94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:28

Witchcraft schreef:
En ik wordt er misselijk van dat er mensen oordelen op waar ze geen verstand van hebben en maar 1 richting uit kijken.
Niemand is er bij geweest toen hij in dienst ging. Dus wie weet nu welke keuze hij had? Ja wie weet is hij vrijwillig aangesloten en is het een rat, maar wie weet had hij weinig keuze, dit of het veld op...en het veld op is net zo erg want je dood ook mensen.....

Trouwens dat er gezegd wordt dat we er van geleerd hebben. Niet echt, moet je kijken welke oorlogen er nog gaande zijn....

Ach ja je hebt gelijk! Eigenlijk was deze kampbewaker die bij de SS werkte een slachtoffer en al die gevangenen waar de gouden tanden uit gerukt zijn, vergast zijn, gemarteld zijn onder zijn toeziend oog moeten gewoon lekker vergeten worden.
Wtf is er met deze wereld aan de hand?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:32

Willl65 schreef:
Witchcraft schreef:
En ik wordt er misselijk van dat er mensen oordelen op waar ze geen verstand van hebben en maar 1 richting uit kijken.
Niemand is er bij geweest toen hij in dienst ging. Dus wie weet nu welke keuze hij had? Ja wie weet is hij vrijwillig aangesloten en is het een rat, maar wie weet had hij weinig keuze, dit of het veld op...en het veld op is net zo erg want je dood ook mensen.....

Trouwens dat er gezegd wordt dat we er van geleerd hebben. Niet echt, moet je kijken welke oorlogen er nog gaande zijn....

Ach ja je hebt gelijk! Eigenlijk was deze kampbewaker die bij de SS werkte een slachtoffer en al die gevangenen waar de gouden tanden uit gerukt zijn, vergast zijn, gemarteld zijn onder zijn toeziend oog moeten gewoon lekker vergeten worden.
Wtf is er met deze wereld aan de hand?
Dat zegt ze toch nergens? Ze benoemt enkel dat het niet kwaad kan om de zaken vanuit een wat breder perspectief te bekijken. Plus het feit dat niemand van ons hier op Bokt er inderdaad bij is geweest, althans die kans acht ik niet heel erg groot. Wellicht had deze man in kwestie een keuze, maar er bestaan mogelijkheden waarom hij eventueel niet vrijwillig daar heeft gezeten.

En dat is waar het nu om gaat, althans in mijn optiek.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:41

Of een heleboel van jullie hebben geen flauw benul wat de SS was en hoe het in die kampen er aan toe ging of jullie interesseert het geen ene moer dat duizenden en duizenden Nederlandse Joodse mensen, Zigeuners en Homo’s is overkomen.
Ik hoop op het eerste want het tweede doet mijn hart breken.
Ik weet nu even niet meer of ik überhaupt nog geconfronteerd wil worden met dergelijke deugdheid. Die man heeft 94 jaar lang mogen leven. Konden we dat van veel kampbewoners ook maar zeggen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:51

Willl65 schreef:
Of een heleboel van jullie hebben geen flauw benul wat de SS was en hoe het in die kampen er aan toe ging of jullie interesseert het geen ene moer dat duizenden en duizenden Nederlandse Joodse mensen, Zigeuners en Homo’s is overkomen.
Ik hoop op het eerste want het tweede doet mijn hart breken.
Ik weet nu even niet meer of ik überhaupt nog geconfronteerd wil worden met dergelijke deugdheid. Die man heeft 94 jaar lang mogen leven. Konden we dat van veel kampbewoners ook maar zeggen.
Ik zal niet beweren er alles over te weten, maar ik 'bestudeer' de oorlog inmiddels best wat jaren. Vanuit verhalen/ervaringen binnen m'n familie, tot online onderzoek, het bezoeken van kampen etc. Ook is het mij bekend dat dat er niet enkel Joodse slachtoffers zijn.

Beweren dat al dat leed sommigen hier geen moer kan schelen vind ik wat te ver gaan.

Uiteraard zou het een groot schandaal en enorm kwalijke zaak zijn, indien de man in kwestie dit alles willens en wetens op vrijwillige basis heeft laten plaatsvinden/deel genomen aan. Echter is dit niet zeker, ja het kan, maar net zo goed niet. Staat los van het leed an sich.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:52

Dus, vraag aan iedereen die hier vanuit een vreemd soort combi van politieke correctheid en gebrek aan historisch besef (zo komt het althans op mij over) vraagtekens stelt bij de schuld van deze man: Daarmee ben je dus ook tegen dit proces? Je ziet dan dus het grote belang, zij het grotendeels symbolisch, van dit proces ècht niet in? Je bent dus ook niet van mening dat doorgang van dit proces een kwestie is van gerechtigheid en van fatsoen tegenover de slachtoffers, waarbij de waarheidsvinding beter binnen juridische kaders kan plaatsvinden dan via speculatie op internet?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:54

Het gevaar van een breder perspectief is het vergoeilijken van wat er in de concentratiekampen gebeurde. Ja ik weet dat er dan aldoor gezegd wordt hoe erg het daar was en dat het echt niet de bedoeling is om dat te bagatelliseren, waarna er een maar komt waarmee het alsnog gebagatelliseerd wordt.

Wat in de concentratiekampen gebeurde was pure kwaadheid en we moeten nooit maar dan ook nooit wat daar gebeurde weg te redeneren omdat de andere kant ook gehoord moet worden.

De enigen die daar niet vrijwillig zaten waren de gevangenen, niet de bewakers. Deze man heeft er om wat voor reden dan ook voor gekozen om daar te gaan werken. Dat is dan ook de reden waarom deze man voor de rechter komt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:17

Het perspectief komt in de rechtszaak wel aan de orde, denk ik. Dat moet ook wel, verzachtende omstandigheden moeten meegewogen worden. Ik vind het toch wel prettig te merken dat het onderwerp leeft, niet dat bokt nou zo omvangrijk of als een representatieve doorsnee van de bevolking gezien kan worden, maar het zegt me toch wel dat de nazi-geschiedenis nog niet vergeten is.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:21

Gevoelig onderwerp... Ik weet ook niet goed wat ik van een proces op deze leeftijd moet vinden. Onberecht vrij laten gaan klopt in mijn hoofd niet, maar bijvoorbeeld levenslang op 94 jarige leeftijd krijgen is ook een raar iets :\ Hoe gaat men deze man passend berechten?

Ik ben ook al jaren behoorlijk geinteresseerd in de Tweede Wereldoorlog, diverse oud concentratiekampen bezocht, Schloss Wewelsburg (oud hoofdkwartier SS) bezocht, veel gelezen en bekeken. Indrukwekkend en zeer beangstigend hoe alles marketingtechnisch in elkaar zat bij de Duitsers. Doodeng hoe efficiënt plannen en kampen waren...

Mensen schrijven hier dat de meneer in kwestie zijn handen nooit kan wassen in onschuld. De keerzijde is dat ten tijde van WO-II ook de Duitsers geen lieverdjes waren voor hun eigen volk. Tijdens de beginjaren van de oorlog werden alle Duitse jongeren verplicht zich aan te sluiten bij de Hitlerjugend. Weigerde men dit, werd deze bijna gezien als landverrader en de familie geïntimideerd danwel gestraft. Veel van deze jeugd is geïndoctrineerd tijdens de Hitlerjugendperiode en op latere leeftijd bij de SS aangesloten.

Nu zeg ik niet dat dit goed praat wat er gebeurd is, maar wel dat er een keerzijde van dwang aan de Duitse kant aanwezig is geweest.

Hitler wist als geen ander "heb je de kinderen, dan heb je de wereld" toe te passen op het ontevreden Duitse volk. Families hoopten op een betere toekomst en de kinderen werden belast met vechten voor hun vaderland. Ik geloof oprecht dat velen van deze kinderen/jongeren zich nooit daadwerkelijk bewust zijn geweest van de vele gruweldaden van o.a. de SS.

Nogmaals; ik ben geen vriend van het extreem-rechtse, ook niet van het extreem-linkse. Ik keur geen enkele van de oorlogsmisdaden in de Tweede Wereldoorlog (en oorlogen daarna) goed en vind absoluut dat mensen passend berecht dienen te worden... Alleen, hoe is vooral de vraag die mij persoonlijk bezighoud als je beide kanten probeert te bekijken.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:27

Ik begin me een beetje op te vreten over dit topic..

Tuurlijk moet deze meneer berecht worden en tuurlijk gaat er gekeken worden naar zijn ‘big picture’.

Maar waar ik kriebel van krijg is dat hier alles zo gigantisch zwart-wit bekeken wordt door een aantal personen in dit topic. Ik zie dingen voorbij komen over keuzes alsof ze compleet weloverwogen kunnen zijn geweest, ik lees berichten van mensen die lijken te weten wat deze meneer precies gedaan heeft.

Ik zie een duidelijke tweedeling van mensen die dit vanuit een historisch perspectief proberen te bekijken (grijs gebied etc.) en mensen die emotioneel HEEL sterk betrokken zijn bij dit onderwerp.

Ik kan me ook goed voorstellen dat als dit erg persoonlijk is door familie etc, dat een “historische analyse” van een dergelijk onderwerp best hard binnen kan komen. Maar begrijp wel dat de oorlog voor de 20-30 jarigen onder ons alweer een stapje verder staat dan voor de 50-60 jarigen onder ons. Dat houdt niet in dat we het vergeten, dat het gebagatelliseerd wordt of er goedkeuring wordt gegeven voor gedane daden. Dat houdt in dat er op een ‘wetenschappelijkere manier’ naar wordt gekeken (dan heb ik het natuurlijk niet over het niveau, maar over de manier waarop..). En in mijn ogen is dat niet per se iets negatiefs, maar een manier om bepaalde processen beter te begrijpen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:38

Natuurlijk moet hij zich verantwoorden!
Als in die rechtzaak blijkt dat hij 'es nicht hat gewusst' of geen keus had, gaat hij misschien wel vrijuit.
(Maar bij SSers is die kans vrij klein ;) Die wisten heel goed wat ze deden.)

Even ter vergelijking;
De mensen van IS die journalisten op Youtube het hoofd afsneden en andere gruweldaden begingen, zullen we die over 70 jaar ook maar laten gaan omdat ze gehersenspoeld waren enzo?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:40

Of dan heel oud zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:56

Karl66 schreef:
Popstra schreef:
Stel dat deze man ooit tot inkeer is gekomen dat wat hij bewaakt heeft en wat er daar gebeurde gruwelijk was zal hij dan niet al genoeg straf gehad hebben er de rest van zijn leven dagelijks aan herinnerd te zijn?
Hij en ook zijn familie toch altijd een geheim mee heeft moeten dragen want je gaat denk ik niet trots vertellen dat je kampbewaarder geweest bent!?
Ik vind het moeilijk te oordelen. Het lijkt mij vrij nutteloos iemand op die leeftijd nog te berechten.

Toevallig begint vandaag in Nederland een proces tegen een man die schijnbaar in een vlaag van verstandsverbijstering een vrouw heeft beroofd, ontvoerd en verkracht. Zullen we die ook maar geen straf geven omdat hij de rest van zijn leven eraan herinnerd wordt en ermee moet leven dat hij tot zo iets gruwelijks in staat is?

Er is een reden waarom sommige misdrijven nooit verjaren en dat is de ernst van die misdrijven. Hij heeft eraan meegewerkt dat 65.000 onschuldige mensen zijn vermoord. Ja in nazi-Duitsland kwam je daar mee weg en werd je er zelfs voor beloond. Maar in een rechtstaat moet je je na zo'n misdrijf voor de rechter verantwoorden. En dat lijkt mij een hele goede zaak.
relax, het is mijn mening te zeggen dat ik vind dat een 94 jarige berechten vrij nutteloos is.
Ze hadden hem moeten berechten kort na de oorlog als dit mogelijk was geweest. Lijkt mij nuttiger

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 18:15

Quellian schreef:
Popstra schreef:
Ik vind het moeilijk te oordelen. Het lijkt mij vrij nutteloos iemand op die leeftijd nog te berechten.

Ze hadden hem beter na WO II op kunnen hangen, I agree :j

Moet zeggen dat ik jou drie opmerkingen in dit topic echt niet gepast vind..
Haast net zo respectloos als een SSer die een kamp bewaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:09

sflj schreef:
Even ter vergelijking;
De mensen van IS die journalisten op Youtube het hoofd afsneden en andere gruweldaden begingen, zullen we die over 70 jaar ook maar laten gaan omdat ze gehersenspoeld waren enzo?

Goede vraag. Nee. Zij wisten wat ze deden, zij hebben dat bewust gedaan en daar is bovenal bewijs van.

Bij deze man is dat niet van toepassing. Hij was kampbewaker. Hij zat bij de SS. Wat hij exact gedaan heeft, dat is voor ons (nog) onbekend. Was het enkel kantoorwerk en wat controles aan de uitgang? Of was het letterlijk mensen laten creperen en vermoorden?

Dat hij zich moet verantwoorden en verduidelijken wat zijn aandeel was, dat is iets wat me duidelijk lijkt.

De vraag is alleen... hoe bestraf je zoiets?
Is dit voldoende voor de families die wrok koesteren? Zullen zij zich kunnen neerleggen bij de wet en het besluit van de rechter?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:35

Karl66 schreef:
The_Cat schreef:

De Joden waren gewoon ook een makkelijke zondebok waar het merendeel van de Duitsers al tegenop keken. Op het einde van WOI, zijn voornamelijk de grote geldwinnaars van het rijngebied geweest die stonden op een overgave, omdat zij bang hadden dat hun geld in gevaar zou komen, velen daarvan waren ook net rijke Joden. Het is niet 'zomaar' geweest dat er een aversie was tegen hun, Hitler heeft daar gewoon van geprofiteerd ook

En het is moeilijk om daar iets van te zeggen, vele Duitsers zijn ook gewoon gedwongen in een job die ze niet wouden. namelijk, ga in het leger, doe functie x of we nemen u en uw familie mee naar het kamp. Welke keuze kies je dan? De meeste mensen gaan nog steeds voor hun eigen lijf/familie

Hitler was voor de eerste wereld oorlog ook al een antisemiet en nee, de Joden, ook niet de rijke Joden, zijn daar op wat voor manier schuldig aan. Dat niet 'zomaar' een aversie is een vorm van victim blaming.

Ja, als dienstplichtig militair in een land in oorlog had je niet de mogelijkheid om gewetensbezwaard te zijn en moest je gewoon dienen. Wilde je niet dienen, dan ging je naar een concentratiekamp. Maar dat wil niet zeggen dat je familie ook gelijk opgesloten werd. Dat gold voor militairen, niet voor kampbewakers, dat was een baan waar je vrijwillig voor koos. En je was dan wel een SS-er, maar bij een niet militaire eenheid. Dat je als bewaker in een uniform rondloopt maakt je nog geen soldaat.

Het is een moeilijk onderwerp, dus ik wil wel even verduidelijken dat ik zeker niet vind dat iemand ergens schuld aan heeft. Ik ben ook zeker bewust dat Hitler al voor de oorlog tegen de Joden was, ik wou alleen maar zeggen dat het hele gedoe met WOI het makkelijker maakte voor Hitler om meerdere mensen ertegen op te zetten. Immers, de mensen die tijdens WOI aan de andere kant van het front zaten, keerden eerst terug naar Duitsland in de veronderstelling dat ze de oorlog gewonnen hadden, niet wetende dat het een ander verhaal was. En een zondebok werd gezocht en al snel gevonden. Ik wil zeker niet zeggen dat ze daar schuld aan hadden.

mysa
correspondent/vertaler

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:08

Nog even over dat 'alleen maar aan de poort staan', wat telkens weer naar voren komt. Ik denk niet dat dat een realistische visie is van een concentratiekamp. Sterker nog, er was uiteraard een poort en daar zal vast gepost zijn, maar het is naief om te denken dat bepaalde SS'ers speciaal waren aangesteld om 'aan de poort te staan.'.

Een concentratiekamp was een enorm complexe organisatie, met een poort, met uitkijktorens met daarin SS' ers met machinegeweren. (Die geacht werden te schieten op degene die ergens naar toe liep waar hij op dat moment niet naartoe hoorde te lopen, tenzij dat richting het onder stroom staande hek was, dan loste het probleem zich vanzelf op).

Er kwamen mensen aan met treinen,die moesten daar uit gejaagd worden, ze moesten in rijen worden opgesteld, de ene rij richting de gaskamers, de andere naar een tijdelijk voortleven. De procedures rondom de gaskamers werden veelal uitgevoerd door andere gevangenen, maar onder toezicht van SS.

De voorlopige overlevenden moesten geschoren, ontluisd, in barakken ondergebracht. Alles onder toezicht en met wat aansporing van de SS.

Dan werden er dagelijks appèls gehouden, waar de ingezetenen werden geteld, duurde vaak uren en juist daar vielen de meeste doden, door uitputting en kou en door de hand of laars van de SS.

Voorts werden er selecties gehouden, waarbij werd bepaald wie alsnog aan de beurt was voor de gaskamer.

Tenslotte werden de kampbewoners die daar nog toe in staat waren, ingezet in arbeidscommando's, onder toezicht en 'aanmoediging' van de SS.

Er waren nog veel meer taken binnen deze goed-geoliede machine, maar ik wil er maar mee zeggen, dat
de kans me klein lijkt dat een bepaalde SS'er niet meer hoefde te doen dan aan de poort staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:10

Varekaj schreef:
Goede vraag. Nee. Zij wisten wat ze deden, zij hebben dat bewust gedaan en daar is bovenal bewijs van.

Bij deze man is dat niet van toepassing. Hij was kampbewaker. Hij zat bij de SS. Wat hij exact gedaan heeft, dat is voor ons (nog) onbekend. Was het enkel kantoorwerk en wat controles aan de uitgang? Of was het letterlijk mensen laten creperen en vermoorden?

Dat hij zich moet verantwoorden en verduidelijken wat zijn aandeel was, dat is iets wat me duidelijk lijkt.

De vraag is alleen... hoe bestraf je zoiets?
Is dit voldoende voor de families die wrok koesteren? Zullen zij zich kunnen neerleggen bij de wet en het besluit van de rechter?

Maar jij neemt aan dat men in Duitsland geen administratie werd gehouden van de kampen?

Deze man staat niet zonder enige onderbouwing terecht, niet omdat iemand van horen zeggen heeft dat... ;)

Veel van de zaken die hier zijn aangehaald, zijn dingen waar elke rechter rekening mee houdt.

Het is bovendien behoorlijk naïef om te denken dat IS-strijders geenszins beïnvloed zijn om tot hun daden te komen. Als ik me niet krijgen ze bepaalde verdovende middelen (denk daarbij richting harddrugs) om hun slachtingen te kunnen uitvoeren.

Het gaat om oorlogen die in de kern gelijkwaardig zijn. Oorlogen gaan namelijk nooit om geloof, een geloof wordt gebruikt om een oorlog te rechtvaardigen. Doel van een oorlog is altijd het verkrijgen van macht over deze of gene.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:11

mysa schreef:
Nog even over dat 'alleen maar aan de poort staan', wat telkens weer naar voren komt. Ik denk niet dat dat een realistische visie is van een concentratiekamp. Sterker nog, er was uiteraard een poort en daar zal vast gepost zijn, maar het is naief om te denken dat bepaalde SS'ers speciaal waren aangesteld om 'aan de poort te staan.'.

Een concentratiekamp was een enorm complexe organisatie, met een poort, met uitkijktorens met daarin SS' ers met machinegeweren. (Die geacht werden te schieten op degene die ergens naar toe liep waar hij op dat moment niet naartoe hoorde te lopen, tenzij dat richting het onder stroom staande hek was, dan loste het probleem zich vanzelf op).

Er kwamen mensen aan met treinen,die moesten daar uit gejaagd worden, ze moesten in rijen worden opgesteld, de ene rij richting de gaskamers, de andere naar een tijdelijk voortleven. De procedures rondom de gaskamers werden veelal uitgevoerd door andere gevangenen, maar onder toezicht van SS.

De voorlopige overlevenden moesten geschoren, ontluisd, in barakken ondergebracht. Alles onder toezicht en met wat aansporing van de SS.

Dan werden er dagelijks appèls gehouden, waar de ingezetenen werden geteld, duurde vaak uren en juist daar vielen de meeste doden, door uitputting en kou en door de hand of laars van de SS.

Voorts werden er selecties gehouden, waarbij werd bepaald wie alsnog aan de beurt was voor de gaskamer.

Tenslotte werden de kampbewoners die daar nog toe in staat waren, ingezet in arbeidscommando's, onder toezicht en 'aanmoediging' van de SS.

Er waren nog veel meer taken binnen deze goed-geoliede machine, maar ik wil er maar mee zeggen, dat
de kans me klein lijkt dat een bepaalde SS'er niet meer hoefde te doen dan aan de poort staan.

Het is inderdaad niet te vergelijken met gebouwenbewaking die we tegenwoordig op onze kantoren kennen. Ik heb nogal de indruk dat deze vergelijking wordt getrokken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:17

Ik zie er niks meer in om zo’n oude man nog te berechten. Had dat dan 50 jaar eerder gedaan. Ik geloof dat je er beter aan doet om tegen de man te zeggen: ik vergeef je voor je daden en wat je hebt gedaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:18

Waarom zou je hem niet berechten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:32

Idd, berechten is iets anders dan hem veroordelen tot *vul in*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:39

Voor zover ik begrijp is dit 1 van de lataste kampen wat gesloten werd. Wees er maar zeker van dat er veel administratie werd vernietigd toen bleek dat ze het niet zouden redden.

Hadden ze administratie? Ja. Wat er nog van over is, dat moet uitgezocht worden. Als die man het geluk heeft dat er over zijn aanwezigheid bitter weinig gedocumenteerd is gebleven, dan sta je nog nergens. Kan het alsnog dat je een doder moet laten gaan wegens gebrek aan direct bewijs of zelfs maar blijk van wat ie heeft gedaan.
Ofwel is de ikke nie weet terecht, en wist hij het niet. Ofwel wist hij het maar al te goed, en weet hij dat er bij gebrek aan bewijs van kromme haas kan gespeeld worden. De kans is heel klein dat er nog een getuige opduikt die hem aan het werk heeft gezien en die uitsluitsel kan bieden.

Niet iedereen die bij de SS zat of er taken voor uitvoerde had bovenin genoeg grijze massa zitten om te helpen donderen. Zou me niks verbazen als er echt jonge kerels bij zaten die oprecht niet doorhadden dat waarom mensen zo bang waren om de douches in te moeten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:59

Varekaj schreef:
Voor zover ik begrijp is dit 1 van de lataste kampen wat gesloten werd. Wees er maar zeker van dat er veel administratie werd vernietigd toen bleek dat ze het niet zouden redden.

Hadden ze administratie? Ja. Wat er nog van over is, dat moet uitgezocht worden. Als die man het geluk heeft dat er over zijn aanwezigheid bitter weinig gedocumenteerd is gebleven, dan sta je nog nergens. Kan het alsnog dat je een doder moet laten gaan wegens gebrek aan direct bewijs of zelfs maar blijk van wat ie heeft gedaan.
Ofwel is de ikke nie weet terecht, en wist hij het niet. Ofwel wist hij het maar al te goed, en weet hij dat er bij gebrek aan bewijs van kromme haas kan gespeeld worden. De kans is heel klein dat er nog een getuige opduikt die hem aan het werk heeft gezien en die uitsluitsel kan bieden.

Niet iedereen die bij de SS zat of er taken voor uitvoerde had bovenin genoeg grijze massa zitten om te helpen donderen. Zou me niks verbazen als er echt jonge kerels bij zaten die oprecht niet doorhadden dat waarom mensen zo bang waren om de douches in te moeten.

Maar nu doe je wederom aannames over zijn functie als bewaker.
Terwijl jij niet in die documenten hebt kunnen kijken.

Nogmaals, die man staat niet terecht omdat iemand van horen zeggen heeft dat hij daar misschien wel bewaker was. Een aanklager gaat niet zomaar een rechtszaak aan als hij niet enige kans van slagen denkt te hebben, die documenten zijn ALLANG uitgezocht.

Daarnaast speelt de jurisprudentie hierover natuurlijk een belangrijke rol.

Ben oprecht wel geïnteresseerd naar aanleiding van jouw reactie;
Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat vrijwel ELKE TBS'er in Nederland een naar verleden heeft. Psychische dan wel fysieke mishandeling. Veel van deze mensen hebben afschuwelijke dingen gedaan. Maar als je hun dossiers leest, begrijp je ook hoe ze tot die daden zijn gekomen. Het vergoelijkt niets uiteraard. Maar ze worden wel bestraft, en sommigen zouden zeggen dat ze bestraft worden omdat ze ter wereld zijn gekomen (in het verkeerde gezin).
In hoeverre vind je dit verschillen van het onderwerp dat we hier bespreken? Mensen die misschien door een goede marketingmachine zijn overgehaald naar de donkere kant?

Ik hoorde vanmiddag voor het eerst van de Rechts-extremistische groep 'Erkenbrand':
Citaat:
"De strategie van een groep als het Nederlandse alt-rechtse Erkenbrand is het normaliseren van racisme door het in een intellectueel format te gieten, om zo het maatschappelijke debat te beïnvloeden. Daar moeten we zeer waakzaam voor zijn."

Moesten die SS-ers daadwerkelijk dom zijn om hun werk uit te voeren, of was werd het destijds ook al in een intellectueel format gegoten? En schokkend om te weten dat hun boodschappen vandaag de dag zich veel sneller kunnen verspreiden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:01

Nabestaanden en slachtoffers en complete volkeren hebben recht op gerechtigheid en ik ben blij dat deze man zich toch nog moet verantwoorden, ongeacht wat de rechter ook voor straf op legt. Hij heeft heel veel geluk gehad dat hij niet eerder veroordeeld is en misschien net ‘pech’ dat hij nog leeft.

Bijzonder dat een kampbewaker die al de tijd de dans ontsprongen is compassie opwekt, maar nabestaanden waarvan complete families uitgemoord zijn geen begrip krijgen dat ze gerechtigheid willen en zich zouden moeten verantwoorden ‘wat voor last ze er nog van hebben’.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:06

Sinds wanneer is het vergoeilijken van het werk van een concentratiekamp bewaker een historische analyse. Sinds wanneer onzin beweren, zoals dat een kampbewaker een kindsoldaat was, dat mensen werden gedwongen om bewaker te worden in een concentratiekamp, dat kampbewaarders geen flauw idee hadden wat er in de kampen speelde, dat je familie gevaar liep als je niet een concentratiekamp wilde werken een historische analyse in de plaats van onzin, wat het werkelijk is?

Als je de bewering dat mensen gemakkelijk meegesleurd worden om kwaad te doen een historische analyse wilt noemen, dan klopt dat. Maar er is volgens mij niemand die dat dan ook ontkent. Het punt is alleen dat als je je laat meesleuren, dat dit je eigen verantwoordelijkheid niet uit kan schakelen en dat je daar dus voor berecht kan worden.

Verder is het voor de rechtspraak niet zo heel relevant meer of er documentatie is. Sinds het Demjanjuk proces hoeft er namelijk niet meer aangetoond te worden wat iemand exact gedaan heeft. Het feit dat je als kampbewaarder medeverantwoordelijk bent voor wat er in de kampen gebeurd is, is sinds dat proces voldoende grond voor een veroordeling. Dat is nou net de reden waarom er nu alsnog een rechtszaak tegen hem aangespannen is.