Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:37

Nessa schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen.
Maar globaal lees is weer vegetariër tegen vlees eters. En vlees eters zijn geen goede mensen.

Wordt beetje moe van zulke topics.

Heel het onderwerp gaat NIET daarover. De meeste vlees eters zullen dit soort praktijken net zo erg vinden. Dit mag en kan ook gewoon niet. Het is goed dat het eruit komt. En juist hierdoor moeten er echt meer controles komen.
Dieren slachten kan veel vriendelijker.

En ja. Ik eet vlees. En nee. Ik voel mij geen slecht mens. Die sadisten die het leuk vinden dieren te martelen, die moeten zich een slecht mensen vinden.

En iedereen moet maar vega worden? Volgens mij is dat ook voor de wereld niet te beste oplossing. Mag het wat minder? Ja dat denk ik wel. Wij eten dan ook 2 - 3x in de week vlees. Maar zoals ik al zei. Daar gaat het onderwerp eigenlijk helemaal niet over

Ik als vega kan het alleen maar toejuichen als mensen bewuster en minder vlees eten, hartstikke goede stap. :j De hele wereld vleesloos maken kan niet zomaar.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:40

Als ik de openingspost lees van TS wil ze ons bewust maken..wat is daar zo slecht aan?

Dat de consument bewust wordt wat hij eet en hoe dit tot stand is gekomen?

Ik erger mij meer aan de arrogante manier van alles wegwuiven onder het mom "daar heb je die veganisten weer", dat domme volk!

Vlees eten mag, maar dan wel eerst na een diervriendelijk leven en een respectvolle slachting, of is dat onbelangrijk?

Bijzonder dat men zijn hond, kat en paard knuffelt en vervolgens zonder blikken of blozen een stuk varkensvlees in de pan gooit, zo een stuk van 3 euro de kg.......of een stuk dubieuze afkomst rundervlees voor een paar euro de kg....dat mooie witte smakeloze sponzige kippevlees en die stinkende stuiterballen die voor eieren moeten doorgaan, zo een doos voor amper een euro...zeer zeker wetende dat dit iet kan kloppen, maar wel lekker en lekker goedkoop...

Tieneke

Re: Weer ernstig dierenleed in slachthuis België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:46

Staat de prijs dan in verhouding met diervriendelijkheid?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:55

Tieneke schreef:

Ik denk (of hoop?) van wel: denk qua diervriendelijkheid bij leven, ik hoop ook bij het slachten. Ik eet ook heel weinig vlees en als ik het doe, biologisch.

Ik denk dat we heengaan (ook dat hoop ik) naar een 'slachtvriendelijk' slachthuis. Met certificering, continu camera's erop (openbare webcam die je als klant kunt bekijken), dat je weet dat je vlees uit die slachterij komt. Als dat zo zou zijn zou ik daar relatief veel boodschappengeld voor over hebben. Nu heb ik nog altijd, ondanks biologisch vlees (hooguit 1x per week nog) een onzeker gevoel... In een restaurant heb ik vaak een strijd met mezelf: ik wil geen vlees, maar vind het wel heel lekker en wil mezelf een keer iets extra's gunnen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 13-09-17 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:56

Tieneke schreef:

Deels. Wanneer de verkoopprijs (structureel) lager ligt dan de minimale prijs waarvoor vlees 'netjes' geproduceerd kan worden, dan betekent dat dus dat er niet netjes geproduceerd wordt.
De andere kant op werkt het helaas iets minder rechtlijnig. Een hogere verkoopprijs is namelijk geen garantie dat het dan wel goed gebeurt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:58

Voor het bewustzijn zou je eigenlijk een foto op een pakje vlees moeten hebben: van hoe het dier geslacht is. Zoiets als zwarte longen foto op een pakje sigaretten. I.p.v. een dier in de wei... De hypocrici van sommige mensen (lekker goedkoop vlees, lekker veel), en dan wel alles voor je eigen huisdieren overhebben vind ik ook stuitend.
Laatst bijgewerkt door stefje op 13-09-17 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:59

Riel schreef:
Vreselijk... Hier moet veel meer controle op komen.

Mensen toestaan om max. 500 gram vlees per week te kopen. Er moet vast en zeker een methode zijn om dit te registeren. Daarnaast ook het vlees veel duurder maken en met deze prijsverhoging controleren of alles goed verloopt. Extra mensen aannemen voor controle, mensen die het werk doen veel beter opleiden en controleren, etc...

Ja joh, dat deden ze in de jaren '40 ook 8)7

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:59

@poes: in hoeverre vind jij die plaatjes van die varkens en kippen dan schokkender dan het gemiddelde paard in het westen van NL die de hele winter in een hokje van 3 bij 3 staat? Ik zie het verschil namelijk niet :n
Behalve dan dat als je daar iets over zegt (die paarden dan) dat iedereen begint te janken dat het echt niet anders kan daar en zij immers ook recht hebben op een paard. Of nog leuker: beweren dat hun paard in dat hokje beter af is dan buiten....
@resistance: mooi dat je je in mijn alternatief kan vinden, maar waarom dan toch noemen dat 'de hele wereld vleesloos niet zomaar kan'? In mijn beleving is dat dus helemaal niet nodig, de wereld vleesloos :n
@tieneke: een diervriendelijk leven en respectvolle slachting kosten geld, maar het is inderdaad niet gezegd dat een dier een beter leven heeft gehad als het vlees duurder is :n Maar de dieren van dat goedkope stukje vlees, daarvan kun je wel zeggen dat dat sowieso niet diervriendelijk is ja. Daar hoeven we niet ingewikkeld over te doen lijkt me...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:00

stefje schreef:
Voor het bewustzijn zou je eigenlijk een foto op een pakje vlees moeten hebben: van hoe het dier geslacht is. Zoiets als zwarte longen foto op een pakje sigaretten. I.p.v. een dier in de wei...
Is dat zo? Ook als het dier verhoudingsgewijs langer in de wei doorbrengt dan aan de slachtlijn?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:02

stefje schreef:
Voor het bewustzijn zou je eigenlijk een foto op een pakje vlees moeten hebben: van hoe het dier geslacht is. Zoiets als zwarte longen foto op een pakje sigaretten. I.p.v. een dier in de wei...

Ja want alle rokers zijn ook spontaan gestopt door die onsmakelijke plaatjes..
Vervolgens worden er op de toonbank weer van die sigarettenbakjes verkocht zodat je niet de hele dag naar zo'n onsmakelijk plaatje hoeft te kijken :Y)

Eerlijk? Ik zou mijn vlees er gewoon om blijven kopen. Nu koop ik het bij de slager dus zit er sowieso geen verpakking om maar zou ik het bij de supermarkt kopen maakt het me nog niks uit. Mijn eetlust vergaat daar echt niet van hoor van die plaatjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:02

Wendy: niet :) mijn paard staat 24/7 buiten en ik heb een gruwelijke hekel eraan als mensen hun paarden te veel binnen houden.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:10

De wereldbevolking is zo ontzettend uit zijn voegen gegroeid dat het zowat niet meer haalbaar is om alle beesten op z'n gemak te slachten en een fatsoenlijk leven te geven. Dieren zijn een product geworden en het moet zo goedkoop mogelijk. Ik denk niet dat er snel iets gaat veranderen, misschien dat mensen door dit soort beelden bewuster worden maar ik denk dat het gros gewoon vlees blijft eten hoor. Daar verandert zo'n filmpje weinig aan.

Ik zou zelf heel graag geen vlees eten maar ik kan sommige dingen gewoon niet laten staan. Maar eet het wel minimaal. Ik hoop dat ze snel die biefstuk op de markt brengen die plantaardig is, misschien is dat een waardige vervanger.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 09:13

oomens schreef:
PlantsTho schreef:
Daarbij heb ik dit topic niet geopend om een wel-vega, niet vega discussie te starten (zoals ik eerder in dit topic al geschreven heb).

Dat je dat geschreven hebt zal best, maar geloof je het ook zelf? Ik heb je serieus nog nooit iets zien posten zonder je evangelisatiedrang als hoogste doel. Verder helpt het bijzonder weinig om steeds met dezelfde fictieve termen te strooien. Zeg ik als overtuigd flexivorofagist* (ja, die term bestaat echt, ik heb hem namelijk zojuist bedacht).

*iemand die wel eens dieren eet die wel eens dieren hebben gegeten

Het is geen fictieve term. Een term waar je het niet mee eens bent fictief noemen is een beetje een treurige manier om ergens maar niet op in te hoeven gaan :). Als jij het niet eens bent met, zeg, feminisme, is dat dan ook ineens een fictieve term?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:25

PlantsTho schreef:
Het is geen fictieve term. Een term waar je het niet mee eens bent fictief noemen is een beetje een treurige manier om ergens maar niet op in te hoeven gaan :). Als jij het niet eens bent met, zeg, feminisme, is dat dan ook ineens een fictieve term?

Hij is bedacht door een vegan-activist om te gebruiken in het vegan-activisme om de 'tegenpartij' een naam te kunnen geven. Een naam die bovendien niet door de daardoor aangeduide groep gebruikt is of wordt, maar alleen door de vegan-activisten zelf.
Als je dan toch met feminisme wilt vergelijken, dan zou jouw 'carnisme' gelijk staan aan een hypothetische nieuwe, door feministen bedacht en gebruikte term om het verschijnsel 'man' aan te duiden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:31

Je beseft je dat je met Oomens hetzelfde gedoemde argument voert als met mij?
De toets die ik je voorstelde wat betreft je vergelijking met communisme werkt óók met andere termen, zoals bijvoorbeeld feminisme.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:31

_Reneee schreef:
De wereldbevolking is zo ontzettend uit zijn voegen gegroeid dat het zowat niet meer haalbaar is om alle beesten op z'n gemak te slachten en een fatsoenlijk leven te geven. Dieren zijn een product geworden en het moet zo goedkoop mogelijk. Ik denk niet dat er snel iets gaat veranderen, misschien dat mensen door dit soort beelden bewuster worden maar ik denk dat het gros gewoon vlees blijft eten hoor. Daar verandert zo'n filmpje weinig aan.

Ik zou zelf heel graag geen vlees eten maar ik kan sommige dingen gewoon niet laten staan. Maar eet het wel minimaal. Ik hoop dat ze snel die biefstuk op de markt brengen die plantaardig is, misschien is dat een waardige vervanger.

Een enkel filmpje zal inderdaad niet ineens heel Nederland veranderen. Maar het helpt wel een hele nieuwe beweging te starten. Je ziet toch dat mensen er over gaan praten, er over gaan nadenken, en eens een dag een vleesvervanger kopen, en er achter komen dat het niet eens zo slecht smaakt. Waardoor producenten van vleesvervangers gouden zaken doen.. tientallen nieuwe producten en bedrijven komen op de markt.. Door die goede zaken en hogere productie hebben ze geld voor wetenschappelijk onderzoek en komen er binnenkort machines op de markt die plantaardige eiwitbronnen in korte tijd en voor weinig geld omzetten naar een product wat zo veel op vlees lijkt dat je het niet meer kan onderscheiden.
Dan wordt echt vlees weer voor de rijken, luxe, en eten wij onze soja biefstuk met net zo veel smaak voor een tiende van de prijs.
Ik denk dat we die richting op gaan, en filmpjes als deze en veganisten en dierenliefhebbers die zich hier voor inzetten helpen deze mooie beweging, die in de toekomst heel veel dierenleed zal voorkomen en wellicht onze planeet kan redden, in gang te zetten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:40

Dat klopt ook wel. Ik sprak laatst de slager hier in het dorp en die zei dat we wel minder vlees gaan eten, maar als we dan voor vlees gaan willen we wel een goed stuk vlees. Zijn koeien lopen hier gewoon in het natuurgebied, erg goed. Maar goed, dat is de trend hier in het dorp. Dat zal elders misschien weer anders zijn.

Van mij mag er ook een hoge belasting op vlees hoor. Al is daar de boer uiteindelijk weer de dupe van. Hier in de omgeving worden alleen maar meer megastallen gebouwd en de gewone boerderijen verdwijnen omdat het gewoon echt hard werken is.

Ik denk eerlijk gezegd dat we te laat zijn... De aarde is al naar de klote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:45

romyloverrr schreef:
Ook erg jammer dat er altijd zo'n groep is die wel heel hard mekkert over dierenwelzijn enz. En dan de meest vreselijke filmpjes erbij halen, maar die duidelijk geen idee hebben hoe het er echt in stallen aan toe gaan. Veel te vaak onwaarheden verkondigen, en doen alsof dingen o zo zielig zijn voor de dieren, terwijl daar vaak goede redenen voor zijn. Maar nee, daar staan ze niet voor open. Ik kom vaak in stallen, en natuurlijk zijn er overal punten die beter kunnen, en rotte appels zitten er ook tussen. Maar dat is net zo goed in de paardensport, dan maar de hele paardensport ook meteen afschaffen?

Andersom; de groep die "mekkert" wil alleen het beste voor dieren, dus geen of veel minder "diervriendelijker"vlees. Zij gaan kapot aan het idee dat er zoveel dieren zo'n poedersuiker hebben en ze daar persoonlijk (behalve stoppen met dierlijke producten) niks aan kunnen doen. Dat is rot en machteloos.
De groep die vind dat er gemekkert wordt irriteert zich alleen aan de "mekkerende mensen".

Wat is er verkeerd aan willen dat er geen dierenleed is? Sorry dat het ergste dat je dan als vleeseter overkomt is dat je dat af en toe "moet" horen (als je dit soort topics leest).

Hoe het echt in stallen gaat: er zijn talloze voorbeelden van en op de meeste stallen gaat het er gewoon echt niet goed aan toe. Het is gewoon een feit dat varkens op beton staan,vaak geen stap kunnen zetten, in hun eigen ontlasting staan, niet voor hun biggen mogen zorgen, in het donker staan,in de ammoniak staan, geen slaap krijgen, pijn hebben aan hun gewrichten enz. Kippen staan in dezelfde omstandigheden.. Daar komt AL het vlees vandaan bij McDonalds, snackbars etc etc. En daar werkt iedereen die bij dat soort tenten koopt aan mee en dat is minstens 95% van de vleeseters.

Hier op bokt koopt iedereen zijn vlees natuurlijk bij de plaatselijke boer enzo, dat begrijp ik ook wel..

-wat betreft de paardensport, ja dat zou ook verboden oeten worden om paarden 20u per dag in een hokje op te sluiten en als dat al het leed zou voorkomen zou ik mijn hobby met liefde opgeven. Het verschil met paarden is dat ze vaak nog dagelijks beweging krijgen, enigins liefdevol behandeld worden, stro in hun stal hebben om te liggen en een deel van hun natuurlijke behoeftes mogen vervullen. Nog steeds zielig en slecht, maar wel een stuk beter dan het gemiddelde slachtvee. Dat voelt scheef-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-17 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:49

"Geen dierenleed"? Laat me raden, je hebt je niet erg verdiept in hoe de natuur werkt?
Ik weet tamelijk zeker dat mijn schapen een aanzienlijk comfortabeler leven hebben en een betere dood dan een equivalente diersoort in de natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:51

Kuggur schreef:
"Geen dierenleed"? Laat me raden, je hebt je niet erg verdiept in hoe de natuur werkt?
Ik weet tamelijk zeker dat mijn schapen een aanzienlijk comfortabeler leven hebben en een betere dood dan een equivalente diersoort in de natuur.

Ja, want het dierenleed wat er al is is exact hetzelfde als dat wij dat als mens bewust toebrengen. Ko op zeg, je snapt toch zelf ook wel dat datniet de strekking is. Met al je "intelligente" woordjespakkerij one-linersin dit topic.

Jij bent niks anders aan het doen dan roepen hoe dom iedereen is die het niet met jou eens is. Niemand snapt het behalve jij he :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:54

Tsja, als je je liever wil wentelen in dat "ik ga eraan kapot" drama ( wat fijn dat je geen échte problemen hebt), dan is dat jouw eigen keuze natuurlijk.
Dan sluit je hard je ogen voor het feit dat er best acceptabele manieren van (slacht) dieren houden zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:58

Dat blijft een mening, geen feit Kuggur.
Wat jij acceptabel vindt hoeft een ander niet acceptabel te vinden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:59

Goh, écht waar? Wat een openbaring... :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:00

Kuggur schreef:
Tsja, als je je liever wil wentelen in dat "ik ga eraan kapot" drama ( wat fijn dat je geen échte problemen hebt), dan is dat jouw eigen keuze natuurlijk.
Dan sluit je hard je ogen voor het feit dat er best acceptabele manieren van (slacht) dieren houden zijn.

Dus jij bepaalt voor mensen wat belangrijk is?
Jij bepaalt voor mensen wat belangrijk drama is in een leven?
Wat echte problemen zijn?
En jij bepaalt voor mensen dat het normaal is om dieren onnodig te slachten (want jij vind dat normaal dus is het zo)?
Het enig wat jij post is dat iedereen niet zo moet zeuren over hoe het gaat.

En dan zeggen dat wij mensen iets opleggen -O-

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:04

Wat romyloverrr schrijft volg ik wel.

Koeien bv staan zolang het kan,meestal gewoon in groep buiten,een rustig weideleven.
Eens dik genoeg,worden ze geslacht.
Als dat nu een biokoe,een natuurkoe of een gewone koe is,in belgie schuiven die allemaal aan inhetzelfde rijtje in hetzelfde slachthuis.

En iemand vroeg zich af waar de boer blijft bij dit soort beelden.
Nou,zoveel slachthuizen zijn er heus niet,en overal kampen ze met hetzelfde 'probleem',alles moet zo vlug mogelijk en amper mensen van Belgische origine willen dit werk doen.
Dus er is gewoon geen alternatief die betaalbaar is,enkel de reguliere slachthuizen.

Het probleem zit niet in de slachthuizen,maar in de mentaliteit.
Het gros van de mensen verkiest nog steeds een zo goedkoop mogelijk,lekker biefstukje.
Dan zeggen ze nu 'ooo,vreselijk',maar kopen morgen terug de aanbieding worsten en steaks in de supermarkt.

Wat kan er bv nu gedaan worden?
Meer tijd nemen voor de dieren,extra controles,....
Ok,maar dan wordt dit vlees,uit bv belgie,toch wel een stuk duurder dan vlees die ze invoeren van neem nu bv Roemenië.
En dan komt het terug.
Leg dezelfde steaks naast elkaar in de winkel,de ene 6 euro voor een steak,de andere 9 euro,helemaal hetzelfde,kleine lettertjes met de oorsprong zijn het enige verschil.
Wat gebeurd er dan?
Ja,80% van de kopers kiest de 6 euro steak,de Belgische slachthuizen kunnen de concurrentie niet aan,en dan heb je 2 opties,of ze sluiten,of ze verplaatsen zich naar bv dan Roemenië.

En probleem opgelost,geen Belgische slachthuizen meer met vreselijke beelden.....

En daar zit het probleem....
Zolang die oneerlijke concurentie vanuit landen zonder enige dierenwelzijn controle niet stopt,kan er hier weinig veranderen zonder dan de slachthuizen gewoon verdwijnen.....

Daar moet iets aan veranderen.
Leg alleen diervriendelijke steaks van 9 euro in de winkel,dan neem je een goeie stap.

De schuldigen hier zijn niet de slachthuizen,maar hogerop die de in invoer van vlees toelaten.