Magrathea schreef:Shadow; andersom: waarom zou iemand NIET willen leren lezen / de taal beheersen van het land waar hij/zij woont?
Ik heb geen idee maar het punt is dat dergelijke dingen vooral individuele vrijheid zijn. Mensen ergens toe dwingen is volgens mij alleen te verantwoorden als daar goede redenen voor zijn. Dwingen is niet aanvaardbaar.
(En waarom niet? Ik kan me in elk geval voorstellen dat er mensen zijn met flink negatieve ervaring op school en met examens dat ze daar geen zin meer in hebben. Zelf ben ik in mijn laatste jaar van de middelbare school weggelopen uit de gymles, en ik zou nooit meer gedwongen naar iets dergelijks toe willen, teveel negatieve herinneringen en het is ontzettend invasief om tot zoiets gedwongen te worden, of gedwongen te worden om in detail uit de doeken te doen waarom je iets niet kunt. Gun mensen hun eigenwaarde.)
Citaat:
Het lijkt me echt vreselijk om niet te kunnen lezen, en bij mensen die geholpen worden om dit toch te leren spreekt toch vooral opluchting.
Als je het vraagt aan de mensen bij wie het succesvol is gelukt om het te leren, vast. Maar dat betekent niet dat dat voor iedereen geldt.
Citaat:
De maatschappij is nu eenmaal ingericht op de aanname dat je Nederlands kunt lezen, spreken en schrijven.
Dat is een domme aanname want dat is niet de werkelijkheid, en het is een van de redenen dat er meer mensen uitvallen dan nodig is. Mensen die zich prima kunnen redden totdat we het zo ingewikkeld maken dat het niet meer kan. Dat is onze fout als maatschappij, niet andersom.
Citaat:
Actief niet meewerken aan pogingen van anderen ( = de overheid) om te zorgen dat je op dat hele basale niveau mee kan draaien vind ik erg vreemd. Waarom wil je jezelf buitenspel plaatsen en tegelijkertijd verwachten dat de overheid wel een uitkering voor je betaalt?
Omdat we bestaanszekerheid als grondrecht hebben vastgelegd. Ook om de piramide van Maslov: je kunt pas fatsoenlijk iets leren als je zeker bent van je basisbestaan. Mensen hebben recht op wonen, eten en zorg punt uit. Pas dan is er uberhaupt de ruimte om wat te leren.
Maar daarnaast is het volstrekt niet automatisch zo dat mensen die niet kunnen lezen niet op een heel basaal niveau zouden kunnen meedraaien. Dat is ook best wel beledigend om dat aan te nemen. Dit is ergens ook heel dubbel: om een bepaalde maatregel goed te praten hebben we het over hoe mensen zich schamen - maar een deel van de schaamte komt dus omdat we elkaar aanpraten dat mensen die niet kunnen lezen ook niet kunnen functioneren. Dan creeren we dat negatieve beeld helemaal zelf.
(Dit geldt ook voor werken en werkloosheid trouwens: dat werkloosheid een flinke aanslag is op je eigenwaarde is minstens voor een deel omdat je als je werkloos bent ook voortdurend verteld wordt dat je minder waard bent. Dat het hebben van een baan dan weer helpt om je zelfvertrouwen op te krikken - helemaal waar, maar hoeveel blijft daarvan over als we om te beginnen niet zo negatief zouden doen?)
Riel schreef:Dat is het lastige aan heel het systeem maar het is wat het is.
Een systeem is niet wat het is, we hebben het gemaakt maar kunnen het ook weer veranderen.