Discriminatie van blinden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:24

Cer schreef:
Keet schreef:
Nee, ze had een mail gestuurd of er een rustig moment was waarneer zij door een medewerker geholpen kon worden in de winkel met het uitzoeken van een aantal zaken.
Daarom kreeg ze terug dat ze een boodschappenlijstje kon geven en dat de medewerker het dan bij elkaar zocht.
Maar omdat ze wat dingen moest uitzoeken die nieuw waren voor haar, was dat niet echt een optie.

oh dat heb ik niet gelezen in de artikelen die ik erover vond, excuus
Maar heel erg op de letter: de artikelen van het lijstje halen, was voor mevrouw geen optie. Dan zouden ze daar nog even over overlegd kunnen hebben.

Als ze echt nadrukkelijk gevraagd heeft om geholpen te worden met uitzoeken, dan is het aan de winkel (denk ik?) om aan te geven of ze daar personeel voor hebben of niet. De Etos heeft soms een mevrouw/meneer bij de parfums staan, die dat wellicht zou kunnen doen. Bij Kruitvat heb ik nog maar zelden een 'extra' personeelslid gezien eigenlijk..

Ik vind het lastig om er iets van te vinden eigenlijk..

Citaat:
Als het ineens druk wordt, lijkt de optie van Gianti mij prima en zal ze daar geen probleem mee hebben.

Ja nou ja dat kun je ook niet voor waar aannemen... misschien wel, misschien niet.

Citaat:
nou dat wil zij blijkbaar, maar het winkelpersoneel vindt het blijkbaar teveel moeite om haar daar bij te helpen.
Kleine nuance...ze kunnen haar niet helpen op de manier zoals zij dat graag wil / het liefste heeft, maar wel op een andere manier.
Dat is wel wat anders dan "ze vinden het blijkbaar teveel moeite om haar te helpen"....

De uitspraak staat hier: https://www.mensenrechten.nl/publicatie ... 104/detail

Het zou handig zijn als die ook in de OP zou kunnen komen te staan.

Punt is eigenlijk dat de verweerster onvoldoende proactief is geweest in het meedenken over een oplossing en niet eens wist hoeveel tijd er mee gemoeid zou zijn om maatwerk te leveren.
Citaat:
[...]
Zoals hierboven vastgesteld heeft verzoeksters gemachtigde op 18 januari 2017 verweerster voorgesteld verzoekster op een rustig moment in de winkel te begeleiden en om te overleggen over oplossingen. Verweerster is hier niet op ingegaan en heeft evenmin anderszins onderzocht of het mogelijk is om verzoekster op een rustig moment in de winkel te begeleiden en welke tijdsinvestering daarmee is gemoeid. Zij heeft uitsluitend in algemene zin gewezen op mogelijke problemen rondom de uitvoerbaarheid van het verzoek en de veiligheid van de medewerkers. Zij heeft niet concreet aangegeven op welke wijze deze problemen een rol spelen bij de aanpassing die verzoekster heeft gevraagd.

In dit geval was alleen even samen langs de haarborstels lopen om die even te voelen wellicht al voldoende toereikend geweest. Of alle soorten even voelbaar op een rijtje leggen vooraan in de winkel. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:26

oomens schreef:
Goh, je meent het? Dus de voornaamste drijfveer van een budgetdrogist is níet een optimale dienstverlening aan álle mogelijke klanten, maar met zo weinig mogelijk kosten zo veel mogelijk verkopen? Wat een ontdekking!

Ik weet dat dat de drijfveer is van het Kruidvat. Maar dat is niet echt een reden om te zeggen dat dat dus ok is. Het lijkt me dat we de onaardigheid en de schadelijkheid van die drijfveren best wat meer onder de aandacht kunnen brengen. En ik ben blij dat het toegankelijkheidsverdrag het mogelijk maakt om bedrijven aan te spreken op de verantwoordelijkheid die ze hebben als ondernemer binnen Nederland.

Want de stapeling van al die bedrijven en bedrijfjes die er voor zichzelf voor kiezen zich er zo gemakkelijk vanaf te maken terwijl ze de lastige uitzonderingen van zich afschuiven, leiden dus tot concurrentievervalsing, tot hogere kosten, een groter beroep op vrijwilligers en mantelzorgers (waardoor de last op die mensen veel groter wordt dan als we dat wat spreiden en allemaal een beetje doen) en anderzijds tot een knap onvriendelijke en onwelkome maatschappij.

Cer

Re: Discriminatie van blinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:34

Ik heb dat stuk even snel gelezen, dus misschien lees ik het niet heel goed, maar er lijkt te staan dat mevrouw ergens in januari naar het Kruidvat gegaan is, toen gevraagd heeft of ze begeleid kon worden, en dat kon op dat moment niet, maar men kon wel haar boodschappen halen.

Toen heeft mevrouw een gemachtigde in de arm genomen, die wist dat de wetgever heeft opgemerkt dat de aanbieder een onderzoeksplicht heeft (en nog wat). Toen is er een email gestuurd waarin specifiek hierop gedoeld wordt. De winkel heeft hierop niet gereageerd, en daar worden ze nu op aangesproken..

Ik lees namelijk ook in het stuk dat mevrouw wel kon proberen en info kon vragen:
"Het personeel heeft verzoekster aangeboden om de producten die zij wil kopen voor haar te verzamelen. Met dit aanbod biedt het personeel haar de mogelijkheid deze op haar gemak te voelen en eventueel te kopen. Desgewenst kan verzoekster tegelijkertijd informatie en advies over de producten vragen en krijgen. De belemmering om producten te vergelijken en te kopen is hiermee weggenomen."

Dus het argument 'borstel voelen' gaat niet op.

Haar belemmering zat in het daadwerkelijk zelf door de winkel kunnen lopen.

En de valkuil zat in het niet onderzoeken en beargumenteren van de winkel. En dat heeft iemand in de gaten gehad.. althans, zo lees ik het :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:37

Tegenwoordig is alles discriminatie.

I'm done :x

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:39

Citaat:
'Geen goede oplossing'
"Ik vind dit geen passende oplossing. Als een medewerker spullen haalt, kiest hij of zij het merk en heb ik geen keus. Als ik bijvoorbeeld een borstel of kleurspoeling wil, wil ik weten wat de prijs en kwaliteit is. Er zijn soms wel dertig tot veertig verschillende producten. Ik wil sommige artikelen ook voelen", zegt ze.

Citaat:
"Ik kom bij veel meer bedrijven waar het ook druk is en daar word ik altijd geholpen. Ook hadden ze me kunnen vragen op een ander moment terug te komen", zegt ze.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/26927 ... Vught.aspx

Citaat:
Uit de overgelegde stukken blijkt dat verzoeksters gemachtigde op 18 januari 2017 per e-mail aan verweerster heeft voorgesteld verzoekster op een rustig moment in de winkel te begeleiden. Hij heeft verweerster gevraagd te bezien of er mogelijkheden zijn om tot elkaar te komen. Verweerster is niet ingegaan op deze uitnodiging en heeft ook niet op een ander moment contact met verzoekster gezocht.

Verzoekster = Blinde dame
Verweerster = Kruidvat

Citaat:
Als verzoekster bijvoorbeeld een borstel wil aanschaffen, wil zij graag alle borstels voelen en ter plekke vragen kunnen stellen. Van een kleurspoeling wil ze weten welke kleur het is en welke verschillen er qua ingrediënten zijn. Ook wil zij ter plekke vragen over de prijs kunnen stellen

https://www.mensenrechten.nl/publicatie ... 104/detail

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:43

Ja, dat heb ik ook gelezen :j

Overigens gaat dat dan wel aardig in de papieren lopen qua tijd.
Ik meende dat iemand hier zei dat dat wel mee zou vallen want ze was blind en ze kon wel lopen, dus het zou snel kunnen gaan.

Als zij alle borstels wil voelen en van meerdere potjes kleurspoeling de ingredienten wil weten, en nog zo wat dingen, dan is dat niet in een kwartier klaar....

Het komt op mij persoonlijk nog steeds over als winkeltje-pesten en niet iemand die opkomt voor betere behandeling van visueel gehandicapten... maar dat is persoonlijk

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:48

bruintje123 schreef:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/26927 ... +niet.aspx

Een andere kijk op het verhaal

Citaat:
"Veel klanten, maar ook medewerkers stellen het niet op prijs om aangeraakt te worden. Dat kan te maken hebben met veiligheid of - zoals in dit geval - hygiëne", laat woordvoerder

Citaat:
Maar het kan ook met de persoonlijke verzorging van de klant te maken hebben. Dat was in dit geval ook zo",

Ik woon in het dorp waar deze kruidvat zich bevindt... En ik ken de blinde dame in kwestie ook.
Ik wil me niet echt uitlaten tot persoonlijke kwesties..
Maar deze dame (vroeger een man) is niet bepaald een makkelijk persoon. En het stukje hygiëne klopt inderdaad ook.
Ooit heeft ze (toen ze nog een man was) de ruit van de Edah (een supermarkt van vroeger waar ik werkte) ingeslagen omdat ze vond dat ze boodschappen mocht doen en dat ze gediscrimineerd werd.
Het was echter na sluitingstijd en de winkel was niet alleen voor haar, maar voor iedereen gesloten.

Nou ben ik zeker niet altijd te spreken over de klantvriendelijkheid in de Kruidvat in mijn dorp, maar ik moet ook toegeven dat het helemaal niet zo veilig is voor iemand met een visuele beperking in die Kruidvat, de gangpaden zijn smal, er zijn overal extra stellages met producten, daar loop je gemakkelijk tegenaan, dus ik vind persoonlijk dat het personeel niet slecht heeft gekozen om te zeggen dat ze de boodschappen voor haar wilde verzamelen i.p.v. haar bij de hand te nemen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:50

Fem schreef:
Ooit heeft ze de ruit van de Edah (een supermarkt van vroeger waar ik werkte) ingeslagen omdat ze vond dat ze boodschappen mocht doen en dat ze gediscrimineerd werd.
Het was echter na sluitingstijd en de winkel was niet alleen voor haar, maar voor iedereen gesloten.
Dit ook ..... :oo

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:53

Fem schreef:
Ik woon in het dorp waar deze kruidvat zich bevindt... En ik ken de blinde dame in kwestie ook.
Ik wil me niet echt uitlaten tot persoonlijke kwesties..
Maar deze dame (vroeger een man) is niet bepaald een makkelijk persoon. En het stukje hygiëne klopt inderdaad ook.
Ooit heeft ze (toen ze nog een man was) de ruit van de Edah (een supermarkt van vroeger waar ik werkte) ingeslagen omdat ze vond dat ze boodschappen mocht doen en dat ze gediscrimineerd werd.

Nou ben ik zeker niet altijd te spreken over de klantvriendelijkheid in de Kruidvat in mijn dorp, maar ik moet ook toegeven dat het helemaal niet zo veilig is voor iemand met een visuele beperking in die Kruidvat, de gangpaden zijn smal, er zijn overal extra stellages met producten, daar loop je gemakkelijk tegenaan, dus ik vind persoonlijk dat het personeel niet slecht heeft gekozen om te zeggen dat ze de boodschappen voor haar wilde verzamelen i.p.v. haar bij de hand te nemen.

Wat is de relevantie van jouw eerste deel?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:53

Oh zo te horen een heel aangenaam persoon. :n Jammer dat die dan in het gelijk gezet worden ipv lik op stuk krijgen. Handicap of niet.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:55

Mwah, dat mag je zelf bepalen..
Ik vind het behoorlijk relevant dat deze dame nogal de aandacht zoekt.
Dat ze een 'begrip' is in het dorp. Dat niemand er hier versteld van staat dat ze hiermee naar de rechter is gegaan.

Misschien doet dat er verder niet toe.. Prima...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:58

Fem schreef:
Mwah, dat mag je zelf bepalen..
Ik vind het behoorlijk relevant dat deze dame nogal de aandacht zoekt.
Dat ze een 'begrip' is in het dorp. Dat niemand er hier versteld van staat dat ze hiermee naar de rechter is gegaan.

Misschien doet dat er verder niet toe.. Prima...

Je benoemt dat deze dame eerst een heer was etc. Ik snap niet helemaal wat dat toevoegt? :+
Jouw verhaal is een eenzijdig verhaal en waarschijnlijk ook veel van horen zeggen.
Ten eerste baseer ik daar persoonlijk niet mijn mening op en ten tweede vind ik het niks afdoen aan de zaak dat Kruidvat niet juist gehandeld heeft tegenover deze mevrouw.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:05

Niet van horen zeggen... ik ken deze dame persoonlijk.. dit zijn ervaringen uit eigen hand... Zoals ik al zei, ik werkte in die supermarkt (Ja, ook op het moment dat het voorval gebeurde)..

En misschien doet het er inderdaad niet toe dat ze eerst een man was... Mogelijk wel als ik vertel dat ze bepaalde lichamelijke kracht heeft en ook niet schroomt om die in te zetten.
Persoonlijk was ik vroeger bang van hem.

En het volgende is dan inderdaad een invulling:
Het zou mij niets verbazen dat de jonge meiden in de Kruidvat zich ook geïntimideerd voelen door haar.

Verder heb ik geen uitgesproken mening of Kruidvat goed gehandeld heeft of niet qua grondrecht van de mens.
Ik snap namelijk de wens tot zelfstandigheid, maar ik snap ook de veiligheid van klant en personeel willen waarborgen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:16

Anoniem schreef:
Pantykous schreef:
Als ze zelfstandig wilde winkelen had ze dat ook online kunnen doen.

Hoe dan? :') Dat kan ze toch niet zien?

Daar zijn tools voor.

De kruidvat heeft m.i. binnen het redelijke dat van een kruidvat verwacht kan worden gehandeld. Dat heeft niks te maken met het feit dat de klant in kwestie blind is, maar met de bedrijfsvoering van de Kruidvat. Bij bijvoorbeeld een Etos was mevrouw zeer waarschijnlijk wel gewoon geholpen. :j

Het is een beetje geven en nemen, in dit geval wil de klant alleen maar nemen en weinig geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:32

Pantykous schreef:
De kruidvat heeft m.i. binnen het redelijke dat van een kruidvat verwacht kan worden gehandeld.

Blijkbaar niet, want het Kruidvat is in het ongelijk gesteld. We kunnen het dus wel verwachten.

Maar misschien vind je dat het verdrag voor de rechten van de mens onredelijke dingen verwacht, dat kan natuurlijk. Misschien kun je dat toelichten?

Citaat:
Dat heeft niks te maken met het feit dat de klant in kwestie blind is,

Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken, want toegankelijkheid is niet zomaar hetzelfde als service.

Citaat:
maar met de bedrijfsvoering van de Kruidvat. Bij bijvoorbeeld een Etos was mevrouw zeer waarschijnlijk wel gewoon geholpen. :j

En dat is dus deels concurrentievervalsing. Het is natuurlijk erg makkelijk om zaken die iets meer tijd en moeite kosten af te schuiven op anderen.

Maar er zijn ook andere bezwaren: wat als er geen Etos in de buurt is? En dat speelt alleen maar extra bij mensen met een beperking, want niet iedereen kan zomaar een stukje verder fietsen of even de auto pakken naar het volgende dorp.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:47

Ik vind dit een geval van schoenmaker blijf bij je leest. Winkelpersoneel is er om de klanten te helpen. Alle klanten. De extra service om spullen naar iemand toe te brengen is netjes.

Op het moment dat er met iemand aan de arm gelopen moet worden is dat een andere taak. Meer een zorgtaak. Dat staat winkelpersoneel niet voor. Dat moeten ze ook niet willen, want owee als er wat gebeurd.

Ik ga in mijn restaurant ook niet iemand op het toilet helpen. Ik loop met alle plezier vooruit om deuren open te doen, de lichten vast aan te doen, etc. Maar daarna vervalt mijn taak. En niemand mág van mij verwachten dat ik dat doe. Ik zou niet weten hoe, namelijk. En dan kunnen er ongelukken gebeuren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:49

Shadow0 schreef:
En dat speelt alleen maar extra bij mensen met een beperking, want niet iedereen kan zomaar een stukje verder fietsen of even de auto pakken naar het volgende dorp.
Tja, dan is een handicap dus een handicap.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:51

Waar mensen al een probleem over maken zeg.. al die mensen ook hier in dit topic die zeuren over de gangpaden van Kruidvat. Niet elke Kruidvat is een 'Kruidvat in de stad', waarbij de winkel vernieuwd is en de gangpaden breder zijn en er minder stellingen in de winkel staan. Er zijn er nog maar 5(?) zo uit mijn hoofd die die luxe hebben. Dat de rest van de kruidvat zoveel zuilen in de winkels hebben staan, ja dat is verplicht. Nee dat is niet fijn toegankelijk voor mensen in een rolstoel/rollator/buggy etc. Maar het is nou eenmaal zo. Een 'kruidvat in de stad' wordt je niet zo maar.

Ook vind ik dat de Kruidvat erg goed heeft gereageerd met een goede oplossing. Wat inderdaad, als de mevrouw was gestruikeld over een kop of een zuil.. omdat de medewerker niet is gewend om met iemand te lopen die een beperking heeft.. dan had je een groot iets gehad.

Op een rustig tijdstip terug komen.. ja lastig te bepalen vind ik dat. Kruidvat is nou eenmaal een winkel waar weinig personeel op staat. Zij hebben niet de tijd om een half uur aan een klant te besteden. Tijd is geld en je maakt minder productie per uur. Als medewerker wordt je niet betaald om klanten door de winkle te begeleiden, heel simpel. Je werkt bij de Kruidvat en niet bij een zorg instelling of iets.

Ik heb het hele topic een beetje gauw doorgelezen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:52

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
En dat speelt alleen maar extra bij mensen met een beperking, want niet iedereen kan zomaar een stukje verder fietsen of even de auto pakken naar het volgende dorp.
Tja, dan is een handicap dus een handicap.

Plus daar heb je speciaal vervoer of OV voor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:54

Pantykous schreef:
Anoniem schreef:

Hoe dan? :') Dat kan ze toch niet zien?

Daar zijn tools voor.

Ok, dus omdat online shoppen tegenwoordig een mogelijkheid is, moeten alle visueel beperkten hun huis dus niet meer uit komen om boodschappen te doen? Want dat kunnen ze immers ook thuis?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:55

Palmera, Ik denk dat je het eerder moet vergelijken met iemand voeren in het geval van een restaurant. Maar ook dat zit niet in je takenpakket.

Ik snap nu wel waarom de winkel veiligheid aanhaalde als deze persoon bekend staat geweldadig te kunnen zijn.

Wij hadden vroeger een fysiek beperkte kerel in het dorp die graag overal bij geholpen werd. Geholpen ook in de niet zo letterlijke zin want hij stond bekend graag aan jonge dames en kleine meisjes te komen. Politie is ook een keer bij ons thuis geweest maar deed nogal laconiek want het is maar een oude gehandicapte die kun je niet aanklagen dat zou zielig zijn. Ze zouden hem wel waarschuwen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:57

Het wordt in bepaalde winkels wel gedaan, iemand met een visuele beperking aan de arm nemen en samen winkelen. Ik snap de vrouw enigszins, maar ook kruidvat snap ik wel. Enkel het argument dat de vrouw begeleiden gevaarlijk is voor het personeel vind ik niet gepast.

Ik heb ook een visuele beperking en wil ook alles zo zelfstandig mogelijk doen. Echter verwacht iik persoonlijk niet dat medewerkers mij aan de arm door de winkel loodsen. Ik weet over het algemeen wel wat ik waar kan vinden en als ik iets niet vindt vraag ik het wel even. Of als ik weet dat het moeilijk is om mijn boodschappen zelf te vinden, vraag ik inderdaad een familielid mee.
Ik ken echter wel mensen die het in bepaalde winkels vragen (en waar ze het ook doen) om samen te winkelen.

Persoonlijk zou ik denk ik nog eerder een persoonlijk begeleider (familiehulp of zo) inschakelen dan het aan een medewerker van de winkel vragen aangezien deze inderdaad andere taken te doen heeft. Nadeel aan persoonlijk begeleider is natuurlijk dat je daarvoor dan weer miet betalen in veel gevallen.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:58

Tja wat is het verschil? Of zij nou haar begeleiden door de winkel of zij halen aan de hand van haar lijstje de dingen die zij nodig heeft. Bij beide is zij afhankelijk van het personeel en totaal niet zelfstandig.

Zo ook een vrouw hier in de buurt. Zij heeft ms en kan bijna niet meer lopen. Zo'n 1/2 jaar geleden vond ik het zielig dat niemand haar in de winkel meehielp...maar nu weet ik wat er aan de hand is; zij wil gewoon niet in een scootmobiel want dan voelt zij zich zo afhankelijk (terwijl ze bijna niet meer kan lopen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:21

Onali schreef:
Plus daar heb je speciaal vervoer of OV voor.

Vooral dat speciale vervoer is dus precies hoe we de kosten door dit soort dingen alleen maar opdrijven. Iets wat opgelost kan worden doordat een winkelmedewerker even helpt, wordt ineens iets waar we een aparte taxi voor moeten laten rijden.

Wat het OV betreft: verdiep je vooral in hoe behulpzaam die af en toe zijn richting mensen met een beperking... (https://www.rtlnieuws.nl/nederland/vide ... sagier-uit
Eigenlijk hetzelfde probleem: een heel kleine extra actie maakt dat mensen met een beperking grotendeels zelfstandig kunnen reizen, het heeft alleen een klein beetje hulp nodig van de buschauffeur. Maar - onder druk gezet door rittijden? en door hoe we omgaan met beperkingen - wordt dit gezien als een enorme last, vindt men dat een ander het maar op moet lossen... met een veel complexere en ingrijpendere oplossing, zoals volledige begeleiding bij de reis ipv een minuutje extra tijd bij de bushalte.)

En da's dus nog los van de routebeperking van het OV: met de fiets of auto kun je alle kanten op maar met de bus ben je toch redelijk aan routes gebonden. Iets wat ik met de auto in 5 minuten kan doen, kan met de bus een reis van drie kwartier zijn.

Zo zorgen we dat mensen met een handicap inderdaad iedere keer voelen dat ze een handicap hebben, maken we het lastiger ipv eenvoudiger, werpen we allerlei extra drempels op die met simpele oplossingen prima te voorkomen zijn... en waarom? Wat bereiken we daar dan helemaal mee? Een onvriendelijke maatschappij, hogere kosten in het geheel, en wellicht een halve cent minder betalen op je shampoo. Hiephoi.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:28

Maar als die 45 minuten omrijden (onzin trouwens want winkels zitten ALTIJD langs een busroute) er nou voor zorgt dat ze daarmee zelfstandig kan winkelen. Dat is dan toch een winsituatie toch?

Ik zie trouwens niet in hoe de buschaffeur moet helpen dan? Ze is blind, niet gek. Als het goed is gebruik je daar een OV kaart voor (sorry ik reis niet met OV) Dus kwestie van inloggen en gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Dani op 13-09-17 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke opmerking verwijderd.