Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:20

Sonja_vR schreef:
JiskaVV schreef:
Persoonlijk vind ik dat een christelijke school er niet aan mee zou moeten doen, maar een openbare bibliotheek? Hm, nee. Een bibliotheek blijft een bibliotheek, voor jan en alleman, niet alleen voor christenen lijkt mij. Voor griezelverhalen ben ik zelf niet, maar van mijn vader mogen kinderen ook best wat engs kijken. Deze wereld is helaas griezelig, dus je kunt je kinderen ook niet voor altijd weghouden. Ze moeten er ook mee leren omgaan...

In Werkendam , de gemeente waar ik woon daar verkoopt de wereldwinkel zelfs geen Boeddha beeldjes .... dat past niet
Dus dat de bieb geremd word met dit thema past wel in de lijn der verwachting
Ben het er niet mee eens, verre van
Maar ik verwacht hier binnen de gemeente niet anders
Net zoals dat als je iets met metal muziek organiseerd dit breed uitgemeten word in de regio kranten door mensen van de sgp en de cu in een artikel wat vol staat met aannames die nergens op gebaseerd zijn buiten de slachtofferrol om die deze aannemen

Als je in een dergelijke gemeente woont , leer je dat volgens de christelijke goegemeente alles en iedereen moet wijken en buigen voor hun waarheid
Dat ze daarmee anders denkenden nogal wensen te beperken in hun vrijheid dat word voor het gemak vergeten

Maar zijn er in Werkendam dan geen Boeddhisten? Of mensen die zich op zijn minst tot elementen van het boeddhisme aangetrokken zouden kunnen voelen of daar eventueel voor openstaan?
Of worden die netjes naastenliefhebbend met de nek aangekeken en uitgestoten en doodgezwegen door de lokale gemeenschap? Dat laatste trouwens alleen omdat ze fysiek met pek en veren naar de dorpsgrens begeleiden niet meer mag.

Sonja_vR

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:46

Die zijn er vast wel
Net zoals er een best aantal van vrijwel iedere main stream religie of geloofsovertuiging of levensvisie woonachtig zijn binnen de gemeentegrenzen
Iedereen is gelijk , alleen de 1 wat gelijker dan de ander helaas

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:54

Jammer dat jullie niet mee doen. De jeugd van Werkendam is helemaal niet zo gelovig, dat ze het thema niet mee doen. Ouders zijn vaak het probleem om over opa en oma nog maar te zwijgen.
Ze gaan daar ook gewoon uit en dragen broeken en rijden ook auto op zondag. Ja de oudere generatie daar die is nog erg ouder werd :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:53

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
Niet van een beetje een afgescheiden groepjes her en der.

Niet afgesplitst? Vertel? Heb ik vroeger bij geschiedenis iets gemist?

Uiteindelijk is het punt vooral dat wanneer de hostie daadwerkelijk een stukje van (....)

(etc.)

In het eerste zinnetje maak ik bezwaar tegen een sfeer, weergeven in "groepjes her en der".
Over het woord 'afgesplitst' valt te debatteren - het is goed protestants om te zeggen dat de paus en zijn volgelingen de leer door de blubber haalden en 'dat wij de zaak weer recht hebben gezet'.
(De roomsen dus als de afgesplitsten.)

Maar nee hoor, je hebt niets gemist bij geschiedenis - is het nou goed?

...en daarna ga je verder over de hostie.
Dat mag, maar ik laat dit verder voor wat het is.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:54

Mijn familie is christelijk en t slaat gewoon nergens op vind ik.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:01

Jezus, wat een onzin zeg :'). Een bieb is juist om boeken te promoten. De ene keer gaat het over vlindertjes, de andere keer over weerwolven. So be it. Snap echt dat gejank om serieus álles en nogwat tegenwoordig niet hoor :Z . Weet niet veel van die bijbel, maar volgens mij wordt er iemand gestenigd enzo en is dat niet veel erger en enger dan een mannetje die met een felle maan in een wolf veranderd? Het is goed dat ik daar niet werk, ik zou de kinderboekenweek in ere houden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:02

Yv_ schreef:
Jezus, wat een onzin zeg :'). Een bieb is juist om boeken te promoten. De ene keer gaat het over vlindertjes, de andere keer over weerwolven. So be it. Snap echt dat gejank om serieus álles en nogwat tegenwoordig niet hoor :Z . Weet niet veel van die bijbel, maar volgens mij wordt er iemand gestenigd enzo en is dat niet veel erger en enger dan een mannetje die met een felle maan in een wolf veranderd? Het is goed dat ik daar niet werk, ik zou de kinderboekenweek in ere houden.

Precies, over alles moet gezeur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:47

hengstveulen schreef:
Janneke2 volgens mij was het Jozef die de beker verstopte in de graanzak van zijn jongste broertje Benjamin?

...oeps! :o
Natuurlijk was het Josef...!!

Foutje bedankt...!

_/-\o_

@ Mars: stel: je laat 10 mensen kijken naar 1en dezelfde film.
Vraag daarna wat ze zoal gezien hebben.
Doorgaans krijg je dan 10 verschillende verhalen, al dan niet kracht bijgezet met 'Ik heb het zelf gezien'.
...hoe is dat voor jou?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:57

Janneke2 schreef:
Sorry, mijn gewoonte is om de nieuwste berichten eerst te lezen - dus ik zie dit nu pas.
Terwijl het wel een belangrijke vraag is, of over een belangrijk verschil gaat.
Voor mij is het evident om bijbel en krant zo ongeveer in elkaars verlengde te zien. Qua tijd ligt de boel uiteraard mijlenver uiteen.
Literair staan in de krant: ooggetuige verslagen, analyses, interviews, achtergrondinformatie (en acoord, de puzzels etc.).
Literair staan in de bijbel mythen, profetieën, 'weisungen', knotsgekke verhalen (...Jacob die eerst onderkoning bij de buren wordt en dan bij Benjamin die beker in de graanzak stopt...) gruwelijke verhalen (...de farao die de vroedvrouwen gebied om bij bevolkingsgroep X de pasgeboren jongetjes maar meteen op zeep te helpen...) poezie mbt wanhoop, vertwijfeling, angst, woede en vreugde en ga zo nog maar even door.
"En het is waar gebeurd (of juist niet)" vind ik een achterhaalde, 19e eeuwse discussie.

De verschillen zijn legio - maar de overeenkomsten ook.
Hoe ga je als mens, hoe gaan wij als mensen om met allerlei problemen, uitdagingen, verzoekingen, verleidingen (en noem het maar op)...?

Daar verschillen we van mening; de krant geeft mij namelijk een set gebeurtenissen, waar ik het maar mee te doen heb (zo is het leven).

De bijbel presenteert mij verhalen van mensen die ooit een (al dan niet) fictief probleem hadden, of kregen omdat ze tegen God waren.

Daarnaast vind ik 'is het waar' een vraag van alle tijden- we ontdekken nu nogsteeds zóveel over de bijbel, bijbelse gebeurtenissen, over het hebreeuws- vanalles!

Janneke2 schreef:
Dat verbod, dat hoeft voor mij dus niet.
En idd: de hoeveelheid griezelverhalen in de bijbel is enorm. (Volgens mij omdat zelfs in de 21ste eeuw in Nederland het leven een hachelijke zaak is.)
Daarmee heb ik niet direct gezegd 'dat die verhalen okee zijn'. Dat vind ik ook niet direct van een ooggetuigenverslag in de krant over verdronken vluchtelingen. Maar het is wel goed om je ogen niet te sluiten voor de ellende die er in de wereld is

Absoluut mee eens- ook ik vind dat je jezelf, en kinderen niet af hoeft te sluiten van hoe slecht het leven kan zijn.

Janneke2 schreef:
Even voor alle duidelijkheid: ik kan mee met mede een bokker die stelde, dat haar kinderen alleen over christelijke bovennatuurlijke zaken mogen lezen. Ik vind dat een begrijpelijk en redelijk argument.
Ik heb het zelf anders gedaan.

Omdat je het woord 'Christelijk' ervoor zet, maakt dat het goed? Dus als Tineke gillend een grot komt rennen dat ze haar overleden opa zag, is het duivels. Als ze aan komt gillen dat ze Maria Magdalena zag, is het ineens heel anders?

Of als Petrus zegt dat 'ie Jezus ziet, is het een goddelijke verschijning, maar als ik zeg dat ik Tineke's opa ook zag, ben ik satanisch bezig?

Janneke2 schreef:
De boeddhisten zeggen dat de grootste ellende gaat over ziekte, ouderdom en dood.
De vier apocalyptische ruiters beelden oorlog, honger, ziekte/pest en dood uit. Ongeveer hetzelfde...
En onze kranten staan er vol van. (De oogst mislukt niet meer dat er een hongersnood in Nederland komt, maar de woestijnen rukken op en in die streken heerst oorlog. Annex verkrachting, ziekte en dood. Nederland is nog net geen koploper in wapenleveranties, we staan op 5 momenteel - wij verdienen goed aan die ellende :o)

Ik weet niet waarom je zaken aanhaalt die naar mijn idee niet aan de orde zijn.

Boeddhisten verbieden (hier, op dit moment) griezelboeken in openbare bibliotheken niet. Wat Nederlands gewin is in de wapenindustrie, maakt in deze ook niet uit.

Dat die ruiters (en vele andere dingen) symbool staan ergens voor, en waarvoor, is me bekend. Een aardig aantal monsters in de verboden boeken staan ook ergens voor. Ik vermoed dat hier dezelfde vlieger opgaat? 'dit staat in de bijbel, dus = goed. Dit staat niet in de bijbel, dus = niet goed'?

Janneke2 schreef:
En die snap ik dus ook niet.

Geen bovennatuurlijke zaken buiten het christendom kan ik mee uit de voeten, maar daarna haak ik af.

Voor mijn gevoel is dat de hypocrisie in een notendop. 'Het bovennatuurlijke' oh- slecht! Duivels!
'het Christelijk bovennatuurlijke'
Yay! Keigoed!

Dan zit dat in dezelfde strekking als de bijbel en griezelboeken vergelijking.

'enge verhalen in De Griezelbus'
Slecht! Slecht! Duivels! Verbied het!

'enge verhalen in de bijbel'
Kinderen, deze gaan we vandaag onder de loep nemen.

Daarmee geef je het antwoord op de vraag 'waarom zijn griezelboeken slecht, maar de bijbel goed'.
Omdat het Christelijk is; dat maakt het kennelijk goed

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 08:43

Uiteraard zijn er hier ook talloze niet of matig gelovige (jongeren). Maar dat zegt niet dat de "zwarte kousen groep" een hele dikke vinger in de pap heeft. En een beetje aanpassen, een beetje rekening houden, ik zal de laatste zijn die daar een probleem van maakt. Maar waarom moet dat dan weer eenrichtingsverkeer zijn?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 08:59

LadyMadonna schreef:
Uiteraard zijn er hier ook talloze niet of matig gelovige (jongeren). Maar dat zegt niet dat de "zwarte kousen groep" een hele dikke vinger in de pap heeft. En een beetje aanpassen, een beetje rekening houden, ik zal de laatste zijn die daar een probleem van maakt. Maar waarom moet dat dan weer eenrichtingsverkeer zijn?

Heel simpel ze zijn (nog) in de meerderheid en dus kunnen ze dodenherdenking verzetten, rijd er geen openbaar vervoer op zondag en bepalen zij of er mee wordt gedaan aan de kinderboekenweek.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:04

Ik heb op een christelijke basis school gezeten en wij deden ook gewoon mee in dit soort thema's in groep 8 met kamp hebben de leraren zelfs een spooktocht georganiseerd geen kind had er problemen mee hoor..

Vaak zijn het de ouders die door denken richting het geloof enzz kinderen lezen het en vergeten het na verloop van tijd weer

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:26

Je verbiedt boeken, voor iedereen...dat vind ik iets anders dan rekening met elkaar houden.

Ouders van kinderen die dit niet mogen lezen, zullen vast en zeker ook in andere situaties iets uit te leggen hebben. Waarom niet nu ook?

Dit vind ik niet 'vragen om medewerking', maar anderen jouw ideologie opleggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 09:34

Kirshanta schreef:
Daar verschillen we van mening; de krant geeft mij namelijk een set gebeurtenissen, waar ik het maar mee te doen heb (zo is het leven).

Roerend mee eens.
Citaat:
De bijbel presenteert mij verhalen van mensen die ooit een (al dan niet) fictief probleem hadden, of kregen omdat ze tegen God waren.

Zeer nadrukkelijk niet mee eens.
Ik vind het een enorme oversimplificatie van de bijbel.
...of bedoel je de zogeheten griezelverhalen in de bijbel?
Citaat:
Daarnaast vind ik 'is het waar' een vraag van alle tijden- we ontdekken nu nogsteeds zóveel over de bijbel, bijbelse gebeurtenissen, over het hebreeuws- vanalles!

Als ;) dochter van een historicus kan ik hier goed in mee.
Maar mbt de bijbel vind ik het een 19e eeuwse kwestie.

Voorbeeld: Darwin en 'dat we van de apen afstammen'.
Volgt een rel met lieden die de bijbel letterlijk nemen als een spoorboekje "We zijn op de zesde dag geschapen!" (Da's genesis 1 - hoe kijkt zo iemand dan aan tegen genesis 2 met die tuin enzo, vraag ik mij dan af. Dit terzijde.)

Ik vind dat je de bijbel te kort doet met dat spoorboekje. En dat je "als mens jezelf tekort doet" door zo te kijken, genesis 1 is een mooi lied met een aantal principes uitgedrukt in poëzie. En genesis 2 een mythe waar grappig genoeg een paar andere principes in staan.
...voor wie een spoorboekje verwacht wordt het dus bij de eerste zinnen van genesis 2 al ongeloofwaardig.
Voor wie in staat is poëzie en mythe te lezen zijn het spannende verschillen.
De positie van de vrouw, bijvoorbeeld.

Wat ik wel zinnig vind mbt 'waarheidsvinding': de Dode Zee rollen. Opeens hebben we een duizend jaar oudere versie van Jesaja - en in die duizen jaren zijn enige textuele verschillen ontstaan

Kirshanta schreef:
Janneke2 schreef:
Even voor alle duidelijkheid: ik kan mee met mede een bokker die stelde, dat haar kinderen alleen over christelijke bovennatuurlijke zaken mogen lezen. Ik vind dat een begrijpelijk en redelijk argument.
Ik heb het zelf anders gedaan.

Omdat je het woord 'Christelijk' ervoor zet, maakt dat het goed? Dus als Tineke gillend een grot komt rennen dat ze haar overleden opa zag, is het duivels. Als ze aan komt gillen dat ze Maria Magdalena zag, is het ineens heel anders?

Of als Petrus zegt dat 'ie Jezus ziet, is het een goddelijke verschijning, maar als ik zeg dat ik Tineke's opa ook zag, ben ik satanisch bezig?

Het is niet mijn beslissing maar ik kan het wel volgen.

Ten eerste: pedagogisch. Kinderen kunnen erg gevoelig voor bovennatuurlijke zaken zijn. En dus wil je daar geen rotzooi.

En daarmee het 2e: in de bijbel is doorgaans het eerste wat mensen te horen krijgen als ze een verschijning (ongelijk aan doden, die rusten hopelijk vredig) zien, zijn de woorden "Vrees niet."
Mij gaat het in de verste verte niet om "het woordje christelijk plakken op iets satanisch", maar om het feit dat wie bang is wordt gerustgesteld. Niets is makkelijker dan bange mensen misbruiken. (Eerst word je overdonderd en 'hoepla' je wordt een zombie.)

Citaat:
Janneke2 schreef:
De boeddhisten zeggen dat de grootste ellende gaat over ziekte, ouderdom en dood.
De vier apocalyptische ruiters beelden oorlog, honger, ziekte/pest en dood uit. Ongeveer hetzelfde...
En onze kranten staan er vol van. (De oogst mislukt niet meer dat er een hongersnood in Nederland komt, maar de woestijnen rukken op en in die streken heerst oorlog. Annex verkrachting, ziekte en dood. Nederland is nog net geen koploper in wapenleveranties, we staan op 5 momenteel - wij verdienen goed aan die ellende :o)

Ik weet niet waarom je zaken aanhaalt die naar mijn idee niet aan de orde zijn.

Boeddhisten verbieden (hier, op dit moment) griezelboeken in openbare bibliotheken niet. Wat Nederlands gewin is in de wapenindustrie, maakt in deze ook niet uit.

Ik vind het volledig on topic.
Nederland verdient goud geld aan oorlog, ook in 2017.
Die apocalyptische ruiters zijn niet alleen rampen die ("anderen", graag - zo is de mens) ons treffen
als Nederland zojn we het ook zelf die dood en verderf zaaien.

Citaat:
Dat die ruiters (en vele andere dingen) symbool staan ergens voor, en waarvoor, is me bekend. Een aardig aantal monsters in de verboden boeken staan ook ergens voor. Ik vermoed dat hier dezelfde vlieger opgaat? 'dit staat in de bijbel, dus = goed. Dit staat niet in de bijbel, dus = niet goed'?

Kun je mij dit uitleggen?

Ik vind het zo raar en inconsequent van je.

Je weet dat de monsters zoals de 4 apocalyptische ruiters ergens symbool voor staan.
Om die reden vind ik ze dus niet zozeer "okee" (wat ik al een raar idee vind en al ad nauseam heb uitgelegd)
ik vind die monsters mythes over dingen die gewoon in de krant staan. En dan toch weer die rare kronkel van 'in de bijbel dus is gelijk aan goed'.
???
Citaat:
Janneke2 schreef:
En die snap ik dus ook niet.

Geen bovennatuurlijke zaken buiten het christendom kan ik mee uit de voeten, maar daarna haak ik af.

Voor mijn gevoel is dat de hypocrisie in een notendop. 'Het bovennatuurlijke' oh- slecht! Duivels!
'het Christelijk bovennatuurlijke'
Yay! Keigoed!

Zie boven.
Mij gaat het om compleet anderedingen.
Gesteld dat je dat niet ziet, zal ik ook wel hypocriet zijn in jouw ogen.
Nu ja - ik ben benieuwd of je mij jouw inconsequenties kunt uitleggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 10:10

Wat ze denk ik bedoelt, is dat blijkbaar de ene soort monsters die symbool staan voor iets (namelijk die uit de bijbel) wel goed is om aan kinderen voor te schotelen, en de andere soort monsters die symbool staan voor iets (namelijk die uit de 'verboden' kinderboeken) niet.

Wat is het wezenlijke verschil dan tussen die twee soorten monsters? Ze kunnen beide symbool staan voor echte zaken, kunnen beide bedoeld zijn om de lezer(tje)s een wijze les mee te geven en zouden ook beide een kind nachtmerries kunnen geven.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:00

Als er zoveel opmerkingen zijn over bovennatuurlijke zaken, is de meerderheid het er dan wel over eens dat er een geestelijke wereld bestaat?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:12

LadyMadonna schreef:

Tsja, zo werkt het helaas. Ik herken het wel want hier mogen winkels bv echt niet open op zondag. Al wil heel veel het wel, een groepje zwaar gelovigen niet en dan kan je het ernstig vergeten..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:23

oomens schreef:
Science90 schreef:
Ik vond het onzin en kinderen snappen ook wel wat echt is en wat niet (en anders kunnen ze dat mooi leren :D )

En dan leren ze straks dat wonderlijke verhalen uit een boek niet per se waargebeurd hoeven te zijn? Dat zullen de ouders niet heel prettig vinden.

Wat mij betreft onderdeel van de opvoeding. Of wil je je kind leren dat alle boeken waargebeurd zijn?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:27

genja schreef:
Zeggen dat de bibliotheek voor iedereen is niet alleen voor christenen?

Dat dus!!!

Christenen moeten niet gaan zeiken of moeilijk doen, ze organiseren maar zelf wat in hun eigen kerken als ze het ergens niet mee eens zijn.

Pfff het wordt almaar onzinniger en erger.............in de wereld.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:28

Science90 schreef:
Of wil je je kind leren dat alle boeken waargebeurd zijn?
Zo lang lang je maar zorgt dat ze niet met andere boeken dan de bijbel in aanraking komen, is dat een goede garantie dat ze niet van hun/hun ouders' geloof zullen vallen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:42

huppelz schreef:
Als er zoveel opmerkingen zijn over bovennatuurlijke zaken, is de meerderheid het er dan wel over eens dat er een geestelijke wereld bestaat?

Off topic...maar nee ik geloof niet dat er een geestelijke wereld bestaat.

Hoe dat voor de rest hier geld kan ik uiteraard niet beantwoorden.

Maar ik blijf van mening dat angst voor het bovennatuurlijke niet de rede is om deze boeken te verbieden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:43

Citaat:
Ik vond het onzin en kinderen snappen ook wel wat echt is en wat niet (en anders kunnen ze dat mooi leren :D )
Citaat:
En dan leren ze straks dat wonderlijke verhalen uit een boek niet per se waargebeurd hoeven te zijn? Dat zullen de ouders niet heel prettig vinden.

Citaat:
Wat mij betreft onderdeel van de opvoeding. Of wil je je kind leren dat alle boeken waargebeurd zijn?

En het lijkt mij wel zinnig als kinderen al, maar volwassenen ook zouden wegen dat godsdienst wel iets meer is dan geestverschijningen, wonderverhalen, sensatie en dat soort ongein.

Dat godsdienst gaat over levensvragen. Over ethiek, dilemma's, rare situaties en 'het kan verkeren'.

(Waarbij ik persoonlijk de zwarte kousen van Werkendam een aanfluiting vind, een fraai voorbeeld van hoe het wel kan maar waar ik vriendelijk voor bedank. Ik hoef geen hypocrisie, machtsmisbruik en snap ook niet hoe ze dat rijmen met de inhoud van het christendom.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:51

Nou, voor levensvragen en ethiek hebben we de bijbel niet nodig. Sterker nog,..er zijn geboden en verboden in de bijbel die gelukkig verboden zijn heden ter dagen of of zijn best zeer ongebruikelijk zijn geworden.

Maar dit gaat wel erg buiten dit topic om. Het kinderboekenweekthema.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:03

NatasjavE schreef:
Nou, voor levensvragen en ethiek hebben we de bijbel niet nodig.

Klopt.
Maar feit 1 (wij kunnen het ook op een andere manier) maakt feit 2 (niet die sensatieverhalen, maar de levensvragen staan centraal) niet ongedaan.
Citaat:
Sterker nog,..er zijn geboden en verboden in de bijbel die gelukkig verboden zijn heden ter dagen of of zijn best zeer ongebruikelijk zijn geworden.

Maar dit gaat wel erg buiten dit topic om. Het kinderboekenweekthema.

Jammer, ik had dat graag uitgewerkt gezien.
Ja - in een tijd waarin slavernij normaal was, gaf Mozes regels om slaven correct te behandelen.
(Wat ik niet echt kan rijmen met "gelukkig zijn we nu een stuk verder". Slavernij in Nederland: niet alleen racisme, maar ook Roemeense vrouwen op de Wallen en vluchtelingen in het Westland. =Slavernij bestaat nog steeds... Gelukkig zet de politie tegenwoordig in op de mensenhandelaren.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:31

Ik heb helemaal niks met al die religieuze gevoeligheden. Zo irrationeel... Onbegrijpelijk.

Toch zie ik ook wel een andere kant: het lijkt me niet verkeerd als orthodox christelijke kinderen in de bieb blijven komen. Lezen vergroot je denk- en belevingswereld. En als je dat kunt bewerkstelligen door wat monsterboeken weg te laten omdat ze het een stapje te ver gaan voor de tere zielen van hun ouders.... Soms moet je een beetje pragmatisch zijn in plaats van principieel.