Boeren in de knel door fosfaatrechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:12

LiiNd_Y schreef:
anjali schreef:
Ik vind het echt volkomen onzin dat de vervuiling op de wereld door koeienmest zou komen.Nee,integendeel,koeien zorgen dat we heel goed gevoed worden door hun melk.Ieder levend wezen poept ja, mensen ook.Maar dat is een natuurlijke stof waar de aarde juist vruchtbaar van kan worden.De vervuiling komt door allerlei chemische en nucleaire troep.En ook door de gifbommen die in oorlogen overal worden uitgestrooid.En die arme koeien krijgen de schuld.

Dat inderdaad! en bij ons wordt vandaag een autorally gehouden. Een deel van het bedrijf hebben we aan de overkant van de weg. Het werk gaat bij ons gewoon door. De organisatie wordt gewoon pissed off dat wij de weg oversteken. Als ze het over co2 uitstoot hebben, dan moeten ze die rally's eens aanpakken.

Waarom altijd wijzen naar anderen? Het een pleit het ander niet vrij!

Het probleem is gewoon erg complex en met wijzen naar een ander gaat het niet opgelost worden.

En even reageren op de eerste quote , ook natuurlijke stoffen kunnen dadelijk zijn.

Kinke

Re: Boeren in de knel door fosfaatrechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 15:49

Dit topic gaat over veehouders die in de knel zitten. Over veehouders die al een aantal jaren als boeman voor zo'n beetje alles worden aangewezen, die gericht en constant worden aangevallen door bepaalde clubs. Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat de maat een keer vol is. En wijzen naar anderen zegt niet dat het dan de ander vrijpleit. We willen duidelijk maken dat het ontzettend gemakkelijk is om een bepaalde beroepsgroep de gebeten hond te laten zijn, het is gemakkelijk omdat het merendeel van de consumenten geen boeren in de familie of vriendengroep heeft. Vergeet niet dat er een heel doordacht en uitgekiend systeem van berichtgeving achter zit.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 16:54

@Boras, jij komt met vooroordelen alsof die hoogleraren waarover ze het hebben. Ik kom met feiten dat dit om hoogleraren Frans, filosofie, Engels enz. gaan. Hoogleraren met geen enkele binding met de landbouw. Wat weten die ervan? Hebben die er voor gestudeerd? Met hun laarzen in de modder gestaan? Daarom de vergelijking met vuilnismannen. Om aan te geven als er onderstaat dat 27 vuilnismannen de mening van Roos Vonk onderschrijven dat dit net zo waardevol is als een hoogleraar Frans. Die weet er net zo weinig vanaf, maar kunnen net zo goed yogaleraren of caissières zijn, maar volgens mij snap je prima wat ik bedoel. Schoenmaker, houd je bij je leest.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:23

Mazida, ik ben het niet eens met wat in dat artikel staat. Zeker niet. Maar ik heb die hoogleraren opgezocht. En het zijn allemaal hoogleraren die min of meer een binding hebben met dier, milieu, of gezondheid van mensen. Denk wel dat het hoogleraren zijn die vooral met het milieu inzitten, maar in hoeverre het artikel juist is niet zo goed in de gaten hebben. Het is in ieder geval een artikel waar maar de slechte puntjes naar boven gehaald zijn met één visie en geen ruimte voor de andere kant van het verhaal.

Hier wordt ook ergens gezegd dat alle chemische troep de veroorzaker is. En dat mest een natuurlijk product is. Maar hier lijkt vergeten dat wij op grote schaal (kracht)voeders aanvoeren vanuit andere landen. Doordat wij geen gesloten systeem hebben, kan het dat wij het fosfaatprobleem hebben. Het mestoverschot is ook eigenlijk een lokaal probleem, in andere delen van de wereld staan ze te springen om onze mest.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:47

Bravura schreef:
Hoeveel handtekeningen zijn er eigenlijk nodig? Het loopt niet bijster hard. Het speelt dus niet echt in de samenleving lijkt het...

Er zijn genoeg mensen die bewust de petitie niet tekenen. Niet omdat het niet 'speelt', maar omdat ze niet achter de petitie staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 00:06

Kinke schreef:
Dit topic gaat over veehouders die in de knel zitten. Over veehouders die al een aantal jaren als boeman voor zo'n beetje alles worden aangewezen, die gericht en constant worden aangevallen door bepaalde clubs. Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat de maat een keer vol is. En wijzen naar anderen zegt niet dat het dan de ander vrijpleit. We willen duidelijk maken dat het ontzettend gemakkelijk is om een bepaalde beroepsgroep de gebeten hond te laten zijn, het is gemakkelijk omdat het merendeel van de consumenten geen boeren in de familie of vriendengroep heeft. Vergeet niet dat er een heel doordacht en uitgekiend systeem van berichtgeving achter zit.

Als er een autoralky bij wordt gehaald om aan te wijzen: hun vervullen meer dan dwaal je te ver af van het probleem en een eventueel oplossing.
Ik ben het met je eens dat er door bepaalde organisaties te veel en te negatief wordt gewezen naar de landbouw maar volgens mij is het algehele imago niet zo slecht. Je moet ook niet alleen van de grootste schreeuwers uit gaan.
Denk ook dat het programma van Yvonne Jaspers een goed beeld geeft voor veel mensen.

Dat er na afschaffing van het melkquotum andere maatregelen zouden komen was al ruime tijd van te voren bekend. Dat er nu zoveel problemen zijn komt m.i. omdat de nieuwe regelgeving te lang op zich heeft laten wachten en er teveel onduidelijk was.
Melkquotum was bij de invoering een vloek maar is uiteindelijk misschien wel een zege geweest. Kijk maar wat er nu gaande is, iedereen ging los met melken na april 2015. Teveel melk geeft ook een lagere prijs. Heb begrepen dat FC weer een soort quotum in gaat voeren omdat ze de enorme hoeveelheid melk niet kunnen verwerken en het het moeten dumpen op de wereldmarkt.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 11:29

Lang niet iedereen ging los met meer koeien en meer melk ,ook deze zijn de dupe van nieuwe regels.Het heeft ons ruim een ton aan euros gekost(en die hadden we niet over na in 2016 ruim onder de kostprijs melk te leveren) en gaf heel veel spanningen in het dagelijkse werk/gezin/relatie,leg maar eens uit waarom de koeien en kalfjes die je kinderen groot brengen afgevoerd worden en ga met je man maar eens een rondje door stal om te selecteren wat weg moet,
We waren op dat moment een speelbal van de overheid,geen idee welke kant we op gingen.Koeien konden niet geslacht worden in Nederland want daar was het te druk,dus beestjes stonden lang op de vrachtwagen.Dat doet pijn ,financieel is het wel weer bij te lenen maar het gevoel van onmacht en onzekerheid zit nog hoog.We willen nog steeds blijven boeren ,het is nog steeds fijn om met de koeien te werken en te verzorgen.We gaan het zien in de toekomst .De melkprijs is nu voor ons redelijk(qua hypotheek/aflossing en alle vaste kosten) maar verder ontwikkelen kan niet met deze prijs.

Biologisch is niet het dubbele van de gewone melkprijs(wat Fransje schrijft in haar bericht),het scheelt krap 0,12 cent per liter en dat hebben ze ook wel extra nodig als bioboer,dat is ook nog geen vetpot en is een hele kleine markt in de melkerij.Je kan niet zomaar bioboer worden.Vind eerst maar eens een fabriek die nog biologische melk zoekt.

Bij Campina is het een puinhoop qua organisatie,daar zijn de afgelopen jaren goede missers gemaakt ,is een hoop geld verdwenen in China en Pakistan en alle goodwill clubjes en afzwaaiend personeel,had fraaier geweest als ze hun leden wat meer uitgekeerd hadden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:56

SARINO schreef:
Lang niet iedereen ging los met meer koeien en meer melk ,ook deze zijn de dupe van nieuwe regels.

Excuses, ik had meer moeten nuanceren. Veel boeren gingen los en leverde ineens beduidend meer waardoor de melkprijs wel moest gaan dalen.

Citaat:
Biologisch is niet het dubbele van de gewone melkprijs(wat Fransje schrijft in haar bericht),het scheelt krap 0,12 cent per liter en dat hebben ze ook wel extra nodig als bioboer,dat is ook nog geen vetpot en is een hele kleine markt in de melkerij.Je kan niet zomaar bioboer worden.Vind eerst maar eens een fabriek die nog biologische melk zoekt.[

Ik had het over biologisch dynamisch, is weer anders dan biologisch. De melkprijs daarvan is ook beduidend hoger dan biologische melk.
Naast dat je een fabriek moet vinden die je melk afneemt moet de bedrijfsvoering je ook aan staan. Puur om het geld is niet voldoende, zeker niet bij biologisch

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:52

Janine1990 schreef:
love_western schreef:
Ik heb op sommige reacties getemd. Lees allerlei vooroordelen.

Stal is geen 60 jaar oud. Geen asbest en koeien komen dag en nacht buiten. En altijd gezond. En dat is wat de gemiddelde Nederlander ook graag ziet. En eigenaren zijn geen 120 jaar oud.

Verder trek ik mij terug uit dit topic.

Dan heb je natuurlijk ook geen stal nodig :Y) :)*

Denk dat je tems weinig uithalen, er wordt enkel kritisch doorgevraagd op jouw verhaal. Dat jij niet in de antwoorden kan voorzien, is vervelend voor je. Maar dat is het gevolg van iets dergelijks online plaatsen.

Sorry maar wat een domme uitspraak wat betreft geen stal nodig. 8)7
Koeien kunnen niet zo goed tegen warmte en zoeken met voor ons lekker weer al de stal graag op, 23 graden vinden ze begreep ik al te warm.
De koeien mogen naar buiten en naar binnen naar wens, maar als het wat warmer is staan er echt verbazend veel koeien lekker binnen op stal.
Ze hebben een melkrobot waar ze zelf naartoe kunnen hobbelen en ze doen waar ze zin in hebben in principe.
De stal heeft goede ventilatoren en deels windgaas zodat het goed ventileert.
Het is een soort overkapte binnenbak, met boven de ‘bakranden’ windgaas.
Zieke koeien staan ook altijd fijn, in 5x5 buitenboxen ruim overkapt waar heel veel toezicht op ze is om voor ze te zorgen.
3 jaar terug al stond ik erbij, had hij het een koe iets gegeven en duidelijk emotioneel vertelde hij dat hij straks zijn koe dit middel niet meer mocht geven.
Dat hij de koe dan medisch de behandeling moest ontnemen, onder het mom diervriendelijk en biologisch, door al die oliebol.
Maar dat hij ook niet wist wat hij dan nog wel voor een koe als deze kon doen.
Dat brak echt mijn hart.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:45

Moonfish:Iedere koe kan een medische behandeling krijgen,alle medicijnen die nodig zijn,ook antibiotica,als je het maar via je veearts regelt,.Dit geld ook voor bioboeren,jaja die mogen ook AB gebruiken.Als er een medicijn vervalt komt er ook een alternatief.
Je kan een echte zieke koe zijn medicijnen niet ontnemen.De kosten zijn hoog op het moment dat een koe behandeld wordt ,de melk mag niet geleverd en je hebt altijd extra werk aan zo n koe.Maar een koe laten lijden en hopen dat hij beter wordt is dierenmishandeling.
Moonfish over welk medicijn heb je het of gaat het erom dat hij het niet meer in de vrije handel kan verkrijgen??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:51

misschien bedoelt hij 1e, 2de en 3de keus antibiotica?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:06

Of misschien bedoelde de boer dat de koe aan haar max. aantal behandelingen van dat jaar zat?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:41

nynke55 schreef:
Wat een onzin, Als alle boeren in Nederland echt duurzaam gaan produceren, word het eindproduct (melk, vlees, eieren) zo duur dat slechts een handjevol mensen dit kunnen en willen bekostigen. Dus komt het overgrote deel uit het buitenland, waarmee de problemen dus blijven bestaan, alleen een eindje verder weg. De grootste vervuiler is nog altijd de mens.

Als je vlees wil hebben waar zelfs niemand bij Wakker Dier wat over te zeuren heeft, zit je alsnog onder de 20 euro per kilo. Mensen mogen best wat minder vlees eten, niks mis mee.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:44

Ben ik met je eens, ik eet zelf ook heel weinig vlees. Maar als ik om mij heen kijk word er toch erg veel goedkoop vlees gegeten, vooral tijdens bbq seizoen. De gemiddelde nederlander koopt gewoon zijn vlees bij de supermarkt en die wil concurrerende prijzen. Ik kan het er dan niet mee eens zijn, maar het zijn gewoon de feiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:53

Vlees zou eigenlijk weer de status moeten hebben die het lang gehad heeft: luxeproduct.
Vroeger, niet eens zolang geleden, aten mensen echt niet iedere dag vlees. Lijkt mij niet verkeerd om daar naar terug te gaan.

Overigens eten wordt er sowieso teveel gegeten,en gedronken, met alle gevolgen van dien...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 04:33

Riraito schreef:
nynke55 schreef:
Wat een onzin, Als alle boeren in Nederland echt duurzaam gaan produceren, word het eindproduct (melk, vlees, eieren) zo duur dat slechts een handjevol mensen dit kunnen en willen bekostigen. Dus komt het overgrote deel uit het buitenland, waarmee de problemen dus blijven bestaan, alleen een eindje verder weg. De grootste vervuiler is nog altijd de mens.

Als je vlees wil hebben waar zelfs niemand bij Wakker Dier wat over te zeuren heeft, zit je alsnog onder de 20 euro per kilo. Mensen mogen best wat minder vlees eten, niks mis mee.

Organisaties als wakker dier blijven iets te zeuren hebben. Die gaan echt niet opeens zeggen; ja, zo is het goed. We stoppen met bestaan!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 09:20

Ik vind het wel heel jammer dat er een soort tweedeling ontstaat tussen de boeren zelf.
Boeren die niet gegroeid zijn en hun collega's niet willen steunen, omdat ze bang zijn zelf nog meer gekort te worden. Ik begrijp de reactie wel, maar vind het wel jammer dat dit gebeurt.

Het zou inderdaad kunnen dat we de extra ruimte voor fosfaat bij de koeien, weghalen bij de varkens. Er zijn namelijk redelijk wat varkensbedrijven die wel willen stoppen, maar niet kunnen stoppen, omdat ze hun stallen niet verkocht krijgen en dus hun hypotheek niet kunnen aflossen. Indien hier een warme sanering voor komt, zou die ruimte eventueel gebruikt kunnen worden voor knelgevallen, of om de generieke korting te beperken.

Persoonlijk denk ik dat stoppen met het eten van vlees geen oplossing is.
Wat je als particulier wel kan doen, is je vlees en zuivel lokaal inkopen, direct bij de boer.
Dit heeft voordelen: 1. je ziet zelf waar het product vandaan komt en of dit diervriendelijk is geproduceerd. 2. Het product heeft niet vele extra kilometers af moeten leggen voor het bij jou op je bord ligt (is minder milieubelastend)
3. Het geld komt direct daar waar de kosten gemaakt worden: de boer.

Wij hebben afgelopen week voor onszelf een noodplan opgesteld. Voor het geval we niet als knelgeval gezien worden en we dus geen extra rechten krijgen. Dit houdt in dat we grond gaan verkopen om zo extra fosfaatrechten te kunnen gaan kopen. Niet ideaal, maar we houden zo wel ons hoofd boven water.
Wel houdt dit in dat we voorlopig mijn schoonouders nog niet kunnen uitkopen, dus schoonvader (67 jaar oud) en moeder moeten voorlopig door blijven werken binnen het bedrijf en krijgen geen geld....

Wat ons trouwens ook nog even werd medegedeeld, is dat er blijkbaar voor Nederland ook al een co2-plafond is. Dus het volgende wat eraan zit te komen zijn emissierechten... Ze maken het in Nederland niet makkelijk of leuker om boer te zijn....

Trouwens de vergelijking met bijv. vliegvelden e.d. is indd dwaling van dit probleem. Echter als boer zijnde jeukt het wel, dat andere (meer vervuilende sectoren) hun gang kunnen blijven gaan en maar meer en meer mogen vervuilen en wij als boeren zijnde als enige sector er hard op aangepast worden, terwijl de agrarische sector al zo hard werkt aan reductie:

Afbeelding

Wat ik mij trouwens oprecht afvraag, is of er een plan klaarligt voor als deze knelgevallen niet geholpen worden en een deel failliet gaat
Als er geen oplossing is voor deze knelgevallen en deze 800 bedrijven failliet gaan (nou zal niet iedereen failliet gaan, maar een deel wel) komen er 800 moderne stallen te koop te staan, waar geen kopers voor zijn. Deze boeren zullen steeds verder en verder onder water komen te staan, omdat ze de boel niet verkocht krijgen, maar de hypotheek wel betaald moet worden. Zij zullen uiteindelijk met enorme schulden blijven zitten.
Hoeveel van deze mensen kunnen dit psychisch aan? Eerst noodgedwongen moeten stoppen, na al jaren voor nop te hebben gewerkt. Het gevoel van falen omdat jij het familiebedrijf niet kan voortzetten. Dan nog jaren in de oliebol zitten omdat je je bedrijf niet verkocht krijgt en overblijven met enorme schulden......
ik ben oprecht benieuwd of de minister hier over nagedacht heeft en hier een plan voor heeft klaarliggen om dit te voorkomen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:10

De tweedeling wordt sowiezo driedeling vierdeling of nog wel meer.Iedereen die verder wil boeren moet nu gaan rekenen en besluiten nemen.Wij waren alleen 2015 niet grondgebonden, 1 hectare tekort op papier,als ik de regeling op tijd had geweten had ik die wel bij gepacht .Wij waren zelf bezig met land aan te kopen naast ons en dat ging per 2016 in,omdat het wel duidelijk was dat grondgebonden de norm ging worden.Nu weer ruim in de hectares.Toch heeft dat geintje ons 8,3 % gekost van mijn veestapel en dat kan nog op gaan lopen als de knelgevallen extra fosfaatrechten krijgen.Kan je je voorstellen dat ik daar niet happig op ben terwijl ik het een vreselijke situatie vind waar de gezinnen in de knelgevallenbedrijven in zitten .
Mijn hypotheek is in 2014 bij de bedrijfsovername berekend inclusief die 8,3 % aan koeien die ik nu kwijt ben. Dat voel ik elke maand wel .En dat zonder dat ik gegroeid ben de afgelopen jaren in aantal koeien ,luxe stallen of nieuwste trekkers.
meikemarieke:De fosfaatrechten zijn voor 10 jaar uitgegeven en de vraag is dan of ze daarna nog verder doorlopen,dus om die aan te kopen en nog wat aan te verdienen is een gok.
Grond verkopen is niet handig omdat het lijkt dat de gehele veehouderij naar grondgebonden gaat,maar misschien zitten jullie ruim in je land.
Laatst bijgewerkt door SARINO op 18-06-18 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:25

Ik was zaterdag op de open dag bij een biologische boer, die had op de peildatum helemaal geen melkvee. En nu 180 stuks. Dus afgelopen jaar hebben ze dik 50.000 euro aan boetes moeten betalen, dit jaar wordt dat een half miljoen euro. Ze hebben 200 hectare land. Ook hier kreeg ik de vraag, teken een petitie. Alleen vonden zij dus wel dat de biologische sector helemaal geen schuld heeft, want ze zijn grondgebonden.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 12:04

SARINO schreef:
meikemarieke:De fosfaatrechten zijn voor 10 jaar uitgegeven en de vraag is dan of ze daarna nog verder doorlopen,dus om die aan te kopen en nog wat aan te verdienen is een gok.
Grond verkopen is niet handig omdat het lijkt dat de gehele veehouderij naar grondgebonden gaat,maar misschien zitten jullie ruim in je land.

Verdienen aan de fosfaatrechten lijkt mij ook niet haalbaar hoor :')
Grond verkopen is indd niet heel handig ivm grondgebondenheid, maar we hebben in deze situatie geen keus. We hebben zelf het geld niet liggen en de bank gaat het ook niet financieren, dus dan moet je wat.
Gelukkig kunnen we de grond wel terugpachten, dus het blijft bij ons in gebruik.

Nog even voor alle niet groeiers die bang zijn gekort te worden, omdat knelgevallen wel extra rechten krijgen: in 2017 hebben we 168 miljoen kg fosfaat geproduceerd met zn allen (ja ook de grondgebonden boeren en de biologische boeren hebben hier aan meegeholpen, die dieren produceren net zoveel fosfaat als een ander ;) ).
Het plafond zit op 172.9 miljoen kg fosfaat. Dat betekent dat er nog ruimte is van 4.9 miljoen kg fosfaat. Gemiddeld voor een melkkoe wordt gerekend met 43 kg fosfaat, dus is er nog ruimte voor 113.953,5 koeien in Nederland. Stel dit wordt verdeeld over 800 knelgevallen = 142 extra koeien per knelgeval. Mij dunkt dat ze met die extra ruimte toch redelijk wat knelgevallen tegemoet kunnen komen (en wat mij betreft ook de generieke korting wellicht kunnen aanpassen).

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:15

meikemarieke schreef:
Ik vind het wel heel jammer dat er een soort tweedeling ontstaat tussen de boeren zelf.
Boeren die niet gegroeid zijn en hun collega's niet willen steunen, omdat ze bang zijn zelf nog meer gekort te worden. Ik begrijp de reactie wel, maar vind het wel jammer dat dit gebeurt.

Het zou inderdaad kunnen dat we de extra ruimte voor fosfaat bij de koeien, weghalen bij de varkens. Er zijn namelijk redelijk wat varkensbedrijven die wel willen stoppen, maar niet kunnen stoppen, omdat ze hun stallen niet verkocht krijgen en dus hun hypotheek niet kunnen aflossen. Indien hier een warme sanering voor komt, zou die ruimte eventueel gebruikt kunnen worden voor knelgevallen, of om de generieke korting te beperken.

Persoonlijk denk ik dat stoppen met het eten van vlees geen oplossing is.
Wat je als particulier wel kan doen, is je vlees en zuivel lokaal inkopen, direct bij de boer.
Dit heeft voordelen: 1. je ziet zelf waar het product vandaan komt en of dit diervriendelijk is geproduceerd. 2. Het product heeft niet vele extra kilometers af moeten leggen voor het bij jou op je bord ligt (is minder milieubelastend)
3. Het geld komt direct daar waar de kosten gemaakt worden: de boer.

Wij hebben afgelopen week voor onszelf een noodplan opgesteld. Voor het geval we niet als knelgeval gezien worden en we dus geen extra rechten krijgen. Dit houdt in dat we grond gaan verkopen om zo extra fosfaatrechten te kunnen gaan kopen. Niet ideaal, maar we houden zo wel ons hoofd boven water.
Wel houdt dit in dat we voorlopig mijn schoonouders nog niet kunnen uitkopen, dus schoonvader (67 jaar oud) en moeder moeten voorlopig door blijven werken binnen het bedrijf en krijgen geen geld....

Wat ons trouwens ook nog even werd medegedeeld, is dat er blijkbaar voor Nederland ook al een co2-plafond is. Dus het volgende wat eraan zit te komen zijn emissierechten... Ze maken het in Nederland niet makkelijk of leuker om boer te zijn....

Trouwens de vergelijking met bijv. vliegvelden e.d. is indd dwaling van dit probleem. Echter als boer zijnde jeukt het wel, dat andere (meer vervuilende sectoren) hun gang kunnen blijven gaan en maar meer en meer mogen vervuilen en wij als boeren zijnde als enige sector er hard op aangepast worden, terwijl de agrarische sector al zo hard werkt aan reductie:

[ [url=m/3VaQ8p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik mij trouwens oprecht afvraag, is of er een plan klaarligt voor als deze knelgevallen niet geholpen worden en een deel failliet gaat
Als er geen oplossing is voor deze knelgevallen en deze 800 bedrijven failliet gaan (nou zal niet iedereen failliet gaan, maar een deel wel) komen er 800 moderne stallen te koop te staan, waar geen kopers voor zijn. Deze boeren zullen steeds verder en verder onder water komen te staan, omdat ze de boel niet verkocht krijgen, maar de hypotheek wel betaald moet worden. Zij zullen uiteindelijk met enorme schulden blijven zitten.
Hoeveel van deze mensen kunnen dit psychisch aan? Eerst noodgedwongen moeten stoppen, na al jaren voor nop te hebben gewerkt. Het gevoel van falen omdat jij het familiebedrijf niet kan voortzetten. Dan nog jaren in de oliebol zitten omdat je je bedrijf niet verkocht krijgt en overblijven met enorme schulden......
ik ben oprecht benieuwd of de minister hier over nagedacht heeft en hier een plan voor heeft klaarliggen om dit te voorkomen.

Ik denk inderdaad dat dit ook een sterk onderschat probleem is. Boeren zijn vaak geen praters, en zullen vaak niet willen toegeven of inzien dat ze een depressie of burn out hebben. Dit is wel een onderwerp waarvan er weinig aandacht voor is helaas. zelfmoordcijfers onder agrariërs in Nederland zijn er niet. Maar in veel landen in europa zijn er wel cijfers. agrosuïcide is daar een stuk meer voorkomend dan zelfmoord bij andere beroepen. Ik heb het van vrij dichtbij meegemaakt. En ben mij daarom hier ook meer in gaan verdiepen. Ik zie het ook vaak in mijn omgeving. Enorme druk op de schouders van jonge boeren. Vaak gewoon letterlijk vanaf de dag dat ze 18 worden. Vaak zien ze het bedrijf wel zitten, maar het is nogal wat om dat over te nemen. Zeker met bijvoorbeeld die "grapjes" als de fosfaatrechten. Als 18 jarige in een venootschap zijn gegaan, en dan nu het bedrijf kapot zien gaan, en je kapot werken maar niet rond komen. Iemand met jarelange ervaring kan zo'n dingen nog niet in die mate zien aankomen. Laat staan iemand van net 18. In 1 geval scheelt het op het moment echt niet veel. Maar ik kan alleen maar langs de zijlijn staan en toekijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:24

SARINO schreef:
Lang niet iedereen ging los met meer koeien en meer melk ,ook deze zijn de dupe van nieuwe regels.Het heeft ons ruim een ton aan euros gekost(en die hadden we niet over na in 2016 ruim onder de kostprijs melk te leveren) en gaf heel veel spanningen in het dagelijkse werk/gezin/relatie,leg maar eens uit waarom de koeien en kalfjes die je kinderen groot brengen afgevoerd worden en ga met je man maar eens een rondje door stal om te selecteren wat weg moet,
We waren op dat moment een speelbal van de overheid,geen idee welke kant we op gingen.Koeien konden niet geslacht worden in Nederland want daar was het te druk,dus beestjes stonden lang op de vrachtwagen.Dat doet pijn ,financieel is het wel weer bij te lenen maar het gevoel van onmacht en onzekerheid zit nog hoog.We willen nog steeds blijven boeren ,het is nog steeds fijn om met de koeien te werken en te verzorgen.We gaan het zien in de toekomst .De melkprijs is nu voor ons redelijk(qua hypotheek/aflossing en alle vaste kosten) maar verder ontwikkelen kan niet met deze prijs.

Biologisch is niet het dubbele van de gewone melkprijs(wat Fransje schrijft in haar bericht),het scheelt krap 0,12 cent per liter en dat hebben ze ook wel extra nodig als bioboer,dat is ook nog geen vetpot en is een hele kleine markt in de melkerij.Je kan niet zomaar bioboer worden.Vind eerst maar eens een fabriek die nog biologische melk zoekt.

Bij Campina is het een puinhoop qua organisatie,daar zijn de afgelopen jaren goede missers gemaakt ,is een hoop geld verdwenen in China en Pakistan en alle goodwill clubjes en afzwaaiend personeel,had fraaier geweest als ze hun leden wat meer uitgekeerd hadden.

Ik snap überhaupt niet hoe het mogelijk is dat iemand gedwongen wordt om dieren die zijn eigendom zijn,tegen zijn wil te laten doden.Het zijn dan toch je eigen koeien,daar heeft toch niemand iets over te zeggen behalve de eigenaar.Hier klopt echt iets niet.Wat is dit voor rare regering?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:34

anjali schreef:
Ik snap überhaupt niet hoe het mogelijk is dat iemand gedwongen wordt om dieren die zijn eigendom zijn,tegen zijn wil te laten doden.Het zijn dan toch je eigen koeien,daar heeft toch niemand iets over te zeggen behalve de eigenaar.Hier klopt echt iets niet.Wat is dit voor rare regering?

Wat is daar raar aan? Het zijn dieren die als productiedieren gehouden mogen worden, en die dus in goede gezondheid gedood mogen worden. Naar de slacht brengen is dus een volledig legale manier om je aantal koeien per direct omlaag te brengen. Heb jij andere suggesties dan die op zeer korte termijn het aantal koeien verminderen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:12

oomens schreef:
anjali schreef:

Wat is daar raar aan? Het zijn dieren die als productiedieren gehouden mogen worden, en die dus in goede gezondheid gedood mogen worden. Naar de slacht brengen is dus een volledig legale manier om je aantal koeien per direct omlaag te brengen. Heb jij andere suggesties dan die op zeer korte termijn het aantal koeien verminderen?

Ik bedoel dat die koeien eigendom zijn van die boeren.En dat niemand het recht heeft om iemand anders zijn eigendom af te nemen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:15

Jawel hoor. De staat heeft het recht/de mogelijkheden om je praktisch alles behalve je leven legaal af te nemen. :) Grond,woning, vee... Door middel van dwangsommen/boetes of onteigening kan er een hoop waarvan je zou zeggen dat dat in een modern democratisch land niet kan. :P