Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:26

mylittlejoy schreef:
Maar mensen raken hun uitkering helemaal niet kwijt door de taaleis. Als je er niet aan kan voldoen, krijg je hulp bij het machtig worden van de taal. Daar moet je inderdaad wel aan meewerken, maar het is niet zo dat als je niet slaagt voor de taaleis, je je uitkering kwijt bent.

Ja dit dus :=
Zeker bij laaggeletterde mensen waar men zich hier zo'n zorgen over maakt moet dat toch juist fantastisch zijn?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:29

Wat in godsnaam is een husselverhaaltje .... Zelfs als je je al meer dan 50 jaar in het Nederlands weet te redden lees je in een Nederlandse taaltest een woord waarvan je denkt: hoe dan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:42

Magrathea schreef:
mylittlejoy schreef:
Maar mensen raken hun uitkering helemaal niet kwijt door de taaleis. Als je er niet aan kan voldoen, krijg je hulp bij het machtig worden van de taal. Daar moet je inderdaad wel aan meewerken, maar het is niet zo dat als je niet slaagt voor de taaleis, je je uitkering kwijt bent.

Ja dit dus :=
Zeker bij laaggeletterde mensen waar men zich hier zo'n zorgen over maakt moet dat toch juist fantastisch zijn?

Trouwens, er zijn zat mensen die geboren worden in Nederland maar die zeer jong emigreren. Soms zie je wel eens namen langskomen, mensen in de regering van de VS bijvoorbeeld die dan een Nederlands klinkende naam hebben maar geen Nederlands spreken.
In deze tijden waarin we het zo hoog op hebben met privacy moet je dan niet willen roepen dat iedereen dan maar in je arbeidsverleden moet kunnen kijken. En afhankelijk van het werk staat het dan ook niet vast dat je goed Nederlands spreekt trouwens... Soms is dat niet nodig. Een van mijn docenten op de TU woont hier al langer dan dat ik leef (hij komt uit China) maar spreekt amper een woord Nederlands, en als hij bijv een plaatsnaam of winkelnaam noemt verstaat niemand het :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:57

mylittlejoy schreef:

Je moet meewerken onder druk van het verliezen van je uitkering. Die druk om mee te werken is op zich een probleem.

En haal je de toets niet, dan moet je vervolgens verplicht moeite doen om daarin beter te worden, ook onder druk van het verliezen van je uitkering. Maar misschien wil iemand niet op les?

Wat ik daaraan vooral ook heel kwalijk en venijnig vindt is het idee dat je niet als mens eerst en vooral gewoon mens bent, en goed zoals je bent. Het zal mij echt helemaal worst wezen of iemand wel of niet kan lezen.

En als er veel mensen zijn die niet kunnen lezen dan vind ik het prima om daar rekening mee te houden: meerdere wegen om dat ook op latere leeftijd nog te leren, maar ook meer mogelijkheden om brieven voor te laten lezen, dingen goed te laten werken zonder dat je erbij hoeft te lezen, etc. Maak niet-lezen ook gewoon. Ook handig voor de mensen die het ondanks alles niet gaan leren (visuele beperking, verstandelijke beperking, dyslexie, etc.)

Dat vind ik belangrijk. Het probleem altijd weer zo draaien dat de minst weerbare personen de meeste last ervaren... dat vind ik dus niet juist. Mensen zijn gewoon mens en goed zoals ze zijn. Als ze willen leren lezen dan bied ik ze graag de kans, maar iemand die niet kan lezen hoort ook gewoon deel van onze maatschappij te kunnen zijn, en zou zich niet tweederangs hoeven voelen, en hoeft zich niet te bewijzen wat mij betreft. Want het is vrij destructief voor je zelfvertrouwen als je steeds weer moet bewijzen waarom je niet deugt, niet normaal bent etc. Laat mensen. Werk vanuit positieve beweging niet vanuit dwang.

Lante

Re: Slaan we niet een beetje door? Taaleis voor nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:31

Alles moet tegenwoordig ‘resultaatgericht’, mensen moeten ‘in hun kracht gezet worden’, ieder mens moet participeren, meedoen aan onze inclusieve samenleving! Het eigen netwerk moet ondersteunen (inzet hulpbronnen).

Er zijn helaas best veel mensen die het wel dolgraag zouden willen, maar door diverse omstandigheden gewoon echt niet kunnen.
De druk die erop gelegd wordt is voor veel mensen waar ik mee werk enorm beperkend. Als je geluk hebt, tref je consulenten arbeidsparticipatie en gebiedsteammedewerkers en reïntegratieconsulenten die begripvol zijn en goed in kunnen schatten wat wel en niet haalbaar is, maar vaak moeten mijn cliënten elk jaar weer meerdere malen verantwoorden waarom ze niet ‘normaal’ functioneren, waarom ze niet kunnen voldoen aan gestelde eisen en waarom ze niet komen tot gewenst resultaat. Waarom het eigen netwerk niet (meer) kan of wil ondersteunen, waarom ze geen hulpbronnen meer aan kunnen spreken.

De consulenten werken volgens de regels netjes een vragenlijst af, maar in deze gesprekken wordt voor veel mensen aan de andere kant van de keukentafel of het gemeentelijke bureau helaas vooral benadrukt wat ze niet (meer) kunnen en niet (meer) hebben.

Soms voer je dezelfde soort gesprekken meerdere keren per jaar met verschillende ambtenaren. Dat zou toch anders moeten kunnen naar mijn idee.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:41

Prrrr schreef:
Hoe vaak mag de staat vragen of je dat niveau hebt, vind je? En mag de staat dat ook vragen als die dat redelijkerwijs al zou moeten weten?

Interessante vragen.
In principe een keer. Mocht blijken dat je voldoet, dan is dat vinkje gezet.
Blijkt later dat iemand tegen problemen aanloopt bij het vinden van een baan, is taalvaardigheid wel weer iets wat gecontroleerd zou kunnen worden (samen met andere mogelijk problemen, zodat de betreffende persoon op dit punt geholpen kan worden).

Mag de staat dit vragen: ja, blijkbaar kunnen ze er niet op een andere manier achter komen (wat ik overigens wel weer vreemd vind hoor, dit zou toch centraal geregistreerd moeten zijn) en dan vind ik dat je tot op zekere hoogte dingen van een burger mag vragen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:47

Shadow; andersom: waarom zou iemand NIET willen leren lezen / de taal beheersen van het land waar hij/zij woont? Het lijkt me echt vreselijk om niet te kunnen lezen, en bij mensen die geholpen worden om dit toch te leren spreekt toch vooral opluchting. De maatschappij is nu eenmaal ingericht op de aanname dat je Nederlands kunt lezen, spreken en schrijven. Actief niet meewerken aan pogingen van anderen ( = de overheid) om te zorgen dat je op dat hele basale niveau mee kan draaien vind ik erg vreemd. Waarom wil je jezelf buitenspel plaatsen en tegelijkertijd verwachten dat de overheid wel een uitkering voor je betaalt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 18:48

Een keer een ding is tot daar aan toe, alleen omdat alles en iedereen langs elkaar heen werkt moet je keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer enz. Uitleggen aantonen verantwoorden bewijzen enz. Omdat gemeentes instanties of wat ook nooit tevreden zijn met wat ze al hebben. Ze moeten altijd meer en meer en meer weten van je.

Niet alleen overheid maar werkelijk elke instantie doet daaraan mee. Poging huurhuis te krijgen. Eerste eis belasting aangifte, ok geef je die netjes. Oh maar wacht we willen ook convenant hebben. En uwv uitdraai. Ok geef je die. Jaaa maar we willen ook bewijs dat er betaald wordt. Geef je netjes een maand uitdraai, oh nee maar we willen van afgelopen jaar hebben. Geef je dat, oh nee toch van afgelopen twee jaar. Voldoe je aan al die privacy schendende voorwaardes, aan einde van rit, eeh we hebben een regel over het hoofd gezien we verhuren niet aan mensen met allimentatie. Want dat zien we niet als inkomen.

Jemig jongens bedenk dat voordat ik aan de meest idiote eisen moet voldoen.

Margaretha dat is de eis van de overheid ook niet. Het gaat ook over nederlanders die de taal goed spreken maar misschien om wat voor reden dan ook gewoon niet handig zijn in taal geschreven. Ik heb die test gedaan, heb vwo en hts gehad maar toch de vraagstelling is zo met woorden die niet eens bestaan dat als je geen verbanden kan leggen door welke reden dan ook je de vraag niet eens snapt. Laat staan dat je die correct kan beantwoorden.

Als ze nu voor de nl eis eerst eens de uwv databank erdoor draaien, dan belastingdienst erbij halen ivm arbeidsverleden. Iemands opleiding even nakijkt want uwv daar heb je het al eens moeten aanleveren. Filter dat uit en het handje vol dat je dan niet kunt plaatsen benader die
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-08-18 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:49

mylittlejoy schreef:

Waar heeft deze dame dan een probleem mee? Doe gewoon die taaltest en wees heel blij dat je in een land bent geboren waar er vrede is en waar er een prima sociale zekerheid is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 18:53

Riel verplaats je eens in die mevrouw.je kunt niet meer werken waar je van baalt. Bent afhankelijk van anderen en ondanks je opleiding werk verleden enz mag je opeens gaan bewijzen dat je je eigen taal machtig bent. Dat is domweg vernederend en niet te begrijpen

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:58

Dat het vernederend is kan ik heel goed begrijpen. Het is zelfs heel bureaucratisch als je het mij vraagt. Dat is het lastige aan heel het systeem maar het is wat het is. Het systeem is inderdaad niet perfect.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 19:00

Soms is een principe uitvechten een mooi iets, aantonen dat een procedure kansloos is. Als niemand dat doet gaat het verder en verder

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:26

Magrathea schreef:
Shadow; andersom: waarom zou iemand NIET willen leren lezen / de taal beheersen van het land waar hij/zij woont?

Ik heb geen idee maar het punt is dat dergelijke dingen vooral individuele vrijheid zijn. Mensen ergens toe dwingen is volgens mij alleen te verantwoorden als daar goede redenen voor zijn. Dwingen is niet aanvaardbaar.

(En waarom niet? Ik kan me in elk geval voorstellen dat er mensen zijn met flink negatieve ervaring op school en met examens dat ze daar geen zin meer in hebben. Zelf ben ik in mijn laatste jaar van de middelbare school weggelopen uit de gymles, en ik zou nooit meer gedwongen naar iets dergelijks toe willen, teveel negatieve herinneringen en het is ontzettend invasief om tot zoiets gedwongen te worden, of gedwongen te worden om in detail uit de doeken te doen waarom je iets niet kunt. Gun mensen hun eigenwaarde.)

Citaat:
Het lijkt me echt vreselijk om niet te kunnen lezen, en bij mensen die geholpen worden om dit toch te leren spreekt toch vooral opluchting.

Als je het vraagt aan de mensen bij wie het succesvol is gelukt om het te leren, vast. Maar dat betekent niet dat dat voor iedereen geldt.

Citaat:
De maatschappij is nu eenmaal ingericht op de aanname dat je Nederlands kunt lezen, spreken en schrijven.

Dat is een domme aanname want dat is niet de werkelijkheid, en het is een van de redenen dat er meer mensen uitvallen dan nodig is. Mensen die zich prima kunnen redden totdat we het zo ingewikkeld maken dat het niet meer kan. Dat is onze fout als maatschappij, niet andersom.

Citaat:
Actief niet meewerken aan pogingen van anderen ( = de overheid) om te zorgen dat je op dat hele basale niveau mee kan draaien vind ik erg vreemd. Waarom wil je jezelf buitenspel plaatsen en tegelijkertijd verwachten dat de overheid wel een uitkering voor je betaalt?

Omdat we bestaanszekerheid als grondrecht hebben vastgelegd. Ook om de piramide van Maslov: je kunt pas fatsoenlijk iets leren als je zeker bent van je basisbestaan. Mensen hebben recht op wonen, eten en zorg punt uit. Pas dan is er uberhaupt de ruimte om wat te leren.

Maar daarnaast is het volstrekt niet automatisch zo dat mensen die niet kunnen lezen niet op een heel basaal niveau zouden kunnen meedraaien. Dat is ook best wel beledigend om dat aan te nemen. Dit is ergens ook heel dubbel: om een bepaalde maatregel goed te praten hebben we het over hoe mensen zich schamen - maar een deel van de schaamte komt dus omdat we elkaar aanpraten dat mensen die niet kunnen lezen ook niet kunnen functioneren. Dan creeren we dat negatieve beeld helemaal zelf.

(Dit geldt ook voor werken en werkloosheid trouwens: dat werkloosheid een flinke aanslag is op je eigenwaarde is minstens voor een deel omdat je als je werkloos bent ook voortdurend verteld wordt dat je minder waard bent. Dat het hebben van een baan dan weer helpt om je zelfvertrouwen op te krikken - helemaal waar, maar hoeveel blijft daarvan over als we om te beginnen niet zo negatief zouden doen?)

Riel schreef:
Dat is het lastige aan heel het systeem maar het is wat het is.

Een systeem is niet wat het is, we hebben het gemaakt maar kunnen het ook weer veranderen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:36

Wat hadden jullie ervan gevonden als:
Bij deze mevr. gewoon wordt aangenomen dat zij aan de taaleis voldoet omdat de kans groot is dat zij wel 8 jaar nederlandstalig onderwijs heeft gevolgd. Als dat dan bij alle geboren en getogen Nederlanders zo wordt gedaan is er nog maar een hele selecte groep die niet aan de taaleis voldoet. Dat zijn dan enkel buitenlanders die hier wonen en die een beroep op de bijstand doen maar niet inburgeringsplichtig zijn (bijv. Turken). En die ook niet op eigen initiaf taallessen hebben gevolgd.

Vinden we de taaleis dan wel oke?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 19:39

Ja omdat zij dan ook aantoonbaar geen nl kunnen. Alle anderen hebben of de verplichte leerplicht als nl doorgemaakt of de inburgeringscursus gevolgd

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:54

karuna schreef:
Riel verplaats je eens in die mevrouw.je kunt niet meer werken waar je van baalt. Bent afhankelijk van anderen en ondanks je opleiding werk verleden enz mag je opeens gaan bewijzen dat je je eigen taal machtig bent. Dat is domweg vernederend en niet te begrijpen

Ik kan me echt heel goed voorstellen dat je je dan de dupe voelt van een systeem.
Maar ben tegelijkertijd ook van mening dat je er als je in die situatie juist blij mee mag zijn dat er hier in NL zo'n systeem bestaat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:15

Shadow wat kun je het toch altijd mooi uit elkaar pluizen en onderbouwen! Naast het gegeven dat ik me vaak goed kan vinden in je standpunten natuurlijk... Ook waardeer ik je inzet om een goede redenatie op te bouwen en met heldere feiten te komen, compliment!en!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:27

Ik vind dat iedereen mag doen waar hij of zij zin in heeft. Niet willen leren of lezen, taartjes bakken, wat dan ook. Maar niet op mijn kosten...dan lekker voor eigen rekening.

En natuurlijk geldt dat niet voor de mevrouw uit de openingspost. Maar ik vind het verhaal van Shadow toch wel redelijk bizar worden.
Leuk dat je geen zin hebt in dingen, maar draag dan ook wel alle gevolgen dus ook geen geld.

Lezen en schrijven hoort wel bij deze maatschappij. Anders kun je niet meekomen. Lukt dat je niet is er hulp voor te krijgen. Wil je het niet moet je ook niet zeuren dat anderen mensen geen zin hebben daarvoor te betalen. Als we allemaal geen zin hebben om te lezen of te schrijven of wat dan ook is er namelijk ook geen mogelijkheid van een verzorgingsstaat. Zo simpel is het.

Karuna; toch een nieuwsgierige vraag: werk jij op dit moment nog of niet? :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 23:30

Nee volledig afgekeurd. Helaas willen blijven werken van 40 naar 32 naar 24 naar 20 naar 16 naar 8 naar 4 uur per week en uitgevallen met uiteindelijk maar vier uur per week. Daardoor maar 345 euro per maand wao. Dat nu nog wordt aangevuld door allimentatie. Valt die weg kom ik ook in de fijne aanvul tot bijstandsnivo uit. En ga ik ook die idiote eisen krijgen en rapporten die ik niet meer kan vinden en zo Alleen omdat ik heb willen blijven werken ipv meteen achterover leunen en nu een volledig hts wao van meer dan 2000 euro zou hebben gehad, -O-

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:43

karuna schreef:
Nee volledig afgekeurd. Helaas willen blijven werken van 40 naar 32 naar 24 naar 20 naar 16 naar 8 naar 4 uur per week en uitgevallen met uiteindelijk maar vier uur per week. Daardoor maar 345 euro per maand wao. Dat nu nog wordt aangevuld door allimentatie. Valt die weg kom ik ook in de fijne aanvul tot bijstandsnivo uit. En ga ik ook die idiote eisen krijgen en rapporten die ik niet meer kan vinden en zo Alleen omdat ik heb willen blijven werken ipv meteen achterover leunen en nu een volledig hts wao van meer dan 2000 euro zou hebben gehad, -O-

Ik snap het. Ik dacht dat je nog werkte ivm dat topic even terug over werken in de warmte. Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:19

Sunnda schreef:
Ik vind dat iedereen mag doen waar hij of zij zin in heeft. Niet willen leren of lezen, taartjes bakken, wat dan ook. Maar niet op mijn kosten...dan lekker voor eigen rekening.

Die eventuele cursus Nederlands betaal je ook aan mee.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:40

Loretta schreef:
Sunnda schreef:

Die eventuele cursus Nederlands betaal je ook aan mee.

En levert misschien nog wat op..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:49

Prrrr schreef:
Het is bekend dat de belanghebbende die informatie allang een keer heeft ingeleverd bij de staat, maar de staat is te bedonderd om ervoor te zorgen dat ze de eigen stukken kan inzien. In plaats van ervoor te zorgen dat die doelkoppeling wel gemaakt mag worden *kennelijk niet gelukt in 2,5 jaar tijd* vallen we daar een belanghebbende mee lastig.

Ik kan je vertellen: dat is niet de eerste of enige keer dat zo'n belanghebbende daarmee lastig gevallen wordt. Je hebt gewoon recht op een uitkering, want je voldoet aan alle eisen, en de gemeente weet dat ook. Maar toch word je weer lastiggevallen, omdat er ergens iemand achter een bureau bedacht heeft dat er een taaleis gesteld moet worden, zonder te bedenken dat we dat gewoon automatisch op kunnen vragen - de belanghebbende krijgt het geld, en die moet maar springen als er iemand achter een bureau dat zegt.

Jij zegt dat het niet per se met rapporten hoeft. Nee, mevrouw moet langskomen om te bewijzen wat de gemeente al weet, waarschijnlijk met een computertoets waarvoor ze trouwens ook nog digitale vaardigheden moet hebben. Mevrouw kan dus niet simpelweg aantonen, die stukken zijn immers zoek. De gemeente kan wel simpel aantonen, maar die mag het, door manke wetgeving niet.

Je reactie lijkt op die van de staat. De regels gaan voor de mensen. Maar de regels zijn er voor de mensen. En dat perspectief lijkt hier behoorlijk zoek.

Die informatie zal vast ooit ergens zijn aangeleverd, maar uit privacyoverwegingen heeft men besloten dat het een goed idee is als niet iedere medewerker van iedere overheidsinstantie alles kan inzien wat binnen het gehele overheidsapparaat ooit over een burger is vastgelegd. Best wel fijn eigenlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:03

Sunnda schreef:
En natuurlijk geldt dat niet voor de mevrouw uit de openingspost. Maar ik vind het verhaal van Shadow toch wel redelijk bizar worden.
Leuk dat je geen zin hebt in dingen, maar draag dan ook wel alle gevolgen dus ook geen geld.

Maar de grap is dat we dus veel meer geld uitgeven aan het creeren van problemen dan als we mensen inderdaad gewoon lekker taartjes laten bakken.

Dat is het bizarre aan veel van dat soort beleid: om te voorkomen dat 1 persoon z'n gang gaat, betalen we misschien wel 4 personen om te zorgen dat het niet gebeurt. Geef die mensen allemaal leuker werk of gewoon een bestaanszekerheid, worden we allemaal beter van omdat het over het geheel juist goedkoper is.

Citaat:
Als we allemaal geen zin hebben om te lezen of te schrijven of wat dan ook is er namelijk ook geen mogelijkheid van een verzorgingsstaat. Zo simpel is het.

Als we het allemaal niet zouden doen niet nee, maar de meeste mensen willen het gewoon wel.
We kunnen ook niet allemaal beleidsmanager worden, of allemaal vuilnisophaler of allemaal cassiere of allemaal chirurg. Voor het functioneren van onze maatschappij is het echt niet nodig dat we allemaal lezen en schrijven, de boel draait ook als een deel dat niet kan.
En dat is dan ook gewoon de werkelijkheid (taaleis of niet) want er zijn genoeg mensen die het niet gaan leren. Daar moeten we toch al wat mee. De vraag is dus vooral hoe we dat doen: nog meer mensen inzetten voor tests en toetsen en controles en uitzonderingen? Zo krijg je dus bureaucratie. Of gewoon accepteren zonder al te veel gedoe, en dan draait de wereld ook wel door.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:34

Vind het te triest voor woorden dat iemand die altijd gewoon gewerkt heeft, voorts door lichamelijke klachten volledig wordt afgekeurd (en dat gaat niet zo gemakkelijk), op deze manier nog aan alle kanten wordt geknepen. Terwijl er zat zijn die een uitkering genieten en nog nooit hebben gewerkt! En lichamelijk vermoedelijk ook nooit iets gemankeerd hebben.