en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:11

Hoezo christelijk gebruik staat dat in de bijbel dan?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:12

Indestal schreef:
Sizzle schreef:
Binnen een NL bedrijf zou ik wellicht nog een slagje toleranter zijn.
In een zwitsers bedrijf kan zo iemand gewoon niet functioneren. Hier leert ieder kind vanaf 4 jaar iedere dag de leraar(es) een hand te geven. Daarmee geef je een direct een teken diegene te respecteren (zo wordt het geleerd).
Hier geen hand geven is dus echt een soort wangedrag.

Zo ben ik ook opgevoed, als ik ging spelen bij een klaagenootje, moest ik naderhand bedanken en handje geven...maar ik merk dat dit een vorm van beleefdheid wat vervaagd is en over aantal jaar worden er helemaal geen handen meer geschud...evenzo als je in een restaurant komt en het personeel zegt HOI als begroeting...moet er nog aan wennen, maar is al meer ingeburgerd de laatste jaren..

Wel vind ik het irritant dat moslimgebruiken kennelijk zo doorgedrukt dienen te worden in onze samenleving...als een moslimman uit respect een westerse vrouw geen hand geeft, wie respecteert wie dan?

:j

Hier ook, geef een hand, stel je netjes voor en zeg U.
Als klein kind ieder bezoek aan familie/vrienden opnieuw; minus het voorstellen dan. Gewoon uit respect en beleefdheid.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:15

Citaat:
Maar het is toch raar om allerhande Christenlijke gebruiken wél te respecteren, maar die van een ander geloof niet?

Als die christelijke gebruiken discriminerend zijn dan respecteer ik ze ook niet.
Voor mij maakt het geen flikker uit welk geloof iemand heeft.
Stel dat ik een christen op sollicitatie krijg die niet met mijn collega wil werken omdat hij homo is.
Dan mag hij ook vertrekken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:16

Als bedrijf wil je de beste voor een functie, dat kan iemand zijn met smetvrees, iemand die geen handen geeft, weigert om een vrouw als meerdere te erkennen. Maar deze sollicitanten komen niet in aanmerking voor een functie waarbij veel contact met klanten buiten het bedrijf is. bvb een vertegenwoordiger, indien die bij een klant komt en niet even een hand geeft aan de vrouwelijke directeur maar wel aan de mannelijke secretaris dan schiet je, respect of niet, wel de plank mis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:17

Er is in mijn zienswijze geen goede fatsoenlijke middenweh oplossing behalve dat 1 partij bewust besluit toleranter te zijn dan de ander. Willen beide partijen niet van hun geloof/gewoonte afstappen dan kun je beter ook gewoon niet verder gaan.

Ik vind het vergelijkbaar met iemand die geen katholiek huis binnen wil lopen (ja die zijn er) maar wel die persoon in zijn eigen huis wil ontvangen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:17

Ja precies, als je wil werken, dien je je aan gestelde omgangregels te gedragen en aan company regels...wil je anders zijn dan is de job niet voor jouw.....dan dien je te solliciteren bij bedrijven die dezelfde gedachtengoed hanteert

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:19

Ik had gelijk gezegd dat hij dan niet bij mijn bedrijf zou passen en dat we ons de tijd van een gesprek konden besparen. We gaan gelijk met elkaar om, of helemaal niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:46

Yipee schreef:
Ik had gelijk gezegd dat hij dan niet bij mijn bedrijf zou passen en dat we ons de tijd van een gesprek konden besparen. We gaan gelijk met elkaar om, of helemaal niet.

Inderdaad dat hoef je toch niet te toloreren lijkt mij of moet je om zo'n kandidaat te weigeren tegenwoordig ook een smoes verzinnen zoals "past niet in het profiel" ik zou me bij zo iemand gelijk ook af gaan vragen wat voor ellende haal ik met deze kandidaat nog meer in huis.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:48

Ailill schreef:
Ik vind het persoonlijk lastig, als man zijnde kijk ik hier toch anders tegenaan. Stel nu, zoals in het geval van TS, die meneer legt netjes uit waarom en biedt zijn excuses aan (niet omdat ie fout zit/discrimineert, maar omdat hij waarschijnlijk zelf ook inziet dat hij jullie beide in een ongemakkelijke situatie plaatst). Is het dan echt zo moeilijk om als vrouw dat niet persoonlijk op te pakken? Ik vind geloof in dit geval zwaarder

Máár hoe informeer jij jouw klanten hierover van te voren dan? Stuur je ze een brief?
Want de mijne accepteren dit zeker niet en dan raak ik ze kwijt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:59

dorothea schreef:
Recent hadden een collega (man) en ik (vrouw) een sollicitatiegesprek met een Marokkaanse jongen. Mijn collega schudde hij de hand, en toen ik met mijn hand uitgestoken stond moest hij zich verontschuldigen: hij geeft vrouwen geen hand. Uit respect, zo zegt hij, en hij hoopt dat ik mij er niet beledigd door voel. En hij verontschuldigt zich. En mijn eerste reactie is dat ik me wel beledigd voel, en derhalve niet bij het gesprek aanwezig wil zijn. En dat ben ik ook niet geweest. Mijn collega heeft het gesprek alleen gevoerd, waarbij de Marokkaanse jongen zich nogmaals verontschuldigd heeft. En het bijzondere is dat ik achteraf gezien veel milder ben, en zelfs spijt heb van mijn impulsieve eerste reactie. Aan de andere kant, wil ik wel samenwerken met iemand die mij, volgens de - voor mij - in Nederland geldende normen en waarden, niet eens een hand wil geven?
Pfff...moeilijk. Hoe zouden jullie gereageerd hebben in deze (voor mij nog nooit voorgekomen) situatie?

...ik doe in dat geval 'Namasté', wat ik bij yoga geleerd heb: twee handen voor je eigen hart brengen en dan iemand toeknikken.

De achtergrond is idd respect.
En het menstruatie taboe.

Nou 'ben ik tegen' een taboe op menstruatie, maar dat een jonge man die ik niet ken mij zou moeten vragen 'of het mij naar de wijze der vrouwen gaat', ik vind het te respecteren dat hij dit niet wil.
(En aangezien hij dit taboe geleerd heeft, zal hij het niet willen vragen.)

En Nederland heeft een ander menstruatie taboe om "U" tegen te zeggen. Dat gaat niet over vrouwen niet aanraken, maar ik ben de reclames met blauwe inkt op een maandverband nog niet vergeten.
(En dat met die blauwe inkt was al veeeel te expliciet voor oa de reclame code commissie....)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:01

daantjuhhh schreef:
Of niet onder mij willen werken omdat ik vrouw ben? Ik vind dat respectloos.

Gelovigen vinden dat ze alles maar moeten kunnen maken.
Stel dat iemand opeens zegt ik wil niet werken onder iemand met een andere huidskleur dan is het land te klein en terecht natuurlijk want dat is puur racisme. Maar gelovigen komen overal mee weg.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 29-04-18 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:01

Loretta schreef:
Ailill schreef:
Het is een lastig punt, die je van meer kanten kunt bekijken.

Dus je mag discrimineren als dat in een heel oud boek staat waar ook in staat dat slangen kunnen praten.

Er staat in die wet dat je iet mag discrimineren niet op godsdienst niet op huidskleur en ook niet op geslacht.
Wel lastig eigenlijk want alle religies hebben discriminatie diep in hun aderen zitten.
Ik denk niet dat je het zo zwart-wit kunt bekijken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:10

Ik werk in de supermarkt aan de kassa en er kwam een man die Joods was. Hij gaf en nam geen geld aan en ook de kassabon moest ik neerleggen. Dit had ik nog nooit meegemaakt dus ik was een beetje overdonderd. De overige klanten vonden het ronduit asociaal hoe deze meneer zich gedroeg. Ik heb er niet te veel op gezegt..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:10

Het gaat hier de hele tijd over de term “uit respect”, maar uit respect voor wie? Want als de ene partij het zou waarderen om een hand te geven als begroeting en iemand anders wil dat niet dan respecteer je dus niet de wens van de ander om een hand te geven %)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:11

Yenni schreef:
Ik werk in de supermarkt aan de kassa en er kwam een man die Joods was. Hij gaf en nam geen geld aan en ook de kassabon moest ik neerleggen. Dit had ik nog nooit meegemaakt dus ik was een beetje overdonderd. De overige klanten vonden het ronduit asociaal hoe deze meneer zich gedroeg. Ik heb er niet te veel op gezegt..

Heeft die man het gewoon uitgelegd? Want dan zou ik er niet zoveel moeite mee hebben. Wel als hij afblaft oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:13

Ailill, gewoon uit interesse, hoe kijk jij dan tegen het wel of niet aannemen aan? Zou jij deze jongen aannemen?

Indestal

Je onrein, dus vies...dat zou voor mij de boodschap zijn....een vorm van discriminatie.

purny

waarom pakken joodse mensen dit dan niet aan? Heeft dit een bepaalde reden?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:14

Jeetje wat een aannames allemaal,
Wie zegt dat deze knul geen leiding aan kan nemen van een vrouw alleen omdat hij haar niet de hand wil schudden? Dit zou men op zijn minst aan de jongeman moeten vragen alvorens er zomaar van uit te gaan.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, voor wat voor soort functie kwam deze jongeman solliciteren? Dat deze jongen geen kapper of autoverkoper moet worden lijkt me duidelijk (fysiek contact/ hand schudden met een dame is hierbij onvermijdelijk) maar voor een functie in productie/ telefonische klantenservice/ etc kan hij toch best geschikt zijn?

En waarom zou hij niet binnen het bedrijf passen? Het vergt nog best wel wat karakter en doorzettingsvermogen om in Nederland (waar een hand geven toch wel de norm is) bij je overtuigingen te blijven en respectvol (lees: met uitleg en verontschuldiging) geen hand te geven. Afhankelijk van de functie zijn dat nu juist eigenschappen die je zoekt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:14

Vjestagirl schreef:
Yenni schreef:

Heeft die man het gewoon uitgelegd? Want dan zou ik er niet zoveel moeite mee hebben. Wel als hij afblaft oid.

Nee meneer zei er niks bij.
Ik groette hem en toen we afrekende toen legde hij het geld neer op de kassa (doen meer klanten voor bijv er nog wat kleingeld bij te pakken) maar toen ik wisselgeld terug wou geven wees hij naar de kassa en zei dat ik het moest neerleggen.. met de kassabon hetzelfde verhaal.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:15

purny schreef:
waarom pakken joodse mensen dit dan niet aan? Heeft dit een bepaalde reden?

Geen idee. Ik heb alle respect voor all soorten geloof maar dit ging mij een beetje ver...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:16

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:17

_black_rose_ schreef:
Jeetje wat een aannames allemaal,
Wie zegt dat deze knul geen leiding aan kan nemen van een vrouw alleen omdat hij haar niet de hand wil schudden? Dit zou men op zijn minst aan de jongeman moeten vragen alvorens er zomaar van uit te gaan.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, voor wat voor soort functie kwam deze jongeman solliciteren? Dat deze jongen geen kapper of autoverkoper moet worden lijkt me duidelijk (fysiek contact/ hand schudden met een dame is hierbij onvermijdelijk) maar voor een functie in productie/ telefonische klantenservice/ etc kan hij toch best geschikt zijn?

En waarom zou hij niet binnen het bedrijf passen? Het vergt nog best wel wat karakter en doorzettingsvermogen om in Nederland (waar een hand geven toch wel de norm is) bij je overtuigingen te blijven en respectvol (lees: met uitleg en verontschuldiging) geen hand te geven. Afhankelijk van de functie zijn dat nu juist eigenschappen die je zoekt.

Maar wie van de twee kan dan bij zijn of haar standpunt blijven, als de ander uit overtuiging graag respectvol een hand geeft?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:17

MizzMontana schreef:
Het gaat hier de hele tijd over de term “uit respect”, maar uit respect voor wie? Want als de ene partij het zou waarderen om een hand te geven als begroeting en iemand anders wil dat niet dan respecteer je dus niet de wens van de ander om een hand te geven %)

Gelovigen eisen altijd meer respect op voor hun zienswijze en daarvoor moet alles en iedereen zich maar bij hun aanpassen. Onderling zijn gelovigen ook geen lieverdjes kijk maar eens hoeveel oorlogen er al in de naam van religie zijn uitgevochten in het verleden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:19

dees_daan schreef:
Ailill, gewoon uit interesse, hoe kijk jij dan tegen het wel of niet aannemen aan? Zou jij deze jongen aannemen?
Nou is het toevallig mijn werk als recruiter om mensen aan te nemen, dus ik moet oppassen niet te objectief te reageren :)

Ik vind het lastig. Het hangt denk ik echt van de persoon af, als hij mij/mijn vrouwelijke collega kan overtuigen, met respect en zelfinzicht. Dan lijkt het mij dat hij dit ook bij klanten kan. Neemt niet weg dat het niet voor problemen kan zorgen. Echter zijn er wel meer zaken die voor problemen kunnen zorgen, daar schrik ik niet zo snel van.

Echter, ik kan met de meeste mensen goed door een deur, ik kan me indenken dat dit niet voor iedereen geldt.