Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:09

Hoe kan iemand zichzelf nog aankijken in de spiegel als je in staat bent om dit een dier aan te doen?
Walgelijke praktijken gatverdamme!!
Waarom ook eerst verdoven wat ook nog mislukt om dan de keel af te snijden? Waarom niet schieten? Dan is het arme dier meteen dood.(als diegene tenminste kan schieten)

Ik krijg steeds minder zin om vlees te eten dit is pure waanzin en walgelijkheid ten top!!

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:15

funnyhorses schreef:
Hoe kan iemand zichzelf nog aankijken in de spiegel als je in staat bent om dit een dier aan te doen?
Waarom ook eerst verdoven wat ook nog mislukt om dan de keel af te snijden? Waarom niet schieten? Dan is het arme dier meteen dood.(als diegene tenminste kan schieten)

Ik krijg steeds minder zin om vlees te eten dit is pure waanzin en walgelijkheid ten top!!

Ook na schieten moeten ze verbloeden, en dat gebeurt ook op dezelfde manier. Na schieten zijn ze alleen hersendood namelijk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:30

Palmera schreef:
Ieder varken dat levend gekookt word is er één teveel! Dat dier gaat sterven om op jouw bord te belanden! Kan daar dan niet op zijn minst fatsoenlijk mee omgegaan worden?

Verder: ik vind het een sneue gewaarwording dat professionele veehouders zich blijkbaar verschuilen achter complottheorieën i.p.v de waarheid onder ogen te zien. Oók zij zijn een schakel. En dat geldt ook voor de melkveehouder.

Heb je überhaupt wel gelezen wat ik schreef? Dit is precies het probleem, ongenuanceerd schreeuwen. LEES wat ik zeg!! Iedere slachterij die dit flikt…sluiten die hap. Gewoon, klaar.
En ik zeg dat een bevriend melkveehouder met die theorie komt, ik ben het er na het volgen van de jarenlange berichtgevingen met hem eens en dan 'verschuilen professionele veehouders zich achter complot theorieën? Ik spreek alleen voor mezelf en quote hem. Maar misschien moet je even een tijd veehouder in Nederland worden, misschien gaan jou dan ook dingen opvallen. Ach, ik weet er natuurlijk ook helemaal niets van. De consument in Nederland, die weet hoe het echt zit. En een vegetariër op een eiland in Spanje natuurlijk.
Over die schakel zijn….neem jij het alle wereldburgers ook kwalijk dat zij niet persoonlijk hebben toegekeken hoe hun voedsel is verbouwd? En dan uiteraard vanaf het begin, het bewerken van de grond, de mest en kunststof die erop verdeeld zijn, hoe de kunstmest gemaakt is, hoe de mest is ontstaan etc.etc. Waarom is de veehouder ervoor verantwoordelijk hoe de slachterij zich aan de regels houdt? Daarvoor, en voor allerlei andere voedselgerelateerde controles heeft de overheid de NvwA in het leven geroepen. Kortom, waarom moet een veehouder, in tegenstelling tot alle anderen, wel verantwoording dragen voor wat externe diensten doen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:32

secricible schreef:
Ik kan niet voor Kinke spreken, maar ik vind dit bericht de boel wel nuanceren inderdaad en dat lijkt me niet verkeerd. Een foutmarge van 0.0001% laat wel wat meer de verhoudingen zien als dat het nu lijkt alsof dit dagelijkse misstanden zijn. Daarnaast zijn dit dus vooral kleine slachthuizen zonder keurmerk als ik het zo lees. En dus niet specifiek de grote massaslachthuizen die hier vaak benoemd worden als de "veroorzaker".
Wat mij betreft is er dus al veel gewonnen als men gedwongen wordt onder dit soort keurmerken te gaan werken.

Los daarvan denk ik dat we er allemaal een stuk beter van worden als het stukje vlees niet meer de gouden standaard is bij iedere maaltijd. Zelfs nog los van dierenleed. Bewuster vlees kopen en vooral vlees minderen zou de wereld een stuk leefbaarder maken.

Dank je wel secricible. Dit zijn dus ook de cijfers van 2015-2016. Ik vind het raar dat niemand valt over het feit dat dit oude nieuws opeens als 'nieuw' nieuws de wereld ingeslingerd wordt.

poes

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:37

Ik hoef geen zieltjes te winnen, stel me gelukkig dat ik er elke dag eentje red ;) En je aanbod om veehouder te worden sla ik vrees ik ook af :D vegetarisch eten is al lang niet meer extremistisch te noemen.
Overigens heb ik vroeger wel veel meegelopen in vleesbedrijven en ik heb overal dingen gezien die gewoon niet kunnen. Raar dat ik dan bij mijn mening blijf dat bio-industrie keer op keer fout zal gaan. Er wordt amper geïnvesteerd in dierenwelzijn. En die arme veehouder die kreunt dat hij zijn beesten zo graag ziet maar helaas niet ook nog eens verantwoordelijkheid kan nemen over hoe zijn lieve beestjes sterven, nee daar heb ik geen compassie mee.

Volgens mij is minder vlees consumeren een absoluut noodzakelijke stap voor er echt wat kan veranderen. Verder goede wetgeving die ervoor zorgt dat vlees aan een correcte prijs verhandeld kan worden zodat er ruimte komt voor verbetering.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:39

funnyhorses schreef:

het schieten is wat ze verdoven noemen. Met schieten zijn ze alleen hersendood, dat wordt dus "verdoven" genoemd. Bij halal mag die "verdoving" dus niet, en wordt dus meteen de nek doorgesneden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:41

Kinke, je hoeft niet persoonlijk en beledigend te worden. ;)
Weet je, natuurlijk val ik erover dat het oud nieuws is. Maar feit is dat het gebeurd is. Feit is dat het nú naar buiten is gebracht. Dat die slachthuizen bescherming krijgen op deze wijze gaat imo ook te ver.
Maar jij kunt niemand kwalijk nemen dat ze er nú pas over vallen, we wisten het niet eerder. Dus hierover doordramnen heeft geen zin, het maakt het gedane leed niet meer of minder erg.

En ja, ik vind wel degelijk dat iedere wereldburger wat verantwoording heeft. We nemen allemaal plek in op deze wereld. En iets minder egoistisch "ik wil dat eten want ik vind dat lekker" zal maken dat er veel kan veranderen in de voedselindustrie. Ook de plantaardige!

En nee, ik ga geen veehouder worden. Ik heb dieren voor mijn plezier en hou er niet van geld over hun rug/kadaver te verdienen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:42

blijft een kunst hier, woorden verdraaien. Kun je even aangeven waar ik zeg dat vegetarisch eten extremistisch is? Er zijn Bokkers die wel vega extremist zijn. Helaas zijn de berichten inmiddels weggehaald, dus ik kan het helaas niet meer quoten. Tja, als je vroeger dingen hebt gezien moet je vooral bij je standpunt blijven toch?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:44

future_vet schreef:
Dees schreef:
Er is echt maar 1 oplossing: raak ze waar ze het voelen.
Koop dat vlees gewoon niet meer.

Voor zij die niet vegetarisch door het leven willen gaan: https://www.okvlees.nl/wij/keten-slachterij-slager

En waar worden deze dieren dan geslacht? Ook gewoon in t slachthuis hoor :)

Ter Weele kom ik best wel vaak en hij is echt een vakman. Daar worden een paar dieren op de maandag geslacht en niet duizenden zoals in een groot slachthuis. Hij slacht voor veel boeren die hun dieren op een diervriendelijke manier houden en ook zij zijn overtuigd dat het dier niet zal lijden tijdens de slacht. Overigens is OKvlees ook een prima plek om vlees te bestellen, dan weet je zeker dat het goed is.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:46

Had de link wel gelezen en ook het 2015/2016. Ik vind het kwalijk dat het nu pas bekend is gemaakt. Hoe vaak zouden dit soort dingen nog voor zijn gekomen de afgelopen 1,5 jaar? Zou dan het recente rapporteer willen zien.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 20-06-18 10:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:46

Ik probeer mensen ook wakker te schudden, ipv domweg achter een groep aan te lopen, ga zelf eens kijken hoe het echt zit. Vinden dat iedere wereldburger wat verantwoording heeft is natuurlijk niet hetzelfde als veehouders persoonlijk verantwoordelijk stellen voor wat een slachterij doet.
Palmera, na die incidenten in Belgie zijn de zaken juist heel erg aangescherpt. Maar het is zo ontzettend gemakkelijk om nu te roepen dat dit de huidige gang van zaken is. Dat is wat mij stoort. En het merendeel van de mensen slikt dit voor zoete koek.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:48

Riraito, zoals Ter Weel zijn er gelukkig veel meer :D
Maar dat weten de meeste mensen helemaal niet en dat is ook niet interessant want daar kun je niet tegenaan schoppen.
Sharani, je doet nu dus zelf aannames over hoe het dan nu is. En je gooit er dan ook achteraan dat het al opgelost moest zijn. Is het dan niet opgelost? Of wel? Hoe weet je dat?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:48

Dat had ik niet goed verwoord inderdaad.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:51

Het is tijd dat de traditionele vleesindustrie gestopt wordt.

Wat denken jullie over kweekvlees?
Ik vind dat echt een topontwikkeling. Snap dat het nu nog niet helemaal diervriendelijk gaat (geloof overigens berichtgeving van AD totaal niet - dat is een lobby van de traditionele vleesindustrie, te grote belangen), maar serieus, kweekvlees is imo echt dé oplossing.

Ondertussen eet ik dus biologisch vlees en heb zeer regelmatig een vegetarische vleesvervanger op het bord. Smaken prima.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:51

Kinke schreef:
Tja, als je vroeger dingen hebt gezien moet je vooral bij je standpunt blijven toch?

Ok dan had ik je mis begrepen over extremistisch. Zit sinds gisteravond echt bovenop dit topic dus weet niet wat voor berichten weg zijn. Ik heb niets heel gek gelezen.

Wat bovenstaande betreft: hm ik heb gewoon geen overtuigende reden gevonden om te geloven dat het nu beter is. Ik hoor juist diezelfde boeren wanhopig zeggen dat ze aan schaalvergroting moeten doen of verdrinken. En die schaalvergroting baart mij zorgen ja.

Bovendien denk ik dat weinig vegetariërs terugkeren naar (veel) vlees eten. Eens ik zag hoe makkelijk het is om vega te eten, hoe minder ik begreep waarom ik ooit nog vlees zou willen eten. Zelfs al heeft het een goed leven gehad, de behoefte is volledig weg. Dus helaas, ik vrees dat de industrie onmogelijk ooit mijn goedkeuring zal krijgen. Maar ik weet ook wel dat er veel grijs gebied is en dat de excessen er eerst uit moeten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:57

Kinke schreef:
Riraito, zoals Ter Weel zijn er gelukkig veel meer :D
Maar dat weten de meeste mensen helemaal niet en dat is ook niet interessant want daar kun je niet tegenaan schoppen.

Er is in dit topic door meerdere gezegd dat vlees kopen van bedrijven zoals die, zeker een goede oplossing is voor mensen die toch graag vlees blijven eten. Wat mij betreft zou daar zeker ook eens flink media aandacht naar uit mogen gaan :j .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:00

Overigens, heel opvallend: geen enkele boer die opstaat en zegt ‘ok, bij lij is alles transparant en in orde’ en vervolgens foto’s online zet. Ze weten dat zelfs als je het ‘goed’ doet, veel consumenten in shock zullen zijn en de activisten er alsnog bovenop springen. Want heel eerlijk, volgens de regels een varken houden en afmaken is nog niet mooi.
Een hele industrie gebaseerd op ontkenning, dat is het eigenlijk.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:02

Ik ben overigens jaren vegetariër geweest, maar haal nu dus vlees zelf bij de boer zelf of Ter Weele.

Dit is hoe je een dier hoort te slachten, met één schot hersendood.
Kan schokkend zijn!
https://www.youtube.com/watch?v=Q0bbcmvRymg

Laat gewoon al het vlees uit de supermarkt lekker liggen en ga je slager ondervragen over waar zijn vlees vandaan komt. Als je een grote vriezer hebt, koop dan vlees online.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:13

Qua foutmarge valt het mee, maar het extreme van sommige fouten is wel heel erg. Ik ben wel echt vóór om veel minder vlees te produceren en te eten wereldwijd.
Ikzelf eet door de weeks vrijwel altijd vegetarisch, bij mijn ouders in het weekend niet (bij mijn ouders gaat er regelmatig een haan het hoekje om en ook in de herfst lammeren, en daar redden ze het een heel eind mee) en in restaurants eet ik vega als ze een fatsoenlijke vega maaltijd hebben (komt niet vaak voor).
De vegetarische alternatieven voor een stukje vlees vallen mij persoonlijk trouwens tegen. Fijn dat veel mensen ze toereikend vinden, ikzelf vind alleen de ´kipschnitzel´ echt lekker. Het vega gehakt en de wokstukjes gaan wel met saus, al vind ik ze niet perse lekker..

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:17

Wat ook nog een heel sneu iets is, de kalvermesterijen. Die kalfjes komen van heinde en verre Letland, Estland enz zijn soms nog maar 1 dag oud, er liggen al dode in de vrachtwagen niet gek na zo'n lang transport. Dan staan ze 8 maanden binnen opgesloten (soms in het donker voor rose vlees) en daarna rechtstreeks naar zo'n geweldig slachthuis. En het vlees is vooral export, waarom hier in nederland???

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:22

Kinke schreef:
Dan ben jij hier denk ik de enige (m.u.v. mijzelf) die nu weet dat die boetes de periode 2015-2016 betroffen. Niet dat dit iets goedpraat overigens. Wat mij betreft sluiten ze acuut iedere slachterij waar men zulke toestanden aantreft.
Wat ik interessant vind, is de berichtgeving. Opeens komt dit gisteren in het nieuws. En bingo, je kon er al op wachten, de filmpjes uit België worden weer getoond alsof dit de beelden zijn die NU in Nederlandse slachterijen zijn gemaakt.
Na de extremiteiten in België zijn de meeste Nederlandse slachterijen overgegaan op camerabewaking.
Dit oude nieuws is door RTL de wereld ingeslingerd, net als de keer met die tweelingenfraude waaraan volgens hun alle boeren meededen, er megarijk van werden etc. Toen later bleek dat het heel anders zat bleef het stil…doodstil.
Zoals iemand anders uitrekende: 48 boetes in 2 jaar tijd..... er worden jaarlijks ca 2 miljoen runderen en 15 miljoen varkens geslacht.... dus 48 boetes op 34 miljoen handelingen.
En nee, dat hoort niet zo, maar men loopt hier te gillen alsof ieder varken levend gekookt wordt, runderen levend gevild worden etc.etc. Een uitgelezen kans voor de vega extremisten, jaja, u vindt ze ook op dit forum, om zieltjes te winnen.
Ben benieuwd wat de cijfers zijn voor 2017-2018.
Een bevriend melkveehouder opperde vanmorgen: nu er zoveel positieve reacties zijn gekomen op het nieuwe programma van Yvon Jaspers kon je hier op wachten, een gerichte en grote aanval van WD/Animal Rights/veganisten/vegetariers clubs om dit weer de grond in te slaan. Nu ik dit gebeuren een aantal jaren volg, vrees ik dat hij gelijk heeft.

Jij verwoord het beter, maar daar doelde ik het ook op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:24

kalveren van 1 dag oud op transport? mag dat dan?
Waarom de kalveren naar Nederland komen? Omdat Nederland o.a. heel goed is in de opfok.
Waarom is een stal volgens jou donker voor rose vlees jobamara? Dit is overigens niet toegestaan in Nederland, kalveren in het donker houden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:29

Maar het probleem gaat veeeel verder.
De slachthuizen hier zijn nog 'ok' als je ze vergelijkt met andere landen waar dierenwelzijn verre van staat waar het hier staat.
En die slachthuizen concureren met de onze.
Dus als ze willen blijven bestaan,moeten ze ook alleen denken aan vlug,vlugger,vluchts,want de meeste mensen willen hun vlees nog steeds zo goedkoop mogelijk.
Hier de slachthuizen sluiten haalt juist het omgekeerde uit,dan wordt er meer vlees ingevoerd vanuit slachthuizen waar nog minder tot geen controle is.....

En het gros van de mensen zal nu eenmaal nooit vege worden en betaalt liever zo weinig mogelijk.

De kleinschalige slachters,allemaal goed,maar als iedereen daar vlees gaat kopen,worden zij ook weer groter,met mensen in dienst,....en van zodra je die richting opgaat,krijg je terug massa slachtingen en terug mensen die het niet nauw nemen....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:31

Ter Weele is inderdaad een goed voorbeeld hoe het ook kan. Een kijkje in de slachterij daar:
https://www.npo3.nl/3doc-vleesverlangen ... ON_1290168

Een keer per jaar koop ik een stuk koe van mij oude pensionstal. Koeien die zolang het weer het toe laat, lees van april tot december, in de wei lopen. De wintermaanden in een ruime ligboxenstal. Stuk of 8 waar vroeger 35 melkkoeien liepen. Krijgen weinig tot geen krachtvoer groeien rustig op gras en kuil. Geslacht bij Ter Weele. Super vlees, duur wel maar eet het daarom niet iedere dag. Supermarktvlees lust ik niet meer.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:38

Heb in Amerika regelmatig paarden moeten schieten, in nevada worden paarden namelijk niet geslacht voor consumptie, dus heel veel paardeneigenaren die een paard of koe hadden kwamen hun paarden doneren aan de 150 jachthonden die op de ranch wonen.

De eerste keer dat ik een paard moest schieten was omdat de man die dit normaal deed het land uit was, en er midden in de nacht de buren op het erf stond met een paard met een open botbreuk. Dier had ontzettend veel pijn, mijn bazin kon zelf niet schieten dus heb ik het gedaan (had dit ook nog nooit eerder gedaan maar kon het dier niet laten lijden). Heb het paard kalmeringsmiddel gegeven en mee naar de kennel genomen waar hij zijn laatste bak muesli heeft mogen eten en heb hem toen geschoten, helaas ging het daar ook fout (aangezien mijn bazin me per ongeluk de verkeerde revolver had gegeven en een 22mm kogel niet genoeg is voor een paardenschedel) paard stond weer op en heb toen nog 3 keer moeten schieten voor het paard echt bleef liggen. Mijn collega heeft toen ook direct de keel doorgesneden, maar god wat heb ik daar nachtmerries aan over gehouden en heb me ook heel lang rot gevoeld daarover.

Maanden later heb ik het helaas nog een keer moeten doen, deze ging gelukkig meteen en heeft niet geleden of iets meegekregen gelukkig. Zou het trouwens nooit over mijn hart verkrijgen om een gezond dier te doden, wat daar gelukkig ook nooit gebeurde. Heb alle dieren met respect behandeld heb ook iedere keer moeten janken en er last van gehad, daarom heb ik op een gegeven moment ook gezegd dat ik het niet meer ging doen.

Ik kan dus wel begrijpen dat het mis kan gaan, maar hoe er met deze dieren in het slachthuis word omgegaan, je ziet de angst in hun ogen, het geluid wat ze maken is gewoon hartverscheurend. Vandaar ook mijn besluit om geen vlees meer uit de supermarkt te kopen. Ga straks 2 kippen halen bij een boer voor mijn eigen eieren/vlees verder moet ik nog even uitzoeken hoe ik dierlijke producten kan beperken.
Wil toch wel graag vlees blijven eten, en vind het dan ook niet erg om er meer geld aan uit te geven, als ik weet dat de dieren netjes zijn behandeld.. Maargoed nu blijft de vraag waar haal je dat vlees?