Duindorp

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:14

Allemaal preventief vast zetten kan/mag niet zeker?

purny

Berichten: 27621
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:16

LadyMadonna schreef:
Allemaal preventief vast zetten kan/mag niet zeker?

Ik hoop het

Tiggs

Berichten: 7545
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:25

purny schreef:
Nee het is geen poging tot moord. Het is poging tot doodslag.
De moord op Humeyra (dat Rotterdamse meisje dat doelbewust door haar ex is doodgeschoten) is ook afgedaan tot doodslag. Om maar even een vergelijking te maken.

Hoorde vandaag van een collega dat hij gister bij de crematie van het vreugdevuur was en dat geadviseerd word de auto's binnen te zetten.

Ik hou m'n hart vast....


Dat zijn natuurlijk twee verschillende zaken..

Maar jij zit dus wel in het strafrecht, aan je stellige eerste zin te zien?

purny

Berichten: 27621
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:44

Nee het komt op hetzelfde neer.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:47

Je kunt deze zaken niet met elkaar vergelijken. Althans, dat kan. Maar het is erg scheef.

purny

Berichten: 27621
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:50

Chiave schreef:
Je kunt deze zaken niet met elkaar vergelijken. Althans, dat kan. Maar het is erg scheef.

Ik zou niet weten waarom die situatie als poging tot moord word bestempeld en gezien en de andere situatie als doodslag is berecht. Maar goed ik ben weg hier

Cer

Berichten: 30217
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:59

Nou, de definitie zegt dit:
Samenvatting van internet
Doodslag plegen betekent 'iemand opzettelijk doden zonder voorbedachten rade', een moord plegen betekent 'iemand opzettelijk doden met voorbedachten rade'.

En dit:
Moord is het met voorbedachte rade iemand opzettelijk van het leven beroven. Voorbedachte rade wijst op een moment van kalm overleg, van bedaard nadenken voorafgaand aan de uitvoering.

Wanneer er geen sprake is van voorbedachte rade maar wel van opzettelijkheid wordt gesproken van doodslag

Art. 287. Wetboek van Strafrecht Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie

Art. 289. Wetboek van Strafrecht Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

het hoe en waarom van doodslag voor Humeyra is te googlen.

Voor de agenten zal wellicht poging tot doodslag gaan gelden, geen idee.

Wat dit incident wel weer duidelijk maakt is de lastige positie waarin agenten verkeren.. Je begeeft je af en toe in zeer gevaarlijke situaties, maar oh wee als je je wapenstok op een verkeerd moment heft... Je filmpje verschijnt op internet en je wordt publiekelijk afgeslacht.. T zou mijn baan echt niet zijn :n

Ik snap ook niet dat ze niet gewoon die straten kunnen leegvegen.. ja ik snap het wel, want er staat áltijd iemand tussen die er 'echt niks mee te maken had' maar toch is meegeveegd en een enorm drama gaat lopen maken over hoe grof de agenten / ME te werk gaat...

_lautje_

Berichten: 9300
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:39

Ze gaan er denk ik vanuit dat de jongens dat vuurwerk niet hebben geplaatst met de bedoeling die bus op te blazen en de agenten te vermoorden.
Dat ze dat wilde doen moet je ook kunnen bewijzen. Dat kan dmv onderschepte berichten waarin ze zeggen we gaan die agenten in duizend stukjes blazen of het valt af te leiden uit bepaalde gedragingen die geen twijfel overlaten dat het vermoorden van de agenten de bedoeling was.

Dat zal in dit geval vrij lastig zijn, dus gaat de OvJ voor doodslag waar de bewijslast van voorbedachte rade lager ligt.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Duindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 00:34

Ah, dank voor de uitleg :)

Tiggs

Berichten: 7545
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:53

Cer schreef:
Nou, de definitie zegt dit:
Samenvatting van internet
Doodslag plegen betekent 'iemand opzettelijk doden zonder voorbedachten rade', een moord plegen betekent 'iemand opzettelijk doden met voorbedachten rade'.

En dit:
Moord is het met voorbedachte rade iemand opzettelijk van het leven beroven. Voorbedachte rade wijst op een moment van kalm overleg, van bedaard nadenken voorafgaand aan de uitvoering.

Wanneer er geen sprake is van voorbedachte rade maar wel van opzettelijkheid wordt gesproken van doodslag

Art. 287. Wetboek van Strafrecht Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie

Art. 289. Wetboek van Strafrecht Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

het hoe en waarom van doodslag voor Humeyra is te googlen.

Voor de agenten zal wellicht poging tot doodslag gaan gelden, geen idee.

Wat dit incident wel weer duidelijk maakt is de lastige positie waarin agenten verkeren.. Je begeeft je af en toe in zeer gevaarlijke situaties, maar oh wee als je je wapenstok op een verkeerd moment heft... Je filmpje verschijnt op internet en je wordt publiekelijk afgeslacht.. T zou mijn baan echt niet zijn :n

Ik snap ook niet dat ze niet gewoon die straten kunnen leegvegen.. ja ik snap het wel, want er staat áltijd iemand tussen die er 'echt niks mee te maken had' maar toch is meegeveegd en een enorm drama gaat lopen maken over hoe grof de agenten / ME te werk gaat...


Los daarvan is er door het OM hoger beroep ingesteld omdat zij moord wel bewezen achten (in de zaak van het Rotterdamse meisje dan).

En een (lagere) rechter kan geen precedent scheppen in Nederland, Purny. Dat kan alleen de Hoge Raad (min of meer dan, maar de details gaan te veel off topic denk ik).