Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:48

8nnemiek schreef:
Maar een hondje van 10 kilo in een appartement van 70m2..
dan zou dat varken van 300 kilo dus 30x zoveel ruimte nodig hebben om het te kunnen vergelijken. 2100m2 per varken, om net zoveel ruimte te hebben als die hond. Maar nee, een zeug heeft nog geen 3m2 oppervlakte!! 8)7 En die mag niet drie keer per dag lekker buiten snuffelen. Hoe kun je dat in godsnaam goedpraten terwijl je het hondje zielig vind :=

En sinds wanneer krijgt een varken liefde := Dat is als het opsluiten van je kind in de kelder en dan zeggen ‘ik hou van je, hier heb je een bal om mee te spelen’ :=

_/-\o_

Kinke

Re: Reclame ''Eet geen dieren-dag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:57

bizarre vergelijking. Moet dat varken perse liefde dan? Als ik met 1 van mijn paarden zit te flikflooien, vat zij dat op als liefde of doe ik gewoon raar op dat moment?

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:03

Waarom zou een varken geen “liefde” kunnen krijgen, en een kalf niet, maar een hond, kat, paard wel?

Ik behandel mijn stieren, (kalfjes), net zoals dat ik mijn paard, honden, kippen en cavia’s behandel. Zij krijgen ook hun knuffels, hun lekkers, hun vriendjes om hen heen, net zoals een ander dier dat krijgt.

Niet voor niets dat al onze stieren vriendelijk zijn, nog komen als je hun naam roept en je tussen de grote stieren kan gaan zitten zonder dat ze je iets zullen doen. Ieder kalf bij ons is vrolijk, en kijkt hij iets minder vrolijk wordt hij aan elke kant geholpen en verzorgd om weer vrolijker te worden. Hoeveel geld en moeite dat ook kost, net zoals je bij een paard zal doen. Of dat liefde is, weet ik niet. Gewoon wederzijds respect tussen dier en mens. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:37

Ik zie het geven van liefde meer als het ervoor zorgen dat het dier gelukkig is. Bij een hond is dat een kriebel of een aai ja, en een veilige plek, genoeg eten en een stabiele roedel.. maar bij een varken zou ik dat geluk eerder zoeken in soortgenoten, ruimte en plek om te kunnen wroeten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:51

Wanneer er een veulen met 3 maanden bij de moeder wordt weggehaald is heel bokt in rep en roer. Terwijl het bij een kalf volledig normaal is het binnen 3 uur weg te halen, daar hoor je niemand over.

Daarnaast kan ik echt niet begrijpen dat je van iets houd en het vervolgens de vrachtwagen op zet om het te laten vermoorden. Waarom kan dat met een kalf wel maar met je hond niet? Waarom is het ene moreel gezien onjuist en het ander niet.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:13

Mallow schreef:
Wanneer er een veulen met 3 maanden bij de moeder wordt weggehaald is heel bokt in rep en roer. Terwijl het bij een kalf volledig normaal is het binnen 3 uur weg te halen, daar hoor je niemand over.

Daarnaast kan ik echt niet begrijpen dat je van iets houd en het vervolgens de vrachtwagen op zet om het te laten vermoorden. Waarom kan dat met een kalf wel maar met je hond niet? Waarom is het ene moreel gezien onjuist en het ander niet.

Kalveren worden zo snel bij de moeder weggehaald ivm melkproductie. Onze melkproducten komen daarvanaf. Kalfjes zelf komen met soortgenoten bij elkaar en krijgen daar melk en brok en andere vitamines tot ze ongeveer 3 maanden oud zijn. Vaak komen ze hierna bij ons terecht. De vaarskalveren komen vervolgens weer bij koeienboeren terecht, om als melkkoe te dienen.

Omdat honden niet na enkele jaren zo groot en onvoorspelbaar zijn als de meeste stieren. Plus dat onze honden niet gefokt worden voor het vlees. Stieren krijgen flinke hoorns, al wordt dit er al steeds meer uitgefokt. Stieren boven een jaar worden vaak agressiever, niet door hun voeding, verzorging of manier van houden. Deze stieren worden ook gefokt voor hun vlees, en niet om te dekken oid. Daarvoor komt ook weer de afstamming en meer bij kijken.
Mijn echte eigen stier hebben we langer gehouden, maar moest uiteindelijk echt weg. Dat was moeilijk, maar ik weet dat ze bij het slachthuis zelf niet lijden bij de kalveren, en een stier zo houden is onmogelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:30

Morgen gaan onze kalveren bij de koeien weg, ze zijn nu allemaal zo'n 6/7 maanden. Dat wordt 2 nachten slecht slapen door het geloei. Ook zielig?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:46

Ik vind dat best zielig ja, net zoals ik het zielig vind als een veulen roept dat voor het eerst zijn moeder moet missen, zoals een puppy jankt die bij zijn moeder wordt weggehaald, en zoals een kind huilt als het voor 't eerst naar school moet.
Allemaal zielig, maar uiteindelijk kom je er niet onderuit in onze maatschappij. Wel zou ik er zelf indien mogelijk altijd voor kiezen om dieren geleidelijk te scheiden. Zo werd mijn hond elke dag een klein beetje langer bij de pups weg gehaald en is daar nooit iets van stress bij komen kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat dat voor een boer gewoon te lastig is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:59

Tja, je zou ook van mening kunnen zijn dat een kalf dan direct bij de koe weghalen minder zielig is. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Geleidelijk scheiden kan gewoon niet bij het ras wat wij hebben. De dames staan nog dichtbij de natuur, kalf niet in dezelfde wei is het recept voor een kudde die zich niet laat tegenhouden door draad.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:08

Ja Kinke dat vind ik ook zielig ja :j ik ga er even van uit dat jij vleeskoeien hebt?

Floss ik weet hoe het gaat, ik ken de beweegredenen er achter. Feit blijft dat wij mensen vinger in de pap willen houden (vrij letterlijk in deze) in hoe alles gaat. Dat zo'n stier te groot wordt is natuurlijk niet zijn schuld :+ maar hij wordt er wel om vermoord. Omdat het voor de mens onveilig wordt. En ik ben van mening dat die stier net zo veel bestaansrecht heeft als jij en ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:13

Mallow schreef:

Ja, dit vind ik ook altijd raar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:19

Dat klopt Mallow, het zijn Blonde d'Aquitaines. Ik zie geen verschil met kittens/pups of wat voor andere dieren ook bij hun moeder weghalen. Het is even zielig, maar na een paar dagen is het alsof ze nooit een moeder hebben gehad.
Over kalf of hond op de vrachtwagen doen, het is maar net wat je gewend bent toch? In dit deel van de wereld is een hond een huisdier, in andere landen soms voedsel. Kan iemand me uitleggen waarom een koe naar de slager brengen 'vermoorden' is, en een dier in laten slapen door de dierenarts niet? Het eerste betekent dat je niet om dat dier geeft, maar het tweede wel? Voor het dier maakt het niet uit, die gaat niet bedenken: dit is mijn laatste rit in een veewagen/laatste ritje in de auto naar de dierenarts en hierna ben ik dood.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:25

Een dier in laten slapen omdat het leven een lijdensweg is vind ik een andere discussie dan een gezond jong dier op de vrachtwagen zetten om te laten vermoorden voor geld of de consument.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:28

8nnemiek schreef:
Maar een hondje van 10 kilo in een appartement van 70m2..
dan zou dat varken van 300 kilo dus 30x zoveel ruimte nodig hebben om het te kunnen vergelijken. 2100m2 per varken, om net zoveel ruimte te hebben als die hond. Maar nee, een zeug heeft nog geen 3m2 oppervlakte!! 8)7 En die mag niet drie keer per dag lekker buiten snuffelen. Hoe kun je dat in godsnaam goedpraten terwijl je het hondje zielig vind :=

En sinds wanneer krijgt een varken liefde := Dat is als het opsluiten van je kind in de kelder en dan zeggen ‘ik hou van je, hier heb je een bal om mee te spelen’ :=

Varken wordt tussen 80 en 120 kg geslacht.
Helaas... Geen 300 kg. Sorry.

Mallow.
Ik weet niet. Zelf vind ik het idee niet zo gek.
We vermenselijkem te vaak eigenlijk.
Is het doden? Ja.
Maar in de volle glorie van het leven. Zonder mankementen ineens poef dood?
Eerlijk? Dat vind ik niet zo heel gek.. mits hij een goed leven gehad heeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:30

Mallow schreef:
Een dier in laten slapen omdat het leven een lijdensweg is vind ik een andere discussie dan een gezond jong dier op de vrachtwagen zetten om te laten vermoorden voor geld of de consument.

Pin door de kop en je vriezer staat weer vol. Sneller en vreedzamer dan de mens met pijl en boog. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:31

Een stier wordt niet specifiek geslacht omdat hij te groot is. Wij kunnen een stier max. 2 jaar houden, daarna krijgen we inteelt (onze koeien kalveren pas af als ze 3 jaar zijn. Stieren blijven gewoon gevaarlijk, dat begint soms al als ze nog maar 1 jaar zijn. En ja, ook als je er gewoon netjes en rustig mee omgaat. Je kunt ze echt niet vergelijken met hengsten. Wij gaan binnenkort nog even bij de stierenmester kijken die onze stierkalfjes altijd koopt, hij heeft nog een Blonde stier staan die 5 jaar is. Dier heeft in die jaren heel wat harems gehad. Het is een uitzonderlijk rustig dier, ondanks formaat tank goed te hanteren. Dit zijn wel de uitzonderingen.
De meneer op de foto hieronder heeft 2 jaar bij onze kudde gelopen, kun je je voorstellen hoe zo'n gigant dat zou zijn als hij 5 is? Wel een goed karakter, anders zouden we er niet mee fokken, maar nog steeds bestaat de kans dat hij volgend jaar heel anders is. (hij heeft na onze koeien nog een nieuw harem gekregen bij iemand anders). Overigens zijn ze best kwetsbaar bij natuurlijke dekkingen, heb al diverse keren een stier van een koe zien stuiteren, gebroken staarten komen regelmatig voor, blessures aan poten ook. Toen ik hier kwam wonen 10 jaar geleden dacht ik ook...ahhhh lieve stier...ik vind jou leuk, wil aai over bol geven....dat heb ik heel snel afgeleerd ;)

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:32

Mallow schreef:

Maar dat is het nou juist, die 'discussie' bestaat alleen voor de mens, het dier merkt geen verschil wat de insteek is.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:32

Maar wat maakt jou superieur aan het dier? Wat maakt jou zoveel 'beter' (? kan even geen ander woord bedenken) waardoor jij mag beslissen dat een ander dier dood moet terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is (zowel gezondheid van het dier als de voeding die het jou levert). En dit is een oprechte vraag naar jouw visie, geen aanval.
Wat maakt dat wij ons morele besef kilometers ver weg hebben gestopt? Omdat het al jaren zo gebeurd? Slavernij is gestopt omdat men het morele besef kreeg dat dit niet oké is. En ik hoop met heel m'n hart dat dit voor de dieren ook de toekomst is.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:36

magda_90 schreef:
Mallow schreef:

Pin door de kop en je vriezer staat weer vol. Sneller en vreedzamer dan de mens met pijl en boog. ;)

Er zijn helaas weinig dieren die geslacht worden met de pin door de kop. Slachten is productie werk en er zijn ontzettend veel dieren die lijden tijdens het slacht proces. Er moeten te veel dieren gedood worden in een te korte tijd.

Daarnaast zie ik niemand meer met pijl en boog jagen, snap die vergelijking dan ook niet helemaal?
Feit blijft dat een gezond en normaal functionerend wezen van z'n leven wordt beroofd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:38

Mallow schreef:
Maar wat maakt jou superieur aan het dier? Wat maakt jou zoveel 'beter' (? kan even geen ander woord bedenken) waardoor jij mag beslissen dat een ander dier dood moet terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is (zowel gezondheid van het dier als de voeding die het jou levert). En dit is een oprechte vraag naar jouw visie, geen aanval.
Wat maakt dat wij ons morele besef kilometers ver weg hebben gestopt? Omdat het al jaren zo gebeurd? Slavernij is gestopt omdat men het morele besef kreeg dat dit niet oké is. En ik hoop met heel m'n hart dat dit voor de dieren ook de toekomst is.

De mens is een omnivoor, heeft dierlijke eiwitten nodig (ga nu niet weer proberen díe discussie aan te gaan) en het vlees is lekker. Hoe vaak moet ik dit nu exact aanhalen voordat het geaccepteerd wordt...? :) Gewoon interesse.

Ik haal mijn vlees wel weg bij de lokale boeren omdat ik streekproducten beter vind voor mens, dier en milieu.

De bioindustrie op deze schaal is niet mijn ding nee. Net als dat ik vlees met mate eet.

Dan nog, hoe vaak moet dat nog aangehaald worden...?

Edit, doordat de slachthuizen zo in opspraak zijn, zijn er dus geen goede (kleine) slachthuizen meer? :)

Onder mij is geschreven waarom ik de pijl en boog benoem. En die manier wordt door inheemse bevolking nog gebruikt. O:)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 05-10-18 22:41, in het totaal 3 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:39

Niet zo zeer superieur.
Maar als holbewoner jaagden we.
Nu doen we dat op een ander manier.

Waarom gezondheid? Moet het dier leven om vervolgens ziek te worden en dan met pijn de pijp uit te gaan wanneer het oud is?

Ik voel veel emoties voor het geven van ruimte en juiste verzorging voor de dier. Maar geen emoties voor dood bij een dier waarbij ik niet emotioneel mee verbonden ben.

Sterker nog. Koeien van stage? Met liefde voor gezorgd. Geaaid. Maar dat hij geslacht werd?
Nope. That's life.

Maar zo steek ik in elkaar.
En ben ook bang dat niemand mij daar vanaf kan brengen.
En zou t ook prettig vinden dat dit geaccepteerd zou worden.

Als dierenarts assistente heb ik ook veel dieren door zien gaan.
Nou... Ik zie ze liever in één x goed dood gaan zonder mankementen en pijn vooraf als zo'n oud artrose dier... Kostte wat t kost in leven houden.

Dat vind ik ook n noemer van mishandeling.
We kunnen m nog niet laten gaan.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:41

Het heeft niets te maken met respect of acceptatie. Ik begrijp het gewoon oprecht niet en probeer het te begrijpen. Iets wat alleen met dit soort gesprekken aanwakkert want ik ben een groot voorstander van 'leef en laten leven'. In mijn geval zeer letterlijk dus :D :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:43

Beiden wil en doe je niet. Want rechter door de bocht kan ik/kunnen anderen het niet aangeven. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:45

Het is op deze wereld nou eenmaal zo dat de mens zich verder ontwikkeld heeft. Ik noem dat overigens niet 'superieur'. Ben niet beter dan een dier, wel anders en anders ontwikkeld. De mens neemt constant beslissingen, over andere mensen, hun kinderen, hun huisdieren, hun vee etc.etc.
ik vind overigens jouw bewoordingen soms wel..hoe moet ik het noemen...arrogant? Weet niet of dit de juiste bewoording is, maar je zegt bijvoorbeeld dat 'wij ons morele besef kilometers ver weg hebben gestopt. Jij kan niet voor een ander bepalen of die zijn morele besef heeft weggestopt of dat diegene er simpelweg anders over denkt dan jij.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:50

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik geen problemen heb met het doden van dieren voor consumptie, dat is nu eenmaal de voedselketen... Maar de manier waarop wij dieren houden voordat ze geslacht worden kan gewoon niet.
Oké, er zijn bedrijven die goed voor hun dieren zorgen misschien en er wel met liefde mee omgaan, maar uiteindelijk weet je niet vanwaar dat stukje vlees dat in de winkel ligt komt.
En natuurlijk kan het dan helpen om geen dierlijke producten meer te gebruiken, maar eigenlijk vind ik het ook wel erg dat de maatschappij hier niks aan doet. Zij zouden simpelweg regels kunnen stellen dat deze dieren beter gehouden moeten worden. Zoals varkens die in veel te kleine kooien liggen, kippen in kleine kooitjes... Dan worden dierlijke producten maar 10x duurder, zijn mensen automatisch gedwongen om minder te eten maar krijgen die dieren ten minste een beetje een waardig leven.

Volgens mij zijn er veel vegetariërs/veganisten die wel vlees zouden eten als de dieren echt in vrijheid hebben kunnen opgroeien en een mooi leven gehad hebben. (Natuurlijk zitten er ook bij die het dan alsnog niet zouden doen. )