Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:09

karuna schreef:
En ja hema doet dit om politiek correct te zijn om claims te voorkomen.

Goh, werk je bij de Hema dat je dit weet? Ik ben wel benieuwd waar je deze conclusie anders vandaan hebt :)
En "Ik denk dat het zo is" is geen geldige argumentatie helaas

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:13

Las iets over sortering op kleur, ook dat is in de meeste winkels ver te zoeken helaas. Hema doet dan dan weer wel maar ja, dan hangen alle maten weer door elkaar waardoor het niet makkelijk te vinden is (en vaak hangt de maat die ik zoek er net niet bij) maar dat is mijn eigen ergernis denk ik, ik ben gewoon heel slecht in zoeken, of nou ja, wel in zoeken (dat doe ik veel en vaak) maar niet in dingen vinden :')

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:26

karuna schreef:
De laatste dus en vul daar ook maar nederlanders in om politiek correct te zijn. En eigenlijk blind een aantal mensen volgt die net iets harder roepen dan de rest maar niet even zelfstndig nadenken over wat er nu echt gaande is in oa nederland.

Maar waar zijn die dan? Ik zie ze in dit topic niet, dus vind het onnozel om zo'n groep op basis van jouw anekdotisch bewijs bij de discussie te betrekken. Plaats dan op zijn minst een Tweet van zo'n voorstander waar je op doelt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:40

karuna schreef:
Nee niet gatverdamme. Vrouwencondoom ken ik ritselende boterham zakjes alleen mag dan geen vrouwendondoom heten he. :+

En ja iedereen mag dragen wat hij wil graag zelfs zonder dat er iemand over oordeelt. Ik oordeel en veroordeel mensen niet. Al zou een overduidelijke man in minirok, makeup en een houthakkersbloes en laarzen rondlopen. Als iemand zich daar fijn bij voelt alleen maar <3

Maar de reden van mijn post zo is wat ironisch omdat je bv de anticonceptiepil niet meer voor vrouwen mag aanprijzen. Of feminax speciaal voor vrouwen. Enz.

En de reden waarom ik vrees in doorslaan is het volgende vroeger was ik gewoon gehandicapt, daarna werd dat verminderd mobiel omdat gehandicapt dicpscriminerend was, geloof dat ik tegenwoordig een afstand tot de arbeidsmarkt heb. :+ omdat verminderd mobiel ook al niet meer mocht.

Idem neger, zwarte, medelander, gekleurd mens enz neger was vroeger een hele normaal woord tegenwoordig kun je veroordeeld worden voor gebruik van dat woord.

Vrouw, man, meneer mevrouw geachte reiziger medeamsterdammers enz

Jongenskleding meisjes kleding kinderjurkjes bikini voor volwassen mensen enz

Zie je een patroon ontstaan?

Ja ik zie een patroon ontstaan. We zorgen er steeds meer voor dat we een inclusievere samenleving te worden, door ons bewust te worden van kwetsende en stereotyperende woorden/gedragingen/gebruiken. Wat kan daar in vredesnaam mis mee zijn?

Als je denkt dat je opeens geen condooms meer mag verkopen omdat dat specifiek op mannen is gericht, dan begrijp je de hele discussie eigenlijk al niet geloof ik.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:48

karuna schreef:
Kinderjurkjes _O- ok nu kun je me van de grond af rapen. 8)7 dat is toch het toppunt van idioot gedoe toch. Volgende stap tampons en condooms voor hem en haar. Bikini voor hem en haar, maandverband voor hem en haar?

Nog beter doe gewoon niet. :n dadelijk wordt je aangeklaagd omdat je iets voor mannen of vrouwen noemt en dat mag dan niet meer. Nadeel van dit soort wijzigingen dat het vaak het begin is van volledig doorslaan in iets,

Je weet wat genderneutraal betekent?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:21

Pantykous schreef:
Dat mag je zeker zeggen, maar omdat we op een discussie forum zitten is men wel benieuwd naar je motivatie achter je mening. ;)

Was dit op mij gericht? Want ik heb mijn mening in het begin al gemotiveerd?
karuna schreef:
Kinderjurkjes _O- ok nu kun je me van de grond af rapen. 8)7 dat is toch het toppunt van idioot gedoe toch. Volgende stap tampons en condooms voor hem en haar. Bikini voor hem en haar, maandverband voor hem en haar?

Nog beter doe gewoon niet. :n dadelijk wordt je aangeklaagd omdat je iets voor mannen of vrouwen noemt en dat mag dan niet meer. Nadeel van dit soort wijzigingen dat het vaak het begin is van volledig doorslaan in iets,

Precies

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:25

Ik snap het punt voor alle ophef niet. Hoeveel last heb je er van als er niet meer in het shirt van je dochter staat dat het een meisjes shirt is?

Mijn vriend was zelf bang dat alles gender neutraal zou worden. Maar er zijn zo veel dingen die zonder reden aan een geslacht worden gekoppeld. (tandpasta/ scheermessen/ sokken/ Formulieren waar ik na mijn keuze nogsteeds als Meneer/Mevrouw word aangesproken) Ik denk dat het wel allemaal gaat mee vallen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:58

SusanH schreef:
Nou er zijn toch wel voldoende kledingstukken die mijn dochter nooit uit zou kiezen, vanwege de kleur of afbeelding. Denk aan donkerblauw, donkergroen, felrood, stripfiguren etc.

Ieder kind heeft natuurlijk een eigen voorkeur. Maar is het iets algemeens voor meisjes dat ze geen donkerblauw, donkergroen of felrood of stripfiguren zouden willen? Ik denk dat er genoeg meisjes zijn die dat wel leuk vinden eigenlijk.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:01

Het verbaast mij dat er op een forum met zo veel vrouwelijke gebruikers een initiatief dat bijdraagt aan minder stereotypering van meisjes/vrouwen en meer gelijkheid tussen sexen niet met meer enthousiasme wordt onthaald. 8)7

Hoewel "labeltjesgate" imo niet eens helemaal de kern raakt van wat er aan de kleding zou moeten worden veranderd. Dat voorbeeld van T-shirts met "small boy big ideas" versus "small girl big smiles" is tekenend. Stereotypering van meisjes begint op enorm jonge leeftijd. Dat veel meisjes graag alles roze willen kun je niet los zien vsn het feit dat meisjes constant bloot staan aan een "roze" modebeeld voor meisjes. Het is een hele reeks van dit soort zaken die er uiteindelijk aan bijdragen dat vrouwen voor dezelfde baan nog steeds minder betaald krijgen dan mannen. :n

Murthul

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:03

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:11

In het vorige topic over dit onderwerp kwam ik deze tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=eCyw3prIWhc

Vond hem hier ook wel goed passen.

Ga verder helemaal met Gwahir, Shadow0 en Margaretha mee (en vele anderen, maar jullie staan op de laatste pagina).
Onlangs een cursus 'verandermanagement' gevolgd. Dit topic verheldert een hoop :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:31

Ik ben en blijf van mening dat sommige mensen hun tijd teveel beter kunnen opmaken met werken, vrienden en plezier en vooral het leven niet te serieus nemen.
Of als het echt allemaal zo dwars zit een psycholoog.

Wat een gezever zeg. :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:36

Wat een gezeur. Ik wist niet eens dat er labeltjes in zaten waarop staat jongen of meisje. Je koopt toch gewoon wat je mooi vindt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:48

Bloodymary schreef:
Wat een gezeur. Ik wist niet eens dat er labeltjes in zaten waarop staat jongen of meisje. Je koopt toch gewoon wat je mooi vindt.

Ja dat is leuk, maar dan moeten er dus keuzeopties zijn. En die gaan er nu meer komen. Dus wat is er nou gezeur?

Blijheid schreef:
Anoeska schreef:
Ik vond het artikel in de volkskrant echt heel duidelijk aangeven waar het om gaat. Helemaal niet om transgenders die in welke kledingstukken dan ook willen lopen, maar vooral kinderen niet van jongs af aan al een etiketje op plakken.

https://www.volkskrant.nl/mode-en-mooi/ ... ~a4517468/

Precies.
Zeker niet aangezien de etiketjes steeds meer de kant op gaan van dit meisjes en jongetjes rompertje...
[ Afbeelding ]

Dit is wel heel erg :oo

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:57

Houden we dan ook eindelijk op met herenshampoo, herenrimpelcreme, herenhaarverf. Een kennelijk hebben alleen vrouwen bifidus essensus cultuur nodig voor de darmen... dát vind ik echt stom :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:01

Anoeska schreef:
En nogmaals, de Hema wil helemaal niet perse jongetjes in een jurk 'duwen'. Maar voorkomen dat kinderen al van jongs af aan geleerd wordt dat meisjes 'roze prinsesjes' zijn en jongetjes 'jonge avonturiers'. Elk kind mag worden wat 'ie wil.

Maar Hema koopt dat toch in. Dan word het gewoon tijd voor een andere ontwerper kwa kleding die niet meer van die teksten erop zet en ook andere kleuren gebruikt.
En vooral aangeven dat het anders moet.

Maar nee ipv daarvan gaan ze de labels eraf halen terwijl het product hetzelfde blijft.

Het probleem zit hem nog steeds niet in de labels maar in de ontwerper van de kleding.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:03

Cowgirl schreef:
Anoeska schreef:
En nogmaals, de Hema wil helemaal niet perse jongetjes in een jurk 'duwen'. Maar voorkomen dat kinderen al van jongs af aan geleerd wordt dat meisjes 'roze prinsesjes' zijn en jongetjes 'jonge avonturiers'. Elk kind mag worden wat 'ie wil.

Maar Hema koopt dat toch in. Dan word het gewoon tijd voor een andere ontwerper kwa kleding die niet meer van die teksten erop zet en ook andere kleuren gebruikt.

Maar nee ipv daarvan gaan ze de labels eraf halen terwijl het product hetzelfde blijft.

Het probleem zit hem nog steeds niet in de labels maar in de ontwerper van de kleding.

Artikelen wel gelezen?

"Volgens Hema kreeg het bedrijf steeds meer verzoeken van (jonge) klanten om het kledingaanbod genderneutraler te maken. Een 10-jarig meisje vroeg de winkelketen twee jaar geleden op Facebook om stoerder meisjesondergoed, omdat de eeuwige roze hartjes haar tegenstonden. Inkoopdirecteur Trevor Perren zegt tegen de krant dat er daarom ook meer variatie komt in het assortiment."

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:53

Cowgirl schreef:
Anoeska schreef:

Ik lees nergens dat Hema hun ontwerpen over een andere boeg wil gooien. Enkel dat zij niet meer voor ons willen bepalen dat roze voor meisjes is en auto's voor jongens zijn. Wat is daar nu zo problematisch aan. Als je als ouder vind dat je zoon niet in een jurkje kan of je dochter niet in het blauw, dan kom je er zonder die labels toch ook wel uit?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:38

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:41

Magrathea schreef:
Dit is een leuke blog die het goed uitlegt. Een aanrader voor de tegenstanders: http://www.toeps.nl/blog/toeps-vindt-di ... -eigenlijk

Vind dit een moois stukje

Citaat:
“Maar, maar… Het moet maar eens stoppen met die politieke correctheid!”

Tja. Ik snap dat argument nooit zo. Als het correct behandelen van minderheden, gemarginaliseerde groepen of wie dan ook jou tegen de borst stuit, dan moet je eens goed naar jezelf kijken. Als rekening houden met anderen voelt alsof jíj wordt beperkt, dan hoop ik dat je beseft dat dat enkel is omdat jij voorheen een privilege had dat anderen niet hadden.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:22

Nou zeker!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:04

Meelezer hier..
Even buiten de discussie om, omdat ik niks nuttigs toe te voegen heb..

Maar ben ik de enige die "kinderjurkje" een stuk normaler vind klinken dan "meisjesjurkje"?
Een jurkje kan voor zowel volwassen als kind. Ik pas niet in kinderkleding, dus weet dat ik dat kinderjurkje niet aan hoef te passen!
Dat ik n meisje ben, dat weet ik wel, dat hoeft niet op m'n labeltje te staan :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:06

Nee hoor ik vind kinderjurkje ook beter klinken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:21

Jurkje is toch al genoeg???!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:34

Ik zie die spot op t.v. niet meer van Laat je jou Jongen ook nog Jongen zijn? is dat n.a.v. dit Hema gedoe ofso? een jongen mag toch ook meisje zijn dan als die dat wil. Die spot heeft dan geen enkele zin meer. ;)