Janneke2 schreef:Sorry, mijn gewoonte is om de nieuwste berichten eerst te lezen - dus ik zie dit nu pas.
Terwijl het wel een belangrijke vraag is, of over een belangrijk verschil gaat.
Voor mij is het evident om bijbel en krant zo ongeveer in elkaars verlengde te zien. Qua tijd ligt de boel uiteraard mijlenver uiteen.
Literair staan in de krant: ooggetuige verslagen, analyses, interviews, achtergrondinformatie (en acoord, de puzzels etc.).
Literair staan in de bijbel mythen, profetieën, 'weisungen', knotsgekke verhalen (...Jacob die eerst onderkoning bij de buren wordt en dan bij Benjamin die beker in de graanzak stopt...) gruwelijke verhalen (...de farao die de vroedvrouwen gebied om bij bevolkingsgroep X de pasgeboren jongetjes maar meteen op zeep te helpen...) poezie mbt wanhoop, vertwijfeling, angst, woede en vreugde en ga zo nog maar even door.
"En het is waar gebeurd (of juist niet)" vind ik een achterhaalde, 19e eeuwse discussie.
De verschillen zijn legio - maar de overeenkomsten ook.
Hoe ga je als mens, hoe gaan wij als mensen om met allerlei problemen, uitdagingen, verzoekingen, verleidingen (en noem het maar op)...?
Daar verschillen we van mening; de krant geeft mij namelijk een set gebeurtenissen, waar ik het maar mee te doen heb (zo is het leven).
De bijbel presenteert mij verhalen van mensen die ooit een (al dan niet) fictief probleem hadden, of kregen omdat ze tegen God waren.
Daarnaast vind ik 'is het waar' een vraag van alle tijden- we ontdekken nu nogsteeds zóveel over de bijbel, bijbelse gebeurtenissen, over het hebreeuws- vanalles!
Janneke2 schreef:Dat verbod, dat hoeft voor mij dus niet.
En idd: de hoeveelheid griezelverhalen in de bijbel is enorm. (Volgens mij omdat zelfs in de 21ste eeuw in Nederland het leven een hachelijke zaak is.)
Daarmee heb ik niet direct gezegd 'dat die verhalen okee zijn'. Dat vind ik ook niet direct van een ooggetuigenverslag in de krant over verdronken vluchtelingen. Maar het is wel goed om je ogen niet te sluiten voor de ellende die er in de wereld is
Absoluut mee eens- ook ik vind dat je jezelf, en kinderen niet af hoeft te sluiten van hoe slecht het leven kan zijn.
Janneke2 schreef:Even voor alle duidelijkheid: ik kan mee met mede een bokker die stelde, dat haar kinderen alleen over christelijke bovennatuurlijke zaken mogen lezen. Ik vind dat een begrijpelijk en redelijk argument.
Ik heb het zelf anders gedaan.
Omdat je het woord 'Christelijk' ervoor zet, maakt dat het goed? Dus als Tineke gillend een grot komt rennen dat ze haar overleden opa zag, is het duivels. Als ze aan komt gillen dat ze Maria Magdalena zag, is het ineens heel anders?
Of als Petrus zegt dat 'ie Jezus ziet, is het een goddelijke verschijning, maar als ik zeg dat ik Tineke's opa ook zag, ben ik satanisch bezig?
Janneke2 schreef:De boeddhisten zeggen dat de grootste ellende gaat over ziekte, ouderdom en dood.
De vier apocalyptische ruiters beelden oorlog, honger, ziekte/pest en dood uit. Ongeveer hetzelfde...
En onze kranten staan er vol van. (De oogst mislukt niet meer dat er een hongersnood in Nederland komt, maar de woestijnen rukken op en in die streken heerst oorlog. Annex verkrachting, ziekte en dood. Nederland is nog net geen koploper in wapenleveranties, we staan op 5 momenteel - wij verdienen goed aan die ellende

)
Ik weet niet waarom je zaken aanhaalt die naar mijn idee niet aan de orde zijn.
Boeddhisten verbieden (hier, op dit moment) griezelboeken in openbare bibliotheken niet. Wat Nederlands gewin is in de wapenindustrie, maakt in deze ook niet uit.
Dat die ruiters (en vele andere dingen) symbool staan ergens voor, en waarvoor, is me bekend. Een aardig aantal monsters in de verboden boeken staan ook ergens voor. Ik vermoed dat hier dezelfde vlieger opgaat? 'dit staat in de bijbel, dus = goed. Dit staat niet in de bijbel, dus = niet goed'?
Janneke2 schreef:En die snap ik dus ook niet.
Geen bovennatuurlijke zaken buiten het christendom kan ik mee uit de voeten, maar daarna haak ik af.
Voor mijn gevoel is dat de hypocrisie in een notendop. 'Het bovennatuurlijke' oh- slecht! Duivels!
'het Christelijk bovennatuurlijke'
Yay! Keigoed!
Dan zit dat in dezelfde strekking als de bijbel en griezelboeken vergelijking.
'enge verhalen in De Griezelbus'
Slecht! Slecht! Duivels! Verbied het!
'enge verhalen in de bijbel'
Kinderen, deze gaan we vandaag onder de loep nemen.
Daarmee geef je het antwoord op de vraag 'waarom zijn griezelboeken slecht, maar de bijbel goed'.
Omdat het Christelijk is; dat maakt het kennelijk goed