mysa schreef:Nog even over dat 'alleen maar aan de poort staan', wat telkens weer naar voren komt. Ik denk niet dat dat een realistische visie is van een concentratiekamp. Sterker nog, er was uiteraard een poort en daar zal vast gepost zijn, maar het is naief om te denken dat bepaalde SS'ers speciaal waren aangesteld om 'aan de poort te staan.'.
Een concentratiekamp was een enorm complexe organisatie, met een poort, met uitkijktorens met daarin SS' ers met machinegeweren. (Die geacht werden te schieten op degene die ergens naar toe liep waar hij op dat moment niet naartoe hoorde te lopen, tenzij dat richting het onder stroom staande hek was, dan loste het probleem zich vanzelf op).
Er kwamen mensen aan met treinen,die moesten daar uit gejaagd worden, ze moesten in rijen worden opgesteld, de ene rij richting de gaskamers, de andere naar een tijdelijk voortleven. De procedures rondom de gaskamers werden veelal uitgevoerd door andere gevangenen, maar onder toezicht van SS.
De voorlopige overlevenden moesten geschoren, ontluisd, in barakken ondergebracht. Alles onder toezicht en met wat aansporing van de SS.
Dan werden er dagelijks appèls gehouden, waar de ingezetenen werden geteld, duurde vaak uren en juist daar vielen de meeste doden, door uitputting en kou en door de hand of laars van de SS.
Voorts werden er selecties gehouden, waarbij werd bepaald wie alsnog aan de beurt was voor de gaskamer.
Tenslotte werden de kampbewoners die daar nog toe in staat waren, ingezet in arbeidscommando's, onder toezicht en 'aanmoediging' van de SS.
Er waren nog veel meer taken binnen deze goed-geoliede machine, maar ik wil er maar mee zeggen, dat
de kans me klein lijkt dat een bepaalde SS'er niet meer hoefde te doen dan aan de poort staan.
Het is inderdaad niet te vergelijken met gebouwenbewaking die we tegenwoordig op onze kantoren kennen. Ik heb nogal de indruk dat deze vergelijking wordt getrokken.