bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:55

Ailill schreef:
D'r bestaan ook nog zoiets als gradaties.

Verstandig. Wellicht dat je zelf eens wat in een woordenboek kunt gaan lezen, zou je zomaar wat nieuwe ideeën en inzichten kunnen geven :j

Inzichten en ideeen halen uit een woordenboek?

Heb je soms ook een eigen definitie van het woord "woordenboek"? Bij mij staan er alleen maar woorden in met een betekenis.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:56

Afbeelding

ik ben er ook zeker voor om Nederlandse producten te consumeren!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:57

enzino schreef:
Ailill schreef:

Verstandig. Wellicht dat je zelf eens wat in een woordenboek kunt gaan lezen, zou je zomaar wat nieuwe ideeën en inzichten kunnen geven :j

Heb je soms ook een eigen definitie van het woord "woordenboek"? Bij mij staan er alleen maar woorden in met een betekenis.

Ga alsjeblieft ergens anders de sfeer verzieken enzino.... :evaw:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:59

enzino schreef:
Ailill schreef:

Tja, jij bent hier diegene die een mening vormt op basis van een boek, niet ik.

Nu heb ik sowieso weinig op met mensen die het leven bekijken/beleven vanuit een boek, welk boek dan ook, dus de discussie met jou ga ik bij deze staken.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:01

nine1987 schreef:
Ailill schreef:
Ik snap je punt :j

Ik kan en wil best hier weer een reactie op gaan geven, maar we komen denk ik niet op hetzelfde punt uit. Wat ook niet hoeft.

Mocht je wel een inhoudelijke reactie willen, let me know :)

Oh jawel hoor.. Ik vind dat je een prettige manier van discussiëren hebt, dus ik hoor graag je mening.. :j
En we hoeven t niet altijd met elkaar eens te zijn hier.. Dat wordt ook lekker saai.. Maar ik ben altijd benieuwd naar de visie van een ander.. :)
Tof :D

Ik ga een kop koffie zetten, zonder melk/suiker (arme koffiebonen, lol) en ga er dan voor zitten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:09

Goh, de ene deelnemer aan een pittige subdiscussie hier wordt gecomplimenteerd met zijn 'prettige wijze van discussiëren', en de andere wordt verzocht om uit het topic te stappen met de woorden 'ga ergens anders de sfeer verzieken'? Bijzonder ...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:11

Askja schreef:
Goh, de ene deelnemer aan een pittige subdiscussie hier wordt gecomplimenteerd met zijn 'prettige wijze van discussiëren', en de andere wordt verzocht om uit het topic te stappen met de woorden 'ga ergens anders de sfeer verzieken'? Bijzonder ...

Waarom is dat bijzonder als de ene op een prettige manier discussieert en de andere alleen kritiek heeft op definities en verder geen eigen argumenten aandraagt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:18

secricible schreef:
Waarom is dat bijzonder als de ene op een prettige manier discussieert en de andere alleen kritiek heeft op definities en verder geen eigen argumenten aandraagt?

Het bijzondere is dat de "prettige discussie" komt van iemand waar je het mee eens bent en de personen met een andere mening "onprettig" discusseren en de sfeer verpesten.

En het is nooit andersom.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:19

enzino schreef:
secricible schreef:

Het bijzondere is dat de "prettige discussie" komt van iemand waar je het mee eens bent en de personen met een andere mening "onprettig" discusseren en de sfeer verpesten.

Met de toevoeging dat enkele personen het nodig vinden om direct op de man te gaan spelen met, in mijn optiek, flauwe/kortzichtige en zeer zeker onnodige uitspraken. Zonder verder ergens inhoudelijk op in te gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:21

enzino schreef:
secricible schreef:

ehm nee, ik heb zelf namelijk een weinig duidelijke mening over dit onderwerp, hoewel ik het wel interessant vind schaar ik mezelf toch echt onder grijs. Ik zette alleen op een rijtje wat anderen zeiden en vond dat niet per sé vreemd. Het punt is namelijk dat je geen meningen aandraagt en er dus ook weinig eens of oneens te zijn is met je.
Ik vond je manier van discussiëren namelijk ook niet prettig om te lezen door steeds alleen iemand op zijn definities en woorden aan te spreken en zelf geen argumenten aan te dragen. Dat staat los van je mening. Je eerste posts waren prima, maar daarna kwam er weinig inhoudelijks maar alleen maar constant het uitlichten van bepaalde woorden en daar op inzoomen. Dat is gewoon niet lekker discussiëren. Bovendien sneer je ontzettend op de persoon op een hooghartige manier in mijn ogen.
Manier waarop dat gecommuniceerd wordt naar je verdiende geen schoonheidsprijs, maar ik snap wel waarom men je tegen-debatteur wel een prettige discussieerder vond en jou niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:30

Ailill schreef:
Pantykous schreef:
Voor mij zit het verschil in het beleven van je staat van zijn. Dieren leven alleen nu, die denken niet na over later. Dieren moeten nu een goed leven hebben want dat beheerst alles voor ze. Dat ze straks dood zijn zitten ze niet mee. Voor een mens is dat anders.
Dan kunnen we slachten dus net zo goed overlijden gaan noemen (net als moord)? De uitkomst is immers hetzelfde :+

Ik betwijfel ook of een mens er an sich mee zit dat hij ooit dood gaat. Zelf zal hij immers dit niet meer bewust meemaken.

Ik zou er wel mee zitten ja als iemand me nu neer kwam schieten. Daarbij ook nog voor de omgeving want anders is voor mensen.

Waarom zou je het overlijden noemen? Het blijft slachten, iemand beslist dat een beest dood gaat. Je beslist niet dat iemand gaat overlijden.

De valse wijverij hier sla ik even over, dat zoekt de rest maar uit. *\o/*

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:33

enzino schreef:
secricible schreef:

Ik heb hele goede en prettige discussies kunnen voeren met vleeseters en zelf boeren en ik sta zeker open voor tegenargumenten en kan dat ook begrijpen, ben het er alleen niet altijd mee eens :P . Het is juist leuk om te discussiëren met iemand die een andere mening heeft, anders is het ook zo saai ;) . Het is alleen niet fijn om te discussiëren als iemand geen inhoudelijke/goede argumenten geeft of persoonlijke aanvallen doet, het kwam niet echt over alsof je een bijdrage had/wilde brengen maar meer iemand wilde ‘neerhalen’.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:34

Secricible, dat is jouw kijk, ik zie het anders. Ik vind het sowieso not done om mensen te verzoeken een discussietopic te verlaten, tenzij er zwaar over de schreef is gegaan. Dat is hier volgens mij niet het geval, en als het wel gebeurt kan er ook nog getemd worden.

Maar om weer on topic te gaan, doemdenken en zelfhaat (wij mensheid zijn de grootste fout ooit gemaakt) gaat geen oplossing brengen. Feit is dat de mensheid de natuur exploiteert en schade toebrengt. Of het nu gaat om bio-industrie, jacht op ivoor, met zijn allen de wereld rond blijven vliegen op belachelijk goedkope vliegtickets, bestrijdingsmiddelen of de steeds grotere plasticsoep. Het is alleen jammer dat mensen ook hierin weer zo polariseren. Of je bent alleen ethisch goed bezig als je veganist bent of streeft naar zelfvoorzienendheid (beide nogal elitair want je hebt er simpelweg een hoeveelheid geld en kennis voor nodig waar niet iedereen over beschikt), of je moet niet zeuren over bio-industrie want het dierenleed is relatief, we hebben vlees nodig en het is allemaal zo mooi schoon en goed geregeld in die megastallen.
Persoonlijk zie ik de megastallen ook liever gaan dan komen, maar dan moet de consument wel op de een of andere manier met (zachte) dwang bewogen worden om minder vlees te eten. Als de gemiddelde Nederlander zijn vleesconsumptie beperkt tot 1-2 X per week zet dat meer zoden aan de dijk dan wanneer (even gechargeerd) de hele grachtengordel veganist wordt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:39

Pantykous schreef:
Ailill schreef:
Dan kunnen we slachten dus net zo goed overlijden gaan noemen (net als moord)? De uitkomst is immers hetzelfde :+

Ik betwijfel ook of een mens er an sich mee zit dat hij ooit dood gaat. Zelf zal hij immers dit niet meer bewust meemaken.

Ik zou er wel mee zitten ja als iemand me nu neer kwam schieten. Daarbij ook nog voor de omgeving want anders is voor mensen.

Waarom zou je het overlijden noemen? Het blijft slachten, iemand beslist dat een beest dood gaat. Je beslist niet dat iemand gaat overlijden.

Ik merk dat we over een aantal zaken fundamenteel verschillen.

Tuurlijk zou ik ook niet blij zijn als er opeens iemand voor m'n neus staat en een kogel door mijn hoofd schiet. Echter, dit moment is maar van zeer korte duur, na het schot zal ik er niets meer van merken/erbij stil staan. Dit geldt net zo voor een dier. Uit onderzoek is gebleken dat dieren wel degelijk iets meemaken van het proces voor de daadwerkelijke slachting. Het enige verschil is dat, de meeste, diersoorten geen besef van tijd hebben. En dus ook niet van de dood an sich. De uitkomst blijft echter, in mijn optiek, gelijk: Geen enkel levend wezen heeft na de dood nog besef. Van niets.

Daarnaast zijn er ook onderzoeken/expedities bekend waarbij onomstotelijk is bewezen dat kuddegenoten van een bepaald dier rouwen om de dood van een individu. Het besef is er, sowieso bij enkele diersoorten, dus wel degelijk.

Overigens wil ik opmerken dat wij mensen net zo goed beesten zijn als welk ander diersoort dan ook. Misschien nog wel de grootste beesten van allemaal.

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:39

Citaat:

Ze zitten er niet mee dat ze straks vermoord/geslacht worden, maar ze ervaren wel pijn en stress bij dit proces. Wat geeft ons daarnaast het recht om over hun leven te bepalen want ik weet zeker dat dieren de dood proberen te vermijden zodra ze dit kunnen?

Gaat o.a. over dit stukje (anders verpest ik alle quotes :P )
Citaat:
Voor mij zit het verschil in het beleven van je staat van zijn. Dieren leven alleen nu, die denken niet na over later. Dieren moeten nu een goed leven hebben want dat beheerst alles voor ze. Dat ze straks dood zijn zitten ze niet mee. Voor een mens is dat anders.

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:46

Askja schreef:
Secricible, dat is jouw kijk, ik zie het anders. Ik vind het sowieso not done om mensen te verzoeken een discussietopic te verlaten, tenzij er zwaar over de schreef is gegaan. Dat is hier volgens mij niet het geval, en als het wel gebeurt kan er ook nog getemd worden.

Maar om weer on topic te gaan, doemdenken en zelfhaat (wij mensheid zijn de grootste fout ooit gemaakt) gaat geen oplossing brengen. Feit is dat de mensheid de natuur exploiteert en schade toebrengt. Of het nu gaat om bio-industrie, jacht op ivoor, met zijn allen de wereld rond blijven vliegen op belachelijk goedkope vliegtickets, bestrijdingsmiddelen of de steeds grotere plasticsoep. Het is alleen jammer dat mensen ook hierin weer zo polariseren. Of je bent alleen ethisch goed bezig als je veganist bent of streeft naar zelfvoorzienendheid (beide nogal elitair want je hebt er simpelweg een hoeveelheid geld en kennis voor nodig waar niet iedereen over beschikt), of je moet niet zeuren over bio-industrie want het dierenleed is relatief, we hebben vlees nodig en het is allemaal zo mooi schoon en goed geregeld in die megastallen.
Persoonlijk zie ik de megastallen ook liever gaan dan komen, maar dan moet de consument wel op de een of andere manier met (zachte) dwang bewogen worden om minder vlees te eten. Als de gemiddelde Nederlander zijn vleesconsumptie beperkt tot 1-2 X per week zet dat meer zoden aan de dijk dan wanneer (even gechargeerd) de hele grachtengordel veganist wordt.

Om hier even snel op te reageren, ik eet gezond en gevarieerd plantaardig en dat kost niet meer dan een gevarieerd ander dieet en iedereen kan makkelijk tot goede informatie komen (o.a. via internet en logisch verstand). Daarnaast zou ik (en veel andere) mensen helemaal niet slecht neerzetten, ik heb respect voor heel veel wezens, en ben ik juist trots wat op de laatste jaren allemaal is bereikt. Het lijkt mij ook dat we veel meer bereiken als iedereen minder gaat consumeren, maar ik maak in ieder geval als individu al een statement. Daarnaast voel ik me veel fijner nu :) .

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:49

Ailill schreef:
Daarnaast zijn er ook onderzoeken/expedities bekend waarbij onomstotelijk is bewezen dat kuddegenoten van een bepaald dier rouwen om de dood van een individu. Het besef is er, sowieso bij enkele diersoorten, dus wel degelijk.

Overigens wil ik opmerken dat wij mensen net zo goed beesten zijn als welk ander diersoort dan ook. Misschien nog wel de grootste beesten van allemaal.

Eens en eens, dat is duidelijk. :j

Het verschil is ook dat iedereen de grens ergens anders legt. Ik ben geminderd in het eten van vlees en koop vlees waarvan ik weet/denk dat het dier een goed leven heeft gehad. Dat is voor mij belangrijk. Een kortstondig moment van stress voor het slachten vind ik daarbij niet perse heel belastend als de rest van het leven goed is geweest.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het inrijden van paarden, die vinden dat ook niet chill over het algemeen. Dat vind ik echter geen bezwaar om het dan niet te doen.

Alaskan schreef:
Het lijkt mij ook dat we veel meer bereiken als iedereen minder gaat consumeren, maar ik maak in ieder geval als individu al een statement. Daarnaast voel ik me veel fijner nu :) .

Juist. Bewust consumeren. Zo beinvloed je ook mensen in je directe omgeving.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:49

nine1987 schreef:
Ailill schreef:
Ik snap je punt :j

Ik kan en wil best hier weer een reactie op gaan geven, maar we komen denk ik niet op hetzelfde punt uit. Wat ook niet hoeft.

Mocht je wel een inhoudelijke reactie willen, let me know :)

Oh jawel hoor.. Ik vind dat je een prettige manier van discussiëren hebt, dus ik hoor graag je mening.. :j
En we hoeven t niet altijd met elkaar eens te zijn hier.. Dat wordt ook lekker saai.. Maar ik ben altijd benieuwd naar de visie van een ander.. :)
Komt ie:

We hadden het in eerste instantie over 2 definities: Moord en slacht(ing). Ik was zo snugger om er kannibalisme bij te halen :P

Als ik je goed begrijp zie jij moord zo: Het willens en wetens doden van een ander mens, zonder verder doel. Nu wil ik hier vast opmerken dat een ander diersoort, in mijn optiek, net zoveel belang heeft als het soort mens.

Slachten zie je, geloof ik, zo: Het bewust doden van een ander levend wezen, met uitzondering van de diersoort mens. Met als doel het consumeren van het overleden dier. Voor voedsel/kleding/enz.

Nu maak ik het wat luguber en het is puur theoretisch, althans in de meeste gevallen: In mijn optiek is er vrijwel niemand die een ander mens vermoord zonder doel. Hier ligt, in vrijwel al de gevallen, een oorzaak, weliswaar een heel lugubere maar toch echt een oorzaak. Het kan te maken hebben met een trauma, een verkeerd beeld van het leven, het nodig hebben van een bepaalde vorm van macht, iemand anders/de nabestaanden pijn willen bezorgen, wraak op diegene willen nemen en zo zijn er nog veel meer oorzaken benoembaar.

Als je naar mijn stelling kijkt, is er dus altijd een oorzaak voor moord. Net als dat er een oorzaak voor slachten is: In beide gevallen ontneem je namelijk het leven van een ander levend wezen met een doel. Dat het ene doel consumptie is en het andere, bijvoorbeeld, vergelding is natuurlijk een wereld van verschil. Echter blijft het principe/doel/uitkomst voor mij gelijk.

Een kannibaal doet overigens beide en enkel omdat wij in de westerse wereld er een bepaalde visie en normen en waarden op nahouden, is kannibalisme hier not done. Waar ik overigens, uiteraard, voorstander van ben. Echter zijn er ook plaatsen op aarde waar kannibalisme de normaalste zaak van de wereld is.

Zo zijn er bijv. ook bevolkingen die eens per jaar hun overleden mensen opgraven om samen een paar dagen door te kunnen brengen, bepaalde rituelen uit te voeren, om ze vervolgens weer voor een klein jaar te begraven. Daar is dat heel gewoon, hier zou het gelijk staan aan een enkeltje TBS.

Al begin ik nu wat door te draven geloof ik.

Pantykous

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:50

Culturele verschillen moet je voor open staan. Ik eet geen hond maar kijk een CHinees er niet raar op aan dat hij dat wel doet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:51

Kunnen we aub terug ontopic? Graag de discussie over wel/ geen moord/slachten in een ander topic voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:51

Alaskan schreef:
Wat geeft ons daarnaast het recht om over hun leven te bepalen want ik weet zeker dat dieren de dood proberen te vermijden zodra ze dit kunnen?

God, evolutie, de natuur.

De mens heeft zichzelf boven de dieren geplaatst op het moment dat we controle over de dieren kregen. Die controle kregen we doordat we sneller/beter ontwikkelde en slimmer werden.

Wat bedoel je met "het recht" om over hun leven te bepalen?
Volgens de wet hebben wij dat recht, aangezien slachten (legaal) niet gelijk is aan moord (illegaal en dus ook strafbaar).

Of bedoel je het filosofisch?
Volgens religies hebben we dat recht verkregen van God.
Als je religies afwijst dan hebben we inderdaad geen "recht".
Maar als tegenvraag, hebben dieren dan het recht om de dood uit te stellen of te vermijden? En wie heeft ze dat recht gegeven?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:55

Pantykous schreef:
Ailill schreef:

Eens en eens, dat is duidelijk. :j

Het verschil is ook dat iedereen de grens ergens anders legt. Ik ben geminderd in het eten van vlees en koop vlees waarvan ik weet/denk dat het dier een goed leven heeft gehad. Dat is voor mij belangrijk. Een kortstondig moment van stress voor het slachten vind ik daarbij niet perse heel belastend als de rest van het leven goed is geweest.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het inrijden van paarden, die vinden dat ook niet chill over het algemeen. Dat vind ik echter geen bezwaar om het dan niet te doen.
Precies, die grens is per individu verschillend en daar ligt, in mijn optiek, ook het probleem.

Natuurlijk helemaal top dat je hier bewust mee omgaat, juist dit bespreekbaar maken is een goede stap in de juiste richting. Hier hetzelfde, ik eet vrijwel geen vlees, geen behoefte aan en vind het ook niet nodig. Daarnaast ben ik van mening dat een ander levend wezen niet hoeft te sterven om aan een behoefte van mij te voldoen, tenzij mits noodzakelijk. Al is dat weer een andere discussie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:56

mvdende schreef:
Kunnen we aub terug ontopic? Graag de discussie over wel/ geen moord/slachten in een ander topic voeren.
Da's natuurlijk een beetje je hoofd in het zand steken, als je het mij vraagt.

De hele bio-industrie heeft als doel om(zo veel mogelijk) dieren te produceren, om deze vervolgens te slachten/moorden, om zo aan de behoefte v.d. consument te kunnen voldoen. Dus wel degelijk een belangrijk onderwerp binnen het proces.

Overigens geen leuk onderdeel, ik denk dat daar het probleem ligt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 15:59

Pantykous schreef:
Culturele verschillen moet je voor open staan. Ik eet geen hond maar kijk een CHinees er niet raar op aan dat hij dat wel doet.
Eens.

Al kijk ik er dan wél weer vreemd van op als hiervoor een afschuwelijke dood nodig is. Net als dat ik ervan opkijk dat er slachterijen zijn die het niet volgens de wettelijke regels doen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:00

Wat ik mij dan altijd afvraag is waarom dit soort discussies altijd uit de hand lopen.
De vleeseters slaan de vegans om de oren met een kippenpoot. Terwijl de andere helft terug schiet met sojabonen.
Dat schiet toch niet op zo? Jullie willen elkaars mening niet horen, de meeste willen alleen hun mening opleggen.

Maar goed wat is mijn aandeel in dit alles:
Ja ik eet vlees, ja ik eet euro knallers. Maar daar tegenover probeer ik 2x in de week vega te eten.
Ik ben niet voor alleen maar vlees, ik ben ook niet voor alleen maar vega. Ik ben voor een gezonde balans. En wat is die dan? Voor mij is dat 2 dagen vega, minder vleeswaar en beter vlees. Dat zou mijn ideale balans zijn. Helaas is bio vlees erg duur en zit dit niet altijd in mijn budget.
Maar toch probeer ik minder vlees te eten, ik gebruik sws al geen zuivel dus aan die industrie ben ik niet schuldig.