Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Nee het is geen poging tot moord. Het is poging tot doodslag.
De moord op Humeyra (dat Rotterdamse meisje dat doelbewust door haar ex is doodgeschoten) is ook afgedaan tot doodslag. Om maar even een vergelijking te maken.
Hoorde vandaag van een collega dat hij gister bij de crematie van het vreugdevuur was en dat geadviseerd word de auto's binnen te zetten.
Ik hou m'n hart vast....
Cer schreef:Nou, de definitie zegt dit:
Samenvatting van internet
Doodslag plegen betekent 'iemand opzettelijk doden zonder voorbedachten rade', een moord plegen betekent 'iemand opzettelijk doden met voorbedachten rade'.
En dit:
Moord is het met voorbedachte rade iemand opzettelijk van het leven beroven. Voorbedachte rade wijst op een moment van kalm overleg, van bedaard nadenken voorafgaand aan de uitvoering.
Wanneer er geen sprake is van voorbedachte rade maar wel van opzettelijkheid wordt gesproken van doodslag
Art. 287. Wetboek van Strafrecht Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie
Art. 289. Wetboek van Strafrecht Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
het hoe en waarom van doodslag voor Humeyra is te googlen.
Voor de agenten zal wellicht poging tot doodslag gaan gelden, geen idee.
Wat dit incident wel weer duidelijk maakt is de lastige positie waarin agenten verkeren.. Je begeeft je af en toe in zeer gevaarlijke situaties, maar oh wee als je je wapenstok op een verkeerd moment heft... Je filmpje verschijnt op internet en je wordt publiekelijk afgeslacht.. T zou mijn baan echt niet zijn![]()
Ik snap ook niet dat ze niet gewoon die straten kunnen leegvegen.. ja ik snap het wel, want er staat áltijd iemand tussen die er 'echt niks mee te maken had' maar toch is meegeveegd en een enorm drama gaat lopen maken over hoe grof de agenten / ME te werk gaat...