Askja schreef:Secricible, dat is jouw kijk, ik zie het anders. Ik vind het sowieso not done om mensen te verzoeken een discussietopic te verlaten, tenzij er zwaar over de schreef is gegaan. Dat is hier volgens mij niet het geval, en als het wel gebeurt kan er ook nog getemd worden.
Maar om weer on topic te gaan, doemdenken en zelfhaat (wij mensheid zijn de grootste fout ooit gemaakt) gaat geen oplossing brengen. Feit is dat de mensheid de natuur exploiteert en schade toebrengt. Of het nu gaat om bio-industrie, jacht op ivoor, met zijn allen de wereld rond blijven vliegen op belachelijk goedkope vliegtickets, bestrijdingsmiddelen of de steeds grotere plasticsoep. Het is alleen jammer dat mensen ook hierin weer zo polariseren. Of je bent alleen ethisch goed bezig als je veganist bent of streeft naar zelfvoorzienendheid (beide nogal elitair want je hebt er simpelweg een hoeveelheid geld en kennis voor nodig waar niet iedereen over beschikt), of je moet niet zeuren over bio-industrie want het dierenleed is relatief, we hebben vlees nodig en het is allemaal zo mooi schoon en goed geregeld in die megastallen.
Persoonlijk zie ik de megastallen ook liever gaan dan komen, maar dan moet de consument wel op de een of andere manier met (zachte) dwang bewogen worden om minder vlees te eten. Als de gemiddelde Nederlander zijn vleesconsumptie beperkt tot 1-2 X per week zet dat meer zoden aan de dijk dan wanneer (even gechargeerd) de hele grachtengordel veganist wordt.
Om hier even snel op te reageren, ik eet gezond en gevarieerd plantaardig en dat kost niet meer dan een gevarieerd ander dieet en iedereen kan makkelijk tot goede informatie komen (o.a. via internet en logisch verstand). Daarnaast zou ik (en veel andere) mensen helemaal niet slecht neerzetten, ik heb respect voor heel veel wezens, en ben ik juist trots wat op de laatste jaren allemaal is bereikt. Het lijkt mij ook dat we veel meer bereiken als iedereen minder gaat consumeren, maar ik maak in ieder geval als individu al een statement. Daarnaast voel ik me veel fijner nu
.