Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:30

Gini schreef:
Met ons constante superioriteitsgevoel komen we daar niet zo snel aan toe. Daarnaast kan dat waken voor ook op andere manieren dan puur bot racistisch te zijn.

Ik vind anders de nederlanders soms kruipen om maar politiek correct te blijven, om beroerd van te worden af en toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:45

dat is het zwaard van Damocles, er zijn mensen die maken er hun beroep van om je te kunnen betrappen op enige vorm van racisme of discriminatie, dus je moet wel goed kijken of alle punten en komma's goed staan, daarmee verlies of win je een zaak

vrijheid van meningsuiting!?, vrijheid van spreken!/ monddood gemaakt zijn uit angst

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:28

Ailill schreef:
purny schreef:
Nederlanders houden wel meer rekening met de normen en waarden van een ander land. Ook al zijn ze daar alleen op vakantie. Er is een grote groep mensen die hier in feite te gast zijn en die zich vertikken om zich aan te passen.
Lol :')

Ik denk aan mijn vriendin dit net terug is gekomen uit *insert mediterraans land here*, en daar alleen bij “Friet van Piet” heeft gegeten en gedanst heeft op muziek van Kraantje Pappie :=

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:31

Voor mij is racisme een gevoel, wat betekend dat ik dus zeer racistisch kan zijn maar ook juist voor iemand op kan komen die racistisch bejegend wordt. Heb in het lange verleden een paar jaar een relatie gehad met een ambonese man, maar ik heb daar tegenover een hekel aan die ...marokkaanse jongeren die mensen lastig vallen. Er zijn ook veel criminelen onder de 'buitenlanders'. Er zijn ook slechte nederlanders, net zo goed. Maar het is wel een feit dat er meer 'buitenlanders'in de gevangenis zitten dan nederlanders terwijl er landelijk toch nog steeds meer nederlanders dan 'buitenlanders'wonen. Ik zet buitenlanders even tussen haakjes, omdat ik de oorsprong bedoel. Dus het is bij mij een natuurlijk gevoel. Ik vind de meme dus wel grappig, maar kom daar tegenover niet aan mijn surinaamse collega die ik graag mag. Maar zelfs een van mijn honden is racistisch, in zijn hele leven is er nog geen een poedel geweest die goed bij hem kon doen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:00

Mindim schreef:
Ik vind anders de nederlanders soms kruipen om maar politiek correct te blijven, om beroerd van te worden af en toe.

Maar dat wordt toch verwacht? Men mag zich in NL niet meer uitspreken men moet verdraagbaar zijn. Hét land van vrije meningsuiting, jaja. Zolang je het maar met de grote stroom eens bent. En wat is politiek correct?En wie bepaald wat wel of niet correct is? De grote massa? Meelopen in de pas? Is dat vrijemeningsuiting?

Nederland teert nog op oude vrije idealen van de jaren 70 en 80tig maar ik zie het steeds verder ingeperkt worden. Het begint er op te lijken dat groepen die het hardste schreeuwen ook het gelijk krijgen.
En dus wordt er steeds harder geschreeuwd vooral op social media. En dat wordt als waarheid aangenomen. Maar er zijn zeer grote getalen niet op social media daar wordt aan voorbij gegaan.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 16:21

Vorig weekend is een jongen doodgeschoten omdat hij zich er mee bemoeide toen iemand een horloge wilden stelen.

Een paar dagen terug in Drenthe bij de plas bij Gasselte, een getint persoon die zonder enige aanleiding een ander mens een schedelfractuur schopt. Echt dit is zo volkomen absurd !

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp) deze link werkt nu niet meer, helaas... vorige week was hier het nieuwsbericht te zien..

Telkens kopschopincidenten, of messentrekkerij. En dan voornamelijk door 1 groep lichtgetinte personen.
Dat zíj dat doen, is dat niet ook een extreme vorm van racisme ? Ze doen het toch alleen bij blanke medemensen ?
Ook het bij het beroven van ouderen, worden keer op keer blanke ouderen beroofd. Van hun eigen groepering blijven ze af. Is dit naast crimineel, ook racisme ?

Is het niet belangrijker dat dit gedrag gestopt wordt ? Dan alsmaar uit politieke correctheid wegkijken, en daarmee deze slachtoffers, en komende slachtoffers in de kou te laten staan ?
en nu vandaag in Nijmegen

https://www.nu.nl/binnenland/6071210/po ... megen.html

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:17

Er is niet iets als reverse racisme. Dat er mensen zijn die niet sporen, is duidelijk. Maar zeg niet dat zij (lekker generaliserend) wel “blanke” (witte) mensen mogen vermoorden en er niks van word gezegd. Iedereen moet gestraft worden voor zijn acties, ongeacht de kleur van de huid of afkomst of cultuur of het geloof. We wonen hier samen in een land en we zijn allemaal mensen van vlees en bloed. Dat de ene minder respect voor een ander leven of eigendom heeft betekend niet dat dat voor iedereen geld met die huidskleur etc. Er zijn ook genoeg witte criminele mensen, daar word alleen weinig of minder aandacht aan besteed.

Ik woon in Den Haag, aardig vaak in het nieuws, en ik woon hier heerlijk. Veel culturen samen, veel sociale contacten en noem maar op. Maar de gekken blijf je houden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:30

Ooh wat zeg je nu toch sterregoud dat kan echt niet.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:37

Sommige dingen die gezegd worden in dit topic... nee dat kan echt niet. Ik vraag me af hoe het komt dat mensen zo blind zijn, dat ze zo kunnen oordelen over een hele bevolkingsgroep.

En vooral hoe mensen kunnen zeggen: "Ik ben niet racistisch....Maar.." en vervolgens iets denigrerends zeggen over de bevolkingsgroep met een andere huidskleur dan zijzelf.

Zelf heb ik overigens helemaal geen last van "Het politiek correcte gedoe", Het zou bij mij nooit in mijn hoofd opkomen om racistische opmerkingen te willen maken namelijk.

Wanneer iemand een racistische opmerking maakt dan zeg ik daar altijd wat van als dit kan. Nu zijn al mijn vriendin Surinaams, een eentje Chinees, dus ik kom sowieso niet zoveel opmerkingen tegen van mensen waarmee ik omga. Godzijdank.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:41

sterregoud schreef:
Telkens kopschopincidenten, of messentrekkerij. En dan voornamelijk door 1 groep lichtgetinte personen.
Dat zíj dat doen, is dat niet ook een extreme vorm van racisme ? Ze doen het toch alleen bij blanke medemensen ?
Ook het bij het beroven van ouderen, worden keer op keer blanke ouderen beroofd. Van hun eigen groepering blijven ze af. Is dit naast crimineel, ook racisme ?

Is het niet belangrijker dat dit gedrag gestopt wordt ? Dan alsmaar uit politieke correctheid wegkijken, en daarmee deze slachtoffers, en komende slachtoffers in de kou te laten staan ?

Witte mensen zijn ook geen lieverdjes hoor, je kan ook zat linkjes van delen dat witte mensen mensen mishandelen of doden.

Bij dat soort gebeurtenissen dien je niet kijken naar de etnische groep waar die persoon bij hoort, maar naar de individu die de strafbare feiten plegen. Weetjewel, zoals we bijna altijd doen als een wit persoon iemand vermoord of in elkaar timmert.

Mellow

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:47

Niet alle groene appels zijn lekker maar ook niet alle rode en ook niet alle groen/rode. Oftewel overal zitten rotte appels tussen, maakt niet uit welke kleur. Zo denk ik erover. Accepteer gewoon iemand zoals die is en leven en laten leven. Maar helaas zo simpel ligt het allemaal niet, maar zo is wel hoe ik erover denk.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:49

sterregoud schreef:
Vorig weekend is een jongen doodgeschoten omdat hij zich er mee bemoeide toen iemand een horloge wilden stelen.

Een paar dagen terug in Drenthe bij de plas bij Gasselte, een getint persoon die zonder enige aanleiding een ander mens een schedelfractuur schopt. Echt dit is zo volkomen absurd !

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp) deze link werkt nu niet meer, helaas... vorige week was hier het nieuwsbericht te zien..

en nu vandaag in Nijmegen

https://www.nu.nl/binnenland/6071210/po ... megen.html

Klopt. En dit is precies wat ik bedoel.
Als een blanke mens iemand begint aan te vallen. Dan zulle de andere blanken mensen hem proberen tegen te houden of politie te bellen, enz.

Trekt een getint persoon een mes dan die zie je dat meteen de andere zelfde getinte personen die dader in bescherming nemen. Zijn zijn op de manier net zo medeplichtig. Die gasten zelf kunnen ook net zo goed voor zorgen dat in hun bevolkingsgroep dit soort dingen minder gebeuren en elkaar niet steunen in dit soort crimineel gedrag.

Ander kant van het verhaal. Hoe kan het dat je ons niet hoort klagen over dat wij gediscrimineerd worden in Marokko?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:58

Ik ontvolg zulke mensen, net zoals mensen die het nodig vinden op Facebook hun complot theorieën over corona los te laten, Wilders of Baudet fanaten of anti vaxers.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:11

Ik vraag mij echt af of mensen hun extreme mening en oordeel puur en enkel alleen baseren op wat ze in de media zien of de enkele negatieve situatie die zij hebben meegemaakt of dat ze ook open staan voor de andere kant van het verhaal; namelijk dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden en niet een complete bevolkingsgroep.

Sommige dingen die hier voorbij komen slaan kant noch wal.

Blussem heb jij bij een steekpartij gestaan dat exact dat gebeurd is? En daarna nog een paar honderd keer dat je het zo als feit bestempeld? En ben jij zelf ook in Marokko geweest dat jij dit zo hebt ervaren bij elke Marokkaan die daar woont?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:22

Rennie89 schreef:
Blussem heb jij bij een steekpartij gestaan dat exact dat gebeurd is? En daarna nog een paar honderd keer dat je het zo als feit bestempeld? En ben jij zelf ook in Marokko geweest dat jij dit zo hebt ervaren bij elke Marokkaan die daar woont?

Geen steekpartij maar wel ruzies en beroving. Die gasten houd echt hun handen boven elkaar en dekken elkaar altijd in.
Dat ze did hun medeplichtig maakt lijkt hun niet te deren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:43

Blussem schreef:
Rennie89 schreef:

Geen steekpartij maar wel ruzies en beroving. Die gasten houd echt hun handen boven elkaar en dekken elkaar altijd in.
Dat ze did hun medeplichtig maakt lijkt hun niet te deren.

Dus jij bent bij elke criminele activiteit geweest die elk persoon van die bevolkingsgroep hebt gedaan om die conclusie te kunnen trekken? Daarbij vind ik dat elkaar dekken iets wat elke vriendengroep doet, ook de witte nederlander ;)

Ik heb ook genoeg meegemaakt en gezien, ook door witte Nederlanders maar mij hoor je niet zeggen dat alle witte Nederlanders achterbakse racistische handtastelijke klootzakken zijn omdat ik toevallig bij die incidenten aanwezig was en heb gezien hoe het verliep. Je hebt ze er tussen zitten maar zijn niet representatief voor een gehele bevolkingsgroep.

Je staat in elk geval er niet voor open om je mening bij te stellen in de richting van dat er wellicht gewoon rotte appels zijn en dat dit niet betekent dat ze allemaal zo zijn? Dit maak ik in elk geval op uit de manier hoe jij reageert dus please correct me if i am wrong.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:54

Weet je wat het is, wanneer ik een blanke jongen flink de waarheid zeg is het geaccepteerd en wanneer ik een gekleurde jongen de waarheid zeg ben ik racist. Zover is het al in ons land en dat moet veranderen , iedereen die rotzooi trapt of misdaden pleegt moet daar voor aangepakt worden. Geen gelul over verveeldheid, Coronamoe , gewoon bullshit , rellen om het rellen .
Wij gingen vroeger belletje trekken door het dorp heen en wanneer ze ons pakten kregen we twee keer op ons duvel , van de bewoner en van pa en ma .

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:05

Yep helemaal mee eens!

Ik ben ook Corona moe maar ga ook niet rellen. Maak het hooguit mijn vechtgenoot ff goed lastig...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:09

elnienjo schreef:
Gini schreef:
Klopt dat we niet meer in het verleden leven, maar de stelling 'als mensen naar hier komen, moeten ze zich aanpassen aan onze tradities', komt heel erg hypocriet over op het moment dat de hele blanke geschiedenis van ontdekkingsreizen erin bestond de al aanwezige cultuur zo snel mogelijk zoveel mogelijk de kop in te drukken.

Er zijn andere en betere stellingen om een beter migratiebeleid te beargumenteren.

Het verleden leert ons juist dat we moeten zorgen dat wij niet eindigen als de Maori/Aboriginals/Indianen. We moeten dus voor onze westerse cultuur waken en andere partijen niet teveel ruimte geven.

Dit vind ik dan weer best grappig vanwege de ironie := Aangezien het ook de blanken zijn die die bevolkingsgroepen zo hebben laten eindigen.
Volgens mij waren het de blanken die de hele wereld overvoeren en elk land wat ze ‘ontdekten’ hebben gekoloniseerd. En uiteindelijk toen er niks meer te halen viel (slaven mochten niet meer) weer teruggegeven.

Ik wist overigens ook niet wie die man in dat plaatje was. Nu ik het weet vind ik het best passend.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-08-20 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:09

bigone schreef:
Weet je wat het is, wanneer ik een blanke jongen flink de waarheid zeg is het geaccepteerd en wanneer ik een gekleurde jongen de waarheid zeg ben ik racist. Zover is het al in ons land en dat moet veranderen , iedereen die rotzooi trapt of misdaden pleegt moet daar voor aangepakt worden. Geen gelul over verveeldheid, Coronamoe , gewoon bullshit , rellen om het rellen .
Wij gingen vroeger belletje trekken door het dorp heen en wanneer ze ons pakten kregen we twee keer op ons duvel , van de bewoner en van pa en ma .

Misschien ligt het aan je toon of de woorden die je gebruikt? Ik spreek soms jeugd aan wat rond de flat hangt en ben nog nooit voor racist uitgemaakt. Van Nederlandse jeugd krijg ik dan weer wel een grote bek hier en daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:14

bigone schreef:

:7

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:41

Rennie89 schreef:
Er is niet iets als reverse racisme. Dat er mensen zijn die niet sporen, is duidelijk. Maar zeg niet dat zij (lekker generaliserend) wel “blanke” (witte) mensen mogen vermoorden en er niks van word gezegd. Iedereen moet gestraft worden voor zijn acties, ongeacht de kleur van de huid of afkomst of cultuur of het geloof. We wonen hier samen in een land en we zijn allemaal mensen van vlees en bloed. Dat de ene minder respect voor een ander leven of eigendom heeft betekend niet dat dat voor iedereen geld met die huidskleur etc. Er zijn ook genoeg witte criminele mensen, daar word alleen weinig of minder aandacht aan besteed.

Ik woon in Den Haag, aardig vaak in het nieuws, en ik woon hier heerlijk. Veel culturen samen, veel sociale contacten en noem maar op. Maar de gekken blijf je houden.

Dit idee heb ik soms ook. Of ze worden 'beschermt' door hun lastige verleden of psychische aandoeningen, terwijl buitenlanders gewoon 'buitenlanders' zijn. Soms worden ze zelfs geromantiseerd heb ik het idee, kijk naar hoe iemand als Willem Holleeder vroeger werd behandeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:43

Princess_ schreef:
bigone schreef:

Misschien ligt het aan je toon of de woorden die je gebruikt? Ik spreek soms jeugd aan wat rond de flat hangt en ben nog nooit voor racist uitgemaakt. Van Nederlandse jeugd krijg ik dan weer wel een grote bek hier en daar.

Mijn toon is bij ieder mens hetzelfde , ongeacht kleur. Wat ik er vooral mee uit wil duiden dat in geval van kleur veel te vaak zeer onterecht de racismekaart word getrokken . Oké ik woon in een klein dorp maar kwam, voor Corona , ook regelmatig in grotere steden . En juist misschien omdat ik in een klein dorp woon dat ik eerder wat zeg want in grote steden houden mensen al heel lang hun mond dicht . Bang als ze zijn voor de consequenties . Zowel door het witte als zwarte tuig .

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:46

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:52

Ik was echt in shock van dat plaatje in de OP, hoe kan het zijn dat mensen dit vinden en delen? Goed dat je die collega verwijdert hebt van FB. Ik ben groot voorstander van vrijheid van meningsuiting maar ik kan er gewoon echt niet bij dat er mensen zijn die zo denken. Wat komen zij tekort in hun eigen leven? Ikzelf heb niet/nauwelijks te maken met racisme in mijn eigen omgeving. (Niet dat ik weet althans :/)
Maar ja ik zou er wel wat mee doen, ofwel discussie aangaan of geen contact meer mee hebben.

Eigenlijk zouden de helft van de mensen een donkere huidskleur moeten hebben, ik vind het grote onzin dat de Nederlander wit zou zijn. Ik denk dat het in ieder geval wat zou helpen. Lang leve multiculturele samenleving <3