Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:16

Het ding met Zwarte Piet is ook dat er niet een directe vraag is om Sinterklaas en Zwarte Piet af te schaffen, om de hele feestdag en traditie achterwege te laten, maar om die gewoon een beetje aan te passen zodat het geen karikatuur meer is van de zwarte mens.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:19

En nu ook al carnaval aanpassen omdat er wat luitjes zijn met lange tenen en een tere ziel.

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:21

bruintje123 schreef:
En nu ook al carnaval aanpassen omdat er wat luitjes zijn met lange tenen en een tere ziel.

Het moet toch inderdaad niet nog gekker worden 8)7

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:22

En ondertussen vindt men het heel normaal dat bij voetbal werkelijk tenenkrommende leuzen worden gebruld
En viert anti-semitisme hoogtij
Alleen is daar geen ruimte voor in ons o zo roomser dan de Paus zijnde Nederland
Nee we maken ons druk om futiliteiten

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:24

Inderdaad Echwel, de leuzen die daar voorbij komen zijn wel echt bedoeld om mensen neer te halen.
En daar is dan geen enkel protest over.
Of durven ze dat niet tegen die hooligans?
Durven ze dat alleen tegen wat brave sinterklaas en carnavalvierders die geen kwaad in de zin hebben?
Of is dat een doelgroep die de extreem linkse meute niet "beschermd" en doen ze dat alleen bij de gekleurde medemens.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 13-02-18 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39864
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:25

Quebelle schreef:
Het ding met Zwarte Piet is ook dat er niet een directe vraag is om Sinterklaas en Zwarte Piet af te schaffen, om de hele feestdag en traditie achterwege te laten, maar om die gewoon een beetje aan te passen zodat het geen karikatuur meer is van de zwarte mens.


Deels eens. En dat vind ik ook een andere discussie dan deze omdat de intentie er vanuit de oorsprong meer was om hem weg te zetten als 'knecht, slaaf' vul maar in. Dat is inmiddels al behoorlijk afgezwakt, maar de oorsprong was er wel. Dus dat er veranderingen plaats vinden om daarmee niet het beeld te schetsen dat hij ondergeschikt aan Sinterklaas is, prima.

Dat vind ik anders bij deze carnavalsgroep. Ik heb de foto's gezien en ze hebben inderdaad stereotype kledij en schmink, maar ik vind het niet disrespectvol en/of met de intentie om te discrimineren. Tijdens carnaval is het juist vaak gebruikelijk om als karikatuur te gaan. Je dikt bepaalde kenmerken juist overdreven aan om herkenbaar te zijn.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:26

Ik snap persoonlijk niet hoe je doelbewust een hele cultuur en bevolkingsgroep zou willen uitlachen, zeker als dat subject al zo gevoelig ligt. Ik snap echt niet dat mensen kunnen opstaan met het gedacht van 'aah, vandaag zal ik mij in een negertje verkleden, dat zal wel grappig zijn en niemand offenden" :=

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:27

Omdat er niemand uitgelachen word. Dat is jou gedachte.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:27

bruintje123 schreef:
Inderdaad Echwel, de leuzen die daar voorbij komen zijn wel echt bedoeld om mensen neer te halen.
En daar is dan geen enkel protest over.
Of durven ze dat niet tegen die hooligans?
Durven ze dat alleen tegen wat brave sinterklaas en carnavalvierders die geen kwaad in de zin hebben?
Of is dat een doelgroep die de extreem linkse meute niet "beschermd" en doen ze dat alleen bij de gekleurde medemens.

Dat gevoel heerst er wel iemand die bewust een ryit ingooit bij een joods restaurant wordt niet vervolgd
Een bewuste daad tegen een medemens

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:28

bruintje123 schreef:
Inderdaad Echwel, de leuzen die daar voorbij komen zijn wel echt bedoeld om mensen neer te halen.
En daar is dan geen enkel protest over.
Of durven ze dat niet tegen die hooligans?
Durven ze dat alleen tegen wat brave sinterklaas en carnavalvierders die geen kwaad in de zin hebben?
Of is dat een doelgroep die de extreem linkse meute niet "beschermd" en doen ze dat alleen bij de gekleurde medemens.

Sorry maar daar word wel degelijk aandacht aan besteed. Dan moet je maar eens de artikels over Balotelli lezen, en die over de belgische divisies waar zoveel ant-zwarte leuzes worden gebruikt. De discussie is er, maar je moet wel even moeite doen om te kijken.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:28

bruintje123 schreef:
Omdat er niemand uitgelachen word. Dat is jou gedachte.

Mensen uitlachen en bespotten is juist de giste van Carnaval.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:29

Ik heb het over Nederland niet over België

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:29

Precies quebelle, dan moet ik er moeite voor doen wil ik er iets over terug vinden.
Terwijl dit de strot wel zo enorm door geduwd word.

Supertje

Berichten: 7095
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:31

Askja schreef:
Goh, voorspelbaar weer hoe iedereen hier in zijn vertrouwde reflex schiet.
Persoonlijk vind ik het revisionisme aangaande onze geschiedenis waar bepaalde groepen om verzoeken, zoals het met terugwerkende kracht verketteren van historische helden vanwege betrokkenheid bij slavenhandel, onzin. Er bestaat ook nog zoiets als historische context.
De Zwarte Piet discussie ligt al iets anders omdat we ook vandaag de dag ook nog sinterklaas vieren. Dan is het een afweging wat zwaarder weegt: het instandhouden van een traditie of het gehoor geven aan getinte landgenoten die zich door het verschijnsel zwarte piet geschoffeerd en gediscrimineerd voelen. Zelf vind ik zwarte piet een onschuldig fenomeen, en heb ik geen probleem met zwart geschminkte pieten, zolang dit niet gepaard gaat met stereotypering zoals dikke zwarte lippen, een raar accentje en karikaturaal gedrag. Maar ik kan niet beoordelen hoe dit is voor een gekleurde landgenoot.
Dan deze carnavalsgroep, die zich juist wel verkleedt als extreem stereotiepe 'Afrikanen'. Ik kan me hierbij niet aan de indruk onttrekken dat hier opzettelijk voor gekozen is om te provoceren, omdat men dondersgoed weet dat dit reacties gaat opleveren. Waarna twitterend Nederland weer lekker van leer kan trekken over dat je tegenwoordig toch niets meer mag en dat men niet zo moet zeuren, want het is toch carnaval en onschuldig en bla.
En de carnavalsclub blij, want media aandacht en reuring, hartstikke tof, alaaf. Discriminerend en fout? Misschien niet, althans misschien niet opzettelijk, wel héél kinderachtig.


_/-\o_

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:31

Quebelle schreef:
bruintje123 schreef:
Omdat er niemand uitgelachen word. Dat is jou gedachte.

Mensen uitlachen en bespotten is juist de giste van Carnaval.


Soms, maar zeker niet altijd.
Het is nooit bedoeld op een gemene manier maar met een leuke knipoog.
Dus niet uitlachen.

Overigens deze groep waar het over gaat bespotte op geen enkele manier. Juist integendeel.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:32

Heb het niet eens over de oerwoudgeluiden die worden gemaakt
Maar leuzen als hamas alle joden aan het gas
Omdat 1 club gezien wordt als joden zelfs de donkere mensen die voor die club spelen

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:34

bruintje123 schreef:
Precies quebelle, dan moet ik er moeite voor doen wil ik er iets over terug vinden.
Terwijl dit de strot wel zo enorm door geduwd word.

Google opendoen is even veel moeite als dit topic over te doen.
Verder heb ik er nog niets overgehoord in België, maar daar ligt het misschien iets anders.

Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:34

Echwel schreef:
bruintje123 schreef:
Inderdaad Echwel, de leuzen die daar voorbij komen zijn wel echt bedoeld om mensen neer te halen.
En daar is dan geen enkel protest over.
Of durven ze dat niet tegen die hooligans?
Durven ze dat alleen tegen wat brave sinterklaas en carnavalvierders die geen kwaad in de zin hebben?
Of is dat een doelgroep die de extreem linkse meute niet "beschermd" en doen ze dat alleen bij de gekleurde medemens.

Dat gevoel heerst er wel iemand die bewust een ryit ingooit bij een joods restaurant wordt niet vervolgd
Een bewuste daad tegen een medemens

Maar je hebt niet het goede kleurtje om je gediscrimineerd te voelen. Dat is in Nederland alleen weggelegd voor bepaalde groepen. Maar dat zal ik wel niet mogen zeggen, maar zo is het wel.
Terwijl Joden juist in Nederland degenen zijn die pas echt op mogen staan en verwijzen dat er een naar verleden is.
De rest heeft niet zoveel recht daartoe in Nederland.

Lusitana

Berichten: 22458
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:35

Je kunt wat carnavalspakken betreft, het natuurlijk totaal anders bekijken, als eerbetoon bv.
Of als na-apen van Braziliaans carnaval. Waar ze trouwens totaal geen problemen hebben met uitdossingen van indianen (veren). De indianen op hun beurt juichen dit over het algemeen toe omdat er dan tenminste even aan ze gedacht wordt....
In andere landen maken ze weer een drama van indianenpakken.

Het is echt maar hoe je iets opvat. Het zegt dus meer over jezelf.
Als iemand iets positiefs wil uitdragen en jij ziet het als negatief, wat is het dan? Het zit ´m niet in het pakje, maar in de gedachte erachter van de drager en degene die er wat over te zeggen heeft.

En zelfs spot mag bestaan wat mij betreft, zeker als het maar 1 maal per jaar is in een bepaalde context.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:35

qubelle, ja dan moet ik googelen. Terwijl heel dat zwarte pieten gebeuren en nu dus ook carnaval gewoon zo door de strot geduwd word. Groot verschil dus.
Dat er ergens op google wat te vinden is zal vast, dat is over elk onderwerp wel.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:37

Bruintje, racisme is niet enkel rasgebonden, moet je even eens opzoeken :j

Lusitana

Berichten: 22458
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:38

Wat betreft haat geuit naar mensen van een bepaalde cultuur en/of huidkleur, dat vind ik persoonlijk een heel ander iets en niet toelaatbaar.
Maar jaarlijkse verkleedpartijen doen geen mens kwaad.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:38

"noa goa’j ’t beleaven, Afrika komt tot leave’n. "

Afbeelding

Echt niets verkeerds aan.
Dat is echt perse dat willen zien.
Gewoon prachtloge kostuums met een leus die ook nergens als racisme op te pakken is.
Juist integendeel.
Die wat wel zien zien echt rare dingen hoor als je het mij vraagt.

Echwel

Berichten: 12519
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:39

Waar de kinderen naar school moeten achter meters hoge hekken waaromheen patrouilleerd wordt met geweren
Nee dat kan zomaar
Dat is geen rassisme slechts antisemitisme
Niet erg want we dragen geen pruiken en zijn geschminkt
Laatst bijgewerkt door Echwel op 13-02-18 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:39

Hiraeth schreef:
Kijk, dat vind ik dus het hele probleem met deze situatie. Beide partijen vertikken het om een dialoog aan te gaan, terwijl dat juist de sleutel is tot het oplossen van problemen rondom dit hele gebeuren. Je kunt best je kop in het zand steken en 'alaaf' roepen, maar daar maak je alleen maar de kloof tussen beide 'kampen' groter.


Maar echt even serieus? :') Dit is toch echt het punt waar ik volledig afhaak. Ook bij het lezen van deze quote.

Mensen moeten zichzelf en hun problemen echt niet zo serieus nemen. Je bent allemaal maar heel gewoon en heel gemiddeld hoe je ook bent, denkt of er uit ziet. En echt niet zo uniek en zielig als je zelf ooit denkt.

Kies je problemen in het leven en zoek ze niet in een carnavals optocht. Zoek ze niet bij een ander maar vaker bij jezelf.