Leefgeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:39

Lusitana schreef:
_San87_ schreef:
5 paarden, 2 honden, 4 katten en kippen. Hoé dan?

Ik heb bijna 30 hectare land bij het (huur)huis, hooi krijg plaatselijk best goedkoop, voer is hier goedkoop en hebben ze haast niet nodig, stro krijg ik van iemand in ruil voor mest.
Dierenarts is hier goedkoop en geeft me goede deals én ik kan het in delen betalen of wanneer ik het kan betalen, maanden wachten vinden ze geen probleem.
Bekappen is maar 2 x per jaar nodig en ik betaal een tientje per paard.
Tandarts komt 1 x per jaar en kost 40 € per paard, en er zijn er meestal 2 of 3 die gedaan moeten worden, dus daar moet ik voor sparen of vakantie geld opzij leggen.
Droogvoer voor honden en katten kan ik per kilo kopen of in zakken van 20 kilo bij de voerboer (die ook veevoer heeft enzo) en de kippen kunnen eten wat ze willen aan insecten en bloemetjes en weet ik het wat op het land en krijgen alleen mais erbij voor 35 cent de kilo dat weken meegaat.
Het zijn trouwens 5 katten, had ik 4 gezegd?

(En goddank heb ik donaties ontvangen voor het 5de paard, dat verlicht natuurlijk enorm, die eet nog extra)

Nee, 5 katten, was een fout van mij.

Maar jeetje... Ik zou het niet kunnen. Allereerst omdat ik het niet netjes vind iemand maanden te laten wachten op zijn/haar geld, en dat ik het eigenlijk best erg vind dat er voor 40 euro per paard gespaard moet worden, maar ook omdat een paard houden in Nederland ietsje duurder is als je geen 30 hectare land hebt :D.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:58

_San87_ schreef:
Maar jeetje... Ik zou het niet kunnen. Allereerst omdat ik het niet netjes vind iemand maanden te laten wachten op zijn/haar geld, en dat ik het eigenlijk best erg vind dat er voor 40 euro per paard gespaard moet worden, maar ook omdat een paard houden in Nederland ietsje duurder is als je geen 30 hectare land hebt :D.

Mijn levensinvulling is het redden van dieren. Daar wordt ik gelukkig van en dan bijt ik zelf maar op een houtje. Ik zal nooit zeuren, ik woon hier schitterend. Mijn moeder zegt altijd tegen iedereen "ze wil niks voor haar vejaardag want ze zegt dat ze alles heeft, ze heeft nog niet een goede stoel om op te zitten" (mijn huis is inderdaad zeer karig ingericht en met oude spullen).

Mijn dierenartsen zitten niet op mijn geld te wachten. Zij bieden mij vrijwillig en nadrukkelijk ruimere betalingsmogelijkheden omdat ze achter mijn reddingswerk staan en weten dat ik het niet breed heb.
Ze vragen bv ook geen voorrijd kosten als er geen spoed is omdat ze het combineren met bezoek aan boeren of de schoonouders van één van hen, die vlak bij mij wonen. Ze komen ook rustig voor de katten en de honden naar mijn huis om ze te behandelen of op te halen, omdat ze weten dat ik een auto heb.
De gevonden katten en de kat die ik via de gemeentelijke dierenarts geadopteerd heb (zat bij inbeslaggenomen kolonie) worden door de gemeentelijke dierenarts gratis geënt en gesteriliseerd en gecastreerd omdat men een anti straatkatten beleid in mijn gemeente heeft.
De oudste kat heb ik als oudje geadopteerd uit een instelling en die was al geënt en gecastreerd.

Als het wel een spoedgeval is, rekenen mijn dierenartsen (2 van 1 kliniek) een consult voor een hond in de kliniek en geen bezoek aan een paard aan huis. En verder betaal ik alleen medicijnen die ik meestal ook gewoon kan halen (er wordt hier van je verwacht dat je zelf injecties kunt geven en ook standaard een en ander in huis hebt). Verbandmiddelen en zalfjes krijg ik vaak gratis.
Mentaliteits verschil. En wie goed doet die goed ontmoet enzo. Ze vinden het leuk iemand in de kring te hebben die het opneemt voor zielige dieren. :D

Maar ik begrijp dat het in Nederland bepaald anders ligt.

Maar goed, wat ik zeggen wilde is dat 50 euro per week genoeg is om boodschappen van te doen en dan is er ook nog wel wat over voor andere dingen, helemaal als je het opspaart.
Het heeft te maken met prioriteiten stellen.

josien_m_

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:25

Is rondkomen van weinig geld een keuze, dan is er over nagedacht, dient een doel en de motivatie is groot. Dat maakt het makkelijker. Wanneer het een must is, wanneer het voelt als het noodlot of als oneerlijk, of het lukt gewoon niet omdat de vaardigheden daartoe ontbreken, is het een heel ander verhaal! Dan ligt het heus niet direct aan jou, nee, het is wat er blijkbaar kan gebeuren in deze maatschappij. Mensen kunnen toch "zomaar" dakloos worden, lees de verhalen maar. Het is fijn om zelf blij te zijn met hoe het je zelf lukt om van weinig te leven. Maar als dat uitmondt in een ander be(ver?)oordelen omdat het die persoon niet lukt, is dat wel heel jammer!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:28

Kom Lusitana, in Portugal wonen is niet te vergelijken met in Nederland wonen.

Ja in Thailand kan ik ook makkelijk rond komen van 50 euro in de week, maar daar hebben we het niet over.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:29

8nnemiek schreef:
De kappersschool is ook nog een optie, daar kun je vaak gratis of tegen een heel laag tarief laten knippen.

Ik heb ook wel eens van zo weinig geld geleefd dat ik nog geen kado kon kopen. Dan geef ik wat bloemen of planten uit de tuin, of een zelfgemaakte cake, of andere zelfgemaakte dingen, of een grappige cadeaubon om eens mee te komen eten, of iets anders creatiefs.

Dan moet er wel een kappersschool in de buurt zitten. ;) Ik heb er ooit wel eens naar gekeken, maar dan moest ik best een stuk rijden en die school had de regel dat er geknipt werd wat de opdracht was (of dus geverfd). Nee, dank je. Ik heb inderdaad wel gehoord dat je er gratis of goedkoop geknipt kan worden, maar niet overal in de buurt dus.

Bloemen of planten in de tuin moet je maar net hebben en qua mee eten of zelfgemaakte dingen, ik denk dan eerder dat ik daar zelf x aantal maaltijden van kan maken. := Ik ga dus of met lege handen naar goede vrienden en familie die weten dat ik echt wel wat leuks zou willen halen als het die maand in het budget zou passen of ik sla een verjaardag of feest over.

Lusitana, ik vind het bizar en knap tegelijk. Niet te vergelijken met Nederland, maar alsnog knap. Ik heb ook een hond, maar daar heb ik toen ik in deze situatie kwam van alles voor geregeld zodat hij nooit iets te kort zou komen. Dus ook dat ik met spoed meteen naar de DA kan en geen zorgen over de rekening (want hier doen ze niet aan maanden later betalen of in termijnen vanwege slechte ervaringen,ik zou dat zelf ook niet willen, want er hoeft maar iets tegen te zitten en het duurt nog langer). Anders had ik hem niet gehouden.

Josien_m_, mee eens. Ik heb ook met een budget geleefd toen het niet nodig was, maar dat was echt totaal anders dan moeten en echt geen andere mogelijkheid hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 14:43

Ik kon vaak (mits ze 18+ zijn) met de leerlingen mee rijden naar de kapper school. Ze zitten ècht om modellen te springen.
Ben vanmorgen nog geweest

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:05

Zelf een cake bakken kost niet veel.
Bloem, 10 cent
Wat eieren, 60 cent
Zonnebloemolie, 30 cent
Suiker, 15 cent
Wat vanillesuiker, een paar cent..
Poedersuiker erover
Dan ben je iets meer dan een euro kwijt voor een grote tulband cake.
Maak je em veganistisch, met baking soda en azijn ipv eieren, dan kost ie zelfs niet veel meer dan 50 cent.
Beetje cacao er doorheen voor een marmercake :9 Ook niet duur..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:31

8nnemiek schreef:
Bloem, 10 cent
Wat eieren, 60 cent
Zonnebloemolie, 30 cent
Suiker, 15 cent
Poedersuiker erover
Maak je em veganistisch, met baking soda en azijn ipv eieren, dan kost ie zelfs niet veel meer dan 50 cent.

Zonder gas of elektriciteit, zonder bakvorm en vooral zonder een goede oven gaat het niet lukken.
Wat het kostenplaatje toch wel iets anders maakt.
Al die ingredienten moet je gaan halen, dus ws auto of fiets nodig. Die kosten dan ook weer geld in aankoop en in onderhoud.
Ik denk dat 'toekomen met 40€/week leefgeld' enkel maar makkelijk lijkt totdat je het zelf moet doen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:53

Lusitana schreef:
Maar goed, wat ik zeggen wilde is dat 50 euro per week genoeg is om boodschappen van te doen en dan is er ook nog wel wat over voor andere dingen, helemaal als je het opspaart.
Het heeft te maken met prioriteiten stellen.

50 euro is in Nederland ontzettend weinig en als je van meer dan brood en water wilt leven bijna niet te doen. Dan kun je zaken als huisdieren of een bezoekje aan de kapper al helemaal op je buik schrijven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:53

Pantykous schreef:

Ja in Thailand kan ik ook makkelijk rond komen van 50 euro in de week, maar daar hebben we het niet over.

Portugal is geen Aziatisch land, maar een Europees land. Zoveel scheelt het nou ook weer niet. Benzine prijzen liggen bv bijna gelijk....
Ik zeg het er ook nog nadrukkelijk bij dat het scheelt, ik ontken dat nergens.
Maar het blijft gewoon een kwestie van de juiste keuzes maken. Dát is de boodschap van mijn post.

Je hoeft geen honger te lijden van 50 euro in de week als je de goede keuzes maakt en proriteiten stelt.
Wél levert het ontzettend moeilijke momenten op als er onverwachte uitgaves zijn voor reparaties ofzo of als je een nieuw apparaat aan moet schaffen, dat is gewoon onmogelijk, maar ik neem aan dat als je leefgeld krijgt omdat je onder curatelen staat, daar wel een oplossing voor is bedacht in Nederland.
Het is verschrikkelijk lastig om een krap budget te hebben, maar als het is door schulden en je kunt er weer uitkomen is het maar tijdelijk. Voor sommigen is het levenslang en het uitzichtloze is eigenlijk het ergst, want iedereen wil vooruit komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:54

8nnemiek schreef:
Bloem, 10 cent
Wat eieren, 60 cent
Zonnebloemolie, 30 cent
Suiker, 15 cent
Poedersuiker erover

Waar haal jij bloem/eieren/suiker voor dat geld? Hier koop je eieren per doos(je) en dan ben je al zo weer 3 euro kwijt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:00

Shaggy09 schreef:
8nnemiek schreef:
Bloem, 10 cent
Wat eieren, 60 cent
Zonnebloemolie, 30 cent
Suiker, 15 cent
Poedersuiker erover

Waar haal jij bloem/eieren/suiker voor dat geld? Hier koop je eieren per doos(je) en dan ben je al zo weer 3 euro kwijt.

Bij de boer. 30cent per eitje :D

Ik doe wekelijks voor om en bij de 30euro boodschappen. Alles vers, enkel seizoensgroenten.
Geen frisdranken of alcohol. Wel veel fruit.
Groenten haal ik ook vaak in de korte keten. Scheelt een stuk in prijs en je weet wat je eet :P

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:03

Lusitana schreef:
Pantykous schreef:

Portugal is geen Aziatisch land, maar een Europees land. Zoveel scheelt het nou ook weer niet. Benzine prijzen liggen bv bijna gelijk....
Ik zeg het er ook nog nadrukkelijk bij dat het scheelt, ik ontken dat nergens.
Maar het blijft gewoon een kwestie van de juiste keuzes maken. Dát is de boodschap van mijn post.

Je hoeft geen honger te lijden van 50 euro in de week als je de goede keuzes maakt en proriteiten stelt.
Wél levert het ontzettend moeilijke momenten op als er onverwachte uitgaves zijn voor reparaties ofzo of als je een nieuw apparaat aan moet schaffen, dat is gewoon onmogelijk, maar ik neem aan dat als je leefgeld krijgt omdat je onder curatelen staat, daar wel een oplossing voor is bedacht in Nederland.
Het is verschrikkelijk lastig om een krap budget te hebben, maar als het is door schulden en je kunt er weer uitkomen is het maar tijdelijk. Voor sommigen is het levenslang en het uitzichtloze is eigenlijk het ergst, want iedereen wil vooruit komen.

Nou, het scheelt wel heel erg op wellicht de benzine en de tolwegen na. En zeker als je in de Alentejo zit en eventueel nog zaken lokaal kunt halen.

Ik haalde Thailand erbij omdat dat ook geen vergelijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:03

Shaggy09 schreef:

Je moet altijd alles in verpakkingen kopen, maar je kunt best aan het begin van de week tientjes uitgeven om daar vervolgens een hele week van te eten.
Wat je haalt en betaalt is niet voor 1 dag gebruik.
Bij rijst en macaroni kun je bv echt wel meerdere maaltijden uit een zak halen, om maar wat te noemen, een brood gaat ook niet in 1 dag op.
Als je een pan tomaten saus maakt kun je dat de ene dag met rijst, de andere dag met macaroni en de volgende dag met bruinen bonen en nog een dag op brood eten bv, en zo spreid je de kosten van de ingredienten uit.
Sclimpre schreef:
Zonder gas of elektriciteit, zonder bakvorm en vooral zonder een goede oven gaat het niet lukken.
Al die ingredienten moet je gaan halen, dus ws auto of fiets nodig. Die kosten dan ook weer geld in aankoop en in onderhoud.
Ik denk dat 'toekomen met 40€/week leefgeld' enkel maar makkelijk lijkt totdat je het zelf moet doen.

Leefgeld is voor boodschappen als je onder curatelen staat en dan zijn juist je voorzieningen (huur, gas, licht, water) al betaald.
Je kunt ook lopen naar winkels tenzij je meer dan 2 km daar vandaan loopt of slecht ter been bent, en je kunt ook buren vragen of ze wat voor je mee kunnen nemen.

Niemand zegt dat het makkelijk is, maar je hoeft niet om te komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:05

Sclimpre schreef:

Als je leefgeld krijgt dan heb je meestal toch ook een eigen huis/huurhuis met keuken, en ik ken niemand die geen bakvorm heeft.

Shaggy09 schreef:

Je hoeft ingrediënten die over zijn niet weg te gooien ;)
Eieren zijn behoorlijk lang houdbaar, en een ei bij het avondeten is een stuk goedkoper dan een stuk vlees bijvoorbeeld. Goedkope eieren, zowel bij de AH als bij de boer, kosten 15 tot 20 cent per stuk. Bloem kost 40 cent per kilo (en je hebt 200 gram nodig voor een cake). Suiker kost 60 cent per kilo, en ook daar heb je maar 200 gram voor nodig. Dus nog iets goedkoper dan mijn berekening.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-01-20 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:06

Nee uiteraard ga je niets weggooien wat nog goed is.
Alleen niet iedereen heeft de gelegenheid om naar een boer te gaan en een eitje te halen voor een paar cent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:08

8nnemiek schreef:
Sclimpre schreef:

Als je leefgeld krijgt dan heb je meestal toch ook een eigen huis/huurhuis met keuken, en ik ken niemand die geen bakvorm heeft.

Shaggy09 schreef:

Je hoeft ingrediënten die over zijn niet weg te gooien ;)
Eieren zijn behoorlijk lang houdbaar, en een ei bij het avondeten is een stuk goedkoper dan een stuk vlees bijvoorbeeld. Goedkope eieren, zowel bij de AH als bij de boer, kosten 15 tot 20 cent per stuk. Bloem kost 40 cent per kilo (en je hebt 200 gram nodig voor een cake). Suiker kost 60 cent per kilo, en ook daar heb je maar 200 gram voor nodig. Dus nog iets goedkoper dan mijn berekening.

Ken er genoeg die geen oven hebben :o.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:09

Shaggy09 schreef:
Nee uiteraard ga je niets weggooien wat nog goed is.
Alleen niet iedereen heeft de gelegenheid om naar een boer te gaan en een eitje te halen voor een paar cent.

Zoals ik al zei; dan koop je ze gewoon bij de AH: https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... rreleieren

Er zijn ook goedkopere eieren te vinden bij andere supermarkten. Ik koop zelf al lang geen eieren meer, dus de precieze prijs durf ik niet te zeggen, maar meer dan 20 cent hoef je zeker niet uit te geven, als je echt heel krap zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:11

Er zullen vast mensen zijn die geen oven hebben. Maar die cake was maar een voorbeeld he ;) Het ging erom dat je als cadeau ook iets kan geven dat zelfgemaakt is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:12

8nnemiek schreef:
Er zullen vast mensen zijn die geen oven hebben. Maar die cake was maar een voorbeeld he ;) Het ging erom dat je als cadeau ook iets kan geven dat zelfgemaakt is.

Dat kan inderdaad heel goed :j.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:19

Zeker.
Kwarktaart is ook heel lekker en makkelijk te maken en kost in principe erg weinig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:48

topsylover schreef:
Rivendell schreef:

Zelf knippen kan toch ook?
Zeker als je een heel beperkt budget hebt. Mannen gewoon kort scheren kost niets

Nouja, dan moet je wel een scheerapparaat hebben en die zijn volgens mij ook niet heel goedkoop.
Als je arm bent denk je voornamelijk op de korte termijn dus elke 4 weken een tientje voor de kapper klinkt logischer in jouw hoofd dan 1x 80 euro uitgeven voor een scheerapparaat. (en de meeste mensen hebben niet eens 80 euro)

Een tondeuse kost je echt geen €80,- hoor, dan ben je met een paar tientjes wel klaar. Heb je er bijna in een knipbeurt uit!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:51

Maar dan nog, je moet als man ook maar met een korte kop door het leven willen gaan. Dat wil ook niet iedereen en terecht :).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:53

_San87_ schreef:
Maar dan nog, je moet als man ook maar met een korte kop door het leven willen gaan. Dat wil ook niet iedereen en terecht :).

Als er sprake is van schulden is er gewoon even niet zoveel te willen. Een duur kapsel is geen 1e levensbehoefte...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:10

Mijn vent houd wel van kort dus daar gaat ook de tondeuse over.

Ik kan me wel voorstellen dat je op een gegeven moment ook moe raakt van naast je werk en huishouden altijd maar creatief zijn. 1x een cake is leuk, maar na een paar jaar is het toch verschrikkelijk. Altijd maar maniertjes verzinnen en nooit een keer dat terrasje pakken of die koffie to go of of of..