George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:35

HopeMyDay schreef:
Het is een hele erge en vervelende situatie die zich voordoet. Zonder mij verder uit te laten over de situatie zelf wil ik wel aankaarten dat ik het ontzettend vreemd vind dat men massaal de straten op gaat om te demonstreren terwijl we wereldwijd al maanden bezig zijn om een pandemie te bestrijden. Het voelt gewoon alsof we straks weer opnieuw moeten beginnen. Demonstreren kan op zo veel andere manieren.. waarom zo? Zelf merk ik dagelijks de gevolgen van racisme. Ik heb een van origine Chinese vriend die elke dag opmerkingen krijgt over zijn afkomst en hoe ontzettend erg het ook is. Corona is ook erg en gezien het aantal levens wat het al gekost heeft durf ik te zeggen dat ik het erger vind.

Black lives matter, All lives matter!

Het lijkt net of mensen corona nu volledig vergeten zijn. Het is weer als vanouds. Ik, ik, ik. Net als voor de coronacrisis.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:36

Onali schreef:
SophieO schreef:
Ik blijf dit altijd mooi vinden, want het is zo waar..
"As Caucasian people, it's our job, it's our task, it's our responsibility to speak up in every single room we walk into,"
"It's our job because we created the problem."

https://www.youtube.com/watch?v=AQ0lWxF ... =emb_title
vanaf 16.20

Heb geen zin om het te kijken maar gaat dit over slavernij?
Want de hele wereld deed daar aan mee en hoeveel generaties gaan we daar nu over aanspreken.

Ik was er niet bij en mijn overgrootouders ook niet.

De laatste staat in de US die slavernij afschaffte deed dit maar in 1994, plus het huidige gevangenissysteem in de US is een geval van moderne slavernij te noemen. Daarbij valt 400 jaar slavernij niet in 50 jaar te vergeten.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:42

Onali schreef:
SophieO schreef:
Ik blijf dit altijd mooi vinden, want het is zo waar..
"As Caucasian people, it's our job, it's our task, it's our responsibility to speak up in every single room we walk into,"
"It's our job because we created the problem."

https://www.youtube.com/watch?v=AQ0lWxF ... =emb_title
vanaf 16.20

Want de hele wereld deed daar aan mee en hoeveel generaties gaan we daar nu over aanspreken.

Moet je het kijken he, als je dat wil weten.. maar je begrijpt het sowieso al duidelijk niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:53

SophieO schreef:
Onali schreef:

Moet je het kijken he, als je dat wil weten.. maar je begrijpt het sowieso al duidelijk niet.

Sorry het hele topic staat volgestouwd met linkjes.
Nee die ga ik allemaal niet af.

Ik vind dat de huidige generatie African Americans te veel in een slachtofferrol zitten. De meeste van hen hebben helemaal niks bijzonders meegemaakt als in slavernij en apartheid.

Daar mag je het niet mee eens zijn, geen probleem. Is mijn mening.

Ja er is overduidelijk een probleem in Amerika, van 'beide' kanten.
Ben even kwijt wie het hier in het topic zei maar beide kanten hebben een verwachtingspatroon bij een eventuele aanhouding.

Dat moet doorbroken worden.
En het helpt ook niet mee dat je daar openlijk wapens mag dragen. Dan sta je als politie agent al 1-0 achter.

Quebelle

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:56

Onali ik denk dat je beter toch eens de linkjes bekijkt :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:59

Algemene vraag:

In Amerika is het, veel meer dan hier, het geval dat kleurgroepen elkaar opzoeken. Ze scholen bij elkaar, mengen niet. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor het wegwerken van een kloof, van beide kanten.
Ik kan me voorstellen dat zoiets juist ook heel erg vooroordeelbevestigend werkt, van beide kanten. Waarom is daar de scheiding zo sterk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:00

Quebelle schreef:
De laatste staat in de US die slavernij afschaffte deed dit maar in 1994, plus het huidige gevangenissysteem in de US is een geval van moderne slavernij te noemen. Daarbij valt 400 jaar slavernij niet in 50 jaar te vergeten.

Heb je daar een bron van? Ik kan daar niets over vinden, maar als dat klopt wil ik er graag meer over weten. Ik heb altijd geleerd dat slavernij in 1865 met een grondwetwijziging verboden werd in de VS.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:01

Marie_Anne schreef:
Quebelle schreef:

Heb je daar een bron van? Ik kan daar niets over vinden, maar als dat klopt wil ik er graag meer over weten. Ik heb altijd geleerd dat slavernij in 1865 met een grondwetwijziging verboden werd in de VS.

https://calendar.eji.org/racial-injustice/mar/16

Klopt, officieel werd het verboden, maar de staten in Amerika mochten zelf kiezen wanneer en hoe ze die invoerden.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:01

Onali schreef:
Ik vind dat de huidige generatie African Americans te veel in een slachtofferrol zitten. De meeste van hen hebben helemaal niks bijzonders meegemaakt als in slavernij en apartheid.

:') :') :') :') :')
Je wil het gewoon niet snappen en inderdaad.. je kan beter de linkjes kijken in plaats van doorgaan met deze onzin.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:03

Sheran schreef:
Algemene vraag:

In Amerika is het, veel meer dan hier, het geval dat kleurgroepen elkaar opzoeken. Ze scholen bij elkaar, mengen niet. Dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor het wegwerken van een kloof, van beide kanten.
Ik kan me voorstellen dat zoiets juist ook heel erg vooroordeelbevestigend werkt, van beide kanten. Waarom is daar de scheiding zo sterk?

Dat is hier ook, in België zijn er ook turkse en joodse wijken. In Brussel is de matongéwijk de place to be voor Belgische Afrikanen. Er word zat gemengd, maar zowel hier als in amerika is het voor sommige mensen erg moeilijk om huizen te huren/kopen in voornamelijk witte wijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:03

Onali schreef:
SophieO schreef:

Sorry het hele topic staat volgestouwd met linkjes.
Nee die ga ik allemaal niet af.

Ben even kwijt wie het hier in het topic zei maar beide kanten hebben een verwachtingspatroon bij een eventuele aanhouding.

Dat moet doorbroken worden.
En het helpt ook niet mee dat je daar openlijk wapens mag dragen. Dan sta je als politie agent al 1-0 achter.

Mijn god. Educate yourself.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:05

Onali schreef:

Schat, een onwaarheid verkondigen als je mening kan niet. Adem in en uit, lees een boek en doe wat aan je voorkennis want hier schiet je niks mee op.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:06

-
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 25-04-25 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:07

Toevallig was ik net een boek aan het lezen, geschreven in 1861 of zo. Door een gevluchte slavin. Heel uniek en authentiek verslag. Heb het op ereader gratis via kobo plus abonnement maar denk dat het weinig kost. De moeite van het lezen waard.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Harriet_Jacobs

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:08

Ik snap niet dat hier zoveel gemuggenzift wordt over kleine dingen. Het zou toch voorop moeten staan en vanzelfsprekend moeten zijn om anti-racisme te zijn? Waarom nou telkens die "ja maar" of on gefundeerde meningen waar niemand wat aan heeft? Waarom nou telkens de focus leggen op alle randproblematiek, terwijl de kern is dat de samenleving nog steeds heel veel racisme kent?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:09

Tytonidae schreef:
Resistance schreef:

En dit soort houdingen zorgen er nu juist voor dat je juist géén mensen overhaalt om naar je te luisteren. Een conversatie begint niet bij minachting. Die begint bij een goed gesprek met krachtige argumenten.

Het helpt ook niet als de ander 0,0 basiskennis of inlevingsvermogen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:11

Dat dus.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:12

Gini schreef:
Quebelle schreef:
Ik vraag me soms wel af hoe het komt dat donkergetinte mensen vaker uitgekozen worden ter controle. Is dat enkel een racistische grondslag of zijn het daar jammer genoeg ook statistische gegevens die dat vooroordeel toch wel ondersteunen? Wat natuurlijk ook wel weer de problematiek in ons sociale stelsel weergeeft, maar dat leidt de discussie dan weer heel ver weg.

- zonder eerlijk proces maak je geen schijn van kans
- niet kleur maar armoede
- geen of krappe erfenissen, of juist schulden, binnen de familie aangezien mensen niet werden in geval van slavernij
- racisme is een heel groot en niet te onderschatten argument. Iedereen denkt in hokjes, met name mensen met macht kunnen er dan ook nog naar handelen
- de gevangenis is een winstgevend bedrijf met moderne slavernij. Als je mensen pakt op wiet en ze worden jaren opgesloten tussen

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:15

-
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 25-04-25 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:16

Tytonidae schreef:
Dat kan wel zo zijn maar het is juist de kunst om te leren daar mee om te gaan. Als je mensen meteen zo aanspreekt dan sluiten ze zich enorm snel voor je af en daar schiet je helemaal niks mee op.

Ik heb (had?) me niet in de discussie gemengd en ben het wel met je eens, maar er moet toch een soort basis/common ground zijn. Het helpt bijvoorbeeld al niet als de ander zegt dat African Americans in de slachtofferrol kruipen, dat is namelijk pertinent onjuist.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:19

Ik denk dat het verhaal van deze moord wat verder gaat dan enkel politiegeweld. Ik volg het niet echt in de media moet ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:20

Quebelle schreef:
Marie_Anne schreef:

https://calendar.eji.org/racial-injustice/mar/16

Klopt, officieel werd het verboden, maar de staten in Amerika mochten zelf kiezen wanneer en hoe ze die invoerden.

Wat je beweert klopt echt helemaal niet met wat in je eigen link staat. Slavernij is in 1865 verboden in de Verenigde Staten.

Dit staat in jouw link:
In 1865 is een amendement gemaakt om slavernij te verbieden, deze moest door 3/4 van de staten bekrachtigd worden om onderdeel van grondwet te worden. Mississippi was een van de staten die weigerde. Op 6 december 1865 hadden voldoende staten het amendement bekrachtigd en is in de grondwet opgenomen dat slavernij verboden is in de VS.

In 1995 kwam een ambtenaar er achter dat Mississippi het amendement nooit heeft bekrachtigd en heeft men dit symbolisch alsnog gedaan. (Wat niet goed ging, waardoor het uiteindelijk pas in 2013 echt is bekrachtigd. Symbolisch.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:26

Citaat:
Algemene vraag:

"Ze mengen niet".
Nee, en helaas is dat vaak geen keuze,
om het zo maar eens uit te drukken: de zwarte bevolking wil best, maar de witten staan dit niet toe.

Van mij mag dat racisme heten. Een machtsverschil is het sowieso.

En nee, het is niet bevorderlijk als het gaat om vooroordelen wegnemen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:34

Tytonidae schreef:
Resistance schreef:

En dit soort houdingen zorgen er nu juist voor dat je juist géén mensen overhaalt om naar je te luisteren. Een conversatie begint niet bij minachting. Die begint bij een goed gesprek met krachtige argumenten.

Nou idd.

Ik ben echt niet blind voor de rassenhaat in Amerika, maar als er hier al niet normaal gediscussieerd kan worden schiet niemand er iets bij op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:37

Tytonidae schreef:
Resistance schreef:

Ik vind ook niet dat het echt iets leren is als je louter een partlij linkjes weg werkt die allemaal de situatie eenzijdig belichten. Om te beginnen zijn er gewoon aantoonbare verschillen met Nederland en Amerika