[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:05

Ik denk dat overal wel wat voor te zeggen is. Ik maak vaak ook wel grapjes over de kanton-politiek, maar ik zie ook echt wel de voordelen.

Dat verhullingsverbod zou ik absoluut tegen gestemd hebben trouwens. Maar in NL is volledige gelaatsverhulling tegenwoordig toch ook verboden?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:06

Mkango schreef:
]Je kunt je ook afvragen waardoor het komt. Framing doet een hoop. Iedereen klaagt bijvoorbeeld altijd over Turken en Marokkanen die geen Nederlands spreken (of Nederlands met een accent), maar niemand zegt ooit iets over anglofone immigranten en expats die ook weigeren een woord Nederlands te spreken.

Dat doen we zelf omdat we dan zelf gewoon Engels met ze gaan spreken omdat dat onze tweede taal is. Bovendien zijn er minder/geen culturele kloven tussen een Amerikaanse expat en 'n Nederlander natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:16

elnienjo schreef:
Mkango schreef:
]Je kunt je ook afvragen waardoor het komt. Framing doet een hoop. Iedereen klaagt bijvoorbeeld altijd over Turken en Marokkanen die geen Nederlands spreken (of Nederlands met een accent), maar niemand zegt ooit iets over anglofone immigranten en expats die ook weigeren een woord Nederlands te spreken.

Dat doen we zelf omdat we dan zelf gewoon Engels met ze gaan spreken omdat dat onze tweede taal is. Bovendien zijn er minder/geen culturele kloven tussen een Amerikaanse expat en 'n Nederlander natuurlijk.
Mwah, tweede taal is wel een heel erg rooskleurig beeld. :') Maar het is niet alleen de Nederlanders die een beetje nat worden in de onderbroek van Engels spreken, er wordt ook van ons verwacht dat we het doen door de betreffende immigranten en expats. Als we het niet zouden doen, zouden mensen gaan klagen dat alles in het Nederlands is en dat dat niet eerlijk is tegenover hen (praktijkvoorbeeld: universiteiten).

Dat culturele verschillen met Amerikanen kleiner zouden zijn, zou ik ook weer het resultaat willen noemen van framing.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:25

Mkango schreef:
[
en beetje nat worden in de onderbroek van Engels spreken, er wordt ook van ons verwacht dat we het doen door de betreffende immigranten en expats. Als we het niet zouden doen, zouden mensen gaan klagen dat alles in het Nederlands is en dat dat niet eerlijk is tegenover hen (praktijkvoorbeeld: universiteiten).

Dat culturele verschillen met Amerikanen kleiner zouden zijn, zou ik ook weer het resultaat willen noemen van framing.

Eerder door persoonlijke ervaringen. Ik voel mij meer verwant aan Amerikanen/Australiers van West Europese roots dan met 'n Wallonier ook al zijn die laatste bijna buren met ons.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:18

IMANDRA schreef:
mysa schreef:
Zat ik net te lezen. Probleem met referenda vind ik dat lang niet iedereen goed over de onderwerpen heeft nagedacht of er kennis over heeft opgedaan. Het is zo makkelijk om, niet gehinderd door enige kennis, te zeggen dat je ergens voor of tegen bent. Bovendien heb ik de indruk dat de uitslag heel vaak bijna fifty- fifty is. Dan wordt er dus een wet aangenomen waar bijna de helft van de bevolking het niet mee eens is. Net als Brexit eigenlijk.

Edit: las dat er maar liefst 30 mensen in Zwitserland een boerka dragen. _/-\o_

Precies, daarom vind ik referenda ook helemaal niks. Te veel mensen zonder kennis (inhoudelijk of van de gevolgen) die toch willen bepalen wat er gebeurd.

Eens, dat is dan wel weer jammer van D66 - die zijn voor referenda. Behalve als de uitslag niet bevalt, dan zijn ze eigenlijk wel weer tegen ;). Voor mn gevoel is het vooral een lokkertje. Vaak zijn de beslissingen waarover in referenda wordt beslist zo complex dat ik vind dat we dat lekker moeten overlaten aan veel beter geinformeerde mensen wiens werk het is.

@elnienjo - hoe zie jij de toekomst dan voor je zonder (internationale) plannen voor klimaatbeheersing?

Daantjuh88

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:29

Wij stappen van cda over naar bbb. Gewoon beetje boeren verstand moet terug in den haag. Al die klimaat wappies worden wij als boeren wel een beetje bang van. Als GL, PvdD, D66 het voor het zeggen krijgen zeg dan maar dag tegen de weidegang van je paard, want dat komt vol te liggen met zonnepanelen en windmolen....

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:20

Daantjuh88 schreef:
Wij stappen van cda over naar bbb. Gewoon beetje boeren verstand moet terug in den haag. Al die klimaat wappies worden wij als boeren wel een beetje bang van. Als GL, PvdD, D66 het voor het zeggen krijgen zeg dan maar dag tegen de weidegang van je paard, want dat komt vol te liggen met zonnepanelen en windmolen....

Ik zie best wat klimaat/milieuregelateerde punten in het programma van BBB staan, dus rustig aan met klimaatwappies roepen ;) Overigens zal er over een paar decennia niet veel meer te boeren vallen als we zo blijven doorgaan als dat we nu doen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:58

Ik vind het moeilijk, als ex-VVD-er voel ik mij als ondernemer echt keihard in de kou gezet met dit vreselijk corona beleid. Volgens de stemwijzer zou ik dan op FVD of PVDD moeten stemmen. Ik vind Baudet knettergek met zijn uitspraken al ben ik het grotendeels met zijn partijplan eens. de PVDD vind ik ook weer veel te ver gaan om onrealistische trekjes naar hoe dieren te houden. Veelal wel mee eens, maar op heel veel fronten weer niet.

GL is net zo extreem als Baudet, die man is gek. Wat hij steeds roeptoetert is gewoon niet fair. Wie gaat dat allemaal betalen? Mijn bedrijf is al kapot gemaakt moet ik dan helemaal kapot?

Dan heb je het CDA waarbij ze nu roepen de WW te verkorten. Eerst met dit achterlijke corona beleid de bedrijven kapot maken om vervolgens alle mensen die door dit wanbeleid van zijn partij en de VVD die op straat staan te vertellen dat ze na een jaar de WW kwijt zijn. Hoe dan? Bouw eerst het land maar weer op voor je dit soort idiote plannen te verkondigen.

Ik zit nog in tweestrijd of ik Ja21 of CodeOranje ga stemmen. Heb voor nu de neiging naar Ja21.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:11

Ik schrik ervan dat er zoveel VVD stemmers zijn. Die hebben de afgelopen 10 jaar toch niet zoveel goed gedaan? Sterker nog, ik neem die hele kindertoeslag affaire ze enorm kwalijk. Dat had echt nooit mogen gebeuren. En de manier waarop de zorg nu ingeregeld is...

Ik zweef nog altijd.
Speerpunten zijn voor mij het klimaat en het onderwijs.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:11

Daantjuh88 schreef:

En geen boeren meer maar weilanden vol met extra huizen en meer mensen en minder eten..of eten wat andere landen moet komen met de desbetreffende prijzen, klimaatvervuiling en minder strenge gezondheidsregels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:24

Machie schreef:
Ik schrik ervan dat er zoveel VVD stemmers zijn. Die hebben de afgelopen 10 jaar toch niet zoveel goed gedaan? Sterker nog, ik neem die hele kindertoeslag affaire ze enorm kwalijk. Dat had echt nooit mogen gebeuren. En de manier waarop de zorg nu ingeregeld is...

Ik zweef nog altijd.
Die toeslagenaffaire begon al onder Balkenende, dus dat kun je niet helemaal op het conto van de VVD schuiven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 11:34

Machie schreef:

Ik zweef nog altijd.

Nouja... mede dankzij VVD beleid hebben we het 'spek op de botten' om de Coronacrisis nog enigzins met steun te kunnen doorlopen. Dus 'niet zoveel goed gedaan' is volledig afhankelijk van het onderdeel waar je naar kijkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:27

Ik vind dat lastig, die toeslagenaffaire: het gaat niet zozeer om de intentie van wetten maar vooral om de manier waarop ze uitgevoerd worden.

Die uitwassen in die affaire waren uiteraard niet de bedoeling, de fout van de overheid is dat ze niet opvolgen. Ze maken een wet en dan gaan ze weer naar het volgende onderwerp op de agenda. Niemand controleert hoe die wet in de praktijk uitpakt. Er waren (en zijn) veel mensen die zich opwinden om onterecht toegekende toeslagen en uitkeringen. (de Bulgarenaffaire wakkerde die kritiek nog aan). Daarop werd geconcludeerd dat het allemaal veel strenger moest en er veel meer aandacht naar fraudeurs moet.

Tot zover niets mis mee. Maar dan krijg je dus dat de uitvoerende instantie, in dit geval de belastingdienst, zwaar ongeoorloofde middelen inzet. Daar zit volgens mij het echte pijnpunt. De overheid moet niet alleen wetten maken, maar ze ook nauwgezet opvolgen.

De nationale ombudsman kreeg misstanden te zien, kaartte die aan, maar werd niet gehoord. Er moeten een veel betere klachtenregeling komen, om dit soort toestanden te voorkomen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:31

IMANDRA schreef:
Machie schreef:

Ik zweef nog altijd.

Nouja... mede dankzij VVD beleid hebben we het 'spek op de botten' om de Coronacrisis nog enigzins met steun te kunnen doorlopen. Dus 'niet zoveel goed gedaan' is volledig afhankelijk van het onderdeel waar je naar kijkt.

Mee eens. En men vergeet dat de VVD nog nooit 76 zetels heeft gehaald, dus alle schuld voor regeringsbesluiten bij de VVD leggen slaat nergens op. Er zijn altijd meerdere partijen die samen de besluiten nemen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:45

Ik stem al jaren SP. Hoop echt dat er meer ruimte komt voor links in het nieuwe kabinet maar ben bang dat het een beetje van hetzelfde blijft. Ben echt toe aan een meer sociaal Nederland, pensioenleeftijd omlaag, geen marktwerking meer in de zorg, minder administratie plicht in de zorg, eerlijke pensioenen, meer woningen voor mensen met een kleinere beurs etc.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 13:14

crow schreef:
Ik stem al jaren SP. Hoop echt dat er meer ruimte komt voor links in het nieuwe kabinet maar ben bang dat het een beetje van hetzelfde blijft. Ben echt toe aan een meer sociaal Nederland, pensioenleeftijd omlaag, geen marktwerking meer in de zorg, minder administratie plicht in de zorg, eerlijke pensioenen, meer woningen voor mensen met een kleinere beurs etc.

Oprechte vraag: waarom moet de pensioenleeftijd omlaag?
Mensen leven steeds langer en langer, blijven langer vitaal. Daarbij is er een behoorlijke vergrijzing nu, dus minder mensen om de oude dag van deze mensen te bekostigen. Waarom dan de pensioenleeftijd omlaag zetten? Dat klinkt tegenstrijdig. Natuurlijk zijn er uitzonderingen hoor (kan me best voorstellen dat bij zwaar fysiek werk de pensioenleeftijd lager ligt) maar algemeen genomen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:35

Ik zou 45 jaar fulltime werken als 2e mogelijkheid om met pensioen te gaan (dus naast de huidige 67 met pensioen) wel echt wat vinden toevoegen. Maar ik vrees dat dit lastig te bewijzen wordt voor veel mensen. Op die manier zijn de mensen die vroeg begonnen zijn (soms al op hun 16e) en hun hele leven gewerkt hebben nog echt wat jaren over, vaak zijn deze mensen ook vroeg versleten namelijk. En hebben de mensen die later begonnen zijn of een periode niet gewerkt hebben alsnog op den duur een pensioen. Oveirgens val ik ruimschoots in de 2e categorie, net als de meeste in mijn familie, dus het is niet voor eigen belang.

Ik vind het probleem bij de wensen van (personen als) crow, dat het ook betaald moet worden. Ik denk dat als we massaal huizen gaan bouwen van 45m2 mensen daar ook weer over gaan mopperen. Want het is te klein. Gaan we de belastingen flink verhogen om alle sociale diensten te betalen, dan moet er te veel worden ingeleverd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:40

Die pensioenleeftijd is zo'n alles-of-niets verhaal. Waarom niet iedereen, behalve de zware beroepen, tot, ik noem maar wat, 70 laten werken in deeltijd? 40%—50%—60%, geen idee, dat zou verder uitgewerkt moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:50

Maar wat is dan een zwaar beroep? Is dat enkel lichamelijk? Of ook mentaal? En wat is mentaal dan wel zwaar en wat niet zwaar genoeg? En moet je dan perse 40 uur/week gewerkt hebben altijd? Of is je baan nog steeds zwaar als je parttime werkte?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:55

Ja, dat is lastig te bepalen. Ik denk dat je de mensen voor wie het mentaal of fysiek te zwaar wordt, vanzelf bij de arboarts ziet verschijnen.

Ik denk wel dat het percentage moet baseren op full of parttime, afhankelijk hoeveel iemand al werkte.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:11

Ik zweef ook nog een beetje..
Wel in de meer linkse dan rechter hoek.

Volt en splinter zij vrij nieuwe maar vind ik wel interessante partijen.
Verder stemde ik voorheen vaak d66 of sp, beide nu een vrouw aan het roer. Maar krijgen beide ook niet veel voor elkaar de afgelopen jaren.

Belangrijke punten voor mij zijn wel zorg, eerlijke kansen voor starters /jongeren en singles (1 verdieners) en dat deze groep ook een woning kan krijgen en niet zoals nu vaak tussen sociale huur te veel verdienen maar particulier belachelijk duur is.

GL heeft ook wel een aantal punten waarin ik mij kan vinden.
Maar ook heel wat waarin ik het te extreem vind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:53

Eloya schreef:

Verder stemde ik voorheen vaak d66 of sp, beide nu een vrouw aan het roer. Maar krijgen beide ook niet veel voor elkaar de afgelopen jaren.

Belangrijke punten voor mij zijn wel zorg, eerlijke kansen voor starters /jongeren en singles (1 verdieners) en dat deze groep ook een woning kan krijgen en niet zoals nu vaak tussen sociale huur te veel verdienen maar particulier belachelijk duur is.

Hoe groter de partij, hoe meer gewicht ze in de schaal leggen, dus juist wel een reden om erop te stemmen. ;)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:01

Mkango schreef:
Eloya schreef:

Hoe groter de partij, hoe meer gewicht ze in de schaal leggen, dus juist wel een reden om erop te stemmen. ;)

Zeker. Maar wat is er veranderd in de afgelopen 10 jaar dat de zittende partijen er zaten? Vrij weinig wat Eloya belangrijk vindt. Nog sterker, dat is allemaal slechter geworden. Waarom hetzelfde blijven stemmen als er niets veranderd is? Een kleine partij stemmen is inderdaad tricky. Maar als we altijd maar vast blijven houden aan wat er nu zit uit de hoop dat er de volgende keer misschien dan wel eindelijk iets verandert, werkt duidelijk ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:04

Soepblik schreef:
Zeker. Maar wat is er veranderd in de afgelopen 10 jaar dat de zittende partijen er zaten? Vrij weinig wat Eloya belangrijk vindt. Nog sterker, dat is allemaal slechter geworden. Waarom hetzelfde blijven stemmen als er niets veranderd is? Een kleine partij stemmen is inderdaad tricky. Maar als we altijd maar vast blijven houden aan wat er nu zit uit de hoop dat er de volgende keer misschien dan wel eindelijk iets verandert, werkt duidelijk ook niet.
En dat gaat nu wel veranderen als er (weer) meer kleine partijen bij komen? Elke partij wil genoeg, maar het is nogal tijd de kamermeerderheid die het er doorheen moet krijgen, dus het ligt niet per se aan de partijen zelf dat er "niets" verandert, maar aan ons politiek bestel. En hoe meer partijen, hoe kleiner de kans dat er daadwerkelijk dingen gaan veranderen, want het is mensen er veel minder aan gelegen om concessies te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:06

Hm, als je de dingen belangrijk vind die Eloya noemt, zou ik er voor proberen te zorgen dat links een coalitie vormt (zonder VVD).
En dus op de partij stemmen die het grootste kan gaan worden op links.

Maar goed, vooral stemmen wat je het beste vind uiteindelijk!