Amerika-Iran

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:02

Een 'recidive' van MH17 is hoogst onwaarschijnlijk. Dat zou betekenen dat Iran een toestel met 87 eigen mensen aan boord uit de lucht zou hebben geschoten.
Afwachten wat er uit nader onderzoek van de zwarte dozen naar voren komt.
Laatst bijgewerkt door Askja op 09-01-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:08

BMHP schreef:
Ik vind het nogal knap dat jij exact weet wat de geheime dienst of Trump nooit zal doen, ik denk dat dat een misvatting is van jouw. Dat jij de indruk hebt dat Trump dat nooit zal doen is precies wat Trump wil.
En ik vind het nogal knap van jou dat jij exact weet hoe het dan blijkbaar wel zit. En dat jij exact weet wat Trump denkt.
Bronnen?

Maargoed, blijkbaar - daar hint je althans op in je eerdere post - weet je ook alle ins and outs van het functioneren van de Nederlandse geheime dienst.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:23

Askja schreef:
BMHP schreef:
Ik vind het nogal knap dat jij exact weet wat de geheime dienst of Trump nooit zal doen, ik denk dat dat een misvatting is van jouw. Dat jij de indruk hebt dat Trump dat nooit zal doen is precies wat Trump wil.
En ik vind het nogal knap van jou dat jij exact weet hoe het dan blijkbaar wel zit. En dat jij exact weet wat Trump denkt.
Bronnen?

[b]Maargoed, blijkbaar - daar hint je althans op in je eerdere post - weet je ook alle ins and outs van het functioneren van de Nederlandse geheime dienst.[/b]

Ik weet iets meer dan de gemiddelde Nederlander. Maar ik zit niet aan tafel. Ik heb ook nergens beweert wat er precies wel is gebeurd. Wat ik wel weet is dat geheime diensten zich niet aan de regels van een rechtsstaat houden. Niet in Nederland , niet in Amerika.

Mensen die denken dat een Premier, of een secretaris Generaal van een geheime dienst alles volgens protocol doen, en geen enkele wet overtreden, hebben boter op hun hoofd.
Verdiep je eens in de wijze waarop Trump met Internationale verdragen omgaat, en verklaar dan opnieuw wat Trump nooit zal doen.

De lijst met 52 doelen is ook niet alleen van gisteren

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:24

Ailill schreef:
Ladybird schreef:
Ik ben ook benieuwd hoe men reageert dan als er straks op grote schaal vluchtelingen naar Nederland komen, want dat zie ik ook wel weer gebeuren.
Vluchtelingen: Absoluut welkom.

Ik ben vooral benieuwd hoe NL gaat reageren als de USA hier opeens ons land binnenkomt en besluit het roer om te gooien.

Nou......... vluchtelingen altijd welkom is wel een rooskleurige uitspraak. ik kijk er toch anders tegenaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:31

BMHP schreef:
De beslissing om Soleimani aan te vallen is al heel lang geleden gemaakt. Op het moment dat de kans zich voordoet wordt Trump echt niet uit zijn bed gebeld. De lijst van moorden door de geheime diensten is ...... aanzienlijk. ook in Nederland hebben we te maken met waarschijnlijk door Iraanse moordcommando's uitgevoerde moorden. In Engeland is de lijst van de door de KGB uitgevoerde aanslagen/moorden aanzienlijk en ruimschoots in het nieuws.

De lijstjes van de Amerikanen worden uiteindelijk door Trump goedgekeurd, alleen achteraf krijgt Trump de resultaten te horen.
M.a.w. Trump heeft daar nauwelijks invloed op, hij is daarvoor veel te druk, heeft er geen tijd voor.
Deze zaken vallen onder special Forces en de CIA.

Als je het nieuws over deze aanslag een beetje gevolgd had, dan had je kunnen weten dat het totaal anders gegaan is. Deze aanslag was één van de opties, die het leger voor Trump had voorbereid om uit te kiezen als vergelding richting Iran. Sterker nog, het was bedoeld als de extreme optie, om de andere opties redelijker te laten lijken. In eerste instantie werd deze optie afgekeurd, omdat deze optie naar als zelfverdediging te verkopen was. Daarna is er bewijs bij gezocht om te kunnen bewijzen dat hij bezig was aanslagen op de VS voor te bereiden (die flinterdun blijken te zijn, nog dunner dan de bewijzen voor weapons of mass destruction in Irak in 2003) En op basis van die bewijzen heeft Trump besloten deze aanslag als vergelding richting Iran te kiezen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:42

BMHP schreef:
Ik weet iets meer dan de gemiddelde Nederlander. Maar ik zit niet aan tafel. Ik heb ook nergens beweert wat er precies wel is gebeurd. Wat ik wel weet is dat geheime diensten zich niet aan de regels van een rechtsstaat houden. Niet in Nederland , niet in Amerika.

Mensen die denken dat een Premier, of een secretaris Generaal van een geheime dienst alles volgens protocol doen, en geen enkele wet overtreden, hebben boter op hun hoofd.
Verdiep je eens in de wijze waarop Trump met Internationale verdragen omgaat, en verklaar dan opnieuw wat Trump nooit zal doen.

De lijst met 52 doelen is ook niet alleen van gisteren

Wat zou Trump volgens mij dan 'nooit doen'? Het gaat mij erom wat hij wel doet/kan doen.
Het enige dat ik in dat kader stel, is dat in dit geval Trump van tevoren op de hoogte was van, of eventueel zelf het officiële bevel heeft gegeven voor de aanslag op Soleimani. Ten eerste omdat het ondenkbaar is dat een aanslag met een dergelijke internationale impact uitgevoerd wordt zonder dat de president daarvan op de hoogte wordt gesteld. Ten tweede omdat Trump eerder heeft laten zien dat hij qua buitenlands beleid zelf graag alle touwtjes in handen heeft.
Dat heeft niks te maken met wat jij stelt, en dat geloof ik zonder meer, dat geheime diensten zich niet (altijd) aan de regels van de rechtsstaat houden. Er zullen vast af en toe mensen door (bijv) de CIA worden vermoord zonder dat Trump daar direct van op de hoogte is of wordt gebracht, maar dan gaat het wel om lieden met een iets andere status dan die van opperbevelhebber van het Iraanse leger.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:08

Volgens anonieme bronnen in het pentagon zijn er aanwijzingen dat het hoogstwaarschijnlijk is dat Iran luchtafweer per ongeluk het vliegtuig omlaag heeft gehaald.

Of dit zo is, is nog de vraag, want bronnenzijn anoniem en kloppen vaker niet.

Ik hoop zo dat dit niet waar is.

Teheran ontkent in alle toonaarden dit scenario. Zodra de zwarte doos is gelezen weet men hopelijk wat er echt is gebeurd.

Bron NOS journaal 20.00 uur

Shaggy09

Re: Amerika-Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:22

Ik vrees voor het ergste maar het zou verschrikkelijk zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:30

Zo komt het dan opeens, na diverse actie's, zomaar richting Europa. Ik wil niemand nu al bang maken, maar dit kan heel snel heel erg gaan escaleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:42

Zaten 13 vrienden van m'n ex en z'n vriendin in dat vliegtuig... ;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:46

Ja het is vreselijk......

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:23

Het wordt nu ook door Canada bevestigd, dus dat maakt de kans dat het gebeurt is gelijk een stuk groter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:19

pien_2010 schreef:
Volgens anonieme bronnen in het pentagon zijn er aanwijzingen dat het hoogstwaarschijnlijk is dat Iran luchtafweer per ongeluk het vliegtuig omlaag heeft gehaald.

Of dit zo is, is nog de vraag, want bronnenzijn anoniem en kloppen vaker niet.

Ik hoop zo dat dit niet waar is.

Teheran ontkent in alle toonaarden dit scenario. Zodra de zwarte doos is gelezen weet men hopelijk wat er echt is gebeurd.

Bron NOS journaal 20.00 uur

Maar Iran wil de zwarte doos toch niet afgeven? Als zij zelf schuldig zijn zullen ze het wel in de doofpot stoppen en bewijzen laten verdwijnen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 06:41

Ze willen de zwarte dozen niet aan Boeing afgeven. Die vertrouwen ze niet, omdat het een Amerikaans bedrijf is. Maar er zijn meer plekken in de wereld, waar ze uitgelezen kunnen worden. Bijvoorbeeld in Frankrijk, waar ze meer vertrouwen erin hebben, dat er niet mee gerommeld wordt.

Daarnaast mogen andere landen onderzoek ter plekke komen doen. Als er een raket afgeschoten is, dan zijn daar delen van terug te vinden. Net zoals er onderdelen van de buk raket gevonden zijn bij MH 17.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:47

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:46

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:41

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 06:50

En Iran heeft toegegeven dat het toestel uit de lucht is geschoten door een menselijke fout.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 07:06

Dat "siert" ze dan wel weer, maar wat een domme domme fout, in heel veel opzichten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:04

Gelukkig, niet dat extra trieste gedoe zoals bij de MH17. Chapeau voor Iran dat ze dit toegeven.
Zo zie je maar, al die extra onrust creëren is nergens goed voor. Helaas is het allemaal(vliegtuigramp, vermoorden generaal) niet meer terug te draaien.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:05

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:47

Paardenfan25 schreef:
Interessant artikel vanmorgen in Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bbebe909/

Hij gaat uit van een bevolkingsgroei naar 10 miljard, cijfers wijzen eerder naar 8 of zelfs 7 miljard eind deze eeuw. Westerse wereld vergrijsd snel en alle landen verstedelijken rap met minder kinderen tot gevolg. De 2 grote landen qua bevolking (boven de 1 miljard mensen) hebben beide te maken met zowel lage geboortecijfers als een flinke scheefgroei in de verhouding man-vrouw (veel meisjes worden geaborteerd). En hoewel je daar aan de ene kant dus een groep gefrustreerde jonge mannen aan over houd, is er aan de andere kant nu al minder aanwas van die jonge generatie en oorlog voeren is een jonge mannen beroep. Afrika heeft ook grotendeels al te maken met een dalend geboortecijfer, zuid-amerika idem. Het is minder zichtbaar omdat tegelijk de bevolking ouder wordt, en daarmee de gemiddelde leeftijd omhoog gaat.
In de 1e en groot deel 2e wereld is er niet echt animo voor oorlog, zeker niet onder de bevolking (geen soldaten, gemiddelde leeftijd ligt te hoog), Afrika is niet echt speler in deze (nog), blijft hier zo ongeveer het midden oosten over waar religie meer de motivator is. Kans dat 1 partij zich zo klem voelt (of echt komt te zitten) dat er naar kernwapens gegrepen wordt is daarmee inderdaad aanwezig. Voeg daar onrust in Europa aan toe als bv Iran inderdaad gaat oproepen tot geweld op religieuze gronden, en je kan wel eens een combi krijgen van wereldoorlog en burgeroorlogen samen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:54

Oorlog voeren is anno nu een kwestie van strategie; met een paar mensen (m/v) kunnen ze voorzieningen plat leggen (internet, elektra, gas) of drinkwater besmetten. Zoiets ontwricht de huidige maatschappij natuurlijk enorm.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:00

elnienjo schreef:
Oorlog voeren is anno nu een kwestie van strategie; met een paar mensen (m/v) kunnen ze voorzieningen plat leggen (internet, elektra, gas) of drinkwater besmetten. Zoiets ontwricht de huidige maatschappij natuurlijk enorm.

Jup en daar is zeker de westerse wereld kwetsbaar voor. Alles is hier zeer complex inmiddels en de bevolking (op een handjevol na) zijn er 100% afhankelijk van. In zo'n scenario heb je ook niet meer nodig dan een paar hackers om een heel land/continent (ivm aaneen gekoppelde electriciteitsnetwerken) plat te leggen (en vervolgens elkaar te bevechten om het laatste blikje/flesje eten/water). Er is een scenario over geschreven door marc elsberg, blackout. Daarin wordt ook heel duidelijk dat het lang zal duren om de boel weer op gang te krijgen na de 2 weken durende stroomstoring (heel eu/west-europa lag plat, later vs ook). Je bent er dus nog lang niet als de boel weer aan gaat.
Echter! ook de opdrachtgever van zo'n aanval zal daarvan de impact voelen omdat de handel in goederen en de geldstromen zo wereldwijd verweven is. De handel van en naar dat gebied zal dus zeker deels stilvallen. De vraag is dus : Begrijpt zo iemand dit echt en hoeveel schade is verkoopbaar naar je eigen bevolking/groepering toe?
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-01-20 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 15:03

elnienjo schreef:

Dat is een naar idee, omdat we daar niet goed op voorbereid zijn. Laatst het boek gelezen van Huib Modderkolk, het is oorlog maar niemand die het ziet. Deze journalist waarschuwt voor cyber oorlog en in hoeverre dat nu onderschat wordt (omdat veel mensen /bedrijven) cyber niet begrijpen en de impact niet kunnen inschatten. Landen als China, Iran en Rusland zijn al veel langer vanuit hun overheden bezig met cyberaanvallen.in eerste instantie vanwege economische spionage, maar nu ook vanuit oorlogsvoering