Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:32

Karl66 schreef:
De vraag moet volgens mij niet zijn of er meer uit te slepen is. De vraag moet volgens mij zijn of het een redelijk akkoord is.

Redelijk, eerlijk en betaalbaar.

Ik sprak gisteren toevallig mijn buurman. Hij is 85, tennist nog 3 x per week en is al vanaf zijn 59e met vroegpensioen.

De levensverwachting is zo gestegen vanaf dat de AOW is gestart, dus de verhoging van de AOW-leeftijd is niet zo gek.

Ik begreep dat in het nieuwe akkoord de mogelijkheid is om eerder met pensioen te gaan voor zware beroepen. De vraag is: wat zijn zware beroepen? Lichamelijk of geestelijk? Wie bepaalt dit en wordt dit vastgelegd? Zijn er uitzonderingen mogelijk?
Politie, brandweer en defensiepersoneel kunnen/gaan nog steeds eerder met pensioen. Is dat eerlijk?

Het is en blijft ingewikkelde materie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:49

purny schreef:
Janneke2 schreef:
...en de bonden leggen het nu aan hun leden voor.

Hier in huis wordt er dus stevig over gediscussieerd.
Zullen we voorstemmen, 'want echt slecht is het niet'...?
Of zou er meer uit te slepen zijn...?

Het is al een hele vooruitgang dat het voor 2 jaar op 66 komt... Dus wat wil men nog meer...

Voor de mensen die nu binnen twee jaar met pensioen gaan.

Voor mij ligt dat al totaal anders. Wij hebben bepaalde leven keuzes gemaakt met het vooruitzicht dat ik met 65 jaar mijn pensioen + AOW zou krijgen. Dat werd 66 jaar, toen 67 jaar en 2 maanden en nu gaat dat naar 68 jaar.
Dus de kans dat ik vast ga lopen is eigenlijk wel serieus aanwezig. Het enige voordeel voor ons is, (ik ben nu 60 jaar), dat als dit doorgaat, we zekerheid hebben. Maar ben ik amused?
Nee, totaal niet. Mijn Franse buren en vrienden gaan met 62 -63 jaar met pensioen. Dan zijn ze uitgewerkt. Ik ga dus minstens!! 5 jaar later, want in Nederland is het geld er niet voor -O-

Enfin laten we hopen dat dit dan inderdaad betekent dat er ook nog pensioen is voor de jongeren. Voor mij is de AOW erg belangrijk, maar het hele pensioen opbouw systeem een grote farce. Ik heb er echt zoveel geld voor betaald (idem mijn man). Mijn man (76 jaar) gaat al jaren elke jaar 3% er op achter uit. Hij heeft zijn hele leven veel geld betaald voor de oude dag, dat je gewoon ziet verdampen elk jaar.

Puur omdat we alles hebben verkocht in Nederland, kunnen wij met bijleggen van spaargeld elke maand, rondkomen. Wij teren dus in, het is niet anders.
We dachten het te kunnen overbruggen tot ik met pensioen zou gaan (lees AOW en klein pensioentje) x 2→ dat gaat lukken. We praten dan niet over een vetpot, maar wij leven heel sober.

Mocht mijn man voordat ik pensioen krijg te komen te overlijden, dan zal ik mezelf totaal moeten kunnen bedruipen (ik krijg geen uitkering). Dat zal nog niet zo simpel zijn. Dus zoals hier het geijkte grapje gaat: "ik moet goed zorgen voor mijn man, zodat hij lang blijft leven". Een feit is dus wel dat ik nu minimaal 3 jaar extra zal moeten komen te overbruggen als we indertijd dachten en waar onze keuzes op gemaakt zijn. En dan hoop ik dat ik niet nog een of 2 jaar langer moet wachten. Want ik zie het nog wel de komende jaren naar de 70 jaar gaan.

Gelukkig had ik al vrij vroeg door dat dit hele pensioen systeem een grote farce is en was en slecht georganiseerd. Dus toen ik als zelfstandige ging werken, heb ik er heel bewust voor gekozen, om me niet vrijwillig bij te verzekeren (dat kon toen nog en zou me € 500,-- per maand extra hebben gekost) voor mijn pensioen, maar elke maand dat bedrag in de aflossing van mijn hypotheek te storten, zodat ik veel meer overwaarde en spaargeld zou hebben, voor mijn oude dag.

Gelukkig was dit een grandioos idee :)* , want we hebben gelijk gehad (ik praat over 17 jaar geleden, toen ze alles maar lieten aan sloffen), want hierdoor had ik zo'n overwaarde opgebouwd (en geluk gehad met mijn eigen bedrijf dat zeer goed liep en op tijd verkocht is) dat we de stap naar dit land hebben kunnen maken. We leven sober, zeer sober, maar we hebben alles wat ons hartje begeerd: elkaar, onze sobere paardjes, een klein huisje zonder hypotheek met veel land. Dus wij tellen onze zegeningen. Neemt niet weg, dat als mijn man komt te overlijden, dat ik 3 jaar langer een probleem heb dat ik moet overbruggen. Dus ik ben niet blij met deze regeling en al helemaal niet hoe dit hele pensioen systeem is opgebouwd en ik verbaas me over het grote verschil van het "Rijke land " Nederland dat het niet kan betalen en toch het economisch minder goed gaan van Frankrijk, die dit blijkbaar wel kan betalen, want het gebeurt gewoon.

Winged

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:52

pien_2010, even heel nieuwsgierig: Je woont in Frankrijk, maar bent Nederlands staatsburger? Hoe moet ik dat zien? Jij zit niet in het Franse pensioenstelsel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 11:53

En de mensen die binnen nu en 2 jaar met pensioen gaan hebben nu gewoon meer als 50 jaar gewerkt. Vind ik niet meer dan logisch.
Het is jammer dat er zoveel sp stemmers bij de fnv zitten. Zij zijn de enige partij die op dit gebied lopen te zieken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:00

Klopt Winged, waarbij ik hoop, omdat we een gîte uitbaten, dat ik op een gegeven ogenblik mocht ik alleen komen te staan, toch wat krijg.
Door de gîte zal het zo zijn, dat ik gelijk een micro intrepeneur kan worden. Dit kan met twee maanden terugwerkend. Door dit gelijk te doen, zo vertelde mijn boekhouder mij, betaal ik weliswaar gelijk meer belasting, MAAR ik ben ook gelijk verzekerd voor de card vital (ziektekosten verzekering). Nu ben ik daarvoor verzekerd omdat ik bij mijn man op de kaart zit en nu is de gîte geen micro entrepeneur daar dit voor ons heel onvoordelig is. Als ik dat niet zou doen, dan moet ik elke maand alleen voor de ziektekosten verzekering € 450,-- op hoesten. (dat is natuurlijk enorm).

Dus hoe het precies zit met wat ik krijg vanuit Frankrijk is niet helemaal duidelijk voor mij en ik wil dat nu ook niet gaan uitvragen daar het nu niet speelt. Wel heeft mijn NL accountant toen een berekening gemaakt, dat ik totaal bijna € 150,-- minder krijg AOW als dat ik in Nederland zou zijn gebleven. Voor mijn pensioen maakt het natuurlijk niets uit, en ik zit in een pensioen fonds dat goed om gaat met het pensioen geld (itt dat van mijn man die teveel verliezen heeft geleden). Of hier al de aanvulling vanuit Frankrijk bij zit, of niet, dat weet ik eigenlijk niet. Gelukkig heb ik een accountant hier in Frankrijk (van geboorte NL) die dus erg veel weet van beiden landen en hopelijk tzt mij goede adviezen kan geven.

Donc→ dus→ als manlief blijft leven→ heeft hele goede gene (90+ komt veel voor in zijn familie en hij lijkt nu erg gezond), dan hebben wij 0,0 probleem. Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het krap en hoop ik omdat ik de talen erg goed spreek (NL, Frans, Engels en versta Duits), dat ik in de zomer ergens iets bij kan verdienen in de toeristen branche naast mijn eigen gîte. Mais, on verra plût tard→ we zullen dan wel zien. Ik ga er niet van wakker liggen, maar ik ben ook niet naïef en gek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:04

purny schreef:
En de mensen die binnen nu en 2 jaar met pensioen gaan hebben nu gewoon meer als 50 jaar gewerkt. Vind ik niet meer dan logisch.
Het is jammer dat er zoveel sp stemmers bij de fnv zitten. Zij zijn de enige partij die op dit gebied lopen te zieken.

En ondanks dat ik geen SP-er ben, vind ik het toch niet gek, dat heel kritisch gekeken wordt door de SP naar die nieuwe regeling, want NL wijkt echt enorm af met de andere Europese landen, terwijl ze zichzelf maar op de borst kloppen dat we het beste pensioen systeem ter wereld hebben. Dat is toch op zijn zachtst gezegd, merkwaardig te noemen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:33

pien_2010 schreef:
purny schreef:

En ondanks dat ik geen SP-er ben, vind ik het toch niet gek, dat heel kritisch gekeken wordt door de SP naar die nieuwe regeling, want NL wijkt echt enorm af met de andere Europese landen, terwijl ze zichzelf maar op de borst kloppen dat we het beste pensioen systeem ter wereld hebben. Dat is toch op zijn zachtst gezegd, merkwaardig te noemen.

Maar aan de andere kant, zonder te zeggen dat het in NL geweldig is, is het niet nu ook een heel groot probleem in Griekenland/frankrijk/italie met die pensioenleeftijd? Die ligt daar enorm laag, maar mede daardoor komen die landen in de problemen omdat het niet op te brengen is.

Waarbij ijk niet zeg dat NL zo geweldig is, ik denk echt dat het op de schop moet, maar ik zou zo ook niet weten hoe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:45

Dat is ook zo LoveBodin. Het is niet zo simpel en ik heb ook niet de oplossing en ik vind het ook fijn als mijn kinderen nog een pensioen hebben, alhoewel ik hen heb geadviseerd om het geld zoveel mogelijk in de aflossing van hun hypotheek te stoppen dat vrij komt als ze dan 70+ zijn en hun huis is afbetaald. Dan hebben ze gelijk met een klap minder uitgaven waardoor je net als wij met veel minder geld kunt rondkomen.

Het enige wat ik met mijn verhaal wil laten zien, dat het individueel tot hoopjes problemen kan leiden, daar mensen zoals ik (en vele anderen) keuzes hebben gemaakt die toen heel normaal en logisch waren. Daar zit ook iets van onbetrouwbaar in vanuit de overheid.
Kijk, de liberalen zitten echt niet met het opschuiven van de AOW leeftijd. Die achterban veelal heeft de AOW helemaal niet nodig om te leven cq overleven. Daar is het een leuk extraatje.
Maar voor heel veel mensen , zoals voor mij en mijn man, moeten wij echt van dat geld ons leven doen. Dus dat de SP kritisch is, dat vind ik heel begrijpelijk, want de SP weet dat voor hun achterban gaat om het enige en echte inkomen.
Vervolgens probeer ik aan te geven, hoe het anders ligt in Europa, en ik vraag me af: "schieten wij als Nl niet naar het andere uiterste toe, en heeft dat wellicht te maken met het feit dat diegene die nu aan het roer zitten in een totaal andere financiële positie zitten". Maar die mensen bepalen wel de keuzes voor de anderen (denk bv aan de liberalen, de werkgevers bond etc waar meestal veel geld is). Dus dank je de koekoek dat de FNV (werkende achterban die hier van moet leven) en de SP (idem dito) een totaal ander geluid laten horen. Ik zou het ze zeer kwalijk nemen als ze dat niet doen. Want als zij het niet doen, wie komt dan nog op voor de mensen die hiervan moeten leven? Echt niet de gegoede burgerij, die totaal geen notie heeft hoe je van € 1000,-- per maand rond moet komen. Ze zouden diep geschokt zijn als ze dat jaar in en jaar uit moeten doen.

Ik ben dus ook niet zo blij met de opvatting van PvdA en GL (die ook een achterban heeft→ weliswaar minder en minder) die er van moet leven. Dus dat gaat deze partijen zeker stemmen kosten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-06-19 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:46

Citaat:
Het is al een hele vooruitgang dat het voor 2 jaar op 66 komt... Dus wat wil men nog meer...

Mijn Klaas is inmiddels met pensioen.

Voor 100% NIET geïndexeerd.
Welkom in het neo-liberalisme.

Dat is een van de zaken waarop wij het accoord hier in huis gaan beoordelen. Voor Klaas is het te laat, maar wellicht kunnen we het anderen besparen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 12:48

Wat vinden jullie dan van het akkoord Janneke, zoals het er nu ligt? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:37

pien_2010: Bedankt voor je verduidelijking!

Zojuist mijn pa even gesproken en die is wel blij (bouwjaar '55) Snap het ook wel, want hij is al best wel op. Denk dat het alsnog 2,5 jaar doorbikkelen wordt, maar ik hoop dat hij (en mijn moeder, ook uit '55) dan lekker samen kunnen gaan genieten.

Ik ben tegelijkertijd ook benieuwd wat adviseurs mijn leeftijdsgenoten gaan adviseren te gaan doen met hun geld tov pensioenen. Denk dat als daar weer eens een bijeenkomst ergens over is ik wel aan ga sluiten. Het is vér weg, ik mag nog minstens 40 jaar, maar ik ben wel benieuwd wat verstandige keuzes zouden zijn als ik er wel op mijn 65ste mee zou willen stoppen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:50

Maar Pien,
Jij bent een uitzondering.
Je hebt als zelfstandige gewerkt en woont nu al jaren in Frankrijk. Dit betekent dat je minder AOW opbouwt. Immers ieder jaar vanaf je 15e in Nederland bouw je 2% AOW op.
En je had kunnen kiezen om toch pensioen op te bouwen. Werknemer zijn dat vaak, via cao, verplicht.
Wat mij betreft zou dit ook voor zelfstandigen moeten gelden.
Als je nog in Nederland zou wonen en je man overlijdt en jij hebt nog geen recht op AOW, zou je natuurlijk Bijstand kunnen aanvragen.

Mijn man en ik werken allebei nog. De werkgever van mijn man heeft een speciale regeling (waar zij beide voor inleggen); mijn man kan met 65 of 66 stoppen, de overbrugging tot zijn AOW-datum wordt vanuit dit potje gefinancierd. Deze regeling is vrijwillig en is niet verplicht om aan mee te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:59

Electra63 schreef:
Als je nog in Nederland zou wonen en je man overlijdt en jij hebt nog geen recht op AOW, zou je natuurlijk Bijstand kunnen aanvragen.
Klopt helemaal wat je schrijft, en door onze keuze krijg ik dat hierin Frankrijk niet. Vandaar dat die jongere pensioen leeftijd wel een belangrijke KAN zijn voor mij.

Gelukkig heb ik als zelfstandige geen pensioen opgebouwd, want dan had ik hier nooit kunnen wonen en uiteindelijk vele male minder aan de eindstreep overgehouden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:12

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Klopt helemaal wat je schrijft, en door onze keuze krijg ik dat hierin Frankrijk niet. Vandaar dat die jongere pensioen leeftijd wel een belangrijke KAN zijn voor mij.

Gelukkig heb ik als zelfstandige geen pensioen opgebouwd, want dan had ik hier nooit kunnen wonen en uiteindelijk vele male minder aan de eindstreep overgehouden.

Dat gun ik je van harte, maar ik vind het toch een risico om geen pensioen op te bouwen.
Wij zijn verplicht om tot aan onze pensioenleeftijd pensioenpremie te betalen. Daardoor heb je straks een extraatje bovenop je AOW. Maar de AOW-ers zonder pensioen (in Nederland) kunnen in aanmerking komen voor huur- en zorgtoeslag en bijv. Bijzondere Bijstand voor bepaalde uitgaven of vrijstellingen.

Daarom: iedereen verplicht pensioenpremie betalen. ;)

Maar ik blijf het moeilijke materie vinden en het is moeilijk om een goede oplossing voor iedereen te vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 17:45

Electra63 schreef:
Daarom: iedereen verplicht pensioenpremie betalen.
Oooh maar ik krijg wel pensioen hoor. Want ik heb jaren en jaren betaald toen ik in loondienst was.
Alleen door het de laatste jaren (8 jaar) anders te doen heb ik echt vele male meer opgebouwd zelf (door dat het huis vrij was en dat bedrag bij verkoop in één keer los kwam→ en dat geld is weer geïnvesteerd }> ) als dat ik met mijn 28 jaar pensioen betalen had opgebouwd.

Ook naar dat rendement en systeem mag dus wel eens gekeken worden.

Verder heb ik nooit één cent uitkering of wat dan ook gehad. Ik heb altijd zonder enige vorm van toeslag me zelf weten te bedruipen → en daar ben ik dankbaar voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:00

Als we nou de 'verplichte pensioenpremie voor iedereen' via de belastingdienst regelen. En dan de uitkering gewoon standaard maken. Dan zijn we volgens mij rond voor het basisinkomen. en gaat over tot de orde van de dag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:11

Ik heb eens goed doorgespit. Zware beroepen (en idd wat is zwaar) mogen drie jaar eerder met pensioen. Maar tegen veel lagere pensioenen. Krijgen ze dan wel aow?gaat pensioen op de officiele leeftijd wel omhoog? Kortom veel vragen, en keuze salaris of lager pensioen is een lastige.

Als ik kijk naar gv. Die werkt nu al ruim 27 jaar drie ploegendienst inclusief nachtdienst 5 nachten, daarvoor dienstplicht. Die zou nu met 67,8 (nieuwe plannen en 19 jaar ruim nog) met pensioen mogen. 10 jaar later dan zijn vader zelfs (die met vervroegd pensioen mocht vanwege juist het zware werk -O- dat houdt toch geen mens fysiek vol? :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:24

Shadow0 schreef:
Als we nou de 'verplichte pensioenpremie voor iedereen' via de belastingdienst regelen. En dan de uitkering gewoon standaard maken. Dan zijn we volgens mij rond voor het basisinkomen. en gaat over tot de orde van de dag.

Shadow daar zijn super interessante positieve artikelen over en voorbeelden van gemeenschappen (wb basisinkomen invoeren) waar dit enorm positief heeft uitgepakt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:59

Ik ben heel benieuwd welke beroepen als zwaar worden aangemerkt. Zeker onregelmatig werk is een aanslag op je lijf. Maar behalve lichamelijk klachten door lichamelijk zwaar werk heb je ook kantoorpersoneel met burnouts of hoge bloeddruk problemen.
En dan heb je nog de gezondheidsproblemen die niet werkgerelateerd zijn, ook voor die mensen kan het moeilijk zijn om te werken tot de AOW-leeftijd.

Ik ben dus zeer benieuwd naar de details van het pensioenakkoord.
Ik ben lid van de FNV, dus ik zal wel een brief krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:04

Ooooh leuk Electra. Ik ben wel benieuwd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:06

Het gaat alleen om minimumloon toch? Dus schoonmakers misschien, maar de meeste ploegendiensten en zeker politie en dergelijke zit daarboven en schieten er dus niets mee op.

Overigens: de hele discussie is ook best abstract. Want de meeste mensen werken niet totaan hun pensioen, maar stoppen / vallen eerder uit. Dat is al zo, dus het is geen vraag of het kan. Die vallen uit met gezondheidsklachten, of voelen dat aankomen en bouwen af, of worden aan de kant gezet omdat er niet meer in ze geinvesteerd wordt bij de zoveelste reorganisatie.
Het ophogen van de pensioenleeftijd is daarom gedeeltelijk vooral een schuiven met de regelingen. Met hele grote gevolgen voor de mensen die tussen wal en schip belanden (zoals bv pien_2010 als het verkeerd loopt) maar op grotere schaal heeft het minder gevolgen, omdat het een beetje 'linksom of rechtsom' toch ongeveer op hetzelfde neerkomt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:51

@Shadow,
Ik ken toch veel mensen die gewoon tot aan de AOW-leeftijd in dienst zijn. Ze stoppen vaak wel maanden eerder, omdat zij veel verlofuren hebben staan.
Ik ken ook mensen (collega's) die na pensionering nog 1 of 2 dagen per week blijven werken.
In de zorg kan je ook nog steeds gebruik maken van vroegpensioen, maar je ontvangt geen AOW en je pensioenuitkering is lager. Niet iedereen kan zich dat permitteren.
Dus dat weinig mensen tot pensioenleeftijd werken? Ik wil daar weleens cijfers van zien.

Ik had nog niet gelezen/gehoord dat eerder stoppen alleen voor werknemers met een minimumloon geldt? Of is de definitie van zwaar werk = minimumloon?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 20:23

Electra63 schreef:
In de zorg kan je ook nog steeds gebruik maken van vroegpensioen, maar je ontvangt geen AOW en je pensioenuitkering is lager. Niet iedereen kan zich dat permitteren.

Ja. Al is 'zich permitteren' niet een objectieve maat. Sommige mensen kiezen er -gedeeltelijk vrijwillig- voor om onder het minimum, zelfs soms onder het bestaansminimum te gaan leven. Anderen kiezen met net zoveel redenen om het niet te doen.
Die koppeling dat je soms met minder toekunt, als je bereid bent de consequenties te aanvaarden, is ook niet altijd gemaakt.

Punt is trouwens niet dat iemand dit zou moeten doen, maar dat er mensen zijn die het doen.

Citaat:
Dus dat weinig mensen tot pensioenleeftijd werken? Ik wil daar weleens cijfers van zien.

https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... n-geslacht

Je ziet daar duidelijk dat de knik in arbeidsparticipatie begint voor de werkelijke pensioenleeftijd.

Citaat:
Ik had nog niet gelezen/gehoord dat eerder stoppen alleen voor werknemers met een minimumloon geldt? Of is de definitie van zwaar werk = minimumloon?

Nee, maar het blijft wel financieel onaantrekkelijk voor iedereen met zwaar werk boven het minimuminkomen:
    Vakbonden wilden ook mogelijkheden tot vroegpensioen voor mensen met een zwaar beroep. Hoewel er geen lijstje komt met zware beroepen, wordt het wel eenvoudiger om tot drie jaar voor de AOW-leeftijd te stoppen met werken, vooral voor mensen met een laag inkomen. Nu moeten werkgevers nog een hoge boete betalen als ze meewerken aan een vroegpensioen. Afgesproken is dat die boete tot aan een bruto jaarloon van zo’n 19.000 euro, het minimumloon, vervalt. Over iedere euro dat iemand méér verdient, blijft de boete in stand.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/04/na ... j-a3962625

Ok, het is iets genuanceerder dan ik dacht, want het ziet er in deze tekst uit alsof de eerste 19.000 euro zijn vrijgesteld, ook bij mensen die een hoger inkomen hebben. Maar desondanks is de grens erg laag, namelijk echt op het minimuminkomen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 00:42

Shadow0 schreef:

Ja inderdaad, zoals AOW dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 07:36

Shadow0 schreef:

Je wilt dus de problematiek rondom de AOW oplossen door een nog grotere versie van de AOW te maken waarbij iedereen van boven de 18 geld krijgt?