Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:05

Daphara schreef:
Boras schreef:
Ik scheer niet iedereen over 1 kam, maar wel enkelen in dit topic ja.

Die “enkelen”, toevallig alle rokers?

Nee, dat doet er helemaal niet toe. Het is gebaseerd op uitlatingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:09

(Aan de horeca: weet je zeker dat het aan het (niet meer) roken ligt? Ikzelf kom niet heel vaak in de horeca vooral vanwege de met regelmaat slechte service, en bij het eten omdat het vaak gewoon niet echt goed is en ook niet erg fantasierijk. En dat terwijl ik ergens wat eten of drinken juist veel fijner vind nu het rookvrij is.)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:13

Cayenne schreef:
Palmera schreef:
@Cayenne: En als je de hele avond op een terras zit moet je steeds tussendoor naar huis? :+

Of gewoon even een avondje niet roken? Of je loopt even een klein ommetje en komt dan weer terug?
Ik zal wel te simpel denken maar ik snap oprecht het probleem niet omdat ik nooit gerookt heb :=

Je hebt inderdaad het begrip nicotine verslaving niet helemaal door...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:16

Ik ben ook voor. Wij hebben ook al jaren niet meer op een terras kunnen zitten vanwege rokers.

En voor de rokers die denken dat je er bent door je buren te vragen of ze er last van hebben: die rook komt echt wel verder dan de tafel naast je. En last of geen last, je bent nog steeds je medemens aan het vergiftigen, waarom zou je dat willen?

Vergelijkingen met andere verslavingen of veroorzakers van schadelijke stoffen zijn natuurlijk alleen drogredenaties en niet van belang.

Doel is mede om het aantal rokers te verkleinen, zodat deze maatregel straks alleen nog uitzonderingsgevallen raakt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:18

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:22

Shadow0 schreef:
(Aan de horeca: weet je zeker dat het aan het (niet meer) roken ligt? Ikzelf kom niet heel vaak in de horeca vooral vanwege de met regelmaat slechte service, en bij het eten omdat het vaak gewoon niet echt goed is en ook niet erg fantasierijk. En dat terwijl ik ergens wat eten of drinken juist veel fijner vind nu het rookvrij is.)

Omdat ik me aangesproken voel:
Slechte service is not done, uiteraard kan het wel eens voorkomen, maar daar is, bij ons, altijd een passende oplossing voor. (ook als het eten niet goed of niet fantasierijk genoeg is zouden wij dat graag horen, dan kunnen we er iets aan veranderen)
Of het aan het (niet meer) roken ligt, ja, dat denk ik wel, maar groot aandeel in het slecht lopen van de horeca is ook dat de supermarkten en alles verkopen (sigaretten/drank) en 7 dagen in de week open zijn.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:26

Sclimpre schreef:
zo slecht gaat het dan toch ook weer niet met de horeca : https://www.khn.nl/nieuwsberichten/2018 ... 7-positief

Ten opzichte van vorig jaar, als je vergelijkt met 8 jaar terug, dan zijn we nog lang niet op dat niveau, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd (in dit geval de grotere horeca bedrijven)

fokfanaat

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:34

daarom nu effe doorbijten en iedereen ermee stoppen, is dat ook geen punt meer voor de horeca

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:34

Ik rook zelf maar ben het er wel mee eens.
Het is ook gewoon smerig als je lekker op een terrasje zit en er zo'n walm om je heen komt.

Buiten dat vraag ik me wel af wanneer het gezeur om roken eens gaat stoppen. Ja het is ontzettend slecht dat weten we. Maar als ik me netjes terug trek om mijn sigaretje te roken word ik door sommige nog steeds smerig aan gekeken. Volgens mij is dit toch nog altijd mijn eigen leven en keuze.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:42

Het is zo eenvoudig om het roken uit te bannen.
Als de regering nu zegt vanaf geboortejaar 2010 is het verboden om te roken en rookwaar te kopen hoeft er nu niemand meer gedwongen te stoppen en zal het aantal rokers gestaag afnemen tot uiteindelijk 0.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:45

Kuggur schreef:
Cayenne schreef:

Of gewoon even een avondje niet roken? Of je loopt even een klein ommetje en komt dan weer terug?
Ik zal wel te simpel denken maar ik snap oprecht het probleem niet omdat ik nooit gerookt heb :=

Je hebt inderdaad het begrip nicotine verslaving niet helemaal door...

Hier ben ik het niet mee eens.
Ik werk in een "gesloten" afdeling. Hier mag niks anders mee naar binnen dan je naakte zelf. Via een douche.
Wij hebben ontzettend veel rokers die op hun werk dag gemakkelijk (ja dat heb ik gevraagd) 9.5 uur zonder sigaretten moeten en kunnen.
Dus dan zal een avondje ook wel lukken. Willen is een ander ding.

Maar zo als ik eerder al aangaf dit is en blijft een onbegonnen discussie met sneren heen en weer.

En voor degene die denken dat ik mij aan stel. Vooral doen, dacht mijn vriend in het begin ook. Is hij ook op terug gekomen na de zoveelste prednison kuur

Overigens zijn het niet alleen sigaretten waar longpatiënten last van hebben hoor.
Ja de diesel en de hele bioindustie dat voel ik, maar ook parfum, of zelfs ijs eten is moeilijk voor mij.
En nee niet alles hoeft verboden te worden, het roken op terras hoeft voor mij ook niet verboden te worden. Maar ik vind het wel fijn :Y).
Dat zijn 2 verschillende dingen.
Laatst bijgewerkt door Saul op 01-06-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:48

Firelight schreef:
Als de regering nu zegt vanaf geboortejaar 2010 is het verboden om te roken en rookwaar te kopen hoeft er nu niemand meer gedwongen te stoppen en zal het aantal rokers gestaag afnemen tot uiteindelijk 0.

Ach ja. De regering zegt... :roll:
Dan zou ik toch als de donder illegale sigaretten kopen, waar de overheid lekker niets aan verdiend, me helemaal suf roken, en me weer laten opknappen op kosten van de staat.

En waarom? Omdat ik echt spuugziek, kotsmisselijk en compleet onpasselijk word van de bemoeizucht van de overheid.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:50

De overheid bepaald al veel teveel voor ons. Waar blijft de keuzevrijheid van mensen? Ik kan heel goed zelf bepalen of ik rook of niet, alcohol drink etc.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:52

Mars schreef:
De overheid bepaald al veel teveel voor ons. Waar blijft de keuzevrijheid van mensen? Ik kan heel goed zelf bepalen of ik rook of niet, alcohol drink etc.

Ik ben inderdaad gestopt met roken omdat ìk dat wilde.

Maar uit hufterigheid zou ik toch zo weer beginnen hè.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:18

Boras schreef:
Op zich heel goed dat de discussie flink woedt.

Het geeft aan dat er al een grote verandering in de juiste richting heeft plaatsgevonden.

Roken wordt niet langer door een groot deel van de bevolking normaal gevonden en geaccepteerd. Mensen laten zich niet langer bedotten door marketingcampagnes van tabaksfabrikanten, de macht van de tabakslobby neemt af, de waarschuwende stem van artsen wordt gehoord. Het publiek vormt zich een mening en het verstand en empathie winnen het daarbij steeds vaker van sentimenten en gewoonten. En van verslaving (al is het dan vaak nog niet makkelijk of zelfs onmogelijk om zelf te stoppen, het besef is er gelukkig wel).

Daarbij wat dwingende hulp van de overheid voor de ziende blinden en dan gaat het probleem uiteindelijk een heel eind opgelost worden. Ik heb er wel vertrouwen in :)

Weet je wat zo mooi is, iedereen wordt er op alle fronten beter en gelukkiger van. Ook degenen die dat niet kunnen of willen erkennen.

_/-\o_

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:28

Palmera schreef:
Firelight schreef:

Dan zou ik toch als de donder illegale sigaretten kopen, waar de overheid lekker niets aan verdiend, me helemaal suf roken, en me weer laten opknappen op kosten van de staat.

En waarom? Omdat ik echt spuugziek, kotsmisselijk en compleet onpasselijk word van de bemoeizucht van de overheid.

Waarom? Jij bent toch voor 2010 geboren en mag dan toch gewoon rookwaar kopen en roken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 14:30

Wat is momenteel eigenlijk de prijs van een pakje sigaretten?
Misschien dat nog eens ophogen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:34

Ik rook nóg maar ik heb wel zoiets dat de roker al van binnen naar buiten is gedirigeerd omdat de niet rokers er last van hadden en nu beginnen ze over buiten! Daarentegen ben ik allergisch voor dat gebemoei van de regering.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:35

Ik weet nog dat ik 3 gulden en 10 cent voor een pakje Marlboro betaalde :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:40

Firelight schreef:
Palmera schreef:

Waarom? Jij bent toch voor 2010 geboren en mag dan toch gewoon rookwaar kopen en roken?

Daar gaat het niet om. Het gaat om het principe. En van die bemoeizucht word ik ziek.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:40

Nou LadyMadonna dan kan ik beter niets zeggen! Ik haalde voor mijn moeder vroegah Caballero voor 1,75!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:44

Mijn oma vertelde pas als zij in de jaren 50/60 een feestje gaf ze sigaretten in glaasjes op tafel had staan van verschillende merken. Zegmaar de kaasstengels van toen :')

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:46

Mars schreef:
Mijn oma vertelde pas als zij in de jaren 50/60 een feestje gaf ze sigaretten in glaasjes op tafel had staan van verschillende merken. Zegmaar de kaasstengels van toen :')

Dit was in de jaren 70 ook nog normaal, op verjaardagen en bruiloften: altijd glaasjes met sigaretten en een kist sigaren op tafel.
De leraren rookten ook gewoon in de klas en niemand zat te hoesten :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:47

Cayenne schreef:
Wat is momenteel eigenlijk de prijs van een pakje sigaretten?
Misschien dat nog eens ophogen.

Prima idee. Dan graag ook op alles wat vet en suiker bevat. Zat veel te dikke mensen die een vreetverslaving hebben. Kost bakken met geld, om nog maar te zwijgen over de stank van frituurvet op straat als je langs een snackbar loopt. En wat dacht je van die stank van jouw portie bitterballen op het terras. In vet gebakken vlees notabene. :r Ik krijg mijn salade dan toch niet meer weg. En niemand die daar rekening mee houd of dat stinkvoer elders opeet. Ze kunnen trouwens toch ook thuis eten?

De frituurpan van de buurman ruik ik trouwens ook in mijn tuin. Walgelijke lucht.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:49

Nu betaal je geloof ik voor een klein pakje €6,20 zoiets?
Voor de grote betaal ik in ieder geval €9,90.

Ik moet zeggen dat ik het niet zo storend vind om niet te roken op een terras.
Hier in het dorp mag je ook niet roken op een terras, ( en ken er wel meerdere )
Maar dan hebben ze wel een rook gelegenheid naast het terras, nou prima toch!