanprijzen? Walgelijk.

Dit slaat écht nergens op. Mensen mogen om het even welk boek lezen. Dat maakt hun mening niet "belachelijk" of "walgelijk". Als je het met iets of iemand niet eens bent, okee, maar dan moet je met argumenten komen, en niet met scheldwoorden.

Foaly

Re: Nieuwe wet in Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:12

BigBen, je mag alles van elke mening vinden. Dat is namelijk wat 'vrijheid van meningsuiting' betekent. Niemand zegt dat Lestrange dat boek niet mag lezen. Maar dat ze dat boek leest, daar mag iedereen wat van vinden en dat hoeft niet onder stoelen of banken te worden gestoken.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:22

In mijn woordenboek valt iemand uitschelden niet onder de vrijheid van meningsuiting. Ik wil direct aannemen dat je iets belachelijk vindt, en dat mag ook gezegd worden, maar wel mét argumenten graag.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:28

Wel grappig dat jullie in gaan op irreversible damage, maar niet op the end of gender. Ik heb overigens irreversible damage niet volledig uitgelezen omdat ik - hoewel ik het een belangrijk boek vind! - het te gekleurd vond. De informatie die ik aankaart in mijn berichten komt dan ook uit andere bronnen.

Daarom raad ik het ook vooral aan om the end of gender te lezen, de auteur kiest namelijk geen kant maar legt aan de hand van honderden verschillende onderzoeken uit waarom bepaalde mythes die wij zijn gaan geloven niet waar zijn. Ze weegt hierin de tegen en voor argumenten tegen elkaar af en onderbouwd waarom zij denk dat het zo en zo zit, maar laat een ruimte aan de lezer over om er zelf een mening over te vormen. Op een manier waarop ik (iemand die voor het lezen van het boek geen verstand had van biologie) het kan begrijpen.

enzino schreef:
Nette posts trouwens Lestrange1, goed inhoudelijk en met onderbouwing. Ik kan me volledig vinden in wat je schrijft en het sluit ook aan bij wat ik gelezen heb

Dankjewel, ik vind dit een erg belangrijk onderwerp. Ik heb goede hoop dat er in de toekomst steeds meer naar buiten komt, en dat er betere behandelingsmethoden komen voor transgenders.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:38

misschien het transgender gedeelte in een ander topic bespreken?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:43

Bij nieuwsuur ging het gisteren over de nieuwe wet.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 10:49

purny schreef:

Oh? Wat is er allemaal gezegd?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:50

Appeltje_1 schreef:
purny schreef:

Oh? Wat is er allemaal gezegd?

Moet je even terugkijken, ben niet zo goed in dat soort communicatie

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 10:51

Is goed hoor

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:56

BigBen schreef:
In mijn woordenboek valt iemand uitschelden niet onder de vrijheid van meningsuiting. Ik wil direct aannemen dat je iets belachelijk vindt, en dat mag ook gezegd worden, maar wel mét argumenten graag.

Ze wordt toch ook niet uitgescholden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:16

Foaly schreef:
BigBen, je mag alles van elke mening vinden. Dat is namelijk wat 'vrijheid van meningsuiting' betekent. Niemand zegt dat Lestrange dat boek niet mag lezen. Maar dat ze dat boek leest, daar mag iedereen wat van vinden en dat hoeft niet onder stoelen of banken te worden gestoken.

Dit heeft weinig met "vrijheid van meningsuiting" te maken, maar meer met het niet volgen van bokt richtlijnen en een gebrek aan "fatsoen".

De bokt richtlijnen voor NM:
- Presenteer je mening of eigen ervaring niet als feit.
- Onderbouw feiten waar nodig met bronnen zoals nieuwsartikels of onderzoeken.
- Vraag om verduidelijking als je niet zeker weet hoe iemand iets bedoelt.
- Probeer elkaars standpunt te begrijpen en blijf respectvol reageren ook al deel je de mening van de ander niet.
- Houd er rekening mee dat mensen sterke gevoelens kunnen hebben bij een onderwerp.
- Probeer elkaar positief te beïnvloeden als een discussie de verkeerde kant op dreigt te gaan.

En dan heb ik 2 richtlijnen hierboven vet gemaakt, want die slaan op jouw reactie.

Je schrijft mijn mening af als "belachelijk", wat niet respectvol is, en geeft verder geen onderbouwing wat de discussie niet verder helpt. Wat je wel doet is de discussie de "verkeerde kant op duwen" (er een ongenuanceerde scheldpartij van maken) en frustreren. Komt dit misschien voort uit een angst dat je niet open staat voor een andere mening maar ook je eigen mening niet goed kan onderbouwen? Volgens mij heeft Lestrange01 een bron genoemd en bepaalde cijfers erbij gegeven, misschien kan je daar inhoudelijk op reageren en die proberen te weerleggen met betere bronnen, andere cijfers, of een goed onderbouwde mening?

Overigens ben ik zelf niet bekend met het boek "The end of gender", maar het klinkt interessant. Mocht hier nou een interessante discussie volgen met tegenargument dan lees ik het misschien ook. Maar tot nu toe zie ik alleen maar "het is belachelijk maar ik zeg niet waarom", "ik vind het walgelijk maar kan het niet uitleggen" en "ik heb de genoemde website bekeken maar schrijf alle informatie daarop volledig af omdat het niet in mijn politieke straatje past" (allemaal parafraserend). Dat doet mij vermoeden dat ik de algemene strekking van het onderwerp wel ken en een verdere verdieping niet nodig is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:08

CharleyT schreef:
Tsja, wat moet je hier nu van denken? Heb een beetje medelijden met je, verdiep je wat meer in de materie, want het klopt van geen kanten wat je zegt.
Medelijden?!

Ik vind het werkelijk waar een enorm debiele uitspraak, getuigend van 0,0 inzicht. Daarnaast ook een erg schadelijke uitspraak, ondoordacht, kwetsend en bovenal onjuist.

In mijn optiek zijn zulke uitspraken/mensen die zulke uitspraken plaatsen, niet wat Bokt nodig heeft.

Het zou tijd worden om zulke mensen tegen henzelf te beschermen, alsmede de rest v.d. mensen hier tegen hen te beschermen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:17

Ja, gewoon medelijden. Nu loop ik 2x zo lang als jij op deze wereld rond, dus misschien wat milder geworden.
Maak me er niet meer druk om. Tis tenslotte een mening van een voor mij compleet onbekend persoon= compleet onbelangrijk voor mij.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:25

CharleyT schreef:
Ja, gewoon medelijden. Nu loop ik 2x zo lang als jij op deze wereld rond, dus misschien wat milder geworden.
Maak me er niet meer druk om. Tis tenslotte een mening van een voor mij compleet onbekend persoon= compleet onbelangrijk voor mij.
Nah ben ik het niet mee eens. Mevrouw in kwestie is van jouw leeftijd, dus zou ze beter mogen weten.

Daarnaast was er een tijd dat ik het hier enorm voor die mevrouw opnam. Tot die mevrouw het nodig vond mij hier op Bokt belachelijk te maken.

Daarnaast plaatst die mevrouw steeds vaker een vreemd bericht, is mevrouw niet in staat om naar haarzelf te kijken. Vind ik een kwalijke zaak.

Als wederom diezelfde vrouw dan hier op Bokt gaat vertegenwoordigen dat de kans groot is dat ik seks met jonge jongens prefereer, nee dan heb ik geen medelijden meer voor die mevrouw.

Wat mij betreft een eeuwige ban. Zou een hoop mensen schade en leed besparen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:31

Ailill schreef:
CharleyT schreef:
Nah ben ik het niet mee eens. Mevrouw in kwestie is van jouw leeftijd, dus zou ze beter mogen weten.

Daarnaast was er een tijd dat ik het hier enorm voor die mevrouw opnam. Tot die mevrouw het nodig vond mij hier op Bokt belachelijk te maken.

Daarnaast plaatst die mevrouw steeds vaker een vreemd bericht, is mevrouw niet in staat om naar haarzelf te kijken. Vind ik een kwalijke zaak.

Als wederom diezelfde vrouw dan hier op Bokt gaat vertegenwoordigen dat de kans groot is dat ik seks met jonge jongens prefereer, nee dan heb ik geen medelijden meer voor die mevrouw.

Wat mij betreft een eeuwige ban. Zou een hoop mensen schade en leed besparen.

Een eeuwige ban is overdreven, ze heeft blijkbaar een heel andere zienswijze als jij, so be it.
En uiteraard is de suggestie homo is ook vaak pedo te triest voor woorden en ook niet te onderbouwen.
Maar ach, al meer meegemaakt op dat gebied, vandaar mijn medelijden met zulke ''bijzondere'' mensen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 12:49

Ik vind de nieuwe wetgeving in Hongarije doodeng.
Niet alleen omdat het weer een land is waar mensen zoals ik niet veilig zijn, maar ook omdat het toch weer bewijst dat in Nederland ook nog ruimschoots mensen zijn die zo denken. Anjali zegt het hier, maar zij is echt niet alleen in haar overtuigingen. In tegenstelling tot de meeste mensen die zo denken schrijft zij het alleen gewoon op omdat ze niet beseft dat het in Nederland (gelukkig) niet meer acceptabel is om zo te denken.

Dergelijke ideeën zijn gevaarlijk. Zowel uitgesproken in het openbaar als in de afgesloten groepjes waar mensen zoals Anjali bij horen.
Als je opgevoed wordt met het 'feit' dat homo's vooral jonge jongens willen zal dat je waarheid zijn. Als je dan ook nog eens niet buiten je eigen groep (op t.v./in boeken/in wetenschappelijke artikelen/lessen of gesprekken op school) in aanraking mag komen met andere ideeën of feiten omdat dat verboden is krijg je een gemeenschap waar het geheel terecht is om iedereen die 'niet standaard' is te haten of wat aan te doen. Want dan bescherm je je kind toch maar mooi tegen die vieze pedo. :j

Ik hoop dat de EU hier werkelijk werk van maakt en het niet met een sisser en wat regenboogvlaggen afloopt. Want dit is niet ok, past niet in het 'iedereen is gelijk' principe wat we als EU uit proberen te dragen, en is een glijdende schaal.
Als ik het ene land homo's en transgenders (en al die andere opties die niet standaard cis-hetero zijn) wettelijk achtergesteld mogen worden, wat mag er dan in andere landen? Mag je dan als land zeggen dat je niet wil dat kinderen worden blootgesteld aan zwarte mensen? Of juist niet aan witte mensen? Aan gehandicapten? Of dat je niet wil dat kinderen worden blootgesteld aan ouderen of juist andersom?

Als Hongarije dit wil zal dat (naar mijn idee) gevolgen moeten hebben voor het lidmaatschap van de EU. Je kan niet én je eigen ding willen doen die tegen de waarden en principes van de EU indruisen én wel de voordelen van de EU willen.

Ik vind het juist mooi dat hier in de mainstream media heel langzaamaan iets meer het 'niet standaard' beeld wordt gebracht. Reclames waar een koppeltje van hetzelfde geslacht in te zien is, personages in series die gewoon homo zijn zonder dat dat een plotpunt is.

Ik ben opgegroeid in de luxe dat alles wat ik ben/voel prima is zolang ik een ander daar niet mee schaad. Wat zou het een mooie wereld zijn als dat voor iedereen zou gelden.
Mijn onderschrift is een quote van ondertussen bijna honderd jaar oud. Wat zou het mooi zijn als de niches waar een deel van de mensheid in zit in 2021 toch gewoon bekend en geaccepteerd waren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:29

Mooi gezegd.

Wat betreft die eerder aangekaarte zogenaamde groepsdruk, ik vraag me af of het echt zo is dat jongeren groepsdruk ervaren vanuit hun omgeving om het transgenderproces in te gaan, om dan later tot de conclusie te komen dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Alsof er daadwerkelijk een pro transgender lobby zou zijn. Misschien in een enkel geval dat zoiets als groepsdruk mee kan spelen, maar het wordt door sommigen hier gebracht als een levensgroot probleem, dat in hun ogen blijkbaar belangrijker is dan de emancipatie en erkenning van transgenders. Het zal best dat hier onderzoek naar gedaan is (want waar wordt er geen onderzoek naar gedaan), en ik wil ook wel aannemen met de beste bedoelingen, maar dat dit echt een probleem zou zijn, gaat er bij mij niet in.

Hiermee op de proppen komen in dit topic komt op mij een beetje over als het rechtvaardigen van het eigen gebrek aan tolerantie tegenover het fenomeen transgender - of die nu voortkomt uit persoonlijke afkeer, conservatieve denkbeelden, een religieuze achtergrond of uit angst voor alles wat afwijkt van de standaard.
Plus dat het mij een indirecte sneer lijkt naar iedereen die dat ik neem aan zeer zware en langdurige proces daadwerkelijk heeft doorgemaakt, die moeten dan blijkbaar eens goed nadenken of ze wellicht gehersenspoeld zijn ofzo.
Bijzonder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:42

@ julius_juut In tijden van crisis vallen mensen terug op oude, vertrouwde ideeen uit hun jeugd. Voor velen is dat religie incl. de ideale, zorgeloze samenleving die daar voor een kind bij hoort. Je ziet het in veel landen opduiken in (stads)wijken waar de welvaart is achtergebleven en in een groeiend aantal landen is het inmiddels ook aan het doordringen tot in de lokale of zelfs landelijke politiek. Ook al gaat het ideaal dat religie de basis is voor welvaart, veiligheid, moraal, etc. kijkende naar de statistieken geheel mank, er wordt toch consequent op terug gevallen bij nood.

Je hebt zeker gelijk om dit doodeng te vinden, het fenomeen is groeiende en als je niet strak in die pas kan meelopen of tot een minderheid behoort (als vrouw bv, of als niet gelovige), dan is je bescherming geheel 0 in zo'n samenleving.

Zoals atheistische activisten aangeven, als je de moraal en ethiek van de bijbel zou naleven, dan kom je in (vrijwel) elk land ter wereld terecht in de gevangenis. Eigenlijk alles wat we hebben qua vrijheden, welvaart en gelijkheid is er gekomen ondanks religie en niet dankzij. Het is zorgelijk, schokkend en verdrietig dat die inzichten niet duidelijk te maken zijn aan de mensen die dat zo nodig hebben om hen de ruimte te geven om een goed mens te zijn wat via religie niet kan wegens de beperkingen die religie daar aan oplegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 13:56

Askja schreef:
Wat betreft die eerder aangekaarte zogenaamde groepsdruk, ik vraag me af of het echt zo is dat jongeren groepsdruk ervaren vanuit hun omgeving om het transgenderproces in te gaan, om dan later tot de conclusie te komen dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Alsof er daadwerkelijk een pro transgender lobby zou zijn. Misschien in een enkel geval dat zoiets als groepsdruk mee kan spelen, maar het wordt door sommigen hier gebracht als een levensgroot probleem, dat in hun ogen blijkbaar belangrijker is dan de emancipatie en erkenning van transgenders. Het zal best dat hier onderzoek naar gedaan is (want waar wordt er geen onderzoek naar gedaan), en ik wil ook wel aannemen met de beste bedoelingen, maar dat dit echt een probleem zou zijn, gaat er bij mij niet in.

Daar is inderdaad onderzoek naar gedaan, onder andere door Littman (2019):
Most (86.7%) of the parents reported that, along with the sudden or rapid onset of gender dysphoria, their child either had an increase in their social media/internet use, belonged to a friend group in which one or multiple friends became transgender-identified during a similar timeframe, or both.
https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0202330

Ik zie het hier ook niet als een "levensgroot probleem" gebracht worden. Een belangrijker punt lijkt me echter wat al eerder is aangehaald: het merendeel van de uitgevoerde studies over dit onderwerp laten zien dat gemiddeld 85% van de kinderen met "gender dysphoria" een significante vermindering van hun dysphoria hebben ervaren als ze adolescentie bereiken, zonder hormonale of chirurgische ingrepen.

Hoe dit alles samengaat met de emancipatie en erkenning van transgenders is mij onduidelijk, aangezien het hier puur over minderjarige gaat en niet over volwassenen.

Askja schreef:
Hiermee op de proppen komen in dit topic komt op mij een beetje over als het rechtvaardigen van het eigen gebrek aan tolerantie tegenover het fenomeen transgender - of die nu voortkomt uit persoonlijke afkeer, conservatieve denkbeelden, een religieuze achtergrond of uit angst voor alles wat afwijkt van de standaard.

Daar kan ik me volledig niet in vinden, op de opmerking van anjali na die nu verwijderd is door een mod. Verder heeft niemand zich hier volgens mij negatief uitgelaten, direct of indirect, over transgenders, sommige mensen hebben er alleen problemen mee dat jongeren onder de 18 hier al stappen mogen zetten die later behoorlijke gevolgen kunnen hebben. Maar misschien lees jij de berichten van sommige mensen anders, in dat geval zou je die moeten quoten en om verduidelijking vragen.

Askja schreef:
Plus dat het mij een indirecte sneer lijkt naar iedereen die dat ik neem aan zeer zware en langdurige proces daadwerkelijk heeft doorgemaakt, die moeten dan blijkbaar eens goed nadenken of ze wellicht gehersenspoeld zijn ofzo.
Bijzonder.

Die overtuiging deel ik ook niet, en hoop ook dat niemand dit zo interpreteert. Wat is precies zo bijzonder?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:34

Enzino, even ingaande op specifiek jouw post: als ik die ten onrecht zo geïnterpreteerd heb als ik in mijn eerdere post omschreef, dan mijn excuses. Het was ook meer een indruk dan een keiharde conclusie.

Wat ik lastig in kan schatten, omdat ik simpel gezegd zelf niet 'in het verkeerde lichaam geboren ben', is in hoeverre het wenselijk of juist per definitie onverstandig is om al in de puberteit een transgenderproces in te gaan.
Op zich lijkt het mij beter om te wachten. Maar ik kan me ook voorstellen dat diegenen die van jongs af aan echt 100% zeker weten in/met het verkeerde lichaam geboren te zijn daar zo zwaar onder kunnen lijden dat ze niet kunnen en willen wachten totdat ze meerderjarig zijn. Dat lijkt me overigens geheel los te staan van groepsdruk.
Maar er zal ook een groep zijn bij wie het niet zo urgent is, die het misschien ook nog niet 100% zeker weet, en dan lijkt het mij in alle opzichten beter om te wachten.

In hoeverre groepsdruk vanuit de hoek van transgenders een rol speelt in de afweging om bij twijfel toch het proces door te zetten, lijkt me nogal moeilijk te bepalen. Het gegeven dat de jongere in kwestie zich begeeft in een 'transgender identified' sociaal netwerk lijkt me op zich geen bewijs van groepsdruk in die richting. En het is natuurlijk ook bepaald geen beslissing die over 1 nacht ijs gaat, plus dat er in het geval van een minderjarige ook nog ouders/familieleden hij de beslissing betrokken zijn (dat neem ik althans aan).

Hoe dan ook mag je hopen dat de directe omgeving de betreffende persoon vooral steunt, zonder te pushen in wat voor richting dan ook.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:39

Toch vind ik het een vreemde wending dat dit topic, dat is begonnen met de vraag wat wij van staatsrepressie denken, is ontaard in de vraag of transgenders wel of niet groepsdruk voelen om een transitie te ondergaan. Ik wil daarmee niet ontkennen dat dat een probleem kan zijn maar het wijkt wel erg af van de oorspronkelijke discussie. Namelijk discriminatie en stigmatisering van bepaalde bevolkingsgroepen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 14:48

Het is echt aan te raden om even het stukje hierover in nieuwsuur van gisteren terug te kijken, de soep wordt blijkbaar niet zo heet gegeten als hij opgediend wordt

Mensen met bekrompen ideeën zijn er gewoon en zul je mee moeten dealen, inderdaad heeft bokt dat niet nodig, maar de wereld heeft dat niet nodig. Gelukkig is Anjali al wat ouder en moet je gewoon hopen dat dergelijke zienswijzen met die generatie (ook de mijne trouwens) uitsterven. Zal met opvoeding te maken hebben. Ben iig bang dat daar niet veel meer aan te veranderen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:01

@mysa: De wet is er toch vooral op gericht om "promotie van transgender identiteit en homoseksualiteit onder jongeren" te verbieden, waarmee het dus direct samenhangt met groepsdruk. De vraag of er dus sprake is van groepsdruk lijkt me daarom wel degelijk ontopic. Mocht dit er zijn en van grote invloed zijn, dan is dat een "mogelijk goede reden" om kinderen hiervan weg te houden zodat ze niet beinvloed kunnen worden. Als blijkt dat dit helemaal geen invloed heeft, dan is er ook geen reden om promotie te verbieden omdat het toch geen invloed heeft (wat simplistisch neergezet, maar je begrijpt het hopelijk wel).

@Askja, ik heb het gelukkig ook niet uit eerste hand meegemaakt, het lijkt me ook geen makkelijk traject. Wel weet ik uit ervaring dat tieners moeite hebben om de gevolgen van hun eigen acties te overzien, dat heeft iedereen wel meegemaakt. En als er dan ook nog een eenduidige beeld vanuit "de wetenschap" komt dat veel kinderen er (gedeeltelijk) uitgroeien, dan lijkt het me des te belangrijker om jonge kinderen die keuzemogelijkheid te onthouden of ten minste zoveel mogelijk te beperken (bij gebrek aan beter).

Verder vind ik het problematisch dat het een onderdeel van "identity politics" aan het worden is: zie de eerdere post van Shadow0 die meteen een link moest leggen met conservatives, neofascisme, vrouwen als kinderbarende slaven, anticonceptie, en abortus. Deze trend maakt het een "je steunt ons blind of je bent tegen ons" (en tegen ons betekend automatisch dat je vrouwen als kinderbarende slaven ziet, etc) waardoor er verdeeldheid ontstaat en dingen doorgedrukt worden als politieke agenda die niet in het belang van de kinderen die deze problemen ondervinden zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-21 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt