Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:06

fleur1970 schreef:
De politiek is verdeeld, de burgers zijn verdeeld.
Het is een belangrijk onderwerp, het gaat over gezondheid en zelfbeschikking.
Dan is een breed maatschappelijk debat en een referendum wenselijk.

Nee.
Absoluut niet wenselijk.
Democratisch is er een beslissing genomen. Dus dat is het. Klaar. Jij vind dat niet leuk misschien, maar zo werkt democratie.
Of je moet ook een referendum willen houden over 9747588 beslissinge die ook al genomen zijn en die je niet leuk vind.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 00:11

rien10 schreef:
fleur1970 schreef:
De politiek is verdeeld, de burgers zijn verdeeld.
Het is een belangrijk onderwerp, het gaat over gezondheid en zelfbeschikking.
Dan is een breed maatschappelijk debat en een referendum wenselijk.

Nee.
Absoluut niet wenselijk.
Democratisch is er een beslissing genomen. Dus dat is het. Klaar. Jij vind dat niet leuk misschien, maar zo werkt democratie.
Of je moet ook een referendum willen houden over 9747588 beslissinge die ook al genomen zijn en die je niet leuk vind.

Ik vind het een prima wet (dat schreef ik al 10 keer) maar aangezien het een controversieel onderwerp is steun ik de wettelijke mogelijkheid er een referendum over te houden.

De Tweede Kamer heeft deze mogelijkheid zelf ingevoerd in 2014 dus tja dan moeten ze niet klagen als er gebruik van wordt gemaakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:13

fleur1970 schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Beste mensen, je kan zowel vóór dit referendum zijn als vóór deze wet. Het is namelijk mogelijk om JA te stemmen.

:j

Dat is zeker zo.

Maar ik ben tegen referenda.
Ieder referendum.
Over ieder onderwerp.
Altijd.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 00:23

rien10 schreef:
Dat is zeker zo.

Ieder referendum.
Over ieder onderwerp.
Altijd.

Je bent in ieder geval consequent :j

Ik ben voor referenda maaaaaaaaaar niet op alle onderwerpen.
Niet over internationale verdragen, uittreding uit de EU of de euro en de doodstraf om maar wat zaken te noemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:44

Karl66 schreef:
Maar als je mensen slechts één keer vraagt of ze donor willen worden op hun achttiende.

Dat is niet helemaal waar, zeker niet in de praktijk. Er zijn namelijk herhaaldelijk campagnes geweest. Dan kun je het natuurlijk nog proberen met 'jamaar ze vroegen me het niet persoonlijk' of via een brief ofzo, maar dat klinkt toch meer als het zoeken naar excuses dan dat het echt gaat om wezenlijke veranderingen.

Iedere keer als dit topic op Bokt langskomt bijvoorbeeld zijn er mensen die aangeven dat ze het nog niet hebben vastgelegd. Niet vanwege een hele sterke overtuiging, maar nou ja, gewoon, was er niet van gekomen, ze weten het nog niet echt, willen er niet teveel bij stil staan, etc.

Citaat:
Het hellende vlak van onnodige inperking van de grondrechten is eng en ik vind mensen die daar lacherig over doen dom. We zijn ondertussen misschien bijna 25 jaar verder, maar 1984 is actueler dan ooit...

Dramatiserend. Ik zie genoeg zorgelijke ontwikkelingen in de politiek, maar het ontgaat me waar dit hellend vlak dan heen zou hellen. (Bovendien is het wetgeving die in andere landen ook al functioneert en eigenlijk niet op veel weerstand of problemen stuit en belangrijker: geen aanleiding heeft gegeven tot verdergaande stappen.)

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 08:51

Shadow0 schreef:
Iedere keer als dit topic op Bokt langskomt bijvoorbeeld zijn er mensen die aangeven dat ze het nog niet hebben vastgelegd. Niet vanwege een hele sterke overtuiging, maar nou ja, gewoon, was er niet van gekomen, ze weten het nog niet echt, willen er niet teveel bij stil staan, etc.

Dat is met veel dingen zo.
Ik heb een collega die nooit gaat stemmen, niet voor de TK , niet voor de gemeenteraad.
Want zo is de redenatie "ze heeft geen tijd zich te verdiepen"

Maar iedere cracker die ze smeert en iedere vaas die ze in huis verplaats staat voorzien van foto's op
Facebook.

Shadow0

Re: Teken hier voor het Donor referendum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:04

De point being? Wat wil je nu duidelijk maken?

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:06

Shadow0 schreef:

??

Niets

Dit is een forum en het doel van een forum is babbelen toch :)

Volgens mij neem jij het allemaal heel serieus of niet?
Steeds verklaringen vragen, diepere oorzaken.

Het is gewoon internet, vermaak niets meer niets minder.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:20

fleur1970 schreef:
rien10 schreef:
Dat is zeker zo.

Ieder referendum.
Over ieder onderwerp.
Altijd.

Je bent in ieder geval consequent :j

Ik ben voor referenda maaaaaaaaaar niet op alle onderwerpen.
Niet over internationale verdragen, uittreding uit de EU of de euro en de doodstraf om maar wat zaken te noemen.

Waarom daar niet over en hier wel over? Dat zijn veel grotere veranderingen, waar je als burger zelf dan niks meer over te zeggen hebt (een enkele burger kan niet in de EU blijven), terwijl je nog wel zelf kan zeggen dat je geen donor wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:31

Wat een flauwe reactie Fleur. Je hebt 25 oneliners/smilies geplaatst op Bokt om vervolgens dit topic te openen en zegt nu dat het alleen vermaak is?

Ik heb eens 'Fleur, donorwet en forum' gegoogled en voila:

https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/ ... eferendum/ Dat topic is trouwens gesloten omdat je alleen daarvoor op het forum kwam.
Je hebt het ook op een canping-oostenrijk forum geplaatst, maar dat is alleen op Google zichtbaar voor mij.
Er zijn er vast nog meer.

Blijkbaar is dit heel belangrijk voor je, anders ga je niet overal profielen aanmaken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:33

fleur1970 schreef:
Shadow0 schreef:

??

Niets

Hè? Mijn broek zakt af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:34

Ik ben tegen referenda op zich.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:37

rien10 schreef:
Hè? Mijn broek zakt af!

Misschien wat kort door de bocht dus even een uitleg.

We zitten toch op het forum om ons te vermaken met discussies die op zich ook een serieus gehalte mogen hebben.

Het is niet ons werk maar vrije tijds besteding of zitten jullie hier beroepsmatig :)
Zo bedoelde ik het maar het staat er inderdaad wat lomp.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:38

fleur1970 schreef:
Shadow0 schreef:

??

Niets

Misschien had je de regels en richtlijnen door moeten lezen voordat je het topic hebt geplaatst. Doel van dit subforum is discussiëren over actualiteiten, niet gezellig babbelen.
"Motivatie en toelichting op het forum
Dit forum is bedoeld voor belangrijke nieuwsberichten en discussies over maatschappelijke ontwikkelingen en interessante nieuwsfeiten. Nieuws en Maatschappij is géén algemeen nieuwsforum en het is dus niet de bedoeling om hier een compleet overzicht van nieuwsberichten te verzamelen. Houd er bij het plaatsen van een nieuw topic rekening mee dat een nieuwsbericht of maatschappelijk onderwerp een interessante discussie moet kunnen opleveren, of dat het een nieuwsbericht van maatschappelijk belang is."

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:40

Destination schreef:
Waarom daar niet over en hier wel over? Dat zijn veel grotere veranderingen, waar je als burger zelf dan niks meer over te zeggen hebt (een enkele burger kan niet in de EU blijven), terwijl je nog wel zelf kan zeggen dat je geen donor wordt.

Internationale verdragen zijn zeer complex.
Het Oekraïne verdrag is 4 dozen vol.

Het is gewoon niet zo geschikt voor een referendum.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:42

Destination schreef:
Misschien had je de regels en richtlijnen door moeten lezen voordat je het topic hebt geplaatst. Doel van dit subforum is discussiëren over actualiteiten, niet gezellig babbelen.
"Motivatie en toelichting op het forum
Dit forum is bedoeld voor belangrijke nieuwsberichten en discussies over maatschappelijke ontwikkelingen en interessante nieuwsfeiten. Nieuws en Maatschappij is géén algemeen nieuwsforum en het is dus niet de bedoeling om hier een compleet overzicht van nieuwsberichten te verzamelen. Houd er bij het plaatsen van een nieuw topic rekening mee dat een nieuwsbericht of maatschappelijk onderwerp een interessante discussie moet kunnen opleveren, of dat het een nieuwsbericht van maatschappelijk belang is."

Ik heb al uitleg gegeven (lees even terug)

En we hebben toch een interessant discussie.
Het is nieuws , het is maatschappelijk dus voldoet aan alle voorwaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:43

fleur1970 schreef:
rien10 schreef:
Hè? Mijn broek zakt af!

We zitten toch op het forum om ons te vermaken met discussies die op zich ook een serieus gehalte mogen hebben.

Het is niet ons werk maar vrije tijds besteding of zitten jullie hier beroepsmatig :)

Maar verwacht je nou echt dat ik geloof dat jij het zo ziet, terwijl je dus op allerlei fora profielen aan het aanmaken bent om dit referendum te promoten?

En als de vragen van Shadow te moeilijk voor je worden gooi je het op vermaak?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:44

fleur1970 schreef:
Destination schreef:

Internationale verdragen zijn zeer complex.
Het Oekraïne verdrag is 4 dozen vol.

Het is gewoon niet zo geschikt voor een referendum.

Maar die veranderingen zijn veel ingrijpender dan een standaard ja die in een standaard nee verandert.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:45

Marie_Anne schreef:

Maar verwacht je nou echt dat ik geloof dat jij het zo ziet, terwijl je dus op allerlei fora profielen aan het aanmaken bent om dit referendum te promoten?

De vragen van Shadow zijn niet moeilijk.
En ik hoef me hier toch niet te verantwoorden voor andere fora.

En zoals ik al schreef, het staat er inderdaad wat lomp

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:46

fleur1970 schreef:
rien10 schreef:
Hè? Mijn broek zakt af!

Dus zoiets vreselijk belangrijks als "het referendum" en "de Donorwet" is voor jou lollig vermaak?
Tjonge, ik sta echt niet snel met mijn bek vol tanden. Nu wel.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:46

Destination schreef:
Maar die veranderingen zijn veel ingrijpender dan een standaard ja die in een standaard nee verandert.

Daar heb je een goed punt.
Kijk dat is hoe ik tegen referenda aankijk, misschien zijn sommige internationale verdragen WEL referendabel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:47

Er loopt een onderwerp met "Ongepast" in de topic titel.
Steeds vond ik dat woord niet op zijn plaats. Ik geloof dat ik mijn mening ga herzien.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 09:48

rien10 schreef:

Dus zoiets vreselijk belangrijks als "het referendum" en "de Donorwet" is voor jou lollig vermaak?
Tjonge, ik sta echt niet snel met mijn bek vol tanden. Nu wel.

Ik heb nu al 3 keer geschreven dat de opmerking wat lomp was en niet zo bedoeld.
Dit is de 4e keer :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:49

fleur1970 schreef:
Destination schreef:

Daar heb je een goed punt.
Kijk dat is hoe ik tegen referenda aankijk, misschien zijn sommige internationale verdragen WEL referendabel.

Maar moet een referendum volgens jou gaan over iets wat een ingrijpende verandering teweeg brengt of over iets wat iedereen kan begrijpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:51

fleur1970 schreef:
Marie_Anne schreef:

De vragen van Shadow zijn niet moeilijk.
En ik hoef me hier toch niet te verantwoorden voor andere fora.

En zoals ik al schreef, het staat er inderdaad wat lomp

Je hebt de quote verkloot, dat heb ik niet gezegd.

En 'ons' werk? Wie zijn dat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-18 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt