'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:23

Ladygiroc schreef:
Ik vind dat fel reageren wel meevallen Leo. Ik vind eerder dat je als wel-koper bijna door het stof moet en verantwoording af moet leggen waarom je wel koopt.
Daarom ook het leven en laten leven in mijn eerdere post.

Ik vind leven en laten leven hier niet zo van toepassing.
Door dat koopgedrag laat je mensen namelijk niet leven, maar alleen jezelf. Dat het goedkoop is is leuk, maar de rekening wordt dan niet door jou betaald, maar hoe dan ook door iemand anders of het milieu.

R_oo_s

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:28

Ik koop al jaren bij ali en wish , mooi goedkoop . Je moet idd wel opletten wat je koopt en niet altijd de beste kwaliteit verwachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:32

Citaat:
Wat is er mis met een voetafdruk als je het produkt gewoon nodig hebt en exact hetzelfde produkt wat toch al uit China komt veel goedoper zelf daar kunt bestellen? Ja, die duiklampen worden daar gewoon gemaakt, dat geven ze zelf ook toe. En ja, de rebranding wordt ook gewoon toegegeven.
Dan heeft het niets met consuminderen, voetafdrukken of reflectie te maken. Dan ben je gewoon echt een dief van eigen portemonnee als je dat niet doet.

Er is niets mis met een voetafdruk.
Maar er geen momenteel veel dingen mis omdat veel mensen een te grote voetafdruk hebben.
(Oprukkende woestijnen, vluchtelingenstromen, oogsten die mislukken, geen elfstedentocht geschaatst, etc.)

Pure korte termijn politiek.

Citaat:
Maar die ecologische footprint, blabla geneuzel gaat niet op voor bepaalde produkten.

Die snap ik niet.
(...of wil dit zeggen dat spreekster er niet aan wenst te denken? Begrijpelijk. Maar daarmee nog niet goed.)

Citaat:
Het draait uiteindelijk om geld. En als jij zegt er niet aan mee te doen, dan klopt het niet, want je hebt echt wel dingen in huis die uit China komen.

Idd: 'money makes the world go round', juist daarom ben ik secuur in waar ik mijn centjes aan uitgeef - en waar/ waaraan niet.
Dus 'dat ik heus wel dingen heb die uit China komen', ja, de erfstukken van de 'Indonesische' tak van de familie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:35

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wat is er mis met een voetafdruk als je het produkt gewoon nodig hebt en exact hetzelfde produkt wat toch al uit China komt veel goedoper zelf daar kunt bestellen? Ja, die duiklampen worden daar gewoon gemaakt, dat geven ze zelf ook toe. En ja, de rebranding wordt ook gewoon toegegeven.
Dan heeft het niets met consuminderen, voetafdrukken of reflectie te maken. Dan ben je gewoon echt een dief van eigen portemonnee als je dat niet doet.

Er is niets mis met een voetafdruk.
Maar er geen momenteel veel dingen mis omdat veel mensen een te grote voetafdruk hebben.
(Oprukkende woestijnen, vluchtelingenstromen, oogsten die mislukken, geen elfstedentocht geschaatst, etc.)

Pure korte termijn politiek.

Citaat:
Maar die ecologische footprint, blabla geneuzel gaat niet op voor bepaalde produkten.

Die snap ik niet.
(...of wil dit zeggen dat spreekster er niet aan wenst te denken? Begrijpelijk. Maar daarmee nog niet goed.)

Citaat:
Het draait uiteindelijk om geld. En als jij zegt er niet aan mee te doen, dan klopt het niet, want je hebt echt wel dingen in huis die uit China komen.

Idd: 'money makes the world go round', juist daarom ben ik secuur in waar ik mijn centjes aan uitgeef - en waar/ waaraan niet.
Dus 'dat ik heus wel dingen heb die uit China komen', ja, de erfstukken van de 'Indonesische' tak van de familie.

Ik koop wat ik nodig heb. Geen onzindingen. Maar als ik dan niet gewoon eerlijk zeg dat de goedkoopste prijs doorslaggevend is, dan lieg ik. En het mooie is: de dingen die ik bij Ali koop zijn hier gewoon 3 tot 5 keer zo duur. Dus wie hou je dan voor de gek?
Wat ik bij ali koop draagt niet extra bij aan een voetafdruk, want anders kocht ik exact hetzelfde hier in Nederland. En daar gaat het om. Het is dus geen korte termijn politiek, maar gewoon aanschaffen wat je nodig hebt en de bron is overal in mijn geval dezelfde fabriek in China.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:39

Dus 'maar het is zo lekker goedkoop' moet zijn: Ik heb het nodig en het is bij Ali goedkoper, en exact hetzelfde als wat ik hier koop. Dus wie houdt nu wie voor de gek?

Ik heb het dus over de noodzakelijke produkten die je echt van dezelfde fabriek hier ook kunt kopen. Gewoon gerebranded.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-02-20 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:39

germie schreef:
Het draait uiteindelijk om geld. En als jij zegt er niet aan mee te doen, dan klopt het niet, want je hebt echt wel dingen in huis die uit China komen. En daar is niets mis mee.

Dat zeg ik inderdaad niet. :) Dat wil zeggen; ik doe er niet meer aan mee. Zoveel mogelijk althans. Nu ben ik nooit een grootkoper geweest van producten van diverse aanbieders die hier genoemd zijn, maar de afgelopen pak m beet 3(?) jaar pas ben ik echt steeds bewuster en kritischer geworden als consument.
Bewustwording is een proces: je bent niet in een keer 180 graden gedraaid en ook: bewust leven moet je leren.
Ik geef graag wat meer geld uit aan duurzaam geproduceerde producten, of handwerk bijvoorbeeld.
Het echt goed nalopen van sommige dingen ben ik nog aan het leren en ga daarmee nog wel eens in de fout. Dat zeg ik, is een proces. Maar absoluut zijn er producten uit China in huis. Al is het maar omdat mijn vriend ze heel eigenwijs nog wel eens besteld.

Dat een product toch uit China komt vind ik een beetje goedpraten. Tegenhouden doe je het zeker niet. Jezelf ervan bewust maken wel. Een paar jaar geleden zag ik iedere keer als ik een Primark shirt in m'n handen had kinderarbeidertjes voor me. Dat heeft me absoluut geholpen om daar niet meer te kopen := deed ik al zelden, toen helemaal niet meer.
Nu wordt er ook steeds meer duidelijk over gifstoffen, dieren, onveilige omstandigheden voor de mensen in de fabrieken, onveilige producten voor de gebruiker... Bewustwording. :)

Bewustwording: minder kopen, minder vraag, minder afzet, uiteindelijk minder aanbod nodig = minder import = verkleinen van de voetafdruk.
Simpele rekensom. Lange termijn utopie, druppel op de gloeiende plaat, maar ecologische afdruk gaat dus zeker op.

Ieder persoon die bewuster wordt, draagt bij.
Laatst bijgewerkt door Leo op 24-02-20 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:41

Ik heb ook nog nooit een Primarkshirt gekocht, ook geen behoefte aan omdat het bewezen slechtere kwaliteit is. Maar die lampen moest ik anders hier kopen. Nu heb ik ze ook, maar 100 euro uitgespaard.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:43

Ik denk dat ik mijn zegje wel heb gedaan. Ik ga verder niemand afbranden op de keuzes, ik heb in het verleden ook bij Ali besteld.

Ik heb voor mezelf besloten er niet meer aan mee te doen. En ieder pakje minder te vervoeren blijft een reductie van de footprint. En daar wil ik het wel voor doen. :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:44

verootjoo schreef:
Popstra schreef:
In dure echte Merk kleding zit ook vaak label ,,made in China,,
Sta daar altijd toch iets verbaasd van als ik een truitje van zo een 300€ in mijn handen heb

Duur is niet altijd gelijk aan verantwoord geproduceerd.
En verantwoord producerende merken produceren ook wel eens in China, maar dan dus wel duurzaam en zonder kinderarbeid en met goede werkomstandigheden :)

Je moet helaas goed op onderzoek uitgaan en weten wat je kan kopen.

Nagel op de kop! Dure merken is dikwijls Made in China met veel marge. Ik doe daar niet meer aan mee. Ik koop alleen nog kledij met duurzaamheidslabel of tweedehands. Vroeger had ik een app op mijn telefoon die van alles de duurzaamheidsgraad nakeek. De duurste merken bleken het minst duurzaam, en diegene waarvan je het niet zou verwachten (C&A en H&M onderandere) hadden wél een etisch label. Dure namen hebben dat ook niet nodig, want hun merknaam zorgt er toch voor dat de mensen hun producten kopen. Ik vind dat :r . Wil geen 300 euries meer uitgeven aan een truitje wat dan toch door een Chinese onderbetaalde minderjarige is ineen gestikt. (laatste is wel wat kort door de bocht, maar het geeft zo'n beetje een idee)
Dit bewustzijn is bij mij ook langzaam gegroeid. En is vooral héél heilzaam voor mijn portemonnee. Heb je 't niet nodig? Koop het dan niet. En als ik toch eens zin heb in iets nieuws, ga ik snuisteren op Vinted e.d. Daar koop je tweedehands en dikwijls met de etiketten er nog aan voor een prikkie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:51

Tallie1979 schreef:
germie schreef:
Deze zijn wel echt. Echt waar. Geloof het nu maar. Ik durf daar wel handen voor in het vuur te steken. Ik weet het namelijk 60000% zeker, omdat die verkoper ook gewoon in grote partijen aan Nederland levert. Dus dan zouden diezaken die ze voor 20 euro per stuk verkopen ook namaak verkopen. En het zijn de enige 18650 accu's waar de capaciteit klopt.

Nou, zo lang het niet is aangetoond, geloof ik niemand op zijn blauwe ogen. :D Maar goed, dat komt omdat ik aan de onderzoekende kant van CE markeringen en testen zit. Ik weet dat niks is wat het lijkt.

Maar het is jouw goed recht om daar wel op te vertrouwen hoor. Eigen verantwoording. :D

Weet jij eigenlijk ook hoe het zit met bv primark die claimt duurzaam en verantwoord te produceren?
Mi gaat dat niet samen met fast fashion maar ze hebben een hele visie op de website geschreven over duurzaamheid.
Net als veel andere goedkope merken :?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:52

Ik vind het goed dat mensen zich steeds meer bewust worden van wat ze waar kopen en of het een verantwoorde aankoop is die ze doen.
De ene kijkt naar zijn portemonnee, de ander naar het milieu.
Prima, ik zal niet oordelen of veroordelen over bewust gedane aankopen.
Ik heb meer moeite met aankopen van spul wat men niet nodig heeft, maar koopt omdat het zo goedkoop is (zonder er verder bij na te denken en het thuis dus ook direct weer in de kliko gaat).

Zelf bestel ik trouwens nooit bij Ali omdat ik het grote onzin vind om een vliegtuig te laten vliegen voor die prulspullen (al weet ik dat dat vliegtuig toch wel vliegt, ongeacht of ik wel of niet koop bij Ali zoals ik ook weet dat spullen die ik bij de lokale winkel koop, wellicht ook in dat of een ander vliegtuig hebben gezeten). Het gaat om het principe :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:55

....vwb 'druppel op de gloeiende plaat',
ik leerde ooit 'geef geen antwoord op de verkeerde vraag'.

"Kan ik nu, vandaag, in mijn eentje alle wantoestanden in de wereld een halt toeroepen..?"
;) Sommigen zullen nu zeggen 'dat dat roepen natuurlijk wel kan' - maar verder luidt het antwoord simpelweg 'nee'.

Maar als ik de vraag stel, "of ik vandaag op de een of andere manier de keuze heb tussen 'een wantoestand voeden' of een oplossing voeden" luidt het antwoord volmondig JA.

En verder ga ik mee met Leo mbt bewustwording, dat is een proces.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:57

Ik heb nog nooit bij zo‘n winkel iets gekocht. Wel een keer per ongeluk iets ontvangen.
Ik had plantenzaadjes geselecteerd en toen pas daarna gezien dat het zo‘n china geval was en de site weer gesloten (wel al een winkelwagen account gecreerd). Ik heb het verder niet besteld en ook niets betaald. Gek genoeg lagen ze toch ineens 3 maanden later in mijn brievenbus. Ook nooit wat van gehoord verder :+

Er was laatst een lading speelgoed dat zo verschrikkelijk veel weekmakers had dat het laboratoriumpersoneel er duizelig van werd en in de zuurkast moesten werken voor hun welzijn %)
Je zou zoiets maar aan je kind gegeven hebben :(

Bij accuus die niet uit de EU komen en dus niet CE zijn kijk ik vaak of ze naar bepaalde internationale veiligheidsnormen geaccrediteerd zijn, dat zijn ze zelden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:00

verootjoo schreef:
Weet jij eigenlijk ook hoe het zit met bv primark die claimt duurzaam en verantwoord te produceren?
Mi gaat dat niet samen met fast fashion maar ze hebben een hele visie op de website geschreven over duurzaamheid.
Net als veel andere goedkope merken :?

Duurzaam en verantwoord. Het zou kunnen. Ik ben dan weer benieuwd hoe ze dat aantonen.

Want tussen roepen en doen zit een wereld van verschil.

Ik heb 1x in mijn leven een vestje gekocht van Primark. Duurzaam is het zeker niet, want viel na 2x wassen uit elkaar. Dus ik durf het te betwijfelen.

xxvera97xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:01

Zelf heb ik alleen een paar telefoonhoesjes gehaald destijds omdat in de gewone winkels hier niet echt keus was en in een online webshop was een hoesje te koop alleen dan 10x duurder dan hetzelfde hoesje als op ali.

Nu koop ik er nooit meer wat omdat ik die "hebbedingetjes" niet nodig heb en heb ik wel wat nodig dan duurt het vaak nog veel te lang voor het product binnen is. Ik fiets dan wel naar de action of een andere winkel waar ze het dan verkopen, betaal ik wel iets meer maar dan heb ik het wel gelijk en voelt het toch iets veiliger om te kopen op de 1 of andere manier.
Ook vind ik het zonde als ik iets zou bestellen met een slechte kwaliteit of dat het product eindelijk aankomt maar dan al kapot is.

Mijn alieexpress tijd zit erop := het aantal pakketjes wat hier binnen is gekomen is dan ook op 1 hand te tellen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:06

In plaats van prullen te kopen op Ali, koop hun aandelen :)
Tot nu toe veel beter voor je portemonnee...

Afbeelding

En als ik alle reacties hier lees, kan ik er maar beter nog wat bijkopen. Ze zijn gezakt door het coronavirus. :7

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:08

Belangrijk bij online bestellingen vind ik snelle levertijd en gratis kunnen retourneren zonder gedoe. Dan vallen de Chinese webshops wel af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:38

Eigenlijk vind ik ook wel dat er een verschil in zit wie er koopt.

Ik snap echt heel goed dat de echte minima ervoor kiezen, zodat ze ook wat meer kunnen kopen. Geen onzin, maar iets voor de kinderen, een kadootje als je op visite moet etc. Alles wat normaal te duur is.

Kopen om het kopen, heb ik wel moeite mee.

Maar eerlijk gezegd; als ik door de Action loop, koop ik ook snel iets teveel, omdat het zo goedkoop is. Het zijn geen bedragen waar wij over na hoeven te denken of veel moeite voor hoeven te doen en dat is wel een probleem.
En het gaat vaak om nuttige dingen, maar dingen die ik onbelangrijk vind om duur te kopen, zoals; vuilniszakjes, aanstekers, led lampjes, batterijen, plakband etc.

Het probleem is ook niet dat ik het de middenstander niet gun, maar als iets echt veel duurder is en zelfde, of niet zulke beste kwaliteit, dan heb ik het er niet voor over.

Dus feitelijk wil ik voor goede kwaliteit wel genoeg betalen, maar anders gewoon zo min mogelijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:41

Telpeva schreef:
Tallie1979 schreef:
Nee, ik ook zeker niet! :')

Kan je jezelf lelijk aan branden.

Chinezen zijn heer en meester in namaak. Niet van echt te onderscheiden. Maar ondertussen is een namaak vaak gevaarlijk en nutteloos.

Geheel mee eens, ik heb zelf een vulpennen tic en zo heb ik ook ooit eens wat vulpennen uit China hierheen laten komen, de originelen daarvan heb ik ook in huis, gewoon omdat ik nieuwsgierig was om te vergelijken. Iemand met een redelijke basiskennis van vulpennen (ahum, moi) ziet inderdaan dan echt meteen: oh maar dat is dat merk en dat model!! Totdat je de nepper naast het origineel legt, want dan zie je pas de kleine subtiele verschillen.

Sterker nog, er moeten minimaal 5 verschillen inzitten, anders kunnen ze worden aangeklaagd. En die boetes zijn niet mals!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:44

‘Ordinaire hebberigheid’

Tsja, ik heb niet teveel zooi in huis en ook niet zo zinloze dingen.
Maar ik ben wel alleen verdiener die het alleen op moet brengen dus JA ik koop bij zulke concepten.
Ook bij primark, action etc.
Omdat het mij bakken met geld scheelt om werkbroeken daar te halen bijv want van Een ander sloop ik ze net zo hard ook al zijn ze

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:45

De rommel die je in de Action vindt is rechtstreeks hierheen gekomen in containers van China Shipping. Niet veel verschil dus met bestellen bij Ome Ali.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:51

Deze is een leuke link : test de duurzaamheid van je aankoop. Mij valt vooral op dat de zgn 'premium merken' het beduidend slechter doen dan de grote ketens. Zeker iets om over na te denken als je nog eens met een kleedje van 250€ in je handen staat... Voor mij was het in elk geval een eye opener.
https://rankabrand.nl/premium-merken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:52

sevke schreef:
De rommel die je in de Action vindt is rechtstreeks hierheen gekomen in containers van China Shipping. Niet veel verschil dus met bestellen bij Ome Ali.

Maar is dat voor iedereen rommel?

Of mag een minima daar wel kopen?

Ik koop er wel schoonmaakmiddelen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:54

Wat voor de ene rommel is, is het niet voor de ander. Komt wel uit China en ik koop er niks. Of het is nagemaakte of tweedekeus brol, of het valt uiteen na twee keer gebruiken. Bovendien ben ik tegen de wegwerpmaatschappij en de plastieksoep in de oceanen. Veel van die dingen die je daar koopt liggen na korte tijd bij het huisvuil, en bestaan uit plastic onderdelen of -verpakkingen.
Zeker vwb schoonmaakmiddelen kun je heel goedkoop duurzaam inkopen. Een stuk vaste zeep bv. Kun je met een rasp in je schoonmaakwater raspen. Het maakt evengoed schoon als dat spul in plastic flessen, je kunt er langer mee toe, er zitten geen schadelijke stoffen in, en het zit niet in een plastic verpakking.
Laatst bijgewerkt door sevke op 24-02-20 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:56

sevke schreef:
Deze is een leuke link : test de duurzaamheid van je aankoop. Mij valt vooral op dat de zgn 'premium merken' het beduidend slechter doen dan de grote ketens. Zeker iets om over na te denken als je nog eens met een kleedje van 250€ in je handen staat... Voor mij was het in elk geval een eye opener.
https://rankabrand.nl/premium-merken

De merken waar ik wel van koop zijn of niet beoordeeld, of men weet het niet zoals Wolky, panama jack en camel active bij schoenen.