Wat de 'genderneutraal' discussie betreft... Net als bij de discussie over racisme, feminisme, LHBTI+ problemen... Ik kan er zó kwaad van worden dat dergelijke problemen door anderen worden geclaimd als zijnde "ik moet zo oppassen met wat ik zeg tegenwoordig! Straks zegt iemand op het internet iets gemeens tegen mij! Je kunt nergens meer grapjes over maken!" etc etc...
Steeds groter wordende groepen mensen durven eindelijk hun problemen op tafel te leggen (denk Zwarte Piet, #metoo) en vervolgens gaat de andere kant (dus degenen die nóóit zijn gediscrimineerd vanwege ofwel geslacht, ofwel geaardheid, etniciteit etc) jammeren dat het toch wel vervelend is dat ze niet meer alles kunnen zeggen. Het gaat niet om jou, denk ik dan. Het gaat om mensen die zich achtergesteld voelen, en je hoeft het niet met ze eens te zijn, we kunnen op zijn minst naar ze luisteren. Zo ook die carnavalsvereniging die verkleed ging als kannibalen. "Ze zijn zo snel beledigd" "Zo word je heel snel niet meer serieus genomen" "Kunnen we ons niet druk maken over echte problemen". Of: "Ik heb een vriend en die is zwart en die vindt het ook belachelijk dus het is belachelijk". Door sociale media kan iedereen maar roepen wat ze willen en heeft iedereen een platform, waardoor dat één grote echokamer wordt van haat en nijd. Wat is er in vredesnaam mis met proberen de wereld voor iedereen een beetje leuk te houden?
Om weer even terug te komen op al of niet genderneutraal: nou en? Als iemand zich niet prettig voelt bij de titel 'man' of 'vrouw', laat diegene lekker. Iedereen snapt dat sekse iets is dat over het algemeen vrij duidelijk is (penis of vagina) maar hoe iemand uiting geeft aan zichzelf (gender) heeft een ander echt verdomd weinig mee te maken. En ja, er zijn mensen (voornamelijk tieners) die zich enorm ongemakkelijk voelen bij die gevoelens (denk een jongen die dolgraag makeup wil dragen maar verder niet het idee heeft dat-ie eigenlijk een vrouw zou moeten zijn) en dan is het erg fijn om op internet zaken als "nonbinary" of "genderfluid" te kunnen googelen zodat ze weten dat ze niet raar zijn, niet alleen.
Maar goed, er blijkt regelmatig (bijvoorbeeld in dat topic) dat dat toch echt een enorm probleem is voor sommige mensen.

Oja, en intussen beweert eenzelfde groep dat LHBTI+ emancipatie in Nederland al voltooid is. Sure.

Sorry voor deze rant! Ik zit teveel op Facebook en frustreer me hier onwijs door