Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:15

Narya schreef:
Popstra schreef:
Istanboel is een ,,wereldstad,, in het Aziatische/Europese deel van Turkije. :)
in Noord Afrika, Saoedi Arabië e.d is het andere koek. En dat terwijl veel moskeeën en islamitische scholen in Europa worden gefinancieerd door Saoedi Arabië en waar salafisme en haat predik de normaalste zaak Vd wereld is. Ja ook in Amsterdam mocht men het nieuws niet gevolgd hebben...


Geen onzin praten, afgezien van S-A kun je in elk islamitisch land ter wereld kerken vinden, tot aan Iran toe. Noord-Afrika staat zelfs vol met kerken.


Zo’n onzin is dat niet. In Iran wordt je vervolgd door de overheid als je christen bent. Kunnen die kerken er wel mooi staan, als je erheen gaat.
In noord-Afrika is dat ms minder, maar in Iran, SA en omliggende landen veelal wel zo. Het is nl niet voor niks dat christenen daar hun geloof geheim houden of het land uitvluchten naar ergens waar ze wel christen mogen zijn.

jesito
Berichten: 12825
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:29

Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.

Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:39

jesito schreef:
Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.

Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.


Er zijn ook Nederlanders moslim :)*

En al zou het in een ander land niet mogen of kunnen, dit is Nederland, een democratie waarin vrijheid van godsdienst in de grondwet staat!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:46

jesito schreef:
Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.

Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.

Precies. Ze gebruiken maar een appgroep om op te roepen tot gebed.

En ook al ben ik geen christen, die kerkklokken horen bij mijn Nederlandse roots. Als ik andere culturen wil zien en horen dan ga ik wel op reis.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:49

Electra63 schreef:
En al zou het in een ander land niet mogen of kunnen, dit is Nederland, een democratie waarin vrijheid van godsdienst in de grondwet staat!

Vrijheid van godsdienst houdt naar mijn idee in dat je niet vervolgd kunt worden om het soort geloof wat je aanhangt. Dus dat sommigen op zondag naar een kerk gaan en anderen naar een moskee of synagoge om hun goden aan te hangen, helemaal prima. Maar godsdienst zou verbannen mogen worden van straat en ook qua kleding hoort men er niet mee te koop te lopen. Zeker niet in functies als arts, rechter of politie.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:53

Oke, eerst zeg je dat vrijheid van godsdienst inhoudt dat je niet wordt vervolgd om het soort geloof wat je aanhangt. Vervolgens zeg je dat men qua kleding er niet mee te koop moet lopen. Maar dat zou betekenen dat in jouw perfecte wereldje die mensen vervolgd zouden moeten worden wanneer ze dit wel doen, want dan zouden ze tegen de regels ingaan, en daar hangen consequenties aan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:19

Whale schreef:
Oke, eerst zeg je dat vrijheid van godsdienst inhoudt dat je niet wordt vervolgd om het soort geloof wat je aanhangt. Vervolgens zeg je dat men qua kleding er niet mee te koop moet lopen. Maar dat zou betekenen dat in jouw perfecte wereldje die mensen vervolgd zouden moeten worden wanneer ze dit wel doen, want dan zouden ze tegen de regels ingaan, en daar hangen consequenties aan.

Je hoort in functie van een bedrijf gewoon neutraal gekleed te gaan. Of in het desbetreffende bedrijfsuniform. Daar horen geen religieuze symbolen bij.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:32

elnienjo schreef:
Whale schreef:
Oke, eerst zeg je dat vrijheid van godsdienst inhoudt dat je niet wordt vervolgd om het soort geloof wat je aanhangt. Vervolgens zeg je dat men qua kleding er niet mee te koop moet lopen. Maar dat zou betekenen dat in jouw perfecte wereldje die mensen vervolgd zouden moeten worden wanneer ze dit wel doen, want dan zouden ze tegen de regels ingaan, en daar hangen consequenties aan.

Je hoort in functie van een bedrijf gewoon neutraal gekleed te gaan. Of in het desbetreffende bedrijfsuniform. Daar horen geen religieuze symbolen bij.


Heb jij er in je dagelijkse leven dan zoveel last van wanneer je wordt geholpen door iemand die een hoofddoek of een keppeltje draagt of een kruis om zijn of haar nek heeft hangen? Is het niet belangrijker dat iemand je gewoon goed helpt en niet wat iemand draagt? Want iemand doet zijn of haar werk echt niet ineens slechter omdat die persoon religieuze symbolen draagt.

En dan kom ik gewoon weer terug op de rest van mijn bericht. Want jij zegt dat vrijheid in godsdienst betekent dat je niet vervolgd kan worden voor je geloof. Maar wanneer jij geen religieuze symbolen mag dragen, dan gebeurt dat wel. Want er hangen dan consequenties aan wanneer jij wel religieuze symbolen draagt. Dan is er dus geen vrijheid meer.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:37

Whale schreef:
Heb jij er in je dagelijkse leven dan zoveel last van wanneer je wordt geholpen door iemand die een hoofddoek of een keppeltje draagt of een kruis om zijn of haar nek heeft hangen? Is het niet belangrijker dat iemand je gewoon goed helpt en niet wat iemand draagt? Want iemand doet zijn of haar werk echt niet ineens slechter omdat die persoon religieuze symbolen draagt.

Kruisjes worden ook door atheisten gedragen als sierraad. Persoonlijk stoor ik me minder aan zoiets kleins als teken van een religie. Bovendien is maar een heel klein deel van Nederland hardcore christen. Islamieten zijn vaak niet zo gematigd. Zij zijn eerst moslim en daarna pas *kies willekeurig beroep*. Bij een kassamedewerker maakt me dat niet uit, maar bij een arts of agent wil ik gewoon iemand met westerse normen en waarden.

Elisa2

Berichten: 38079
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:40

Popstra schreef:
De Blauwe Moskee in Amsterdam wil luidsprekers buiten rond de moskee voor oproep tot gebed
Net als in het midden oosten e.d normaal is.
Nu zijn de meningen daar erg over verdeeld. Men zegt ja ach, klokken van kerken mogen ook luiden dus waarom dat niet!?
Plus mensen er zwaar op tegen zijn en het zien als de islamisering Vd samenleving.
De imam van de moskee zegt dat Amsterdam maar moet wennen aan de Islam.

Ik hoor elke zondag morgen de kerkklokken luiden. Ik stoor me daar niet aan maar moet er niet aan denken dat je dagelijks dat islamitische gejank door luidsprekers hoort schallen!
Daarbij, de opmerking van de Imam dat we er maar aan moeten wennen vind ik ook vrij ongepast want ,,zij,, willen ook niet bepaald wennen aan ons westerse leven. Een huwelijk van 2 dezelfde geslachten gaat er nog steeds niet in bij ze om maar een voorbeeld te noemen. Ik zeg dus dikke Nee.

Hoe zouden jullie dat vinden als het wel zo ver gaat komen?


Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar ik zou zeggen een dikke vette NEE.
Dit is NL, geen marokko of ander moslimland..ik vind dat ze zich aan moeten passen aan onze cultuur, niet andersom.

Wennii

Berichten: 2313
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 08:41

elnienjo; Ligt dat niet geheel aan de mening van de werkgever daarover?
Ik werk bij de brandweer, bij ons mogen bijvoorbeeld ook geen tattoo's zichtbaar zijn als je bijvoorbeeld bij de gemeente op bezoek gaat ofzo, en dat is meer een uitgesproken regel dan dat het volgens mij ergens in een contract staat, maar op kantoor zie ik ze bij collega's ook gewoon hoor dan gaan die mouwen gewoon omhoog. Bij sommige bedrijven wordt dat bijvoorbeeld in zijn geheel niet getolereerd en zouden die mensen echt alleen met lange mouwen naar het werk komen. Daar zit toch ook verschil in per werkgever of soms per functie binnen een bedrijf?
Net zoals dat er verschil in zit dat sommige werkgevers een hoofddoek gewoon accepteren en anderen misschien niet (misschien is dat specifieke ding gewoon onveilig in sommige functies en kan het gewoon praktisch niet, maar op kantoor natuurlijk totaal niet). Maar kun je dan stellen dat je neutraal gekleed 'hoort' te gaan? Is dat niet meer jouw persoonlijke mening?
Die van mij is namelijk anders. Mij maakt bijvoorbeeld helemaal niks uit hoe iemand naar zijn werk komt, of die nu een kruisje om zijn of haar nek draagt, zwarte sokken en altijd in rok loopt, hoofddoek draagt of voor mijn part een tulband, als ie zijn werk goed doet en een fijne collega is maakt het voor mij niet uit hoor :) Ik vind dat ook niet te koop lopen, maar gewoon aandoen waar je je fijn bij voelt.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:15

jesito schreef:
Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.

Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.


???
Van welke planeet kom jij?
Deze cultuur van ons is eeuwen lang als een razende de wereld over gegaan om mensen hun geloof op te dringen en hun ideeen op te dringen.
( Daarnaast tegelijkertijd om landen uit te buiten ( op zijn zachtst gezegd ) )

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:18

Laat het gaan, als mensen echt zo selectief willen kijken verander je daar toch niets aan. Gaat niet werken :n

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:19

Citaat:
Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar ik zou zeggen een dikke vette NEE.
Dit is NL, geen marokko of ander moslimland..ik vind dat ze zich aan moeten passen aan onze cultuur, niet andersom.


Voor boven de grote rivieren geldt: een dikke vette JA.

Verdiep je eens in de cultuur, identiteit en geschiedenis van de Republiek der zeven Verenigde Nederlanden.
(Als Drent gesproken: het waren er 8. Wij deden mee voor spek en bonen.)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:28

Ailill schreef:
Laat het gaan, als mensen echt zo selectief willen kijken verander je daar toch niets aan. Gaat niet werken :n


Daar heb je gelijk in....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:36

Wennii schreef:
elnienjo; Ligt dat niet geheel aan de mening van de werkgever daarover?
Ik werk bij de brandweer, bij ons mogen bijvoorbeeld ook geen tattoo's zichtbaar zijn als je bijvoorbeeld bij de gemeente op bezoek gaat ofzo, en dat is meer een uitgesproken regel dan dat het volgens mij ergens in een contract staat, maar op kantoor zie ik ze bij collega's ook gewoon hoor dan gaan die mouwen gewoon omhoog. Bij sommige bedrijven wordt dat bijvoorbeeld in zijn geheel niet getolereerd en zouden die mensen echt alleen met lange mouwen naar het werk komen. Daar zit toch ook verschil in per werkgever of soms per functie binnen een bedrijf?
Net zoals dat er verschil in zit dat sommige werkgevers een hoofddoek gewoon accepteren en anderen misschien niet (misschien is dat specifieke ding gewoon onveilig in sommige functies en kan het gewoon praktisch niet, maar op kantoor natuurlijk totaal niet). Maar kun je dan stellen dat je neutraal gekleed 'hoort' te gaan? Is dat niet meer jouw persoonlijke mening?
Die van mij is namelijk anders. Mij maakt bijvoorbeeld helemaal niks uit hoe iemand naar zijn werk komt, of die nu een kruisje om zijn of haar nek draagt, zwarte sokken en altijd in rok loopt, hoofddoek draagt of voor mijn part een tulband, als ie zijn werk goed doet en een fijne collega is maakt het voor mij niet uit hoor :) Ik vind dat ook niet te koop lopen, maar gewoon aandoen waar je je fijn bij voelt.

Ik ben geen fan van tattoos maar juist bij een stoer beroep als brandweer vind ik het juist wel passend. Stoere mannen die gevaarlijk werk moeten doen.

Als de kleding iets zegt over iemands overtuiging dan vind ik dat dus niet altijd passend. Als ik naar een dietist ga en zij draagt een shirtje met 'I'm a vegan' dan zal haar advies dus gekleurd zijn door haar eigen denkbeelden en zou ik naar een ander gaan.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:51

Superpony: dat is allemaal heel heftig, ik snap alleen niet wat het te maken heeft met gebedsoproepen?

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:01

Ailill schreef:
Laat het gaan, als mensen echt zo selectief willen kijken verander je daar toch niets aan. Gaat niet werken :n


dat is ook zo.
Ik verbaas me toch telkens weer, dat mensen (soms) zo conservatief, intolerant en star kunnen zijn. ;)

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:03

Zoals mijn oma al krap 90 jaar roept: Verbaas u niet, verwonder u slechts :+

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:42

verootjoo schreef:
Narya schreef:

Geen onzin praten, afgezien van S-A kun je in elk islamitisch land ter wereld kerken vinden, tot aan Iran toe. Noord-Afrika staat zelfs vol met kerken.


Zo’n onzin is dat niet. In Iran wordt je vervolgd door de overheid als je christen bent. Kunnen die kerken er wel mooi staan, als je erheen gaat.
In noord-Afrika is dat ms minder, maar in Iran, SA en omliggende landen veelal wel zo. Het is nl niet voor niks dat christenen daar hun geloof geheim houden of het land uitvluchten naar ergens waar ze wel christen mogen zijn.


Precies, in landen als Iran kan je gewoon de doodstraf krijgen als je christen bent en dat uitdraagt. Of lees de zaak van Asia Bibi maar (Pakistan), onder het mom van "lastering van de profeet Mohammed". Is trouwens geen uitzondering, een kennis van mij komt ook uit een van die landen en familie van hen zit ook vast om die reden -O- Zijn al jaren bezig om hen vrij te krijgen.. Ik ken meerdere mensen die moesten vluchten, dus zo'n "onzin" is dat niet.

Voor NL zeg ik: 1 lijn trekken qua godsdiensten. Als de moskee gebedsoproepen doet (en dus religieuze teksten en gebeden omroept), mag de kerk/tempel/synagoge dat ook. Ik denk trouwens dat er wel weerstand zou komen als er bijbelteksten of gebeden worden rondgeschald, of hindoe's hun ceremonies rondbazuinen :D

Of gewoon alles stil, is een stuk rustiger. Ik snap eigenlijk het hele idee er niet zo achter: mensen die echt voor hun geloof gaan die gaan toch wel naar de samenkomsten? Dan 'vergeet' je toch niet om naar de kerk of moskee te gaan. Kerken hier hebben meestal niet eens een klok, en ik denk ook niet dat het veel effect heeft. Kan me voorstellen dat het in dorpen wel een ding is, bij begrafenissen bijvoorbeeld.

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:53

Maar wij leven niet in Iran of Pakistan.
Ik snap die vergelijkingen ook niet. In China eten ze hond, wij niet. In Spanje heb je stierenvechten, hier niet enz. In SA mogen vrouwen niet autorijden (sinds kort wel, geloof ik), hier wel.
Dit is Nederland. Hier hebben wij andere regels en wetten en de grondwet. :D

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:56

Electra63 schreef:
Maar wij leven niet in Iran of Pakistan.
Ik snap die vergelijkingen ook niet. In China eten ze hond, wij niet. In Spanje heb je stierenvechten, hier niet enz. In SA mogen vrouwen niet autorijden (sinds kort wel, geloof ik), hier wel.
Dit is Nederland. Hier hebben wij andere regels en wetten en de grondwet. :D


Het was een reactie op Narya en verootjoo (zie quotes). Erna kwam ik weer on-topic toch? ;)

(Ik ben trouwens ook wel blij met onze grondwet hoor :D )

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:58

superpony schreef:
Janneke je theorie kan mooi zijn, maar de praktijk is anders.


Hoezo: theorie...?
Hoezo: politiek correct?
(Waar ik mij eerlijk gezegd :o aan irriteerde was het zielepieterige "maar dat mag je niet zeggen".)

Op zijn Amsterdams gezegd:
"Een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan doft het licht."

Dichtregels van Van Randwijk, verzetsstrijder.
Let op het halve citaat van het Wilhelmus.
(Lijf en goed - heb ik in de strijd geworpen tegen de tirannie. Niet alleen ik, ook mijn familie, inclusief Adolf van Nassau die stierf op het slagveld.- Korte samenvatting van het 4e couplet.)
Citaat:
Mijn vader vooroorlogs kind en rasechte Jordanees.

Mijn moeder in oorlog geboren uit christelijke moeder en Joodse vader. Wij weten echt meer dan genoeg.

En ja, alle overvallen en het in elkaar slaan, was door Marokkaanse jongeren. Helaas..........

Wij hadden daar een zaak en zaten midden in de samenleving. Dan weet je echt heel goed wat er speelt en gebeurt. Daar heeft de politiek en iedereen die zo correct wil zijn, geen enkel idee van.


Mond open en spreken maar!
Citaat:
Dat heeft alles te maken met de moskee, want de samenleving verandert en dat gaat niet allemaal dusdanig geweldig. Daarom krijg je weerstand en willen mensen niet open staan voor moslims. Zoals ALTIJD en overal, verpesten de slechte het voor de goede.

...en niet dit soort onbegrijpelijk meel in de mond proza.

En aan zondebokken heb ik ook een hekel.
Heb je bewijzen dat er oproepen in de moskee waren om in te breken en te beroven...???

Van mij mag je KEIHARD van de daken schreeuwen dat het allemaal Marokkanen waren.
Maar hoezo 'komt het vanwege de moskee'...?
De islam heeft duidelijke ideeën over het mijn en dijn, daarin verschilthet nul komma nul van Jodendom of Christendom.

Citaat:
Wij hadden zelf marokkaanse klanten die hun kind niet op een school wilde met teveel moslims. Dat zegt al genoeg.

Graag meel uit de mond!
Je bent een vrij burger en mag spreken.

Wat ik uit dit zinnetje begrijp is: er zijn veel verschillende mensen met een Marokkaanse achtergrond. En dat het duidelijk is, "dat er problemen zijn" en dat ook Marokkaanse mensen hier afstand van nemen.

(En afgaand op mijn ervaring ben ik geneigd te denken dat de groep die afstand neemt van de problemen waarschijnlijk de moskee vaker van binnen ziet.)
Citaat:
Overvallen worden, heeft ook echt geen moer te maken met hoe je met mensen omgaat. Om criminaliteit te voorkomen helpt aardig zijn of vragen of ze je ajb willen overslaan echt niet.

En het is een feit dat het in bepaalde buurten een ramp is en daarom willen mensen daar niet nog meer aanpassen aan moslims. Er zijn mensen die als Nederlander amper nog over straat durven en zich in eigen buurt en huis niet veilig voelen MET redenen.
Zou de verdeling beter zijn en iedereen met elkaar rekening houden, zouden die problemen veel minder zijn.


Heel naar...!

Maar 'je aanpassen aan moslims' is niet de oplossing (vooral verregaand slordig taalgebruik)
je aanpassen aan criminaliteit is buiten mijn orde der dingen.

...en in de necrologieën van minister Vogelaar stond het luid en duidelijk: Ella Vogelaar was een arbeiderkind, en werd toen het er op aan kwam niet serieus genomen.
Haar ideeën om de 40 rottigste wijken aan te spreken op hun kracht, dwz de goedwillende mensen ondersteunen en geld steken in zinnige projecten annex het sowieso opknappen van verkrotting etc etc -
niemand in het kabinet had daar geld voor over.
"Dan krijg je dit"...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-10-19 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:03

jesito schreef:
Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.

Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.

Niet flauw doen : ga eens in een Oostenrijks skidorp kijken en luisteren rond 17.00u (tot ...)
Nee, André Haazes is geen Oostenrijker.
Hoezo geen Nederlandse rituelen in andere landen :(
Het zou fijn zijn als dat kabaal daar beperkt was tot vrijdags.
De werled is niet meer zo netjes in hokjes verdeeld als 100 jaar geleden toen iemand van een ander dorp 10 km verderop al verdacht was.

Minimus

Berichten: 1761
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:06

Ik heb niet alle pagina's gelezen, dat voorop gesteld.

Na een half jaar in Maleisië (en een lichte slaper) kan ik zeggen dat ik gewend ben geraakt aan de gebedsoproep. Ik vond ze wel handig eigenlijk, wist precies hoe laat het was. Ja in het begin vond ik ze ook 'minder prettig', maar ik sliep uiteindelijk ook door de ochtendroep heen. Wij hadden 4 moskeeën in onze buurt, zo'n beetje 1 op elke hoek van de straat. Dus vier verschillende stemmen die je 's ochtends wakker maken, of maakten, want later hoorde ik het niet meer :+

Ik ben opgegroeid direct naast een kerk die naast de mis-oproep ook tijdsaanduiding deed. Een keer op het half en t/m 12 keer op het heel. Heb er altijd doorheen geslapen.