Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Ersina schreef:Je post is zo begrijpelijk! Een heel duidelijk voorbeeld dat het herkeuren in dit geval overbodig/onwenselijk is. Het herkeuren kost ook geld! Terwijl dat makkelijk bespaard kan worden. Hoop dat de politiek zich daar bewust van wordt.
Winged schreef:Ersina schreef:Je post is zo begrijpelijk! Een heel duidelijk voorbeeld dat het herkeuren in dit geval overbodig/onwenselijk is. Het herkeuren kost ook geld! Terwijl dat makkelijk bespaard kan worden. Hoop dat de politiek zich daar bewust van wordt.
Maar, een herkeuring is in veel gevallen nodig.
Waarom?
Zoals al eerder opgemerkt: veel mensen zijn in het wajong potje geschoven door gemeentes. Sommigen terecht, anderen niet. Met een herkeuring haal je een filter door het bestand heen. Zo zorg je dat de echt gerechtigden wel een volledige wajong behouden, waar anderen wellicht (gedeeltelijk) verplicht worden tot werken. Dat herkeuren kost geld, maar mensen in een uitkering houden terwijl ze daar niet horen kost nog veel meer geld.
Ersina schreef:daantjuhhh schreef:.
Hier wil ik toch even op inhaken.
Hier ben ik het totaal niet mee eens.
Ja kijken naar een andere instructie of indeling oké
Maar kijk naar mijn broertje.
Ernstig gehandicapt zowel lichamelijk als geestelijk.
Was eigenlijk al voor het leven afgekeurd, maar moest wel opnieuw gekeurd worden terwijl bekend is dat hij nooit beter wordt.
Maar goed zoals verwacht is hij nog steeds volledig afgekeurd.
Je kunt niet verwachten dat mensen zoals hij maar even zelfstandig moeten worden en niet lui moeten doen.
Je post is zo begrijpelijk! Een heel duidelijk voorbeeld dat het herkeuren in dit geval overbodig/onwenselijk is. Het herkeuren kost ook geld! Terwijl dat makkelijk bespaard kan worden. Hoop dat de politiek zich daar bewust van wordt.
Anoniem schreef:LadyMadonna schreef:Hoe wordt bepaald of je kan werken?
En het gaat om 80 euro als ik het goed begrijp?
Laten we even voor het gemak zeggen, 8 uur werk...
Moet vaak toch wel te doen zijn? 1 dag of 2 ochtenden of 4x twee uurtjes?
Zo denken dus al die uwv artsen ook. Maar ten eerste gáát dat gewoonweg niet altijd (neem bijvoorbeeld aandoeningen waarbij het niet te voorspellen is wanneer klachten ineens heftiger opkomen en daarna ook weer zakken; maar niet te voorspellen dus) en ten tweede; waar zíjn die banen dan? Waar ga je een werkgever vinden voor 8 uur per week voor het uurloon van een volwassene? Vaak zijn zulke bijbaantjes toch echt voor de jongeren en wordt je niet eens in de selectie opgenomen..
Nynke1 schreef:Een WAjong krijg je tegenwoordig bijna niet meer hoor. Ik zit toevallig midden in dit proces. Ben bij drie verschillende mensen geweest van het UWV; een "gewone" medewerker, een arbeidsdeskundige en een verzekeringsarts. Allemaal zeggen ze wat anders, totaal niet op 1 lijn qua regels en dingen. Ik heb mijn rug op drie plaatsen gebroken gehad met blijvende schade, slijtage en een hernia (ben 24). Volgens verzekeringsarts kan ik wel een uurtje per dag vrijwilligerswerk doen en dus heb ik arbeidsvermogen en dus kom ik niet in aanmerking voor een wajong. Daarentegen heb ik een vriendinnetje die uit de "goede" tijd nog een wajong heeft, werkt 800 in de maand zwart bij, staat ingeschreven op een adres waar ze niet woont omdat ze zelf illegaal op een camping woont en vangt op dat andere adres nog huursubsidie. Tja, dat steekt best. Ik wil héél graag maar kan niks en gebruik ontzettend veel medicatie om de pijn een beetje dragelijk te houden waaronder 4x daags morfine. Ik schaamde me al ontzettend om naar het UWV te gaan en twijfelde ook om hier te reageren, maar zo makkelijk als sommigen het schetsen is het echt niet meer. Begreep wel dat het jaren geleden voor de participatiewet een stuk makkelijker was om een wajong te krijgen. Ze zijn voor mij nu bezig met een banen indicatie dus ben benieuwd wat dat precies inhoud en wat daar uit komt en hoe verder.
Winged schreef:Ersina schreef:Je post is zo begrijpelijk! Een heel duidelijk voorbeeld dat het herkeuren in dit geval overbodig/onwenselijk is. Het herkeuren kost ook geld! Terwijl dat makkelijk bespaard kan worden. Hoop dat de politiek zich daar bewust van wordt.
Maar, een herkeuring is in veel gevallen nodig.
Waarom?
Zoals al eerder opgemerkt: veel mensen zijn in het wajong potje geschoven door gemeentes. Sommigen terecht, anderen niet. Met een herkeuring haal je een filter door het bestand heen. Zo zorg je dat de echt gerechtigden wel een volledige wajong behouden, waar anderen wellicht (gedeeltelijk) verplicht worden tot werken. Dat herkeuren kost geld, maar mensen in een uitkering houden terwijl ze daar niet horen kost nog veel meer geld.
Nynke1 schreef:Een WAjong krijg je tegenwoordig bijna niet meer hoor. Ik zit toevallig midden in dit proces. Ben bij drie verschillende mensen geweest van het UWV; een "gewone" medewerker, een arbeidsdeskundige en een verzekeringsarts. Allemaal zeggen ze wat anders, totaal niet op 1 lijn qua regels en dingen. Ik heb mijn rug op drie plaatsen gebroken gehad met blijvende schade, slijtage en een hernia (ben 24). Volgens verzekeringsarts kan ik wel een uurtje per dag vrijwilligerswerk doen en dus heb ik arbeidsvermogen en dus kom ik niet in aanmerking voor een wajong.
Apple schreef:Als je als Wajonger 70% krijgt van het netto minimumloon dan krijg je dus hetzelfde als iemand die in de Bijstand zit. Geen vetpot inderdaad, maar ik zie niet zo in waarom een Wajonger meer zou moeten ontvangen dan een bijstandsgerechtigde.
Apple schreef:Je hebt niet alleen bijstand/wajong, maar ook zorgtoeslag, huurtoeslag, kwijtschelding gemeentebelasting en waterschapsbelasting. Daarnaast ook recht op allerlei gemeentelijke voorzieningen speciaal voor minima.
Citaat:Mensen met een baan krijgen minder toeslagen, geen kwijtscheldingen, kunnen geen gebruik maken van dergelijke voorzieningen (dat is de zogenaamde armoedeval).
Citaat:Het is dus niet zo dat het gaat om 'hoe weinig kunnen we mensen geven', maar veel meer om: hoe kunnen we het iets eerlijker verdelen in ons land.
purny schreef:MirandaDvG schreef:Misschien komt het bij sommigen hard aan, maar ik vind het volkomen terecht dat ze gaan herkeuren en korten.
Ik ken een gezin van 3, die alle 3 een WAJONG uikering hadden. Moeder en 2 zonen.
Beiden zoons volwassen (minimaal 25) en nog nooit gewerkt.
Toen een paar jaar geleden bekend werd dat er hekeurd zou gaan worden, konden de zonen ineens wel een baan gaan zoeken. En nu werken ze beiden fulltime, eentje zelfs onregelmatige uren (dag/avond).
Ze hadden eigenlijk al die jaren geen WAJONG nodig gehad.
En moeder.... Nou die deed al die jaren al zwart werk, ongeveer 20 uur per week.
En zij zijn vast niet het enige gezin waarbij het zo gaat/ging.
Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.
Moet jij je voorstellen dat er iemand naar je toe komt en tegen je zegt: Omdat je kan werken pikken we vanaf volgende maand iedere maand 5%(zeggen ze)in.
Dus dan moet je het met 70 euro minder per maand doen.
Je huur, alle vaste lasten en boodschappen gaan omhoog. Vind je dat eerlijk?
Reden dat ze zijn gaan herkeuren is omdat er veel van die gevallen rondlopen. Maar die zijn er ook in de bijstand of ww.
Het had eerlijker geweest als ze hadden gezegd: Jij kan werken en je hebt een baan, dus je gaat niet gekort worden. Zou jij voor 70 euro minder nog je bed uitkomen?
Apple schreef:Als je als Wajonger 70% krijgt van het netto minimumloon dan krijg je dus hetzelfde als iemand die in de Bijstand zit. Geen vetpot inderdaad, maar ik zie niet zo in waarom een Wajonger meer zou moeten ontvangen dan een bijstandsgerechtigde.
Sees schreef:Apple schreef:Als je als Wajonger 70% krijgt van het netto minimumloon dan krijg je dus hetzelfde als iemand die in de Bijstand zit. Geen vetpot inderdaad, maar ik zie niet zo in waarom een Wajonger meer zou moeten ontvangen dan een bijstandsgerechtigde.
Hier ben ik het mee eens. Gelijke monnikken, gelijke kappen.
Sees schreef:Apple schreef:Als je als Wajonger 70% krijgt van het netto minimumloon dan krijg je dus hetzelfde als iemand die in de Bijstand zit. Geen vetpot inderdaad, maar ik zie niet zo in waarom een Wajonger meer zou moeten ontvangen dan een bijstandsgerechtigde.
Hier ben ik het mee eens. Gelijke monnikken, gelijke kappen.
bigone schreef:Het word mensen met een uitkering moeilijk gemaakt om van uit een uitkering te gaan werken omdat ze zo gepamperd worden door honderden euro's aan toeslagen dat ze vaak al helemaal geen moeite meer doen.
Sees schreef:Hier ben ik het mee eens. Gelijke monnikken, gelijke kappen.