Eleeke schreef:Dan heb je er hier een die vind dat we niet zo moeten zeuren.
en dan heb ik het niet over misstanden, want die zijn vreselijk maar wel over die andere zaken.
Ik zag dat je het vergeleek meteen gesprek met de oncoloog, ik vind dat geen goede vergelijking.
Je kan het vergelijken met een auto ongeluk waarvan de artsen het leven van de patiënt willen redden.
Het gaat hier om ontzettend acute situaties.
Ik en zeker m’n kind hadden niet eens meer geleefd als ze naar mijn hadden geluisterd toen ik na 24 uur rug weeen, een kind DA al uren benauwd was en pas tijdens de uitdrijving een sterrenkijker bleek elke behandeling weigerde.
Ik weigerde weeen opwekkers ze moesten me met rust laten en van me afblijven.
Op hun allerliefst, ik hoor ze het nog zeggen eerst tegen m’n man en toen tegen mij: we gaan dit nu echt doen, het moet...je kind moet NU komen.
Vol liefde en empathie maar niet naar mij geluisterd.
En ik wilde pijnstiller ,mocht niet meer... baby kwam eraan..
Dat bleek achteraf anders, hebben ze keurig sorry voor gezegd, maar dat konden ze niet weten. Gemiddeld kind is er binnen een uur met negen cm ontsluiting.
Ook de knip wilde ik niet, maar daar hebben ze een totaal ruptuur mee voorkomen ( knip en alsnog gescheurd aan de andere kant)
Andere bevalling 24 jaar geleden was ook wel heel naar, opgewekt want gebroken vliezen 48 uur, en in mijn eentje (met man) in het ziekenhuis, ik was pas 22.
Ook excuses gehad, naast met werd een kindje doodgeboren , alle aandacht ging naar hun en mij keken ze af en toe op een monitor terwijl ik een weeenstorm had.
Was het naar, ja heel erg, maar man dat noem je toch niemand kwalijk.
Het was toen nog normaal dat je kind niet bij je sliep in. De nacht in het ziekenhuis, en ze hebben haar de fles gegeven ipv gebracht voor borstvoeding.... woest was ik
Dat vindt ik dus iets anders, dan is er geen spoed en geen levens op het spel.
Dus geen spoed= zelf beslissen
Wel spoed: helaas pindakaas , je hebt even geen controle meer, dat is naar, traumatiserend zelfs, maar wat mij betreft geen reden om het te veranderen.
Nogmaals echte misstanden uitgesloten daar moet altijd aan gewerkt worden.
Hier ben ik het helemaal mee eens MAAR: het gaat in deze beweging om al die keren dat er dus GEEN spoed was en dat dit inmiddels geen incidenten zijn maar te vaak voorkomen. Niet alleen bij die ene horkerige arts of dat ene incident. Lees de verhalen in dit topic, dat gaat echt niet altijd om spoedgevallen. Als je de verhalen op FB leest van de geboortebeweging dan zijn er maar weinig incidenten. Veel dingen hadden gewoon voorkomen kunnen worden door juiste communicatie, minder werkdruk bij zorgpersoneel en wat tender love and care.