Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miefje

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:00

Ik draag gewoon wat ik leuk vind. En of dat nou een vuilniszak of hetzelfde is wat alle meiden dragen dat maakt geen verschil.
En of ik nou donkerblond, knalgroen of paars haar heb, who cares? (al houd ik het lekker bij mijn natuurlijke kleur haha)
Laat iedereen lekker in zijn/haar waarde.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:19

We kunnen ook gewoon alle kleding afschaffen en in onze blote kont gaan lopen? Want nee dan zien we er niet hetzelfde uit, maar dan zijn we wel onszelf... 8)7

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:32

Ik zou niet weten of er nog groepjes met verschillende stijlen bestaan, kom nooit meer op een middelbare school of een andere plek waar veel tieners samenkomen (ik ga ook bijna nooit winkelen, dus het huidige modebeeld gaat een beetje aan me voorbij).

Toen ik alto-tiener was vond ik het erg lastig om niet-mainstream kleding te vinden (zat op een school met 'hockeymeisjes'), het lijkt mij dat het tegenwoordig met internet en webshops juist veel makkelijker moet zijn om iets te vinden wat buiten de standaard valt? Twintig jaar terug kon je het doen met wat er in de C&A hing en dat was het dan wel.

Op de basisschool van onze kids zie ik nog genoeg diversiteit in alle leeftijden, wat ik dan wel jammer vind is dat ik voor onze stoere dochter vrijwel alleen kan kiezen uit pastelkleurtjes, glitters, pluizige beestjes met grote ogen enz. Dus zij draagt vnl jongenskleding en soms wat van de Large webshop :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:54

Zo diep is het allemaal niet imo.. onzekere meiden die er bij willen horen is iets van alle tijden, schoonheidsidealen waar je aan zou moeten voldoen ook. 400 jaar geleden drukte we onze organen fijn met korsetten om daar aan te voldoen. De drijvende kracht achter dit dwingende schoonheidsideaal is wel veranderd: toen ging het allemaal om status, nu om geld - bedrijven proberen op alle mogelijke manieren middeltjes, drankjes, kleding etc te verkopen en daar komen die instagram modellen in beeld, die dus een enorme invloed uit oefenen. 15 jaar geleden waren het de modebladen die deze rol hadden. Het echte probleem imo zijn dus corporaties die inspelen op de onzekerheid van een tienermeisje.

Dat het allemaal zo hetzelfde is.. tja.. dat zien wij zo. Voor mij klinkt bijvoorbeeld alle metal precies hetzelfde. Dat moet ik niet tegen een metalhead zeggen. Die vindt op zijn beurt misschien dat alle hip hop hetzelfde klinkt, en dat moet 'ie ook niet tegen mij zeggen als ie geen beknopte geschiedenis van hip hop wil horen, en alle takken die er vandaag de dag bestaan - en dan ben ik nog echt geen expert op dat gebied.
Iedere stijl, genre, trend heeft een duidelijk stereotype, maar als je er verder niks vanaf weet ga je de nuancering ook niet zien. Dus 'jullie zien er allemaal hetzelfde uit' vind ik een vrij suffe, en ook een onnodige opmerking. Je helpt er niemand mee.

Ik zelf had 10 jaar geleden alle kleuren van de regenboog in mijn haar, ruitjesbroeken met veiligheidsspelden er in, hoodies met kattenoortjes en chokers. Nu heb ik kardashianlaarzen, gescheurde jeans en chokers. Ik voel me nu niet minder individu dan toen ondanks dat mijn stijl nu parallel loopt aan de mode.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:28

weet je ts dit topic heb ik weg geklikt om later te antwoorden. Wat je zegt klopt wel al zijn er minime verschillen. Ik ben ook vaak afgemaakt als mijn kleding anders was of net niet goed. Het is van alle tijden en ik moet zeggen dat ik vandaag weer eens andere mode stoffen heb gekocht om mezelf gewoons weer eens vlotte leuke kleding te geven die niet basic is en mij persoonlijk aanstaat.
Als je een grotere maat hebt moet je eens kijken hoe slecht je aan vlotte en functionele kleding kan komen en dat is gewoon echt jammer.
Maar moet je opletten als ik in mijn saaie muis kleding mijn dochter van school haal dan zie je aan de kleding bij welk groepje of de mama hoort, net gekleed,sport kleding casual etc
Het laat me koud en ik sluit aan daar waar ik wil, behalve bij de kakgroep omdat ik gewoon niet pas bij de mensen...dat is pas follow the leader en dat is mij echt een brug te ver!

Ik hoop dat iedereen die dit leest de mensen om zich heen waardeert voor wat ze zijn, niet om hun baan inkomen, connecties,grote huizen of wat dan ook! :x

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:03

Ik merk dit ook wel, eigenlijk.

Op 'mijn' universiteit kleden alle studentes (die net boven de tiener-leeftijd zitten, zeg maar: 18 tot 20) zich ook (ongeveer) hetzelfde: bijna allen hebben spijkerbroek met knie-scheur, leren tas met handvatten, shirt en (leren) jasje en/of lange donkergekleurde jas met knopen aan de voorkant en ceintuur. Er zijn wel drie "variaties": de "voorzichtig stoere" stijl heeft daarbij Dr. Martens of Timbalands, de witte (Adidas) sneakers zijn de "standaard" variatie, en er worden eventueel (slee)hakken gedragen voor de "nette" versie. In Arnhem, waar ik woon, zie ik wel meer diversiteit (waarschijnlijk omdat ik nabij de kunstacademie woon), maar ook daar is de "hipster" stijl op zichzelf weer een beetje eentonig. Lees: iedereen draagt "vintage' jurkjes en loafers, met een kek hoedje of mutsje erbij.

Dit terwijl op mijn middelbare school er echt overduidelijk verschillende individuele stijlen waren, van meer 'alto', 'skater', tot de meisjes die "punk" achtig waren, of (veel) jurkjes en rokjes droegen. Ikzelf had vaak blauw, paars, of gestreept haar, soms heel kort geschoren en geknipt, met felpaarse (skate)broeken en baggy shirts of juist opvallende strakke shirts en jurkjes uit Amerika. Ik zag er "apart" uit, maar werd nooit gepest eigenlijk: hoogstens mensen die naar me keken of die me toeriepen "hee, cool haar!". Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe sociaal (on)afhankelijk je je opstelt, ik was nooit zo bezig met of ik "buitengesloten" was of niet en droeg gewoon wat ik mooi vond, en had toch altijd genoeg vrienden en nooit negatieve ervaringen - nooit gepest of uitgejouwd of zo.

Maar nu ik ouder ben geworden draag ik toch minder "uitbundige" kleding, vooral praktische kleding (fijn zittende broek, shirt en trui met aparte afdruk), en heb ik een "saaier" simpel kapsel. Waarom? Ik ben momenteel niet meer zo erg met mijn stijl/uiterlijk bezig eigenlijk, & vind het niet meer zo interessant/leuk om er mee bezig te zijn als vroeger.. Misschien komt dat nog weer, misschien wel niet. Ik wil misschien wel weer meer gaan experimenteren, in elk geval! :D

rumay schreef:
Vorig jaar november waren wij in Aberdeen, Schotland en het viel mij daar op hoe divers de kleding stijl van de jeugd (ook andere hoor) is, bijna niet de kapotte spijkerbroek met shirt en sneakers.
Ik vond het een verademing dat de jeugd zich daar blijkbaar wel durft te onderscheiden van elkaar en een eigen kledingstijl kiest.

:j Dat merkte ik ook, in Engelse (universiteits)steden zie ik meer diverse kledingstijlen bij jongeren. Hoe dat komt durf ik niet te zeggen. Meer aanbod? Andere mode? Minder hang naar uniformiteit? Geen idee.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:21

Ik las laatst een interessant artikel waarin werd gesteld dat "wij" onszelf vooral uitdroegen middels onze kleding. Voor de huidige tieners is dat anders: zij profileren zich voornamelijk online, middels allerlei social media, en daarin uiten ze hun creativiteit en identiteit. De noodzaak om zich via kleding te onderscheiden is gewoon minder geworden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:41

Ik zie het ook. Mijn hond ook :D . Ik reed laatst bij ons ergens en moest stoppen bij de stoplichten. Hond helemaal gek van blijdschap en ik snapte niet waarom. Stond er een groepje meisjes bij de stoplichten, jaar of 14, net als mijn jongste dochter. Ze dacht (denk ik) mijn dochter te herkennen, ze droegen allemaal skinny jeans, t shirt, bomber jack en lang steil haar, zonder pony natuurlijk. En zo ziet mijn jongste er ook uit.
Het is wel zo, ik herken in bijna alle meisjes van die leeftijd mijn dochter wel.
En ik denk dat ze het niet alleen maar dragen omdat ze het mooi vinden. Ik vroeg mijn dochter of ze een broek met wijde pijpen zou dragen als ze dat mooi zou vinden. ' Dat hoef je bij ons op school echt niet te doen ', was haar antwoord, 'dan word je gepest '.
Invloed van de groep is heel groot.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:07

Ik vroeg het mijn man, hij is docent. Zijn reactie; Sub-culturen zijn dood.

Niet alleen de alto's, goth's of metalheads (die op zijn school toch al zelden waren) ook de "rappers", gabbers of een rasta-look.... Je ziet het niet meer. En als iedereen zich "mainstream' draagt is het geen wonder dat alles "op elkaar lijkt".

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 08:51

Nou ik zie er nog genoeg hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:20

Riddershow schreef:

Niet alleen de alto's, goth's of metalheads (die op zijn school toch al zelden waren) ook de "rappers", gabbers of een rasta-look.... Je ziet het niet meer. En als iedereen zich "mainstream' draagt is het geen wonder dat alles "op elkaar lijkt".

Ik denk niet dat die dood zijn. large en andere alternatieve kledingssites doen nog steeds goede zaken. :)

ben ik dan de enige die het dusdanig weinig intereseert wat anderen aan hebben dat het me niet eens op valt of iedereen al dan niet hetzelfde uitziet? :')
Ik draag waar ik me goed bij voel en ik kijk niet of dat op dat moment mode is. Waarschijnlijk is dat voor veel anderen ook zo. En als iets in de mode is, is het nu eenmaal een stuk makkelijker te vinden in de winkel. Dus meiden die graag gaan shoppen hebben nu eenmaal vaak kleding die op dat moment veel te vinden is.
"mijn" stijl (voor zover je het stijl kan noemen) vind ik momenteel niet in de winkels. :+ Nu heb ik ook een hekel aan shoppen dus ik kan rustig wachten tot ik wel iets vindt dat me aan staat maar voor veel meiden is shoppen een soort hobby. :) En die hun stijl is dan veel meer onderhevig aan wat op dat moment te kopen is.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:56

Ayasha schreef:
Riddershow schreef:

Ik denk niet dat die dood zijn. large en andere alternatieve kledingssites doen nog steeds goede zaken. :)

ben ik dan de enige die het dusdanig weinig intereseert wat anderen aan hebben dat het me niet eens op valt of iedereen al dan niet hetzelfde uitziet? :')
Ik draag waar ik me goed bij voel en ik kijk niet of dat op dat moment mode is. Waarschijnlijk is dat voor veel anderen ook zo. En als iets in de mode is, is het nu eenmaal een stuk makkelijker te vinden in de winkel. Dus meiden die graag gaan shoppen hebben nu eenmaal vaak kleding die op dat moment veel te vinden is.
"mijn" stijl (voor zover je het stijl kan noemen) vind ik momenteel niet in de winkels. :+ Nu heb ik ook een hekel aan shoppen dus ik kan rustig wachten tot ik wel iets vindt dat me aan staat maar voor veel meiden is shoppen een soort hobby. :) En die hun stijl is dan veel meer onderhevig aan wat op dat moment te kopen is.

Het vetgedrukte. _O- Echt vreselijk is dat. Geen probleem met nieuwe mode en oliebol, maar het wordt zowat je strot ingeduwd als je gaat winkelen.

Verder interesseert het mij ook weinig wat anderen dragen. Alternatieve mensen/punks vallen me dan wel weer op maar ik heb ontzettend veel bewondering voor hun stijl.

Wat me enkel opvalt is dat legerprint heel erg in is, waar ik me wel aan erger want nu ben ik niet meer 'origineel'. :')
Maar verder, who cares. Ik geloof echt niet dat iedereen er hetzelfde bijloopt omdat ze schrik hebben om uit de boot te vallen. Op school zie ik genoeg diversiteit. Mensen volgen denk ik eerder de mode omdat het simpel is. Zoals Ayasha zegt vind je in winkels echt moeilijk kleding en misschien zijn sommige jongeren ook gewoon niet zo met mode bezig en houden ze het simpel bij wat er in de winkel hangt.
Zo heb ik uit ellende ook van die schoenen gekocht met hogere zolen omdat ik gewoon niks anders meer vond in mijn mierenstadje. Ondanks dat het niet mijn favo schoenen zijn. x)

En tja wat is 'hetzelfde' uiteindelijk. Er lopen hipsters rond, punks, tomboys, klassiek geklede mensen en van alles wat. Sommige stijlen zie je wat minder dan de ander omdat ze waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd zijn. Zoals alternatieve kledij bijvoorbeeld. Vroeger heb ik dat wel geprobeerd (met de make-up inbegrijpen, mijn god :') ) en het staat mij gewoon niet en ik voel me er niet comfortabel bij. En dat is niet omdat ik me 'anders' voel dan maar gewoon omdat het niet bij me past. Moet ik dan toch deze kleding blijven dragen omdat ik er anders 'hetzelfde' uitzie? :+
Nu ben ik voornamelijk voor de tomboy stijl, wat dus blijkbaar wel 'hetzelfde' zal zijn. Maar ik voel me er comfortabel bij en dat is het belangrijkste.

En verder vind ik het wel opmerkelijk dat er nu geklaagd wordt dat mensen niet origineel genoeg zijn terwijl er dan ook weer topic geopend worden van 'Wat vinden jullie van *vul maar in*'.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:59

Riddershow schreef:

Klopt. In het middelbaar onderwijs zie je nauwelijks nog subculturen. Van de 1600 leerlingen op de school waar ik afgelopen jaren werkte was er hooguit een enkeling die er 'iets anders'. uit zag. Maar die waren zeer zeer uitzonderlijk. Vooral meiden lijken erg op elkaar qua (kleding)stijl.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:05

Maar schoenen aantrekken die je niet mooi vindt met de reden dat er niks anders is vind ik dan wel weer onzin. Met de komst van het online bestellen is er volgens mij juist van alles makkelijk te verkrijgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:06

Heel erg misschien (of ik moet toch maar eens over mijn ergernis heen stappen en mijn bril op gaan doen :D ), maar ik zie het verschil niet tussen jongens en denk heel vaak dat mijn zoon aan komt fietsen. Doe ik heel blij, is het totaal iemand anders... :') Ze hebben tegenwoordig allemaal hetzelfde kapsel, zijn bijna allemaal lang, slank en hebben geen jas maar een (donker)vestje aan... Ik durf dus niet meer te zwaaien of te roepen, dus zal eerdaags wel een mopper krijgen dat ik niet reageer. :D Wat was het makkelijk toen mijn zoon nog een hanekam had. :j

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:41

Jildau schreef:
Maar schoenen aantrekken die je niet mooi vindt met de reden dat er niks anders is vind ik dan wel weer onzin. Met de komst van het online bestellen is er volgens mij juist van alles makkelijk te verkrijgen.

Geen zorgen ik trek nu ook weer niks aan dat ik echt lelijk vind. :+ Zo vind ik die schoenen ook niet per se lelijk maar ik had er liever andere gehad.
Online schoenen bestellen doe ik (niet meer), je weet nooit of ze groter of kleiner uitvallen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:49

DezeNaam schreef:
Jildau schreef:

Geen zorgen ik trek nu ook weer niks aan dat ik echt lelijk vind. :+ Zo vind ik die schoenen ook niet per se lelijk maar ik had er liever andere gehad.
Online schoenen bestellen doe ik (niet meer), je weet nooit of ze groter of kleiner uitvallen.

Bestel je toch 2 paar en stuur je degene die niet lekker zit terug? :D Vele sites hebben nu ook ervaringen eronder staan van mensen die ze al hebben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:15

Nabster schreef:
Wat is er controversieel aan dit onderwerp? Het is een andijvietopic naar mijn mening, laten we het niet boeiender maken dan het is.

Dit dus. Niks nieuws aan dit onderwerp ook.

Trends en mode is er altijd geweest, en wat maakt het uit? Ik vind die allergie voor "trends" en "schaapjes" enorm kinderachtig, echt zo'n puberale reactie om af te geven op wat de - in jouw ogen - massa draagt. Who cares, als zij zich daar prettig bij voelen.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:02

Ik lees redelijk veel reacties als 'wat maakt het uit, who cares' etc 'als zij zich daar prettig bij voelen'

En ergens denk ik dat de TS dit niet zozeer heeft geopend om er tegenaan te schoppen, of om te laten merken dat zij zelf wel anders durft te zijn.
Maar meer om er vanuit een sociologisch oogpunt naar te kijken?

Zo kijk ik er iig wel naar.
Ja trends zijn van alle tijden, maar subculturen lijken toch echt te verdwijnen.
En voelen de jonge meisjes zich wel écht prettig bij deze trends? Of mag je gewoon niet meer afwijken van de norm?

Gisteren kwam het nog voorbij bij Pauw. De echtheid verdwijnt en dat is iets wat mij wel opvalt.
De Insta modellen bepalen vrijwel alles, zeker in de wereld van jonge meiden.
Als ik in de stad om me heen kijk, of naar de meiden achter de kassa kijk schrik ik daar best van.
Allemaal hetzelfde haar, dik in de make up, dezelfde perfect gestylde 'wenkies', nepwimpers etc.
Er kan geen foto meer de telefoon af zonder de perfecte lichtval en tig filters.
En de kledingstijl is hier inherent aan.

En als alle meiden zich hier echt prettig bij voelen, prima.
Ik kan het me alleen niet goed voorstellen, een puber 'hoort' zich af te zetten tegen ouders, maatschappij en juist nu lijkt het me dat ze klakkeloos opvolgen wat de maatschappij opdraagt.
Meegaan met de stroom, niet teveel opvallen of experimenteren en ga maar op in de massa.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:05

Ik zie subculturen genoeg, maar misschien hangt het er vanaf waar je woont en wat je eigen stijl is/met wie je om gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:06

En vraag aan al die meiden of ze denken dat ze hetzelfde zijn en die beweren ook allemaal "anders" te zijn.
Alle generaties denken dat ze speciaal zijn en anders zijn. :+
Ze doen juist niet wat de maatschappij ze op legt want men vindt dat ze moeten rebelleren en dat doen ze niet. Want ze doen toch lekker waar ze zich goed bij voelen... :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:07

Shenavallie schreef:
Heel erg misschien (of ik moet toch maar eens over mijn ergernis heen stappen en mijn bril op gaan doen :D ), maar ik zie het verschil niet tussen jongens en denk heel vaak dat mijn zoon aan komt fietsen. Doe ik heel blij, is het totaal iemand anders... :') Ze hebben tegenwoordig allemaal hetzelfde kapsel, zijn bijna allemaal lang, slank en hebben geen jas maar een (donker)vestje aan... Ik durf dus niet meer te zwaaien of te roepen, dus zal eerdaags wel een mopper krijgen dat ik niet reageer. :D Wat was het makkelijk toen mijn zoon nog een hanekam had. :j

Je zou hem een oormerk in kunnen doen. Werkt prima bij onze lammeren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:12

Eerder zon halsband met nummer, kun je van afstandje beter zien;)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:15

NenaC schreef:
Eerder zon halsband met nummer, kun je van afstandje beter zien;)

Of gewoon een enkelband kan je altijd zien waar hij is. En als hij voor jou idee te verweg gaat krijg jevook nog een melding. Hoe handig is dat?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:28

Waar mij vooral opvalt is dat het lijkt alsof alle leeftijdscategorieën er hetzelfde uitzien. 'Vroeger' kon je naar mijn idee nog wel onderscheid maken tussen een 11 jarige op de basisschool en een 16 jarige van de middelbare school, nu lijkt dat onderscheid er veel minder te zijn.
Zelfs baby's dragen de trends die volwassenen ook dragen, ipv de leuke kleurtjes en grappige printjes.
En het is niet alleen de kleding, maar ook de manier van praten/doen. Zal ongetwijfeld met social media te maken hebben.