"Wij willen minder vluchtelingen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: "Wij willen minder vluchtelingen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:42

Nou ja, om de termen even correct neer te zetten;
Iemand die illegaal de grens passeert en in een azc in afwachting is van een bericht over wel of niet verkrijgen van een verblijfsvergunning heet een asielzoeker.
Iemand die een (al dan niet tijdelijke) verblijfsvergunning heeft gekregen en zich vestigt in een gemeente ipv azc verblijft noemen we ofwel een statushouder ofwel een vluchteling.
Dus ja, aszielzoekers mogen niet werken. Is de papierwinkel afgerond mag er idd ingeburgerd rn gewerkt gaan worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:55

Goof schreef:
Iemand die illegaal de grens passeert en in een azc in afwachting is van een bericht over wel of niet verkrijgen van een verblijfsvergunning heet een asielzoeker.

...het is voor niemand illegaal om te vluchten.
Ook al sluiten we de meest vreselijke deals met Turkije en Libië - het is alleen in de ogen van een tiran of dictator verboden om je land uit te sluipen - hier binnen komen is compleet legaal. Ook als later wordt geoordeeld dat blijven niet mag.
Citaat:
Iemand die een (al dan niet tijdelijke) verblijfsvergunning heeft gekregen en zich vestigt in een gemeente ipv azc verblijft noemen we ofwel een statushouder ofwel een vluchteling.
Dus ja, aszielzoekers mogen niet werken. Is de papierwinkel afgerond mag er idd ingeburgerd rn gewerkt gaan worden.

Klopt - maar in de wandeling wordt er dan toch regelmatig gesproken van vluchtelingen of asielzoekers (net zoals ik "allochtoon zou zijn").

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:10

CharmingS schreef:
Janneke2 schreef:
Eh - gratis geld, wat is dat precies?

Denk dat je best wel weet wat daarmee bedoeld word ;)

...er zijn economen die hier ideen over hebben - maar dat is off topic.

Citaat:
Maar het hele loop op je tenen gedoe ben ik zat.

:(:)
Ja - ik ben het ook zat.
Daarom ben ik ook voor deze petitie voor minder vluchtelingen.
En het aanpakken van echte oorzaken zoals wapenhandel, belastingparadijzen en klimaatverandering/ oprukkende woestijnen.

Citaat:
Mensen hebben het recht om er tegen te zijn, om wat voor reden dan ook. Ik ben het zat dat je niks meer kan of mag zeggen, en ook al liggen er feiten mensen kunnen altijd een gevoel ergens bij hebben.

Klopt.
Vrijheid van meningsuiting is een groot goed.
Iedereen mag allerlei emoties bij de feiten hebben.
(...alleen soms worden dingen onduidelijk omdat er ""eigen feiten"" opduiken, die de zaak vervolgens vertroebelen - maar dat is hoofdstuk 2.)
Citaat:
Daarnaast vind ik het heel erg voor de mensen die zoveel ellende mee hebben gemaakt, maar je ziet helaas het verschil niet tussen de mensen die hier komen profiteren en mensen die echt in de diepe oliebol hebben gezeten. Dus is het heel moeilijk om niet iedereen over een kam te scheren!!

Mijn oplossing:
1) je kunt aan niemand zien hoe moeilijk hij of zij het gehad heeft. Overleven, heet dat in hulpverleningsjargon. Overlevers stralen uit dat ze sterk zijn en dat er niets mis is.
2) Heb vertrouwen in de Nederlandseoverheid - of niet, mag ook.
Wie een status heeft komt niet profiteren, dat is de definitie.
Citaat:
Ik vind ook dat er hier in Nederland ondertussen meer sympathie is voor vluchtelingen als mede land bewoners, die zijn niet belangrijk meer want wij hebben geen oorlog mee gemaakt.

Dat vind ik heel rot voor je!
Het doet mij denken aan wat Indiegangers in 1946 te horen kregen "Jullie hadden het lekker warm."
Nou, onder de koperen ploert in een concentratiekamp zonder water.... Nee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:54

Janneke2 schreef:
Goof schreef:

...het is voor niemand illegaal om te vluchten.

Ik haalde je eigen woorden vwb 'illegaal' aan, zie je vorige post :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 14:18

NikkiDeKerf schreef:
Wat mij vaak op valt, en ik zeg niet dat het hier gebeurt, is dat mensen die de mond vol hebben van 'vrijheid van meningsuiting' wel vaak erg verongelijkt zijn als iemand zich uit tegen Zwarte Piet. Dan gaat die vrijheid van meningsuiting ineens niet meer op, kennelijk...

Maar roepen dat zwarte piet discriminatie is.... Is dat brengen als een feit en niet als een mening.
Dan beledig je dus mensen die "voor zwarte piet zijn" en daar zeker geen discriminatie gevoelens bij hebben. ( hij heet immer "zwarte piet")
En iemand beschuldigen van disriminatie vind ik niet meer "een gewone mening", maar een grove belediging als die persoon niet de intentie heeft om te discrimineren.
Dus logisch dat daar weer op wordt gereageerd!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:15

Over gratis geld gesproken: zou er al eens zijn uitgerekend hoeveel iemand die in Nederland wordt geboren krijgt aan sponsoring van de overheid tot het moment dat hij/zij aan het werk gaat? Dan bedoel ik kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, gratis basisonderwijs en middelbare school en een gesponsorde vervolgopleiding. Misschien dat dan blijkt dat een vluchteling opvangen dan helemaal niet zo duur is...

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:18

Superlotje,
Ik heb in al mijn eerdere posten al vermeld dat zij niks meer zijn als wij, en wij niks meer als zij. Dat wil betekenen dat als zij daar recht op hebben, zoals wij daar ook recht op hebben, dat dat geen enkel probleem is. Maar het gaat mij om de stadiums daarvoor.

In mijn eerdere posts is ook gebleken dat een vluchteling bijna 50 euro per week heeft. Maar als je dan bekijkt wat sommige ouderen hebben, dan vraag ik me echt serieus af waar het mis gaat.

En ik ben absoluut niet tegen vluchtelingen, maar voor de zoveelste keer: Ik ben voor gelijkmatigheid. En dat is op dit moment ver te zoeken hier in Nederland.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:23

superlotje schreef:
Over gratis geld gesproken: zou er al eens zijn uitgerekend hoeveel iemand die in Nederland wordt geboren krijgt aan sponsoring van de overheid tot het moment dat hij/zij aan het werk gaat? Dan bedoel ik kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, gratis basisonderwijs en middelbare school en een gesponsorde vervolgopleiding. Misschien dat dan blijkt dat een vluchteling opvangen dan helemaal niet zo duur is...

?????
Maar die "sponsering" is wel met kijk op de toekomst dat die mensen geld gaan opbrengen.
Zou dat niet het geval zijn, Was nederland al failliet.

Ik geloof niet dat die vergelijking op gaat met vluchtelingen.... Dat is gewoon appels met peren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:30

Onder ouderen is het sowieso niet eerlijk verdeeld. Een deel is al jaren voor de pensioenleeftijd aan het rentenieren of heeft ooit voor een schijntje een huis gekocht wat nu velen malen meer waard is dan bij aankoop, wat de kopers van nu nooit zullen meemaken.
Ook zijn er ouderen die moeite hebben met rondkomen, maar dat heeft zeker niet iedereen. Daarnaast weten jij en ik dat je ooit oud wordt en kun je je daar op voorbereiden Door bijvoorbeeld te blijven werken en pensioen op te bouwen ipv twintig jaar thuis blijven bij de kinderen. Net als dat ik wist dat ik ooit een autootje zou kopen en daar al jong voor spaarde weet ik dat ik waarschijnlijk ooit een rollator nodig zal hebben en nog meer zorgkosten zal moeten maken. Daar kun je je deels op voorbereiden, op oorlog niet.

Oftewel, ook ouderen kun je niet over één kant scheren.

sneeuwpop schreef:
superlotje schreef:

?????
Maar die "sponsering" is wel met kijk op de toekomst dat die mensen geld gaan opbrengen.
Zou dat niet het geval zijn, Was nederland al failliet.

Ik geloof niet dat die vergelijking op gaat met vluchtelingen.... Dat is gewoon appels met peren.

Als je vluchtelingen goed begeleidt is dat voor hen toch ook het geval.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:38

Is dat zo superlotje?
Niet iedereen heeft het zo breed dat ze zich kunnen voorbereiden hoor. Ik kan dan wel 2 baantjes hebben, en 50 uur per week werken... Maar een vetpot heb ik zeker niet :n. Mag blij zijn als het einde van de maand is..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:43

Vealosz schreef:
Is dat zo superlotje?
Niet iedereen heeft het zo breed dat ze zich kunnen voorbereiden hoor. Ik kan dan wel 2 baantjes hebben, en 50 uur per week werken... Maar een vetpot heb ik zeker niet :n. Mag blij zijn als het einde van de maand is..

Omdat jij het niet breed hebt, moet een Vluchteling minder eetgeld krijgen?

Misschien een andere, beter betaalde baan zoeken? Of naar je uitgaven kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:46

Vealosz schreef:
Is dat zo superlotje?

Wat je nu eigenlijk doet is proberen iemand de "schuld" te geven van dat jij het zo zwaar hebt. Je hebt in dit topic al heel vaak gezegd dat je zo hard moet werken en er weinig voor terugkrijgt, en de manier waarop je het brengt komt op mij over als: "Ik heb het zwaar dus zij moeten het ook zwaar hebben". Dat vind ik kinderachtig; gun je medemens ook eens wat. Jij werkt zelf zo hard; je kan ook op je krent gaan zitten en van een uitkering gaan leven. Maar daar hebben de vluchtelingen niets mee te maken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:48

CharmingS schreef:
Wat een onzin dat als je vind dat er meer rekening gehouden mag worden met inwoners van NL dat je dan meteen tegen vluchtelingen bent..

Moet zeggen dat ik ze liever ook niet hier in NL had gehad en dat er helemaal geen oorlog was.
Maar ik dacht altijd dat NL voor gelijke behandeling was, en nu lijkt het er op dat dat dus helemaal niet het geval is.

Ik heb altijd geleerd dat je hard moet werken om geld te verdienen en heb dit altijd gedaan, heb geleerd dat geld niet uit de lucht komt vallen, of je nu getraumatiseerd bent of niet!

Zou toch graag willen dat mijn buurman die in de oorlog heeft gevochten niet naar de voedselbank zou hoeve gaan. Dat hij nieuwe schoenen kan kopen aangezien hij gaten in zijn zolen heeft. Dat hij hulp zou krijgen thuis omdat hij niet zo goed ter been is. Maar hij krijgt niks extra's, maar als er dan mensen komen die helaas ook hebben moeten vluchten voor de oorlog zijn hun opeens meer als iemand die voor zijn eigen land heeft gevochten en daar zelfs zijn vingers bij is verloren.

Daarnaast vind ik het prima dat ze geld krijgen, maar ook hun moeten daar voor werken, en dan is dat aan instanties om die mensen aan het werk te krijgen, ook al is het maar schoeffelen of papier prikken.

Kan niet zo goed tegen dat verschil. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik tegen die mensen ben

Grootste onzin die ik ooit heb gehoord.. Er zijn banen genoeg, en niet alleen dat maar ze kunnen voor de gemeente werken hoor, werk zat... Papier prikken rotondes schoeffelen mijn straat ligt vol met bladeren en niemand komt het opruimen.

Heb een tijdje zonder werk gezeten en heb tussen het solliciteren gewoon vrijwilligers werk gedaan. Niets mis mee hoor..

Als ze de taal leren zouden ze zelfs nog iets voor onze ouderen kunnen betekenen om ze mee naar buiten te nemen of activiteiten te doen. Maar ik hoor alleen maar getraumatiseerd dit en dat, als ze iets meer dankbaarheid zouden tonen denk ik dat heel erg veel mensen anders er over gaan denken!!

:r

Er zitten moeders bij die hebben mee gemaakt dat hun baby voor hun eigen ogen in het vuur werd gegooid, hun mannen en zonen de hoofden afgehakt, dochters en zijzelf die verkracht werden..

Maar het is alleen maar trauma dit en dat en ze moeten wat meer dankbaarheid tonen??

Serieus? Mijn god, wat voor emotieloos egoïstisch mens ben je?

De meesten zijn zwaar getraumatiseerd. Hebben zware verliezen geleden. Een super zware reis achter de rug. Zijn hier in NL, in een vreemd land, spreken de taal niet, kennen de mensen niet, zitten in een overvol AZC, zijn gescheiden van hun familieleden, hebben weinig spullen en geen geld.. Maar prioriteit is dat ze dankbaarheid tonen aan het Nederlandse volk? Wat een arrogantie.

Daarnaast, hoe dan? Ik denk dat mensen in de AZC's zelf genoeg dankbaarheid tonen. Maar dat ze dankjewel zeggen tegen de persoon die kleding uitdeelt komt niet in de krant nee. Alleen maar als er iets negatiefs is, zoals klachten over hoe ze wonen etc, dat komt uitgemeten in de krant.

Maar dat betekend dat dankbaarheid er niet is. Natuurlijk wel.

Verder is prioriteit hun eigen leven weer op orde krijgen, met hun familie herenigd worden.. De verschrikking van de oorlog verwerken.. Overleven. Die mensen kampen met allerlei trauma's en depressies en die wil jij leuk met ouderen aan de wandel sturen. Super idee. Veilig. Dat men daar nog niet eerder is opgekomen zeg >;) Gewoon getraumatiseerde mensen met allerlei psychologische problemen aan het werk zetten! Want je moet geld verdienen, getraumatiseerd of niet. Jep, slim man!

Je spreekt alleen maar over wat zij voor ons kunnen doen. Werken en dankbaar zijn... Je vergeet dat het niet om ons gaat, maar om HUN.. Dat zij veilig zijn en weer een leven kunnen opbouwen, na verschrikkelijke trauma's te hebben meegemaakt.

Dan gaat daar maar het regeringsgeld naartoe. Want mensenlevens zijn mij toch wat meer waard dan het geld wat ik haast niets van merk dat het minder is. Ik heb eten, een dak boven mijn hoofd en kleren.. Zolang dat geregeld is, heb ik niets te klagen..

Bijna iedereen hier in NL heeft onderdak en eten.. Zo niet, zijn er altijd verschillende oplossingen en instanties. Het is niet overal een vetpot, maar er zijn opvangnetten, manieren en hulp om er bovenop te komen. We hebben het hier goed. De rest wat we hebben, naast onderdak, kleding en eten, is luxe.. En die luxe is niet belangrijker dan mensen in nood.

Ik sta maar al te graag mijn televisie abonnement af, mijn telefoon abonnement, mijn fitness abbo.. In ruil voor mensenlevens. Maar veel mensen blijkbaar niet.. Want dat is eigenlijk wat er gezegd word, als mensen klagen over dat wij het zo slecht hebben en eigen volk eerst. Onze luxe en behagen is belangrijker dan mensenlevens.

Bah.

Sowieso kan ik slecht tegen 'eigen land eerst' mensen. Het is puur toeval dat je binnen de grenzen van Nederland bent geboren en niet ergens in Syrië. Toeval, meer niet.. Waarom maakt dat toeval het zo dat jij meer recht hebt op iets? Jij bent Nederlander dus jij bent meer waard en hebt meer rechten dan de buitenlander die hier binnen komen? Waarom? Omdat je het geluk hebt gehad hier geboren te worden?

Dat vind ik dus kul. Niks eigen mensen. De hele wereld zijn onze mensen en als we kunnen helpen, dan hebben we de plicht om te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:49

ElineS schreef:
CharmingS schreef:
Wat een onzin dat als je vind dat er meer rekening gehouden mag worden met inwoners van NL dat je dan meteen tegen vluchtelingen bent..

Moet zeggen dat ik ze liever ook niet hier in NL had gehad en dat er helemaal geen oorlog was.
Maar ik dacht altijd dat NL voor gelijke behandeling was, en nu lijkt het er op dat dat dus helemaal niet het geval is.

Ik heb altijd geleerd dat je hard moet werken om geld te verdienen en heb dit altijd gedaan, heb geleerd dat geld niet uit de lucht komt vallen, of je nu getraumatiseerd bent of niet!

Zou toch graag willen dat mijn buurman die in de oorlog heeft gevochten niet naar de voedselbank zou hoeve gaan. Dat hij nieuwe schoenen kan kopen aangezien hij gaten in zijn zolen heeft. Dat hij hulp zou krijgen thuis omdat hij niet zo goed ter been is. Maar hij krijgt niks extra's, maar als er dan mensen komen die helaas ook hebben moeten vluchten voor de oorlog zijn hun opeens meer als iemand die voor zijn eigen land heeft gevochten en daar zelfs zijn vingers bij is verloren.

Daarnaast vind ik het prima dat ze geld krijgen, maar ook hun moeten daar voor werken, en dan is dat aan instanties om die mensen aan het werk te krijgen, ook al is het maar schoeffelen of papier prikken.

Kan niet zo goed tegen dat verschil. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik tegen die mensen ben

Grootste onzin die ik ooit heb gehoord.. Er zijn banen genoeg, en niet alleen dat maar ze kunnen voor de gemeente werken hoor, werk zat... Papier prikken rotondes schoeffelen mijn straat ligt vol met bladeren en niemand komt het opruimen.

Heb een tijdje zonder werk gezeten en heb tussen het solliciteren gewoon vrijwilligers werk gedaan. Niets mis mee hoor..

Als ze de taal leren zouden ze zelfs nog iets voor onze ouderen kunnen betekenen om ze mee naar buiten te nemen of activiteiten te doen. Maar ik hoor alleen maar getraumatiseerd dit en dat, als ze iets meer dankbaarheid zouden tonen denk ik dat heel erg veel mensen anders er over gaan denken!!

Er zitten moeders bij die hebben mee gemaakt dat hun baby voor hun eigen ogen in het vuur werd gegooid, hun mannen en zonen de hoofden afgehakt, dochters en zijzelf die verkracht werden..

Maar het is alleen maar trauma dit en dat en ze moeten wat meer dankbaarheid tonen??

De meesten zijn zwaar getraumatiseerd. Hebben zware verliezen geleden. Een super zware reis achter de rug. Zijn hier in NL, in een vreemd land, spreken de taal niet, kennen de mensen niet, zitten in een overvol AZC, zijn gescheiden van hun familieleden, hebben weinig spullen en geen geld.. Maar prioriteit is dat ze dankbaarheid tonen aan het Nederlandse volk? Wat een arrogantie.

Daarnaast, hoe dan? Ik denk dat mensen in de AZC's zelf genoeg dankbaarheid tonen. Maar dat ze dankjewel zeggen tegen de persoon die kleding uitdeelt komt niet in de krant nee. Alleen maar als er iets negatiefs is, zoals klachten over hoe ze wonen etc, dat komt uitgemeten in de krant.

Verder is prioriteit hun eigen leven weer op orde krijgen, met hun familie herenigd worden.. De verschrikking van de oorlog verwerken.. Overleven. Die mensen kampen met allerlei trauma's en depressies en die wil jij leuk met ouderen aan de wandel sturen. Super idee. Veilig. Dat men daar nog niet eerder is opgekomen zeg >;) Gewoon getraumatiseerde mensen met allerlei psychologische problemen aan het werk zetten! Want je moet geld verdienen, getraumatiseerd of niet. Jep, slim man!

Je spreekt alleen maar over wat zij voor ons kunnen doen. Werken en dankbaar zijn... Je vergeet dat het niet om ons gaat, maar om HUN.. Dat zij veilig zijn en weer een leven kunnen opbouwen, na verschrikkelijke trauma's te hebben meegemaakt.

Dan gaat daar maar het regeringsgeld naartoe. Want mensenlevens zijn mij toch wat meer waard dan het geld wat ik haast niets van merk dat het minder is. Ik heb eten, een dak boven mijn hoofd en kleren.. Zolang dat geregeld is, heb ik niets te klagen..

Bijna iedereen hier in NL heeft onderdak en eten.. Zo niet, zijn er altijd verschillende oplossingen en instanties. Het is niet overal een vetpot, maar er zijn opvangnetten, manieren en hulp om er bovenop te komen. We hebben het hier goed. De rest wat we hebben, naast onderdak, kleding en eten, is luxe.. En die luxe is niet belangrijker dan mensen in nood.

Ik sta maar al te graag mijn televisie abonnement af, mijn telefoon abonnement, mijn fitness abbo.. In ruil voor mensenlevens. Maar veel mensen blijkbaar niet.. Want dat is eigenlijk wat er gezegd word, als mensen klagen over dat wij het zo slecht hebben en eigen volk eerst. Onze luxe en behagen is belangrijker dan mensenlevens.

Bah.

Sowieso kan ik slecht tegen 'eigen land eerst' mensen. Het is puur toeval dat je binnen de grenzen van Nederland bent geboren en niet ergens in Syrië. Toeval, meer niet.. Waarom maakt dat toeval het zo dat jij meer recht hebt op iets? Jij bent Nederlander dus jij bent meer waard en hebt meer rechten dan de buitenlander die hier binnen komen? Waarom? Omdat je het geluk hebt gehad hier geboren te worden?

Dat vind ik dus kul. Niks eigen mensen. De hele wereld zijn onze mensen en als we kunnen helpen, dan hebben we de plicht om te helpen.

_/-\o_ _/-\o_

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 17:59

Inderdaad. Niets meer aan toe te voegen _/-\o_

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:01

ElineS schreef:
CharmingS schreef:

Bah.

Helemaal niks aan toe te voegen ElineS, had het niet beter kunnen verwoorden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:06

Dank ElineS!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:11

Ik zeg niet dat ik het slecht heb. En ik zeg niet dat de vluchtelingen dat ook maar dan moeten hebben. :n

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:12

ElineS _/-\o_

Ik vind echt dat sommige mensen het inkevingsvermogen van een baksteen hebben :o

Overigens werd hier geschreven dat vluchtelingen toch vrijwilligerswerk kunnen gaan doen, bijv bij bejaarden. Hoe zie je dat dan voor je? De mensen spreken de taal niet, dus praatjes maken zit er al niet echt in. Daarnaast staan een hoop ouderen (of eigenlijk gewoon mensen, maar ik heb het idee dat het bij ouderen nog iets meer is, puur een gevoel) heel angstig en zelfs intolerant tegenover vluchtelingen. Hier in het winkelcentrum wordt letterlijk met een grote boog om vluchtelingen heen gelopen, gewoon triest om te zien.

Oveeigens heb ik recent een aantal vluchtelingen gesproken, die heel graag wilden werken. Alleen alle aanvragen voor een vergunning (weet niet of t echt vergunning is, ze moeten iig toestemming vragen om te werken) worden afgewezen en niemsnd is bereid ze kansen te bieden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:42

Vealosz schreef:
Is dat zo superlotje?

Het is heel simpel, mits je minimaal minimumloon krijgt verdien je minimaal 1956.75€/maand (minimumloon x1.25). Nee, dat is geen vetpot, maar daar valt op zich prima mee rond te komen. En als je blij mag zijn als het einde van de maand is, dan is dat een gevolg van jouw keuzes. Zo ook dat je je dan niet voor kunt bereiden op de toekomst. Tegelijkertijd zijn er namelijk mensen die kunnen sparen van hun bijstandsuitkering.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:51

superlotje schreef:
Onder ouderen is het sowieso niet eerlijk verdeeld. Een deel is al jaren voor de pensioenleeftijd aan het rentenieren of heeft ooit voor een schijntje een huis gekocht wat nu velen malen meer waard is dan bij aankoop, wat de kopers van nu nooit zullen meemaken.
Ook zijn er ouderen die moeite hebben met rondkomen, maar dat heeft zeker niet iedereen. Daarnaast weten jij en ik dat je ooit oud wordt en kun je je daar op voorbereiden Door bijvoorbeeld te blijven werken en pensioen op te bouwen ipv twintig jaar thuis blijven bij de kinderen. Net als dat ik wist dat ik ooit een autootje zou kopen en daar al jong voor spaarde weet ik dat ik waarschijnlijk ooit een rollator nodig zal hebben en nog meer zorgkosten zal moeten maken. Daar kun je je deels op voorbereiden, op oorlog niet.

Oftewel, ook ouderen kun je niet over 1 kam scheren.

Geen woord Spaans bij.

En voor degenen die vroeger of dit echt zo is: ja.
Ik heb 30 jaar terug een huis in de Randstad gekocht en een paar jaar terug verkocht.
:o
Goed, we hebben er wat aan gesleuteld, een zolder laten bouwen...
...dat huis was 3x meer waard!

Het was toen geen schijntje (plm 200.000 gulden, de zolder plm 100.000 gulden) marktwaarde bij verkoop 500.000 euro.

(Ik schreef al eerder: hard werken voor je geld is loffelijk, maar rijk word je er niet van. |( De bezittende klasse, die wordt rijk...)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:58

Electra63 schreef:
Ragdollcat schreef:
Echte vluchtelingen moeten gewoon geholpen worden, dat is gewoon zo!
Maar aub wel gewoon eerlijk verdelen door heel Europa.

.

De meeste vluchtelingen zitten in Griekenland, Italië en Turkije in afwachting van een eerlijke verdeling over de rest van Europa. De kampen zitten daar overvol met weinig voorzieningen.
Zoveel heeft Nederland er nog niet opgenomen.

Kijk dat is ook wat ik zeg: Wel aub gewoon eerlijk verdelen door heel Europa.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:07

MariekeB schreef:
Ragdollcat schreef:
MariekeB, Juist niet, want voedselbanken moeten niet nodig zijn en dat iedereen goed te eten kunnen krijgen van het geld dat ze krijgen. Het is toch juist triest dat ze niet voldoende geld hebben om goed te kunnen eten. Maar er is wel voldoende geld om aan de vluchtelingen te kunnen besteden en niet aan de mensen die geen eten kunnen kopen en hierdoor afhankelijk zijn van de voedselbanken.

Dat is dus wat ik bedoel.

Er zijn heel heel veel mensen die in de schulden raken. Dat is hun "eigen" . schuld ( of die van je ex ) Moeten we die mensen hun schulden dan maar afbetalen?

Gewone mensen in de bijstand hoeven niet naar de voedselbank (tenminste niet die ik ken ) .

Het heeft gewoon geen enkele verband met vluchtelingen.
Wat veel mensen doen zijn dingen die niets met elkaar te maken hebben een oorzakelijk verband geven.
Als we nu geen enkele vluchteling meer toelaten zijn echt niet opeens alle problemen opgelost.

Daarnaast : iemand in Nederland heeft echt alle kansen. Gratis onderwijs, voor bijna iedereen werk, en een vangnet voor degene die zich om welke reden dan ook niet redden in deze maatschappij.

Dat vangnet is geen vetpot, en ik ben voor een basisinkomen voor iedereen ( in iedergeval om er een serieuze pilot mee te doen ) maar het is nog steeds onvergelijkbaar met wat een vluchteling moet doorstaan.

Ik heb een familie lid die vanwege ziekte ( begonnen in studietijd ) nooit heeft kunnen beginnen met werken en helaas van bijstand rond moet komen. Die redt zich meer dan prima. Geen voedselbank gewoon tv computer, appartement en gezond eten.
Geen auto, maar die heeft hij niet nodig . met OV kom je overal.

Hij heeft geen schulden en ik denk dat dat alles uitmaakt

Ja.

Er wordt ook te snel geklaagd over dat het zo "slecht" is in Nederland.
Ga eens een jaar in een ander land wonen en leven waar dit allemaal niet is dan is het hier in NL echt zo slecht niet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:11

Het is ook zo makkelijk oordelen he. Terwijl je vanuit je tenen dankbaar mag zijn dat je in Nederland geboren bent en niet in Syrië of een ander oorlogsland. Zelfs als je hier oud, ziek zwak of misselijk bent of geen cent te makken hebt dan heb je het in Nederland nog HEEL ERG goed. En ja, ik weet waar ik over praat. Veel mee te maken vanuit mijn werk.
Kotsmisselijk word ik van die mentaliteit 'eigen volk eerst'. En oh wat hebben we het hier toch slecht. Onzin. Je wordt niet met bommen bekogeld, je kinderen kunnen buiten spelen en naar school, je hoeft geen honger te lijden en je bent niet getraumatiseerd omdat je verkracht bent door vijf 'soldaten'.
Wees dankbaar voor wat je hebt en stel je hart een beetje open, wordt de wereld een stuk leuker van dan van angst zaaien, de grenzen dicht willen doen en verbitterd de schuld neerleggen bij 'die buitenlanders'.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:13

Citaat:
De meeste vluchtelingen zitten in Griekenland, Italië en Turkije in afwachting van een eerlijke verdeling over de rest van Europa. De kampen zitten daar overvol met weinig voorzieningen.
Zoveel heeft Nederland er nog niet opgenomen.

Nee.
Helaas, zo ligt het echt niet.

Er zit 1 miljoen vluchtelingen uit Syrië in Jordanië.
Libanon kan iets vergelijkbaars zeggen. (En dan hebben we het niet over Palestijnse vluchtelingen of lui die de benen namen ivm Saddan Hoessein etc.)

En zo kan ik nog wel even doorgaan: 90 % van de vluchtelingen verblijft dichtbij het land van origine.