Stemmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:29

IMANDRA schreef:
Waarom niet eigenlijk? Waarom zou het niet goed zijn als een multimiljonair ervoor kiest een deel van zijn landgoed in te zetten voor sociale woningbouw?

Ze zouden wel gek zijn als ze dat zouden doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:30

Shaggy09 schreef:
Is geen vergelijking. Gaat hier niet om particuliere grond.

Het gaat wel om de grond van de belastingbetalers en dat zijn wij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:31

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:
Waarom niet eigenlijk? Waarom zou het niet goed zijn als een multimiljonair ervoor kiest een deel van zijn landgoed in te zetten voor sociale woningbouw?

Ze zouden wel gek zijn als ze dat zouden doen.

Hoezo?

Het gebeurt echt al en daar krijgen ze gewoon geld voor. Zoals gezegd, geld wat ze investeren in andere dingen. Ik weet bijv in huizen voor de verhuur. Is veel vraag naar huur woningen en het is beter dan geld op de bank.
Grond kost ook geld, moet bewerkt, onderhouden etc.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:32

enzino schreef:
IMANDRA schreef:

Dat zou heel goed zijn, net zoals het heel goed zou zijn als jij (vrijwillig) al je spaargeld, je woning en je auto opgeeft voor mensen in een lagere sociale klasse.

Maar dat wordt niet gezegd. Er is nergens sprake van alles weggeven, het gaat echt om een deel. En ik vind het niet erg om bijv. wat meer belasting te betalen zodat de lagere klasse ondersteund kan worden. En genoeg mensen die geld doneren naar goede doelen. Als ik miljonair was en zwom in het geld zou ik het echt wel prima vinden een deel van mijn landgoed af te staan voor dat soort woningbouw. Niet alles natuurlijk, je houdt echt wel iets over voor luxe voor jezelf.

Dus zo stellig als jij deze anekdote neerzet is het niet ;).

Edit: geboren zijn in een goede omgeving is toeval. Maar dat wil niet zeggen dat je niks over kan hebben voor mensen die níét in een goede omgeving zijn geboren, of dat je meteen alles weg moet geven. Genoeg tussenwegen waarin je zelf nog van luxe kan genieten maar toch die 'ongelukkigen' kan helpen.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:34

Ik vind het vooral interessant om te zien dat bij die vele woningbouw die gedaan moet worden niemand zich afvraagt waar die grond dan vandaan moet komen. Even generaliserend gezien willen mensen in een vrijstaand huis wonen met groen erom of vlakbij en het mag dan niet te druk worden op die plekken want dan is het geen natuur. Dat past helemaal niet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:37

tammiebels schreef:
Ik vind het vooral interessant om te zien dat bij die vele woningbouw die gedaan moet worden niemand zich afvraagt waar die grond dan vandaan moet komen. Even generaliserend gezien willen mensen in een vrijstaand huis wonen met groen erom of vlakbij en het mag dan niet te druk worden op die plekken want dan is het geen natuur. Dat past helemaal niet

Daarom krijgen de boeren nu voornamelijk de schuld van de stikstof problematiek, niet het aantal mensen dat we rijk zijn in Nederland met hun bijbehorende auto's enz.
En dan pesten we die boeren weg door elk jaar de regels aan te passen en dan kan er op die grond huizen en zonneparken gebouwd worden. Kan de wolf er nog fijn tussendoor huppelen in dat "vele" groen dat we al hebben. En is iedereen weer blij.

Ja sorry voor het sarcasme, maar zo vind ik het kort door de bocht momenteel wel een beetje.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:38

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:

Nee daar gaat het niet om.
Als ik een landgoed koop is dan mijn grond, die heb ik gekocht.
Als de overheid beslist om op een stuk akker een wijkje te bouwen met sociale huurwoningen is dat hun grond, dus hun beslissing.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:40

superpony schreef:
Natuurlijk snap ik dat stemmen per ministerie bijna geen doen is, maar ik ging er dan wel vanuit dat mensen zich inlezen en voorbereiden.

Net als nu. Een groot deel stemt op wat er rond geroepen wordt en lezen of luisteren verder echt niet. Dan krijgen bepaalde partijen een volle stem. Ook uit emotie.

Ga je mensen echt per minsterie vragen wat ze vinden en willen en dan voorleggen hoe de diverse partijen daar over denken, krijg je misschien dat ze toch stemmen gaan verdelen. Maar dat is mijn naieve, te hoopvolle gedachte.

Ik denk, zonder me specifiek uit te laten, dat er wel meer manieren zijn om goed te bezuinigen en gerichter uit te geven waar het echt nodig is.

En alles blijft heel persoonlijk. Ik merk dat vooral als je binnen Nederland verhuisd, van baan wisselt, je eigen bezit en inkomen verandert.

En ook als ik bijv op mn fb kijk wie wat deelt, welke groep zich fanatiek uitlaat over bijv politiek, discriminatie, corona, ben ik soms toch echt erg verbaasd.

Tegelijk denk ik dat er betere voorlichting moet komen al vanaf school en mensen niet nu pas moeten reageren op mooie verkooppraatjes van de partijen. Wij kregen bijv staatsinrichting en maatschappijleer, maar heb mijn zoon op Havo?VWO daar echt weinig over gehoord.

Wij zeggen ook altijd; ga wel stemmen en ook hij doet dan iets van een stemwijzer of overlegd. En volgens mij is het bij de vrienden dan ook zo, als er 1 over begint, dat de rest ook gaat denken; we moeten maar wel stemmen en gaan nadenken over wie, welke etc.

Waar het vroeger trouwens normaal was om gewoon hetzelfde als je ouders te stemmen.
En ook toen dacht een grote groep niet verder na; Amsterdammers stemden grotendeels PVDA, was je wat rijker; VVD, de gelovigen; CDA. D66 kwam een beetje op voor de mensen die het allemaal maar niks vonden.
Althans, zo werd er over gesproken. Mensen waren ook voorzichtiger met zich uitlaten. Misschien door gebrek aan social media en internet? Dat de discussie wat meer persoonlijk en rechtstreeks was?

Wij kregen ook staatsinrichting op school.Het interesseerde me helemaal niets,ik vond het saai.Toen ik eenmaal oud genoeg was om te mogen stemmen deed ik wat mijn vader vroeg,nl. op de KVP (Katholieke Volkspartij) stemmen.Die bestaat nu niet meer,is opgegaan in het CDA maar de C daarin vind ik niet meer terug. Ik denk dat jongeren überhaupt anders tegen politiek aankijken dan ouderen.Niet allemaal,er zijn ook veel politiek erg betrokken jongeren en in sommige partijen ook jongerenafdelingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:42

Ik vind dat er woningbouw bij moet, maar baal ook hoeveel groen wordt opgeofferd. Nog meer voor asfalt.

Ik baal ook echt van de vele leegstaande bedrijven waar anderen volop nieuw bouwen........Dat moet eens aangepakt worden.

Overigens zegt het niks als je rijk geboren wordt. Heb tussen hele rijke kids op school gezeten, kids van bekende ouders etc. Je wil niet weten hoeveel ellende die thuis hadden en wat daar allemaal gebeurt. Ook daar ontsporen mensen en doe je met geld niks tegen.

Of gezondheid? Ook die mensen worden ziek. Je kon vroeger dan wat luxe kopen in het zkh, maar je kan nare ziekte's niet voorkomen met geld en ook niet iedereen daarmee genezen.

Enige is dat sommigen na een pittige pubertijd en tijd van compleet ontsporen toch een mooie opstap kregen naar een leuke baan, eigen bedrijf etc. Maar lang niet allemaal.
Liefde en goede opvoeding is echt heel belangrijk en niet op te vullen met geld. Echt niet.

Heb mensen uit armere gezinnen harder zien werken om iets moois te bereiken.

Tijden veranderen en ik denk dat de invloed van social media nog steeds zwaar wordt onderschat. Dat zie je ook hier aan de discussie.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:49

DuoPenotti schreef:
tammiebels schreef:

Daarom krijgen de boeren nu voornamelijk de schuld van de stikstof problematiek, niet het aantal mensen dat we rijk zijn in Nederland met hun bijbehorende auto's enz.
En dan pesten we die boeren weg door elk jaar de regels aan te passen en dan kan er op die grond huizen en zonneparken gebouwd worden. Kan de wolf er nog fijn tussendoor huppelen in dat "vele" groen dat we al hebben. En is iedereen weer blij.

Ja sorry voor het sarcasme, maar zo vind ik het kort door de bocht momenteel wel een beetje.

Ik weet het, je hoeft het mij niet uit te leggen. Het ging mij erom met mijn opmerking mensen aan het denken te zetten dat waarvoor ze kiezen gewoonweg onmogelijk is. Daar wordt niet over nagedacht. Mensen denken aan wat ze willen maar kijken niet verder dan hun neus lang is of het überhaupt te realiseren is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:55

Op wie stem je? Tja, lastig. Ik ben links en omdat ze allemaal samen willen werken heb ik er totaal geen vertrouwen in, die moeten veel te veel water bij de wijn doen wanneer ze een links blok vormen. En ik heb het zeker niet op Klaver en Kaag. Dus valt de groep af en partijen als PVV ook. Zeker geen FvD, met een karikatuur van Trump aan het hoofd die zijn uitspraken altijd laat volgen door, zo heb ik het niet bedoeld en alleen voor de centen in de politiek zit (zijn eigen woorden) ben je wel redelijk kortzichtig om daar op te stemmen, weggegooide stem want hij zit er voor zichzelf en niet voor Vrijheid en Vaderland.
Blijven er een paar over en dan denk ik toch dat ik richting Omzigt ga.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:56

Juist omdat er veel vraag is naar goedkopere huizen denk ik juist dat we meer aan hoogbouw in de steden moeten gaan denken.
Daar oude (leegstaande) panden slopen en daar goed (geluids) geïsoleerde hoogbouw appartementen neer zetten.
Niet van die luxe van 3 ton en meer. Maar goedkopere koop en sociale huur appartementen.
Zo ook nu bestaande oude flats die niet meer aan de normen van nu mee doen plat gooien en opnieuw opbouwen maar wel wat woonlagen meer.

Zo ben ik ook tegen zonneweides, echt zo verschrikkelijk zonde van de natuur.
Gooi eerst lege daken eens vol.
En ja als daar dan ene eigenaar profijt van heeft waarom mag die daar minsten zijn investering niet voor terug krijgen en een beetje meer. Nee ze stoppen met de het salderen. Dus legt iedereen er precies neer wat hij zelf nodig heeft ipv dat de rest van Nederland mee kan profiteren.
Dus wil de regering de klimaatdoelen wel halen vraag ik me dan af?

Eleeke

Re: Stemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:05

Ik overweeg Volt.
Al meer dan 15 keer op dezelfde meer bekende partij gestemd afgelopen jaren, maar ik vind Volt erg sympathiek.
Europese beweging die in elk Europees land dan ook bestaat. Dus niet een groep ontevreden Nederlanders.
En geen anti beweging maar progressief , groen en samen met Europa.
Ze zijn wel voor kernenergie, ik snap dat niet iedere groene Nederlander daarvoor is ( ik twijfel)

Mensen die rond D66 /GroenLinks hangen is dit wel eentje om eens naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:08

DuoPenotti schreef:
Juist omdat er veel vraag is naar goedkopere huizen denk ik juist dat we meer aan hoogbouw in de steden moeten gaan denken.
Daar oude (leegstaande) panden slopen en daar goed (geluids) geïsoleerde hoogbouw appartementen neer zetten.
Niet van die luxe van 3 ton en meer. Maar goedkopere koop en sociale huur appartementen.
Zo ook nu bestaande oude flats die niet meer aan de normen van nu mee doen plat gooien en opnieuw opbouwen maar wel wat woonlagen meer.

Zo ben ik ook tegen zonneweides, echt zo verschrikkelijk zonde van de natuur.
Gooi eerst lege daken eens vol.
En ja als daar dan ene eigenaar profijt van heeft waarom mag die daar minsten zijn investering niet voor terug krijgen en een beetje meer. Nee ze stoppen met de het salderen. Dus legt iedereen er precies neer wat hij zelf nodig heeft ipv dat de rest van Nederland mee kan profiteren.
Dus wil de regering de klimaatdoelen wel halen vraag ik me dan af?

Helemaal eens.
Natuur opofferen voor groene energie voelt krom. Net als een boom kappen zodat er een windmolen kan staan.
Groene energie kan nog zoveel meer geïntegreerd worden, zoveel loodsen en bedrijfspanden zonder zonnepanelen.

Ik denk dat er veel meer hoogbouw moet komen en hoogwaardige buitenruimte. Dus niet meer zoveel privé tuinen en rijtjeswoningen.

purny

Re: Stemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:13

Hoogbouw zijn ze in den haag aan het doen. Vlak naast de Utrechtse baan, lekker gezond :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:15

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:

En als iemand zich nieuw vestigt betaald diegene daarna ook gewoon belasting en is dus dan ook mede eigenaar om in je eigen bewoordingen te blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:30

bigone schreef:
Op wie stem je? Tja, lastig. Ik ben links en omdat ze allemaal samen willen werken heb ik er totaal geen vertrouwen in, die moeten veel te veel water bij de wijn doen wanneer ze een links blok vormen. En ik heb het zeker niet op Klaver en Kaag. Dus valt de groep af

... persoonlijk houd ik niet van dit soort berekeningen, maar ik begrijp m deze keer ook niet.

Ten eerste werken niet alle linkse partijen in een blok. Alleen GL en PvdA.
Je kunt om 100 redenen het blok niet zien zitten en strategisch stemmen.

D66 valt ook af (om een wat vage reden, ik kijk niet zo naar de persoon van de lijsttrekker maar naar een partij)
dan zijn er ook nog de SP, de Christenunie en de PvdD plus een aantal nieuwkomers (bij1, volt, en wellicht nog meer).

Dat er 'water bij de wijn gaat', dat is gewoon altijd zo.
Dat is voor mij geen argument om wel of niet op partij X of Y of Z te stemmen.

En ook als je op Omzigt stemt gaan er liters water bij de slappe wijn. (Het cda had m al eens afgeserveerd en het cda is bij uitstek een 'wij doen mee met rechts partij'.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-03-21 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:31

IMANDRA schreef:
Maar dat wordt niet gezegd. Er is nergens sprake van alles weggeven, het gaat echt om een deel. En ik vind het niet erg om bijv. wat meer belasting te betalen zodat de lagere klasse ondersteund kan worden. En genoeg mensen die geld doneren naar goede doelen. Als ik miljonair was en zwom in het geld zou ik het echt wel prima vinden een deel van mijn landgoed af te staan voor dat soort woningbouw. Niet alles natuurlijk, je houdt echt wel iets over voor luxe voor jezelf.

Dus zo stellig als jij deze anekdote neerzet is het niet ;)

Edit: geboren zijn in een goede omgeving is toeval. Maar dat wil niet zeggen dat je niks over kan hebben voor mensen die níét in een goede omgeving zijn geboren, of dat je meteen alles weg moet geven. Genoeg tussenwegen waarin je zelf nog van luxe kan genieten maar toch die 'ongelukkigen' kan helpen.

Maar er werd ook niet gezegd dat het niet goed zou zijn als iemand anderen helpt, de stelling waar jij op reageerde was of dat verwacht zou mogen worden.

En zoals je zelf aangeeft, er zijn genoeg tussenwegen dus je zou niet zomaar mogen verwachten dat een multimiljonair sociale woningen op een deel van zijn landgoed gaat zetten omdat hij mogelijk een andere weg kiest en op die manier al helpt (en die keuze kan zijn dat hij alleen belasting afdracht doet en verder niets, dat is een vrije keuze).

Verhalen als "als ik miljonair zou zijn dan ..." kan ik weinig mee, jij en ik behoren al tot de top van de wereld qua kansen en vermogen (net zoals bijna alle Nederlanders) en zowel jij als ik zouden gemakkelijk grote delen daarvan weg kunnen geven zonder grote problemen maar we doen het niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:34

Helaas is het niet mogelijk om bedrijven te verplichten om zonnepanelen op hun daken te leggen, en vaak is de dakconstructie er niet geschikt voor en kost het bakken met geld om zo'n dak te verstevigen. Gemeentes zijn er zeker mee bezig, maar het is niet zo simpel als er even wat panelen op pleuren, aansluiten, klaar.
Ik zou liever zien dat er meer zonneparken langs snelwegen en op industrieterreinen komen te liggen. Langs de A58 bij Etten-Leur ligt zo'n nieuw zonnepark. Enorm slim! Het gaat niet ten koste van natuur, niemand heeft er last van, en het is een flinke oppervlakte die niet al te veel kosten met zich mee brengt. Nederland heeft zo veel snelwegen, daar zou je een flink eind mee komen.
Maar het is niet de tweede kamer die dit soort zaken regelt. Daarvoor moet je bij de gemeentes en/of provincie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:38

8nnemiek schreef:
Helaas is het niet mogelijk om bedrijven te verplichten om zonnepanelen op hun daken te leggen, en vaak is de dakconstructie er niet geschikt voor en kost het bakken met geld om zo'n dak te verstevigen. Gemeentes zijn er zeker mee bezig, maar het is niet zo simpel als er even wat panelen op pleuren, aansluiten, klaar.
Ik zou liever zien dat er meer zonneparken langs snelwegen en op industrieterreinen komen te liggen. Langs de A58 bij Etten-Leur ligt zo'n nieuw zonnepark. Enorm slim! Het gaat niet ten koste van natuur, niemand heeft er last van, en het is een flinke oppervlakte die niet al te veel kosten met zich mee brengt. Nederland heeft zo veel snelwegen, daar zou je een flink eind mee komen.
Maar het is niet de tweede kamer die dit soort zaken regelt. Daarvoor moet je bij de gemeentes en/of provincie zijn.

Daar heb je wel een punt.
Dat zou inderdaad een goede oplossing zijn.
Het lijkt me ook fijn als de overheid over dit soort dingen gaat ipv de gemeentes en provincies.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:45

Eleeke schreef:
Ik overweeg Volt.
Al meer dan 15 keer op dezelfde meer bekende partij gestemd afgelopen jaren, maar ik vind Volt erg sympathiek.
Europese beweging die in elk Europees land dan ook bestaat. Dus niet een groep ontevreden Nederlanders.
En geen anti beweging maar progressief , groen en samen met Europa.
Ze zijn wel voor kernenergie, ik snap dat niet iedere groene Nederlander daarvoor is ( ik twijfel)

Mensen die rond D66 /GroenLinks hangen is dit wel eentje om eens naar te kijken.

Ik heb er de vorige keer op gestemd. Maar daarna ben ik ze nergens meer tegengekomen.
Ik heb geen enkel idee wat er van ze geworden is en dat vind ik jammer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:51

mwah, weet niet. of langs snelwegen volgooien goed is. Oke vast beter dan landbouwgond ermee vol gooien, maar toch.
Wildbloemen voor de insecten lijkt me daar beter dan een zonnepark die juist alles er onder dood.
Tenminste geen zon is geen bloemetje lijkt mij.

https://www.trouw.nl/nieuws/ecologen-zo ... ~bf9edb6b/

Natuurlijk kun je bedrijven niet verplichten, maar geef ze de mogelijkheid hun panelen plus wat extra terug te verdienen en ineens liggen veel daken particulier als bedrijfsmatig een stuk voller. Wat nu onbenut is. Zonder de natuur aan te tasten.

Hier in de buurt is nu bijvoorbeeld een kas vol gelegd met panelen.
Bestemmingsplan was glastuinbouw, zonne weide mocht niet.
Wat is er gedaan, kas spanten neer gezet, daar panelen op. Je kijkt daar dus nu in een donkere ruimte als je langs rijd.
Er groeit niks, geen dier heeft er wat aan, niemand kan er van eten. En dat mag dus...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:55

brokjes schreef:
[q

Ik denk dat er veel meer hoogbouw moet komen en hoogwaardige buitenruimte. Dus niet meer zoveel privé tuinen en rijtjeswoningen.

De percelen waar op gebouwd wordt zijn al belachelijk klein. Deze pandemie laat juist zien dat ophokken in betontorens zonder privétuinen absoluut niet geschikt is voor een groot deel van de bevolking.
Anderzijds vind ik mensen die hun postzegeltuin een tegeltuin maken ook niet echt tuinwaardig.

Als multimiljonair die niet afhankelijk is van inkomsten uit zijn perceel zou diegene dus wel gek zijn om rust/stilte (immers ver van de dichtstbijzijnde buren) op te geven voor woningbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:59

elnienjo schreef:
brokjes schreef:
[q

De percelen waar op gebouwd wordt zijn al belachelijk klein. Deze pandemie laat juist zien dat ophokken in betontorens zonder privétuinen absoluut niet geschikt is voor een groot deel van de bevolking.
Anderzijds vind ik mensen die hun postzegeltuin een tegeltuin maken ook niet echt tuinwaardig.

Als multimiljonair die niet afhankelijk is van inkomsten uit zijn perceel zou diegene dus wel gek zijn om rust/stilte (immers ver van de dichtstbijzijnde buren) op te geven voor woningbouw.

Hoogbouw is niet hetzelfde als ophokken. Mensen zitten niet bij elkaar in één huis.
Nieuwe appartementencomplexen zijn verassend ruim.
De pandemie laat vooral zien dat we dieren niet moeten ophokken.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:00

Ik zit heel erg te twijfelen tussen d66 en pvda, ik scoor bij stemwijzers op beide partijen gelijk, maar de punten waar ze op verschillen zijn van mij belangrijk. Zo is d66 voor het invoeren van vaccinatiecontrole bij bijvoorbeeld het bezoeken van festivals. Nu ben ik van plan om mij gewoon te laten vaccineren, maar ik vind privacy ontzettend belangrijk en ben het hier absoluut niet mee eens.

Aan de andere kant ben ik bang dat de pvda toch niet veel stemmen gaat krijgen en ben ik nog niet helemaal overtuigd door de lijsttrekker