Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Maar lever dat wapen dan maar in en laat agenten serieus karate en andere marterial arts doen. (Kost natuurlijk ook tijd, maar geen mensenlevens.)
Janneke2 schreef:Citaat:De enige die in mijn ogen schuld heeft aan de dood van Robbie is die achterlijke maloot die hem heeft vermoord.
...zou het een onsje minder mogen?
Deze meneer was psychotisch, wat in principe iedereen kan overkomen.
Het is gewoon een hersenziekte/ aandoening.
Accoord, hij zwaaide met een bijl, zag waarschijnlijk spoken, monsters of duivels, riep in zijn moers taal hetzij om goddelijke hulp, hetzij 'geeveedee' in z'n moedertaal - en stierf door politiekogels.
'Malloot' kan ik nog mee leven, maar achterlijke malloot mag toch wel wat minder.
Janneke2 schreef:Citaat:De enige die in mijn ogen schuld heeft aan de dood van Robbie is die achterlijke maloot die hem heeft vermoord.
...zou het een onsje minder mogen?
Deze meneer was psychotisch, wat in principe iedereen kan overkomen.
Het is gewoon een hersenziekte/ aandoening.
Accoord, hij zwaaide met een bijl, zag waarschijnlijk spoken, monsters of duivels, riep in zijn moers taal hetzij om goddelijke hulp, hetzij 'geeveedee' in z'n moedertaal - en stierf door politiekogels.
'Malloot' kan ik nog mee leven, maar achterlijke malloot mag toch wel wat minder.
Janneke2 schreef:Hier dus iemand die benul heeft van psychiatrische instellingen en marterial arts.
Heel fijn, maar niet heus, Charley T.
Ook dank voor de uitnodiging in de dojo.
Ik adviseer een betere leraar.
In de USA en Europa trainen vrouwen al tientallen jaren op dit soort situaties (in het ene geval pacifisten die geen wapens willen dragen, in het andere geval burgers die dit terecht niet mogen).
Duh, "je hebt geen schijn van kans".
Die beperking zit ECHT in je hoofd.
Er zijn technieken voor.
(Ja, wij oefenen ook met die rubberen bijl.)
...ik denk dat er in de dojo in NL bij de politie getraind wordt in aanvulling op het pistool en meer van dat soort ongein.
...dat mag, maar praat mij als ervaren rot die met een andere insteek traint geen kolder aan.
Maar behalve de Tweede Kamer aanschrijven: stel dat er vandaag op mijn werk iemand psychotisch wordt.
...ik denk toch dat we de politie er maar buiten houden.
(Zelfs als we de dierenarts met het verdovingsgeweer vragen is de kans groter dat het goed afloopt.)
Janneke2 schreef:Hier dus iemand die benul heeft van psychiatrische instellingen en marterial arts.
In de USA en Europa trainen vrouwen al tientallen jaren op dit soort situaties (in het ene geval pacifisten die geen wapens willen dragen, in het andere geval burgers die dit terecht niet mogen).
Er zijn technieken voor.
...ik denk dat er in de dojo in NL bij de politie getraind wordt in aanvulling op het pistool en meer van dat soort ongein.
...dat mag, maar praat mij als ervaren rot die met een andere insteek traint geen kolder aan.
Maar behalve de Tweede Kamer aanschrijven: stel dat er vandaag op mijn werk iemand psychotisch wordt.
(Zelfs als we de dierenarts met het verdovingsgeweer vragen is de kans groter dat het goed afloopt.)
WeCo schreef:Ik geloof trouwens oprecht dat deze man verward was en al dan niet psychotisch. In de politiepraktijk kom je dagelijks in aanraking met verwarde mensen, en ook dat loopt gelukkig bijna nooit dodelijk af.
Maar op het moment dat iemand een gevaar wordt voor zichzelf of zijn of haar omgeving zal er gehandeld moeten worden. Uiteraard is er bij de politie begrip voor verwardheid en wordt op dat moment eerst begonnen met praten. Dat was ook hier het geval, onderhandelaars waren al in gezet maar kregen de boel ook niet onder controle.
Als situaties gevaarlijk dreigen te worden moet er worden ingegrepen. En in dit geval liep het voor de man en de hond helaas niet goed af.
Daar is niemand op uit geweest, maar je hebt nooit alles in de hand hoe zorgvuldig je ook te werk gaat.
Dat op dit moment binnen wetgeving en psychiatrie zeker niet alles van een leien dakje gaat lijkt me duidelijk. Maar daar hebben we het maar mee te doen op dit moment. En als het dan uiteindelijk uit de hand loopt mag de politie de oliebol komen opruimen, waarna ze dan weer alle oliebol over zich heen krijgen.
Ik heb bijvoorbeeld wel eens moeten vechten met een man die in zijn psychotische toestand dacht dat iedereen hem dood ging maken. Ontzettend zielig. Ik zag de doodsangst in zijn ogen. Maar hij was levensgevaarlijk dus hij moest mee met de ambulance naar een psychiatrische inrichting. Iemand die denkt te vechten voor zijn leven is loeisterk. En zijn klappen komen net zo hard, zo niet harder, aan als van iemand die jou slaat bij zijn volle verstand. Uiteindelijk hebben we de man wel ingesnoerd op de brancard gekregen. Voor hem zonder letsel, ik voelde de pijntjes de volgende dag wel zo links en rechts. Want tuurlijk wil je zo'n man niet onnodig pijn doen. Maar je wordt wel geacht de situatie eventjes op te lossen.
Wij worden regelmatig te hulp geroepen bij geweldsituaties in psychiatrische ziekenhuizen. Dan lukt het de psychiatrie dus zelf niet meer om de boel onder controle te krijgen. Controle lukt dan bijna nooit zonder geweld te gebruiken helaas. En dat vindt iedereen rot, want een patiënt in een psychose weet niet wat hij doet. Maar je zult toch moeten handelen. Het is in de praktijk allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt helaas.
Nog even terug komen op de Martial arts. We hebben hier meerdere workshops gehad van Jan Bloem, zelfs die man zal iedereen met minder vechtskills dan hem sterk afraden om in een kleine ruimte met je blote handen de strijd aan te gaan met iemand met een hakbijl. En adviezen van zo'n wereldtopper moet je beter niet naast je neerleggen.
Er zijn technieken voor.
Citaat:Maar op het moment dat iemand een gevaar wordt voor zichzelf of zijn of haar omgeving zal er gehandeld moeten worden. Uiteraard is er bij de politie begrip voor verwardheid en wordt op dat moment eerst begonnen met praten. Dat was ook hier het geval, onderhandelaars waren al in gezet maar kregen de boel ook niet onder controle.
Citaat:Nog even terug komen op de Martial arts. We hebben hier meerdere workshops gehad van Jan Bloem, zelfs die man zal iedereen met minder vechtskills dan hem sterk afraden om in een kleine ruimte met je blote handen de strijd aan te gaan met iemand met een hakbijl.
Janneke2 schreef:Citaat:Maar op het moment dat iemand een gevaar wordt voor zichzelf of zijn of haar omgeving zal er gehandeld moeten worden. Uiteraard is er bij de politie begrip voor verwardheid en wordt op dat moment eerst begonnen met praten. Dat was ook hier het geval, onderhandelaars waren al in gezet maar kregen de boel ook niet onder controle.
Dat vroeg ik mij idd ook af - en het nadeel is dat je dan of een tolk moet regelen of een psychiater oid die Arabisch spreekt.
Dat kan allemaal wel en die zijn er ook, maar de 'aan rijd tijd' wil nog wel eens langer zijn.Citaat:Nog even terug komen op de Martial arts. We hebben hier meerdere workshops gehad van Jan Bloem, zelfs die man zal iedereen met minder vechtskills dan hem sterk afraden om in een kleine ruimte met je blote handen de strijd aan te gaan met iemand met een hakbijl.
?
...was er iemand die dit suggereerde dan?
(Ik heb een paar andere dingen gezegd, een breekijzer bijvoorbeeld.)
Citaat:...was er iemand die dit suggereerde dan?
(Ik heb een paar andere dingen gezegd, een breekijzer bijvoorbeeld.)
Sunnda schreef:Je broek zou toch afzakken van al die mensen die vanachter hun typemachine menen dat als zij het hadden mogen doen, het allemaal wel goed was gekomen..
Magrathea schreef:WeCo, erg goede bijdrages lever je!Dank daarvoor.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik moreel juist zou vinden. De honden zijn ons immers niets verschuldigd, en we kunnen het ze niet vragen, of ze dit werk graag doen als ze een keuze hadden. Dat maakt het lastig.
Wel zijn er gradaties natuurlijk, ik heb wel speurhonden op TV gezien bijvoorbeeld die amper verschil zien tussen een spelletje en zoeken naar een vermist kind bijvoorbeeld. Dat vind ik van een ander niveau dan een hond agressief gedrag aanleren. Misschien weet jij dat WeCo? Ik heb mij bijvoorbeeld wel eens laten vertellen dat de honden die moeten kunnen aanvallen bijvoorbeeld ook niet in huis mogen wonen omdat ze dan te 'lief' worden. Dat lijkt me een eenzaam leven voor de hond.. .
CharmingS schreef:Deze honden worden absoluut niet agressief gemaakt, het bijten is een spelletje voor ze. Mijn hond is super sociaal en absoluut niet agressief. Ik leer haar dan ook vanaf het begin aan wanneer ze wel mag bijten en wanneer niet. Verder is ze super lief voor iedereen maar bij dreiging staat ze er wel!
Mijn hond zit na de training ook even in haar kennel en dat vind ze heel prettig! Maar voor de rest ligt ze gewoon binnen in huis op de bank..
[ [url=m/nUAeoh.jpg]Afbeelding[/url] ]