linoleum schreef:Ik word er oprecht echt verdrietig en boos van dat er zelfs nog zoveel vrouwen zijn hier die fout gedrag van mannen goedpraten en andere vrouwen victim blamen. Als vrouwen zouden we juiste elkaar moeten steunen en helpen in plaats van elkaar afkraken, naar beneden praten en een (onterecht!) schuldgevoel geven.
Ik ben zelf op mijn 15e seksueel misbruikt. Ik heb seks gehad met een oudere jongen, ik durfde geen nee te zeggen omdat ik bang was dat hij agressief zou worden. Vervolgens heeft hij op mijn hele middelbare school verspreid dat ik zo makkelijk met hem naar bed ben geweest. Ik heb hier 13 jaar niet over kunnen praten uit schaamte en trauma. Heel lang gedacht dat het mijn eigen schuld was en ik zelf geen nee heb gezegd. Het heeft heel lang geduurd voor het besef bij mij kwam dat ik hier slachtoffer ben en hij misbruik heeft gemaakt van mijn angst voor hem.
Inmiddels praat ik hier gelukkig wel makkelijker over en doe dit ook bewust. Om zo hopelijk andere vrouwen te laten zien dat ze niet alleen zijn, niet de enige zijn, niet schuldig zijn. Ik durfde het toen tegen niemand te zeggen en heb er niks mee gedaan. Ik hoop heel erg dat ik tenminste bij kan dragen aan een omgeving waarin andere vrouwen die hetzelfde overkomt wel eerder hier over durven te praten en actie durven ondernemen.
Verandering aanbrengen is heel lastig, maar naar mijn mening zijn er wel een aantal dingen die vanuit overheid of instanties veranderd kunnen worden om in elk geval een stap in de goede richting te zetten.
- In de wetgeving aanpassen wat strafbaar is en wat verkrachting is. In veel landen is het enkel verkrachting voor de wet als de vrouw fysiek tegenstribbelde. Bevriezen door angst of simpelweg niet kunnen reageren door drank of drugs vallen dus niet onder verkrachting en zijn daarmee niet strafbaar. Zorg dat in de wetgeving consent wordt opgenomen en maak seks zonder toestemming van de andere partij strafbaar.
- In straflegging EN aangifte minder de sociale nadelen van de dader mee laten wegen en meer de sociale en mentale nadelen van het slachtoffer. Te vaak gebeurt nu nog dat slachtoffers afgepraat worden van het doen van aangifte 'want sta je er wel bij stil wat voor invloed dit heeft op de dader?'. Of een dader wordt wel veroordeeld, maar krijgt minimale straf omdat het zo'n goed persoon is die hoge cijfers haalt op school en uit een nette familie komt. Dat laatste doet niks af aan het feit dat de dader een strafbaar feit heeft gepleegd.
- Scholen verplicht op meerdere leeftijden seksuele voorlichting laten geven. En dan niet enkel ingaan op hoe man/vrouw seks in zijn werk gaat en dat je SOA's kan krijgen of zwanger kan worden. Maar ook ingaan op enkel anderen aanraken na toestemming van diegene. Dat je seks ook hebt voor je eigen plezier en genot EN die van de ander. Ik kan hier nog veel meer over zeggen, maar hou het even bij punten voor seksueel geweld.
- In media bespreken vanuit dader in plaats van slachtoffer. Die is al eerder door iemand genoemd. Dus niet 'Vrouw van fiets getrokken' (waarbij het haar overkomt), maar 'Man trekt vrouw van fiets' (waarbij specifiek de dader wordt benoemd). Dit draagt er aan bij dat de nadruk wordt gelegd op de dader en zijn fout, en niet op het slachtoffer.
- Elke aangifte serieus nemen. En dat geldt vanaf het moment dat een slachtoffer contact opneemt met de politie. Biedt een luisterend oor. Neem het verhaal serieus, dus niet als agent al excuses gaan bedenken en benoemen. En moedig actief aan om aangifte te doen.
Nu zie ik hier vaak dat mannen worden verdedigd onder het mom van 'Ja maar mannen worden ook seksueel misbruikt en verkracht.' In het geval dat mannen seksueel misbruikt of verkracht worden, blijkt het overgrote deel van de daders ook man te zijn.
Ik heb laatst ook ergens gelezen dat als man de kans groter is dat jezelf slachtoffer wordt van seksueel geweld door een man, dan de kans dat jij onterecht wordt aangewezen als dader. Maar weet zo niet meer waar en kan dus helaas dat onderzoek en die cijfers niet hier delen.
En zag nog paar mensen wat zeggen over dat wij als vrouwen niet alle mannen moeten benaderen als potentieel dader. Maar doordat wij als vrouw niet van te voren kunnen zien wie wel of niet wat doet, zijn we haast genoodzaakt voor onze veiligheid om alle mannen als potentieel gevaar te zien.
In theorie heb je een aantal goede punten, maar dan moet er eerst wat anders aangepakt worden: de capaciteit van rechtbanken.
Verander je de definitie van verkrachting in de wet dan zul je ook veel meer aangiftes krijgen. Natuurlijk is dat positief, iedereen die verkracht is moet serieus genomen worden. Maar het hele juridische traject kan nu al niet snel afgehandeld worden...
Mijn zaak is overduidelijk. Er is DNA bewijs, er is een getuige die het verhaal van de dader heeft gehoord, de dader heeft een criminele achtergrond, zijn kleding, fiets en telefoon (waar ik een duidelijke beschrijving van heb kunnen geven) verdwenen spontaan. De dader heeft terwijl hij vast zat nog een slachtoffer gemaakt waar hij niet voor vervolgd wordt.
Toch is het nu 4 jaar later nog steeds niet afgehandeld. Sterker nog, als je nu aangifte doet van een zedendelict krijg je de waarschuwing dat er over 5 jaar nog niemand veroordeeld is.
Er moet dus nog veel meer veranderen voor het nut heeft om de wetgeving te veranderen.