Bosbranden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:51

Janneke2 schreef:
... zou dat anno 2020 in een oven kunnen?

We've got a small planet.
One small planet, in fact.

Waarom zou je dat doen?

Juist door brandgangen te branden vang je 2 vliegen in 1 klap..

De Veluwe en brandgangen met bulldozers vergelijken met Australië slaat echt de plank mis..
Heel Nederland zou zijn weggevaagd. Niet zo’n klein beheerd stukje bos als de Veluwe.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:01

Ik zou net zeggen, de Veluwe vergelijken met Australië? -O-

Afbeelding
Was dat maar zo makkelijk...

AU Bokkers hoe gaat het vandaag met jullie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:07

Wat bedoelen jullie nou eigenlijk? Ik lees schijnargumenten.

Dat eea op grotere schaal is weet ik heus wel.

Blussen van een brand die meer dan 10.000 kilowatt per meter aan hitte produceert is NIET goed mogelijk.
"Blus"water uit de helikopter verdampt al voor het de bomen raakt. |( |(

Wat helpt is 'de brand niet voeden', in Nederland heet dat brandgang.
Waarbij geldt dat men kan besluiten :
- perceel 1 is niet te redden
- brandgang tussen perceel 1 en 2 houdt het waarschijnlijk niet,
- we kappen perceel 2 vanaf perceel 3 en slepen zoveel als mogelijk weg.
En dan heeft een helikopter met water zin en stopt de brand doorgaans ergens tussen 2 en 3.

(Vergelijk:"door brandgangen te branden vang je twee vliegen in één klap". Het middel vuur vind ik onwenselijk, maar met het doel stem ik in.... )

Wat ik in Australië zie is deels - met alle respect - paniekvoetbal en symbolische handelingen.

En ik zie de oplossing in goed bosbeheer inclusief brandgangen (= corridors zonder brandbaar materiaal, die bulldozers komen er aan te pas bij aanleg en ieder jaar in winter en voorjaar, pure preventie).

Hoe ik geciteerd word is ook "grappig" : ik pleitte ervoor om de zaden van de feniksboom in een oven te laten ontkiemen ipv per brand in het vrije veld.

xTiffani

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:17

Waar ik werk in de bar leggen we met iedereen die hier werkt al onze fooien samen in 1 pot voor de branden (en dat is een stuk meer dan wat ik in Nl krijg als fooi).

Alle kleine beetjes helpen, ik voel mij zo machteloos soms, je ziet de rook en ik zou graag meer willen doen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 15:45

Brandgangen dmv bulldozers is op die schaal gewoon niet te doen en zeker niet milieu vriendelijker dan gecontroleerd afbranden waar ook de natieve begroeiing van profiteert.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:14

Janneke2 schreef:
Citaat:
Kan je toelichting geven op je punten rondom beleidsvoering? Kennelijk had dit met ander beleid voorkomen of geminimaliseerd kunnen worden als ik je goed begrijp? Ik heb me daar verder niet in verdiept dus ben wel benieuwd hoe was dat zit. De hitterecords laatste weken, aanhoudende droogte en oplopende temperatuur de laatste jaren zullen toch op zijn minst gerelateerd zijn aan klimaatverandering?

....en klimaatverandering heeft te maken met beleid.
Helaas heeft Australië een klimaatontkenner gekozen voor het hoogste ambt en die is een van de veroorzakers dat de top in Madrid mislukt is.
|( |( |(

We kijken dus naar onze eigen toekomst.

Dit gebeurt er als je je kop in het zand steekt.
Citaat:
[b]Waarom het aan het beleid ligt en niet aan de klimaatverandering? Elk jaar werdt er in Australië bosbeheer gepleegd door stukken bos in de fik te steken, controlled burns.
Dit is sinds eind 2000 al verboden, ondanks tegengas van o.a. de aboriginals. Die bossen liggen dus helemaal vol met brandbaar materiaal van jaren verzamelen. Dood blad en hout heeft bijna niets nodig om vlam te vatten.
[/b]

Vriendin van mij is haar appel boomgaard kwijt door een brand die gestart is door bliksem. Andere branden zijn aangestoken.

Tuurlijk ligt het wel aan klimaatverandering, laat me niet grimlachen.
De branden worden elk jaar erger - and just for fun: ze jutten de klimaatverandering op.

[b]Op de Veluwe en elders in Nederland hebben we brandgangen.
Die doorgaans met de zaag en niet via verbranding tot stand komen. Dat was een kwestie van gewoonte, cultuur, etc. En in wezen een detail.

Om de branden te stoppen zijn brandgangen essentieel.
Om klimaatverandering te stoppen heeft de zaag zin, als middel tot het doel brandgang.

Maar zo te lezen koos men voor het slechtste van twee werelden: gewoon niets doen.

[/b]PS: wat is het verschil tussen 'de bliksem steekt het aan', 'de zon steekt het aan (een oude fles die werkt als brandglas)' en onvoorzichtig menselijk handelen...?
In alle drie de gevallen heb je je brandgangen nodig.

Ik heb gelezen dat brandweerkorpsen vergunningen krijgen voor slechts 30-35% van de aanvragen.
De groene partijen houden een groot deel van de vergunningen tegen. bv ivm de biodiversiteit, milieu bezwaren. Het gevolg is dat waar vroeger een brandweer met 6 man een vuur kon bedwingen nu meer dan 40 mensen nodig zijn. De capaciteit is ingeval van calamiteiten gewoon ontoereikend.

Het gevolg van geweigerde vergunningen is direct een vergroting van het brandgevaar en veel grotere branden. Daar heeft klimaatverandering nauwelijks invloed op.

het stoppen van dit soort grote branden gebeurt door gecontroleerd afbranden, een brandcoridoor is daarbij een goed hulpmiddel.

In Nederland gebeurd de bestreiding wel grotendeels met water, gewoon omdat het bijna altijd beschikbaar kan worden gemaakt. In het buitenland is dat logistiek gezien vaak onmogelijk. De werktuigen zijn zaag en schep.

Ik hoop dat de politiek in Australie inziet welke weg is ingeslagen.
veiligheid is ondergeschikt gemaakt aan milieupolitiek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:59

Janneke2 schreef:
Wat bedoelen jullie nou eigenlijk? Ik lees schijnargumenten.

Dat eea op grotere schaal is weet ik heus wel.

Blussen van een brand die meer dan 10.000 kilowatt per meter aan hitte produceert is NIET goed mogelijk.
"Blus"water uit de helikopter verdampt al voor het de bomen raakt. |( |(

Wat helpt is 'de brand niet voeden', in Nederland heet dat brandgang.
Waarbij geldt dat men kan besluiten :
- perceel 1 is niet te redden
- brandgang tussen perceel 1 en 2 houdt het waarschijnlijk niet,
- we kappen perceel 2 vanaf perceel 3 en slepen zoveel als mogelijk weg.
En dan heeft een helikopter met water zin en stopt de brand doorgaans ergens tussen 2 en 3.

(Vergelijk:"door brandgangen te branden vang je twee vliegen in één klap". Het middel vuur vind ik onwenselijk, maar met het doel stem ik in.... )

Wat ik in Australië zie is deels - met alle respect - paniekvoetbal en symbolische handelingen.

En ik zie de oplossing in goed bosbeheer inclusief brandgangen (= corridors zonder brandbaar materiaal, die bulldozers komen er aan te pas bij aanleg en ieder jaar in winter en voorjaar, pure preventie).

Hoe ik geciteerd word is ook "grappig" : ik pleitte ervoor om de zaden van de feniksboom in een oven te laten ontkiemen ipv per brand in het vrije veld.

Dit is geschreven door iemand die NIETS en TOTAAL NIETS weet van de omstandigheden die daar heersen! -:(- -:(- _-:(

Zg 'firebreaks' ... de brandgangen die jij noemt ... zijn wettelijk verplicht in Australia!

Iedere landeigenaar, van klein tot groot beheerders en Staats beheerders, zijn verplicht om tussen eigendomen 15 meter ! te vrijwaarden. Op eigen percelen, dwz op grondniveau tussen de weides, een firebreak van minstens 5 meter, en waar bomen staan een vertikalen 'break' van 5 meter hoog.

De oorspronkelijk brand is ontstaan in berg gebied ... hoogst een natuurlijk brand ... iets wat sporadisch gebeurt. Helaas omdat daar al jaren drought condities heersen, er extreem hoge temperaturen zijn met sterke winden, heeft de oorspronkelijke vuur zich vrij snel kunnen uitbreiden.

Vanwege de sterke winden (100-175 km per uur voor meerdere dagen aan een stuk!) hebben vuur sintels zich kunnen wijd kunnen verspreiden, oa over de firebreaks heen, en hebben andere brand aarden veroorzaakt.

Bosbranden zijn heel 'gewoon' in Australia ... al sinds de oertijd. Wat niet meer normaal is, is de langdurige droogte, de abnormale buiten-seizoens sterke winden gekoppeld aan hoge temperaturen.

Wat de oorzaak van de branden dan ook ... om alle schuld te steken op een regering is echt kortzichtig en duidt alleen op gebrek van kennis.

Heel gemakkelijk, en typisch bokt, om hier allemaal commentaar uit je luie zetel te geven op wat daar een Nationale Ramp is!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:48

Ik vind het wel een internationale ramp om eerlijk te zijn

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:55

Barramundi schreef:
@Nirvana (en anderen die aan de koala’s willen doneren); kijk alsjeblieft ook naar andere kleinere organisaties waar mogelijk. Port Macquarie Koala Hospital is een fantastische organisatie, echt waar, ik kan niets dan goeds over ze zeggen.
Maar: ze hebben met de vorige bushfire emergency van een maand of 2 terug ruim een miljoen dollar gekregen. Helemaal super natuurlijk, maar er zijn ook zoveel kleinere organisaties die het ook heel hard nodig hebben. En nee, het geld wordt niet onderling doorgegeven tussen organisaties, goederen overigens wel.
Denk bijv aan degene in Adelaide of Friends of the Koala in Lismore.

En dan rechtstreeks doneren aan 1 van die opvangen?
Wij willen ook graag doneren, maar liefst aan iets kleiners dat direct het geld goed kan inzetten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:56

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:14

Als de lokale bevolking geen vergunning kan krijgen af te branden in het koele seizoen, om je eigen huis tegen bosbrand te beschermen. Wie is er dan verantwoordelijk voor deze chaos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:44

Wat een verschrikkelijke foto's. M'n hart huilt |( Ik heb gedoneerd aan Friends of the koala. Als iemand nog een lokale hulporganisatie weet, hoor ik het graag.
Het rode kruis heeft ook een rekeningnummer geopend.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:45

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:55

Tarico schreef:
Wat een verschrikkelijke foto's. M'n hart huilt |( Ik heb gedoneerd aan Friends of the koala.

Wij ook zojuist!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:56

Tarico schreef:
Wat een verschrikkelijke foto's. M'n hart huilt |( Ik heb gedoneerd aan Friends of the koala. Als iemand nog een lokale hulporganisatie weet, hoor ik het graag.

Via de link in mijn onderschrift kom je bij de officiele sites om te doneren, gaat van rode kruis, voedselbanken, brandweer tot aan dieren hulp organisaties.
Als je even door scrollt staan ze allemaal onder elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:58

Sassy schreef:
Tarico schreef:

Via de link in mijn onderschrift kom je bij de officiele sites om te doneren, gaat van rode kruis, voedselbanken, brandweer tot aan dieren hulp organisaties.
Als je even door scrollt staan ze allemaal onder elkaar.

Ik ga kijken, dankjewel!

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:03

Is het eigenlijk mogelijk om aan Australische organisaties e.d. te doneren zonder creditcard of PayPal? Heb hier echt 0.0 verstand van :\

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:07

xxemmely schreef:
Is het eigenlijk mogelijk om aan Australische organisaties e.d. te doneren zonder creditcard of PayPal? Heb hier echt 0.0 verstand van :

Ik had bij bijv. de brandweer gezien dat het ook via overboeking kan (wire conformation), maar via cc is uiteraard gemakkelijker.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:26

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:27

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:30

Tja je hoort het best vaak helaas, een pyromaan en dan ook nog brandweerman

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:39

Zo verschrikkelijk zeg, wat er gebeurt, en er lijkt gewoon geen einde aan te komen, of zelfs niet in de nabije toekomst.

Wij gaan ook steunen door een koala te “adopteren”, van zodra de site een beetje vlot werkt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 20:44

Wij hebben ook gedoneerd voor de koala's maar zijn er ook betrouwbare doelen voor de overige dieren?
Er zijn daar ook veel walibi's, vogels en andere dieren die hulp nodig hebben en nu misschien vergeten worden?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:54

Het is afschuwelijk wat daar gebeurt!
Maar aan de andere kant, Australië is een van de rijkste landen van de wereld, er was op het nieuws vanavond bij rtl4 dat ze echt zat geld hebben om zelf dingen op te lossen. Ook kleding, voedsel en dergelijke was niet nodig werd daar gezegd.
Het is logisch dat je wat wilt doen om te helpen, maar als je dan al wat wilt geven, zou ik het aan het rode kruis doen. En niet aan al die kleinere hulpacties.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:07

Cayenne schreef:
Wij hebben ook gedoneerd voor de koala's maar zijn er ook betrouwbare doelen voor de overige dieren?
Er zijn daar ook veel walibi's, vogels en andere dieren die hulp nodig hebben en nu misschien vergeten worden?

Daar was ik ook al naar opzoek, maar nog niks gevonden