Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:44

Winged schreef:
Maar waarom komt 75% van de voor zomertijd stemmers dan met 'ja dan kan ik s'avonds nog meer doen in het licht'?

omdat bij continu wintertijd het een groot deel van het jaar zo vroeg licht wordt dat er toch nog niemand wakker is en het al donker wordt wanneer de meeste mensen nog iets actiefs willen doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:46

Shadow0 helaas werkt dat ook niet, bij heel bouwen beginnen ze tegenwoordig al om 6.30 tot 15.30 dit omdat er genoeg zijn die best ver reizen en zo de spits ontwijken. Als de bouw later gaat beginnen word het file probleem dan weer alleen maar groter.
Daarnaast beginnen er nu ook al diverse om 6 uur op de bouw, die doen bv de voorbereidingen zodat de metselaars gelijk om 6.30 kunnen beginnen.
Dus dat houd in, dat een uurtje ook niet uit gaat maken, het is dan nog steeds donker

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:59

Sclimpre schreef:
Winged schreef:
Maar waarom komt 75% van de voor zomertijd stemmers dan met 'ja dan kan ik s'avonds nog meer doen in het licht'?

omdat bij continu wintertijd het een groot deel van het jaar zo vroeg licht wordt dat er toch nog niemand wakker is en het al donker wordt wanneer de meeste mensen nog iets actiefs willen doen.

Als je een halve quote pakt krijg je wel hele gekke discussies zo.

Ik doelde op het 'maar 12 uur is niet de helft van de dag' gedeelte. Als het hoogste punt van de zon op het midden van de dag wordt gezet heb je dus ook niet meer dat het 's ochtends vroeger licht is of 's avonds langer licht. dan is het daglicht evenredig verdeeld over de dag.

Anoniem

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:04

Ik vraag me wel af wat dan het midden van de dag zou moeten zijn?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:10

In het huidige leven ligt dat toch meer richting 2 uur dan richting 12 uur.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 30-10-18 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:11

He he, het onderwerp dat ik probeerde aan te snijden, komt nu aan bod. Laat ik mijn bericht nog eens quoten:

Bowo schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik vind dat er een toch 1 grote fout zit in de redenatie van Lubach. De zon kan namelijk wel op 12 uur op het hoogste punt zijn, maar 12 uur is het niet midden van onze dag. Het lijkt mij veel logischer als die het hoogste punt, en dus het midden van de lichturen, ook in het midden van onze dag zou vallen. Als je kijkt naar een standaard werkdag van 8 tot 5, heb je 4 uur voor 12 en 5 uur daarna. Dan zou het hoogste punt dus ook na 12 moeten vallen. En als ik kijk naar mijn huidige rooster op de uni, heb ik ook dagen van 8.45 tot 17.30, dan zou het midden nog verder na 12 uur moeten vallen.

Het midden van de dag bepalen lijkt me heel moeilijk, omdat dat voor iedereen anders is, maar om in de buurt te blijven van de huidige tijd en toch dat hoogste punt meer richting het midden te krijgen, zou je juist de zomertijd moeten instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:15

In de zomertijd is het hoogste punt van de zon rond 14/15 uur, waar het in de wintertijd rond 13 uur ligt. Ik denk dus dat de wintertijd dan ook beter aansluit bij het algemene midden van de dag dan de zomertijd.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:19

Ik denk dat 13 uur zou kloppen wanneer je alleen kijkt naar werktijden, maar bij het merendeel van de mensen is de avond na werktijd langer dan de ochtend voor werktijd, dan zou je dus wel meer richting de 14/15 van de zomertijd komen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:21

Maar 12 uur is toch iet het midden van mijn “niet slapen dag”.
Stel dat je om 6.00uur opstaat en 12.00uur is het midden van de dag (6uren daartussen), dan mag je om 18.00uur je bed alweer in. Er zijn dagen dat me dat prima in de oren klinkt. Maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Maar hoe meer daglicht s avonds hoe beter! En dan gaat het me niet om alleen de kortste dag, maar om het hele verloop naar de kortste dag toe. En weer naar de langste dag.

Zonlicht voor 6.00 heeft de gemiddelde Nederlander helemaal niets aan.

Ik zou overigens gewoon zeggen. Op de hele wereld dezelfde tijd. Want wat maakt het uit of ik nu van 9-5 werk of van 2-10? Ik werk nog steeds 8 uren. Dat zijn alleen maar getallen om iets aan te geven.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:31

Op de hele wereld dezelfde tijd??
Dus als het bij ons dan 15:00u en zonnig is, is het in een ander ver land om 15:00u middernacht? :=
Dat werkt toch niet. We hebben niet voor niets tijdzones :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:34

Tivoli schreef:
Op de hele wereld dezelfde tijd??
Dus als het bij ons dan 15:00u en zonnig is, is het in een ander ver land om 15:00u middernacht? :=
Dat werkt toch niet. We hebben niet voor niets tijdzones :+

Nou ja als het voor jou normaal is dat 15:00 "opsta-tijd" is is dat toch niet zo gek?
Dat is op dit moment niet zo maar het zou wel een hoop problemen wegnemen. Je ziet vooral in de USA dat mensen heel moeilijk moeten doen met de 4 tijdzones die daar heersen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:35

We hebben ook dezelfde maanden voor noordelijk en zuidelijk halfrond, dus het is nu ook eind oktober in Australie, alleen betekent dat daar het begin van de zomer.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:36

Dat hebben ze in China ja, daar zouden ze drie tijdzones moeten hebben, maar het hele land leeft in 'Bejing tijd'. Daar gaan de winkels inderdaad op rare tijden open, of kleine dorpjes volgen gewoon hun normale tijd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:47

Wat maakt het nou uit dat 18.00 in plaats van etenstijd opstaan-tijd is?
Het is maar een getal. Die tijdszones slaan juist nergens op. Vlieg je naar Engeland. Ben je bijna een uur onderweg, maar je komt 10 minuten eerder aan dan dat je weggegaan bent, dat slaat nergens op!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:48

Shadow0 schreef:
We hebben ook dezelfde maanden voor noordelijk en zuidelijk halfrond, dus het is nu ook eind oktober in Australie, alleen betekent dat daar het begin van de zomer.

Ja, daar vieren ze ook kerst met kerstmutsen en bikini aan, dat doen we hier ook niet..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:53

Dan zou ik pas in de war zijn, als alle tijden gelijk zouden worden getrokken.
Kijk die seizoenen zijn altijd al zo geweest, dat is voor iedereen normaal.
En als je alle tijden gelijk zou trekken, wélke tijd moet de hele wereld dan aanhouden? Hoe wil je dat met alle landen ter wereld gaan bepalen?
Kan me zo voorstellen dat elk land zijn eigen tijd als tijd wil aanhouden zodat niet hele generaties die al hun hele leven om 6:30u opstaan, ineens moeten werken van 03:00u ‘s nachts tot 11:00u.
Of het dan licht of donker is maakt me dan niet uit, maar ik zou er gewoon niet aan kunnen wennen. Bovendien moet je dan alsnog voor andere landen berekenen in welke tijd hun daglicht hebben en dus bereikbaar zijn. Nee, Dankje :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:28

Het moment op de dag dat je werkt is nog steeds hetzelfde. Het tijdstip heet alleen anders...
Nu is Engeland toch ook het startpunt? Dus die tijd is dan de tijd.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:31

Dat snap ik, dat het alleen anders heet. Maar dat zou ik dus enorm verwarrend vinden.
Denk ook niet dat de hele wereld zo maar ineens in zou stemmen met de Engelse tijd.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:38

Ik vind dat hier best veel aannames worden gedaan betreft andere Nederlanders. "Zonlicht savonds heb je het meeste aan" en "Sochtends heeft niemand het zonlicht zo hard nodig"

Vind dat best egoïstisch, je weet namelijk helemaal niet wie wat waar aan heeft. Iedereen heeft een andere baan, levensstijl.

Overigens maken de getallen wel een verschil, namelijk het aangeven van de tijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:40

Het liefste heb ik gewoon dat we de klok 2 x per jaar blijven verzetten omdat dat toch het meest aansluit bij een natuurlijk leefritme vindt ik.
Dan beweeg je met het daglicht ongeveer mee.

Als je het op wintertijd laat staan wordt je(of beter ik) in de zomer veel te vroeg wakker. Uiteraard vanwege het licht. Dat is met verduisteringsgordijnen nog goed op te vangen. De vogels die al bij schemering beginnen te kwetteren is een veel groter prpbleem voor mij. Daar wordt ik wakker van. Dat uurtje extra heb ik echt nodig. Ik ben nu eenmaal niet op mijn best in de ochtend.

Daarnaast inderdaad het uurtje wat je langer kan gebruiken om na je werk nog te sporten of iets anders buiten te doen. Dat het in de ochtend dan langer donker blijft maakt mij niets uit.

Als we stoppen met wisselen dan graag dus zomertijd aanhouden.

En niet vanwege het zomer is warm en gezellig lang in de tuin idee. Gewoon om praktische redenen.

Overigens los van deze discussie. Voor mensen die in de ochtend moeite hebben met opstaan vanwege de duisternis. Een wake-up light is echt geweldig. Ik had in de wintermaanden ook altijd problemen met wakker worden en sinds ik een wake-up light heb is dat echt over. Ik voel me frisser en uitgeruster.
(ik was met een gewone wekker echt niet te genieten in de ochtend)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:46

Maar een wake-up light vervangt geen daglicht. Als ik 's morgens beneden kom en de gordijnen open doe, en het is nog steeds donker, dan word ik gewoon niet goed wakker. En zo zit ons lichaam gewoon in elkaar; als het donker is dan geeft je lichaam aan dat je moet slapen en ben je dus fysiek maar ook mentaal eigenlijk niet wakker en alert genoeg. Dat kan ook bv met autorijden gevaarlijk zijn.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:51

Permanente zomertijd. Ik vind het verschrikkelijk dat het savonds zo vroeg donker wordt, ik kan dat uurtje extra goed gebruiken. Dat wisselen hoeft van mij helemaal niet, dus als 2e keus permanente wintertijd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:51

Shaggy09 schreef:
Ik vind dat hier best veel aannames worden gedaan betreft andere Nederlanders. "Zonlicht savonds heb je het meeste aan" en "Sochtends heeft niemand het zonlicht zo hard nodig"

Vind dat best egoïstisch, je weet namelijk helemaal niet wie wat waar aan heeft. Iedereen heeft een andere baan, levensstijl.

Overigens maken de getallen wel een verschil, namelijk het aangeven van de tijd.

Met je eens!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:54

@8nnemiek, Het zal niet 100% gelijk zijn. Nee. maar het scheelt echt heel erg veel.

Mij heeft het in ieder geval echt heel erg geholpen. (er schijnt overigens wel een groot verschil te zijn in het merk)

En tja, toen ik vanmorgen de gordijnen open deed was het donker. Ondanks dat de klok dus nu net verzet is.
Ik was dus heel blij met mijn alternatief een wake-up light.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:02

Shaggy09 schreef:

Dit klopt natuurlijk helemaal.

Het zou mooi zijn als men meer flexibele tijden kon aanhouden qua werktijden.

Dat als je moeite hebt met opstarten in de winter dat je dan gewoon later begint. En als je graag vroeg begint met werken dat je dan ook vroeger start.

Dan kan iedereen op staan op de tijd dioe het beste bij zijn eigen bioritme past.